Kuka oli ensimmäinen jumalan luoja.
koska jumala keksittiin
29
235
Vastaukset
Luultavasti joku varhainen sapiens, joka pyrki keksimään selityksen ilmiölle, jota hän ei ymmärtänyt. Ei ole kokonaan kyetty sulkemaan pois sitäkään, ettei neandertaleilla tai jopa heidelbergensis lajeilla olisi ollut jonkinlaista käsitystä jumaluuksista, vaikka viitteitä abstraktiin ajatteluun edes taiteen muodossa ei ole löytyntkään. Nedut ainakin hautasivat lajitovereitaan.
- vääntösatain
Luonnonilmiöt, kuten ukonilma, johtivat ajatukset siihen suuntaan.
Se oli se Cro-Magnon miehen vaimo, jonka miestä ei valittukaan lauman johtoon: "Voi luoja, ei sinusta ole mihinkään!".
Tai sitten se oli miehen anoppi, kaivauksissa ei ole löytynyt kysymykseen ihan selkeää vastausta.Jumala sellaisena kuin kretut sen käsittävät on aika myöhäinen ilmiö. Todennäköisesti maanviljelyn syntymiseen liittyvä. Alkuperäinen metsästäjäkeräilijöiden uskonnollisuus oli animistista, jossa "henkiä" oli vähän kaikkialla: järvillä, vuorilla, lähteillä, puilla, eläimillä jne oli "sielu" tai "henki" tai "haltija". Tähän liittyi myös esi-isien (sielujen) palvonta.
Paranormaali oli siis alkujaan lukemattomien henkien temmellyskenttä. Luonnonvoimia (ukkonen, maanjäristys,...) edustavista "hengistä" tuli ensimmäiset varsinaiset jumalat, mutta ukkosen jumalasta vaikkapa jonkun lähteen hatijaan oli kaikki harmaan sävyt mahtavuudeltaan eriasteisia henkiä. Vielä kreikkalaisilla oli joukko kanonisoituja jumalia ja suuri joukko puolijumalia (satyyreja, nymfejä, jumalten ja ihmisten "risteytymiä" jne).
Monoteismi on sitten paljon nuorempi ilmiö ja syntynyt ilmeisesti karujen aavikkojen "dualistisessa" ympäristössä (uhkaava aavikko vs. vilvoittava keidas - ilman välimuotoja).
Näin joulun aikaan kannattaa muistaa, että jouluperinteen tontut ovat olleet alunperin paikallisia haltioita. Kun vielä muistaa, että muistona esi-isien palvonnasta viemme kynttilöitä haudoille, niin ei se animistinen perinnekään kokonaan vieras ole tänäänkään.- einiinpientäsiltaa
"Kun vielä muistaa, että muistona esi-isien palvonnasta viemme kynttilöitä haudoille, niin ei se animistinen perinnekään kokonaan vieras ole tänäänkään."
Ei kyllä minä vien kynttilöitä haudalle ihan vain vainajien muiston kunnioittamiseksi.
Sillä ei ole mitään tekemistä minkään henkien palvonnan tai sen muiston kanssa.
En myöskään jätä menemättä ukkosella veteen muistoksi Zeuksen palvonnasta, vaan paljon käytännöllisemmästä syystä. einiinpientäsiltaa kirjoitti:
"Kun vielä muistaa, että muistona esi-isien palvonnasta viemme kynttilöitä haudoille, niin ei se animistinen perinnekään kokonaan vieras ole tänäänkään."
Ei kyllä minä vien kynttilöitä haudalle ihan vain vainajien muiston kunnioittamiseksi.
Sillä ei ole mitään tekemistä minkään henkien palvonnan tai sen muiston kanssa.
En myöskään jätä menemättä ukkosella veteen muistoksi Zeuksen palvonnasta, vaan paljon käytännöllisemmästä syystä.Me viemme haudalle kynttilöitä koska se on perinne. Yhtä hyvin voisimme vain käydä haudalla ja viedä sinne vaikka kuusenhavun tai muistella vainajaa jossain muualla. Suomessa on poltettu ikiaikaisista ajoista tulia vainajille. Joskus (ehkä keski-ajalla) tulet ovat vaihtuneet tuikuiksi haudoille. Ainakin Itä-Suomessa on uhrattu myös ruokaa. Ortodoksit ovat ainakin viime vuosisadalla (1900-luku) vieneet haudoille ruokaa.
Tätä on perinne. Sitä noudatetaan vaikka sen syy ja alkuperä on noudattajille usein täysin hämärän peitossa. Haudalle viedään kynttilöitä, lapsilla on tonttulakki päässä, syödään sikaa ihan vain siksi että niin on ollut tapana tehdä.
- Kirjakääröt
Joh.12:29 Biblia (1776). Niin kansa, joka läsnä seisoi ja sen kuuli. sanoi pitkäisen jylisseen. Muut sanoivat: enkeli puhutteli häntä. 2Moos.19:19.
"Kuka oli ensimmäinen jumalan luoja."
Ateisti on itse luonut sen jumalan, josta hän puhuu.- syy_ja_seuraus
Missä se minun jumala on, et ole vielä kertaakaan antanut minulle oikeata vastausta, joten
jatkan tätä sinun "jumalasi" äärimmäistä kyseenalaistamista hautaan asti.
Olen lukemassa tällaista antropologista kirjaa kuin "The Golden Bough". Siinä jopa väitetään ettei primitiivisillä ihmisillä ollut jumalia.
Ja sitten kun keksittiin jumalia, jumalanpalvelus saattoi olla sellaista että jumalaa esittävää puupökkelöä hakattiin ankarasti kepillä että tämä antaisi sadetta ja runsaita saaliita tai mitä nyt mielittiinkin.Kaavio on oikean suuntainen, mutta tietenkin karkea yksinkertaistus ja osin myös virheellinen.
Tieteellisen metodin tai kvanttimekaniikan sotkeminen uskontojen joukkoon on täysin perusteetonta. Vielä perusteettomampaa on laittaa tiede kristinuskon perilliseksi. Vähemmän väärin (mutta silti edelleen väärin) olisi laittaa tieteellinen ajattelu antiikin Kreikan polyteismin perilliseksi, koska tieteellisen ajattelun juuret ovat seurattavissa kreikkalaiseen filosofiaan paljon selvemmin kuin kristinuskoon. Mutta ei antiikin Kreikan filosofiakaan ollut uskonto.
Länsimainen filosofia tai tiede ei kuulu tähän karttaan.
Jos taas ajatellaan kunkin ajattelun "synty-ympäristöä", niin kristinusko on velkaa sekä juutalaisuudelle että hellenistiselle kulttuurille (vaikka Jeesus tarinan mukaan saarnasi arameaksi, niin kristinusko syntyi kreiakaksi).
Myös juutalaisten "Raamattu" Tanak on koottu nykyiseen muotoon hellenistisen kulttuurin vaikutuspiirissä vasta 100 eaa - 100 jaa. Kaaviossa nuolen Zarahustralaisuudesta juutalaisuuteen pintäisi olla kiinteä (nyt on katkoviiva), koska vaikutus on ilmeinen ja vahva.
Polynesialainen uskonto on myös saanut vahvoja vaikutteita vedalaisuudesta.
Jos tuntisi asiaa paremmin, niin muitakin puutteita varmasti löytyisi. Suurin virhe on kuitenkin sotkea uskonnosta irtautuminen uskonnoksi. Ateismi, tieteellinen ajattelu eikä edes kreikkalainen filosofia kuulu mitenkään uskontojen kehityspuuhun.Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:
Kaavio on oikean suuntainen, mutta tietenkin karkea yksinkertaistus ja osin myös virheellinen.
Tieteellisen metodin tai kvanttimekaniikan sotkeminen uskontojen joukkoon on täysin perusteetonta. Vielä perusteettomampaa on laittaa tiede kristinuskon perilliseksi. Vähemmän väärin (mutta silti edelleen väärin) olisi laittaa tieteellinen ajattelu antiikin Kreikan polyteismin perilliseksi, koska tieteellisen ajattelun juuret ovat seurattavissa kreikkalaiseen filosofiaan paljon selvemmin kuin kristinuskoon. Mutta ei antiikin Kreikan filosofiakaan ollut uskonto.
Länsimainen filosofia tai tiede ei kuulu tähän karttaan.
Jos taas ajatellaan kunkin ajattelun "synty-ympäristöä", niin kristinusko on velkaa sekä juutalaisuudelle että hellenistiselle kulttuurille (vaikka Jeesus tarinan mukaan saarnasi arameaksi, niin kristinusko syntyi kreiakaksi).
Myös juutalaisten "Raamattu" Tanak on koottu nykyiseen muotoon hellenistisen kulttuurin vaikutuspiirissä vasta 100 eaa - 100 jaa. Kaaviossa nuolen Zarahustralaisuudesta juutalaisuuteen pintäisi olla kiinteä (nyt on katkoviiva), koska vaikutus on ilmeinen ja vahva.
Polynesialainen uskonto on myös saanut vahvoja vaikutteita vedalaisuudesta.
Jos tuntisi asiaa paremmin, niin muitakin puutteita varmasti löytyisi. Suurin virhe on kuitenkin sotkea uskonnosta irtautuminen uskonnoksi. Ateismi, tieteellinen ajattelu eikä edes kreikkalainen filosofia kuulu mitenkään uskontojen kehityspuuhun.Juu, tuo olikin näköjään päivitetty versio alkuperäisestä, jossa oli puhtaasti uskontojen evoluutio.
Tuosta nyt kuitenkin näkyy selkeästi uskonnollisen ajattelun kehittyminen ja se, että Islam, Kristinusko ja Juutalaisuus ovat "samasta puusta".
Kun Eeva sanoi:
"käärme petti minut",
hän oli juuri tullut tietoiseksi siitä,
että on paitsi Jumala
myös jumala eli paholainen.- gaalapagos
Saiko eeva käärmeeltä sen minkä halusi.
Aloituksessa haetaan takaa esimerkiksi sitä, että kuka ensimmäisenä kertoi tuon Eeva-tarinan.
Mutta sinun uskontosi jumala ei ole se ensimmäinen, koska löytyy vanhempia jumalia kuvailtuina esimerkiksi savipaloissa.marathustra kirjoitti:
Aloituksessa haetaan takaa esimerkiksi sitä, että kuka ensimmäisenä kertoi tuon Eeva-tarinan.
Mutta sinun uskontosi jumala ei ole se ensimmäinen, koska löytyy vanhempia jumalia kuvailtuina esimerkiksi savipaloissa.Eeva ja varsinkin Aadam kertoi tuosta tapauksesta
ensin Kainille ja Sitten Aabelille ja sitten Seetille
ja myös seuraaville sukupolville lähes tuhannen vuoden ajan.kalamos kirjoitti:
Eeva ja varsinkin Aadam kertoi tuosta tapauksesta
ensin Kainille ja Sitten Aabelille ja sitten Seetille
ja myös seuraaville sukupolville lähes tuhannen vuoden ajan.Eipä tainnut kertoa.
marathustra kirjoitti:
Eipä tainnut kertoa.
Kyllä kertoi. Ja kertoi paljon muutakin.
Ja aikanaan Mooseksen äiti vuorostaan kertoi kaiken Moosekselle,
joka sitten kirjoitti kaiken ylös Pyhän Hengen innoittamana,
ja niin syntyi Genesis.kalamos kirjoitti:
Kyllä kertoi. Ja kertoi paljon muutakin.
Ja aikanaan Mooseksen äiti vuorostaan kertoi kaiken Moosekselle,
joka sitten kirjoitti kaiken ylös Pyhän Hengen innoittamana,
ja niin syntyi Genesis.Juu satuile vain, noinhan ne uskonnot ovat juuri syntyneet. Et kyllä taida sitä ymmärtää, vai mitä? Varmaan vaikea hyväksyä tuollaista asiaa?
marathustra kirjoitti:
Juu satuile vain, noinhan ne uskonnot ovat juuri syntyneet. Et kyllä taida sitä ymmärtää, vai mitä? Varmaan vaikea hyväksyä tuollaista asiaa?
Uskonto!
Tiedätkö, että juuri se, mitä Eeva teki,
oli ihmiskunnan historian ensimmäinen uskonnollinen teko.
Eeva tavoitteli jumalallista tietoa ja jopa jumalankaltaisuutta
syömällä hyvän- ja pahantiedon puusta.
Uskonto yrittää saavuttaa ja ansaita jotain omilla teoilla.
Usko sen sijaan ottaa kaiken lahjana vastaan yksin armosta.kalamos kirjoitti:
Uskonto!
Tiedätkö, että juuri se, mitä Eeva teki,
oli ihmiskunnan historian ensimmäinen uskonnollinen teko.
Eeva tavoitteli jumalallista tietoa ja jopa jumalankaltaisuutta
syömällä hyvän- ja pahantiedon puusta.
Uskonto yrittää saavuttaa ja ansaita jotain omilla teoilla.
Usko sen sijaan ottaa kaiken lahjana vastaan yksin armosta."Tiedätkö, että juuri se, mitä Eeva teki,
oli ihmiskunnan historian ensimmäinen uskonnollinen teko. "
Alat olemaan täpinöissäsi. Mutta ei ollut, uskoa, uskontoja ja uskonnollisuutta on ollut jo kauan ennen kuin joku keksi tarinan Eevasta.marathustra kirjoitti:
"Tiedätkö, että juuri se, mitä Eeva teki,
oli ihmiskunnan historian ensimmäinen uskonnollinen teko. "
Alat olemaan täpinöissäsi. Mutta ei ollut, uskoa, uskontoja ja uskonnollisuutta on ollut jo kauan ennen kuin joku keksi tarinan Eevasta.Siis Eeva oli täpinöissään vieläpä niin kovasti,
että sai Aadaminkin syömään kielletyn hdelmän.
Kumpikaan ei siis uskonut Jumalaa.
Eeva usko käärmettä. Aadam uskoi Eevaa.
Ei kannata niellä ihan mitä vaan.kalamos kirjoitti:
Siis Eeva oli täpinöissään vieläpä niin kovasti,
että sai Aadaminkin syömään kielletyn hdelmän.
Kumpikaan ei siis uskonut Jumalaa.
Eeva usko käärmettä. Aadam uskoi Eevaa.
Ei kannata niellä ihan mitä vaan.Kiinnostava yksityiskohta kommentissasi on tuo heijastus, kun käytät minun käyttämääni sanaa "täpinöissä".
Mutta kuten kirjoitin: "...ei ollut, uskoa, uskontoja ja uskonnollisuutta on ollut jo kauan ennen kuin joku keksi tarinan Eevasta." Tuolla mennään täällä todellisuudessa, siellä raamatullisella kiertoradalla todellisuus ei tietenkään vaikuta.Mutta Raamatussahan sanotaan, että myös käärme, tuo kavalin kedon eläimistä, oli sangen hyvä.
kekek-kekek kirjoitti:
Mutta Raamatussahan sanotaan, että myös käärme, tuo kavalin kedon eläimistä, oli sangen hyvä.
Tuo "kavalin" on huono suomennos.
Käärme oli eläimistä kaikkein hohdokkain monellakin tapaa.
Uusi suomennos (STLK 2017) kääntää:
"Mutta käärme oli älykkäin ..."
Eräänä päivänä Paratiisin yhden ja ainoan kielletyn puun kätköissä
liikkuu jokin hyvin hohdokas olento
kuin elävänä todisteena siitä, ettei tämä puu tapa.
Tuo häikäisevä olento hyvän- ja pahantiedonpuun katveessa
saa Eevan pysähtymään.
Käärme – ensimmäinen teologi maan päällä -
avaa keskustelun Eevan kanssa siitä, mitä Jumala on sanonut.
Käärme, joka tietää asioista selvästi enemmän kuin Eeva,
antaa ymmärtää, että tässä on nyt tullut jokin väärinkäsitys.
Käärme sai Jumalan tarkoittaman tapahtuman seuraukset
kuulostamaan ihanalta asialta.
Kaikelta muulta kuin kuolemalta.
Silmien aukeamiselta. Jumalan kaltaiseksi tulemiselta.
Aadam oli saanut kokea Jumalan ihmeellistä hyvyyttä.
Nähdä ympärillään Jumalan lahjoittaman ihmeellisen luomakunnan
virtoineen, viheriöineen, puineen ja eläimineen.
Kaiken kruunasi hetki, jolloin Jumala toi vielä Eevan Aadamin rinnalle.
Kaikki oli hyvin. Paremmin ei voisi olla.
Ja nyt yhtäkkiä ilmestyy olento, joka vihjaa,
että ihmisen ei pitäisi tyytyä nykytilaan,
vaan hankkia aivan erityislaatuista
suorastaan jumalallista tietoa ja näkökykyä.
Ja kun Eeva oli jo syönyt hyvän- ja pahantiedon puun hedelmästä,
ei mitään erityistä ollut tapahtunut.
Ei ainakaan mitään kuolemaan viittaavaa.
Hehkeämpänä kuin koskaan Eeva nyt pitää käsissään
hyvän- ja pahantiedon puun hedelmää.
Ja ojentaa sitä Aadamille.
Suorastaan vaatimalla vaatii, että syö tästä.
Sillä käärme, joka tiesi, ettemme suinkaan kuole,
sanoi, että sinä päivänä, jona TE siitä syötte,
tapahtuu ihmeellisiä asioita.
Eeva oli täpinöissään:
'Adam. Et voi jättää minua nyt pulaan. Sinunkin täytyy syödä.
Heti kun sinä siitä syöt, tapahtuu se,
mitä tuo kaiken tietävä käärme sanoi.'
- sitten.keksivät.lisää
Ihmisen ensimmäinen Jumala oli Aurinko. Jo kymmeniätuhansia vuosia sitten rukoiltiin että Aurinko tulee taas huomenna ja valaisee maailman.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 173996
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1842449Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731587Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641167Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella231087- 171894
Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42892Junan kylkeen autolla
Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä73851- 100809
Oletko päättänyt
Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa72800