Eli autoni arvo noin 3000 euroa ei kasva vaikka käyttäisin esteriä. Meinasin piloillani ajaa sen loppuun näillä haukutuilla eurol yms öljyillä.. Sanotaan 20eur/5L on hyvä hintaraja "halppis"
öljyille. Sen verran katson että luokitukset säilyvät. Vaihtoväli 10-15tkm.
Kokemuksia ja nimenomaan kokemukset näistä halppis merkeistä. Ei luulotteluja tai viisaita neuvoja!
Luokitus taitaa vaatia B3 öljyä ja 5w40 käy.
Ajan autoni loppuun halpaöljyillä!
63
1759
Vastaukset
- Kfkkfkgkgkgk
Ihan fiksua luultavasti, ja ainakin jos noin raaskii pitää vaihtovälistä kiinni, niin todennäköisesti parempi autolle kuin kallis öljy pidemmällä välillä.
Mitä öljyillä edes on eroa, jos luokitukset samat? Ja jos on ja teoriassa voisi olla, niin mistä asiakas tietää noista laatueroista? Ihanko vaan pitäisi maksaa kalliimmasta sokeasti? - Kfkkfkgkgkgk
Ihan fiksua luultavasti, ja ainakin jos noin raaskii pitää vaihtovälistä kiinni, niin todennäköisesti parempi autolle kuin kallis öljy pidemmällä välillä.
Mitä öljyillä edes on eroa, jos luokitukset samat? Ja jos on tai teoriassa voisi olla, niin mistä asiakas tietää noista laatueroista? Ihanko vaan pitäisi maksaa kalliimmasta sokeasti? - EiKunKovaaAjoa
Et saa ajettua autoasi loppuun moottorin osalta millään luokitukset täyttävällä öljyllä ja normaaleilla vaihtoväleillä.
- pappatietää
Teboil gold 5w-40 tai Motox 5w-40.
- MikäIdea
"Eli autoni arvo noin 3000 euroa ei kasva vaikka käyttäisin esteriä."
Ei se varmaan kasva, mutta onhan tuo vielä kuitenkin 3000 euron arvoinen. Seuraavan vuoden aikana, arvosta häviää noin 500 euroa.
"Meinasin piloillani ajaa sen loppuun näillä haukutuilla eurol yms öljyillä.. Sanotaan 20eur/5L on hyvä hintaraja "halppis" öljyille. Sen verran katson että luokitukset säilyvät. Vaihtoväli 10-15tkm."
Piloillaan on vähän epämääräinen perustelu, mutta mitä oikeasti tuolla haet? Taloudellista säästöä? Sitä ei montaa euroa synny, merkkiöljyt kun maksaa kympin enemmän kanisterin osalta. Kymppi vuodessa säästöä, kun autoilun kokonaiskustannukset on vähintään 2000 euroa vuodessa.
Jos oikeasti säästöä haetaan, sen kympin vuodessa saa säästettyä järkevämmästkin paikasta.
"Kokemuksia ja nimenomaan kokemukset näistä halppis merkeistä. Ei luulotteluja tai viisaita neuvoja!"
Toimii kevyessä käytössä ihan samalla tavalla kuin kalliimmatkin. Kovemmassa käytössä alkaa tulla lämmönkesto vastaan joka sitten karstaa männänrenkaat: alkaa öljynkulutus.
Jos autosi on ahtamattomalla moottorilla ennen vuotta 2008 valmistettu niin ajamalla tuon aikakauden moottoreita on vaikea saada kulumaan loppuun. Kestävät mekaanisesti noin 500 - 600 tkm ajon.- mnbbbcx
Mutta kun sen "merkkiöljyn" ylimääräinen kymppikään ei ole millään tavalla perusteltua; kukaan ei ole osoittanut että mitään luokitukset täyttävää öljyä käyttämällä olisi aiheutunut ylimääräistä kulumista tai moottoririkkoa, ei edes ahdetuissa.
Jenkkiläinen Blackstone- labra joka tekee öljyanalyysejä, kävi läpi 5234 heillä teetettyä käytetyn moottoriöljyn analyysia yhden moottorimallin osalta eikä löytänyt kulumismetalleista mitään sellaista trendiä joka olisi puolustanut kalliiden "merkki"-öljyjen käyttöä. Kyseessä ei toki ole tieteellisen menetelmän tunnusmerkit täyttävä vertaisarvioitu tutkimus, mutta viitteitä se antaa.
https://thegarage.jalopnik.com/why-expensive-oil-is-a-waste-of-money-1797241527
Männänrengasvikaiset volkkarit/audit/skodat/seatit ja pehmytmetallinokkaiset foordit ovat sitten erikseen, mutta niissä kyseessä on suunnitteluvika eikä niitäkään mikään öljy pelasta. - MikäIdea
mnbbbcx kirjoitti:
Mutta kun sen "merkkiöljyn" ylimääräinen kymppikään ei ole millään tavalla perusteltua; kukaan ei ole osoittanut että mitään luokitukset täyttävää öljyä käyttämällä olisi aiheutunut ylimääräistä kulumista tai moottoririkkoa, ei edes ahdetuissa.
Jenkkiläinen Blackstone- labra joka tekee öljyanalyysejä, kävi läpi 5234 heillä teetettyä käytetyn moottoriöljyn analyysia yhden moottorimallin osalta eikä löytänyt kulumismetalleista mitään sellaista trendiä joka olisi puolustanut kalliiden "merkki"-öljyjen käyttöä. Kyseessä ei toki ole tieteellisen menetelmän tunnusmerkit täyttävä vertaisarvioitu tutkimus, mutta viitteitä se antaa.
https://thegarage.jalopnik.com/why-expensive-oil-is-a-waste-of-money-1797241527
Männänrengasvikaiset volkkarit/audit/skodat/seatit ja pehmytmetallinokkaiset foordit ovat sitten erikseen, mutta niissä kyseessä on suunnitteluvika eikä niitäkään mikään öljy pelasta."Mutta kun sen "merkkiöljyn" ylimääräinen kymppikään ei ole millään tavalla perusteltua; kukaan ei ole osoittanut että mitään luokitukset täyttävää öljyä käyttämällä olisi aiheutunut ylimääräistä kulumista tai moottoririkkoa, ei edes ahdetuissa. "
Tuo voi hyvinkin pitää paikkansa, että kuluminen ei lisäänny, tai että kukaan ei ole pystynyt todistamaan mitään tuosta asiasta. Mutta totta on kuitenkin se, että ns kalliimmat öljyt kestävät kuumia lämpötiloja keskimäärin paremmin.
Tavallisessa autossa, normaalissa ajossa halpisöljykin kestää, mutta kovemmassa käytössä ja/tai ajettaessa öljy vaihtorajalle tai jopa sen yli, se alkaa palamaan karstaksi moottorin kuumimmissa osissa. Moottorissa jossa ei ole ahdinta, kuumin paikka on männänrenkaat.
Tuo ei taas liity mitenkään siihen, että joihinkin moottoreihin, pääasiassa VAG valmisteita, on asennettu liian kapeat männänrenkaat, kitkan pienentämiseksi.
Olen edelleenkin sitä mieltä että kympin säästö vuodessa tuhansien eurojen kuluerästä on turhaa, etenkin kun/jos moottoriöljyn laadulla sattuu sittenkin olemaan merkittävä vaikutus auton käyttökelpoiseen käyttöikään.
Esimerkiksi motonet:
SHELL HELIX ULTRA 5W-40 4L 28,90 €
flashpoint 242 astetta (joka on korkein mitä olen löytänyt)
TEBOIL SILVER 10W-40 4L 15.90€
flashpoint 214 astetta (joka on yksi alhaisimmista)
Mutta jokainen tekee ratkaisunsa tottakai itse, minä en tuossa kohtaa kyllä ala säästämään, kympin säästön saa vuodessa järkevimmilläkin tavoilla - Ugjjfjfjgjfjg
MikäIdea kirjoitti:
"Mutta kun sen "merkkiöljyn" ylimääräinen kymppikään ei ole millään tavalla perusteltua; kukaan ei ole osoittanut että mitään luokitukset täyttävää öljyä käyttämällä olisi aiheutunut ylimääräistä kulumista tai moottoririkkoa, ei edes ahdetuissa. "
Tuo voi hyvinkin pitää paikkansa, että kuluminen ei lisäänny, tai että kukaan ei ole pystynyt todistamaan mitään tuosta asiasta. Mutta totta on kuitenkin se, että ns kalliimmat öljyt kestävät kuumia lämpötiloja keskimäärin paremmin.
Tavallisessa autossa, normaalissa ajossa halpisöljykin kestää, mutta kovemmassa käytössä ja/tai ajettaessa öljy vaihtorajalle tai jopa sen yli, se alkaa palamaan karstaksi moottorin kuumimmissa osissa. Moottorissa jossa ei ole ahdinta, kuumin paikka on männänrenkaat.
Tuo ei taas liity mitenkään siihen, että joihinkin moottoreihin, pääasiassa VAG valmisteita, on asennettu liian kapeat männänrenkaat, kitkan pienentämiseksi.
Olen edelleenkin sitä mieltä että kympin säästö vuodessa tuhansien eurojen kuluerästä on turhaa, etenkin kun/jos moottoriöljyn laadulla sattuu sittenkin olemaan merkittävä vaikutus auton käyttökelpoiseen käyttöikään.
Esimerkiksi motonet:
SHELL HELIX ULTRA 5W-40 4L 28,90 €
flashpoint 242 astetta (joka on korkein mitä olen löytänyt)
TEBOIL SILVER 10W-40 4L 15.90€
flashpoint 214 astetta (joka on yksi alhaisimmista)
Mutta jokainen tekee ratkaisunsa tottakai itse, minä en tuossa kohtaa kyllä ala säästämään, kympin säästön saa vuodessa järkevimmilläkin tavoillaMiksi nuo kalliimpia öljyjä myyvät eivät mitenkään tuo esiin, että öljyistään hyötyä? Siis mittaukset ja vertailutieto puuttuu, on vain korulauseita, kuten halpamerkeilläkin.
Kiitos sinulle leimahduspisteisen esiintuonnista, joskin kun kyseessä vain kaksi öljyä, niin paha noista vielä on paljon sanoa yleisemmällä tasolla hintojen vaikutuksesta kestoon ja muihinkin ominaisuuksiin kuin syttymispisteeseen. Syttymispistehän ei mielestäni mitenkään itsestäänselvästi kerro öljyn muuttumisesta tuhansien kilometrien aikana, joten noistakin öljyistä Teboilin öljy saattaisi lopulta olla parempaa jostain muusta syystä, jota maallikko ei voi tietää. - MikäIdea
Ugjjfjfjgjfjg kirjoitti:
Miksi nuo kalliimpia öljyjä myyvät eivät mitenkään tuo esiin, että öljyistään hyötyä? Siis mittaukset ja vertailutieto puuttuu, on vain korulauseita, kuten halpamerkeilläkin.
Kiitos sinulle leimahduspisteisen esiintuonnista, joskin kun kyseessä vain kaksi öljyä, niin paha noista vielä on paljon sanoa yleisemmällä tasolla hintojen vaikutuksesta kestoon ja muihinkin ominaisuuksiin kuin syttymispisteeseen. Syttymispistehän ei mielestäni mitenkään itsestäänselvästi kerro öljyn muuttumisesta tuhansien kilometrien aikana, joten noistakin öljyistä Teboilin öljy saattaisi lopulta olla parempaa jostain muusta syystä, jota maallikko ei voi tietää.Kyllähän mobil mainostaa tai ainakin mainosti öljyjään, muistaakseni kehuivat että:
-kylmäkäynnistysvoitelu on parempi
-kuumissakaan olosuhteissa, öljy ei paistu, tuosta sitten mielikuvaa parantamaan paistinpannu johon annetiin lämpöä, halpisöljy paloi pannuun kiinni karstaksi, mobil sen sijaan pysyi juoksevassa olomuodossa
Ei noita kyllä ihan viime aikoina ole enää tainut olla, joten onko erot pienentyneet sitten 80- ja 90-luvun, tai sitten on todettu että tuolla mainostamisella ei saavuteta haluttuja vaikutuksia.
Jos et usko muuta kuin tiukkaa tutkimustulosta ja faktaa, kokeile itse. Halpikset koneeseen ja reipasta ajoa, mielellään niin että vaihtovälit ylittyy pikkasen. Uskoisin että alle 100tkm ajo näytää kyntensä siinä, oliko valinta oikea vaiko ei. Olen itse omistanut vuosikymmeniä sitten pari autoa joissa männänrenkaat olivat karstoittuneet, syynä mitä ilmeisimmin liian pitkiksi vedetyt vaihtovälit ja/tai halvat öljyt. Noita männänrenkaita ei sitten saanut mitenkään puhdistettua purkamatta moottoria.
Ongelmaksi muodostuu tietysti se, että jos halvalla öljyllä männänrenkaat on karstaantuneet 100tkm ajossa ja auto savuttaa rankasti, on mahdotonta sanoa että olisiko paremmat öljyt estäneet tuon tapahtuman, ellei ole verrokkina samanlaista autoa, samanlaisissa käyttöolosuhteissa.
Jos tämä keskustelu rakentuu siis sen taloudellisuuden pohjalle niin tee tarkat laskemat autoon menevästä rahamäärästä, ja mieti missä voit säästää, helpointa säästäminen on suurimmassa kuluerässä, joka on tuon hintaisessa autossa useimmiten bensiini. Kallimmassa autossa suurimmaksi kulueräksi nousee helposti arvonalennus.
15tkm vuotuisella ajolla polttoaineeseen menee noin 1500 euroa, öljyyn ja suodattimeen noin 40 euroa. 1500 eurosta saa höylättyä sen 10 euroa pois paljon helpommalla. - Riittävää
MikäIdea kirjoitti:
"Mutta kun sen "merkkiöljyn" ylimääräinen kymppikään ei ole millään tavalla perusteltua; kukaan ei ole osoittanut että mitään luokitukset täyttävää öljyä käyttämällä olisi aiheutunut ylimääräistä kulumista tai moottoririkkoa, ei edes ahdetuissa. "
Tuo voi hyvinkin pitää paikkansa, että kuluminen ei lisäänny, tai että kukaan ei ole pystynyt todistamaan mitään tuosta asiasta. Mutta totta on kuitenkin se, että ns kalliimmat öljyt kestävät kuumia lämpötiloja keskimäärin paremmin.
Tavallisessa autossa, normaalissa ajossa halpisöljykin kestää, mutta kovemmassa käytössä ja/tai ajettaessa öljy vaihtorajalle tai jopa sen yli, se alkaa palamaan karstaksi moottorin kuumimmissa osissa. Moottorissa jossa ei ole ahdinta, kuumin paikka on männänrenkaat.
Tuo ei taas liity mitenkään siihen, että joihinkin moottoreihin, pääasiassa VAG valmisteita, on asennettu liian kapeat männänrenkaat, kitkan pienentämiseksi.
Olen edelleenkin sitä mieltä että kympin säästö vuodessa tuhansien eurojen kuluerästä on turhaa, etenkin kun/jos moottoriöljyn laadulla sattuu sittenkin olemaan merkittävä vaikutus auton käyttökelpoiseen käyttöikään.
Esimerkiksi motonet:
SHELL HELIX ULTRA 5W-40 4L 28,90 €
flashpoint 242 astetta (joka on korkein mitä olen löytänyt)
TEBOIL SILVER 10W-40 4L 15.90€
flashpoint 214 astetta (joka on yksi alhaisimmista)
Mutta jokainen tekee ratkaisunsa tottakai itse, minä en tuossa kohtaa kyllä ala säästämään, kympin säästön saa vuodessa järkevimmilläkin tavoillaYksittäisen arvon kuten leimahduspisteen tuijottaminen ei tee hullua hurskaammaksi, ja vastoin yleistä luuloa sillä ei ole tekemistä männänrenkaiden karstoittumisen kanssa ehjässä moottorissa jossa öljyä ei pääse merkittäviä määriä öljyrenkaiden ohitse. Ehjässä moottorissa ei käytännössä koskaan tapahdu Cleveland Open Cup- kokeen kaltaisia olosuhteita joissa haihdutettua öljyhuurua sytytetään kipinällä.
Enemmän sillä on tekemistä haihtuvuuden kanssa yleisesti, mutta taas, silläkään ei ole ehjässä moottorissa suurta merkitystä.
"onko erot pienentyneet sitten 80- ja 90-luvun..... .... Olen itse omistanut vuosikymmeniä sitten pari autoa joissa männänrenkaat olivat karstoittuneet..."
Tekniikan asioissa nyt ei yleisesti kannata tukeutua vuosikymmeniä vanhoihin kokemuksiin, tekniikka kun pentele kehittyy. Jo nykyiset halpikset jotka lähes poikkeuksetta kaikki täyttävät ACEA A3/B4- normin, ovat selvästi parempia kuin vaikkapa pari vuosikymmentä sitten myydyt "merkki"-öljyt, että missään moottorissa jonka vaatimuksiin luokitus riittää, ei varmasti tule voiteluöljystä johtuvia ongelmia. Perusöljyllä ei ole suurta merkitystä kokonaissuorituksen kannalta, mutta lähinnä lisäainepaketeilla joiden teknologia on huippupäässä kehittynyt ja hieman vanhemmassa päässä hinta laskenut niin että se mikä oli vielä pari vuosikymmentä sitten "huippu"-merkkien käytössä, on nyt halpisten käytössä ja vähintäänkin riittävää.
"15tkm vuotuisella ajolla polttoaineeseen menee noin 1500 euroa, öljyyn ja suodattimeen noin 40 euroa. 1500 eurosta saa höylättyä sen 10 euroa pois paljon helpommalla."
Juu, mutta kun ei sekään että rahaa menee muutenkin, tee kympin hukkaamisesta perusteltua. - Kggkkgkgkgg
MikäIdea kirjoitti:
Kyllähän mobil mainostaa tai ainakin mainosti öljyjään, muistaakseni kehuivat että:
-kylmäkäynnistysvoitelu on parempi
-kuumissakaan olosuhteissa, öljy ei paistu, tuosta sitten mielikuvaa parantamaan paistinpannu johon annetiin lämpöä, halpisöljy paloi pannuun kiinni karstaksi, mobil sen sijaan pysyi juoksevassa olomuodossa
Ei noita kyllä ihan viime aikoina ole enää tainut olla, joten onko erot pienentyneet sitten 80- ja 90-luvun, tai sitten on todettu että tuolla mainostamisella ei saavuteta haluttuja vaikutuksia.
Jos et usko muuta kuin tiukkaa tutkimustulosta ja faktaa, kokeile itse. Halpikset koneeseen ja reipasta ajoa, mielellään niin että vaihtovälit ylittyy pikkasen. Uskoisin että alle 100tkm ajo näytää kyntensä siinä, oliko valinta oikea vaiko ei. Olen itse omistanut vuosikymmeniä sitten pari autoa joissa männänrenkaat olivat karstoittuneet, syynä mitä ilmeisimmin liian pitkiksi vedetyt vaihtovälit ja/tai halvat öljyt. Noita männänrenkaita ei sitten saanut mitenkään puhdistettua purkamatta moottoria.
Ongelmaksi muodostuu tietysti se, että jos halvalla öljyllä männänrenkaat on karstaantuneet 100tkm ajossa ja auto savuttaa rankasti, on mahdotonta sanoa että olisiko paremmat öljyt estäneet tuon tapahtuman, ellei ole verrokkina samanlaista autoa, samanlaisissa käyttöolosuhteissa.
Jos tämä keskustelu rakentuu siis sen taloudellisuuden pohjalle niin tee tarkat laskemat autoon menevästä rahamäärästä, ja mieti missä voit säästää, helpointa säästäminen on suurimmassa kuluerässä, joka on tuon hintaisessa autossa useimmiten bensiini. Kallimmassa autossa suurimmaksi kulueräksi nousee helposti arvonalennus.
15tkm vuotuisella ajolla polttoaineeseen menee noin 1500 euroa, öljyyn ja suodattimeen noin 40 euroa. 1500 eurosta saa höylättyä sen 10 euroa pois paljon helpommalla.http://www.animegame.com/cars/Oil Tests.pdf
Tuossa yksi vertailu, hinnalla ja varsinkaan merkin tunnettuudella ei juurikaan korrelaatiota öljyn laatuun. Eroja öljyistä kuitenkin löytyi, eli periaatteessa olisi perusteltua maksaa, jos tietää mistä maksaa? Sen sijaan ei ole perusteltua maksaa mainoksilla ja essonbaarimiesten jutuilla luodusta brändimielikuvasta, Mobilin ja Castrolin öljyt osoittautuivat lihavan miehen kusta huonommiksi. Moni halvimmista öljyistä pärjäsi ihan mukiinmenevästi, vaikka testin selvästi parhaat olivatkin kalliimmasta päästä.
Noita tuossa menestyneitä merkkejä Penritea ja Royal Purplea en muista Suomessa nähneeni. Halvemmasta päästä Valvoline pärjäsi hintaansa nähden hyvin.
Eli maksa(kaa) vaan hyvistä öljyistä, kunhan tosiaan maksatte hyvistä, ettekä hyviksi uskomistanne. Jos taas ei tiedä öljyjen laatueroista mitään varmaa, niin kannattaa ostaa halvinta. Se on todennäköisesti kuitenkin Mobilin kalleinta parempaa ja säästyypä nekin eurot. - Kkfkfkfkfkmfmf
Kggkkgkgkgg kirjoitti:
http://www.animegame.com/cars/Oil Tests.pdf
Tuossa yksi vertailu, hinnalla ja varsinkaan merkin tunnettuudella ei juurikaan korrelaatiota öljyn laatuun. Eroja öljyistä kuitenkin löytyi, eli periaatteessa olisi perusteltua maksaa, jos tietää mistä maksaa? Sen sijaan ei ole perusteltua maksaa mainoksilla ja essonbaarimiesten jutuilla luodusta brändimielikuvasta, Mobilin ja Castrolin öljyt osoittautuivat lihavan miehen kusta huonommiksi. Moni halvimmista öljyistä pärjäsi ihan mukiinmenevästi, vaikka testin selvästi parhaat olivatkin kalliimmasta päästä.
Noita tuossa menestyneitä merkkejä Penritea ja Royal Purplea en muista Suomessa nähneeni. Halvemmasta päästä Valvoline pärjäsi hintaansa nähden hyvin.
Eli maksa(kaa) vaan hyvistä öljyistä, kunhan tosiaan maksatte hyvistä, ettekä hyviksi uskomistanne. Jos taas ei tiedä öljyjen laatueroista mitään varmaa, niin kannattaa ostaa halvinta. Se on todennäköisesti kuitenkin Mobilin kalleinta parempaa ja säästyypä nekin eurot.http://www.xs11.com/xs11-info/tech-tips/maintenance/oil---lubrication/58-the-surprising-truth-about-motor-oils.html
Tässä toinen, öljymerkeillä ei mitään vaikutusta mihinkään. Jossiteltavaksi jäi täyssynteettisten etu kylmäkäynnistyksissä, mutta nykyäänhän kaikki öljyt täyssynteettisiä, joten tuokin mahdollinen ero lienee kadonnut.
20v vanha vertailu New Yorkin takseista, joten ei ihan ajankohtainen, mutta tuskinpa kalliit merkit ovat eroa halvempiin näinä vuosina kasvattaneet, ennemmin päinvastoin. - MikäIdea
Riittävää kirjoitti:
Yksittäisen arvon kuten leimahduspisteen tuijottaminen ei tee hullua hurskaammaksi, ja vastoin yleistä luuloa sillä ei ole tekemistä männänrenkaiden karstoittumisen kanssa ehjässä moottorissa jossa öljyä ei pääse merkittäviä määriä öljyrenkaiden ohitse. Ehjässä moottorissa ei käytännössä koskaan tapahdu Cleveland Open Cup- kokeen kaltaisia olosuhteita joissa haihdutettua öljyhuurua sytytetään kipinällä.
Enemmän sillä on tekemistä haihtuvuuden kanssa yleisesti, mutta taas, silläkään ei ole ehjässä moottorissa suurta merkitystä.
"onko erot pienentyneet sitten 80- ja 90-luvun..... .... Olen itse omistanut vuosikymmeniä sitten pari autoa joissa männänrenkaat olivat karstoittuneet..."
Tekniikan asioissa nyt ei yleisesti kannata tukeutua vuosikymmeniä vanhoihin kokemuksiin, tekniikka kun pentele kehittyy. Jo nykyiset halpikset jotka lähes poikkeuksetta kaikki täyttävät ACEA A3/B4- normin, ovat selvästi parempia kuin vaikkapa pari vuosikymmentä sitten myydyt "merkki"-öljyt, että missään moottorissa jonka vaatimuksiin luokitus riittää, ei varmasti tule voiteluöljystä johtuvia ongelmia. Perusöljyllä ei ole suurta merkitystä kokonaissuorituksen kannalta, mutta lähinnä lisäainepaketeilla joiden teknologia on huippupäässä kehittynyt ja hieman vanhemmassa päässä hinta laskenut niin että se mikä oli vielä pari vuosikymmentä sitten "huippu"-merkkien käytössä, on nyt halpisten käytössä ja vähintäänkin riittävää.
"15tkm vuotuisella ajolla polttoaineeseen menee noin 1500 euroa, öljyyn ja suodattimeen noin 40 euroa. 1500 eurosta saa höylättyä sen 10 euroa pois paljon helpommalla."
Juu, mutta kun ei sekään että rahaa menee muutenkin, tee kympin hukkaamisesta perusteltua.Sori että kirjoitin, näytti olevan kaikki päin persettä kirjoituksessani. Mukava kuitenkin että rakentavalla tavalla toit asioista esille juuri ne ydinkohdat, mihin kannattaa kiinnittää huomiota ja mikä on rakentavaa.
- Riittävää
MikäIdea kirjoitti:
Sori että kirjoitin, näytti olevan kaikki päin persettä kirjoituksessani. Mukava kuitenkin että rakentavalla tavalla toit asioista esille juuri ne ydinkohdat, mihin kannattaa kiinnittää huomiota ja mikä on rakentavaa.
Mitään sori, hyvä että asioista puhutaan. Eikä nyt suinkaan kaikki, vaan lähinnä se että vuosikymmeniä vanhat kokemukset ovat huono mittari tekniikan asioissa koska kehitys kehittyy. Juuri sen vuoksi vanhat ns. "Esson baarin" legendat elävät sitkeästi että tätä ei oteta huomioon, ja sen vuoksi joillekin ihmisille voi syntyä mielikuva ja suorastaan stressi siitä että jollakin öljymerkillä, siis oikeasti pelkällä markkinabrändillä voisi olla tuhoisia vaikutuksia moottoriin ja sitä kautta kukkaroon, ja kaikki ihan turhaan.
- mitäNeroja
Idiootit "säästävät" kympin pari vuodessa ja haluaa tehdä siitä suuren numeron ja kyselevät kokemuksia. Mistä kukaan voi sanoa vanhasta autosta kushtiko se juuri paskasta öljystä vai muusta syystä?
- Lfkfkkfkfkfkf
Ja siinä toinen idiootti kehuu tuhlaavansa rahaa, vaikkei edes tiedä saavansa sillä mitään parempaa. ”Onhan meillä varaa”.
- puuroOnHalpaa
Tyhmä, miksi et ymmärrä mitään. Kannattaako ottaa mitättömän rahan takia riski konerikosta.
On sulla rahat tiukalla jos homma ja elämä kaatuu 10-20 euroon vuodessa. Kannattaisi varmasti vaihtaa julkisiin ja hankkia joku kausilippu. - Kkfkfkfkfkf
puuroOnHalpaa kirjoitti:
Tyhmä, miksi et ymmärrä mitään. Kannattaako ottaa mitättömän rahan takia riski konerikosta.
On sulla rahat tiukalla jos homma ja elämä kaatuu 10-20 euroon vuodessa. Kannattaisi varmasti vaihtaa julkisiin ja hankkia joku kausilippu.No kun edelleenkään ei ole mitään näyttöä siitä riskistä, vajakki.
- khfjsfdkhskdfjh
puuroOnHalpaa kirjoitti:
Tyhmä, miksi et ymmärrä mitään. Kannattaako ottaa mitättömän rahan takia riski konerikosta.
On sulla rahat tiukalla jos homma ja elämä kaatuu 10-20 euroon vuodessa. Kannattaisi varmasti vaihtaa julkisiin ja hankkia joku kausilippu.Puuropoika vois sitten esittäää jotakin evidenssiä riskeistä ja moottoririkoista?
Eikä sitten ihan riitä että se kaverin kaveri polki sen nelosenkauttakolmosen kossuoohooseensä paskaksi kuulemma jollakin tepoililla. - lyhyempiäAskeleita
Onko näyttöä päinvastaisesta? Niinpä kannattaako ottaa riski pikkurahan takia, jihuu mitä neroja!!!!!!!
- Kkfkfkfkfkfkkf
lyhyempiäAskeleita kirjoitti:
Onko näyttöä päinvastaisesta? Niinpä kannattaako ottaa riski pikkurahan takia, jihuu mitä neroja!!!!!!!
Niin että jos ei ole mitään näyttöä mistään, niin vajakki ostaa aina kalleinta, varmuuden vuoksi. Jos ovellesi tulee käärmeöljykauppias, niin ostettavahan se on, ihan varmuuden vuoksi, jos vajakki ei sillä hetkellä voi varmaksi tietää, ettei käärmeöljy auta.
Sitäpaitsi tuossa jo pari linkkiä laitoin, joissa nimenomaan oli sitä näyttöä siitä, ettei useimmiten kannata maksaa moottoriöljyistä yhtään extraa tai jos joskus kannattaa, niin pitää olla vahvat näytöt tiedossa, eikä ostaa vain hinnan perusteella kalleinta, kuten vajakki. - kjhfkhkdfhakdjhk
lyhyempiäAskeleita kirjoitti:
Onko näyttöä päinvastaisesta? Niinpä kannattaako ottaa riski pikkurahan takia, jihuu mitä neroja!!!!!!!
Kuulepas nyt, kun asia on niin että jos sinä väität että halvalla luokitukset täyttävällä öljyllä syntyy moottorivaurioita, tulee sinun todistaa väitteesi eikä päin vastoin. Jos edes väität että on olemassa riski, tulee sinun osoittaa mihin perustat väitteesi, mikä on se näyttö johon väite riskistä perustuu?
Tätä sanotaan positiivisen väitteen todistustaakaksi, ja se on käsitteenä ja käytäntönä olemassa logiikassa ja kaikissa tieteellisissä menetelmissä mm. siksi että jos joku sanoo että kukaan ei pysty todistamaan että lentäviä yksisarvisia _ei_ ole olemassa, tarkoittaisi se sitä että niitä olisi pidettävä todellisena.
Riskisi on nyt se lentävä yksisarvinen, todista että se on olemassa, muiden ei tarvitse todistaa että sitä ei olisi koska siitä ei ole näyttöä edes lähtökohdaksi.
- Audikundi_HOT
Älä ainakaan Motoxia osta, täyttä paskaa.
- saksankikkeliaudi
Audikundihottis menee nyt vain sinne muiden audikundien kanssa kuuntelemaan sitä saksalaista kikkelipoppia ja testailemaan niitä peräöljyjään...
- Audikundi_HOT
saksankikkeliaudi kirjoitti:
Audikundihottis menee nyt vain sinne muiden audikundien kanssa kuuntelemaan sitä saksalaista kikkelipoppia ja testailemaan niitä peräöljyjään...
Ai kun menee motonetpellellä hernettä nenään. Ensin raivosit facebookissa, sitten neiti siirtyi tänne.
- Pertti_K
Olen ajanut tällä autolla 11156 km ykkösvaihteella.
Joko voi vaihtaa myös kakkoselle?- KakkonenOnkinYkkönen
Joo vaihda kakkoseen, sopii sulle.
Voipi tuon ilmaista silläkin tavalla, että luokitukset täyttävällä markettiöljyllä et autoasi saa noilla vaihtoväleillä ajettua loppuun.
Yleensä noista hajoaa kori ja alusta moottorin ympäriltä ennemmin, ellei sitten moottorissa ole jotain suunnitteluvikaa, johon taas käytetty moottoriöljy ei auta sitä eikä tätä..- euronkukkaro
No niin heräsipäs kiivas keskustelu.. Totta varmaan on että kori ja muu tekniikka väsyy ennen kuin moottori minun 12-17tkm vuotuisella ajosuoritteella.
Aloin kumminkin miettiä asiaa siltä kannalta että kun taloudessa on myös uudempi vw502 luokituksen vaativa öljy niin ostan öljyä joka käy molempiin. Nimittäin toisen öljytilav 3,5L ja toisen 4,5L niin kaksi 4L purkkia on käypäinen.. Eikä lisäysöljylle ole juuri tarvetta koska kumpikin on tähän mennessä hukannut 15tkm aikana öljyä vain hieman ilman lisäystarvetta.
Tilasin sitten saksasta shell helix 5w40 pureplus öljyä ja hinnaksi jäi 24eur/4L
Tuo helix on ollut yleensä käytössä uudemmissa autoissamme. Vanhoissa yleensä gold tai motox.
Koskaan en ole kalliimpaa ostanut kuin helix, ja hyvin on riittänyt...
Hintaero on helppo säästää jossain muussa ;D
Ja älkää loukkaantuko. Jos ajankulukseni laitoin aiheen.. Ehtihän siellä joku Idiootiksi ja neroksi
kehua! Hyvää joulua sinullekin mitäNeroja nimimerkki!
Samoin kuin muille autoillijoille. Halpis ja kalliimpien öljyjen käyttäjille tasapuolisesti. - euronkukkaro
Korjaan edeltävää eli taloudessa on vw502.00 luokituksen vaativa ajoneuvo..
Enää en keskusteluun osallistu. Seuraan kyllä.- Riittävää
"Aloin kumminkin miettiä asiaa siltä kannalta että kun taloudessa on myös uudempi vw502 luokituksen vaativa öljy niin ostan öljyä joka käy molempiin."
No siinähän se olennainen onkin, ostat öljyä jonka luokitus riittää vaativammalle ja ylittyy vaatimattomammalle, muuta ei tarvita eikä muuta tarvitse miettiä. Juuri siksi luokitukset onkin kehitetty.
Joulua sitten vaan, hyvää.
- väärennettyämobilia
Ostakaa vaan niitä ihan halvimpia öljyjä tai jopa väärennöksiä. Ja vielä väärää viskositeettia. Sitten laittakaa vielä joku ihan paska suodatin.
Mutta sitten kun on pakkasta 20 astetta tai enemmän niin ne eivät todellakaan toimi. Ja kun nykyautoissa ei ole enää lohkolämmitintäkään niin kylmäkäynnistyksen yhteydessä öljy ei vaan kierrä.
Sitten ihmetellään miksi kone särkyi ja haukutaan automerkki aivan paskaksi.
Näitä tapauksia on tullut vastaan useita... - ihmeprofeetta
Ei sillä mitään väliä mitä tossa vanhassa moottorissa käyttää. Et sää saa sitä mottia rikki öljyllä tai sen laadulla. Jos öljyä ei ole niin sithän se tietenkin leikkaa kiinni. Kannattaa sit ylitäyttää se moottori oikein kunnolla öljyllä sillai et se öljy varmasti tulee jostain tiivisteestä väkisin läpi. Saat ikuisen moottorin ruostesuojan. :)
- RealismiaKehiin
Aivan varmasti öljyllä saa moottorin rikki.
Ei ehkä välitön rikkoutuminen mutta 50% lyhyempi käyttöikä voi olla aivan realistinen arvio. - Kfkkfkfkfkfkf
RealismiaKehiin kirjoitti:
Aivan varmasti öljyllä saa moottorin rikki.
Ei ehkä välitön rikkoutuminen mutta 50% lyhyempi käyttöikä voi olla aivan realistinen arvio.Joo, jos käyttää jotain 50tkm vaihtoväliä rypsiöljyllä.
- RealismiaKehiin
Kfkkfkfkfkfkf kirjoitti:
Joo, jos käyttää jotain 50tkm vaihtoväliä rypsiöljyllä.
No just juu
Aikamonet vapaastihengittävät bensamoottorit ajanjaksolla 1995 - 2008 kestää 600tkm ajon hyvillä öljyillä ja ylläpidolla. Jos ajellaan mitä sattuu öljyillä, moottori alkaa oireilla savuttamisella ja muilla ongelmilla jo ennenkuin mittarissa on 300tkm.
Se, että onko noilla ajomäärillä merkitystä, on eri asia. Uudemmilla moottoreilla ei todennäköisesti noihin kestoihin päästäkään. - Ldkdkdkdkdkdkdkd
RealismiaKehiin kirjoitti:
No just juu
Aikamonet vapaastihengittävät bensamoottorit ajanjaksolla 1995 - 2008 kestää 600tkm ajon hyvillä öljyillä ja ylläpidolla. Jos ajellaan mitä sattuu öljyillä, moottori alkaa oireilla savuttamisella ja muilla ongelmilla jo ennenkuin mittarissa on 300tkm.
Se, että onko noilla ajomäärillä merkitystä, on eri asia. Uudemmilla moottoreilla ei todennäköisesti noihin kestoihin päästäkään.Näyttöä tässä edelleen kaipaillaan. Mihin tutkimukseen väitteesi perustuu? Empiria? 600tkm kyllä päästään usein, mutta mikä on öljyn rooli? Vaihtoväli ja laatu pitäisi selvittää.
- RealismiaKehiin
Ldkdkdkdkdkdkdkd kirjoitti:
Näyttöä tässä edelleen kaipaillaan. Mihin tutkimukseen väitteesi perustuu? Empiria? 600tkm kyllä päästään usein, mutta mikä on öljyn rooli? Vaihtoväli ja laatu pitäisi selvittää.
Jos haluat 100% varmaa näyttöä ja yliopistotason tutkimuksia asiasta, keskustelu on turhaa, kun mikään ei riitä.
Yhtä hyvin tuolle omalle asenteellesi voisi perätä vaatimuksia siitä, että miten niin öljyillä ei ole merkitystä. Näytä joku todellinen tutkimus siitä, että öljyillä ei ole merkitystä. - Jakkkkkkf
RealismiaKehiin kirjoitti:
Jos haluat 100% varmaa näyttöä ja yliopistotason tutkimuksia asiasta, keskustelu on turhaa, kun mikään ei riitä.
Yhtä hyvin tuolle omalle asenteellesi voisi perätä vaatimuksia siitä, että miten niin öljyillä ei ole merkitystä. Näytä joku todellinen tutkimus siitä, että öljyillä ei ole merkitystä.Olen näyttänyt tässä tai toisessa öljyketjussa. Mm. New Yorkin takseilla tehtiin tutkimus 90-luvulla, jonka linkitin.
Ei tässä välttämättä ihan akateemisen tason näyttöä tarvita (vaikka suotavaa olisi), vaan kun te laatuöljyuskovaiset ette esitä yhtään minkäänlaista näyttöä. Vahvin näyttö nyt ollut se, että joku väittää päässeensä Pösöllä yli 300tkm savuitta käyttäen kalliimpia öljyjä. Eli aivan kehitysvammainen argumentti, kun ei ole vertailukohtaa halvempiin öljyihin ja kyse yhdestä autoyksilöstä, yhdellä käyttäjällä. Vai onko 300tkm rajapyykki ranskiksella niin maaginen, että se itsestäänselvästi todistaa kalliimpien öljyjen olleen suorituksen takana?
Sinulta taas argumentti nähdäkseni se, että koska joillain autoilla pääsee 600tkm, täytyy sen olla kalliimpien öljyjen ansiota. Eli jälleen aivan pyöreä nolla-argumentti, pelkkää arvailua ilman mitään tietoa 600tkm ajettujen öljyistä. - oppisitkojo
RealismiaKehiin kirjoitti:
Jos haluat 100% varmaa näyttöä ja yliopistotason tutkimuksia asiasta, keskustelu on turhaa, kun mikään ei riitä.
Yhtä hyvin tuolle omalle asenteellesi voisi perätä vaatimuksia siitä, että miten niin öljyillä ei ole merkitystä. Näytä joku todellinen tutkimus siitä, että öljyillä ei ole merkitystä."Yhtä hyvin tuolle omalle asenteellesi voisi perätä vaatimuksia siitä, että miten niin öljyillä ei ole merkitystä. Näytä joku todellinen tutkimus siitä, että öljyillä ei ole merkitystä."
Ei, vaan jos väitteesi on että öljyn merkillä on merkitystä samat luokitukset täyttävien öljyjen välillä, tulee sinun väittäjänä todistaa väitteesi. Positiivisen väitteen todistustaakka. Niin se vain tässä maailmassa menee.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Todistuksen_taakka - laatuilijanlogiikalla
Jakkkkkkf kirjoitti:
Olen näyttänyt tässä tai toisessa öljyketjussa. Mm. New Yorkin takseilla tehtiin tutkimus 90-luvulla, jonka linkitin.
Ei tässä välttämättä ihan akateemisen tason näyttöä tarvita (vaikka suotavaa olisi), vaan kun te laatuöljyuskovaiset ette esitä yhtään minkäänlaista näyttöä. Vahvin näyttö nyt ollut se, että joku väittää päässeensä Pösöllä yli 300tkm savuitta käyttäen kalliimpia öljyjä. Eli aivan kehitysvammainen argumentti, kun ei ole vertailukohtaa halvempiin öljyihin ja kyse yhdestä autoyksilöstä, yhdellä käyttäjällä. Vai onko 300tkm rajapyykki ranskiksella niin maaginen, että se itsestäänselvästi todistaa kalliimpien öljyjen olleen suorituksen takana?
Sinulta taas argumentti nähdäkseni se, että koska joillain autoilla pääsee 600tkm, täytyy sen olla kalliimpien öljyjen ansiota. Eli jälleen aivan pyöreä nolla-argumentti, pelkkää arvailua ilman mitään tietoa 600tkm ajettujen öljyistä."koska joillain autoilla pääsee 600tkm, täytyy sen olla kalliimpien öljyjen ansiota. "
Minulla taas on eräs premium-luokan auto jolla on ajettu se 600 000km kaikella "litkulla" ja pikkubrändien öljyillä mitkä vain täyttävät luokitukset, ja kehrää kuin iso kissa. Täytyy olla halpojen ölyjen ansiota.
Ilmeisesti tosiaan pösön moottori on sen verran kestokykynsä äärirajoilla normaalissa käytössäkin että 300 000km on saavutus jonka voi saavuttaa ainoastaan huippuöljyillä tai ainakin niiden huipuiksi uskomisella...
- kaikkitoimii
Kannattaa sitten varautua suureen pettymykseen sillä halvoillakaan oikeat luokitukset täyttävillä öljyillä ei saa moottoria rikki tai edes kulumaan havaittavasti.
- ihmeprofeetta
Juuri näin. Moottoria ei saa kulumaan oikestaan ollenkaan öljyllä, oli se halpaa taikka kallista. Se vain riittää että öljyä on tarpeeksi. Itse olen pösö-miehiä ja olen aina käyttänyt halpa öljyjä kuten esim. teboil gold s 5w40, joka toimii loistavasti eikä koskaan ole yksikään moottori leikannut kiinni. Ei vanhaan öljyä kuluttavaan tai sitä vuotavaan autoon kannata uhrata kalliita öljyjä, SILLÄ LOPPUTULOS ON AIVAN SAMA.
- elämäopettaa
ihmeprofeetta kirjoitti:
Juuri näin. Moottoria ei saa kulumaan oikestaan ollenkaan öljyllä, oli se halpaa taikka kallista. Se vain riittää että öljyä on tarpeeksi. Itse olen pösö-miehiä ja olen aina käyttänyt halpa öljyjä kuten esim. teboil gold s 5w40, joka toimii loistavasti eikä koskaan ole yksikään moottori leikannut kiinni. Ei vanhaan öljyä kuluttavaan tai sitä vuotavaan autoon kannata uhrata kalliita öljyjä, SILLÄ LOPPUTULOS ON AIVAN SAMA.
No kun lopputulos ei ole sama.
Ilmeisesti olet ajanut aina vanhoilla autoilla, pitänyt vuoden tai kaksi ja ostanut seuraavan, jolloin et koskaan pääse/joudu näkemään mitä huonolaatuinen öljy tekee, pidemmässä käytössä.
Moottori voi vikaantua monella tavalla, kiinnileikkaantuminen vapaastihengittävässä pösön moottorissa ei ole se ensimmäinen tapahtuma mikä on odotettavissa.
Autolla joka vuotaa öljyä, ei kannata olla liikenteessä mukana laisinkaan ja moottori joka kuluttaa öljyä, on todennäköisesti seurausta siitä että on ajettu huonoilla öljyillä.
Minäkin ajan pösöllä, olen omistanut sen yli 10 vuotta ja mittarissa on tällä hetkellä 385tkm. Autossa on bensamoottori, se ei vuoda öljyä ulospäin, eikä myöskään kuluta sitä. Olen käyttänyt siinä aina öljyä, joka on se "kympin kalliimpi" kanisteri kuin halvin mahdollinen.
Nuorena poitsuna kun en asioista tienyt, ajelin minäkin öljyä vuotavilla romuilla jotka savutti ja suurinpiirtein kaikki mahdolliset remontit oli tekemättä. Silloin olisin, sillä kokemuksella mitä oli kertynyt, voinut väittää että aivan se ja sama mitä öljyä siellä moottorissa on, kunhan tikku kastuu. Elämä kuitenkin opettaa meitä matkallaan ja olen nyt eri mieltä kanssasi asiasta. - Kfkfkkfkfmf
elämäopettaa kirjoitti:
No kun lopputulos ei ole sama.
Ilmeisesti olet ajanut aina vanhoilla autoilla, pitänyt vuoden tai kaksi ja ostanut seuraavan, jolloin et koskaan pääse/joudu näkemään mitä huonolaatuinen öljy tekee, pidemmässä käytössä.
Moottori voi vikaantua monella tavalla, kiinnileikkaantuminen vapaastihengittävässä pösön moottorissa ei ole se ensimmäinen tapahtuma mikä on odotettavissa.
Autolla joka vuotaa öljyä, ei kannata olla liikenteessä mukana laisinkaan ja moottori joka kuluttaa öljyä, on todennäköisesti seurausta siitä että on ajettu huonoilla öljyillä.
Minäkin ajan pösöllä, olen omistanut sen yli 10 vuotta ja mittarissa on tällä hetkellä 385tkm. Autossa on bensamoottori, se ei vuoda öljyä ulospäin, eikä myöskään kuluta sitä. Olen käyttänyt siinä aina öljyä, joka on se "kympin kalliimpi" kanisteri kuin halvin mahdollinen.
Nuorena poitsuna kun en asioista tienyt, ajelin minäkin öljyä vuotavilla romuilla jotka savutti ja suurinpiirtein kaikki mahdolliset remontit oli tekemättä. Silloin olisin, sillä kokemuksella mitä oli kertynyt, voinut väittää että aivan se ja sama mitä öljyä siellä moottorissa on, kunhan tikku kastuu. Elämä kuitenkin opettaa meitä matkallaan ja olen nyt eri mieltä kanssasi asiasta.Mitähän sinä siis olet oppinut ja mistä? Nyt sinulla on kone kunnossa, nuorena ei ollut. Miten liittyi öljyihin ja niiden laatueroihin?
Ainoa mitä opimme oli, että laatuöljyillä ranskalainenkin voi päästä melkein 400tkm. Sen sijaan mitään verrokkia ei ollut siitä, miten pitkälle sama tai edes samanlainen auto olisi päässyt niillä kympin halvemmilla öljyillä, samassa ajossa? Tarina ei myöskään kertonut, että miksi ne muinaiset autot savuttivat ja mitä niillä muutenkaan oli tekemistä 2000-luvun kanssa?
Murheellista, kun ihminen luulee vuosikymmenissä jotain oppineensa, vaikka ei olekaan oikeasti oppinut juuri mitään. - elämäopettaa
Kfkfkkfkfmf kirjoitti:
Mitähän sinä siis olet oppinut ja mistä? Nyt sinulla on kone kunnossa, nuorena ei ollut. Miten liittyi öljyihin ja niiden laatueroihin?
Ainoa mitä opimme oli, että laatuöljyillä ranskalainenkin voi päästä melkein 400tkm. Sen sijaan mitään verrokkia ei ollut siitä, miten pitkälle sama tai edes samanlainen auto olisi päässyt niillä kympin halvemmilla öljyillä, samassa ajossa? Tarina ei myöskään kertonut, että miksi ne muinaiset autot savuttivat ja mitä niillä muutenkaan oli tekemistä 2000-luvun kanssa?
Murheellista, kun ihminen luulee vuosikymmenissä jotain oppineensa, vaikka ei olekaan oikeasti oppinut juuri mitään.Juu, näinhän se on, mitään en ole oppinut. Nuoret jannut tietää kaikesta kaiken, ihan niinkuin itsekin aikanaan tiesin.
Jokaisen pitää tehdä omat virheensä elämässä. Kaikki virheet ei toki ole dramaattisen suuria, mutta nekin pitää tehdä ja kokea oppiakseen.
Tsemppiä sulle sinne koneen ääreen. En nyt jaksanut alkaa jatkamaan keskustelua syvällisemmin, tuli sellainen mielikuva että se olisi ollut turhaa. - Kfkfkfkffkfk
elämäopettaa kirjoitti:
Juu, näinhän se on, mitään en ole oppinut. Nuoret jannut tietää kaikesta kaiken, ihan niinkuin itsekin aikanaan tiesin.
Jokaisen pitää tehdä omat virheensä elämässä. Kaikki virheet ei toki ole dramaattisen suuria, mutta nekin pitää tehdä ja kokea oppiakseen.
Tsemppiä sulle sinne koneen ääreen. En nyt jaksanut alkaa jatkamaan keskustelua syvällisemmin, tuli sellainen mielikuva että se olisi ollut turhaa.Minähän en tässä esittänyt mitään tietoa, tein vain huomion sinun todistuksesi arvottomuudesta. Teet ylistyksen hataran yksittäistapauksen perusteella ja sitten koet puhuvasi kokemuksen syvällä rintaäänellä. Oikeasti esittämäsi ”tieto” oli lähes arvotonta. Voit toki tuurilla olla oikeassakin, muttei kellään ole esittämäsi perusteella syytä uskoa sinun olevan oikeassa.
- elämäopettaa
Kfkfkfkffkfk kirjoitti:
Minähän en tässä esittänyt mitään tietoa, tein vain huomion sinun todistuksesi arvottomuudesta. Teet ylistyksen hataran yksittäistapauksen perusteella ja sitten koet puhuvasi kokemuksen syvällä rintaäänellä. Oikeasti esittämäsi ”tieto” oli lähes arvotonta. Voit toki tuurilla olla oikeassakin, muttei kellään ole esittämäsi perusteella syytä uskoa sinun olevan oikeassa.
"Minähän en tässä esittänyt mitään tietoa, tein vain huomion sinun todistuksesi arvottomuudesta."
En kyllä todistanut mitään, kerroin vain omasta kokemuksestani.
"Teet ylistyksen hataran yksittäistapauksen perusteella ja sitten koet puhuvasi kokemuksen syvällä rintaäänellä."
En kyllä yleistänyt mitään, enkä käyttänyt syvää rintaääntäkään.
"Oikeasti esittämäsi ”tieto” oli lähes arvotonta."
Aivan totta. Nuoret jannut ei tiedä kaikkea vaikka niin väitinkin.
"Voit toki tuurilla olla oikeassakin, muttei kellään ole esittämäsi perusteella syytä uskoa sinun olevan oikeassa."
Näinhän se on, aivan sama pätee sinunkin kirjoituksiin.
Mutta tämä pässeily ja huomionjakaminen sitä kerjäävälle riittää nyt omalla kohdallani, kuten sanoin, koitappa jaksella. - Kfkfkfmfmfmg
elämäopettaa kirjoitti:
"Minähän en tässä esittänyt mitään tietoa, tein vain huomion sinun todistuksesi arvottomuudesta."
En kyllä todistanut mitään, kerroin vain omasta kokemuksestani.
"Teet ylistyksen hataran yksittäistapauksen perusteella ja sitten koet puhuvasi kokemuksen syvällä rintaäänellä."
En kyllä yleistänyt mitään, enkä käyttänyt syvää rintaääntäkään.
"Oikeasti esittämäsi ”tieto” oli lähes arvotonta."
Aivan totta. Nuoret jannut ei tiedä kaikkea vaikka niin väitinkin.
"Voit toki tuurilla olla oikeassakin, muttei kellään ole esittämäsi perusteella syytä uskoa sinun olevan oikeassa."
Näinhän se on, aivan sama pätee sinunkin kirjoituksiin.
Mutta tämä pässeily ja huomionjakaminen sitä kerjäävälle riittää nyt omalla kohdallani, kuten sanoin, koitappa jaksella.Tietenkin sama pätee minunkin kirjoituksiini, vaan minäpä en olekaan esittänyt mitään ehdottomia totuuksia muinaisten savuttavien autojen ja yhden lähes 400tkm savuitta ajetun Pösön perusteella.
Olen löytänyt aiheesta jokusen tutkimuksen, joiden mukaan öljynlaadulla ei käytännössä lainkaan väliä (ainakaan jos täyttää valmistajan luokitukset), mutta nekään eivät välttämättä yleistettävissä auton koko eliniälle sekä Suomen oloihin, joissa paljon pakkaskäynnistyksiä. Joka tapauksessa paljon paremman käsityksen saa tutkimuksien perusteella kuin vetoamalla yhteen savuttomaan Pösöön. - sdfsdfsdfsdfsdfsdfsdf
Kfkfkfmfmfmg kirjoitti:
Tietenkin sama pätee minunkin kirjoituksiini, vaan minäpä en olekaan esittänyt mitään ehdottomia totuuksia muinaisten savuttavien autojen ja yhden lähes 400tkm savuitta ajetun Pösön perusteella.
Olen löytänyt aiheesta jokusen tutkimuksen, joiden mukaan öljynlaadulla ei käytännössä lainkaan väliä (ainakaan jos täyttää valmistajan luokitukset), mutta nekään eivät välttämättä yleistettävissä auton koko eliniälle sekä Suomen oloihin, joissa paljon pakkaskäynnistyksiä. Joka tapauksessa paljon paremman käsityksen saa tutkimuksien perusteella kuin vetoamalla yhteen savuttomaan Pösöön.Laita linkkiä tutkimukseen tai joku viittaus, muuten toi lässytys on ihan turhaa poskenpaukutusta
- Kdkfkfkkfkfkkfkf
sdfsdfsdfsdfsdfsdfsdf kirjoitti:
Laita linkkiä tutkimukseen tai joku viittaus, muuten toi lässytys on ihan turhaa poskenpaukutusta
Löytyy samasta ketjusta. En jaksa kopioida samaa linkkiä yhä uudestaan turhan lässyttäjille.
- Öljyluupäät
Mitään sellaista dataa ei ole olemassa joka osoittaisi että erimerkkisillä samat luokitukset täyttävillä moottoriöljyillä olisi mitattavissa olevaa eroa moottoreiden kulumisen suhteen. Mitään moottoririkko- tai edes kulumisepidemiaa ei tunneta minkään merkkisen öljyn käytön yhteydessä tapahtuneen.
Joten jos joku väittää että jonkin toisen merkkinen öljy on "parempaa" kuin toisen merkkinen, ja molemmat täyttävät samat luokitukset, niin sitten se data kehiin joka osoittaa asian olevan näin. Muuten voi pitää ystävällisesti turpansa kiinni ja mutista itsekseen öljyuskomuksiaan.
- Motonomi1
Voi, voi teitä lapsukaisia. Kyllä moottorin saa rikki huonoilla öljyillä. Olen ehtinyt niitä monta nähdä. Ja ne kiinnileikkaamiset johtuvat yleensä ihan muista syistä kuin öljyistä.
- nekylkestää
mun 1,9 d ranskalaisessa moottorissa vuodelta 2001 on mittarissa 430tkm. ei ole nokka-akselissakaan kulumaa yhtään. öljyä ei kuluta. vaihdettu kurat sisään 10tkm välein. ihan urpaania legendaa ettei ranskalaiset kestäisi. heittämällä menee vielä 200tkm.
- halpis.kuraa
Motox on surkeaa kuraöljyä, lisäaineistus romahtaa muutaman tuhannen kilometrin jälkeen ja moottorin käyntiääni muuttuu rumaksi.
- Jaksatkinjankuttaa
Ja sinulla on varmaan esittää dataa väitteesi tueksi?
- motonetin.sankari
Jaksatkinjankuttaa kirjoitti:
Ja sinulla on varmaan esittää dataa väitteesi tueksi?
Menikö janilla herne nenään?
- SinullaOnMotomania
motonetin.sankari kirjoitti:
Menikö janilla herne nenään?
En tiedä kuka on Jani, mutta sinä vaikutat maaniselta jankuttajalta. Taidat olla se katkeroitunut kuraöljystä jankuttava mielenterveysongelmainen pelle joka kengittiin motonetin foorumilta ulos.
Niin, oliko sinulla sitä dataa väitteesi tueksi? - Motox.on.eurolia
SinullaOnMotomania kirjoitti:
En tiedä kuka on Jani, mutta sinä vaikutat maaniselta jankuttajalta. Taidat olla se katkeroitunut kuraöljystä jankuttava mielenterveysongelmainen pelle joka kengittiin motonetin foorumilta ulos.
Niin, oliko sinulla sitä dataa väitteesi tueksi?Vai on sieltä romuliiterin foorumilta oikein potkaistu joku ulos. Itse mätänetin tyyppi kuitenkn hermostuu mm. facebook-keskusteluissa ja alentuu nimittelemään muita.
Motonet on syvältä! - Lääketiede.auttaa
Motox.on.eurolia kirjoitti:
Vai on sieltä romuliiterin foorumilta oikein potkaistu joku ulos. Itse mätänetin tyyppi kuitenkn hermostuu mm. facebook-keskusteluissa ja alentuu nimittelemään muita.
Motonet on syvältä!Sinulla on pakkomielle motonetistä. Hakeudu hoitoon.
- OletHarhainen
Kenelläkään tuskin on mennyt herne nenään tyhjistä höpinöistäsi. Sinulla ei vain ole esittää mitään todisteita höpinäsi tueksi.
- Hylsysarja
Jos ajaa yli 15tkm väleillä niin moottori, laakerit, monet paikat kuluu nopeammin kalliimmilla öljyillä. Sekä kartoittuu sisältä.
Jos öljy on todella tummaa vaihdettaessa niin karstaa paljon öljyssä.
10tkm kohdalla öljy ei ole tummaa jos moottori on normaali eli ei polta öljyä ym - testimummu
Tekniikan maailmassa oli joskus juttu, että samoilla öljyillä voi ajaa satatuhatta, kun vaihtaa vain suodattimen muutaman kerran.
Koitettu ja todettu toimivaksi. Öljyä tosin
lisättiin muutama litra, joten voinee
vaikuttaa asiaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus166768- 1972500
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1001928En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.761507Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k1911059- 41980
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va46949- 77843
- 45719
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka7708