Kokemukset Omega 34 purjeveneestä kiinnostavat. Millainen vene on purjehtia?
Aika matala köli, joka kiva juttu luonnonsatamia ajatellen. Mutta aiheuttaako sortoa kryssillä? Kantaako purjeet hyvin? Vissiin fokka optimaalinen keulaan?
Onko tietoa onko kansi tai runko jotain kerrosrakennetta?
Omega 34 purjevene
18
3639
Vastaukset
- JutilanTimo
Mats Suomentappaja, osannet ruotsia niin tsekkaapa sailguide com. Useita kommentteja.
Linkki ohessa jos säilyy moderoinnissa http://www.sailguide.com/batfakta/omega-34
Ja sitten hyvää joulunjatkoa! - Omegaspeedmasterref321
Tunnetusti heikko rakenne. Älä sekaannu.
- BorkumRiff
Olen sekaantunut ko. veneeseen, valmistettu -83, mutta mitään ei ole vielä hajonnut rakenteesta, mikähän mahtaa olla se heikko kohta? Kansi on kerrosrakennetta. Vaikka köli on suht matala, se on pitkähkö eikä vene sorra, aikoinaan myytiin "luovihirmuna" ;-) On tehty fokka-veneeksi, rustit on laidalla eikä genoa istu järkevästi. Itse käytän itsejalustavaa fokkaa kun purjehdin aika paljon yksikseni. Vene ei ole ainakaan alirikattu, lys muistaakseni 1.17, eli kulkee kevyelläkin kelillä, reivaus alkaa jossain 8-10m/s. Jos jotakuta kiinnostaa voin kertoa enemmänkin, tunnen veneeni varsin hyvin.
- make_12
Luen huvikseni 700 segelbåtar i test -kirjasta arvostelua tästä veneestä. 1983 byttest från teak till mahogany i inrednigarna och 1985 sänktes durken för bättre stohöjd. Uudemmissa paranneltu sisustus. Osa ollut puolivalmisteita. Laadukas sisustus yleensä. Hyvä purjehtimaan. Uppbyggd i sprutat enkellaminat. Kölen är nerbyggd men saknar egentliga balkar.
- Jutilanpoika
Onkos Sundin vielä jäähyllä?
- MatsSundin
Kiitos kaikille kommenteista! Pitänee taas muistella vähän ruotsia ja perehtyä Sailguideen.
Kommentti heikosta rakenteesta jäi vähän ympäripyöreeksi. Onko asiasta tarkempaa tietoa?
Kansi on siis kerrosrakennetta. Onko väliaineena balsa?- OMyGod
Tässä: artikkeli on muuallakin mutta tässä yksi linkki.
www.svenskakoster.se/resources/En_Rysare.pdf
Tuossa on kuva Omega 36:sta mutta rakenne on sama.
- Hiljattain
Artikkelissa mainittiin useita venemerkkejä joissa on heikko rakenne: Bavaria 32-pohjanpaksuus VAIN 5mm, Scanmar 33-ei kölitukkeja, ...
Mielenkiintoinen artikkeli.- vessanpöntto_väärin
Mutta Bavan paljon haukutut aluslevyt oli ok.
- kurreomega34
Minulla oli 14 vuotta käytössä Omega 34. Ei minulla ole siitä mitään huonoa kerrottavaa. Osallistuin 7 kertaa Gotland Runtin kisoihin ja olin kaksi kertaa palkintopallilla. Vene kulkee olsuiteiisa kun olsuhteissa varsin hyvin. Erittäöin kestäva ja hyvin tehty. Kysy lisää vaikka kurt.taxell@ sailandgo.fi ww.sailandgo.fi
- OoMegaa
Balsaa on kannen kerrosrakenteena. Voisin vaihtaa Omegani pienempään ja helpommin yksinpurjehdittavaan! Vaikka on tuo sujunut kohta 10v, mutta alkaa jo ikä painamaan.. Eikä ole ilmennyt heikkoja rakenteita, vaikka kovassakin kelissä on menty!
- koettelu
Oletko käynyt kivillä?
- Abbath
Tuolla ylempänä sanottiin, ettei genoa istu kunnolla eli ilmeisesti hirveän ylös tuuleen genoan kanssa ei pysty nousemaan.
Mutta onko siitä pahemmin haittaa? Genoassa aika paljon neliöitä verrattuna fokkaan ja muutenkin purjepinta-alaa paljon. Millaisilla tuulen voimakkuuksilla genoaa ylipäätään pystyy käyttämään? Onko genoa tullut veneeseen jotenkin myöhemmissä versioissa kun alkupään esitteissä ei ole genoaa listattu? - OoMegaa
Genoat (1 ja 3) tuli veneen mukana, historiaa en tiedä. Joskus kevyellä kelillä olen ajan kulukseni testaillu. Veneessä ei ole sivukansilla edes kiskoja, eli ei toimi luovilla.Ja jos avotuulilla iso on ylhäällä niin keulapurjeet jää sen varjoon. Nykyisin en pidä genuja edes mukana. Kivillä en ole käynyt, enkä aio siten hakeakaan veneen heikkoja rakenteita! Mikä mahtaa olla haarukka vauhdille minkä mikäkin vene kestää? Siinä on varmaan monta muuttujaa, millainen kivi, loiva vai jyrkkä, kerta-stoppi vai mikä.. Joillekin veneille on kai tehty törmäystestejä, onko niissä törmäys keula edellä laituriin vai köli johonkin betonipaaliin..
- siinä.se
Et ole koetellut vielä kölirakennetta kun et ole käynyt kivellä. Rakennetta voisi korjata etukäteen.
- VoihanVeljet
Kuinkahan moni alkaa varmuuden vuoksi laminoimaan venettään kivillä käynnin kestäväksi?! Varsinkaan jos ei ole tarkempaa tietoa että mistä kohtaa kannattaa aloittaa hommat?
- jälkiasennus
Lisätään kölipalkit?
- Jälkiasennusko
Biltemasta löytyy kölipalkkeja yleisimpiin purkkareihin! Pikakiinnitys siipimuttereilla..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2257037Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää451305Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka291118- 75911
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal49885Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a62877Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.96846Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38801Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14776- 43753