MIKÄ LISKOJANI VAIVAA?????

Pusukala103

AUTTAKAA LISKOAMMATTILAISET JA MUUTKIN TIETÄVÄT!!!!Mikä toisella leopardigekollani on, kun sen hengitys on levossa(kin)paljon kiivaampi kuin pienemmän liskoni.Suurimman osan päivästä se on joko luolassaan tai makailee lämpömaton kohdalla. Ruokakupista eivät tunnut madot tai etanat häviävän, ainoastaan muutama sirkka on kelvannut viikon aikana?Onko se sairas?Molemmat ovat luoneet nahkansa.

KERTOKAA LISKOJEN HOIDOSTA OMIA NÄKEMYKSIÄNNE JA HOITO-OHJEITA, SILLÄ NE TULISIVAT TODELLA TARPEESEEN.

OLEN VASTA LISKOHARRASTUKSESSA TÄYSI ALOITTELIJA, JOTEN NEUVOT JA VINKIT EIVÄT OLE PAHITTEEKSI.

JOS JOKU TIETÄMÄTTÖMYYDESTÄ HALUAA HAUKKUA PYSTYYN, NIIN SIITÄ VAAN.OLISIKO SITTEN PAREMPI OLLA KYSYMÄTTÄ JA ANTAA LISKOJEN ELÄÄ PUUTTEELLISESSA HOIDOSSA????!!!!

KYSYMÄLLÄ EN MIELESTÄNI MENETÄ MITÄÄN, PÄINVASTOIN, SAATAN EHKÄ SAADA LISKOISTANI ONNELLISIMPIA.

14

2851

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -geggo-

      Tässä linkki jossa paljon käytännön tietoa leopardigekoista.
      Valitettavasti foorumi on nyt parin viikon "talvilevolla" ;) joten kysymään siellä ei juuri nyt pääse.
      Ovatko gekkosi nuoria? Onko niillä pohjamateriaalina hiekka vai paperi?
      Onko niillä kosteboksi?
      Oletko ruokkinut jauhomadot hyvin esim. kalanruokahiutaleilla ennen ruoaksi antamista? Ovatko matoset siis vilkkaita ja hyvässä kunnossa kiinnostaakseen leoasi?


      http://www.herppi.net/html/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=11889

      Tässäpä muutama "vastakysymys" :).
      -geggo-

      • pusukala103

        Liskoni ovat noin vuoden ikäisiä, WETBOX on ollut nahanluonnin aikana, mutta minua neuvottiin ottamaan se ajoittain pois?On vissiin väärä tieto.

        Pohjana terraariossa on hiekka ja olen seurannut liskoja, joten olen aika varma ettei ne syö sitä.

        Kiitos neuvoistasi=)


      • pusukala103

        Madot neuvottiin säilyttämään viileässä.
        Olen ruokkinut matoja ja sirkkoja kalanruualla ja madot kyllä liikkuvat jonkin verran, varsinkin silloin kun ruokinta-aika on.

        Olisiko siis ruuassa jotain vikaa??


      • herppis
        pusukala103 kirjoitti:

        Madot neuvottiin säilyttämään viileässä.
        Olen ruokkinut matoja ja sirkkoja kalanruualla ja madot kyllä liikkuvat jonkin verran, varsinkin silloin kun ruokinta-aika on.

        Olisiko siis ruuassa jotain vikaa??

        Jauhomadot tosiaan kannattaa säilyttää viileässä, koska ne lämpimissä oloissa kehittyisivät kuoriaisiksi. Itse tosin pidän lämpimässä ja kasvatan niitä omiin tarpeisiin. Ennen matojen tarjoilua kannattaa ottaa tarjottavat noin tunniksi lämpimään ja antaa niille syötäväksi vaikka kurkua, porkkanaa tai jotain vastaavaa. Vasta sen jälkeen tarjota niitä liskoille.
        Liskoistasi en osaa sanoa mitään, kun jauhikset ovat hämähäkkiselle ja oma liskoni on kasvissyöjä (igu).


      • -geggo-
        pusukala103 kirjoitti:

        Liskoni ovat noin vuoden ikäisiä, WETBOX on ollut nahanluonnin aikana, mutta minua neuvottiin ottamaan se ajoittain pois?On vissiin väärä tieto.

        Pohjana terraariossa on hiekka ja olen seurannut liskoja, joten olen aika varma ettei ne syö sitä.

        Kiitos neuvoistasi=)

        Wetboksi kannattaa pitää terrassa koko ajan , ja huolehtia että on sopivan kostea.
        Hiekansyönnistä et voi olla varma vain siksi ettet ole nähnyt gekkosi sitä syövän. Ne nimittäin lipovat sitä usein öisin kun liikkuvat.
        Eli onko gekkosi ulostanut viime aikoina? Millainen uloste on ollut? JOS on syönyt hiekkaa (yksi yleisimmmistä syistä syömättömyyteen) uloste hajoaa kuivana miltei kokonaan hiekaksi. Sen kyllä huomaa kun hajotat ulostepötkön.Samoin hiekansyöntiä voi epäillä jos ei ole pitkään aikaan ulostanut (tukos).
        Ja tosiaan jos sitä hiekkaa on syöty kannattaa heti antaa parafiiniöljyä(saa apteekista). Pari , kolme tippaa päivittäin kunnes uloste tulee kunnolla.
        Silloin myöskin pohjamateriaalin vaihto edessä. Joko paperi tai jokin matto.
        Ja jauhikset eivät ole kunnon ruokaa gekoille jos niitä ei oteta sieltä jääkaapista lämpimään syömään kunnolla ainakin vuorokaudeksi.Siis kalanruokahiutaletta , jauhettua kissanruokanappulaa ja porkkanan pala. Tunnissa eivät nimittäin kyllä ehdi paljoakaan syödä.
        Ja jos tosiaan lojuvat päiväkaupalla ruokakipossa terrassa , ovat myöskin aika "tyhjää" sapuskaa.

        -geggo-


    • HEH

      ehkä jos sulla on hiekaa tai jotain muuta silppua
      sielä sun terrassa nii ehkä sillä on suolisto
      tukos ne passaa syömaan hiekaakin välillä
      kääntyisin eläin lääkärin puoleen tai sit
      sillä liskolla on ummetusta ei tuu jätöksiä
      toivotavasti paranee t:HEH

    • Janhunen

      Sanoessasi toisen hengityksen olevan kiivaampi, niin mistä näin päättelet? Leopardigekot joutuessaan outoon/jännittävään tilanteeseen yrittävät päästä tilanteen tasalle myös haistelemalla voimakkaammin. Tämä tulee esiin nimenomaan alaluen nahan liikkeenä, lisko siis pyörittää näin ilmaa edes takas sieraimistaan. Jos samainen lisko sattuisikin olemaan vain nuorempaa arempi ja hermostuu sinun sitä katsellessasi. Tämä saattaisi myös selittää moisen hengittelyn, etenkin kun olet vasta ilmeisesti liskot kotiin saanut? Toisaalta hengitystieinfektion oireita ovat mm. voimakas/raskas uloshengitys (hengitys ylipäänsä näkyy etujalkojen takana tasaisina pullistumisina, ei siis varsinaisesti alaleuan alta), hengittäminen suu auki/runsas suun auki pitäminen ja liman erittyminen suusta tai sieraimista. Toki lisko usein muutenkin on flegmaattisen oloinen tällölin. Jos siis epäilet tai lisko näyttää muutoin olevan sairas, niin tietysti käynti elälinlääkärilläkään ei ole huono asia. Mutta sulje ensin pois tuo normaali "nuuhkuttelu" stressaavassa tilanteessa.

      Montako sirkkaa lisko siis käytännössä on syönyt viikossa? Kun sanot "muutamia" niin se kuulostaa kyllä ihan normaalilta vuoden ikäisen liskon ruokamäärältä. Voi siis olla, että sillä ei vaan ole enempää nälkä ja siksi madot jää syömättä. Etanoista en olisi varma kelpaavatko ollenkaan...

      Sekin on hyvä merkki, että nahat on luotu ja ilm. onnistuneet hyvin?

      Tsemppiä vaan, ensimmäiset liskon omistajan askeleet on aina huolta täynnä. Kyllä se siitä pian helpottaa. Ja tosiaan on hyvä, että otat selvää heti alusta alkaen, sehän on viime kädessä liskojen hyvinvointia edistävä toimintatapa.

      • nimentön liskojen amaatilainen

        Minun liskoni kuoli. nopea hengitys on normaalia. minun liskoni hengitti hitaasti ja raskaasti. liikkuuko liskosi paljon puissa ja kiipeilee?? ja jos se olisi syönyt hiekkkaa se oli kuolut muutaman päivän päästä koska, periaatteessa hiekkaaa ei saisi laittaa koska ne voivat saa suolitukoksen. siksi hake on parasta.
        liskoni hegitti raskaasti ja ei liikkunut kuin vähäsen kivellä joka on lämpölampun alla. en tiennyt sen olevan sairas. yhtenä yönä se ei ennään liikkunut, eikä hengittänyt. joten jos se hengittää nopeeeaa ja liikkuu. mielestäni se on kunnossa. koska se luo varmaankin nahkansa normaalisti kuukauden välein eikä sillä ole ongelmia esim. syömisessä, nahanluonnissa tai ulsotuksessa kyllä sen pitäisi olla kunnossa. ja sirkkoja pitäisi antaa pari kertaa viikossa koska sirkat ovat aika ravitsevia. joten se on normaalia että se syö vain parikertaa viikossa.


      • -geggo-

        "
        *******Älä ole huolissasi!
        Kirjoittanut: nimentön liskojen amaatilainen 28.3.2005 klo 19.06

        Minun liskoni kuoli. nopea hengitys on normaalia. minun liskoni hengitti hitaasti ja raskaasti. liikkuuko liskosi paljon puissa ja kiipeilee??********* "

        Leopardigekot eivät kovin paljon puissa kiipeile. Kylläkin kantojen ja kivien päällä.

        " **********ja jos se olisi syönyt hiekkkaa se oli kuolut muutaman päivän päästä koska, periaatteessa hiekkaaa ei saisi laittaa koska ne voivat saa suolitukoksen. siksi hake on parasta. ******* "

        Leopardigekko elää kauankin vaikka olisi syönyt hiekkaa. Eli ei suinkaan kuole muutamassa päivässä.Kärsii kyllä koska ei pysty ulostamaan :(. Tietenkin , mitä kauemmin on hiekkaa vatsaansa tankannut ja todellinen suolistotukos tullut , on aina vaikeampaa saada hiekka edes parafiiniöljyllä ulos. Ja myöskin jotkin ns. kalkkihiekat kovettuvat gekon vatsassa.
        Hake on myös riskipohjamateriaalia. Jos sellainen pala menee gekon suuhun kun se esim. pyydystää saalistaan , myös se aiheuttaa suolistotukoksen eikä sitä sitten saakaan helposti suolesta pois.

        " *********liskoni hegitti raskaasti ja ei liikkunut kuin vähäsen kivellä joka on lämpölampun alla. en tiennyt sen olevan sairas. yhtenä yönä se ei ennään liikkunut, eikä hengittänyt.******** "

        surullista että menetit liskosi :(.

        -geggo-


    • jazpper

      Onko tavallista että kääpiöpartikseni pitää suutaan auki ollessaan lämpö lampun alla

      • Heltsu2

        Se viilentää itseään.


    • xxx

      Meidän liskoilla on yleensä ollut hiljaisempi kausi näihin aikoihin, eli eivät ole syöneet paljoakaan ja enimmäkseen lepäilleet. Nopeaan hengitykseen en osaa vastata, mutta jos tilanne huolettaa, kannattaa käyttää liskoasi eläinlääkärillä.

      Jauhomatoasiaan vielä, oletko lisännyt niiden kanssa vitamiineja ja onko terraariossa saatavilla kalkkia?

    • Sohwi

      Tämä ei ole vastaus mutta onko vaarallista jos leopardigekon lämpölamppu on yli viikon päällä??

    • Anonyymi

      Moi! Mul on ollu nyt lisko vähän aikaa siis leopardigekko. Se on ollut vähän outo. Se on vähän nyt arka ja menee tosi lujaa. Se välillä "värähtelee"/ säikähtää ja ei kakkaa usein. Mut en tiiä onko sillä mitään. Niin sanokaa jos on joku tai tiedätte.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      341
      3841
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1709
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1510
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      59
      1473
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1318
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1285
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1231
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1167
    Aihe