Miten saadaan loisteputki palamaan valaisimessa jossa ei ole sytytintä?
Vaatiiko sähkärin käyntiä? Kyseessä 79 vuoden valaisin. Pelkkä putken vaihto ei auttanut.
ns. Yhden 120cm. pitkän putken malli.
Loisteputkivalaisin jossa ei sytytintä
13
9286
Vastaukset
- sähkär
Voi olla ns. hehkumuuntajallinen systeemi, tai et muuten vain löytänyt sytytintä.
- kyllä_syttyy
Soita 112
- Hopo123456
Ikävä kyllä et itse sitä pysty mittaamaan. Missä vika. Hyvin äkkiä sähkärin on käytävä kaksikertaa. ennenkuin loisteputki syttyy tuskin hänellä on mukana liitäntälaitetta oikeanlaista jos siinä edes on vika. Siinä kannatta jo miettiä vaihtaa koko valaisin.
- täytettä_kaatopaikalle
Pienempiä eli 60 cm putkelle tehtyjä valaisimia on tullut nähtyä "kertakäyttömalleina". Siis magneettinen kuristin ja sytytin (pelkät hohtosytyttimen sisuskalut) pellistä stanssatun kuoren sisälle leivottuna. Vehjettä ei saa auki kuin palasiksi pilkkomalla = kun sytkäri antautuu, valaisin on kaatopaikkamaa. Ao. keksintö juurikin 70/80 -lukujen vaihteesta.
Olisiko tässä sama ilmiö? - RobotinSahkot
Muutamissa loistevalaisimissa on sytytin piilotettuna peltikannen alla. Kaksi ruuvia irti, kansi pois ja sieltä loytyi sytyin!
- ei_kiesus
Varsinainen provoaloitus tämäkin kuka oikeasti vm -79 loistelamppua koittaa saada toimimaan!!
- kaikki_korjattavissa
Kaikki ei ole ihan yhtä kädettömiä kuin sinä.
- RobotinSahkot
Oli provoaloitus tai ei - Kuristin on myos mahdollinen vikakohde. Olen itse joutunut vaihtamaan jo 3 kuristinta v. 74 mallisista valaisimista.
- perusbulkkia
Onneksi kuristimet ovat nykyisin halpoja.
- Anonyymi
Yritin vaihtaa valokattoon vanhojen loisteputkien tilalle uusia LED-loistevaloja. Eivät syty... Vanha loisteputki on tuollainen normaaliin loisteputkeen nähden tuplapaksu erikoisputki ja valaisimessa ei ole paikkaa sytyttimelle. Sen sijaan valaisimessa on jokaista putkea kohden kaksi kuristimen näköistä laatikkoa. Toisessa lukee "glamax type LO2/2" ja toisessa "Helvar T 40 ST". Valaisimeen eivät sovi tavalliset loistelamput. Näissä on lanka läpi loistelampun eikä näitä alkuperäisen näköisiä valaisimia löydy ainankaan marketeista. Edelliselläkin kertaa lamppuja vaihtaessa oli tuskaa löytää näihin sopivia loisteputkia.
Mikähän järjestelmä on kyseessä? Miksei normaali loisteputki toimi em. lampussa? Mikä tuo loisteputkessa oleva lanka on? Saako tähän millään LED-lamppuja?- Anonyymi
Minulle tuntematon systeemi tuo. Näitä loisteputkia on muutamaa eri tyyppiä normaaleiden T5:n ja T8:n lisäksi. Tuo "tuplapaksu" putki voi olla T12-putki, joka käyttää samaa kantaa kuin T8. Valitettavasti eri valmistajat ovat olleet ns. fiksuja ja tehneet ties minkälaisia erilaisia systeemejä. Kaikki ne kuitenkin käyttävät samaa verkkosähköä ja valaisimen saa kyllä käyttämään lediä. Se voi vaatia vähän uudelleenkytkentöjä ja vanhojen osien poistoa.
Jos se lediputki ei suoraan syttynyt (sait sen kuitenkin laitettua vanhojen putkien paikalle?), tuota valaisinta pitää muokata ja poistella sytytin ja kuristin.
Itse ostaisin tuon tilalle kokonaan uuden valaisimen ja heittäisin vanhan menemään. Ostaisin valaisimen, joka on suunniteltu käyttämään T5- tai T8-lediputkia. Niitä on hieman hankala löytää, mutta on niitä kumminkin. Myös perinteinen valaisin loisteputkia varten käy ja sitten käyttää vain lediputkia siellä.
- Anonyymi
Mitähän seuraavaksi?
- Anonyymi
Jos vaan et ole löytännyt vielä sitä sytytintä?
Kun valaisin on vuodelta 1979, ei silloin ollut vielä elektronisia liitäntälaitteita, niissä kun ei tarvita sytytinä, mutta oli kyllä olemassa resonassisytytyksellä ja hehkumuuntaja käyttöisiä loistevalaisimia joissa ei tarvittu sytytintä. Näitä ei tosin käytetty tavallisissa loistevalaisimissa useinkaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201777
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481109Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?441000Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37790Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760