tuossa luin uutisissa juttua että maalämpökaivojen syvyys täytyisi saada mitoitettua juuri oikeaksi, jos liian pieni luulen että laissa tullaan määräämään sanktio koska se ei hyödynnä sitä maanlämpöä ja joudutaan käyttämään kallista sähköä.
liian iso kaivo taasen on vähän kuin isommottorinen auto eli sanktiota tulee pukkaamaan.
tämä "mitoitus" laki on lähtölaukaus maalämmön verotuksen kiristämiselle.
maalämpöpumpun kaivon syvyys pakolliseksi
8
107
Vastaukset
- 57t7t7
entäs maapiiri? lopetetaan kokonaan vai isot verot kun hyötysude on huono.
- ja.paljon.halvempi
Maapiiristä saa enemmän tehoa kun lisää putken pituutta.
- kairari
Ei mitoituksella ole mitään tekemistä verotuksen kanssa.
Maalämpöjärjestelmien myyjät yrittävät painaa hinnan vilpillä alas. Myydään liian pieni reikä, jotta hinta saadaan alas. Tällöin pumppu joutuu väkisin repimään lämpöä liian pienestä tuotosta ja reikä alijäähtyy.
On kaikkien etu, että reiän tuotto on riittävä, jolloin pumppu pyörii hyvällä hyötysuhteela ja kestää myös pitempään.
Kaivon ylisuurella koolla ei vuorostaan ole muuta ongelmaa kuin, että sen poraaminen maksaa enemmän. Kaivo on parempi vähän ylimitoittaa kuin yrittää optimoida, jolloin liikutaan kovilla pakkasilla äärirajan väärällä puolella.
Eli ylimitoita reikää, jolloin pumppu jaksaa pitempään kun sitä ei tarvitse huudattaa. - mitnihmettä
meillä kävi joku ukko kyselemässä kaivon mitoituksista ja vihjaili että tuosta oltaisiin laatimassa jonkinlaista yhteiskäytäntöä jotta säästyttäisiin tulevilta sanktioilta. SIIS MILTÄ IHMEEN SANKTIOILTA?
ONKO MAALAÄMPÖPUMPUT KOHTA JOTENKIN VEROTETTAVA LÄMMITYSMUOTO KUTEN AIKOINAAN KOIRAVERO??? - kfkfkfkf
täällä kävi myös mitoituksia urkkimassa pari miestä, sanoin et en tiedä ku käytettynä ostin :D
- zxzcc
Mua ihmetyttää toi maalämmön juttu, kun sähköä kyluu niin perhanan vähä.
Eikö sähköfirmat nosta meteliä, kun niiden tuottee ei mene kaupaksi? Tuntuu siltä, että sähkön kulutus vain lisääntyy Suomessa.
Mistä moinen voi johtua? selittäkää mulle. - NickNailer
Mitoitus on muutenkin ongelma. Yhden parisataisen reiän porautin kohtaan, jossa veden tuotanto on aivan älytön. Ei se aivan Päijännetunneliin osunut, mutta sitä kai voisi verrata suurenmpaa puroon/pienempään jokeen.
Millä tuonktin olisi etukäteen mitoituslaskelmia varten tiennyt? - tonttilöytyy
mejän peltoin poikki menee kauolämpöjohtoarsenaali, talvellaki maapilkottaa sulasta maasta. voiskohan tohon omalle tontille kuitenki rakentaa siihen lämpimän maanpäälle talon kun ajankohtainen on vai saisikohan laittaa lämmönkeruu putkiston. hukkalämpöähän se vain tuottaa ja mun mailla.
aluehan on peltoalue taajaman välissä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3287925Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662216- 1771886
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit01720epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161452- 1121307
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91291Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181731260RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601230Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411101