Rajua hyväksikäyttöä Luostarivuoren koulussa

Rieskaman

http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/3782892/Entiset oppilaat kertovat Rajua hyvaksikayttoa Luostarivuoren koulussa

Taas paljastui yksi todella ikävä tapahtumaketju vuosien takaa.
Mikä mahtaa olla seuraava koulu josta saadaan lukea? koska tuskimpa nämä paljastukset tähän loppuu.

48

4204

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luostislainen

      On se vaan kumma, miten tuohon on silloin suhtauduttu! Onneksi tänä päivänä asia on toisin, ainakin toivottavasti...

    • RandomThinker

      Siltä vaikuttaa, mutta pitää myös muistaa median ns. klikkihuoraus eikä kritiikittä uskoa ihan kaikkea. Minua on vähän ihmetyttänyt miksi ikivanhoja satunnaisiakin juttuja nostetaan näkyvästi esille? Jotenkin tuntuu nämä ahdistelujutut menneen överiksi. Ajan henkeen kuuluu kaikenlaiset kohut, ja samaan aikaan todelliset ongelmat jää helposti taka-alalle - amerikkalaisilta kopioidaan kaikkea mahdollista vaikkei pitäisi.

      Pitää muistaa miehen ja naisen olevan lähtökohtaisesti neurobiologisesti kiinnostuneita toisistaan. Tätä asiaa voisi valottaa vaikka kaikille tuttu Markus Rantala. Ahdasmieliset ja persoonallisuushäiriöiset kokevat kaiken ahdisteluna. On erotettava kiusaamistyyppinen tai rikollinen ahdistelu normaalista kanssakäymisestä - ihan kuin joku muu laatisi käyttäytymisnormit joita kaikkien on noudatettava.

      • RandomThinker

        Jos homma oli laajan joukon tiedossa, onko uskottavaa ettei kukaan olisi ilmoittanut, ei rehtorille, vanhemmille ym? Raiskaus tietenkin jo selkeä rikos. Jotenkin vaan intuitio sanoo, että tehdään kärpäsestä härkänen - ehkä tyytymättömyyttä opetukseen tms.
        Opettajilla oli tuolloin kova auktoriteetti vielä ja kollegiaalinen lojaalius esti kaikenlaisten persoonallisuushäiriöiden julkitulon, kuten narsismin.


      • Homunculux
        RandomThinker kirjoitti:

        Jos homma oli laajan joukon tiedossa, onko uskottavaa ettei kukaan olisi ilmoittanut, ei rehtorille, vanhemmille ym? Raiskaus tietenkin jo selkeä rikos. Jotenkin vaan intuitio sanoo, että tehdään kärpäsestä härkänen - ehkä tyytymättömyyttä opetukseen tms.
        Opettajilla oli tuolloin kova auktoriteetti vielä ja kollegiaalinen lojaalius esti kaikenlaisten persoonallisuushäiriöiden julkitulon, kuten narsismin.

        Intuitio saa sijaa keskustelussa.... no mikäs siinä. Odotellaan jotain painavampaa


      • RandomThinker

        Intuitio ei ole itsessään mikään todiste, mutta se voi johdattaa asian jäljille...
        Olisi myös hyvä tuoda kunnon perusteluja niiden, jotka julkaisee ja kertoo näitä väitteitä, osa rajujakin. Ihmistä ei edes saa leimata rikolliseksi syyttä suotta, vaan pitää olla hyvät perusteet ja aina parempi jos kunnon näyttöä. Mutta esim. raiskaustakin on mahdoton todentaa jälkikäteen - tuskin on todistajia tai videonauhaa.
        No, olen itsekin tietyistä henkilöistä netissä esittänyt vakavia väitteitä ja epäilyjä, mutta asiat ihan toisia.


      • Woman6667

        Entä jos kyseessä olisi vaimosi tai mahdollinen tyttäresi, joka on kantanut taakkaa mielessään, uskaltamatta kertoa asiasta? Entä jos omaisellasi olisi opettaja, joka tykkää su......otosta? Entä jos sinut olisi nuorena miehenä raiskattu, miten olisit toiminut? Olisiko intuitiosi "neuvonut" sinua? Uskon, että viranomaiset selvittää asian tämän viestiketjun koulun asiat. Sitäpaitsi ei tarvitse olla ahdasmielinen eikä persoonallisuushäiriöinen, jos käpälöinti iljettää. Kyllä se vaan on niin, että kenenkään iholle ei saa tulla.


      • RandomThinker
        Woman6667 kirjoitti:

        Entä jos kyseessä olisi vaimosi tai mahdollinen tyttäresi, joka on kantanut taakkaa mielessään, uskaltamatta kertoa asiasta? Entä jos omaisellasi olisi opettaja, joka tykkää su......otosta? Entä jos sinut olisi nuorena miehenä raiskattu, miten olisit toiminut? Olisiko intuitiosi "neuvonut" sinua? Uskon, että viranomaiset selvittää asian tämän viestiketjun koulun asiat. Sitäpaitsi ei tarvitse olla ahdasmielinen eikä persoonallisuushäiriöinen, jos käpälöinti iljettää. Kyllä se vaan on niin, että kenenkään iholle ei saa tulla.

        Taisit vähän nyt vetää herneen nenään ja ylireagoit...
        En usko, että lähipiirissäni kukaan pystyisi edes salaamaan moista loputtomiin vaan aina jostain näkee/huomaa/kuulee ettei kaikki ole hyvin ja voi ja pitääkin alkaa selvittään mistä kyse.

        Mutta edelleen siis kysyn onko uskottavaa, kun jopa kymmeniä tapauksia yhteensä, ettei kukaan ole nähnyt, kuullut tai kertonut itse kenellekään mitään eikä vahingossakaan ole mennyt esim. yhdenkään poliisin, juristin tai lääkärin korviin?
        Ei vaan oikein tunnu mielekkäältä, siis intuitioni mukaan. Se toki on mahdollista että opettajakunta on kollegiaalisesti pyrkinyt salaamaan mahd. persoonallisuushäiriöisen open touhuja.

        Yhdessä maikkarin jutussa joku tyttö kertoi lepytelleensä opettajaa suuseksillä, mutta totesi tämän olleen väärin. Minulle ainakin tulee se käsitys, että tyttö kyllä toimi vapaaehtoisesti. Toki laissa on tietyt rajat kuka saa tehdä mitä, mutta tässäpä onkin jutun yksi pointti. Nimittäin minusta on hölmöä ja biologian vastaista lätätään jotkut tarkat ikärajat sille kuka voi tehdä ja mitä, mutta tämä on hallinnollisesti ja juridisesti helppoa.
        Etsikääpä nyt vaikka dosentti Markus Rantalan ajatuksia käsiinne miten ihmisen biologia ja neuropsykologia kehittyy ja toimii.

        Sellaistakin voi harkita, että kouluissa kerätään anonyymisti tietoa kuka ajattee ja mitä. Minäpä veikkaan löytyvän paljon teinejä jotka eivät suinkaan pidä yksittäsiä juttuja ahdisteluna eikä pidä siitä että on tarkkoja ikärajoja vaan osaavat ajatella itse - yllätys yllätys moni näistä voi ilmoittaa suosikkiammatikseen hoitsun tai lääkärin työn.

        Näitä juttuja pitää käsitellä yksilöllisesti huomioiden terveydentila, henkinen kypsyys, asema suhteessa tekijään jne. Huomioida pitää tietysti tekijästä riippuvat syyt, kuten esim. psykopaattinen manipulointi. Moni aikuinen on paljon enemmän huolenpidon tarpeessa kuin moni nuori - elämä on ihmeellistä ja kukkahatut sekä virkamiehet eivät oikein tajua tätä.


      • Hernemolemmissaon

        Opettaja ei saa koskaan aloittaa seksisuhdetta oppilaaseen. Ihan sama kuin lääkäri-potilassuhde. Mahdoitko huomata, että MTV: n jutussa kerrottiin alaikäisestä (seksillä lepyttäminen) ja alakouluikäistä tytöistä. Luepa juttu uudelleen. Eikä se tee nuoresta kypsää, jos osaa ilmoittaa suosikkiammattinsa. Ehkä sinä ja sinun sukusi on niin erinomaisia (hyvä intuitio), että tällainen väärinkäyttö huomattaisiin, mutta kaikilla se ei mene niin. Osa saattaa oireilla vuosikausia. Oletko mahtanut siitä lukea?


      • RandomThinker
        Hernemolemmissaon kirjoitti:

        Opettaja ei saa koskaan aloittaa seksisuhdetta oppilaaseen. Ihan sama kuin lääkäri-potilassuhde. Mahdoitko huomata, että MTV: n jutussa kerrottiin alaikäisestä (seksillä lepyttäminen) ja alakouluikäistä tytöistä. Luepa juttu uudelleen. Eikä se tee nuoresta kypsää, jos osaa ilmoittaa suosikkiammattinsa. Ehkä sinä ja sinun sukusi on niin erinomaisia (hyvä intuitio), että tällainen väärinkäyttö huomattaisiin, mutta kaikilla se ei mene niin. Osa saattaa oireilla vuosikausia. Oletko mahtanut siitä lukea?

        Niin sitä juuri tarkoitan, että kun lailla määrätään minkä ikäisenä saa esim. sekstailla kukakin ja tämä on täysin naurettavaa vuonna 2017, kun asioista tiedetään jo paljon! Ratkaisu pitää perustaa terveydentilaan ja siihen onko käytetty pakottavuutta tms. En nyt jaksa lukea, mutta eikös suuseksityttö ollut 15-vuotias, jonka ikäinen pääsääntöisesti kyllä tajuaa mitä tekee.

        Ei kaikki olekaan kypsiä tuossa iässä, mutta yritin sanoa sitä että hoitoalalle suuntautuvat todennäköisesti tietävät ja ymmärtävät mikä on häirintää mikä ei. Oikeastaan olen täysin varma, mutta en sen kummenmin lähde kommentoimaan. Pitäisi myös olla aina tilannetajua ja tunneälyä mitä saa sanoa ja tehdä. Jos virheitä on tehty vastuuta pitää ottaa, ja muutenkin kuin lain mukaan. Näin teen ainakin itse.

        Jos ongelmat ovat todella niin laajoja kuin väitetään ja on merkittäviä pitkäaikaisia ongelmia, niin ihmettelen ettei mitään selvityksiä ole tehty aiemmin. Yksittäisten ihmisten osalta ymmärrän kyllä oikein hyvin miten syviin ongelmiin voidaan ajautua.


      • RandomThinker

        Onkojan minulle suunnattuja nuo poistetut? Aletaan vissiin pääseen asian ytimeen jälleen kerran, kun sävy menee tällaiseksi...?

        Tästä on paljonkin kokemusta miten tiedon ja osaamisen sekä vastuunoton puuttuessa lähdetään loukkauksiin. Toivottavasti joskus luodaan tekoäly, joka poimii selkeästi lain hengen vastaiset kirjoitukset, joista sitten sakkoa kameratolppa-tyyliin - voisi pikkuhiljaa muuttua kirjoittelun sävy ihmisten arvostelusta ihmisten sanomisten ja tekemisten arvosteluun.


      • Herneenpalko
        RandomThinker kirjoitti:

        Niin sitä juuri tarkoitan, että kun lailla määrätään minkä ikäisenä saa esim. sekstailla kukakin ja tämä on täysin naurettavaa vuonna 2017, kun asioista tiedetään jo paljon! Ratkaisu pitää perustaa terveydentilaan ja siihen onko käytetty pakottavuutta tms. En nyt jaksa lukea, mutta eikös suuseksityttö ollut 15-vuotias, jonka ikäinen pääsääntöisesti kyllä tajuaa mitä tekee.

        Ei kaikki olekaan kypsiä tuossa iässä, mutta yritin sanoa sitä että hoitoalalle suuntautuvat todennäköisesti tietävät ja ymmärtävät mikä on häirintää mikä ei. Oikeastaan olen täysin varma, mutta en sen kummenmin lähde kommentoimaan. Pitäisi myös olla aina tilannetajua ja tunneälyä mitä saa sanoa ja tehdä. Jos virheitä on tehty vastuuta pitää ottaa, ja muutenkin kuin lain mukaan. Näin teen ainakin itse.

        Jos ongelmat ovat todella niin laajoja kuin väitetään ja on merkittäviä pitkäaikaisia ongelmia, niin ihmettelen ettei mitään selvityksiä ole tehty aiemmin. Yksittäisten ihmisten osalta ymmärrän kyllä oikein hyvin miten syviin ongelmiin voidaan ajautua.

        Googleta lapsen suojaikä, jotta saat tietoa. Laki on tehty suojaamaan lasta.


      • RandomThinker
        Herneenpalko kirjoitti:

        Googleta lapsen suojaikä, jotta saat tietoa. Laki on tehty suojaamaan lasta.

        Ei vaan ymmärretä mitä tarkoitan, mutta ei tämä enää ihmetytä...
        Tarkoitus hyvä mutta väärät keinot. Mihin esim. perustuvat ne tarkat ikärajat, kun jokainen ihminen kehittyy erilailla eikä kuin kone? Kuten olen jo todennut, moni kolmekymppinenkin tarvitsisi enemmän suojaa ja tukea kuin moni teini - niin hämmästyttävää kuin se onkin.

        Kyllä minäkin muistan erilaista pikku kähmintää ja kaksimielisiä sanomisia nähneeni ja kuulleeni, mutta ei näitä silloin koettu ahdisteluna. Voisihan sitä sitten väittää pientä hipaisuakin ahdisteluksi. Nykyään on vissiin asiat liian hyvin, kun joka pikku asiasta pitää tehdä ongelma. Sen ymmärrän että todellisista ongelmista valitetaan ja pitääkin.


      • kukakäyttiketä
        Hernemolemmissaon kirjoitti:

        Opettaja ei saa koskaan aloittaa seksisuhdetta oppilaaseen. Ihan sama kuin lääkäri-potilassuhde. Mahdoitko huomata, että MTV: n jutussa kerrottiin alaikäisestä (seksillä lepyttäminen) ja alakouluikäistä tytöistä. Luepa juttu uudelleen. Eikä se tee nuoresta kypsää, jos osaa ilmoittaa suosikkiammattinsa. Ehkä sinä ja sinun sukusi on niin erinomaisia (hyvä intuitio), että tällainen väärinkäyttö huomattaisiin, mutta kaikilla se ei mene niin. Osa saattaa oireilla vuosikausia. Oletko mahtanut siitä lukea?

        Ei saisi ei, yleensä ne opettajat ovat kylläkin naisia jotka jääneet kiinni poikien hyväksikäytöstä ja silloin femakot puolustelee opettajaa, että poika saanut mitä halunnut. Yleensä ne ovat tyttöjä jotka jo teini-iässä myyvät seksiä saadakseen rahaa, alkoholia, vaatteita tai mitä tahansa, niinhän nämäkin olivat halunneet alkoholia, seksiä ja huomiota, jos nyt sitten seksiä ollutkaan, tytöt ja naiset kun yrittävät rahastaa jatkuvasti myös tekaistuilla jutuilla.

        Kumma kun "raiskauksissakaan" kukaan ei kuule ääntäkään vaikka muita ihmisiä lähellä, ei jälkeäkään väkivallasta, silti miehiä tuomitaan jopa kymmenien vuosien jälkeen pelkkien puheiden perusteella, mutta akkoja ei saada tuomittua edes murhasta vaikka ainoa mahdollinen syyllinen.


      • RandomThinker

        Näin on näreet monesti juu vaikka muuta puhutaan.

        "tytöt ja naiset kun yrittävät rahastaa jatkuvasti myös tekaistuilla jutuilla."... Nykyäänhän ainakin sitäpaitsi nimenomaan kerjätään huomiota jatkuvilla kuvapostauksilla. Ei ole mikään ihan poikkeustilanne, että hyvin naismainen ja meikattu esim. 14-vuotias teinityttö menee baariin ja iskee miehen, jolla ainakin kuvittelee olevan rahaa ja tämän jälkeen kämpille... Sitten tekemään rikosilmoitusta raiskauksesta ja vaatimaan vahingonkorvausta.

        Onko tämä oikein ja lain hengen mukaista muka? Raiskaus selvä koska alle 15-v? Minusta ei todellakaan, ja en tiedä miten on tuomittu, sillä en ole perehtynyt. Tarkoitus on vaan kertoa periaatteista näille eräille palstan neuvojille ja minua väärin perustein arvosteleville. Asiat ovat monesti hyvin moniulotteisia eikä niitä pidä liiaksi fiiliksellä ajatella.


    • Eisavuailmantulta

      Itse muistan kyllä sekä Luostarivuoren että Puolalan vaikutuspiireissä koulua, ynnä muita muusiikillisia harrasteita käyneenä, että paristakin miesopettajasta oli sangen villejä huhuja liikkeellä (jo tuolloin). Mitään nimiä nyt tässä mainitsematta mutta käsitys on, keistä näissä puhutaan. Juttujen todenperäisyyttä en lähde analysoimaan, mutta kaikenlaista on kuultu.

    • Laillisuuskasvattaja

      Väitteitä 25 vuoden takaa on mahdoton todistaa. Aika tarkoitushakuista toimintaa on leimata ihmisiä. Oikeusturva on vaarassa ilmiantajiksi ryhtyneiden toimesta.

    • ENT_LUOSTARIVUORELAINEN

      A.H. onko tämä henkilö kyseessä

      • onkoaikaajanutohitseni

        Niinpä? Asuin samassa talossa A.H:n kanssa vuosikausia Martinkadulla,ja tämä kiinnostaa minua sikäli,että olen helevetin katkera,kun kaveri ei pyytänyt minua edes suihin ottamaan hississä,vaikka lähes päivittäin nähtiin!


    • Intuitiohernenenässä

      Ikävä uutinen eräässä Turun koulussa tapahtuneesta hyväksikäytöstä. Hyvä, että asia tutkitaan ja hyväksikäytetyt ovat uskaltaneet kertoneet kokemuksensa. Tällä palstalla on nimimerkki "RandomThinkerin" mielipiteet ällistyttäneet eikä mitenkään positiivisessa mielessä. Tämä sama pappasti ottaa "keittiöpsykologina" kantaa usean paikkakunnan asioihin. Kirjoitustapa on helposti tunnistettava, hän käyttää paljon samoja sanoja ja lauserakenteita. Käykääpä lukemassa Loimaan spray-kuolemantapaus, Tammelan "mikä vaivaa naisia Tammelassa", Ypäjän lääkärin arvostelu (oli muutakin ketjuja). Ottipa hän kantaa vielä forssalaisen putkiremonttilaskutukseen. Yleensä hän käyttää nimimerkkiä RandomWalker, RandomThinker, Fakedoctor. Kun on lukenut hänen kirjoituksensa, ei tarvitse yhtään ihmetellä hänen tämänkään palstan kommentteja. Minusta hänen kommenteistaan paljastuu naisia vähättelevä ja halveksiva tyyli. Minulla on työkytkös Turkuun ja kotiseutukytkös Lounais- Hämeeseen, siksi luen joskus paikkakuntien S24-sivuja.

      • RandomThinker

        Vai keittiöpsykologi ja mitä muuta... Vaan eipä todellakaan, mutta uskallan kyseenalaistaa perustellusti vakiintuneita ajatusmalleja, tapoja ym. Niinhän sitä Markus Rantalaakin on pidetty omalaatuisena. Tämä on kai niitä älykkyyden varjopuolia....

        Kiinnostavaa tietää kukahan olet, kun olet tehnyt oikein tutkivaa journalismia...
        Ei ollenkaan mahdotonta ettetkö olisi oikeilla jäljillä, mutta keksitkö mitkä kolme asiaa/alaa yhdistäisivät kirjoituksiani ja miksi? ;)
        Voitko kertoa miksi nostat tikun nokkaan muutaman jutun joita epäilet minun kirjoittamakseni nimenomaan? Totuus kun vaan on se, että olen S24-sivuilla kirjoitellut reilusti yli 10 vuotta monesta ei asiasta. Niinhän se on, kun paljon kirjoittaa niin jossain vaiheessa aina "paljastuu", mutta ei minun olekaan tarkoitus salassa toimia.

        "Minusta hänen kommenteistaan paljastuu naisia vähättelevä ja halveksiva tyyli."...
        Tämä on sinun mielipiteesi, mutta ei pidä lainkaan paikkansa ja pidän sitä suorastaan loukkaavana. Voi olla, että joitain kirjoituksiani on ymmärretty väärin. Toisaalta en ole juuri tämänkaltaiseen näkemykseen törmännyt - mutta lukijoita on joka lähtöön. Itse asiassa ne naiset joiden kanssa olen puhunut tämäntyyppisistä tai vaikkapa terveysasioista ovat kyllä tähän saakka oivaltaneet mistä kyse ja pikemminkin naamalla on näkynyt hymyä eli en todellakaan halveksi naisia.


      • RandomThinker

        Miksi muuten tuot nimenomaan muutamaa nimimerkkiä tiedoksi muille, jotenkin varoittaaksesi vai mutta mistä ihmeestä??? Voisitko vähän kertoa mitköä syyt ovat ajojahtisi ja mustamaalausyrityksen takana?

        Mutta kuten jo aiemmin viittasin, olet ensimmäinen joka kertoo tämänkaltaista, mutta erimielisyyttä toki aina voi olla. Minusta vain henkilökohtaisen motiivin omaava ryhtyy kuvaamaasi työhön ja ei se minua yllätä ettei kaikkia mielipiteeni miellytä - eikä ole minun tarkoituksenikaan vaan herättää ihmisiä ajattelemaan myös omilla aivoillaan, kriittisesti. Se mikä tuntuu kivalta ei aina ole totta taioikein ja se tuntuu pahalta ei aina ole valhetta, väärin tai rikos.


      • RandomThinker

        Sieltä niitä loukkauksia taas vissiin satelee...

        Pitääpä vähän suorittaa nimim. "intuitihernenenässä" profilointia siitä miksi juuri nuo kyseiset keskustelut nostettu framille ja mitä hän kenties itse on kirjoitellut, sillä tuskin on jäänyt pelkästään seurannan tasolle... Luin äsken, enkä oikein ymmärrä mikä esim. siinä putkiremonttiasiassa niin ihmeellistä on - täysin päivänselvä juttu jos yritystoiminnasta mitään ymmärtää.

        Sitten olisi parempi keskustella asioiden kautta eli antaa esimerkki mikä on mielestään väärin tms? Voisitko siis kyseisillä palstoilla kommentoida niitä asioita etkä vain jonkun kirjoitustyyliä?
        Täällä Turku-palstalla on muuten epätarkoituksenmukaista jatkaa


      • RandomThinker

        Sieltä niitä loukkauksia taas vissiin satelee...

        Pitääpä vähän suorittaa nimim. "intuitihernenenässä" profilointia siitä miksi juuri nuo kyseiset keskustelut nostettu framille ja mitä hän kenties itse on kirjoitellut, sillä tuskin on jäänyt pelkästään seurannan tasolle... Luin äsken, enkä oikein ymmärrä mikä esim. siinä putkiremonttiasiassa niin ihmeellistä on - täysin päivänselvä juttu jos yritystoiminnasta mitään ymmärtää.

        Sitten olisi parempi keskustella asioiden kautta eli antaa esimerkki mikä on mielestään väärin tms? Voisitko siis kyseisillä palstoilla kommentoida niitä asioita etkä vain jonkun kirjoitustyyliä?
        Täällä Turku-palstalla on muuten epätarkoituksenmukaista jatkaa


      • RandomThinker
        RandomThinker kirjoitti:

        Sieltä niitä loukkauksia taas vissiin satelee...

        Pitääpä vähän suorittaa nimim. "intuitihernenenässä" profilointia siitä miksi juuri nuo kyseiset keskustelut nostettu framille ja mitä hän kenties itse on kirjoitellut, sillä tuskin on jäänyt pelkästään seurannan tasolle... Luin äsken, enkä oikein ymmärrä mikä esim. siinä putkiremonttiasiassa niin ihmeellistä on - täysin päivänselvä juttu jos yritystoiminnasta mitään ymmärtää.

        Sitten olisi parempi keskustella asioiden kautta eli antaa esimerkki mikä on mielestään väärin tms? Voisitko siis kyseisillä palstoilla kommentoida niitä asioita etkä vain jonkun kirjoitustyyliä?
        Täällä Turku-palstalla on muuten epätarkoituksenmukaista jatkaa

        Sinäpä hiljaiseksi olet mennyt nimim. "intuitiohernenenässä", ja oletko kenties akateemisesti koulutettu PM joka työskentelee ihmisten parissa...? Jos näin, ymmärtäisin paremmin tekstisi.

        Iltalehti uutisioi eilen että suomalaisten älykkyys on laskenut ja niin todella on. Tämä näkyy eri tavoin ihmisten tekemisissä mm. niin ettei paljon seurauksia mietitä, fiilis ohjaa kaikkea ajattelua liiaksi, ei osata ajatella ensimmäistä ajatusta pidemmälle, ei osata monimutkaista ajattelua.
        Sekin viittaa älylliseen heikkenemiseen, kun netissä vaan pilkataan eikä perustella omia väitteitä eikä osata kriittistä ajattelua.. Samoin se, että normaaleista elämään kuuluvista asioista tehdään tabuja tai peräti rikollista silloinkin kun ei pitäisi eli siis näyttää siltä että ollaan jotenkin taantumassa mikä ei ole ollenkaan hyväksi.

        Järjen ja tunteiden pitää kulkea sopusoinnussa ja niitä pitää osata käyttää taitavasti itselle eduksi mutta myös muita loukkaamatta ja samalla muillekin hyödyksi. Pitää olla myös tilannetajua ja tunneälyä mitä tehdä tai sanoa kellekin ja millon. Kun nämä tajuaa, ei tarvi ihan joka pikkuyksityiskohtaan kiinnittää huomiota neuroottisesti ja tehdä siitä väkisin ongelma.

        Mutta korostan, että jos tässä ketjun aloituksessa mainitussa tapauksessa todella on vakavia virheitä tehty, pitää niihin ilman muuta puuttua asiaan kuuluvalla tavalla. Se voi vaan olla aika vaikeaa näin pitkän ajan päästä mm. todisteiden katoamisen, muistin muuttumisen ja mahd. rikosten vanhentumisen vuoksi. Valitettava totuus on sekin, että tällaisia törkyjuttuja nostetaan esiin esimerkiksi poliittisistakin syistä - en tiedä miten tässä.


      • TurunAsukas
        RandomThinker kirjoitti:

        Sinäpä hiljaiseksi olet mennyt nimim. "intuitiohernenenässä", ja oletko kenties akateemisesti koulutettu PM joka työskentelee ihmisten parissa...? Jos näin, ymmärtäisin paremmin tekstisi.

        Iltalehti uutisioi eilen että suomalaisten älykkyys on laskenut ja niin todella on. Tämä näkyy eri tavoin ihmisten tekemisissä mm. niin ettei paljon seurauksia mietitä, fiilis ohjaa kaikkea ajattelua liiaksi, ei osata ajatella ensimmäistä ajatusta pidemmälle, ei osata monimutkaista ajattelua.
        Sekin viittaa älylliseen heikkenemiseen, kun netissä vaan pilkataan eikä perustella omia väitteitä eikä osata kriittistä ajattelua.. Samoin se, että normaaleista elämään kuuluvista asioista tehdään tabuja tai peräti rikollista silloinkin kun ei pitäisi eli siis näyttää siltä että ollaan jotenkin taantumassa mikä ei ole ollenkaan hyväksi.

        Järjen ja tunteiden pitää kulkea sopusoinnussa ja niitä pitää osata käyttää taitavasti itselle eduksi mutta myös muita loukkaamatta ja samalla muillekin hyödyksi. Pitää olla myös tilannetajua ja tunneälyä mitä tehdä tai sanoa kellekin ja millon. Kun nämä tajuaa, ei tarvi ihan joka pikkuyksityiskohtaan kiinnittää huomiota neuroottisesti ja tehdä siitä väkisin ongelma.

        Mutta korostan, että jos tässä ketjun aloituksessa mainitussa tapauksessa todella on vakavia virheitä tehty, pitää niihin ilman muuta puuttua asiaan kuuluvalla tavalla. Se voi vaan olla aika vaikeaa näin pitkän ajan päästä mm. todisteiden katoamisen, muistin muuttumisen ja mahd. rikosten vanhentumisen vuoksi. Valitettava totuus on sekin, että tällaisia törkyjuttuja nostetaan esiin esimerkiksi poliittisistakin syistä - en tiedä miten tässä.

        Sinut nettivinkattu poliisille. Saat selittää viranomaisille omaa käsitystä siitä mikä seksuaalirikoksissa on rikollista ja mikä ei. Muita nettikeskustelijoita ei tarvitse tällä asialla provosoida.


      • RandomThinker

        Mikähän ihmeen vinkki muka?

        Kyllä minä voi selvittää ja kuunnella ei siinä mitään. Tarkoitukseni ei todellakaan ole provosoida. Voi olla että on ymmärretty väärin, sillä ei millään voi kirjoittaa kaikille kaikkea ymmärrettävästi. En todellakaan halveksi naisia ja piste!

        On ehkä niin, että kun minä ajattelen järki edellä, ja on myös hormoneista pulaa sekä muutakin kremppaa, joten osaa suhtautua rauhallisesti ja suhteuttaa ongelmia eikä tarvi niin tunnepitoisesti suhtautua.

        Tämä olkoon lehtijutun ohella viimeinen viestini tähän ketjuun ellei muuta ilmene. Tuntuu menneen vallan minun arvosteluksi vaan, koska ei ymmärretä tai vissiin halutakaan ymmärtää - johtuuko sitten siitä älykkyyden laskusta. Vastuuta on kirjoittajalla mutta myös lukijalla miten tulkitaan.

        En pidä siitä tavasta miten monia ongelmia tuodaan tänäpäivänä esiin, vihjailemalla muttei perustella kunnolla. Jäitä hattuun nyt ja mietitäänpä ajatuksella!


      • RandomThinker
        TurunAsukas kirjoitti:

        Sinut nettivinkattu poliisille. Saat selittää viranomaisille omaa käsitystä siitä mikä seksuaalirikoksissa on rikollista ja mikä ei. Muita nettikeskustelijoita ei tarvitse tällä asialla provosoida.

        Jäi aiemmin sanomatta, että kyllä poliisi seuraa tätäkin keskustelua ihan ilman sinun vinkkiäsikin. Mistä tiedän, no en tiedäkään, mutta se intuitio...

        Poliisi varmaan myös toivoo kansalaisten ilmoittavan lähinnä selkeät rikosepäilyt, sillä luuletko heidän resurssien riittävän joka juttuun - käytännössä ei tutkita aktiivisesti edes pieniä varkauksia?


      • MarkettaMansion
        RandomThinker kirjoitti:

        Vai keittiöpsykologi ja mitä muuta... Vaan eipä todellakaan, mutta uskallan kyseenalaistaa perustellusti vakiintuneita ajatusmalleja, tapoja ym. Niinhän sitä Markus Rantalaakin on pidetty omalaatuisena. Tämä on kai niitä älykkyyden varjopuolia....

        Kiinnostavaa tietää kukahan olet, kun olet tehnyt oikein tutkivaa journalismia...
        Ei ollenkaan mahdotonta ettetkö olisi oikeilla jäljillä, mutta keksitkö mitkä kolme asiaa/alaa yhdistäisivät kirjoituksiani ja miksi? ;)
        Voitko kertoa miksi nostat tikun nokkaan muutaman jutun joita epäilet minun kirjoittamakseni nimenomaan? Totuus kun vaan on se, että olen S24-sivuilla kirjoitellut reilusti yli 10 vuotta monesta ei asiasta. Niinhän se on, kun paljon kirjoittaa niin jossain vaiheessa aina "paljastuu", mutta ei minun olekaan tarkoitus salassa toimia.

        "Minusta hänen kommenteistaan paljastuu naisia vähättelevä ja halveksiva tyyli."...
        Tämä on sinun mielipiteesi, mutta ei pidä lainkaan paikkansa ja pidän sitä suorastaan loukkaavana. Voi olla, että joitain kirjoituksiani on ymmärretty väärin. Toisaalta en ole juuri tämänkaltaiseen näkemykseen törmännyt - mutta lukijoita on joka lähtöön. Itse asiassa ne naiset joiden kanssa olen puhunut tämäntyyppisistä tai vaikkapa terveysasioista ovat kyllä tähän saakka oivaltaneet mistä kyse ja pikemminkin naamalla on näkynyt hymyä eli en todellakaan halveksi naisia.

        Rantala hei, rauhoitu jo. Noin kiihkeästi sinun työhösi ei suhtaudu kukaan muu kuin sinä. Itsensä siteraaminen on legendojen etuoikeus.


    • RandomThinker

      Tässäpä vähän muistutukseksi ettei ihan mitä tahansa kannata sanoa, linkki:
      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005511820.html

      Tämä eroaa siinä mielessä ketjun aiheesta, että osapuolet on opiskelijoita, mutta siltikin kannattaa olla tarkkana näissä ja olisi hyvä pysty perustelemaan kunnolla väitteensä faktoilla. Raiskatun olisi hyvä käydä lääkärissä. Lukeekaa finlexistä rikoslaista muistaakseni 24. luku ja 8-9 pykälät jos kiinnostaa mitä laki sanoo.
      Harvinaisen kova korvaussumma suomalaisittain, mutta saa nähdä jääkö voimaan.

      • RandomThinker

        Tässä varmaan korvauksen ankaroittamisperusteena huomioitu, että väitteen esittäjä on ollut oikeustieteen opiskelija, jonka ehkä voi katsoa ymmärtävän väitteensä merkittävyyden mattimeikäläistä paremmin.

        Muutenkin tämä Turun tapaus ja tuo IS-juttu siis hieman eroavat, mutta muistuksena vain, sillä minusta näitä raiskausväitteitä heitetään hieman heppoiseskin. On hyvä muistaa se että merkitystä on sillä esitetäänkö jotain nimenomaan loukkaavassa tarkoituksessa vai ei.


    • kylläjämptionnäin

      Random Thinker,olisitko niin ystävällinen,että sukeltaisit ...vaikkaTalvivaaran altaaseen - silloin löytyisi edes yksi HYVÄ syy senkin kaivoksen perustamiselle!

      • RandomThinker

        Miksi moinen suhtautuminen???

        Jos todella asiat on täsmälleen kuten aloituksessa mainitaan, on asia silloin vakava, ja ihmettelen miten niin laajaa ilmiötä ei ole aiemmin käsitelty kunnolla!
        Yhtä tohta on myös se, että osa teineistä tietävät ihan tasan tarkkaann mitä haluavat ja mitä tekevät sanoi mitä laki vain eikä kaikki suinkaan ole avuttomia manipuloinnin uhreja! Onhan julkisuudessa ollut sellainenkin esimerkki, jossa muistaakseni 14-vuotias tyttö oli saanut saalistettua poliisin - ajatelkaa nyt poliisin, joka työnsä puolesta näkee paljon ihmisiä ja tietää ettei kaikki ole miltä näyttää. En muista kuinka tuomittiin, mutta mun oikeustajun mukaan ei voi ajatella pelkkää ikää vaan pitäisi huomioida tytön tarkoituksellisuus.

        Asiat eivät välttämättä aina ole niin kuin ensisilmäyksellä näyttää. Miten tässä, sen näkee sitten, mutta vaikeaa on selvittää näin pitkän ajan jälkeen. Sitä haluaisin ettei nosteta kohuja ihan turhasta tai pienestä jos vain hetken mielipahaa, sillä on olemassa hyvin paljon vakaviakin ongelmia, mutta tuntuu tässä ajassa suurimman huomion saavan normaaliin elämään sinänsä kuuluvat tuntemukset.

        No joo, mun ei pitänyt kirjoittaa enää enkä tiedä toiko tämä edes mitään lisävalaisua...


      • kylläjämptionnäin

        Kyllä toi lisävalaisua ja varmuuden siitä,että paikkasi ON TODELLAKIN Talvivaaran altaassa! Ota matkaevääksi suomenkielen oppikirja...niin osaat seuraavassa elämässäsi suoltaa edes hiukan sujuvampaa tekstiä (sisällönlaatuun siitäkään EI TOSIN ole apua)!


      • RandomThinker

        Niin sehän se on tämänkin tapauksen tärkein juttu että kirjoittaa virheettömästi! Sekin kyllä onnistuu kun oikeasti tarv itsee ;)

        Et sitten ole vastannut tiedusteluuni miksi suhtaudut noin, henkilökohtaisesti? Yleensä tuollainen kertoo siitä, että on mukana tavalla tai toisella. Itse en tunne yhtään ketään kyseisen tapauksen osapuolia enkä edes koko kouluja kuin nimeltä, joten ei ole sillä tavoin henkilökohtaista suhdetta. Muutenkin minulla on asioiden prioriteetit vähän toiset kuin monella nykyihmisellä - en yllättyisi jos näistä ns. häirityistä joku olisi hyväosainen juristi.


      • kylläjämptionnäin

        Random Thinker, aloitin kommentoinnin tähän ketjuun Sinun kommentointiesi provosoimana (sehän kai onkin ainoa ELÄMÄSI=PROVOSOINTI)?!Otsikon asia ON VAKAVA,mutta sinunlaisesi limanuljaskot eksyttää ja tyrehdyttää keskustelun (toivottavasti syynä on VAIN narsismi,eikä pedo....) jankkaamisellaan,itsensä toistamisellaan,tapauksesta eksyttämisellään jne...jne...ja jne...jne...jne...jne...EI,en minäkään enää jaksa. Onnea - selvisit voittajana...MUTTA MITÄ ITSEASIASSA VOITIT???????????! VOIMIA,ja JAKSAMISTA UHREILLE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • Mummolauma

        Tämä RandomThinker/RandomWalker-nimimerkki kirjoittelee monella paikkakunnalla; Loimaa, Ypäjä, Tammela, Forssa, Kangasala, Turku ja jopa Lapinlahti. Yleensä kyseessä on joku tragedia ja tragediaan liittyy nainen. Mielipiteemme on, että hän kirjoittaa naisista ja varsinkin nuorista tytöistä todella oudosti, jopa oksettavasti. Meitä on muutama vanha kääkkä, eläkeläisiä (kuten hän vanhoja naisia nimittää), jotka seuraa nimimerkin kirjoittelua. Joku meistä "hoksasi" tämän henkilön kirjoitukset ja nyt hupina, yleensä kauhistuksena on se, että bongaa tuon RandomThinker/RandonWalker, missä taas kirjoittaa... Kirjoitukset aiheuttavat joskus vihaa, joskus hämmennystä, suurta ihmettelyä kuitenkin. Henkilön kirjoituksia voi käydä lukemassa em. paikkakuntien Suomi24 keskustelupalstoilta. Ja tarkka lukija löytää muiden nimimerkkien takaa saman henkilön. Ja jokainen tehköön oman johtopäätöksensä. Tiedän, että ei saisi provosoitua ja olisi parempi jättää jutut omaan arvoonsa, mutta joskus alkaa "keittää".


      • kylläjämptionnäin

        Kiitoksia Mummolauma. Minua alkoi "keittää" tämän Random Thinkerin kirjoitukset myös siksi,että tunnen henkilökohtaisesti tämän otsikon "epäilyksenalaisena" olevan musiikinopettajan,ja toivoin täältä kautta saavani vahvistuksen ko.tekijästä...että jos se on A.H. - niin käyn antamassa "ISÄN KÄDESTÄ sen, mitä ÄITI KÄSKI"!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • Mummolauma2
        Mummolauma kirjoitti:

        Tämä RandomThinker/RandomWalker-nimimerkki kirjoittelee monella paikkakunnalla; Loimaa, Ypäjä, Tammela, Forssa, Kangasala, Turku ja jopa Lapinlahti. Yleensä kyseessä on joku tragedia ja tragediaan liittyy nainen. Mielipiteemme on, että hän kirjoittaa naisista ja varsinkin nuorista tytöistä todella oudosti, jopa oksettavasti. Meitä on muutama vanha kääkkä, eläkeläisiä (kuten hän vanhoja naisia nimittää), jotka seuraa nimimerkin kirjoittelua. Joku meistä "hoksasi" tämän henkilön kirjoitukset ja nyt hupina, yleensä kauhistuksena on se, että bongaa tuon RandomThinker/RandonWalker, missä taas kirjoittaa... Kirjoitukset aiheuttavat joskus vihaa, joskus hämmennystä, suurta ihmettelyä kuitenkin. Henkilön kirjoituksia voi käydä lukemassa em. paikkakuntien Suomi24 keskustelupalstoilta. Ja tarkka lukija löytää muiden nimimerkkien takaa saman henkilön. Ja jokainen tehköön oman johtopäätöksensä. Tiedän, että ei saisi provosoitua ja olisi parempi jättää jutut omaan arvoonsa, mutta joskus alkaa "keittää".

        Loimaa: Fakedoctor ja sotesoppa: pääterveysaseman arvostelu, spray-maalaus ja maalaajan äiti, Alastaro, ym ym.
        Ypäjä: Fakedoctor: onko MV ammattiosaaminen riittävän hyvää, Ypäjän terveyskeskus
        Edelleen, lukijat tehköön omat johtopäätökset.

        Terveisiä Turkuun. Toivottavasti opettaja saa rangaistuksen, mutta mielellään oikeuden päätöksellä. Ja riittävän ankaran, iljettävä rikos. Omin käsin ei kannata jakaa oikeutta eikä tahria niitä.


      • RandomThinker

        Niin mun ei pitänyt kommentoida enää mutta vielä kerran...
        Jostain syystä taas ilmeisesti saman henkilön toimesta lähinnä minuun suunnattu täysin perusteeton parjauskampanja! Onkohan luetun ymmärtämisessä jotain puutteita vai mikä on kun ei meinata (vai haluta) ymmärtää mitä tarkoitan...? Miksi tämä sama parjaus taas lähti?

        Täydellistä paskapuhetta väittää että minulla olisi jotain naisia vastaan. Olen monen muun ohella kyllä ottanut joihinkin tragedioihin kantaa, mutta se on sattumaa että niissä on enimmäkseen ollut nainen mukana - tämänkin varmaan hyvin tiedätte!

        Sitten netissä on niin paljon kirjoittajia, että väkisinkin sama nimimerkki voi toistua useammalla henkilöllä eli liikaa ei pidä vetää johtopäätöksiä pelkästä nimimerkistä.

        Jospa nyt vain laitetaan jäitä hattuun ja jatketaan, jos ylipäänsä jatkamista, asiapohjalta. Mikä minun mielipiteissä on niin epäselvää, kun oivaltaa ettei asiat ole niin mustavalkoisia?


      • Eipämuuta11
        RandomThinker kirjoitti:

        Miksi moinen suhtautuminen???

        Jos todella asiat on täsmälleen kuten aloituksessa mainitaan, on asia silloin vakava, ja ihmettelen miten niin laajaa ilmiötä ei ole aiemmin käsitelty kunnolla!
        Yhtä tohta on myös se, että osa teineistä tietävät ihan tasan tarkkaann mitä haluavat ja mitä tekevät sanoi mitä laki vain eikä kaikki suinkaan ole avuttomia manipuloinnin uhreja! Onhan julkisuudessa ollut sellainenkin esimerkki, jossa muistaakseni 14-vuotias tyttö oli saanut saalistettua poliisin - ajatelkaa nyt poliisin, joka työnsä puolesta näkee paljon ihmisiä ja tietää ettei kaikki ole miltä näyttää. En muista kuinka tuomittiin, mutta mun oikeustajun mukaan ei voi ajatella pelkkää ikää vaan pitäisi huomioida tytön tarkoituksellisuus.

        Asiat eivät välttämättä aina ole niin kuin ensisilmäyksellä näyttää. Miten tässä, sen näkee sitten, mutta vaikeaa on selvittää näin pitkän ajan jälkeen. Sitä haluaisin ettei nosteta kohuja ihan turhasta tai pienestä jos vain hetken mielipahaa, sillä on olemassa hyvin paljon vakaviakin ongelmia, mutta tuntuu tässä ajassa suurimman huomion saavan normaaliin elämään sinänsä kuuluvat tuntemukset.

        No joo, mun ei pitänyt kirjoittaa enää enkä tiedä toiko tämä edes mitään lisävalaisua...

        En muista tapausta 14-vuotias lapsi/poliisi, mutta RIKOKSEN on tehnyt AIKUINEN mies. RandonWalkerin ajatusmaailma on sairas, niin sairas.


      • RandomThinker
        Eipämuuta11 kirjoitti:

        En muista tapausta 14-vuotias lapsi/poliisi, mutta RIKOKSEN on tehnyt AIKUINEN mies. RandonWalkerin ajatusmaailma on sairas, niin sairas.

        On se niin sairaan sairas että - ei voi mitään kun ette vaan tajuu pointtia. On se vaan kumma kun ei yksikään nainen tai lääkäri ole henkilökohtaisesti minulle sanonut tällaisesta koskaan, ja tästä mainitsinkin jo aiemmin - mutta täällä netissähän voi helposti kertoa toisista mielipiteensä, vaikka sitten fiilispohjalta.

        Onko rikos jo todettu - ihminen on syytön kunnes toisin todetaan...
        Tämän ketjun voisi vaikka sulkea, kun kellään ei tunnu olevan itse asiasta mitään uutta vaan pelkkiä fiiliksiä.


      • Kiitosthaksgrazie

        Ja ota kaveriksi RandomWalker, Facedoctor ja mitä niitä muitakin nimimerkkejä on. Viestiketjun alkuperäinen aihe on tärkeä ja vakava, mutta nyt nauratti "kylläjämptionnäin" viimeinen kommentti. Niin osuva ja naseva.


      • kylläjämptionnäin

        Kiitos vain "Kiitosthaksgrazie",mutta sivun ylläpitäjä oli ILMEISESTI toista mieltä,koska poisti kommenttini! Eli sananvapaus jatkukoon tässä maassa kuten sen on "annettu jatkua" jo muutaman vuoden ...-...eli Random Thinker jatkakoon tästä! JK. Joka tapauksessa SAAN KAI SILTI TOIVOTTAA otsikossa mainitun tapahtuman UHREILLE VOIMIA JA KAIKKEA HYVÄÄ JATKOSSA,vai saanko - Random Thinker ja tämän sivuston ylläpitäjä?!


      • RandomThinker
        kylläjämptionnäin kirjoitti:

        Kiitoksia Mummolauma. Minua alkoi "keittää" tämän Random Thinkerin kirjoitukset myös siksi,että tunnen henkilökohtaisesti tämän otsikon "epäilyksenalaisena" olevan musiikinopettajan,ja toivoin täältä kautta saavani vahvistuksen ko.tekijästä...että jos se on A.H. - niin käyn antamassa "ISÄN KÄDESTÄ sen, mitä ÄITI KÄSKI"!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Jos kerran tunnet kyseisen henkilön, niin onko mielestäsi todennäköistä tai edes mahdollista että hän olisi väitettyjen tekojen takana?
        Poliisi voi sitten hyvinkin ottaa yhteyttä ja pyytää sinulta lausuntoa henkilön luonteesta tms. Toisaalta kirjoituksesi loppuosa on sävyltään sen kaltaista, että poliisi voi kyllä muutenkin olla kiinnostunut.

        Jospa laitetaan nyt ihan oikeasti niitä jäitä hattuun tai kannattaa ainakin olla jahtaamatta minua palstalla, sillä olen täysin syytön kyseisiin tapahtumiin.


      • kylläjämptionnäin

        Random Thinker jatkakoon edelleen,kuten tähänkin asti!


      • Etikkaa
        kylläjämptionnäin kirjoitti:

        Random Thinker jatkakoon edelleen,kuten tähänkin asti!

        Juu, nyt käsittelevässä seksuaalista häirintää Turku S24


    • Epetsi

      Kaikki mikä ei ole suoraan rikollista, on kyllä moraalisesti paheksuttavaa ja väärin. Kukaan joka on asemansa puolesta jonkun yläpuolella, ei voi ehdotella, pyytää, vaatia tai pakotaa seksiin kanssaan! Se itsessään on jo aseman hyväksikäyttöä!

      Ei alisteisessa asemassa oleva aina uskalla kieltäytyä. Aina nuori ei edes ymmärrä, ettei kaikki ole asiallista!

      Miksei lapsi siis kerro, että vanhemmat lyö, työnantaja kiusaa, opettaja ahdistelee tai puoliso hakkaa? Koska sitä on ihan pihalla! Ihminen jota mahdollisesti ihailee, johon luottaa tai jopa rakastaa, tekeekin jotakin sellaista joka ei mitenkään sovi kuvioon.

    • RandomThikner

      Olen ollut väärässä aina ...anteeksi
      Menen tarkistuttamaan lääkitykseni....

      t: RandomThinker

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1857
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1553
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1243
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1151
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1150
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1134
    Aihe