Suojatiellä kulkeminen vaikeaako

Varotteleva

Olen pannut merkille useasti, muutaman kerran. Lähestyn autolla suojatietä. Siellä on vanha ihminen, yleensä nainen, ylittämässä suotietä. Matkaa suojatiehen on 200-300m. Mummeli pysähtyy katsomaan. Autohan se sieltä tulee ja jää seisomaan paikoilleen. Kun autollani olen päässyt 40-50m suojatiestä, mummeli lähtee ylittämään ajorataa. Minun on pakko pysähtyä ja katsella tienylitystä.
Miksi tämänlaatuinen henkilö haluaa häiritä muuta liikennettä. Hän olisi voinut mennä jo aikaisemmin ylitse, aiheuttamatta liikennekatkosta. Kiusantekoako?
Joskus olen tuollaisten kohdalla pysäyttänyt auton jo 200m ennen suojatietä. Siinä sitten katsellaan aivan rauhassa että mummo saa keinoniveliinsä vauhtia.

14

1743

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • autolevajalankulkija

      "Olen pannut merkille useasti, muutaman kerran"????
      Koko muukin juttusi on mielikuvituksen tuotetta noilla metrimäärillä.
      Myönnetään, joskus jalankulkijat arastelevat astua suojatielle, vaikka ehtisivät pariinkin kertaan kulkea yli ennenkuin autoilija edes joutuisi hiljentämään, itse olen ratkaissut tämän niin, että jalankulkija ei halua käyttää suojatietä, vaan seisoskelee jostain muusta syystä siinä.
      Jalankulkijana itse kävelen ripeästi tien yli tai odotan riittävän kaukana ajoradan reunasta, eihän nyt autojonoa kannata yhden ihmisen takia pysäyttää, senhän sanoo järkikin.
      ps. useasti ei ole muutaman kerran!

    • 34g24324222

      Vielä hauskempaa on se että kun se mummeli painaa jalankulkijanappulaa tolpasta ja katsoo että ei ole ketään lähellä tulossa ja lähtee ylittää tietä. No ku mummeli on mennyt niin valot vaihtuu liikenteelle punaiselle heh.. Saisi jakaa sakkoja tälläisistä ja kyllähän ne jakaakin kai joskus, meinaan ainakin siitä punaisiapäin kävelystä, vielä saisi antaa liikenteen haittaamisesta lisää sakkoa.

    • meitä-on-moneksi-

      Muuten ihan järkevää ajattelua, mutta ette ota huomioon kaikkia autoilijoita. Jotkut nimittäin eivät edes aio hiljentää, eivätkä taatusti pysähtyä. On parempi varmistaa onko autoilijalla kaikki inkkarit kanootissa. Ja niitäkin on, jotka näkevät jalakulkijan ylittävän tietä, niin kantapäitä hipoen ja kuraa roiskuttaen menee takaa ohitse.

    • monimuno

      Auton lähestymisnopeutta ei ole niin helppo arvioida. Ja tietenkin vanhemmiten keskimäärin kyvyt vielä alenevat. Kuitenkin, jalankulkijalle tärkeintä on olla varma, että autoilija on havainnut hänet, jotta voi turvallisesti lähteä ylittämään suojatietä.

      Periaatteessa autoissa voisi olla jokin huomiovalo, jolla autoilija voisi osoittaa huomanneensa jalankulkijan. Periaatteessa se sujuvoittaisi liikennettä. Se ei kuitenkaan käytännössä toimisi, sillä olisi väärinkäyttäjiä, jotka jättäisivät painamatta, sillä silloin pääsisi todennäköisesti pysähtymättä.

    • elettävävainasiankanssa

      Ei mitään väliä. Tilanteessa autoilija on "väisämisvelvollinen", eli on annettava jalankulkijalle esteetön kulku yli. Voi voi, elämä on.

      • yliveto

        Niin missä vaiheessa, älykääpiöt jää lässyttää suojatielle, mihin sul on kiire, melkoisia palikoita on joukossa!


      • meneekö_jakeluun
        yliveto kirjoitti:

        Niin missä vaiheessa, älykääpiöt jää lässyttää suojatielle, mihin sul on kiire, melkoisia palikoita on joukossa!

        Ei mitään väliä vaikka on lonkkavikainen vanhus rollaattorilla raahautumassa yli. Autoilijat antava esteettömän kulun jalankulkijoille.


    • silti-esteetön-kulku

      Tiesitko muuten tämän että liikennevalojen vihreästä valosta huolimatta jalankulkijoille on annettava esteetön kulku suojatien yli. Tämä selviää kun lukee tieliikennelain 22 §.

      "2) Vihreä valo osoittaa, että ajoneuvo saa sivuuttaa pääopastimen ja pysäytysviivan. Vihreästä valosta huolimatta kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka asianmukaisessa järjestyksessä on astunut tai astumassa suojatielle..."

      Lähde: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182#L4P22

      • Järki.käteen

        Varmastikin ymmärsit, mitä tarkoittaa "asianmukaisessa järjestyksessä"?


      • silti-esteetön-kulku
        Järki.käteen kirjoitti:

        Varmastikin ymmärsit, mitä tarkoittaa "asianmukaisessa järjestyksessä"?

        Kyllä ymmärsin. Moni muu ei ymmärrä koska luulevat että "päälleajo-oikeus" on kun vihreät vaihtuvat. Pykälä on kuitenkin aloituksen henkeen sopiva vastaveto.


    • Lähiössä

      On jalankulkijoitakin jotka luopuvat oikeuksista ja huitovat suojatien eteen pysähtyneelle autolle että mene mene vaikka jalankulkija saisi mennä ensin. Tälläinen käytös ei lisää liikenteen sujuvuutta.

    • Lähiössä

      On jalankulkijoita jotka huitovat suojatien eteen pysähtyneelle autolle mene mene vaikka jalankulkijalla olisi lupa mennä ensin. Tuollainen käytös ei lisää liikenteen sujuvuutta.

      • kysynvaantäällä

        Toivottavasti sinulla ei ola ajokorttia?


    • Vanhuuseläkeläinen

      Mutta tuo Oulussa päälle ajanut kuski oli kyllä rattijuopon tasolle taantunut kuljettaja. Tuo ylempänä oleva otsikko on kyllä melkoisen raflaava, kun sen oikeasti pitäisi olla näin: Henkilöauto ajoi suojatiellä varomatta jalankulkijan päälle

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3537
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1650
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe