Terve taas ja hyvää vuodenvaihdetta! Noita hienoja vanhoja valokuvia Lieksan kauppalasta olen katsellut sieltä täältä. Minua jäi mietityttämään, että kuka oli naispuolinen valokuvaaja Anna Hiltunen? Hän on ottanut kuvia erit. 1920-luvun lopusta 1930-luvun lopulle. Onko sama henkilö kuin Anna Räsänen, jolla oli valokuvaamo Lieksan kauppalassa? Mikä lie tämän henkilön kohtalo ollut? Ken tietää? Wanha lieksalainenko vai joku muu?
Valokuvaaja 1930-luvulla
19
408
Vastaukset
Vastasin äsken kysymykseesi, mutta viestini poistetaan jälleen sääntöjen vastaisina. Kyseessä on sama henkilö.
Mitähän sääntöjen vastaista vastauksessani lienee ollut kun siinä mainitsemani nimet ovat jo aloituksessasi?Voi harmi. Enpä tiennytkään, että tällaista kiusaa harrastetaan tällä Lieksan palstalla. Vasta olen kiinnostunut Lieksan historiasta, joten olisi mukava saada tietoa henkilöiltä, jotka tietävät tai muistavat asioita. Luulen, että kiusanteosta on kysymys. En ole lukenut juuri muita kirjoituksia, sillä pikainen vilkaisu aiheisiin ei ole ollut kovinkaan tasokasta kirjoittelua. Voi olla, että nyt joku poistattaa tämänkin.
Notabene kirjoitti:
Ehdin siis lukea vastauksesi, ja minulla oli siihen jatkokysymys.
Lieksalaisia valokuvaamoita 1900-luvulla olivat mm. Valokuvaamo Kari, Lieksan valokuvaamo Apell, Koistisen valokuvaamo, Valokuvaamo Henna, Hartikaisen valokuvaamo ja Anna Räsäsen valokuvaamo, joka sijaitsi Kulman risteyksestä Nurmeksen suuntaan Kaatrahovin rakennuksen kohdalla 1930-luvulla. Avioliiton myötä liikkeen nimi muuttui Anna Hiltusen valokuvaamoksi.
Muitakin valokuvaamoita lienee ollut paikkakunnalla. Näiden lisäksi oli mökistä mökkiin kesäisin kiertäviä valokuvaajia, jotka ottivat perheistä pönötyskuvia pihakeinun vieressä tai omenapuun alla.
Lieksalaiset valokuvaamot on mielenkiintoinen aihe. Ehkä palaan siihen vielä.Mainiota! Pohdin sitäkin, että kiinnostava seikka on se, että naisetkin ovat tarttuneet kameraan, mikä lienee melko harvinaista noina aikoina.
Notabene kirjoitti:
Mainiota! Pohdin sitäkin, että kiinnostava seikka on se, että naisetkin ovat tarttuneet kameraan, mikä lienee melko harvinaista noina aikoina.
Suurin osa lieksalaisista valokuvaamoista oli naisten hoteissa.
- Hurra-Anni
Viestit poistetaan liiallisen asiallisuuden takia. Viesteissä pitää mainita somalit, Märäjälahti, Metkatalo, maahanmuutto, matu, mamu jne. niin niiden säilyminen palstalla on varmaa.
Aha. Vai niin. Eipä tässä varmaan muuta vaihtoehtoa ole kuin jättää tämä palsta, jos ei normaaleista historian asioita saa kysyä.
Olen tehnyt hyvin paljon Lieksan keskustelupalstalle aloituksia, jotka käsittelevät eri tavoin Pielisjärven ja Lieksan historiaa. Olen pyrkinyt tuomaan esille tietoja, joita ei löydy googlettamalla tai wikipediasta. Olen kirjoittanut rakennuksista, yrityksistä, joistakin paikallisista henkilöistä, tekniikasta, koulunkäynnistä jne.
Olen ollut mukana viitisen vuotta ja alkuvuosina kirjoitukseni saivat olla rauhassa. Viime vuosina kiusanteko kirjoituksiani kohtaan on kasvanut. En ole tehnyt aloituksia tai kirjoittanut viestejä maahanmuutosta enkä politiikasta. En ole myöskään arvostellut tai pilkannut toisia kirjoittajia.
Joskus kirjoitukseni tai viestini poistuu muutamassa minuutissa palstalta. Näin kävi myös joulutervehdyksilleni. Uskon, että poistojen takana ovat yksittäiset kiusaamista harrastavat ilmiantajat. Palstan valvojat poistavat kirjoitukset ilmiannon perusteella lukematta niitä.
Minulla olisi historiaa käsitteleviä aiheita vieläkin runsaasti tarjolla, mutta en ryhdy niitä palstalle kirjoittelemaan ennen kuin palstan valvonta paranee. Kirjoitin taannoin, että ”olen lukenut Suomi24 säännöt ja noudatan niitä kaikissa aloituksissani ja viesteissäni. Palstan asiallisia kirjoituksia kohtaan suoritetut poistot aiheuttavat palstan tason laskemista ja kiinnostuksen vähenemistä. Toivon valvojille asiallista ja tasapuolista suhtautumista kirjoituksiin. Tämä ei ole ainoa keskustelupalsta Suomessa eikä myöskään paras”.
Toivotan hyvää alkanutta vuotta kaikille Lieksan keskustelupalstan lukijoille ja kirjoittajille.- vanha.leipuri
Tämä on kylä harmillista kiusantekoa. Toinen historian hirmutietäjä Kamuttaja kertoi poistuvansa kiusanteon takia ja näkyy poistuneen. Nämä kaksi täydensivät hienosti toisiaan. Kamutajalla oli hyvin vanhoista ajoista tietoja sekä henkilöistä ja Wanha tietää myäs henkilöistä ja hieman uudempaa historiaa. Mikäli muistan oikein tai olen käsittänyt oikein niin nämä herrat tuntee toisensa tai ovat jollain tapaa tunteneet.
- jotakin.kuria
Tämmöiset "pankko " sekä "pääpumppu" jutut saa olla, muut poistetaan asiattomina.
Mieluummin lukisi wanhanlieksalaisen asiakirjoituksia kuin vuosia vanhoja somalijuttuja joita nostellaan kiusalla takaisin etusivulle.
- Anonyymi
Anna Räsänen avioitui 2.6.1946 mummoni veljen Mikko Hiltusen kanssa.Avioliitto jäi kuitenkin lyhyeksi ,koska Mikko hukkui 11.8.1947.Avioliitto oli lapseton.Annan myöhemmistä vaiheista en tiedä.
- Anonyymi
Olikohan valokuvia tuon ajan Lieksan gay-skenestä?
- Anonyymi
Ylsi vajakki taas tapetilla. Olet varmasti ylpeä kysymyksestäsi. Kylähullukun olet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ylsi vajakki taas tapetilla. Olet varmasti ylpeä kysymyksestäsi. Kylähullukun olet.
1920 - 1990 välisen aikana ei ollut vilä kirjavanlipun palvojat pervoaatteineen esillä, silloin ajat olivat hyvät.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik196160- 173736
MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar1193056Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1692286Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun6492275Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja721535Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s421465Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill31268Veda uskonto vs. muut uskonnot
Mitenkähän tuo Veda(Krisha)uskonto loppujen lopuksi eroaa muista niin sanotuista ilmoitus uskonnoista? Siinäkin vedotaan4061186Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641147