Köyhän lemmikit

eläinten.ystävä

Saako köyhällä olla lemmikkejä, kun omasta ruuasta joutuu tinkimään ? Pitääkö lemmikkien ruokaan ja kuluihin saada sosiaaliapua ? Hesarissa on ajatuksia herättävä artikkeli Koyhän koira. Minua ihmetyttää tuo lemmikkien suuri määrä . Pieni lapsi on tuolla yksinhuoltaja äidillä myös.

https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000005506700.html

15

118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liiallisuuteen.mennyt

      Eihän tuo terveen ihmisen elämää ole. Kyllä lemmikkiä voi köyhäkin pitää, mutta niinkuin tuo yksinhuoltajaäiti sanoi, sydämeen mahtuisi vieläkin lisää lemmikkejä.

      Järkeä ei tuossa elämäntavassa ole, ja vanhemmat joutuu aikuisen tyttären elämäntavasta maksamaan!

    • Varaton.ja.yksin

      Ei ole köyhä, jos polttaa tupakkia, juo kaljaa ja omistaa lemmikin.

    • Kyllä näitä vinksahtaneen elämäntavan omaavia on nykyisin pilvinpimein?

      Minullakin oli sellainen lapsissani.Hän adoptoi huonosti hoidettuja koiria ja kissoja ja toi ne minulle,mukamas väliaikaiseen hoitoon.Jotenkin ne vain jäivät kuluttamaan minun eläketulojani.

      Eivät minunkaan eläketuloni,niin kummoset ole,mutta silloin olihan meillä kahdet tulot.
      Mieheni kuoleman jälkeen,olen joutunut neljästä kissastani luopumaan.
      Tosin kaksi sai uuden kodin ja kaksi lopetettiin,toinen 24v.vanhuuttaan.

      Luin kerran jostakin,että nykyisin lasten ja lastenlasten sydämet ovat vallanneet lemmikit ja mummit ja ukit ovat jääneet toiselle sijalle?
      Minä allekirjoitan ton mielipiteen kyllä täysin

    • Suu.säkkiä.myöten

      Kyllä olen ajatellut monta kertaa kuinka ajattelemattomiksi olemme jälkipolvemme kasvattaneet, He ovat tottuneet saamaan kaiken ilmanvastapalveluja, eivätkä sitten tajua että he ottaisivat vastuun omasta elämästään kun muuttavat kotoa pois.
      Ei opita asettamaan asioita elämäntilanteen mukaan.
      Tiedän tapauksen, jossa nelikymppinen tytär asuu isossa vuokra-asunnossa.
      On ollut pitkään työtön. Omistaa 3 koiraa ja kaksi hevosta. Yhdestäkään
      eläimestä hän ei halua luopua, koska ne ovat hänelle tärkeitä. Vuokriin ei
      riitä raha ja jatkuva häätämisen uhka on päällä. Vanhemmat saavat toimia
      vippikonttorina. Tietenkin hän lupaa maksaa takaisin, mutta velkataakka
      vaan kasvaa ja vanhemmat ovat itsekin tiukilla kun tarvitsevat hoitoapua.
      Eikö hän voisi antaa hevosia jonkun toisen vastuulle ja hoitoon ja ottaa ne takaisin, kun elämäntilanne sen sallii. Luulisi että yksikin koira riittäisi!

    • surullinen.juttu

      Tuolla jutun naisella on pieni lapsi, koira on otettu sen jälkeen.Eikö lapsi tuo tarpeeksi elämän sisältöä, toivottavasti lasta ei kuitenkaan ole omaksi terapiaksi hankittu.Isää ei kuvioissa näy. Koira on jutun mukaan naisen terapeutti, sen kautta saa juttuseuraa ja kun sattuu jotain,koira ja nainen katsovat toisiaan silmiin ja saavat voimaa.. Kauppareissukin on kuulemma koetteleva, nainen on kai niin masentunut ja lamaantunut. Ennen kaikkea käy tuo lapsi sääliksi.
      Lemmikeillekin on ruokajonoja, eläinlääkäri on kallis, joten arveluttaa, tulevatko nuo kaikki otukset kunnolla hoidetuiksi.

    • kukaheittääkiven

      Minua juttu kosketti, koska olen nähnyt masennuksen, jonka pitkäaikainen työttömyys aiheuttaa, vaikka alunperin lähtökohtana olisi kuinka pätevä ihminen. Olen ollut yksinhuoltajana koko aikuisiän ja töissä. Opiskelin, jotta saisin leveämmän leivän itselleni ja lapselleni, mutta rahan kanssa piti olla tarkka. Tunnutte ajattelevan kuten minä ennenkuin näin läheltä poikani masennuksen ja minkälaiseksi se nuoren ihmisen tekee. Sympatiani ovat yksinhuoltajaäidin puolella (ja toki lapsen myös) sinnittelytaistelussa, jota hän käy. Koira on se henkinen tuki, joka on lähellä ja joka rakastaa, se pitää myös äidin jalkeilla, jotta hän jaksaa lastaan hoitaa. Siis koira, emme me ihmiset. Eikö se pistä miettimään, minkälaisia ihmisiä me oikein olemme ja muka sivistysvaltiossa.

      Kyllä käy lasta sääliksi, sillä tuolla taustalla elämä on taistelua jatkuvasti, huono-osaisen vanhemman lapsi joutuu tinkimään paljosta, mutta oma vanhempi on silti sellainen tuki, jota viranomainen ei voi korvata, ei varsinkaan äitiä. Jutusta käy ilmi, että äiti hoitaa lapsensa. Lasta käy sääliksi myös siksi, että huono-osaisuus tapaa periytyä. Koulunkäynti ei toistaiseksi maksa lukukausimaksuina mitään, mutta kirjat maksavat, vaatteet, urheiluvälineet jne. Lapsilisä mm. on kuin pisara meressä kasvavan lapsen kuluissa, vaikka kuinka kirppareita koluaisi. Te, itse isovanhempien ikäiset ja elämää nähneet ihmiset tuomitsette äidin jo nyt tietämättä taustoja. Suhtautuminen lasta kohtaan on muuallakin samanlaista, hänhän on köyhän lapsi. Jaksaako lapsi taistella itsensä koulutetuksi ja yhteiskuntakelpoiseksi? Ei yhteiskunta ole muuttunut yhtään armollisemmaksi huutolaisajoista, leima lyödään otsaan kuitenkin ja syrjintä jatkuu.

      Kannattaa lukea se juttu, ennenkuin ryhtyy kaikkia työttömiä yksinhuoltajaäitejä tuomitsemaan. On hienoa, jos masennus ei koskaan ole koskettanut teitä itseänne tautina tai läheisiänne, olette säästynyeet paljosta. Koulutettukin ja työkokemusta omaava nuori ei saa työtä helposti, pitkäaikaistyötön vielä heikommin. Ovatko ne tukirahat, joita tälle äidille ja muiille kaltaisilleen maksetaan meiltä paljonkin pois, ilmanko hänet pitäisi jättää, että oppisi elämään - niinkö? Aikuinen ihminen tarvitsee myös aikuista seuraa ja jos koira on hänelle se ainoa tuki, ei minulla ole ainakaan sydäntä sitä tuomita. Kannattaa katsella maailmaa tämän päivän silmin, meidän aikanamme oli työtä ja voi sanoa, että oli laiska, jos jäi ilman. Nyt ei ole niin. Tässä jutussa ei ollut kysymys hevostarhoista tai muistakaan eläinlaumoista vaan yhdestä pienestä koirasta.

      • Sääliksikäy-

        On siellä kissoja , akvaariokaloja ja kotilo lisäksi. Ei tässä ole kukaan tuominnut, mutta ei tuokaan kovin vastuullista aikuisuutta ole, että ottaa elikoita noin paljon ja itse sanoo syvänsä makaroonia ja kaurapuuroa. Terveys siinä menee ja saako lapsi terveellisen ravinnon. Miten noin masentunut jaksaa hoitaa lastaan ja miten se lapseen vaikuttaa.


      • pikkuapulainen

        Joo, oikeassa olet, luin uudelleen. Äitihän tuossa pitäisi saada hoidetuksi. Siinä on vain sellainen solmu, että masentunut karttelee ihmisiä, eivätkä he välttämättä kerro, miten asiat oikein ovat lääkärille tai sossun väelle. Häpeä siitä, että elämä luisuu käsistä ja on epäonnistunut elämässään, on suuri. Ystäviä ja tuttavia, siis sellaisia jotka tukevat, on vähän tai ei ollenkaan, mitä pitemmälle työtön on työtön. Äitinä jutun nainen varmaan myös pelkää, että lapsi otetaan häneltä pois.

        Tuntuu myös kummalta, että äiti tuossa tilanteessa on työttömän kirjoissa, sairashan hän on eikä työkuntoinen. Koska juttu oli niin huomiotaherättävä, toivon, että äiti saisi apua, ihmisapua, ettei hoito jää koiran varaan (ja niiden muiden elikoiden). Se auttaisi koko perheen tilannetta. Soisin hänelle ja lapselleen paremman tulevaisuuden kuin tuon surkean elon ja olon. Siihen pitää löytyä yhteisistä varoista rahaa. Mutta entä muut vastaavassa asemassa olevat?

        Kuuntelin presidentin puheen, Hän on hyvä ihminen ja uskon, että on sitä aidosti, sen kyllä vaistoaa. Yhteiskunnan ulkopuolelle eri syistä putoavia on nyt paljon, heidän asiansa ovat kiireellisimmät. Hyväuskoisena toivon, että juttu herätti hyvätuloisen poliitikkojoukon omantunnon. Pressa kuulutti, että ilmastonmuutoksessa päätöksiä pitää tehdä heti eikä huomenna, niin on laita myös syrjäytyneiden asioissa.


      • pikkuapulainen kirjoitti:

        Joo, oikeassa olet, luin uudelleen. Äitihän tuossa pitäisi saada hoidetuksi. Siinä on vain sellainen solmu, että masentunut karttelee ihmisiä, eivätkä he välttämättä kerro, miten asiat oikein ovat lääkärille tai sossun väelle. Häpeä siitä, että elämä luisuu käsistä ja on epäonnistunut elämässään, on suuri. Ystäviä ja tuttavia, siis sellaisia jotka tukevat, on vähän tai ei ollenkaan, mitä pitemmälle työtön on työtön. Äitinä jutun nainen varmaan myös pelkää, että lapsi otetaan häneltä pois.

        Tuntuu myös kummalta, että äiti tuossa tilanteessa on työttömän kirjoissa, sairashan hän on eikä työkuntoinen. Koska juttu oli niin huomiotaherättävä, toivon, että äiti saisi apua, ihmisapua, ettei hoito jää koiran varaan (ja niiden muiden elikoiden). Se auttaisi koko perheen tilannetta. Soisin hänelle ja lapselleen paremman tulevaisuuden kuin tuon surkean elon ja olon. Siihen pitää löytyä yhteisistä varoista rahaa. Mutta entä muut vastaavassa asemassa olevat?

        Kuuntelin presidentin puheen, Hän on hyvä ihminen ja uskon, että on sitä aidosti, sen kyllä vaistoaa. Yhteiskunnan ulkopuolelle eri syistä putoavia on nyt paljon, heidän asiansa ovat kiireellisimmät. Hyväuskoisena toivon, että juttu herätti hyvätuloisen poliitikkojoukon omantunnon. Pressa kuulutti, että ilmastonmuutoksessa päätöksiä pitää tehdä heti eikä huomenna, niin on laita myös syrjäytyneiden asioissa.

        Kaiketi sekin on ongelma,kuinka moni vanhus tuntee yksinäisyydessä elämänsä valuneen täysin tilaan,jossa ei edes ole siinä lemmikin asemassa?


      • En.masentunut.kuitenkaan
        Sääliksikäy- kirjoitti:

        On siellä kissoja , akvaariokaloja ja kotilo lisäksi. Ei tässä ole kukaan tuominnut, mutta ei tuokaan kovin vastuullista aikuisuutta ole, että ottaa elikoita noin paljon ja itse sanoo syvänsä makaroonia ja kaurapuuroa. Terveys siinä menee ja saako lapsi terveellisen ravinnon. Miten noin masentunut jaksaa hoitaa lastaan ja miten se lapseen vaikuttaa.

        Tein aikoinani kahta työtä vuosikausia marketin lihatiskissä. Tienestistä meni 50 % veroihin. Mutta yritettävä oli, velat painoivat ja terveyttä silloin vielä riitti.
        Mutta joka penniä piti venyttää, eikä sen vuoksi huumarinkukka aina jaksanut kukkia.
        Muistan, että ei edes kohteliaisuus ja asiakkaan kunnioitus antanut minulle voimia hymyillä ymmärtäväisesti, kun asiakas osti itselleen lauantaimakkaraa ja kissalleen sisäfileen palan. "Se syö paremmin kuin minä", sanoi asiakas. Vaikenin ja paketoin ostokset. Olisin halunnut sanoa, ettei kissa ole ehkä lainkaan innostunut rasvattomasta sisäfileestä, vaan olisi ottanut sikanautajauhelihaa mieluummin. Mutta mikä minä olin neuvomaan. Mistä tiedän, että hänellä edes oli kissa!
        Minulla ei ollut lemmikkiä silloin, eikä ole nytkään. Nelihenkisen perheen elättäminen oli tarpeeksi.


    • pragmatismiä

      Vaikka kuinka löytyisi hyväntahtoisuutta, on oltava realisti.
      Osa näistä yhteikunnan ulkopuolelle jääneistä on jo menetetty.
      Olkoon syyt yksilöillä mitä moninaisemmat, kuitenkin on itsestä kiinni, miten ja jos sieltä nousee.

      On utopististä odottaa yhteiskunnan auttavan joka avutonta räpeltäjää kehityskelpoiseen elämään, jos ei ole ainesta elämään kuolkoon pois. jotta muut kelvolliset saavat elää!

    • teereet

      Ihmisen elämä vai eläimen? Onko suuri asia?

      Pulla kansalla on saanut hyvää kymmeniä vuosia, nyt saisi tulla loppu.

    • Ramoona_

      Pikkuapulaisen ajatukset jaan äidin masennuksen hoidosta ja perhetilanteen avun tarpeesta. Artikkeli herättää paljon kysymyksiä ja huolenaiheita. Lapsen asema jää artikkelissa vähemmälle huomiolle, todetaan vain, että lapsi hoidetaan hyvin, samoin eläimet. Toisaalta ei ole varaa porttiin, joka pitäisi villin koiranpennun välillä erossa taaperoikäisestä. Rahat ovat niin tiukilla, että ei ole varaa bussilippuun mennäkseen lemmikkien ruokajonoon. On koiranpennun lisäksi monta kissaa , jyrsijöitä , kalojakin vielä ahtaassa asunnossa. Yhdellä kissalla on mielialalääkitys stressin takia. Johan eläinten käymälätarvikkeitakin kuluu huima määrä, miten pikkulapsen kannalta tärkeä hygienia asunnossa voidaan hoitaa. Äiti tinkii omasta ruuastaan, miten hän jaksaa fyysisesti mielenterveysongelmien ohella.

      Nyt on valmisteilla uusi eläinsuojelulaki, joka on jo saanut paljon kritiikkiä varsinkin tuotantoeläinten hyvinvoinnin osalta. Eläinten oikeuksiin kuuluu lajinmukaisen elämän mahdollisuus. Lemmikit herättävät paljon tunteita ja jyrkkiä mielipiteitä puolesta ja vastaan. On totta, että lemmikit voivat olla hyviä terapeutteja , dementikoilla ja auisteillakin avaavat tunnelukkoja. Koira vie lenkille, ulos ihmisten pariin, liikunta on hyväksi masentuneelle .
      Toivottavasti artikkeli aikaansaa asiallista keskustelua ihmisten oikeudesta työhön ja ajallaan saatuun hoitoon, samoin lasten ja eläinten oikeuksiin. Aihe on herkkä, mutta asiaa ei voi katsoa pelkästään tuon masentuneen äidin kannalta.

    • Naisten ja äitien hoivavietti on parempi kohdistaa lapsiin ja lemmikkeihin kuin aikuisiin miehiin, joilla on muutakin tekemistä kuin vauvanaolo. Esim. Leivän (lue: ruoan, elatuksen, rahan, toimeentulon ym) tuonti perheelle, joka yleensä käsitetäänlapset ja heidän äitinsä. Missä luuraavat lasten isät? Äitinsäkö helmoissa aikuiset terveet miehet, vai sossutätien helmoissa, missä yyhootkin lapsineen, lemmikkeineen.

    • kaikkea.sitä

      Tässäkään perheessä ei miestä ollut kuvioissa. Eikö yksi koira riittäisi, ihan liikaa on tuohon pieneen asuntoon elukoita.Kaiken huippu että kissalle syötetään masennuslääkettä, ettei se pissisi pitkin asuntoa. Eläinten lääkkeisiin ja hoitoihin ei onneksi sentään kela-korvausta saa. Toisaalta sosiaaliapua joutuu antamaan ihmisille, kun käyttävät rahat elukoiden ruokiin ja hoitoon. Kyllä jotain rajaa pitäisi löytyä ainakin elukoiden määrään tietyissä neliöissä. Eläinlääkärien ahneutta tuo, olisi voitu vaikka lopettaa hankalasti pidettävä eläin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      79
      4267
    2. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      29
      3184
    3. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      3112
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      51
      2937
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      24
      2874
    6. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      321
      2626
    7. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      42
      2603
    8. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      233
      2283
    9. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      25
      2126
    10. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      45
      2067
    Aihe