Heiväveden reitti

Pianonkesä

Kuinka nopeaa Heinäveden reitin ajaa plaanaavalla moottoriveneellä? Tarkoitan; kauanko suluissa menee ja onko paljon muita nopeusrajoituksia.

7

528

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jälkiviisastelua

      Hieman ylimalkaista aloittajalta... mihin omassa tapauksessaan asettaa lähtöpisteen, minne päätepisteen. Oliko aikomus ajaa viivaa pitkin, oliko tarkoitus kierrellä plaanaavalla veneellä pahimmat nopeusrajoitusalueet. Mihin kellonaikoihin ajetaan, eli onko sulutuksissa esimerkiksi taukoa... Kulkeeko vene 20 solmua vai 50 solmua. Pitääkö tankata välillä jne...

      Jos sulutukseen varaa n. tunnin keskimäärin per kanava niin siinäpä ajassa homma hoituu avovesikauden aikana. Jos nyt lähtee matkaan plaanaavalla veneellä esimerkiksi Kuopiosta niin perillä Savonlinnassa on hyvällä tsägällä toukokuun puolessavälissä :-)

      • Pianonkesä

        Kuten kirjoitinkin: ”kauanko suluissa menee ja onko paljon muita nopeusrajoituksia” . Eli suluissa menee tunti, niin onko nopeusrajoituksia muualla, kuin kanavissa? 😀


      • Jälkiviisastelua
        Pianonkesä kirjoitti:

        Kuten kirjoitinkin: ”kauanko suluissa menee ja onko paljon muita nopeusrajoituksia” . Eli suluissa menee tunti, niin onko nopeusrajoituksia muualla, kuin kanavissa? 😀

        Parhaaseen lopputulemaan pääsee kun kaivaa alueen merikartan hyppysiinsä ja selailee sitä lävitse muutaman tunteroisen reittisuunnitelman merkeissä. Osa rajoituksista näkyy kartoissa osan saa arvata. Arvausta tukemaan voi katsastaa kuukkelin mapseista kaikki venesatamien, mökkilaitureiden, kyläsatamien ym. paikat ajattelemansa reitin varrelta missä oletettavasti on allokontekokielto ja nopeusrajoitus tyypillisesti rajoitus on 4-6 solmua vähän paikasta riippuen. Samalla sitten tiedät ajatko suorinta reittiä neljällä solmulla vai hieman pidempää reittiä plaaninopeudella mikä se sitten sun paatillasi onkaan..
        Tokihan sulla on tiedossa meriteiden säännöt siltäkin osin, jotta aallokontekokielto on voimassa kaikissa paikoissa missä aallokko voi vaurioittaa omaisuutta riippumatta siitä onko kieltomerkkiä vai ei.


    • Koukkuvirta

      Aluksi tuli mieleeni, että tässä on jotakin provon makua liikkeellä, mutta kun olen siellä päin liikkunut, niin vastaan kuitenkin.
      Ne suluthan ovat itsepalvelukäyttöisiä, joten ekana paikalla pääsee ekana läpi, paitsi jos vuorolaiva satuu paikalle.
      Oravista päin tullessa ei rajoitusalueita montaa ole, ( lukuunottamatta sulkuja ja Vääräkosken avokanavaa), mutta väylä on mutkaista ja kapeaa, joten keskikesällä vilkkaaseen aikaan kovaan ajo on edesvastuutonta ja vaarallista ranta - asukkaille.
      Karvion jälkeen on muutama kapeikko ennen Suvasvettä, mutta sen jälkeen on tilaa työntää vivut eteen aina Kuopioon saakka.
      Minun mielestäni se reitti on sellainen, että sen yhteydessä ei pitäisi keskustella kuinka nopeasti siitä selviää läpi.
      Kyseessä on kuitenkin eräs kauneimmista kansallismaisemistamme, jonka läpikulku edellyttää asianmukaista käytöstä niillä vesillä - kova kaahaaminen ei siihen kuulu.
      Mikäli haluat ajaa sen reitin nopeasti läpi, niin jo syyskuussa liikenne on siellä hyvin vähäistä, joten vauhtia voi pitää vapaammin.
      Kun siellä ajaa 30 Kts, niin maisemien katselu rajoittuu reimareiden etsimiseen ja kaasukäden treeniin.
      Tuolla edellä joku jo antoi arvion niihin sulkuihin kuluvasta ajasta ja kun niihin rajoitusalueisiin lisää jonkun minuutin, niin se reilu tunti vaikuttaa olevan aika lähellä mitä niihin tulee.
      Jos tykkäät ajella kovaa, niin niillä seuduilla on monia hyviä reittejä, joilla on tilaa painaa vivut rajoittimiin, ilman että kukaan on jäämässä alle.
      Otetaan esimerkiksi vaikka seuraava: Savonlinnasta Joensuuhun vievällä väylällä ei ole kuin muutama hidas paikka ja selkiä riittää painaa putket kuumina.
      Ai niin, se matkaan kuluva aika tietysti riippuu käytettävissä olevasta tehosta, mutta minä varaisin keskikesällä siihen puolipäivää - syksyllä sitten vähän vähemmän :D

    • Puijolaiva

      Venelehden jutussa suosittelivat keskinopeudeksi 40knots. (Kuvateksti oli virranvietävän kohdalta)Ilmoita millon lähet niin minä osaan pysytellä kotona.

    • SariKasmi

      Se riippuu ihan nopeudesta. En ole kovin väärässä jos sanon että 10 solmun keskinopeudella matka kestää n. tunnin 10 merimailia kohti. Jos kerrot arvioidun keskinopeutesi voin kertoa tarkemman luvun.

    • SariSuvasves

      Kuopioon männessä on virtausta pittää ajjoo 12solomua jotta piäsöö 10solomun matkan, poes tullessa riittää 8solomua ja männöö 10solomun matkan.
      Tämä pittää ottaa huomioon etteii aja ohi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3690
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2992
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2910
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2768
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      24
      2704
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2465
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      254
      2203
    8. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      209
      1918
    9. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1917
    10. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      44
      1867
    Aihe