Useissa kiertoliittymissä on keskikoroke maisemoitu sora ja kivikasa,päällä vaikka vuorimäntyjä.Tarkoitus että ei nää muihin portteihin on hiljennettävä vauhtia.Kun suojatiet on lähellä liittymää ja jalankulkija kävelee ja joku kohtelias ei aja ihan kiini suojatiehen ja pysähtyy kierto-osaan takaa tulee esi.m peräkärryllinen henkilö ja ei näy keskikukkulan yli auto joka on pitkä ja matala on kolari lähellä perässä tulevilla kun koko ympyrä on tukossa .Kannattaa pitää tilanenopeus pienenä.
Vaara kiertoliittymässä
41
198
Vastaukset
Sekavaa tekstiä, mutta jos oikein ymmärsin, tarkoitat että sinulla on vaikea nähdä muita autoja liikenneympyrään mennessäsi? Joo, ei kannata pysähtyä kovin kauaksi suojateistä, sieltä on huonompi näkyvyys. Aja vaan lähemmäs ja suojatien ohikin jos tarpeen. Tilannenopeuden ei tarvitse olla normaalia pienempi, vaan ihan näkyvyys ja muut olot huomioiden, kuten muutenkin.
- A_pu_va
Kai sinäkin tajuat, että tilannenopeuden _pitää_ olla pieni, jos ei osaa tuon vertaa katsoa eteensä. Jos risteyksessä tai kiertoliittymässä liikennetilanteen vuoksi seisova auto tulee yllätyksenä, vika ei välttämättä ole liikenneympäristössä.
A_pu_va kirjoitti:
Kai sinäkin tajuat, että tilannenopeuden _pitää_ olla pieni, jos ei osaa tuon vertaa katsoa eteensä. Jos risteyksessä tai kiertoliittymässä liikennetilanteen vuoksi seisova auto tulee yllätyksenä, vika ei välttämättä ole liikenneympäristössä.
Tietysti pitää. Jos ei näe, on oikea tilannenopeus pieni. Mutta tilannenopeutta pidä pienentää sen takia että kyseessä on liikenneympyrä, vaan sen takia että näkyvyys on huonompi.
Näkyvyys ja kitka ovat suurimmat yksittäiset tilannenopeutta määrittelevät tekijät. Ne pitää huomioida *aina*. Ei vain liikenneympyröissä.
- kumpi-kampi-
Onhan aloituksessa asiaakin. Kun tehdään liian korkeita ympyröitä keskeltä, niin tuollainen tilanne voi syntyä. Moni olettaa ajaessaan ympyrää, että se on yleensä vapaa. Mutta jos siellä onkin joku poistumassa oleva päästämässä jalankulkijoita ensin, niin silloin ympyrä on tukossa, jota ei näe ennakkoon, jos tulee liian kovaa.
Toki se korkea ympyränkeskus hillitsee vauhtia, mutta joskus olisi parempi nähdä, niin voisi ennakoida enemmän.- sivulle_pitää_nähdä
Ei sinne toiselle puolelle liikenneympyrää ole tarve nähdä. Riittää että näkee vasemmalle että tuleeko sieltä ketään ja voiko itse lähteä ympyrään. Keskikorokkeella voi olla vaikka minkälainen muuri tahansa.
- lälälällätiläää
"joku kohtelias ei aja ihan kiini suojatiehen ja pysähtyy kierto-osaan" Niin olettaa kun pysähtyminen ja pysäköinti on siellä kielletty.Paitsi pakollisen liikenne esteen takia,tää ylikohtelias auto joka ei aja portista ulos suojatiehen asti aiheuttaa seuraaville yllättävän "liikenne esteen"
- rahtimiehenpoeka
Wikipediassa edellytettään että liikennynpyrä ois pyöree,sita pediaa on ylleensä käötetty tottuutena.kuinka virallii laellii on soikia taenelliö ynpyrä?
- bv4b3byh5h55h5
Onko sulla esimerkkiä missä on niin korkea kiertoliittymän keskusta että sen yli ei näe?
No muistelen että tuossa Espoon oriolan takana olisi aika korkea se kiertoliittymän keskusta.
Toiseksi mikään kiertoliittymä ei voi olla niin pieni että jotain ns haittaa voisi syntyä, se pysähtynyt autohan on siellä toisella puolella, joten sinne mahtunee vielä yksi auto ja taaksesi jää tilaa vielä yhteen poistumisliittymään ainakin.- turenkistalöytyy
Lammintien ja Harvialantien kiertoliittymä,ulkokehällä kasvaa 8 jotain 6m lehtipuuta,keskellä on ajoradasta n 2 m maakasa jossa päällä Vuorimnty maatapitkin leveävä mallia.NYT KUN LEHDET ON PUISTA POIS JOTAIN NÄLEE.Googlen kuva on alkuajoilra jossa puita ei ole
- lammiltalöyttyy
turenkistalöytyy kirjoitti:
Lammintien ja Harvialantien kiertoliittymä,ulkokehällä kasvaa 8 jotain 6m lehtipuuta,keskellä on ajoradasta n 2 m maakasa jossa päällä Vuorimnty maatapitkin leveävä mallia.NYT KUN LEHDET ON PUISTA POIS JOTAIN NÄLEE.Googlen kuva on alkuajoilra jossa puita ei ole
Hämeenlinnan Lammilta löytyy Vääksyntien ja Mommilantien kiertoliittymä samanlainen.
- miksi_ihmeessä
Miksi toiselle puolelle pitäisi nähdä. Riittää että näkee vasemmalle että voiko ajaa liikenneympyrään vai ei. Vastapään tapahtumat eivät paljon vaikuta tähän.
- sanopa.se
miksi_ihmeessä kirjoitti:
Miksi toiselle puolelle pitäisi nähdä. Riittää että näkee vasemmalle että voiko ajaa liikenneympyrään vai ei. Vastapään tapahtumat eivät paljon vaikuta tähän.
Minäkään en ole päässyt jyvälle miksi pitäisi nähdä. En muista missään tilanteessa, isossa tai pienessä ympyrässä, sen vastapäisen toiminnan vaikuttaneen mitään mihinkään.
Luuleekohan joku, että vaikuttaa ajojärjestyksiin kuka on ensin ympyrässä? - rahtiukonpoekee
sanopa.se kirjoitti:
Minäkään en ole päässyt jyvälle miksi pitäisi nähdä. En muista missään tilanteessa, isossa tai pienessä ympyrässä, sen vastapäisen toiminnan vaikuttaneen mitään mihinkään.
Luuleekohan joku, että vaikuttaa ajojärjestyksiin kuka on ensin ympyrässä?Vuan saattaapi olla toisille ukkoloille vaekia ymmärtee että jos pöhheikön takana onnii joku paekalloon ja pöhhäytät sinne 70kymppiä 50 rajjoituksellasuattaapi tulla kiirus seisottua.Sattaapi ollanii nii,tai sittennii ei.
- tilannenopeuspieneksi
Nämä mainitut pienet kirtoliittymät on yleensa alle 40km/ rajoituksella,jolloin se on aivan iian koa vauhti ja Tlilannenopeus astuu voimaan kun näkyvyys on rajoitettu.
Jos alle 40 km/h on liian kova vauhti, niin miten yli 40 km/h voi olla sopiva?
Tilannenopeus on voimassa AINA! Sen voimassaolo ei riipu näkyvyydestä eikä rajoituksesta.
- mitäsää.höpötät
En ole vielä sellaiseen kiertoliittymään joutunut, jossa ei eteensä näe. Joissain on näkyvyys koko liittymään, jossain ei, mutta aina pippeli on eteensä nähnyt. Missä sellainen on, jossa ei näe?
- rahtarinpoika
Ennen 50-lla liikenneympyrät oli tehty yleensä viiden liittymän,tai enemmän risteyksiin.Yksinkertaisiin risteyksiin ei.Kymilinnanympyrä oli valtava,halkaisija ehkä 100m,meni linnanraunioiden luhistuneista kohdista läpi.Vihdintien myös suuri Hesassa.Lahd.en linja-autoaseman myös suuri.Ei Herttoniemikään pieni ollut.
- Raivurillehommia
Ei se keskikorokkeessa oleva puska kovin paljon haittaa, kun se ei ole ihan reunoissa kiinni, sen tarkoitus onkin toimia hidasteena.
Sen sijaan ne ennen suojatietä olevat puskat ja muut näkemäesteet pitäisi kieltää, kun tien suunnittelijat niitä sinne tunkee vaaraa aiheuttamaan. - järki_hoi_löydyykö
Hiljaisella tilannenopeudella on tietenkin mentävä, mikäli tilanne sen vaatii. Jos näkyvyys on huono, mennään tilanteeseen hiljempaa. Sanoohan se jo järkikin (mikäli yhtään järkeä korvien välistä löytyy).
- Ainaeiriitä
Ne ennen suojatietä/pyörätienjatketta olevat pusikot ovat siitä huolimatta vaarallisia, koska näet tilanteen vasta kun olet sen päällä, jos siinä tulee jokin matala junnu tai minäminä hosupyöräilijä, niin helposti jää alle.
- ei-mitää-vaikutusta
Ainaeiriitä kirjoitti:
Ne ennen suojatietä/pyörätienjatketta olevat pusikot ovat siitä huolimatta vaarallisia, koska näet tilanteen vasta kun olet sen päällä, jos siinä tulee jokin matala junnu tai minäminä hosupyöräilijä, niin helposti jää alle.
Matalat jannut ja kevytliikenne pitää ottaa huomioon kun ajaa liikenneympyrään. Vain taliaivot eivät ymmärrä.
- vesuriviikatemies
Pusikoiden leikkauskaan ei ole yksinkertaista.Osa teitä on kunnan/kaupungin kaavateitä,osa Destian teitä joita hoitaa ELYkeskus tai joku aliurakoitsija.Monetviskaalit pitää olla yhtaikaa paikalla eikä lomilla että voi sopia kuka hoitaa.
- dippadaadappadii
"Pusikoiden leikkauskaan ei ole yksinkertaista.Osa teitä on kunnan/kaupungin kaavateitä,osa Destian teitä joita hoitaa ELYkeskus tai joku aliurakoitsija."
Vai on Destia alkanut tienpitäjäksikin. Ja vielä ELY-keskus alihankkijaksi yksityiselle yritykselle.
Jo on maailma mallillaan. - vesuriviikatemies
dippadaadappadii kirjoitti:
"Pusikoiden leikkauskaan ei ole yksinkertaista.Osa teitä on kunnan/kaupungin kaavateitä,osa Destian teitä joita hoitaa ELYkeskus tai joku aliurakoitsija."
Vai on Destia alkanut tienpitäjäksikin. Ja vielä ELY-keskus alihankkijaksi yksityiselle yritykselle.
Jo on maailma mallillaan.Muailma onnii immeellinen.,kaavatie johtaa VR asemalaiturille,kunta sen auraa,raput siit ä"valtiontielle"jonka auraa eri urakoitsija,arvvoppa mit kelle ne raput kuuluu lumest putsata,no ELY keskukselle.Eräs auraaja tulee 50km kotoa lumista tietä aura ylhäällä auraan omaa osuuttaan,sen auraa eri autoilija.
- dippadaadappadii
vesuriviikatemies kirjoitti:
Muailma onnii immeellinen.,kaavatie johtaa VR asemalaiturille,kunta sen auraa,raput siit ä"valtiontielle"jonka auraa eri urakoitsija,arvvoppa mit kelle ne raput kuuluu lumest putsata,no ELY keskukselle.Eräs auraaja tulee 50km kotoa lumista tietä aura ylhäällä auraan omaa osuuttaan,sen auraa eri autoilija.
Sata varma olen, ettei ELY-keskus ole Destian alihankkija missään kohteessa.
- ensiotoisio
wikipediasta "Kiertoliittymään tuleva ei näytä suuntavilkkua kääntyessään pakolliseen kiertosuuntaan. Liittymässä ajava ei näytä vilkkua kiertäessään kuten kaarreajossa, mutta ehdottomasti näyttää vilkkua vaihtaessaan kaistaa, sekä liittymästä poistuessaan."
- paraspankki
Kun jokainen autoilija ymmärtäisi niissä kiirtoliittymissä mennä lähes kävelynopeutta, varsinkin pienemmissä, että ei aiheutuisi suojateille vaaratilanteita. Usein huristellaan mahdollisimman kovaa. Toki ei sillä, etteikö ne ympyrän keskellä olevat näköesteet ole myös vaaratilanteita aiheuttavia.
Ei nyt perkele sinne mennä tukosta tekemään vaan ajetaan pois eikä jäädä jumalauta ihmettelemään saatana ! Helvettiäkö siellä ihmetellään persettäkö ? Yli ei tietty ajeta mutta ei perkele viivytwllä !
- ota_iisisti
330d-ja-hajis kirjoitti:
Ei nyt perkele sinne mennä tukosta tekemään vaan ajetaan pois eikä jäädä jumalauta ihmettelemään saatana ! Helvettiäkö siellä ihmetellään persettäkö ? Yli ei tietty ajeta mutta ei perkele viivytwllä !
Ja fiksu ymmärtää että onnettomuusriski nousee jos hätäilee ja hosuu.
- TAVASTEHUUS
Nuoret Driftaili Hämeenlinnassa Hämeentien kiertoliittymässä,pahat Poliisit vei kortin,erään äiti itki mediassa"Pojalta meni työpaikka,kun oli ammatti autonkuljettaja"
- elykeskusliikennesivu
ELY keskus liikenne sivulta."Valtaosa tienpidosta on teiden hoitoa, kunnossapitoa, parantamista ja pienempiä tiehankkeita. Ensisijaisesti turvaamme teiden päivittäisen liikennöinnin kesä- ja talvihoidon toimenpiteillä"
- liikennevirastonsivuilta
Liikennevirasto mahdollistaa toimivat, tehokkaat ja turvalliset matkat sekä kuljetukset. Vastaamme Suomen teistä, rautateistä ja vesiväylistä sekä liikennejärjestelmän kehittämisestä.
- tilannenopeuspieneksi
Testasin yhden 40km/h kiertoliittymän sulaa oli,ei jäätä.Ajoin mittarinopeutta 40km/h.Oli aika kovaa vauhti siihen liittymään
Ei kannata ajaa liian lujaa. Sinänsä ei ole ihme, että Suomesta löytyy kohtia, joissa tiekohtainen rajoitus on yläkanttiin. Yleisnopeusrajoitusalueilla noita löytyy enemmänkin.
Omalle työmatkalle sattuu yksi isompi liikenneympyrä. Siinä on 50 km/h rajoitus, mutta sen läpi voi kyllä ajaa turvallisesti 70 km/h nopeudella (ulommaista kaistaa, sisemmillä alkaa mennä tiukaksi käännös). Tosin liikenne rajoittaa.
Tämä ei ole ongelma. Ongelma ovat ihmiset, jotka junnaavat tuon läpi 30-40 km/h nopeudella ja sotkevat kymmenien ihmisten ajoa. Ja tietysti ne, jotka eivät hahmota miten kaistat menevät ja mitä kaistaa pääsee minnekin (kenties lukihäiriö, kun on aika tarkkaan selostettu ennen ympyrää).- päevöövuan
TheRat kirjoitti:
Ei kannata ajaa liian lujaa. Sinänsä ei ole ihme, että Suomesta löytyy kohtia, joissa tiekohtainen rajoitus on yläkanttiin. Yleisnopeusrajoitusalueilla noita löytyy enemmänkin.
Omalle työmatkalle sattuu yksi isompi liikenneympyrä. Siinä on 50 km/h rajoitus, mutta sen läpi voi kyllä ajaa turvallisesti 70 km/h nopeudella (ulommaista kaistaa, sisemmillä alkaa mennä tiukaksi käännös). Tosin liikenne rajoittaa.
Tämä ei ole ongelma. Ongelma ovat ihmiset, jotka junnaavat tuon läpi 30-40 km/h nopeudella ja sotkevat kymmenien ihmisten ajoa. Ja tietysti ne, jotka eivät hahmota miten kaistat menevät ja mitä kaistaa pääsee minnekin (kenties lukihäiriö, kun on aika tarkkaan selostettu ennen ympyrää).On see hyvvee ettiä siul uo usiampi kiertlaisneliöitä ja soikioita työmatkosvuarrel,suattais mennä kokonai sekuntti aikaa.
- Rotta.taas.vauhdissa
TheRat kirjoitti:
Ei kannata ajaa liian lujaa. Sinänsä ei ole ihme, että Suomesta löytyy kohtia, joissa tiekohtainen rajoitus on yläkanttiin. Yleisnopeusrajoitusalueilla noita löytyy enemmänkin.
Omalle työmatkalle sattuu yksi isompi liikenneympyrä. Siinä on 50 km/h rajoitus, mutta sen läpi voi kyllä ajaa turvallisesti 70 km/h nopeudella (ulommaista kaistaa, sisemmillä alkaa mennä tiukaksi käännös). Tosin liikenne rajoittaa.
Tämä ei ole ongelma. Ongelma ovat ihmiset, jotka junnaavat tuon läpi 30-40 km/h nopeudella ja sotkevat kymmenien ihmisten ajoa. Ja tietysti ne, jotka eivät hahmota miten kaistat menevät ja mitä kaistaa pääsee minnekin (kenties lukihäiriö, kun on aika tarkkaan selostettu ennen ympyrää).Valppain mielin muista sä aina
vaaroja liikenteen.
Kaikki säännöt mieleesi paina,
paina ne tarkalleen. - junnataanvaan
TheRat kirjoitti:
Ei kannata ajaa liian lujaa. Sinänsä ei ole ihme, että Suomesta löytyy kohtia, joissa tiekohtainen rajoitus on yläkanttiin. Yleisnopeusrajoitusalueilla noita löytyy enemmänkin.
Omalle työmatkalle sattuu yksi isompi liikenneympyrä. Siinä on 50 km/h rajoitus, mutta sen läpi voi kyllä ajaa turvallisesti 70 km/h nopeudella (ulommaista kaistaa, sisemmillä alkaa mennä tiukaksi käännös). Tosin liikenne rajoittaa.
Tämä ei ole ongelma. Ongelma ovat ihmiset, jotka junnaavat tuon läpi 30-40 km/h nopeudella ja sotkevat kymmenien ihmisten ajoa. Ja tietysti ne, jotka eivät hahmota miten kaistat menevät ja mitä kaistaa pääsee minnekin (kenties lukihäiriö, kun on aika tarkkaan selostettu ennen ympyrää).Hidas ja/tai arka pitää myös pystyä liikkumaan liikenteessä. Muista tämä.
junnataanvaan kirjoitti:
Hidas ja/tai arka pitää myös pystyä liikkumaan liikenteessä. Muista tämä.
Pitää, mutta 50 km/h alueella jos säännöllisesti joutuu ajamaan kävelyvauhtia (5 km/h), niin ei tarvitse enää omalla autolla liikkua. Julkinen liikenne on keksitty.
- seonummessa
Meillä on pieni ympyrä, jos on peräkärry ja joutuu antamaan tietä jalankulkijalle, on koko ympyrä tukossa, kukaan ei liiku. Sama tietysti rekoilla ja muilla pitkillä vehkeillä.
- MihinKiire
No mitä se haittaa? Kukin vuorollaan....
- rahtiukonpoeka
Kävin tänään Porvoossa ja ajelin sitä Paloaseman edessä olevaa kiertoliittymää.Täytyy olla koko kaheli joka netissä kertoo että vastaavat voi ajaa 70km/h vaikka rajoitus on alempi.60-l oli Teliikennekirjassa esitelty"vetoketju" periaate että risteykseen tultaessa noudatetaan turvaväliä jolloin risteyksestä pääsee toisistakin porteista mukaan,oli piirroksessa mustia ja valkoisia autoja vuorotellen.Koko kiertoliittymä perustuu siihen että toiset pääsee mukaan,mutta turvavälejä ja Tilannenopeutta ei noudateta,ei toimi.Jos olis vastaavassa risteyksessä ruuhka -aikaan liikennevalot liikenne seisoisi osn aikaa kokonaan ja peräänajoja tulisi.Ihmiset on niin itsekkäitä "ne nopeusrajoitukset hidastaa mun ja tuhansien työmatkaa 0,001s"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1337313Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631654430Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen553473Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi5073192Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2972134Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361783Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja201731- 911583
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791495Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151436