Krääsäporukoilla kuuset jo roskissa

Vanhajoulu

Joulukuusta pidetään perinteen mukaan pitkälle tammikuulle, loppiaiseen tahi Nuutin päivään. Mutta niinpä oli taas heti tapanina taloyhtiöiden roskakatokset tulvillaan joulustressaantuneiden entisiä joulupuita. Sitä kun ollaan niiiin kyllästyneitä koko jouluun ennenaikaisesti, kun on kuukausi juostu kaupoissa ostamassa kaupallista joulua ja passkat välitetään joulun varsinaisesta merkityksestä saati sanomasta. Novaahan ne varmaan kuunteli aattonakin kun eivät paremmasta tiedä ja kirjoittelevat ihmeissään vauvapalstoille kuinka joku laittaa maksalaatikkoa joulupöytään kun meille einesavuttomillehan se on vain mitätöntä arkiruokaa saarioisteeeen. Eikä eroteta perinteistä makaronilaatikkoa lihamakaronilaatikosta. Joulun aika on edelleen menossa, vaikka krääsäjoulun viettäjät jonottavat jo kehäarjessaan ja töötöttelevät kun edellä menijä ajaa liian hiljaa. Ruuhkavuodet ja asuntolainat ja autolainat ja lapset koirat kaikki kalliisti vakuutettu eikä jää tilistä mitään ja nyt pitäisi maksaa joululahjavelat ja visalaskut. EI OLE KUUSEN VIKA

4

553

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Öyenssöyen

      Olet siis itse perinnejoulun edustaja.

      Kerropa meille sitten, että miten siinä perinnejalkaan asennetussa kuusessa pysyy neulaset?

    • mielenpahoittajienmaa

      Jopas aiheesta mielesi pahoitit. Pistä pystyyn kansalaisaloite kuusten puolesta.
      Meillä kuusi heivattiin tammikuun eka päivä pois kun neulaset ei pysyneet enää kuusessa millään.

    • Kartanonmies

      Neulaset pysyvät kuusessa, kun se on kaadettu oikeassa vaiheessa kuunkiertoa. Puut ovat kuun asennonvaihtelun mukaisesti erilaisissa vaiheissa kuukauden mittaan. Kierron mukaan kuusi tuli kaataa muutama päivä ennen joulua tai viimeistään joulukuun ensimmäisinä päivinä. Enemmistö myyntikuusista kaatuu juuri väärään aikaan, jolloin kuusen kasvuvaihe on kaatohetkellä epäsuotuisa. Tällaiset kuuset eivät pidä neulasiaan kuin lyhyen ajan ja alkavat tiputtaa niitä jo muutamassa päivässä.

      Meidän kuusemme kaadettiin omasta metsästä marraskuun viimeinen päivä. Pihalla se odotteli kolme viikkoa, jonka jälkeen tuotiin sisään. Neulasia ei tippunut kuukauteen. Koska kuusi oli hyvinvoiva, se sai olla tammikuun loppuun asti koristamassa salia.

      Jos haluaa ostaa kunnon kuusen, kannattaa kysyä myyjältä, milloin se on kaadettu.

    • eejerereherher

      Itse päätin vain kirjoittaa tähän, vaikka vanha ketju onkin. Itse en ole koskaan kuusta hankkinut, en edes muovikuusta. Minusta kuusen kaataminen muutaman päivän tai viikon koristeeksi tuntuu typerältä, eikä kuusi merkitse minulle yhtään mitään.

      Ja turha puhua kuusesta, että se edustaa jotain joulun sanomaa. Ei, se on vain turhaan kaadettu puu, ei yhtään mitään muuta. Ja jouluruoatkin ovat vain ruokia, ei niillä ole mitään tekemistä joulun sanoman kanssa. Varsinkin kun jokaisessa maassa jouluruoat ovat erilaisia. Edes pohjoismaissa ei ole samanlaisia jouluruokia.

      Itse tosin voin olla väärä kirjoittamaan joulusta. Ostan vain 2 lahjaa jouluna (niitäkin mietin varmaan muutaman minuutin ja nappaan vain hyllystä) ja muuta vaivaa en joulun eteen tee. En tee jouluruokia, en koristele, en lähetä kortteja tai edes tekstiviestejä jne. En vihaa joulua, minusta joulu on vain yksi satunnainen päivä vuodesta.

      ps. Joulukuusta ei ole mainittu kertaakaan Raamatussa. Itse asiassa, edes sanaa "joulu" ei ole kertaakaan Raamatussa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      927
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      684
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe