Nils Torvalds (SFP ):Antagligen nödvändigt med

hufvudstadsbladet7

folkomröstning om Nato.För att legitimera ett beslut om ett finskt Natomedlemskap kommer det antagligen att behövas en folkomröstning om saken istället för att ogltigforklara beslutet genom att driva igenom det som en grundlagsförändring i riksdagen.

47

236

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • folketsåsikt

      Folkomröstning kunde ju vara bra.

    • realistisk

      Så fort som möjligt, för sent sedan när fienden står i farstun.

      • säkerhet

        Tillsammans med västragrannen.


    • nou.vote

      Mitä hyötyä on nato-äänestys pitää, kun kansasta 60% on sitä vastaan?

      • östnyland

        Åtminstone skulle det bli mera diskussion, nu är det bara Torvalds som sagt sin åsikt.Han är svenskspråkig och SFPare så han måste ju utan vidare ha fel. åtminstone enligt fennornas uppfattning.


      • storebrorvaktar
        östnyland kirjoitti:

        Åtminstone skulle det bli mera diskussion, nu är det bara Torvalds som sagt sin åsikt.Han är svenskspråkig och SFPare så han måste ju utan vidare ha fel. åtminstone enligt fennornas uppfattning.

        Fint ändå att Torvalds vågat peta på en fråga som är så oerhört känslig här.


      • hyschhysch
        storebrorvaktar kirjoitti:

        Fint ändå att Torvalds vågat peta på en fråga som är så oerhört känslig här.

        Natofrågan är nog ännu väldigt tabu.Vi är så rädda för vad Ryssland anser att vi knappast vågar nämna Nato.


      • alltärmöjligt

        Folket kanske ändrar sig ?


      • förrel
        alltärmöjligt kirjoitti:

        Folket kanske ändrar sig ?

        Jag tror också så.


    • medborg

      Folkomröstning, och de sku vara sk. rådgivning-typ. Om stor majoriteten är emot Nato, riksdagen borde respektera folkets opinionen. Och tvärtom; om stor major. är med så ska vi börja underhandla med Nato.

      • nyland

        Både för och nackdelar med ett Natomedlemskap borde ju befolkningen sakligt informeras om.


      • medborgare
        nyland kirjoitti:

        Både för och nackdelar med ett Natomedlemskap borde ju befolkningen sakligt informeras om.

        Många har inte en aning om vad Natomedlemsskapet egentligen skulle betyda för Finland.Därför borde det diskuteras och läggas fakta på bordet.


      • wcb
        medborgare kirjoitti:

        Många har inte en aning om vad Natomedlemsskapet egentligen skulle betyda för Finland.Därför borde det diskuteras och läggas fakta på bordet.

        Juuri niin, ja puolueetonta tietoa, eikä vain yksipuolista propagandaa pitäisi saada jokaiselle kiinnostuneelle äänestäjälle.


    • Hans.Gallup

      Torvaldsin kannatus on vakaa < 1%, tuoreimmassa gallupissa

      • kampanj

        Huolestunut?


      • ingenbetydelse

        Än sen då ?


      • yhävieläkin
        ingenbetydelse kirjoitti:

        Än sen då ?

        Fenno on aina niin huolestunut vähemmistöstä.


    • svettigtkanske

      Idag får vi se hur Nils klarar sig med Yles "skjutjärnsjournalister ".

      • sidenhandske

        Svårt för journalisterna, när en är sittande president, hur man kan grilla Niinistö? Han får vara lung och ro, kanske.


      • känsligt
        sidenhandske kirjoitti:

        Svårt för journalisterna, när en är sittande president, hur man kan grilla Niinistö? Han får vara lung och ro, kanske.

        Niinistö blir säkert behandlad med silkeshandskar i Yles tent.


    • turvatakuu

      Emme voi maantieteelle mitään, sanoi joku kauan sitten, ja niin se on, arvaamaton naapuri idässä, ehkä Natosta saadaan turvatakuut? Koskaan ei tiedä minkälainen tyyppi nousee valtaan Venäjällä, ei voi luottaa maahan, jossa ei oppositio saa toimia normaalisti.

      • bästattvarapåsinvakt

        Det kan bli någon mycket värre än Putin & co.


      • faran
        bästattvarapåsinvakt kirjoitti:

        Det kan bli någon mycket värre än Putin & co.

        Just det.


    • nauruhymis
      • fiffigare

        De tänker litet längre än näsan är lång.


      • kansa.lainen

        Hymy hyytyy fennotrollilla, kun itänaapurit kolkuttaa oveen rajasiirtoja ehdotellen.


    • över40procent

      I Sverige börjar majoriteten redan vara för Natoanslutning.

      • näkijäkatsoja

        Olisi syytä Suomen ja Ruotsin seuraavien hallitusten yhdesssä hakea jäsenyyttä Natoon, on aivan turha odotella aikojen muuttumista pahemmiksi, hyvän sään aikana se onnistuu parhaiten.


    • simple.thing

      Ei Natoon

      • rwhg

        Kuulumme länteen, emme itään.


    • Juho.Kusti

      Maantieteelle emme voi mitään

      • eritthyväsyy

        Siksi Natoon.


    • jaellernejtillNato

      Kunde man inte först prova med ett medborgarinitiativ, det skulle ju ge en vink om hur det finska folket vill ha det.

      • skullegåbra

        Folk är ju nu så vana redan vid de här medborgarinitiativen.


    • Platooner

      Luojan kiitos, ettei rkp saa niin paljon valtaa, että ajaa meidät Natoon

      • vgyjhjkik

        Ajaa? Entä jos ryssä alkaa uhata?


      • deärsåduktiga

        Fennorna klarar sig ensamma, utan hjälp av andra länder.


      • konstigtnog
        deärsåduktiga kirjoitti:

        Fennorna klarar sig ensamma, utan hjälp av andra länder.

        Ändå kritiserar fennorna de andra nordiska länderna för att de inte ställde upp tillräckligt när Finland var i krig ?


      • manundrar
        konstigtnog kirjoitti:

        Ändå kritiserar fennorna de andra nordiska länderna för att de inte ställde upp tillräckligt när Finland var i krig ?

        Lite konstigt är fennons logik.


    • Torvalds haluaa liittä Suomen Natoon, mutta ei puhu mitään siitä mistä miehet aseisiin saadaan. Torvaldsin taustajoukoista niitä ei ainakaan löydy.

      • heräää

        Mistä miehet? Sieltä mistä ennenkin.


      • heräää kirjoitti:

        Mistä miehet? Sieltä mistä ennenkin.

        Dragsvikiin ilmoittautui 750 alokasta. Miten niillä pärjätään? Pitäisi puolustaa koko rannikko ja vielä Ahvenanmaa. Venäjä ei tule enää itärjan takaa, vaan mereltä.


      • frv
        DonaldTruth kirjoitti:

        Dragsvikiin ilmoittautui 750 alokasta. Miten niillä pärjätään? Pitäisi puolustaa koko rannikko ja vielä Ahvenanmaa. Venäjä ei tule enää itärjan takaa, vaan mereltä.

        Onko Suomessa 750 miestä?....laske uudestaan, kyl sä osaat....


      • riktigtfennotållo
        DonaldTruth kirjoitti:

        Dragsvikiin ilmoittautui 750 alokasta. Miten niillä pärjätään? Pitäisi puolustaa koko rannikko ja vielä Ahvenanmaa. Venäjä ei tule enää itärjan takaa, vaan mereltä.

        Hur jälvla korkad är du riktigt ? De här 750 beväringarna är de som nu började sin utbildning.


      • riktigtfennotållo kirjoitti:

        Hur jälvla korkad är du riktigt ? De här 750 beväringarna är de som nu började sin utbildning.

        Juuri niin ja kun he siirtyvät reserviin niin ei heitä enää saada aseisiin. Kaikki ovat erityistehtävissä kriisin aikana.


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      884
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      767
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      726
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      707
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      690
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      583
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe