Pystyturbiini

Mökkimarza

Onko kokemuksia pystyturbiinista aurinkopaneelien rinnalle turvaamaan sähkön saannin pilvisien ja tuulisien päivien ajaksi?

9

443

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yliprofessori

      Pystyturbiini toimii kyllä paremmin jos sen ympärillä on vapaata tilaa ilmalle liikkua. Joku iso paneelisto siinä turbiinin rinnalla voi estää jostain suunnasta puhaltavan tuulen kokonaan ja tuotto jää heikoksi. Että kyllä huonosti sopii paneelien rinnalle tuommonen.

    • Mökkimarza

      Mökillä on jonkin verran puustoa ja mäkinen maasto. Puut sadaan pois ja pystyturbiini voidaan sijoittaa muutamn kymmenen metrin päähän paneeleista. Mökin takana oleva mäki saattaa aiheuttaa ilmavirralle padon, jolloin syntyy pyörteitä. Vaakaturbiini ei välttämättä pysy pyörteissä paikallaan mutta toimiiko pystyturbiini muutaman metrin korkeudessa?

    • panzer59

      Savoniusroottori on hyvä ratkaisu mutta se vaatii reippaammanpuoleista tuulta. Hortexturbiinin edut ovat yhteneväisiä mutta hyötysuhde on parempi vaikka toimintamassat ovat suurempia.. Hortexin etuina nähdään matalampien tuulinopeuksien hyödyntäminen. Tuulitunnelikokeet puuttuvat mutta 3D mallinnukset löytyvät minulta! stalingrad hans...

    • asentajatuuli

      Alle 30m ei kannata aloittaa tuuliturpiinin rakentamista !
      Takuu toiminta 30m tai korkeampi antaa sinulle virtaa !

      • paikkaratkaisee

        Höpö höpö, minulla tuuligenu 8 metrissä ja tuottaa erittäin hyvin.


    • NickNailer

      Tuli mieleen se, että pitäisi "kesyttää" kaksi "tuulitunnelia". Aitaa ei voi niin korkeaksi rakentaa.

      Vaikuttaako Savoniusroottori oleellisesti läpi virtaavan tuulen nopeuteen?

      • metriäsekunnissa

        Kyllä jokainen laite pienentää virtausnopeutta, mutta todennäköisesti varsin marginaalisesti. Hyvä ratkaisu olisi saada "pehmeä" seinä esim. kasveilla. Pylväsleppä kasvaa kapeaksi ja korkeaksi aika nopeasti ja puun tehdistö vaimentaa tuulen tehokkaasti. Kiinteä aita aiheuttaa yleensä vain pyörteilyä. Nopean ratkaisun saa ripustamalla naamioverkon tuuliesteeksi.


    • Pitäisiollahyvä

      Muistaakseni Antero Rantasen mukaan pystyturbiini soveltuu oikein hyvin tuulienergian tuottamiseen, ja on sitä useammassakin keskustelussa suositellut.

      • eituule

        Rantasen jutut eivät ole juuri mistään kotoisin.

        Ei pystyturbiini huono ole, mutta sen hyötysuhde jon vähän huonompi kuin vaakamallin. Lisäksi vaakamalli lähtee herkemmin käyntiin. Pystyturbiini kestää myrskyä paremmin. Lähes kaikki markkinoilla olevat ovat vaakamallisia.

        Sisämaassa yleensä tuuleen aika vahän. Kannattaisi ensin mitata keskituuli eri sijoituspaikoilla. Hanki joku halpa sääasema ja mittaa sillä. Sisämaassa keskituuli pyörii 4m/s nurkilla ja sillä nopeudella ei juuri sähköä tehdä. Pystyturbiini ei vielä edes pyöri ja vaakamallikin vasta lähtee käyntiin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2793
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1496
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1450
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      33
      1223
    5. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      10
      1180
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1173
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1170
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1090
    Aihe