Vai kyseessä vatsatauti tms. Minulla on tuo ibs mutta nyt yöllä heräsin kun oli huono olo vatsaa kipristeli ja päätä särki.Tätä nyt ollu koko päivän varsinaista ripulia ei ole mutta vatsa toimii samalla tavalla kuin silloin kun toi suoli on pahana eli pienissä erissä limaa ja sitä itseään.Onko muilla ibs potilailla päänsärkyä ja jäseniä kivistää vähän.En ymmärrä voiko toi suoli ärtyä ihan yhtäkkiä taas pahaksi oli muutaman päivän taas parempi käykö kellään niin? Mieliala laski taas nollan puolelle täysin perhe ei jaksa enää tätä mun valitusta enkä itse tätä oloa ja vaihtelua heti kun luulee että parempi potkasee takaisin!!! Lääkäri käski vaan opetella elämään ärtyneen suolen kanssa olla ajattelematta kipua .Miten ?? Auttakaa neuvokaa mitä tehdä jos osaatte ja kertokaa omia kokemuksia tässä taistelussa ruokavalio jotenkin ok. Litalginia kipuun juon vettä kahvi on jätetty.Ja tosiaan joskus menee hyvin ja nyt taas ei Ja se eka kysymys tosiaan mistä erottaa kumpaa vaivaa...kiitos jos joku vastaisi tai osais"lohduttaa"!
mistä tietää onko ärtyneen suolen vaivaa
2
99
Vastaukset
- VakioKirjoittaja
Suoraan on vaikea sanoa onko ibs vai joku muu. Onko mahdollista että olet syönyt jotain sopimatonta tai pilaantunutta parin päivän sisällä? Ylipäänsä muutenkin kannattaa näissä suolisto-oireisissa taudeissa katsoa mitä, yleensä ei hyväksi voimakkaasti maustetut ruoat, tuore sipuli, sitrukset yms.
Itsellä korkeintaan lievä ja vaihteleva ibs. Olisi hyvä hermostollisista ja aineenvaihduntasairauksista johtuen syödä kutakuinkin hyvää diabeetikon ruokavaliota vaikkei sitä olekaan. Hiljattain muuten julkaistiin tutkimus, jonka mukaan tämä olisi hyväksi myös MS-taudissa, ja tähän viittaava taudinkuva minulla onkin pääosin mutta syy ei ole MS. - putken_mutka
mitäs väliä sillä on että mihin vaivaan oireet liittyy, sekä vatsatauti että ibs hoidetaan kuitenkin kotona ja oireitten tullessa sietämättömiksi on mentävä lääkäriin.
itelläni oireet vaihtelevat. monta päivää saattaa mennä täysin oireetta ja sitten jostain syystä maha turpoaa ilmasta, sattuu turkaisesti, tuntuu että oksettaa ja paskattaa eikä oikeastaan muu auta kuin paastoamaan rupeaminen.
kaikenlainen stressi pahentaa vaivaa, ite teen rentoutusharjoituksia ja koitan keskittyä johonkin muuhun kuin omien vaivojeni tutkiskeluun ja niistä valittamiseen. kivut vähenee nopeasti kun vähennän syömistä ja välttelen tarkasti fodmappeja, eli syön pelkkää riisiä, lihaa ja lehtisalaattia kunnes vatsa rauhoittuu.
myös apteekissa on kaikenlaisia käsikauppavalmisteita suolisto- ja vatsavaivoihin, netistä löytyy keskusteluja näistä. toisessa ketjussa joku kertoi hyötyneensä agiocurista ja muualla kehuttiin silicolgeliä, jos kipujen syynä on ilma niin cuplatonista saattais olla hyötyä. marketeissa myydään piparminttuteetä joka on hyvin mieto ja harmiton rohto vatsakramppeihin. eli reseptittömiäkin hoitoja löytyy , mutta tietysti tärkeitä on hoitaa syytä eikä vain oiretta. tarkista ruokavaliosi äläkä hötkyile.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272900Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332545- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542249Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241870Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3911706Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041652- 3111561
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446