Pelkoa lapsuudessa=turvaton olo elämässä?

Poisonous

Keskustelin tänään itseni kanssa. Kerroin asioita itselleni ääneen ja jostain alitajunnasta sanoin tällaisen lauseen "Masennustani ei olisi, jos kokisin oloni turvallisemmaksi elämässä.". Heräsin oikein noiden sanojen jälkeen. Lueskelin turvattomuuden tunteesta täälä netissä ja olen joutunut lapsuudessani pelkäämään niin burnoutista kärsivän äidin ilkeitä sanoja, kuin pahassa teini-iässä raivoavaa isoveljeä.

Pelkään intiimiyttä ja helliä tunteita, en tykkää, kun minua kosketetaan. Ahdistun tietynlaisten ihmisten seurassa. Raha-asiat ja oma terveys aiheuttavat jatkuvaa huolta, vaikka ei ole mitään hätää oikeasti. Pelkään, että lemmikilleni käy jotain tai en pidä siitä tarpeeksi huolta. Olen alati varuillani, että kohta sattuu. En myöskään luota muihin ihmisiin. En kerro heille asioita, koska pelkään, että he kertovat niitä selkäni takana eteenpäin.

Voiko tuo myrkyllinen ajanjakso lapsuudessani todella pilata elämäni nyt 20-vuotiaana?

2

181

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • playaway

Olen kokenut lapsuudessani aivan samoja asioita kuin mitä sinulle on tapahtunut. On erittäin lohdullista, että olet löytänyt polun, jo noin nuorena niiden käsittelemiseen. Sinulla on mahdollisuus saada tunne-elämäsi, ja muut elämää rajoittavat tekijät oikeille raiteilleen jo hyvin nuorena. Voisinkin käyttää niistä sanaa, "kasvukivut"normaaliin aikuisuuteen liittyvä prosessi. Minä olen samassa tilanteessa vasta nyt. Minulla meni asioiden kirkastumiseen 47-vuotta . Vasta näin vanhemmalla iällä minulle on alkanut selviämään, mikä oli se suunnaton pelko, ja turvattomuuden tunne joka lukitsi tunne elämäni. Mikään ei tuntunut miltään, kuvioon tuli hyvin varhaisessa vaiheessa alkoholi , ja sekakäyttö. Minut pelasti silloin, että tulin nuorena isäksi ja päätin avioitua lapsen äidin kanssa. Mikään rakkausavioliitto se ei ollut. Lapsuudenkodissa ei näytetty tunteita, joten en osannut näyttää niitä omille lapsillekaan, joita alkoi siunaantumaan. Koen, että olen ollut huono isä, ja se vaivaa minua suunnattomasti. Minulla on ollut onni, että sain nuorena hyvän työn, ja pystyin elättämään perheeni aina. Puutetta ei ollut. Työpaikalla katsottiin aika paljon läpi sormien alkoholin käyttöä, asia joka ei enää olisi mahdollista, sain pitää työni 35-vuotta?Vaikka tunsin olevani ,myös huono työntekijä. Koulutin lapseni , ja heille on työtä riittänyt. Kaikesta huolimatta he ovat pärjänneet hyvin, tunnevammaisesta, "läsnäolevasta "isästä huolimatta. Jos en oikein väärin arvaa olet nainen? Olet jo pitkälle eheytymisen tielle pääseenä hyvissä lähtökuopissa, että otat vain loppukirin. Yrität tavoittaa hyvän psykologian ammatti-ihmisen, ja hänen kanssaan yhdessä ratkotte ongelmasi. Sinun täytyy vain aukaista kaikki hanat, ja annat tulla ulos patoutuneet tunteet, ei haittaa, vaikka paperinenäliinoja kuluisi vinopino. Voisin kirjoittaa, kuinka äärimmäisen tiukoilla olin joskus, pelastuin varmalta kuolemalta monta kertaa, mutta enkeleitä on. Uskon niin, se onkin jo toinen juttu. Voimia ja jaksamista sinulle!

• arvetjäivät

Pääsin keskivaikean masennuksen vuoksi sairaalaan . Minulle tehtiin hyvin laaja psykologinen testaus. Hallitsevina oireina epävarmuus ja turvattomuus, kuului loppulausunto. Sinua on torjuttu lujaa, jossakin elämänvaiheessa kertoi tutkija. Oli täysin oikeassa ,näin on tapahtunut . Turvaton koti lapsena oli jättänyt aran ja turvattoman ihmisen. Selvisin kuitenkin ja nyt olen "selvillä vesillä". Sinäkin kun tiedostat asian on helpompi kestää ja voittaa . Pääsit nuorena asian ytimeen , itse olin lähemmäs 50-v ennen kuin kirkastui. Voimia sinulle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      75
      4547
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      106
      3781
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      143
      3485
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      37
      1980
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      70
      1925
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      89
      1229
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      125
      1064
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      134
      976
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      57
      933
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      25
      847
    Aihe