Öljynsuodattimen pakkovaihto- onko järkeä?

suodatinsotku

Pitääkö öljynsuodatin vaihtaa hyvässä kunnossa olevaan dieseliin joka vuosi. Tuntuu jotenkin turhalta, koska käyttötunnit ovat varmasti alle 100 h per kausi. Autoilla voi vedellä satoja tunteja (30000km) ennen kun vaihto on edessä. Kuvittelisin öljyn kausittaisen vaihdon olevan ihan ok. Eihän suodatin kallis ole, mutta kun on niin ahtaassa paikassa, tahtoo sotkua tulla. Mitä konemiehet tuumaa?

38

2558

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaihtaja

      Ei toki esim. Suodatinta ole pakko vaihtaa . Sinähän omistat moottorin ja voit tehdä sille mitä ikinä haluat. Jos se kympin filtteri on mielestäsi turha vaihtaa niin ajelet sitten niin pitkään kun haluat. Minä vaihdan edelleen niin polttoaine kuin öljysuodattimenkin joka vuosi ja pidän mootoristani huolta, että se kestäisi mahdollimman pitkään ja toimisi luotetavasti mutta joka vehkeellä on jonkinlaiset suositukset ja enpä viitsi " säästää " tässä oli se sitten turhaa tai ei. Ota myös huomioon, että sillä venemoottorilla ei ajeta jatkuvasti kuten autolla ja näin ei öljyissäkään kannata säästää vaan vaihtaa ne kerran vuodessa.

    • MitaanTietamaton

      Eipä öljynsuodatinta ole pakko vaihtaa vuosittain. Kun öljyt kuitenkin vaihtaa syksyisin, jotta olisi puhdasta kamaa moottorin metallipinnoilla talven kosteudessa, niin vaiva suodattimen vaihdosta on pieni. Itse en kuitenkaan halua testata kauanko samaa suodatinta voi käyttää, mutta en usko moottorin kärsivän, vaikka sen vaihtaisi vain joka toinen vuosi.

      Paatin moottorissa näyttää olevan 200 h / 1 vuoden vaihtoväli. Eipä vuodessa pääse millään tuollaisiin tunteihin meikäläisen käytöllä.

      Autossamme on valmistajan huolto-ohjelman mukaan 30.000 km tai 1 vuoden huoltoväli. On totta, että öljyt ovat vuosien varrella parantuneet. Siitä huolimatta vaihdan öljyt autoon viimeistään 20.000 km kohdalla kuten myös suodattimen.

      • logiikka_hukassa

        Etkö veneeseen sitten kuitenkaan vaihda alle suositusten? Mikset?


      • MitaanTietamaton

        Ulosantini ei aina ole kovin selkeätä, mutta jonkun ihmelogiikan kanssa toimin silti.

        Veneeseen vaihdan suosituksen mukaan öljyt vuoden välein syksyisin huolto-ohjelman mukaan, vaikka tunteja on tullut vain murto-osa 200:sta. Öljynsuodattimen vaihdan samalla, paitsi jos sitä ei ole käsillä tai se ei sovi (tähänkin on tarvikesuodattimen kanssa törmätty eli ulkohalkaisija oli liian iso). Mutta en öljynsuodattimesta ota pulttia, vaikka sen kanssa menisi pari vuotta samallakin. Perussyynä veneen öljynvaihtoon on se, ettei likaista öljyä olisi moottorin metallipinnoilla syövyttämässä talven kosteuksissa. Suodatin ei talven aikana mene käyttökelvottomaksi. Öljykään ei muutaman kymmenen tunnin käytössä ole mennyt miksikään.

        Auton osalta kuulun vähemmistöön, joka luulee, että valmistajat kaupallisista syistä ovat nostaneet huoltovälin turhan korkeaksi. Luulo perustuu ihan isoilta moottoripojilta kuultuihin juttuihin .

        Eli veneessä ja autossa öljyt vaihtuu ja lähes aina suodatinkin ennen valmistajan ilmoittamia huoltotunteja tai -kilometrejä. Veneen suodattimen vaihdosta en ole kovin allerginen. Vaikka sen vaihtaisi joka toinen vuosi, niin silti tunteja ei ole sille kertynyt kuin alle 100 h 200;sta. Enkä jätä sitä vaihtamatta kympin takia, vaan se on jonkun kerran jäänyt hankkimatta. Yleensä ostelen useamman kerrallaan eikä aina muista, että viimeinen tuli käytettyä.


      • logiikka_hukassa
        MitaanTietamaton kirjoitti:

        Ulosantini ei aina ole kovin selkeätä, mutta jonkun ihmelogiikan kanssa toimin silti.

        Veneeseen vaihdan suosituksen mukaan öljyt vuoden välein syksyisin huolto-ohjelman mukaan, vaikka tunteja on tullut vain murto-osa 200:sta. Öljynsuodattimen vaihdan samalla, paitsi jos sitä ei ole käsillä tai se ei sovi (tähänkin on tarvikesuodattimen kanssa törmätty eli ulkohalkaisija oli liian iso). Mutta en öljynsuodattimesta ota pulttia, vaikka sen kanssa menisi pari vuotta samallakin. Perussyynä veneen öljynvaihtoon on se, ettei likaista öljyä olisi moottorin metallipinnoilla syövyttämässä talven kosteuksissa. Suodatin ei talven aikana mene käyttökelvottomaksi. Öljykään ei muutaman kymmenen tunnin käytössä ole mennyt miksikään.

        Auton osalta kuulun vähemmistöön, joka luulee, että valmistajat kaupallisista syistä ovat nostaneet huoltovälin turhan korkeaksi. Luulo perustuu ihan isoilta moottoripojilta kuultuihin juttuihin .

        Eli veneessä ja autossa öljyt vaihtuu ja lähes aina suodatinkin ennen valmistajan ilmoittamia huoltotunteja tai -kilometrejä. Veneen suodattimen vaihdosta en ole kovin allerginen. Vaikka sen vaihtaisi joka toinen vuosi, niin silti tunteja ei ole sille kertynyt kuin alle 100 h 200;sta. Enkä jätä sitä vaihtamatta kympin takia, vaan se on jonkun kerran jäänyt hankkimatta. Yleensä ostelen useamman kerrallaan eikä aina muista, että viimeinen tuli käytettyä.

        Oho, olet löytänyt suodattimen joka ei sovi sun koneeseen! Ja se oli sitten yhtenä vuonna hyvä syy olla vaihtamatta, seuraavana unohtu ostaa ja sitte on se " ei jokavuosi" tarvi vaihtaa vuosi. Näin ne vuodet menee mukavasti ja olet säästänyt jo monta kymppiä. Sitte myyntiin hyvin, aina ja itse huollettuna ( velipoika ja naapurin iso konepoika olleet vielä asiantuntijoina) .
        Tästä syystä on syytä ostaa käyttämättömiä laitteita!


      • MitaanTietamaton
        logiikka_hukassa kirjoitti:

        Oho, olet löytänyt suodattimen joka ei sovi sun koneeseen! Ja se oli sitten yhtenä vuonna hyvä syy olla vaihtamatta, seuraavana unohtu ostaa ja sitte on se " ei jokavuosi" tarvi vaihtaa vuosi. Näin ne vuodet menee mukavasti ja olet säästänyt jo monta kymppiä. Sitte myyntiin hyvin, aina ja itse huollettuna ( velipoika ja naapurin iso konepoika olleet vielä asiantuntijoina) .
        Tästä syystä on syytä ostaa käyttämättömiä laitteita!

        Luovutan. Logiikkani on tosiaan hukassa.
        Perustele sinä, miten, milloin ja millaisen öljynsuodattimen vaihdat, jota oppisin itsekin.


      • logiikka_hukassa
        MitaanTietamaton kirjoitti:

        Luovutan. Logiikkani on tosiaan hukassa.
        Perustele sinä, miten, milloin ja millaisen öljynsuodattimen vaihdat, jota oppisin itsekin.

        Minä vaihdan koneeseeni sopivan suodattimen huolto-ohjelman mukaisesti!
        Tämä tuskin sinua mitenkään opettaa"? Selvä asia.


    • Kshdlsdj

      Aloittaja voisi säästösyistä lopettaa nyt ekana veneilyn ja sen jälkeen sulkea nettiliittymän.

      Nää on maailman turhimpia kyselyitä.

      • fnkan

        Vain tuollaiset antamasi vastaukset ovat ovat turhempia.


    • uusavuttomuus

      Kannattaako laskea ollenkaan veteen, kun noin vähän ajat...

      Kunnon merikoneissa suodattimet ovat asennettu helposti vaihdettaviksi...tee muutos työ tai kutsu asentaja paikalle, siirrät suodattimen vaikka salonkiin, niin ei tarvitse mennä pahaan paikkaan. Hydrauli letkuilla voi viedä suodattimen mihin haluat...!

      • Jokaupaikan.nero.taas

        Suodattimet joissain moottoreissa varmastikin helposti vaihdettavaksi suunniteltu, moottorit vaan ovat välillä pirun pahoissa paikoissa.

        Kannattaako sun vastailla palstalla asioihin joista et selvästikään mitään ymmärrä.


      • uusavuttomuus
        Jokaupaikan.nero.taas kirjoitti:

        Suodattimet joissain moottoreissa varmastikin helposti vaihdettavaksi suunniteltu, moottorit vaan ovat välillä pirun pahoissa paikoissa.

        Kannattaako sun vastailla palstalla asioihin joista et selvästikään mitään ymmärrä.

        Enemmän, kuin sinä joka et vastannut mitään.

        Tässä periaate ja osat uusavuttomalle miten tämä öljynsuodattimen paikkaa voi vaihtaa vaikka sinne salongin sohvan viereen...huomio jokaiselle moottorille löytyy sitten omat osat, nämä ei sovi kaikkiin moottoreihin ja et kertonut mikä kone on noin ongelmallinen, niin tarjoan vain hiha vetona tämän VP öljyn suodattimen siirron..

        https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7797018-21-10853.aspx

        Jollet tuosta tajua ettei neuvoni ollut huono läppä, on sinulla sitten jotain opittavaa muutakin kuin käytöstavat!


      • Dieseleihin.siirto
        uusavuttomuus kirjoitti:

        Enemmän, kuin sinä joka et vastannut mitään.

        Tässä periaate ja osat uusavuttomalle miten tämä öljynsuodattimen paikkaa voi vaihtaa vaikka sinne salongin sohvan viereen...huomio jokaiselle moottorille löytyy sitten omat osat, nämä ei sovi kaikkiin moottoreihin ja et kertonut mikä kone on noin ongelmallinen, niin tarjoan vain hiha vetona tämän VP öljyn suodattimen siirron..

        https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7797018-21-10853.aspx

        Jollet tuosta tajua ettei neuvoni ollut huono läppä, on sinulla sitten jotain opittavaa muutakin kuin käytöstavat!

        Bensakoneisiin, käykö dieseleihin kanssa?


      • uusavuttomuusÄrsyttää
        Dieseleihin.siirto kirjoitti:

        Bensakoneisiin, käykö dieseleihin kanssa?

        apua!!! totta kai dieseleihin löytyy myös. Tuo oli periaate miten asia hoidetaan, ei auta vaikka yritin uusavuttomalle jo ennakkoon vastata....


      • Älä.solkota.vaan.kerro
        uusavuttomuusÄrsyttää kirjoitti:

        apua!!! totta kai dieseleihin löytyy myös. Tuo oli periaate miten asia hoidetaan, ei auta vaikka yritin uusavuttomalle jo ennakkoon vastata....

        Mistä löytyy esim. Volvo dieseleihin?


      • uusavuttomuus
        Älä.solkota.vaan.kerro kirjoitti:

        Mistä löytyy esim. Volvo dieseleihin?

        Nyt riitää!!!

        Oletko noin vajaakki, ettet pysty ymmärtämään missä myydää Volvo Penta varaosia?

        Ai niin, vastaus on Volvo penta kauppias, astut rohkeasti sisään ja kerrot ongelmasi ja tarkan moottori valmistusnumeron sekä mallin, näin asia alkaa etenemään.

        Pitäisikö sopia vielä treffit, niin otan kädestä kiinni ja talutan sinut tiskille?


    • Voimahotonta

      Ne suodattimethan pitää sen koneen kunnossa. Vähän samaa jos säästäisi kotona sähkön sulakkeista korvaten ne vaikka naulalla. Paljon järkevämpiä säästökohteita löytyy veneilystä. Ota vaikka pari olutta vähemmän niin se on siinä. Mutta kukin tavallaan.

      • Hyväöljy

        Suodattimet poistavat osan öljyyn joutuneista epäpuhtauksista, esim. palamisjäänteistä, mutta ne eivät sen kummemmin pidä moottoria kunnossa. Toisaalta muutaman kympin säästön takia ei suodatinta kannata vaihtamattakaan jättää, mutta jos sitä ei aivan tiukimpien suositusten mukaan ole tehnyt, ei kannata myöskään yöuniaan sen takia menettää ja jännittää moottorin hajoamista. Kun vaihtaa suodattimen suositusten mukaan, tulee se silloin ainakin vaihdetuksi eikä ole pelkoa "unohtaa" asia useampanakin vuonna. Eli ei sitten joskus ensi kesänä tarvitse havahtua miettimään, että olenkohan tehnyt sitä ja sitä ja pitäisikö tehdä sitä ja sitä jne!


      • turhaNytVaanOnTurhaa

        Mielipiteillä ei ole painoarvoa, ellei niitä perustella, vertauksesikin on tökeröjä.

        Suodattimen tarkoitus on erotella epäpuhtaudet öljystä, suodatin vaihdetaan silloin, kun sen suodatuskyky on mahdollisesti / todennäköisesti alentunut. Jos suodatin on tukkeentumassa siten, että öljynpaineet putoavat alle 100 käyttötunnin, moottori on vakavasti vaurioitunut, eikä sillä pidä ajaa ollenkaan. Normaalijärkinen ihminen ymmärtää, jos moottorilla ajetaan esim. 40 tuntia kaudessa, ei suodatinta kannata vaihtaa joka vuosi.

        Meillä kaikilla on aikaa rajallisesti, se aika mikä menisi turhiin suodattimen vaihtoihin, kannattaa käyttää sellaisten kohteiden tarkistamiseen, mistä ei helppoheikit huutele, ne on usein tärkeämpiäkin.. impellerin kunnon tarkistus, letkuklemmarien kireys, O-renkaiden tarkistus / vaihto tankin polttoainekorkissa ja vesitankissa... jne jne, mitä nyt missäkin venetyypissä löytyy.


      • Vähä_spedekö
        turhaNytVaanOnTurhaa kirjoitti:

        Mielipiteillä ei ole painoarvoa, ellei niitä perustella, vertauksesikin on tökeröjä.

        Suodattimen tarkoitus on erotella epäpuhtaudet öljystä, suodatin vaihdetaan silloin, kun sen suodatuskyky on mahdollisesti / todennäköisesti alentunut. Jos suodatin on tukkeentumassa siten, että öljynpaineet putoavat alle 100 käyttötunnin, moottori on vakavasti vaurioitunut, eikä sillä pidä ajaa ollenkaan. Normaalijärkinen ihminen ymmärtää, jos moottorilla ajetaan esim. 40 tuntia kaudessa, ei suodatinta kannata vaihtaa joka vuosi.

        Meillä kaikilla on aikaa rajallisesti, se aika mikä menisi turhiin suodattimen vaihtoihin, kannattaa käyttää sellaisten kohteiden tarkistamiseen, mistä ei helppoheikit huutele, ne on usein tärkeämpiäkin.. impellerin kunnon tarkistus, letkuklemmarien kireys, O-renkaiden tarkistus / vaihto tankin polttoainekorkissa ja vesitankissa... jne jne, mitä nyt missäkin venetyypissä löytyy.

        Ei öljynpaine putoa vaikka filtteri menee tukkoon!
        Tarkistatko todella impellerin kunnon!
        Eikö se siinä samalla tule vaihdettua?
        Miksi et tarkasta sen öljynsuodattimen paine-eroa


      • Perusteita-ilman-luuloja
        Vähä_spedekö kirjoitti:

        Ei öljynpaine putoa vaikka filtteri menee tukkoon!
        Tarkistatko todella impellerin kunnon!
        Eikö se siinä samalla tule vaihdettua?
        Miksi et tarkasta sen öljynsuodattimen paine-eroa

        Suodattimen ajallinen vaihtoväli on valmistajan ohje.
        Suodatinpanoksen raaka-aine, synteettisestä tai sellupohjaisesta kuidusta, säilyy kuivana hyvin mutta öljyn seassa alkaa hajoaminen , hiilareita molemmat.
        Voi kovettua tai hajota ajan kanssa ja siksi vaihtoaika.
        Suodattimen tukkeutuminen tai läpivuotaminen näkyy öljynpaineessa vain päävirtasuodattimessa jos ylipaineventtiili on ennen suodatinta,(kertokaa jos olette tuollaista joskus havainneet) .

        Suodattimen vaihto on valintakysymys ja vain suositus/ takuun edellytys, omalleen saa toki tehdä aivan mitä haluaa.


      • Maallikonluulottelua
        turhaNytVaanOnTurhaa kirjoitti:

        Mielipiteillä ei ole painoarvoa, ellei niitä perustella, vertauksesikin on tökeröjä.

        Suodattimen tarkoitus on erotella epäpuhtaudet öljystä, suodatin vaihdetaan silloin, kun sen suodatuskyky on mahdollisesti / todennäköisesti alentunut. Jos suodatin on tukkeentumassa siten, että öljynpaineet putoavat alle 100 käyttötunnin, moottori on vakavasti vaurioitunut, eikä sillä pidä ajaa ollenkaan. Normaalijärkinen ihminen ymmärtää, jos moottorilla ajetaan esim. 40 tuntia kaudessa, ei suodatinta kannata vaihtaa joka vuosi.

        Meillä kaikilla on aikaa rajallisesti, se aika mikä menisi turhiin suodattimen vaihtoihin, kannattaa käyttää sellaisten kohteiden tarkistamiseen, mistä ei helppoheikit huutele, ne on usein tärkeämpiäkin.. impellerin kunnon tarkistus, letkuklemmarien kireys, O-renkaiden tarkistus / vaihto tankin polttoainekorkissa ja vesitankissa... jne jne, mitä nyt missäkin venetyypissä löytyy.

        Mielipiteillä ei tosiaan ole painoarvoa varsinkaan sen jälkeen, kun niitä kerrotaan pääosin muilta kopioituina! Entä miten öljynpaineet putoavat alle 100 käyttötunnin, ei tunti ole paineen yksikkö, eikä se suodatin siitä öljynpaineesta huolehdi: Ellei öljyä karkaa järjestelmästä jonnekin minne sitä ei pitäisi päästä ja jos pumppu pumppaa ja toimii normaalisti, huolehtii se öljynpaineen riittävyydestä, piste.


      • vastasit_väärälle

        Ollaan havaittu! Ylipaineventtiili pitää sijaita ennen suodatinta, usein se onkin sen suodattimen yhteydessä.


      • Kerro-toki-lisää
        vastasit_väärälle kirjoitti:

        Ollaan havaittu! Ylipaineventtiili pitää sijaita ennen suodatinta, usein se onkin sen suodattimen yhteydessä.

        Kerrotko moottorin merkin ja mallin , vai sotkutko suodattimen takaiskuventtiiliin ?


      • kerro_itsekin
        Kerro-toki-lisää kirjoitti:

        Kerrotko moottorin merkin ja mallin , vai sotkutko suodattimen takaiskuventtiiliin ?

        Onko sun suodattimessa takaiskuventtiili?


      • vastasit_väärälle
        Kerro-toki-lisää kirjoitti:

        Kerrotko moottorin merkin ja mallin , vai sotkutko suodattimen takaiskuventtiiliin ?

        Lähes kaikissa mallista ja merkistä riippumatta! Ohessa lainaus Wikipediasta "Ohivirtausventtiili estää tukkeutuneen suodattimen paineen nousun liian korkeaksi, sillä suuri ylipaine saattaa rikkoa suodattimen. Alhaisissa lämpötiloissa esim. moottoriöljyn sisältämä parafiini saattaa kiteytyä, jolloin se ei virtaa suodatinpaperin läpi. Tällöin öljy virtaa ohivirtausventtiilin kautta kunnes öljy lämpenee."


      • Katso-kuvaa
        vastasit_väärälle kirjoitti:

        Lähes kaikissa mallista ja merkistä riippumatta! Ohessa lainaus Wikipediasta "Ohivirtausventtiili estää tukkeutuneen suodattimen paineen nousun liian korkeaksi, sillä suuri ylipaine saattaa rikkoa suodattimen. Alhaisissa lämpötiloissa esim. moottoriöljyn sisältämä parafiini saattaa kiteytyä, jolloin se ei virtaa suodatinpaperin läpi. Tällöin öljy virtaa ohivirtausventtiilin kautta kunnes öljy lämpenee."

        Venttiili 2 säätää öljynpaineen maksimin, venttiili 1 muuttaa suodattimen sivukiertoiseksi esim tukkeutuessa.
        Öljynpaineeseen vaikuttaa vain venttiili 2, joka on joissain moottoreissa jopa säädettävä, mutta ei koskaan ennen suodatinta.

        http://projektit.biz/kuvat/kupla_jutut/oil.GIF

        Suodattimen takaiskuventtiili estää öljyn valumisen ja suodattimen tyhjenemisen .


      • vastasit_väärälle
        Katso-kuvaa kirjoitti:

        Venttiili 2 säätää öljynpaineen maksimin, venttiili 1 muuttaa suodattimen sivukiertoiseksi esim tukkeutuessa.
        Öljynpaineeseen vaikuttaa vain venttiili 2, joka on joissain moottoreissa jopa säädettävä, mutta ei koskaan ennen suodatinta.

        http://projektit.biz/kuvat/kupla_jutut/oil.GIF

        Suodattimen takaiskuventtiili estää öljyn valumisen ja suodattimen tyhjenemisen .

        Niin?


      • Niin--
        vastasit_väärälle kirjoitti:

        Niin?

        No nyt voit kertoa missä olet havainnut kyseisen venttiilin olevan päävirtaussuodatinta ennen, jotta öljynpaineesta voisi havaita suodattimen tukkeutuneen.


      • No_voi_suakin
        Niin-- kirjoitti:

        No nyt voit kertoa missä olet havainnut kyseisen venttiilin olevan päävirtaussuodatinta ennen, jotta öljynpaineesta voisi havaita suodattimen tukkeutuneen.

        Kvg.
        Löytyy kaikki tiedot mitä öjynsuodattamisesta tarvitset!


      • Ei-noin-vaan-niin
        No_voi_suakin kirjoitti:

        Kvg.
        Löytyy kaikki tiedot mitä öjynsuodattamisesta tarvitset!

        En tarvitse mitään lisätietoa suodattamisesta, oli vain tarve näpäyttää noita omasta mielestään kaikkitietäviä teinipoikia.


    • Joakim1

      Onhan se öljysuodattamen vaihto vuosittain varmasti turhaa hommaa noilla tunneilla, mutta tulee kuitenkin minulla tehtyä. Polttoainesuodattimia en kyllä vaihda vuosittain.

      Öljysuodattamissa lienee aina ohivirtausventtiili. Muutenhan tukkeutunut suodatin estäisi koko öljykierron. Tässä TM:n testi, jossa on myös paljon tietoa suodattamista: http://tos.pp.fi/koukku/suodattimet/olju.pdf

      Tuossa testissä tutkittiin 15 tkm ajettuja suodattimiakin. Ne todettiin olevan vielä kaukana tukkeutumisesta. Monessa autossa on 30 tkm vaihtoväli ja joissain aikana on 2 vuotta. Omassa autossa oli alussa 30 tkm/2 v, mutta nykyinen ohjelma on 30 tkm/1 v. Mahtoiko muutoksen takana olla tekninen peruste vai ainoastaan lisääntynyt huollon liikevaihto? Kilometrejä tulee alle 30 tkm kahdessa vuodessa, joten olen vaihtanut kahden vuoden välein niin öljyt kuin suodattimen. Tuo, kuten TM:n testikin, tosin oli bensakoneella.

      80-luvulla monen auton huolto-ohjelmassa oli suodattimen vaihto vain joka toisessa öljynvaihdossa. Öljyjä tosin vaihdettiin usein.

      Veneeni VP MD2020 huolto-ohjelmassa öljyn ja suodattimen vaihto on 100 tunnin tai 1 v välein. Käsittämätön tuo 100 tuntia. Ei tulisi kyllä mieleenikään kesken kauden vaihtaa ellei tunteja tulisi moninkertaisesti tuon verran. Alle sadan on useimmiten jäänyt.

      • MitaanTietamaton

        Sain taannoin luennon venemoottorien huollosta pitkän linjan kaverilta, joka työkseen huoltaa laivamoottoreita ja kertoi öljyistä enemmän kuin kykenin ymmärtämään. Yksi viesti oli, että näissä purkkarien pikkudieseleissä 100 h käyttö ei ole vielä syönyt nykyöljyjen voiteluominaisuuksia mitenkään.


      • vastasit_väärälle
        MitaanTietamaton kirjoitti:

        Sain taannoin luennon venemoottorien huollosta pitkän linjan kaverilta, joka työkseen huoltaa laivamoottoreita ja kertoi öljyistä enemmän kuin kykenin ymmärtämään. Yksi viesti oli, että näissä purkkarien pikkudieseleissä 100 h käyttö ei ole vielä syönyt nykyöljyjen voiteluominaisuuksia mitenkään.

        Se on se seisotus käytetylle öjylle pahasta. 500 h voi normikuntoisella koneella ajaa huoletta jos ei kylmässä seisota monta kuukautta välissä.


      • uusavuttomuus

        100 tuntia ei sinänsä ole öljylle yhtään mitään omassa koneessa n 20 litraa öljyä ja vaihto yksivuosi tai 250 tuntia. Mutta pitää huomioida myös , että eri koneissa on eri öljymäärä joten se 50 tuntia tai 100 tuntia voi olla öljylle paljon koska öljy tilavuus voi olla muutama litra...

        Joakim1:lle
        Itselläni autossa 3l diesel ja toimin samoin kuten sinäkin luokkaa 2v ja 30 000km öljyn vaihdan ajotietokoneen toiveesta ja eroja ollut johtuen ajotyylistä.

        Olen tutustunut öljy tutkimukseen jossa tutkittiin öljyn kestävyyttä analysoimalla öljyä joka 1000km välein ja tutkimusta jossa öljysuodatin vaihdettiin noin 15000 km kohdalla, muistaakseni öljyt kestivät 48 000km tässä jossa vaihdettiin suodatin ja toisessa luokkaa 35 000km samanlaisilla öljyillä.

        Tuo 15 000km suodattimen vaihdoksi tuli muistaakseni siitä, että öljy analyysissä huomattiin rajua muutosta partikkeleissa kahteen alempaan mittaukseen... eli voisi tehdä hyvää vaihtaa suodatin puolessa matkaa ja toiseksi suodatin oli merkitsevämpi tekijä kuin öljy!!!

        Itse olen perfektionisti öljy suodattimien kanssa ja kuten antamassasi TM testissä näkyy, niin erot partikkelien suodatuksessa on huima! Isot partikkeli ovat juuri ne, jotka kuluttavat koneet. Itse olen siirtynyt veneessä synteettisiin öljysuodattimiin poistavat jo yli 90% 10mikronin partikkeleista lähtien vs selluosa materiaali joka näkyy myös TM testissä yhdessä kuvassa jossa diagrammi asiasta. Fleeguard ja Donaldson valmistajilta löytyy omaan koneeseeni sopivia synteettisiä suodattimia, toki myös selluloosa.

        Itse vaihdan veneessä öljyt kaksi kertaa kaudessa, kun tulee tunteja melko reippaasti ja ajatus, että nykyinen on myös viimeinen vene ja hyvällä pidolla tällä koneella voisi saavuttaa luokkaa 20 000 tuntia, öljyt ja filtterit on pikku rahaa vs koneen uusiminen/haalaus.


      • Joakim1
        uusavuttomuus kirjoitti:

        100 tuntia ei sinänsä ole öljylle yhtään mitään omassa koneessa n 20 litraa öljyä ja vaihto yksivuosi tai 250 tuntia. Mutta pitää huomioida myös , että eri koneissa on eri öljymäärä joten se 50 tuntia tai 100 tuntia voi olla öljylle paljon koska öljy tilavuus voi olla muutama litra...

        Joakim1:lle
        Itselläni autossa 3l diesel ja toimin samoin kuten sinäkin luokkaa 2v ja 30 000km öljyn vaihdan ajotietokoneen toiveesta ja eroja ollut johtuen ajotyylistä.

        Olen tutustunut öljy tutkimukseen jossa tutkittiin öljyn kestävyyttä analysoimalla öljyä joka 1000km välein ja tutkimusta jossa öljysuodatin vaihdettiin noin 15000 km kohdalla, muistaakseni öljyt kestivät 48 000km tässä jossa vaihdettiin suodatin ja toisessa luokkaa 35 000km samanlaisilla öljyillä.

        Tuo 15 000km suodattimen vaihdoksi tuli muistaakseni siitä, että öljy analyysissä huomattiin rajua muutosta partikkeleissa kahteen alempaan mittaukseen... eli voisi tehdä hyvää vaihtaa suodatin puolessa matkaa ja toiseksi suodatin oli merkitsevämpi tekijä kuin öljy!!!

        Itse olen perfektionisti öljy suodattimien kanssa ja kuten antamassasi TM testissä näkyy, niin erot partikkelien suodatuksessa on huima! Isot partikkeli ovat juuri ne, jotka kuluttavat koneet. Itse olen siirtynyt veneessä synteettisiin öljysuodattimiin poistavat jo yli 90% 10mikronin partikkeleista lähtien vs selluosa materiaali joka näkyy myös TM testissä yhdessä kuvassa jossa diagrammi asiasta. Fleeguard ja Donaldson valmistajilta löytyy omaan koneeseeni sopivia synteettisiä suodattimia, toki myös selluloosa.

        Itse vaihdan veneessä öljyt kaksi kertaa kaudessa, kun tulee tunteja melko reippaasti ja ajatus, että nykyinen on myös viimeinen vene ja hyvällä pidolla tällä koneella voisi saavuttaa luokkaa 20 000 tuntia, öljyt ja filtterit on pikku rahaa vs koneen uusiminen/haalaus.

        Rekoissa taitaa öljynvaihtovälit olla 30-70 tkm. Tässä esimerkiksi Volvon suositukset: http://www.fleetequipmentmag.com/volvo-trucks-maintenance-intervals/
        Ja tässä toinen, joka käyttää kulutusta parametrinä: http://www.machinerylubrication.com/Read/29117/oil-change-intervals

        Vaikka ajaisi koko tuon kilometrimäärän 80 km/h keskinopeutta 70 tkm olisi 900 tuntia. Vastaavasti kaupunkibussi tms. ei pääse edes 30 km/h keskinopeuteen eli 30 tkm on jo yli 1000 tuntia.

        Rekassa koneen kuormitus lienee aika lähelle sama kuin tyypillisessä veneessä ellei veneen moottori ole pahasti alimitoitettu. Esimerkiksi omalla veneella matkanopeus on 2500 rpm (maksimi 3350), jolloin koneesta otetaan alle puolet maksimitehosta.

        Öljytilavuus menee aikalailla koneen iskutilavuuden ja tehon funktiona. MD2020 on pieni 0,7 l 19 hv kone. Siihen nähden 2,8 l öljyä on paljon verrattuna vaikkapa auton 100 hv 2 l koneen 4 l tai Volvon rekkakoneen D11 10,8 l iskutilavuus n. 400 hv ja 36 l öljytilavuus.

        Tuossa MD2020:ssa on ainakin silmämääräisesti hyvin vastaava suodatin kuin automoottoreissa, vaikka niissä iskutilavuus ja erityisesti teho on paljon suurempi. Luulisi, että suodatin menee paljon nopeammin likaiseksi ja tukkoon isommissa koneissa. Samassa sarjassakin MD2040 on täysin samalla suodattimella, vaikka iskutilavuutta ja tehoa on tuplasti.

        Tuossa D11:sta on sitten jo kolme isoa öljynsuodatinta, mutta onhan tuo iskutilavuudeltaankin valtava.


    • TuomasAH

      Parempi jättää mieluummin ne öljyt vaihtamatta, ja vaihtaa vain suodatin. Öljyn tehtävä on tuoda ne epäpuhtaudet sinne suodattimeen, ja suodatin saattaa rikkoutua normaalilla vaihtovälillä. Öljyä voi kuitenkin lisäaineistaa jos epäilee sen kuntoa.

      • suodattimenvaihtoFetissi

        Sinun kannattaa jättää kokonaan öljyt pois ja vaihtaa suodatin 4 kertaa vuodessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6788
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      21
      1005
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      871
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      804
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      794
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      91
      768
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      751
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe