Mistä päin löytyisi pieniä valopetrooli myrskylyhtyjä tai öljylamppuja? 10” eli 25cm korkeita myrskylyhtyjä löytyy joka paikasta, mutta mulla oli edellisessä veneessä pieni noin 15cm korkea, joka oli todella näppärän kokoinen. Sellaista olen etsinyt vaikka mistä mutta vielä ei ole tullut vastaan. Mistä noita voisi löytyä?
Mistä löytyisi pieni myrskylyhty?
27
3917
Vastaukset
- Lurifax
En tiedä mihin tarkoitukseen tarvitset nimenomaan valopetroolilamppua mutta omassa veneessäni olen korvannut myrskylyhdyn pienellä retkeily-LED valolla joka toimii pienessä veneessä myös ankkurivalona. Pieni ja käytännöllinen, ei rikkoudu helposti eikä tarvitse valipetroolin kanssa puljata. Myrskylyhtyjäkin löytyy LED-versiona jos ulkonäkö miellyttää.
- vika.valossa
LED-myrskylyhdyn ulkonäkö on ihan ok, mutta sen valo on karmea.
- Jurristikko
Pieniä kiinalaisia on pari nurkissa, mutta venekäyttöön pitää olla kunnollinen.
Pientä ja kunnollista (MYRSKYlyhty) en tiedä, mutta Feuerhand on hyvä - sekin mainitun 25 cm korkuinen.
Ei vielä ole sammunut minkäänlaisessa puhurissa eikä sottaa lasia kuten kiinalaiset ja tsekkiläiset. Tosin maksaa reilun parikymppiä eli nelikertaisesti halpiksiin verraten.
Miksi sitten öljylamppu eikä led-lamppu? Ensinnäkin saa puljata petroolin kanssa ja toiseksi elävä liekki on elävä liekki ja sen valo on oikean väristä elävää valoa - ehkä myös perinteillä ja tottumuksella on osansa valolähteen valinnassa. - sörenseninlamput
Keskustelun aloituksesta ei oikein selvinnyt haluttiinko myrskylyhtyä vai laipioon kiinnitettävää öljylamppua. Perinteisiä malleja löytyy Kööpenhaminasta, jos sinne sattuu esim. purjehdusreissulla poikkeamaan. Itse ostin Sørensen-öljylampun, perinteisen messinkisen seinälampun. Siinä on lasin yläpuolelle asennettava kuumuussuoja. Jos sitä ei ole, öljylamppu voi kuumentaa ruffin kattoon palojälkiä.
Sørensen-öljylamppuja löytynee googlaamalla. Saksalaisessa Toplicht-verkkokaupassa luulisi myös olevan venekäyttöön tarkoitettuja öljylamppuja.
Itse pidän öljylampun etuna sitäkin, että se tuottaa lämpöä. Sekin on kodikasta veneessä. - 2NMkajastus
sörenseninlamput kirjoitti:
Keskustelun aloituksesta ei oikein selvinnyt haluttiinko myrskylyhtyä vai laipioon kiinnitettävää öljylamppua. Perinteisiä malleja löytyy Kööpenhaminasta, jos sinne sattuu esim. purjehdusreissulla poikkeamaan. Itse ostin Sørensen-öljylampun, perinteisen messinkisen seinälampun. Siinä on lasin yläpuolelle asennettava kuumuussuoja. Jos sitä ei ole, öljylamppu voi kuumentaa ruffin kattoon palojälkiä.
Sørensen-öljylamppuja löytynee googlaamalla. Saksalaisessa Toplicht-verkkokaupassa luulisi myös olevan venekäyttöön tarkoitettuja öljylamppuja.
Itse pidän öljylampun etuna sitäkin, että se tuottaa lämpöä. Sekin on kodikasta veneessä.Olette naurettavia teidän "ankkuri" ledienne kanssa voi variksen vittu!
Luulette himmelin valaiseva, kun katsot sitä puolen metrin päästä.
Miksi ei voi noudattaa sääntöjä edes oman ja toisten turvallisuuden tähden. - aika_selvästi
sörenseninlamput kirjoitti:
Itse pidän öljylampun etuna sitäkin, että se tuottaa lämpöä. Sekin on kodikasta veneessä.Selvisi ihan selvästi että joko tai!
- LEDankkurivaloksi
2NMkajastus kirjoitti:
Olette naurettavia teidän "ankkuri" ledienne kanssa voi variksen vittu!
Miksi ei voi noudattaa sääntöjä edes oman ja toisten turvallisuuden tähden.Tarkoitukseni ei ollut kiihottaa, kun kerroin Sørensenin kajuuttalampuista. Ankkurivaloksi niitä ei ole tarkoitettu - kuten ei myrskylyhtyäkään. Sen jokainen purjehtija ymmärtää. Led-lamput sen sijaan ovat ankkurivaloina erinomaisia pienen sähkönkulutuksen ja kirkkaan valovoiman ansiosta. Colregsin mukainen ankkurivalo on eri asia kuin joku puomin nokkaan ripustettu tunnelmallinen myrskylyhty suojaisessa luonnonsatamassa.
"Joko tai"-kysymyksestä itselleni ei selvinnyt mitä 25 cm korkeutta tarkoitettiin. Laipioon kiinnitettävässä öljylampussa korkeutta lisäämässä on kuumuussuoja. Myrskylyhdyn rakenne on matalampi. - Jurristikko
2NMkajastus kirjoitti:
Olette naurettavia teidän "ankkuri" ledienne kanssa voi variksen vittu!
Miksi ei voi noudattaa sääntöjä edes oman ja toisten turvallisuuden tähden.Nostitpa tärkeän asian esille koska öljylamppua ankkurivalona käyttävät purjeveneet muodostavat merkittävän onnettomuusriskin ja useita öljylampulla tai led-tuikulla valaistuja veneitä päin ajamisia tapahtunee vuosittain. Voi sitä leskien vaikerrusta mikä tästä seuraa :(
Parempi siis jättää valo ripustamatta jos neljän kilsan (2 nM) päästä se ei kajasta - tämän asian vakavuus taitaa jo ylittää kärkikartion käyttämättömyysrikoksen tai virvelöitsijän busterissaan joka ankkuripalloa nostamatta on tiputtanut kuokan meren pohjaan :-/
O tempores o mores! - Sparkswillfly
Rauhoitu hyvä mies. En minä etsi ankkurivaloksi öljylamppua. Etsin tunnelmallista pientä myrskylyhtyä tai öljylamppua sitlootaan tai salonkiin pöydälle. 4 tai 5 tuuman kokoinen olisi hyvä.
Valovoima öljylampuissa muuten merkitään 3 heittopilkulla, eli 5''' ei tarkoita 5 tuumaa vaan vastaa 5 kynttilän valoa. - tropiikinpimeys
Jurristikko kirjoitti:
Nostitpa tärkeän asian esille koska öljylamppua ankkurivalona käyttävät purjeveneet muodostavat merkittävän onnettomuusriskin ja useita öljylampulla tai led-tuikulla valaistuja veneitä päin ajamisia tapahtunee vuosittain. Voi sitä leskien vaikerrusta mikä tästä seuraa :(
Parempi siis jättää valo ripustamatta jos neljän kilsan (2 nM) päästä se ei kajasta - tämän asian vakavuus taitaa jo ylittää kärkikartion käyttämättömyysrikoksen tai virvelöitsijän busterissaan joka ankkuripalloa nostamatta on tiputtanut kuokan meren pohjaan :-/
O tempores o mores!Ironiasi taisi kuvastaa omia kokemuksiasi kotisaariston ankkuripaikoilta, joissa veneitä on vähän eikä kesäkuukausina ole edes kovin pimeää. Tilanne on aivan toinen, kun seilaat vesillä, joiden ankkurilahdilla on kymmeniä veneitä ja pilkkopimeät yöt. Siellä kirkas ankkurivalo on välttämätön sekä turvallisuuden että oman veneen löytämisen kannalta. Löytämisellä tarkoitan tilannetta, jossa kumijollasi olet pilkkopimeässä palaamassa rannalta takaisin veneelle ja sinun pitää löytää/tunnistaa oma ankkurivalosi kymmenien kirkkaiden ankkurivalojen joukosta. Maston topin ankkurivalon lisäksi kannattaakin laittaa kirkas valo myös kannelle. Öljylamput sopivat tunnelmavaloiksi, ei ankkurivaloksi.
- Jurristikko
tropiikinpimeys kirjoitti:
Ironiasi taisi kuvastaa omia kokemuksiasi kotisaariston ankkuripaikoilta, joissa veneitä on vähän eikä kesäkuukausina ole edes kovin pimeää. Tilanne on aivan toinen, kun seilaat vesillä, joiden ankkurilahdilla on kymmeniä veneitä ja pilkkopimeät yöt. Siellä kirkas ankkurivalo on välttämätön sekä turvallisuuden että oman veneen löytämisen kannalta. Löytämisellä tarkoitan tilannetta, jossa kumijollasi olet pilkkopimeässä palaamassa rannalta takaisin veneelle ja sinun pitää löytää/tunnistaa oma ankkurivalosi kymmenien kirkkaiden ankkurivalojen joukosta. Maston topin ankkurivalon lisäksi kannattaakin laittaa kirkas valo myös kannelle. Öljylamput sopivat tunnelmavaloiksi, ei ankkurivaloksi.
No huh-huh, jos hävittäs veneesä ja öljylamppusa tropiikkii :-/
Kiitos että jaoit meille tämän varoituksen sanan!
- PurjehtimaanTuomittu
Onpa ongelma! Innostuin myös haeskelemaan, tosin vain netistä. Valmistajilla tai maahantuojilla saattaisi olla ainakin tietoa, jos nykyään ketään puhelimella tavoittaa.
Ihan noin pientä ei tunnu löytyvän, mutta Kärkkäisen verkkokauppa tarjoaa Polar Lanternsin 19 senttiä korkeaa lyhtyä. Ne neljä liikasenttiä ovat tietenkin tuossa kokoluokassa aika paljon.
Noihin ledeihin olen myös tykästynyt monessa paikassa. On sellainenkin Lurifaxin suosittelema retkilamppu yleisvalona. Sektori on 360 astetta, niin että ankkurivalona käy mainiosti. Mutta, hyvänen aika, onhan myrskylyhdyn tai öljylampun elävä valo ihan eri maailmasta! Iltaisin kajuutassa, joskus avotilassakin, palaa nimenomaan myrskylyhty. Vaimo ei oikein tykkää sen hajusta, minulle kyseessä on mukavan nostalginen lapsuudentuoksu. - SirBBkö
Koita metsää ja pellonreunaa.
- Sparkswillfly
Miksi pieni myrskylyhty, no siksi että se on kaunis eikä vie tilaa pöydältä ja helppo säilyttää. Valaista sen ei niinkään tarvitse, koska se on enemmän tunnelman luoja.
Toinen vaihtoehto olisi 4” kaivoslyhty, joka messinkisenä sopii tiikkipöydälle erittäin hyvin. Sellaisen löysin ebaysta, mutta tuleeko se lasi ehjänä perille, on toinen kysymys.
Pieniä 10-15cm mini myrskylyhtyjä sai ennen hong kongin ja tokmannin tapaisista liikkeistä vielä 15 vuotta sitten, mutta nykyään ei enää mistään.- Isoantilla
Näyttäisi löytyvän walmart.com nimikkeellä kerosene lamps. Oli montaa kokoa ja lajia. Myös kokoluokkaa mini
- Pellimies_Kurusta
Tuolta minä tilasin messinkisen mastovalon, ehkä joku käy sinullekin.
https://www.tunnelmantuojat.fi - Jgftyjg
Meredinissä on lamppuja, en tosin tuedä, onko noin pieniä. Luulisi, että niin pieni on hankala tehdä, kun liekille pitää kuitenkin olla tilaa. Halpakauppojen öljylamppuja en uskalla veneessä käyttää epävarman rakenteen takia.
http://www.meredin.fi/20/2002_Vene_ja_laivavalaisimet?positio=0&sort=1&sort_select=1 - Jurristikko
Miksi pitää olla pöydällä - eikö laipioon tai mastoon kiinteästi asennettava olisi paljon kätevämpi kuin sellainen joka pitää aina käytön jälkeen stuuvata? Kaivoslamppu samoin kuin myrskylyhdyt pitää kuitenkin saada suht oikeassa asennossa säilytykseen, petrooli valuu ulos kallistuksessa.
Ja jos pöydälle romanttinen valonlähde, niin miksi ei kynttilöitä?
Älä nyt pahastu kun esittelen erilaista näkökulmaa ;)
- kasjdhkasjdh
Tuolla näyttäisi olevan montaa mallia:
http://www.akkuteho.fi/fi/group/oljylamput-ja-kynttilat/479- Sparkswillfly
Tässä olisi tähän mennessä yksi parhaista vaihtoehdoista, näitä saisi maailmalta 4 tuuman versioinakin.
http://www.akkuteho.fi/fi/product/welsh-miner´s-lamps-brass-nickel-pl-170mm-535-g/DEL1896MN - Jurristikko
Sparkswillfly kirjoitti:
Tässä olisi tähän mennessä yksi parhaista vaihtoehdoista, näitä saisi maailmalta 4 tuuman versioinakin.
http://www.akkuteho.fi/fi/product/welsh-miner´s-lamps-brass-nickel-pl-170mm-535-g/DEL1896MNMeillä on tuollainen, "täysikokoinen" eli 25 cm korkea. Mutta - se on hyvä tunnelmatuikku muttei valaisin. Sydän puoli tuumaa vai jopa alle ja valoteho surkea. Kokoonsa nähden erityisen surkea. Toisaalta petroolisäiliö on niin pieni ja hankalasti täytettävä, että on hyvä jotta ei valaise ja kuluta petroolia tuon enempää.
Muuten hyvä ja sievä lamppu, mutta valoteho suunnilleen sama kuin yhdellä tuikkukynttilällä, eli ei sen valossa näe syödä romanttista illallista - mutta suoraan asiaan kyllä, käskopelolla :)
- myös.valoa
Jos kuitenkin haluat myös valoa, eikä vain tunnelmaa, etsi lamppu, jonka sydän renkaana. Myrskylyhtynä sellaista ei taida saada, vaan käyttö rajoittuu tyyniin iltoihin ulkona, normaalisti sisäkäyttöön. Valoteho riippuu kuitenkin vain sydämen leveydestä ja pieneenkin renkaaseen menee varsin leveä sydän. Nimike on Kosmos-poltin ja koko ilmoitetaan linjoina. Määrittely on niin vanha, ettei varmaa tietoa enää siitä ole. Mutta 6ˆˆ , eli kuuden linjan poltin olisi suunnilleen oikea koko 25 cm korkeuteen. Suoralla lasilla korkeutta tulee liikaa, mutta matalampi pallomainen lasikin on saatavana.
Omassa veneessä on jo 30 v kaksi sellaista ollut käytössä ja paljon. Tänä vuonna piti polttimet uusia, kun sydämen säätö ei enää kunnolla toiminut. Jotain kertoo öljylampuista se, että varaosia pienellä haulla löytää ja ne ovat täysin yhteensopivia. Sopisivat, vaikka lyhdyt olisivat satavuotiaita.- Sparkswillfly
Valotehoa en tarvitse, on mulla kuitenkin salongissa 8 halogeeniä, mutta ne eivät tuo tunnelmaa lainkaan. Valaisevat kyllä.
- myös.valoa
Sparkswillfly kirjoitti:
Valotehoa en tarvitse, on mulla kuitenkin salongissa 8 halogeeniä, mutta ne eivät tuo tunnelmaa lainkaan. Valaisevat kyllä.
Tuosta päätellen nimenomaan tarvitset valoa. Ei pieni lämminsävyinen tuikku tunnelmaa tuo, jos halogeenit hallitsevat valaistusta. Jätä ne halogeenit valaisemaan pimeitä nurkkia ja valaise pöytä öljylampu(i)lla. Silloin on tunnelma paikoillaan. Työvalot sitten erikseen, niitäkin usein tarvitaan.
- Sparkswillfly
Kuka on puhunut ankkurivalosta???
- Isoantilla
Minulla roikkuu usein mesaanin puomissa myrskylyhty. Merkki on Dietz ja kysymyksessä on messinkinen laatutuote. Suomessa myy ainakin Marnela. Ruotsissa löytyy kyllä sama puolet halvemmalla. Kyllä läkkipellin sijasta messinki on asiaa. Polttoaineena käytän petroolin sijasta Neste Pro dieseliä. Ei muuten haise kun on nykyään varsin puhtaaksi jalostettu. Käy myös sisällä poltettavaksi. Kannattaa kokeilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624312Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551813Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141523Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381287Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681073- 58919
- 78904
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.168833Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791