Velan vanhemisesta

jaksaamaksaa

Kun velkoja saa käräjäpäätöksen, lasketaan siihen viivästyskorot velan alkamispäivästä. Eikö silloin lasketa velan vanhentumispäivä myös velan alkamispäivästä? Minulla meni avioeron yhteydessä luottotiedot 2010 ja nyt ihmettelen, että nämä korot on ulosottomies kyllä laskenut vuodelta 2010 mutta velan vanhemispäivämäärä on 2027? Mistä tämä 2 vuotta siihen lisää tulee?

3

150

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitä täsmällisesti ottaen tarkoitat "velan alkamispäivällä"? Sitä päivää, kun velka on otettu, sitä päivää, kun velka on jäänyt rästiin, vai sitä, kun se on viety käräjille?

Kun velka tai sen erä jää ajallaan maksamatta, velkoja voi periä viivästyskorkoa heti eräpäivästä eteenpäin. Velan juridisena perusteena on silloin velkakirja. Kun asia viedään käräjille, siitä tehdään velkomustuomio. Velan perusteeksi tulee silloin käräjäpäätös. Tämä päätöksen ajankohdasta lasketaan normaali 15 vuoden vanhenemisaika.
      Tilanteessasi velka on jäänyt heikommalle hoidolle 2010, jolloin siihen on lähtenyt kertymään viivästyskorkoa. Käräjille asia on ilmeisesti päätynyt 2012, josta laskettuna ulosottoperuste on voimassa 15 vuotta eli 2027 asti. Olisiko tämä selitys kahteen vuoteesi? /Suomen velalliset ry

• jaksaamaksaa

Kiitos vastauksesta. Kyllä osuu oikeaan. Nykyään olen jo vakituisesti ansiossa mutta onpa tehty vaikeaksi muuttaa ulosotossa oleva yhdeksi lainaksi. Tuntuu siltä kuin pääasia olisikin joutua olemaan koko elämänsä luottotiedoton. Mielestäni voisi hyvinkin olla perusteltua voida muuttaa ulosotossa oleva loppuvelka yhdeksi velaksi maksukyvyn palautuessa.

• hähhähhähhhhh
        jaksaamaksaa kirjoitti:

Kiitos vastauksesta. Kyllä osuu oikeaan. Nykyään olen jo vakituisesti ansiossa mutta onpa tehty vaikeaksi muuttaa ulosotossa oleva yhdeksi lainaksi. Tuntuu siltä kuin pääasia olisikin joutua olemaan koko elämänsä luottotiedoton. Mielestäni voisi hyvinkin olla perusteltua voida muuttaa ulosotossa oleva loppuvelka yhdeksi velaksi maksukyvyn palautuessa.

Kerrotko miten järjestäisit sen, että yhdestä kuukausiulosmittauksesta menisi juuri oikea määrä korkoa, kulua ym. juuri oikealle velkojalle, jos niputetaan monta eri suuruista ja eri ehdoilla ja ehkä jopa etuoikeutettua velkaa samaan nippuun ulosotossa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      61
      4428
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      152
      3281
    3. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      54
      2556
    4. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      49
      2544
    5. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

Eivät osanneet suomea nimittäin.
      Maailman menoa
      110
      2275
    6. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      24
      1893
    7. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      24
      1681
    8. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      30
      1626
    9. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      169
      1540
    10. Metsästysmökki

Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      36
      1265
    Aihe