Bitcoin verotus

Pelokas_81

Tässä esimerkkini pähkinänkuoressa:
Bitcoin arvo 1€ = ostat silloin Bitcoinin
Bitcoin arvo noussut 100€:n = ostat silloin 1€ kahvikupin Bitcoineilla
Maksat sen hetkisen arvon nousun mukaan veron kahvikupista
Melko kalliiksi tuli se kahvikuppi!
Myöskään myyntitappio ei ole verovähennettävää. Jokainen nousu on.

Tässä faktat suoraan verohallinnon sivuilta:

https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/48411/virtuaalivaluuttojen_tuloverotu/

Jos joku on asiasta eri mieltä, niin laittakaa ihmeessä tänne faktat pöytään. Olisin erittäin onnellinen jos joku pystyisi luotettavasti kumoamaan tänän asian.

18

579

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toteaja-

      eipä tuon kupin hinta kovin korkealle kohoa.
      Ikäväähän se tietenkin on, että joutuu veroja maksamaan... tai kiertämään.

      • Pelokas_81

        Arvon nousu Bitcoinin ostohetkestä kahvikupin ostoon on 10000%. Maksat siitä kupista siis hyvin ison summan veroa normaalin arvonlisäveron mikä sisältyy tietysti siihen kahvikupin hintaan.


      • tivaaja-
        Pelokas_81 kirjoitti:

        Arvon nousu Bitcoinin ostohetkestä kahvikupin ostoon on 10000%. Maksat siitä kupista siis hyvin ison summan veroa normaalin arvonlisäveron mikä sisältyy tietysti siihen kahvikupin hintaan.

        paljonko joudut mielestäsi maksamaan pääomatuloveroa ostaessasi tuon kahvikupin.


      • Pelokas_81

        Otanta Verohallinnon sivuilta:

        Virtuaalivaluutan käyttö missä tahansa vaihdantatilanteessa realisoi sen arvonnousun verotuksen.

        Tuloverolain 29 §:n mukaan veronalaista tuloa ovat verovelvollisen rahana tai rahanarvoisena etuutena saamat tulot.
        Virtuaalivaluuttojen realisoitunut arvonnousu on veronalaista pääomatuloa, kuten alla on eri käyttötilanteissa tarkemmin selvitetty.

        Verotuksellisesti ostosten suorittamisessa virtuaalivaluutalla on kyse sopimukseen perustuvasta vaihdosta, jossa virtuaalivaluutta vaihdetaan joko hyödykkeisiin tai palveluihin. Vaihto realisoi virtuaalivaluutan mahdollisen arvonnousun verottamisen pääomatulona.

        Joten mitäs luulet, jos arvon nousu on ollut 10000%


      • arvonmekinansaitsemme
        Pelokas_81 kirjoitti:

        Otanta Verohallinnon sivuilta:

        Virtuaalivaluutan käyttö missä tahansa vaihdantatilanteessa realisoi sen arvonnousun verotuksen.

        Tuloverolain 29 §:n mukaan veronalaista tuloa ovat verovelvollisen rahana tai rahanarvoisena etuutena saamat tulot.
        Virtuaalivaluuttojen realisoitunut arvonnousu on veronalaista pääomatuloa, kuten alla on eri käyttötilanteissa tarkemmin selvitetty.

        Verotuksellisesti ostosten suorittamisessa virtuaalivaluutalla on kyse sopimukseen perustuvasta vaihdosta, jossa virtuaalivaluutta vaihdetaan joko hyödykkeisiin tai palveluihin. Vaihto realisoi virtuaalivaluutan mahdollisen arvonnousun verottamisen pääomatulona.

        Joten mitäs luulet, jos arvon nousu on ollut 10000%

        arvon nousu on 99€. sillä ei ole merkitystä paljonko se on prosentteina.


      • Pelokas_81

        Eli kahvikupille tuli hintaa 100€?


      • kopioija------
        Pelokas_81 kirjoitti:

        Eli kahvikupille tuli hintaa 100€?

        ei tule.
        luitko linkissäsi olevia esimerkkejä?

        Esimerkki 2: Henkilö on aikanaan ostanut 1 000 eurolla bitcoineja, jolloin yhdellä eurolla sai kaksi bitcoinia. Yksi bitcoin maksoi siis 0,5 euroa. Hänellä on hankinnan jälkeen omistuksessaan 2 000 bitcoinia.

        Hän ostaa nettikaupasta tavaroita yhteensä 1 000 bitcoinilla hetkellä, jolloin bitcoinit maksavat kymmenen euroa kappaleelta. Hän ostaa siis tavaroita yhteensä 10 000 euron arvosta.

        Tavaroiden osto realisoi virtuaalivaluutan arvonmuutoksen verotuksen, jolloin hänelle syntyy tässä tilanteessa pääomatulona verotettavaa tuloa 10 000 euroa - 500 euroa = 9 500 euroa.

        Henkilölle jäi ostosten tekemisen jälkeen vielä jäljelle 1 000 bitcoinia, joiden hankintahinta on ollut 500 euroa.


    • Pelokas_81

      Vai olenko missannut jotain?

      • Vaionkosenäin

        "Virtuaalivaluutan käyttö missä tahansa vaihdantatilanteessa realisoi sen arvonnousun verotuksen."

        0,01 BTC realisoitui 1 euroon kahvikupillisen ostossa.

        Koska 0,99 bitcoinia on vielä realisoimatta, niin maksat veroa vain tuosta 1 €:n ostoksesta, jossa
        0.01 bitcoinia realisoitui.

        Veroa tuli maksettavaksi noin 30 senttiä. Onko oikein?


      • kannustaja-
        Vaionkosenäin kirjoitti:

        "Virtuaalivaluutan käyttö missä tahansa vaihdantatilanteessa realisoi sen arvonnousun verotuksen."

        0,01 BTC realisoitui 1 euroon kahvikupillisen ostossa.

        Koska 0,99 bitcoinia on vielä realisoimatta, niin maksat veroa vain tuosta 1 €:n ostoksesta, jossa
        0.01 bitcoinia realisoitui.

        Veroa tuli maksettavaksi noin 30 senttiä. Onko oikein?

        näin se menee mun mielestä.


      • Pelokas_81

        Eli jos sen bitcoinin arvo olisikin lopussa ollut 15000€ ja ja alussa euron? Kuten tällä hetkellä? Tulisiko sitten kupille hintaa 50€?


      • kallistaon
        Pelokas_81 kirjoitti:

        Eli jos sen bitcoinin arvo olisikin lopussa ollut 15000€ ja ja alussa euron? Kuten tällä hetkellä? Tulisiko sitten kupille hintaa 50€?

        ei.
        Tässä tapauksessa voiton osuus siitä 1€:sta on suurempi, joten veroakin menee enemmän. kahvikuppi tulee ehkä jonkun sentin kalliimmaksi.


      • Vaionkosenäin

        Hankintahinta alussa = 1 € / 1 BTC
        Bitcoinin arvo tänään = 15000 € / 1 BTC
        Kupillisen hinta tänään = 1 € = 0,00006667 BTC

        Ehkä tällä esimerkillä avautuu paremmin:

        Jos ostan koko bitcoinomaisuudella 15000 kahvikupillista tänään, niin maksan yhden bitcoinin eli 15000 euroa.
        15000 eurosta saan vähentää 1 €:n hankintasumman ennen veroja. Realisoitunut arvonnousu on 14999 € (15000 € - 1 €).
        Pääomavero on 30 %. Maksan veroa 4499,70 € (14999 € * 0,30).

        Mitä maksan veroa kahvikupillista kohti?
        Vastaus: 4499,70 € / 15000 kupillista = 0,29998 €

        Kupillinen kahvia maksaa 1.29998 €


      • kallistaon
        kallistaon kirjoitti:

        ei.
        Tässä tapauksessa voiton osuus siitä 1€:sta on suurempi, joten veroakin menee enemmän. kahvikuppi tulee ehkä jonkun sentin kalliimmaksi.

        laskeskelin ajankulukseni tuota. eikä hintaeroa olekaan kuin sentin osia.


      • kallistaon
        Vaionkosenäin kirjoitti:

        Hankintahinta alussa = 1 € / 1 BTC
        Bitcoinin arvo tänään = 15000 € / 1 BTC
        Kupillisen hinta tänään = 1 € = 0,00006667 BTC

        Ehkä tällä esimerkillä avautuu paremmin:

        Jos ostan koko bitcoinomaisuudella 15000 kahvikupillista tänään, niin maksan yhden bitcoinin eli 15000 euroa.
        15000 eurosta saan vähentää 1 €:n hankintasumman ennen veroja. Realisoitunut arvonnousu on 14999 € (15000 € - 1 €).
        Pääomavero on 30 %. Maksan veroa 4499,70 € (14999 € * 0,30).

        Mitä maksan veroa kahvikupillista kohti?
        Vastaus: 4499,70 € / 15000 kupillista = 0,29998 €

        Kupillinen kahvia maksaa 1.29998 €

        jaahas, joku jaksoi kirjoittaa kaiken ylös. hyvä niin.


    • Pelokas_81

      Kiitos kaikista vastauksista, tämä helpottaa asiaa :D

      Toinen asia mikä mietityttää:

      Jos otetaan teoreettinen tilanne, että bitcoin romahtaisi. Tällä hetkellä dollari ja kulta aika hyvin seuraa bitcoinin kurssia, mutta jos bitcoin romahtaisi, romahtaisiko silloin myös dollari ja euro? Entä jos ei romahda. Kulta tuskin romahtaisi. Kaikki alt coinitkin on sidottuja Bitcoinin hintaan, eivätkö nekin silloin kaikki romahtaisi? Bittiraha ja muut vaihtopalvelut toimivat Bitcoinin reaalihinnan mukaan ja hash nopeus menee nollaan jos kaikki on samaan aikaan vaihtamassa? Olen myös huomannut että pörsseissä on jatkuvasti ilmoituksia että tämän krypton siirto on tilapäisesti estetty. Enkä ainakaan minä tiedä yhtään ainutta firmaa joka vaihtaisi alt coineja euroiksi tilille suoraan, jos joku tietää ni tänne vaan linkkiä.

      Onko antaa neuvoja miten tämän pystyisi estämään?

      • Pelokas_81

        Nyt tuli pahemman luokan brainfart :D Siis dollari ja euro eivät seuraa Bitcoinin kurssia tarkoitin.


    • bitcoiner

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1101
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      993
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      812
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      306
      787
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      626
    8. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      609
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe