Sarvennoisen kipu/ Lonkan limapussin tulehdus

Sarvennoisenkipu

Minulla on ollut n. 4 kk kipua oik. Lonkan sarvennoisen alueella. Alkuun se tuli urheillessa (juostessa) noin 50 min kohdalla sarvennoisen kohdalle ja levisi myös ylä- ja alapuolelle (klassinen limapussin tulehduksen oirekuva). Sitä tuli myös metsässä pidempään kävellessä. Lisäksi nukkuminen oik. Kyljellä ei onnistunut.

Jatkoin normaalia elämää ja kävin lokakuun alussa lääkärillä jossa kortisoni. 10 ja 12 pv myöhemmin yritin juoksulenkkiä, mutta kipu uusiutui.

Lokakuun lopussa kävin urheilu vammoihin erikoituneella lääkärillä joka sanoi myös limapussin tulehdus. Kysyin magneetista, mutta sanoi että en hyödy siitä mitään.

Päätin kuitenkin käydä magneetissa lokakuun lopussa, mutta mitään normaalista poikkeavaa ei näkynyt).

Marraskuussa en enää urheilut (pl. Vatsa, selkätreenit). Marraskuun kävin myös fysioterapiassa (sähköhoito, trigger hieronta, venyttely ohjeet). Kipu kuitenkin yltyi marraskuun lopussa niin kovaksi että oli pakko jäädä sairaslomalle. Pystyin enää linkuttamaan jalkaa (paino vas. Jalalla).

Joulukuun puolessa välissä laitettiin kortisoni sarvennoisen alle (lihaksen kiinnityspisteet), ei auttanut. Oli pakko ottaa käyttöön kyynärsauvat koska jalka ei kestä varausta. Kävin uudestaan magneetissa mutta mitään normaalista poikkeavaa ei näkynyt. Tehtiin myös lähete Fysiatrille, jolle aika 2018 tammikuun lopussa.

Joulun välipäivinä vielä kortisoni sarvennoisen limapussin seudulle, joka ehkä kipuun auttoi vähän? Koska sarvennoisen alue ei kestä varausta, makaan melkein kaikki päivät ettei kipu yltyisi kovaksi (1,5 kk maannut).

Joulukuussa kipu oli laajaa, vaihtelevaa, jomottavaa. Olen nyt täydellisellä levolla saanut sitä raiuhoitettua. Nyt vaihtelevasti oireena kiristys/särky Sarvennoisen takana/alapuolella sekä paineen tunne (pääsääntöisesti nämä)

Yön jälkeen kivuton, mutta heti kun vähän liikkuu kyynärsauvoilla niin kipu alkaa iltaa kohti lisääntyä.

Itse epäilen aiheuttajaksi lattialla patjalla nukkumista noin 5 kk ennen kipuilua urheilu hangannut "trauma" kohtaa. 2011 minulla oli samanlainen vaiva, joka silloin parani 2 kk ja pystyin kävelemään ja olemaan töissä. 2011 myös edeltävästi nukuin lattialla patjalla 1:den kuukauden ennen kuin vaiva alkoi.

Lääkärin mukaan lonkan limapussin tulehduksesta puhutaan nykyään, sarvennoisen alueen kipuna. Tämä siitä syystä, että siihen voi liittyä mikrotraumaa lihasten kiinnityspisteissä, limapussin tulehdus ym).

Kysynkin onko ketään kellä vastaavanlainen oireisto ja onko mitään tarkempaa/hoidettavaa syytä tai hoitoa löytynyt? Itse pelkään että tämä tulee olemaan lopullista (kyynärsauvat, ei voi juuri varata).

Itse olen 37-vuotias mies.

8

2725

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Belete

Miksiköhän olet lattialla patjalla nukkunut, herää kysymys.
      Oletko ottnut tulehduskipulääkekuuria? Itsellä ollut sam vaiva, kesti tosi pitkään, eikä kortisonipistokset auttaneet mitään. Oikeastaan lepo ja aika paransivat ja myös tulehdukipulääke, siis Burana ym vastaavat.

• @belete patjalla nukkunut ensimmäisen kerran kuukauden vesivahingon takia kun ei muuta tavaroita vuokra-asuntoon vienyt. Toisella kertaa siirryin patjalle 2v ja 3 v lasten juostessa joka yö puolison ja minun sänkyyn.

Olen syönyt yhteensä 6 vk tulehduskipulääke kuuria (arcoxin).

Mikä sinulla Belete tarkoittaa pitkään ja pystyitkö kuitenkin kävelemään normaalisti?

• Belete

Hei laita tuohon ylös hakusanaksi lonkan bursiitti, niin löytyy tarinaa aikaisemmista ketjuista. Taisi itselläni kestää muutamia kuuksusia, ja linkaten pääsin liikkumaan. Tuntui tosiaan et mikään ei auta, parani sit jossain vaiheessa, taisin kokeilla aik.ketjussa mainittua kurkumaakin.
      Kuvittelisi että rasituksesta tuo nuorella ihmisellä voisi johtua, jos esim olet paljon urheillut.Entä se kosteusvaurio? Kosteesta säästä ei tuo lonkan bursiitti ainakaan tykkää..

• Belete

Nyt kun tarkemmin muistelen, tuo lonkan bursiitti alkoi kesällä ja jatkui joulukuuhun. joulukuussa oli 10 h lentomatka edessä.Ennen matkaa menin epätoivoissani vielä fysioterapeutille joka oli erikoistunut manuaaliseen terapiaan, muutaman kerran kävin, ja jossain määrin helpotti vähitellen, ja matka meni sitten aika hyvin muistaakseni.Tsemiä sinulle, paranee kyllä jossain vaiheessa.

• Jeps, olen kyllä lukenut niitä muiden kommetteja, mutta halusin avata keskustelun kysyäkseni onko kenelläkään mennyt näin pahaksi ettei pysty kuin kotona keppien kanssa liikkumaan ja niinkin väin vähän.

Vesivahingon sattuessa en asunut huoneistossa ja sen jälkeenkin vain hetken.

Uskon että oma bursiitti pääpiirtein parantunut, mutta tosiaan tuikkiva kipu sarvennoisen taakse jäänyt (kuin neulaan sormi osuisi) kävellessä. Useammin tapahtuessa kipu alue alkaa taas laajentua ja koventua.

Mutta odotellaan ja toivotaan että kävely vielä onnistuisi.

• Juhis78

Itse olen urheiluhieroja ja lääkäri lähettää minulle kaikki lonkan bursiitti tapaukset, joihin kortisoni ei ole auttanut. OIREEN aiheuttaa lihaskalvorakenteen kireys ison sarvennoisen alapuolella. Kalvo aiheuttaa paineen kyseiselle alueelle ja siksi ei kestä sillä puolella kyljellä nukkumista. Istuessa alueeseen tulee myös kovempi paine. Kalvon saa hieromalla irti. Mutta SYY miksi kalvo kiristyy voi olla aivan muualla. Seuraavia syitä voi olla; nilkan nyrjähdys missä nilkkaan jää virheasento joka muuttaa kävelyä ja kiristää ison sarvennoisen alueen, lantion virheasento joka voi aiheutua esim, kaatumisesta. Muuttaa asennon liikaa toiselle puolelle ja reisi kiristyy. Näissä voi mennä vuosia ennen kuin kiputila syntyy. Toispuoleiset työasennot, juokseminen samalla puolella tietä, ym,lukemattomia syitä. Nämä pystyy kuitenkin korjaamaan. Viime vuonna n .500 tapausta ja 1-5 käsittelyä tulee kyllä kuntoon.

• Olen päässyt pahimmista kivuista eroon lepäämällä. Aloitin myös nyt kun jalka ei enää kipeä venyttelyn sekä kevyen lihasvoima treenin.

Tuikkimiskipu pakaran yläosassa on kuitenkin säilynyt ja 12 pv sitten venyttlyjen ja erityisesti lihasvoima harjoitusten (pakara) jälkeen alkoi ilmaantua pistelyä pohkeessa/jalkapöydässä. Omituista kyllä näitä oireita kesti noin viikon ja sitten kihelmöinti/pistelyt alkaneet vähentyä huomattavasti.

Edelleenkään jalka ei kestä varaamista ja sauvoilla mennään. Tuiketta tulee pakaran yläosaan jos enemmän varaa tai pakaralihasta harjoittaa.

Kävin alku viikosta fysiatrin vastaanotolla ja sain lähetteen selän magneettiin. Jos siitä ei löydy mitään niin jatketaan hermoratatutkimuksiin.

• Kazzi

Juhis, missä päin toimit? Isäni kaipaisi kovasti apua tähän vaivaan. Alkaa olla keinot loppu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Asianajaja Herman Ljungberg

Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä
      Maailman menoa
      156
      6899
    2. Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??

Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.
      Jyväskylä
      33
      4033
    3. Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.

Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.
      Maailman menoa
      114
      2022
    4. Ja taas kerran

Mutka ja joki. Kenties liikaa nopeutta. Miksi?
      Nurmijärvi
      61
      1906
    5. Mikä on rakkain fantasiasi kaivatusta?

Ja kertoisitko sen hänelle?
      Ikävä
      82
      1446
    6. Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.

Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la
      Hybridi- ja sähköautot
      193
      1444
    7. Nainen, taidan inhota minua todella

tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll
      Ikävä
      73
      1091
    8. Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen

Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 202
      Viihde ja kulttuuri
      13
      984
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi

vuoden 2025 aluksi?
      Ikävä
      48
      979
    10. Rattoisaa lauantai iltaa

Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa
      Ikävä
      225
      947
    Aihe