Ajankohtaista Dalajoen alajuoksulta

Hyvää huomenta Dalajoen alajuoksulta, pakkasta -13 astetta, sää selkeä. Jäät näyttävät jo kantavan ja voisi alkaa suunnittelemaan ulosmenoalin, kun ei ole enää yhtä liukasta.
Eilen vein kaikki alakerran matot lumihankeen ja siellä ne sitten harjasimme ja hakkasimme lumessa niinkuin mammakin aikoinaan teki, sillä erotuksella että minä saan apua Legosta . Joulu on siis siivottu takaisin ullakolle ja ainoastaan pari kynttelikköä on jäänyt alakerran ikkunoihin ja jättimäiset amaryllikseni (afrodite ja dynastia) kukkivat täysiään.
Luin juuri uudesta hoitomallista joka on otettu käyttöön oikeiston hallinassa olevassa Ruotsin julkisessa sairaanhoidossa: sitä sanotaan arvoonperustuvaksi hoitomalliksi ja sairaalaväki on kauhuissaan: rahaa sijoitetaan rikkaiden ja helppohoitoisten hoitoon ensisijaisesti ja esim. Karolinskan akuuttiin ei noin vain kadulta enää tungetakkaan.
Köyhät kyykkyyn ja Suomessa seurataan soteuudistuksella ja maakuntauudistuksella samaa linjaa. Hoidetaan ne joilla on rahaa ja jotka ovat korkeasti koulutettujen spesialistiemme huomion ja ajan arvoisia.
Joku kahjo meni tietenkin yhdistämään kranaattikuoleman monikulttuurisuuteen. Just joo. Entisen Jugoslavian järjestäytynyt rikollisuus niitä tuo ja käyttää täällä eikä me olla koskaan laskettu juggemaffiaa "kulttuuririkkaudeksi", pikemminkin avointen rajojen Euroopan haitalliseksi lieveilmiöksi. Pidetään jäitä hatussa nyt kun siitä on luonnossakin riittävästi. Aina Norjan rajalta meidän Itämereemme saakka (kävin juuri toteamassa asian yläkerran ikkunasta) :)

Teinkin tässä hunkszit ja aloituksen joka on kopio, mutta vain omasta kommettistani. Katsoin siinä olevan jutun juurta rönsyyn.
Med vänlig hälsning/Paloma

44

375

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ootko nyt ihan varma, että jäät kestää.
      Joulua aloin riisua heti välipäivinä. Loppiaisyönä otin loput, eli valot.
      Pikkuhiljaa lakkaa hyasintti kukkimasta, tuoksua ei tule enää. Joulutähti vielä komeilee olotilassaan.
      Vai, että sellaisia hoitomalleja.
      10 vuotta on tuota sotea täällä väännetty, montakohan potilasta silläkin rahalla olisi hoidettu, mitä tuohon touhuun on mennyt ja valmista ei näy.
      Tuotahan täälläkin pelätään, että vähävaraisempi kansa jää vähemmälle hoidolle.
      Verovarat valuvat monikansallisten yhtiöiden säkkiin.
      Vaarassa on, että niin käy, vaikka meille toista vakuutellaan.
      Sen, mitä uutisia kuulin tuosta karanaatista, niin ihan kranaatin aiheutttamaksi se uutisoitiin, ainakin mitä minä kuulin.

• pikkupiruna

Teillä on sen verran pakkasta, että matot voi viedä hankeen jäähyn jälkeen. Täällä ei ole voinut viedä koko talvena. Joku yö oli sentään pakkasella ja ulkona kuivatettuihin frotee-pyyhkeisiin tuli hyvä tuoksu. Sen tuntee nenässään vielä loppukuivatusten jälkeen.
      Jonkinlainen akuuttihoito täällä on. Ehkä tulee asiakaspalvelu paremmaksi kun on kilpailua, mutta pidemmän päälle eriarvoistuminen varallisuuden mukaan tulee ilmeiseksi.

• """ ...ja esim. Karolinskan akuuttiin ei noin vain kadulta enää tungetakkaan."""

Mistä sinä tuon luit?
      Aikaisemmin olen lukenut siitä, että on jouduttu akuuttiin tuotujen omaisten määrää rajoittamaan vartijoitten voimin, koska joissakin piireissä/kulttuureissa on tuiki tavallista, että jos joku sukulainen joutuu akuuttiin, niin sinne ryntää koko laaja suku potilaan mukana. Aiheuttanut häiriötä ...

• DN tehnyt sarjan tutkivaa journalisimia Uudesta Karolinskasta joka on nyt järjestetty amerikkalaiseen malliin, eli siis arvoonperustuvaan hoitoimalliin: korkeatasoista hoitoa korkeatuloisille potilaille ja eihän siinä mitään, ei minulla ole mitään sitä vastaan, paitsi ei minun verorahoillani. En löytänyt enää suoraa linkkiä artikkeliin (tai mielipiteeseen) . (Vaikka löytyisikin, niin ne ovat useimmin maksullisia )DN:ssä jossa sanottiin juuri noin; luin sen aamulla ja olen ymmärtänyt että Karolinskan akuutista ohjaillaan mielellään eteenpäin muihin akuuttikeskuksiin, esim Hagan lähihoitoon jne. joissa tuotetaan terveyspalveluja halvemmalla.
        Minä kuulun niihin jotka vievät tukijoukkonsa mukaan sairaalaan. Haittaa en usko heistä koskaan olleen, mutta auttavat minun tervehtymiseeni ja ovat moraalisena tukena. Älä ikinä aliarvioi läheisten ja perheen tuen merkitystä ihmisen henkiinjäämisessä ja toipumusprosessissa.

• Paloma.se.co kirjoitti:

DN tehnyt sarjan tutkivaa journalisimia Uudesta Karolinskasta joka on nyt järjestetty amerikkalaiseen malliin, eli siis arvoonperustuvaan hoitoimalliin: korkeatasoista hoitoa korkeatuloisille potilaille ja eihän siinä mitään, ei minulla ole mitään sitä vastaan, paitsi ei minun verorahoillani. En löytänyt enää suoraa linkkiä artikkeliin (tai mielipiteeseen) . (Vaikka löytyisikin, niin ne ovat useimmin maksullisia )DN:ssä jossa sanottiin juuri noin; luin sen aamulla ja olen ymmärtänyt että Karolinskan akuutista ohjaillaan mielellään eteenpäin muihin akuuttikeskuksiin, esim Hagan lähihoitoon jne. joissa tuotetaan terveyspalveluja halvemmalla.
        Minä kuulun niihin jotka vievät tukijoukkonsa mukaan sairaalaan. Haittaa en usko heistä koskaan olleen, mutta auttavat minun tervehtymiseeni ja ovat moraalisena tukena. Älä ikinä aliarvioi läheisten ja perheen tuen merkitystä ihmisen henkiinjäämisessä ja toipumusprosessissa.

No kyllä minä sen löysinkin. On siis Swedinin kronikka Aftonbladetissa.
        https://www.aftonbladet.se/ledare/a/a2WOlL/dyra-konsulter-kranger-vard-till-rika-och-friska

Se on hänen höpinöitään. Mutta luepa loppuun asti:
        """Enligt hälso- och sjukvårdslagen ska hela befolkningen ges vård på lika villkor. "Den som har det största behovet av hälso- och sjukvård ska ges företräde till vården", står det."""

Se, että ohjataan muihin sairaaloihin, johtuu siitä, että Karolinskan akuutissa on pitkät jonot ja siellä saattaa joutua odottamaan vuoroaan lähes puoli vuorokautta.

Luuletko tämän olleen kovinkin rikas
        https://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article27251088.ab
        Vietiin silti akuuttiin, mutta kaikkia sisään pyrkijöitä ei taaskaan voitu antaa tunkea sisälle hänen mukanaan, vaan:
        """Vid Karolinska sjukhuset i Solna, dit mannen fördes, samlades ett 15-tal personer utanför entrén. Fyra polisbilar med sammanlagt 16 poliser skickades dit för att upprätthålla ordningen."""

Jos akuuttiin viedyillä on jokaisella noin 15 hengen ja suurempikin "tukijoukko" mukanaan, niin en usko sen suuremmin edesauttavan potilaan paranemista.
        Jokaiselle sallitaan kyllä omaisia mukaan, mutta etenkin Karolinskassa (joka on lähinnä Rinkebytä) sitä määrää on ollut pakko rajoittaa, ymmärrät kai sen.

• Tellukka kirjoitti:

No kyllä minä sen löysinkin. On siis Swedinin kronikka Aftonbladetissa.
        https://www.aftonbladet.se/ledare/a/a2WOlL/dyra-konsulter-kranger-vard-till-rika-och-friska

Se on hänen höpinöitään. Mutta luepa loppuun asti:
        """Enligt hälso- och sjukvårdslagen ska hela befolkningen ges vård på lika villkor. "Den som har det största behovet av hälso- och sjukvård ska ges företräde till vården", står det."""

Se, että ohjataan muihin sairaaloihin, johtuu siitä, että Karolinskan akuutissa on pitkät jonot ja siellä saattaa joutua odottamaan vuoroaan lähes puoli vuorokautta.

Luuletko tämän olleen kovinkin rikas
        https://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article27251088.ab
        Vietiin silti akuuttiin, mutta kaikkia sisään pyrkijöitä ei taaskaan voitu antaa tunkea sisälle hänen mukanaan, vaan:
        """Vid Karolinska sjukhuset i Solna, dit mannen fördes, samlades ett 15-tal personer utanför entrén. Fyra polisbilar med sammanlagt 16 poliser skickades dit för att upprätthålla ordningen."""

Jos akuuttiin viedyillä on jokaisella noin 15 hengen ja suurempikin "tukijoukko" mukanaan, niin en usko sen suuremmin edesauttavan potilaan paranemista.
        Jokaiselle sallitaan kyllä omaisia mukaan, mutta etenkin Karolinskassa (joka on lähinnä Rinkebytä) sitä määrää on ollut pakko rajoittaa, ymmärrät kai sen.

Ei ollut se sama artikkeli, mutta puhui samasta asiasta.
        Eikä hän ole ainoa joka on ilmaissut huolestumisensa, myös ministeri on puhunut:
        https://www.dn.se/sthlm/sjukvardsministern-oroad-over-studie-om-vardmodell-pa-karolinska/

Eikä hän ole ainoa joka on ilmaissut huolestumisensa, myös ministeri on puhunut:
        https://www.dn.se/sthlm/sjukvardsministern-oroad-over-studie-om-vardmodell-pa-karolinska/

"Paloma.se.co"

"korkeatasoista hoitoa korkeatuloisille potilaille ja eihän siinä mitään, ei minulla ole mitään sitä vastaan, paitsi ei minun verorahoillani."

Taitavatpa nuo korkea-tuloiset helpottaa sinun sairas-elämääsi veroillasi enemmän kuin kuluttaa sitä.
        -
        YLE.fi

"Heli Vaarasen kolumni: Suomalaisissa parisuhteissa vallitsee epätasa-arvo rahan suhteen"

Tarkoittaako tämäkin että asiansa hyvin hoitaneet halutaan maksamaan luuserien elämä?

H.

Niin, siis "huolestumista", eikä ajankohtaista faktaa, että """Karolinskan akuuttiin ei noin vain kadulta enää tungetakkaan."""
        Totta on, ettei sinne kuka vaan asiaton kadulta tunge, sehän on selvää muissakin sairaaloissa, mutta kiireellistä apua tarvitsevat potilaat ja heidän lähiomaisensa siellä otetaan edelleenkin vastaan varallisuudesta riippumatta (jopa paperittomatkin).

• Minulla on vielä jouluvalot mökillä ja kylillä. Mökillä siksi että siellä on niin pimeää ulkona, mitä kuutamo joskus valaisee.
      Kylille laitoin ennen joulua vieraita varten, tulin vasta eilen tänne kissan kans, pitää niistä nauttia edes muutamana iltana.
      Kävelin muutaman kilometrin, noin 1,5 astetta pakkasen puolella.
      Tänään ostin lipeäkalaa, muistelin että se oli hyvää kun äiti aikoinaan laittoi. En ole muistaakseni laittanut kun kukaan muu ei sitä halunnut syödä.
      Tein ohjeiden mukaan uunissa, lisänä valkokastiketta, mautonta oli.

• Heikunkeikulle jne. muille jotka lukevat mielellään:
      olen laittanut linkin profiiliini blogspot-blogiini johon ole asettelemassa tarkistettuja lukuja kirjastani , nyt pari luonnosta alkulauseeksi jotka katson valmiiksi. Otan mielelläni vastaan rakentavaa kritiikkiä ja palautetta; jos tulee kovin rumaa tekstiä niin poistan linkin ja vaihdan blogini toiseen osoitteeseen.

• "Paloma.se.co"

No mutta pikkuinen?
        Eihän se noin mene.
        Arvostelijaa ei poisteta, hänen törkeydestään pitää alkaa miettiä, mitä ihmettä itse tuli kirjoitettua.

yst.

H.

• ala.arvoista
        hunksz kirjoitti:

"Paloma.se.co"

No mutta pikkuinen?
        Eihän se noin mene.
        Arvostelijaa ei poisteta, hänen törkeydestään pitää alkaa miettiä, mitä ihmettä itse tuli kirjoitettua.

yst.

H.

Eihän se noin mene hunksz, tahallaan häijyilevää ja ilkeyksiä latelevaa ei takuulla tarvitse sietää, eikä päästää jatkamaan.

• ala.arvoista kirjoitti:

Eihän se noin mene hunksz, tahallaan häijyilevää ja ilkeyksiä latelevaa ei takuulla tarvitse sietää, eikä päästää jatkamaan.

"ala.arvoista"

Ihminen ei vanhanakaan voi kehittyä, jos hän ei kuuntele/lue Vihaisia Lintuja.
        Ihminen on sellaisena ihan munaton.
        Kyllä se vaan tämä palstammekin on opettanut minulle paljon.
        Luku-taitoa, eikä kirjoitus-taitoa ole parantanut mutta on parantanut tajua hioa kirjoituksiaan.
        -

H.

• ala.arvoista
        hunksz kirjoitti:

"ala.arvoista"

Ihminen ei vanhanakaan voi kehittyä, jos hän ei kuuntele/lue Vihaisia Lintuja.
        Ihminen on sellaisena ihan munaton.
        Kyllä se vaan tämä palstammekin on opettanut minulle paljon.
        Luku-taitoa, eikä kirjoitus-taitoa ole parantanut mutta on parantanut tajua hioa kirjoituksiaan.
        -

H.

Rakentava ja keskusteleva kritiikki on eri asia kuin tarkoituksellinen ilkeily.
        Mutta kukin toimii tavallaan ja ottaa vastaan mitä kestää.

• ala.arvoista kirjoitti:

Rakentava ja keskusteleva kritiikki on eri asia kuin tarkoituksellinen ilkeily.
        Mutta kukin toimii tavallaan ja ottaa vastaan mitä kestää.

"ala.arvoista"

Määrittele rakentavuus.
        Neutraali rakentavuus.

EOC

H.

• ala.arvoista
        hunksz kirjoitti:

"ala.arvoista"

Määrittele rakentavuus.
        Neutraali rakentavuus.

EOC

H.

Sun kanssa ei onnistu, EOC estää rakentavan keskustelun.

• Tekstisi on mykistävää, Paloma: kaunista, rehellistä, lähelle tulevaa. Siinä ei ole mitään esittelevää eikä kikkailevaa. Jakamisen tahto ja - henki välittyy päällimmäisenä.

Hiukan tuli tuosta henkilögalleriasta sellainen fiilis, että tirkistelenkö nyt tässä ?..))
        Mutta jos/kun kirjoitat ensisijaisesti läheisillesi olen varma siitä, että he ovat vaikutettuja, saavat muistoistasi voimaa, elleivät nyt niin myöhemmin. Arvokkaan lahjan annat heille.

• demeter1 kirjoitti:

Tekstisi on mykistävää, Paloma: kaunista, rehellistä, lähelle tulevaa. Siinä ei ole mitään esittelevää eikä kikkailevaa. Jakamisen tahto ja - henki välittyy päällimmäisenä.

Hiukan tuli tuosta henkilögalleriasta sellainen fiilis, että tirkistelenkö nyt tässä ?..))
        Mutta jos/kun kirjoitat ensisijaisesti läheisillesi olen varma siitä, että he ovat vaikutettuja, saavat muistoistasi voimaa, elleivät nyt niin myöhemmin. Arvokkaan lahjan annat heille.

Tulipas vastaus kauas..)) Viittaan siis Paloman blogitekstiin....

• demeter1 kirjoitti:

Tulipas vastaus kauas..)) Viittaan siis Paloman blogitekstiin....

Suurkiitos, demeter1.
        Valokuvat tulen ehkä ottamaan pois valmiista tekeleestä, vaikka ne mielestäni tukevat hyvin kertomusta. Kaikkien muiden, paitsi omat ja lasten nimet tulen varmaan muuttamaan.

• de-meter
        Paloma.se.co kirjoitti:

Suurkiitos, demeter1.
        Valokuvat tulen ehkä ottamaan pois valmiista tekeleestä, vaikka ne mielestäni tukevat hyvin kertomusta. Kaikkien muiden, paitsi omat ja lasten nimet tulen varmaan muuttamaan.

Niin. Sensuroinnissa menetetään aina jotakin. Eikös kuvia saa julkaista kun on pyytänyt luvan ? Eivätkä kaikki ole niin tarkkoja intimiteetistään, voivat tykätäkin siitä, kun näkyvät osana jotakin isompaa yhteyttä.
        Muistan vain, että sukututkimuksessa pyydettiin aina suostumus tietojen ja kuvien julkaisuun, vaikka sukukirjat eivät yleensä menneet kovin laajaan jakeluun.
        Ehkä muistelmateos on enempi kaunokirjallisuutta kuin tiedettä ja sitä koskevat toiset "lait"...

• de-meter kirjoitti:

Niin. Sensuroinnissa menetetään aina jotakin. Eikös kuvia saa julkaista kun on pyytänyt luvan ? Eivätkä kaikki ole niin tarkkoja intimiteetistään, voivat tykätäkin siitä, kun näkyvät osana jotakin isompaa yhteyttä.
        Muistan vain, että sukututkimuksessa pyydettiin aina suostumus tietojen ja kuvien julkaisuun, vaikka sukukirjat eivät yleensä menneet kovin laajaan jakeluun.
        Ehkä muistelmateos on enempi kaunokirjallisuutta kuin tiedettä ja sitä koskevat toiset "lait"...

Kaikki kuvat mitä julkaisen blogissani ovat "luvallisia" ja suuri valtaosa omiani. Kuuntelen mielelläni mielipiteitä kuvien liittämisestä kirjaan ja aion ottaa selvää miten se olisi mahdollista. Joskus näkee kaunokirjallisuuttakin, esim. juuri muistelmateoksia joissa on valokuvaosasto. Perheen ulkopuolisten nimet muutan, koska nämä perustarinaa kannattavat "rönsyt" sietävät hieman fiktiivistä käsittelyä, mutta se on sitten taas tehtävä varmasti selväksi jo esittelyssä. Luin hiljakkoin edesmenneen tätini käsikirjoituksen joka ei koskaan saanut kirjana päivänvaloa ja hän oli lisännyt kertomukseensa niin paljon satua että se ei enää oikein toiminut. Jotkut tarinat vahvistuvat pienestä brodeerauksesta, jotkut heikentyvät.
        Juttelimme aamiaispöydässä kirjaprojektistani ja spekuloimme nimestä. Poikani ehdotti että nimeäisin kirjani "Kuumia öitä Latinalaisessa Amerikassa" ; myynnin edistämiseksi. :)

• de-meter
        Paloma.se.co kirjoitti:

Kaikki kuvat mitä julkaisen blogissani ovat "luvallisia" ja suuri valtaosa omiani. Kuuntelen mielelläni mielipiteitä kuvien liittämisestä kirjaan ja aion ottaa selvää miten se olisi mahdollista. Joskus näkee kaunokirjallisuuttakin, esim. juuri muistelmateoksia joissa on valokuvaosasto. Perheen ulkopuolisten nimet muutan, koska nämä perustarinaa kannattavat "rönsyt" sietävät hieman fiktiivistä käsittelyä, mutta se on sitten taas tehtävä varmasti selväksi jo esittelyssä. Luin hiljakkoin edesmenneen tätini käsikirjoituksen joka ei koskaan saanut kirjana päivänvaloa ja hän oli lisännyt kertomukseensa niin paljon satua että se ei enää oikein toiminut. Jotkut tarinat vahvistuvat pienestä brodeerauksesta, jotkut heikentyvät.
        Juttelimme aamiaispöydässä kirjaprojektistani ja spekuloimme nimestä. Poikani ehdotti että nimeäisin kirjani "Kuumia öitä Latinalaisessa Amerikassa" ; myynnin edistämiseksi. :)

Tuopa se mielenkiintoista onkin, että ihmiset muistavat ja tulkitsevat asioita eri tavalla. Jopa sisarukset näkevät oman lapsuutensa eri silmin.
        Mutta uskon ymmärtäväni mitä tarkoitat kun kerroit tätisi käsikirjoituksesta. Lukijat ovat sittenkin aika tarkkoja ja vaistoavat, milloin mennään satuilun puolelle.
        Vain vilpittömällä puheella on painoarvoa. Vaikka, kuten sanot, joskus pieni liioittelu, brodeeraus, voi palvella kokonaisuutta paremmin kuin paljas fakta.
        Anekdootti kertoo isäntämiehestä, joka kirjoitti muistelmansa ja lähetti ne kustantajalle. Tämä palautti ne ja isäntä totesi loukkaantuneena: "siinähän oli totta joka sana"..))

"Paloma.se.co"

Mietin sinulle jokusen nimi-ehdotuksen.

- Lämpöisemmät varpaat.
        - Saamesta sandaaleihin
        - Värinät vaihtuivat
        - Ja må hen leva
        - Huumeista toisiin
        - Sinne ja ei koskaan takaisin
        - Idästä Eedeniin
        - Päättömättömän matka
        - Legolasta etsimässä
        -
        Oliskos joku kiva?

Hali

H.

• de-meter kirjoitti:

Tuopa se mielenkiintoista onkin, että ihmiset muistavat ja tulkitsevat asioita eri tavalla. Jopa sisarukset näkevät oman lapsuutensa eri silmin.
        Mutta uskon ymmärtäväni mitä tarkoitat kun kerroit tätisi käsikirjoituksesta. Lukijat ovat sittenkin aika tarkkoja ja vaistoavat, milloin mennään satuilun puolelle.
        Vain vilpittömällä puheella on painoarvoa. Vaikka, kuten sanot, joskus pieni liioittelu, brodeeraus, voi palvella kokonaisuutta paremmin kuin paljas fakta.
        Anekdootti kertoo isäntämiehestä, joka kirjoitti muistelmansa ja lähetti ne kustantajalle. Tämä palautti ne ja isäntä totesi loukkaantuneena: "siinähän oli totta joka sana"..))

Tätini oli tosiaan keksinyt omasta päästään suuren osan "elämänkertaansa" ja kyllä hän sen oli sanonutkin että osa oli keksittyä, mutta meille jotka tunsimme hänet niin hyvin se ei ollut toimiva kokonaisuus. Nuoren tytön muistelmia sotien välisestä ajasta kannaksella yhdistettiin kioskiromantiikkaan muistinmenetyksineen ja evakuoinnissa kadonneeseen aviopuolisoon jne. fiktioon. Minun kannattaa pitää oma kertomukseni todellisena ja jos rönsyilen niin sen täytyy tapahtua sivujuonissa ja muuttamalla nimiä.

• hunksz kirjoitti:

"Paloma.se.co"

Mietin sinulle jokusen nimi-ehdotuksen.

- Lämpöisemmät varpaat.
        - Saamesta sandaaleihin
        - Värinät vaihtuivat
        - Ja må hen leva
        - Huumeista toisiin
        - Sinne ja ei koskaan takaisin
        - Idästä Eedeniin
        - Päättömättömän matka
        - Legolasta etsimässä
        -
        Oliskos joku kiva?

Hali

H.

Nuo olisi kivoja nimiä jos tekijä olisit sinä.
        Muttakun...ne eivät mitenkään heijasta minun persoonaani :(
        Työnimenä on "lempeitä tuulia tyyneltä mereltä"
        "kolibrin lento"
        "kirjeitä kotoa"

• mouruaja
        Paloma.se.co kirjoitti:

Poikasi on oikeassa, että sexua sekaan hikisen kuumia rakastelukohtauksia: Ota minut rakkaani.
        Sexu takaa myynnin, muuten jää pölyttymään. Suomessa jokainen aloitteleva naiskirjoittaja tietää asian.

• mouruaja kirjoitti:

Poikasi on oikeassa, että sexua sekaan hikisen kuumia rakastelukohtauksia: Ota minut rakkaani.
        Sexu takaa myynnin, muuten jää pölyttymään. Suomessa jokainen aloitteleva naiskirjoittaja tietää asian.

Hahahahaha not my cup of tea.
        Ei mun ole pakko myydä yhtään kappaletta. Tää on harrastus. Ainoo mikä voi hengästyttää on lauseideni pituus. Mutta huvinsa kullakin.

• Paloma <Luin osan tekstistäsi, se pani miettimään mitä jos minäkin olisin saanut elää noin.
        Elämäsi on ollut niin erilaista kuin voi olla verrattuna minun elämääni.
        En kuitenkaan katso että olisin jäänyt mitään paitsi.
        Tuossa iässä kun matkustelit maailmalla minulla oli jo kaksi lasta ja koti hoidettavana.
        On siinäkin puolensa että saa lapset nuorena, olin seitsemäntoista kun tytär syntyi, kaksikymmentä kun poika, olin alle nelikymppinen tulin mummoksi ja molemmat lapset olivat tiukasti leivän syrjässä kiinni. Onnistuimme hyvin heidän kanssaan, nuorena ei juuri murehdi huomisesta, kaikki järjestyy kuin luonnostaan.
        Opiskelin 6-7v vuotta vielä nelikymppisenä.
        Olen saanut paljon elämältä jos olen menettänytkin keskivertoa enemmän.
        Luen lisää mielenkiinnolla, toivottavati en ala surkutella menetettyä nuoruuttani :)

• Uusi pakkasennätys -16 astetta ja eilinen hernesoppasumu sai aikaan kuuravaipan kaiken kasvillisuuden pintaan; näkymä on kuin sadusta kun katsoo punssiverannan ikkunoista joelle päin jääruusujen läpi. Talvi on kaunis.
      Tänään lisään uuden luvun blogiini :)

• korppis11

Olen kokonaisvaltaisesti kiinni työn touhussa enkä ole kerennyt lukemaan blogiasi. Olet saanut hyvää palautetta.

Yöpöydälläni on Ossi Nymanin kirja Röyhkeys, jota en ole vielä edes avannut.

Joskohan kesällä olisi aikaa laiturilla maatessani keskittyä kirjojen lukemiseen.

Juuri nyt päällystän nojatuolia. Sekään ei ole yksinkertainen projekti. Olen leikanut ja harsinut kangaspalat yhteen Tänään ompelen ne toisiinsa koneella.

En ole vielä päässyt uuden huoneeni maalaushommiin. P. on sairas. Yritän itse pysyä terveenä joten teen vain pikavisiittejä hänen luomaan. Käyn ostoksilla täydentämässä hänen jääkaappiaan ja huolehdin, että hän syö hyvin.

Olohuoneeni lattialla lojuu pakkauslaatikoita, ompelukone keittiön pöydällä ja muutenkin huusholli rehottaa sekaisin. Kumma, mitä vanhammaksi tulen sitä lojaalimmaksi sekamelskaan ympärilläni.

En pysty nyt keskittymään lukemiseen. Mutta jahka kirjasi julkaistaan ostan sen heti.

• Bengalitikku

Täälläpäin myös huuruista. Peräti - 4. Tuo huuru on kuin korvikelunta, kuten syksyllä keltaiset lehdet ovat korvikeaurinkoa.
        Sinnikkäästi olet kirjaasi tehnyt. En ole käynyt blogissasi. Mutta katsoin kartata sijaintisi ja totesin, että järviä on Ruotsissakin paljon.
        Sivujuonne: välillä katson Saamen alueiden uutisia ja kun joskus vilautetaan karttaakin, niin Ruotsissa alue tulee aika alas.
        Sitten katsoin kuvahaulla ja ei niistä kuvista ole varma, mikä on sieltä, ei kait alppimajat ja tulivuori sentään.
        Miten muuten päädyitte juuri tuonne? Oma tuntemus kun rajoittuu Tukholmaan, Umeåån ja 1950-luvun Haaparantaan. Tuntemus ja tuntemus.

• Pakkasyö on lauhtunut nopeasti ja nyt on vain muutama aste enää.
        Dalälven alkaa Norjan rajalta ja on siellä vuoria, ei tosin tulivuoria. Nyt en kyllä ole aivan varma puhutko tämänhetkisestä maisemastani vai blogini/kirjani maisemasta. Ne ovat hyvin kaukana toisistaan.
        Miten päädyimme tänne? Elämä riepottaa; suunnitelmat muuttuvat ja yksi ovi johtaa toiselle, valinnat seuraavat toinen toistaan ja välillä niitä tehdään järjellä, välillä sydämellä. Viimeinen muuttokerta oli Uppsalan liepeiltä tänne norlannin porteille, joen rantaan, jossa voi pitää kalavenettä, uusi mies, uusi koti, uusi yhteisö ja osaltaan uudet harrastukset. Laiffia.

• Bengalitikku

Kiitos vastauksestasi. Minä vain googletin ja se poimii, mitä vain mukaan. Joillakin on rohkeusgeeni. Pari vuotta sitten minua kiehtoi muutto Ouluun, kaupunkiin, mistä pidän. Lapseni on opiskellut siellä, joten vähän siitä tiesin. Tosin paikka näyttäytyy turistin silmin toisin kuin asujan. Ehkä se aloilleenasettuminen on mukavuuttakin ja varovaisuus riuhtaisuun vaatisin niin paljon. Laiffiahan tämä kaikki.

• korppis11 kirjoitti:

Olen kokonaisvaltaisesti kiinni työn touhussa enkä ole kerennyt lukemaan blogiasi. Olet saanut hyvää palautetta.

Yöpöydälläni on Ossi Nymanin kirja Röyhkeys, jota en ole vielä edes avannut.

Joskohan kesällä olisi aikaa laiturilla maatessani keskittyä kirjojen lukemiseen.

Juuri nyt päällystän nojatuolia. Sekään ei ole yksinkertainen projekti. Olen leikanut ja harsinut kangaspalat yhteen Tänään ompelen ne toisiinsa koneella.

En ole vielä päässyt uuden huoneeni maalaushommiin. P. on sairas. Yritän itse pysyä terveenä joten teen vain pikavisiittejä hänen luomaan. Käyn ostoksilla täydentämässä hänen jääkaappiaan ja huolehdin, että hän syö hyvin.

Olohuoneeni lattialla lojuu pakkauslaatikoita, ompelukone keittiön pöydällä ja muutenkin huusholli rehottaa sekaisin. Kumma, mitä vanhammaksi tulen sitä lojaalimmaksi sekamelskaan ympärilläni.

En pysty nyt keskittymään lukemiseen. Mutta jahka kirjasi julkaistaan ostan sen heti.

On sinulla kohtalainen ruljanssi menossa.
        Luet sitten kun ehdit ja jaksat. Jos luet. En minä pahastu. MInä toivoisin että olisin yhtä energinen kuin sinä.
        Ja nyt lenkille, aamupäivän valkoiseen satumaailmaan.

• korppis11
        Paloma.se.co kirjoitti:

Luet sitten kun ehdit ja jaksat. Jos luet. En minä pahastu. MInä toivoisin että olisin yhtä energinen kuin sinä.

Lopetin tämän päivän työt. Nyt muutama rivi ja sitten unimaan. Najatuolin päällinen huomenna valmis. Purin ja ompelin, mutta hyvä siitä tulee.

Tein ihanaa hirvenlihakeittoa itselle ja P:lle. Pitää helliä P.tä, että paranee ja pääsen huoneeni maalaushommiin.

Minulla pitäisi olla off-nappi joka pysäyttäisi. Käyn ylikierroksia. No, haudassa kerkiää maata.

Yötä 😴

• Korppis11
        Paloma.se.co kirjoitti:

Luin blogisi otteita kirjastasi. Tykkäsin, mukaansa tempaisevaa kerrontaa. Odotan mielenkiinnolla jatkoa.

• Ulkona leijuu suuria lumihiutaleita; talvi on vihdoinkin saapunut tänne Pohjan porteille. Joella miehet ovat asettaneet pyydyksiä jään alle, mutta varsinainen pilkkisesonki ei ole vielä alkanut; sen tuo kevättalven aurinko tullessaan. Afrodite-amarylliksessäni on viisi jättikukkaa, valkoisia ja vaaleanpunaisia. Kohta valmistan brunssia pienelle perheelleni: perjantaibrunssi on yleensä jääkaapinsiivousbrunssi: makkaroita, paistettuja perunoita, kananmunia, riisintähteitä, hedelmää, paahtoleipää ja tuoremehua: nyt sekoitan porkkanaa ja appelsiinituoremehuja puliksi muille itselleni lisään seokseen puolet raanavettä.
      Illalla vierailen tyttären luona ja tuomme samalla vanhemman pojan viikonlopuksi mummolaan.
      Olen blogaillut ahkerasti kirjaani ja nyt olen saanut jo neljä ensimmäistä lukua luettavaksi. Oikolukupyyntööni ei ole tullut vielä vastausta, mutta toivon saavani asian hoidetuksi suhteellisen pian. Huhtikuussa olen tulossa Suomeen uusiin luokkatreffeihin ja olisi kiva saada mukaan joko itsekustannekopio tai parhaassa mahdollisessa tapauksessa kustannussopimus. Ainahan sitä voi haaveilla.....

• de-meter

Kirjasta: kannattaa ehdottomasti yrittää kustannussopimusta, Paloma. Se vain on valittettavaa, että kirjamarkkinat taitavat toimia samaan tapaan kuin muutkin markkinat; kysyntä ratkaisee, enkä tiedä mikä linja nyt on se, mikä myy.
        Kyllähän ainakin ahkerien blogistien kirjoja julkaistaan ja kai ostetaankin.
        Parikin tulee heti mieleen, toinen ruokabloggaaja ja toinen "itsensäpaljastaja", nuorimies joka kirjoittaa koti-isän arjesta pieniä tarinoita - paljon heppoisempia ja tylsempiä kuin sinun blogisi, joissa riittää kaikupohjaa isommallekin lukijajoukolle.
        Kykysi nähdä ja välittää arjen kauneutta vähin ja selkein sanoin on erityinen.

• Demelle taas kerran, kiitos!
      Tämän aamun uutinen on että olen saanut värvättyä oikolukijan ja hyvän sellaisen. :) Kirjallisesti ja kielellisesti lahjakas siskontyttö on luvannut lukea.
      On varmaan pidettävä tauko blogaamisessa. Tai ainakin ilmaisnäytteiden jakamisesta, kun tarvii varmaan sen verran yrittää myydäkin että saa maksettua oikolukijalle jotain.

• Hienoa. Asioilla on tapana järjestyä..))

• Heikunkeikku

"Paloma"
        En ole ketjuasi lukenut, paitsi eilen sen äkkäsin ja ketjun loppuosan luin.
        Olen äärimmäisen (luetaan isoin kirjaimin) pettynyt, että en saakkaan sukeltaa oikolukijan viittaan.
        Nyt en pettymykseltäni osaa ees sanoa mitään. Kaikki tarvittavat sanat ovat hukassa.

Olen näet nimittäin elämänkertalukija tyypiltäni ja kirjahyllyssäni säilytään kamalan monen tyypin elämiä:)
        Oi tätä onnetonta elämääni. Pettymys litisti mieleni lattanaksi.

• Heikunkeikku kirjoitti:

"Paloma"
        En ole ketjuasi lukenut, paitsi eilen sen äkkäsin ja ketjun loppuosan luin.
        Olen äärimmäisen (luetaan isoin kirjaimin) pettynyt, että en saakkaan sukeltaa oikolukijan viittaan.
        Nyt en pettymykseltäni osaa ees sanoa mitään. Kaikki tarvittavat sanat ovat hukassa.

Olen näet nimittäin elämänkertalukija tyypiltäni ja kirjahyllyssäni säilytään kamalan monen tyypin elämiä:)
        Oi tätä onnetonta elämääni. Pettymys litisti mieleni lattanaksi.

Minä oletin kun en ollut kuullut mitään sinulta niin ehkäpä sinulla ei olekaan aikaa tälle projektille. Et vain hienotunteisena ihmisenä osaa oikein peräytyä. Otapa yhteyttä sähköpostiini (profiilissani) niin jutellaan lisää. Mitään ei ole kiveen vielä piirretty. Olen pyytänyt kahta siskontyttöäni, toinen miettii vielä ja toinen on periaatteessa suostunut.

T. Paloma

• Heikunkeikku
        Paloma.se.co kirjoitti:

Minä oletin kun en ollut kuullut mitään sinulta niin ehkäpä sinulla ei olekaan aikaa tälle projektille. Et vain hienotunteisena ihmisenä osaa oikein peräytyä. Otapa yhteyttä sähköpostiini (profiilissani) niin jutellaan lisää. Mitään ei ole kiveen vielä piirretty. Olen pyytänyt kahta siskontyttöäni, toinen miettii vielä ja toinen on periaatteessa suostunut.

T. Paloma

Hyvä kun tuli puhetta.
        Olen nimittänyt kirjoittanut tuosta asiasta sinulle sähköpostia. Kävin tarkistamassa mun lähetetyistä posteista, että koska olen lähettänyt sulle postia ja se oli 15.9.

Huomasin sitten kauhukseni, että olen kirjoittanut väärin sun osoitteesi. En ymmärrä, miten on käynyt niin. Postini lähti normaalisti ja luulin kaiken olevan ok, sillä erolla, että ihmttelin, kun et vastaa minulle yhtään mitään.

Voi ei. Kukahan on saanut mun lähettämän viestin:)

En lähetä sitä samaa kirjoitusta, vaan pikakirjoitan lyhykäisen kirjoituksen heti nyt ja oitis.

• Heikunkeikku kirjoitti:

Hyvä kun tuli puhetta.
        Olen nimittänyt kirjoittanut tuosta asiasta sinulle sähköpostia. Kävin tarkistamassa mun lähetetyistä posteista, että koska olen lähettänyt sulle postia ja se oli 15.9.

Huomasin sitten kauhukseni, että olen kirjoittanut väärin sun osoitteesi. En ymmärrä, miten on käynyt niin. Postini lähti normaalisti ja luulin kaiken olevan ok, sillä erolla, että ihmttelin, kun et vastaa minulle yhtään mitään.

Voi ei. Kukahan on saanut mun lähettämän viestin:)

En lähetä sitä samaa kirjoitusta, vaan pikakirjoitan lyhykäisen kirjoituksen heti nyt ja oitis.

Postia on lähtenyt nyt sinullekin päin :) heikku

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä

Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu
      Maailman menoa
      613
      3157
    2. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      97
      2622
    3. Sä olet epävakaa

tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all
      Ikävä
      21
      1661
    4. Rakastan ja ikävöin sinua

Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      77
      1572
    5. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      110
      1490
    6. Mieti miten paljon yritin

Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔
      Ikävä
      45
      1466
    7. Vihjeketju naisille

Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      69
      1424
    8. Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan

Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut
      Maailman menoa
      317
      1343
    9. Kurkkiiko myyrä jo

Milloin tulee kolostaan?
      Ikävä
      27
      1318
    10. Haluatko tietää totuuden?

Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun
      Ikävä
      90
      1213
    Aihe