YRITTÄJÄN TYÖTTÖMYYSTURVA

MIKÄ SE ON

Niin mitäs sitten kun homma ei toimi.Kaikki innolla ovat auttamassa alkuun (ei kuitenkaan ilmaiseksi), mutta kun yhteiskunnan kulmakivi ja ylläpitäjä epäonnistuu niin ei ole tukijoita.Loputki viedään ja vielä haukutaan.Mitä jos pienyrittäjillä olisikin oma liitto.Jossa liikevaihdon mukaan maksetaan jäsenmaksua ja kun homma kaatuu ei tarvi jäädä kirkon ruokakassin varaan.Mielipiteitä kiitos onko tässä asiassa kehitettävää.

7

792

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • B-luokka

Itsellä loppui yrittäminen 20 vuoden jälkeen.
      Systeemillä työllistin itse itseni.
      Yrittäminen loppui erittäin nopeasti. Hakeuduin heti työvoimatoimistoon työnhakijaksi. Kohtelu oli mitä karmein.Olin yrittäjien työttömyyskassaan maksanut jäsenmaksut.Työvoimatoimisto lausunnoillaan torbedoi kaiken.Ensin kahdet valitukset työvoimatoimikunnalle sitten Työttömyysturvalautakunnalle joka on Sosiaali-ja Terveysministeriön alainen. Sitten Vakuutusoikeudelle. kaikki hokee samaa mantraa. Asia ei etene yhtään mihinkään.Korvauksiin sotketaan koko perhe,vaikka olet kaiken yksin ansainnut.Minun tapauksessani olin ilman rahaa yli puoli vuotta lisäksi olen yksinhuoltaja. Rahaa alkoi tulla vasta sitten kun menin työvoimatoimiston järjestämälle tietokone kurssille.Kurssista on kyllä ollut paljon hyötyä. Aikaisemmin en tiennyt tietokoneista yhtään mitään eikä edes kiinnostanutkaan. Työttomyyskorvauksia alkaa saamaan muiden ihmisten lailla jos esim pääsee vaikka viikoksi palkkatöihin. Muussa tapauksessa saat olla ilman mitään n. ½ v 2 vuoteen ja saat syödä kaikki säästösi ja myydä omaisuutesi ja asuntosi. Niinkuin moni on joutunut tekemään. Sekin on huijausta. Jos tyottömänä ollessasi perustat yrityksen sinulle luvataan paluu kortistoon jos yritys loppuu tietyn ajan kuluessa.
      On ihan elävä esimerkki lähipiiristä ettei näin käynyt.Käytiin Työkkärissä porukalla oikein lukemassa lakia mutta ei auttanut mikään.
      Näin toimii Lahden Työvoimatoimisto.
      Tässä maassa ei kannata alkaa yrittäjäksi näillä säännöillä.
      Milloin päättävä johtoporras herää hoitamaan heille kuuluvia tehtäviään?.

• Maajussis

Nehän on yrittäjiä omastamielestään.
      Tukijaiset on taattu silloin on paras yrittäjä

• nolla

"Jos et tee työtä et myöskään syö" kuuluu yrittäjille.
      Laissa on mainittu, että yrittäjäkin on oikeutettu työmarkkinatukeen. No hyvä: paljonko suomessa on jaettu yrittäjille työmarkkinatukea kaudella 2003?

Nolla euroa (n-o-l-l-a erkkiä, zero, nada)

No se on vain todiste että yrittäjille menee helkutin hyvin ja siksi kai yrittäjien verotaakka tuplattiin tämän vuoden alusta.

• kävi näin...

Miehelläni oli ollut yritys yli 10 vuoden ajan. Olin 1 kerran saanut yrityksestä "oikeaa palkkaa", muutoin olin tehnyt yrityksessä töitä vain sivutoimisesti ja erittäin satunnaisesti - palkatta.
      Olin ansiotyössä toisaalla (tällä työnantajalla lähes 5 vuotta), josta maksoin liittomaksut ja työttömyyskassamaksut kuten muutkin työssäkäyvät IHMISET.
      Kuinka ollakkaan, saneeraus osui kohdalleni tästä toimesta, joten marssin työkkäriin.... HUI HIRMU, mitä kohtelua siellä tarjottiin - tässä suora lainaus virkailijan suusta: "Voi kuulkaas pikkurouva, tehän olette yrittäjä..."
      Neuvoksi kortistoon pääsylle hän antoi minulle, että "Teillä on nyt kuulkaas kaksi vaihtoehtoa, joko te ja miehenne lopetatte yrityksen toiminnan kokonaan, tai sitten otatte avioeron tästä yrittäjämiehestänne"
      Näin Päijät-Hämeessä.

• mopo.nen

Yrittäjäksi siirtyvän kannattaa siirtyä yrittäjäkassan jäseneksi, niin säilyy samat edut kuin ennen.

Jos jälkikäteen itkee tyhmyyttään, niin ei se ole yhteiskunnan vika ettei...

• yrittäjä,

Entäs jos on "vanha" yrittäjä, jolla ei koskaan ole ollut mahdollisuutta liittyä yrittäjäkassan jäseneksi?

Tiesitkö, ettei yrittäjäkassa toimi samoin kuin palkkatyöläisen kassat?

• Y-KAssan
        yrittäjä, kirjoitti:

Entäs jos on "vanha" yrittäjä, jolla ei koskaan ole ollut mahdollisuutta liittyä yrittäjäkassan jäseneksi?

Tiesitkö, ettei yrittäjäkassa toimi samoin kuin palkkatyöläisen kassat?

Kannattaa lukea säännöt. Kannattaa myös kysyä muilta työttömiltä yrittäjiltä, mikä on totuus.
        Kannattaa tietää myös rivien välissä olevat asiat.
        Pongaa netistä Työministerin, Kelan ja Laki ohjeet työttömyydestä.Voin sanoa että käytännössä mikään ei pelaa kun Työvoimatoimiston virtuoosit ovat laatineet kaikesta omat tulkintansa.
        Vaikka kuinka olisit kassan jäsen niin et saa mitään ennenkuin täytät tietyt normit.
        Eli jos olet naimisissa tai avoliitossa,ei tipu mitään.Yrityksen lopettamisessa on tietyt säännöt.
        Et ole koskaan tarpeeksi hyvä.Ainoastaan jos menet työkkärin orjatyö kurssille tai pääset jollekkin vähäksi aikaa palkolliseksi.Niin homma voi alkaa pelittämään.
        Mukavia lukuhetkiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      17183
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      42
      4992
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      300
      2788
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      150
      2103
    5. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      33
      1660
    6. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      133
      1634
    7. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      20
      1617
    8. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      400
      1566
    9. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      11
      1347
    10. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      11
      1323
    Aihe