Ongelma jota ei ole oikeasti

Takertunut

Onko narsistilla joku ominaisuus vallata toisen elämä olematta fyysisesti mitenkään läsnä kuin joskus satunnaisesti? Vai onko kysymyksessä vain joku oma ajatustakertuma ja jumittuminen. Se elää päässäni koko ajan , enkä pääse siitä eroon.

14

312

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poiuytfdvb

      On kyllä sellainen ominaisuus. etenkin psykopaateilla. Mutta siinä mielessä se on omaakin jumittamista, että siitä ei vapaudu ennenkuin saa omat aivonsa toimimaan jotenkin toisin.

      • poiuygfdcvb

        Siis siksihän narsistinen hyväksikäyttö on ongelma johon ei juuri apua saa, koska se on olemassa mutta se on näkymätöntä kuten myös ne haavat sitten.
        Monetkin asiat joita emme voi nähdä ovat s silti olemassa, samoin tämä asia.


      • poiuytdcvb

        Mutta siis ymparistö useimmiten käyttäytyy kuten se olisi ongelma jota ei oikeasti ole, mullakin oli niin ainakin 40 vuotta. vaikka se oli jokapäiväistä asianosaisille niin olihan se olemassa. Ihmiset siis vain väittävät että se on ongelma jota ei oikeasti ole, mutta asia ei aivan oikeasti ole niin.


    • No ongelma on oikeasti olemassa.

      Laitan ny tähän parikin linkkiä joissa tarkoittamastasi asiasta puhutaan, että tavallaan narsisti on läsnä vaikka fyysisesti ei olekkaan.

      "Narsisti on oman häiriintyneisyytensä lailla kaikkialle läpitunkeva. Narsistin uhrina oleminen on yhtä turmiollinen olotila kuin narsistina oleminen. Narsistin jättämiseksi vaaditaan valtavia mentaalisia ponnistuksia, ja fyysinen erottautuminen on niistä vain ensimmäinen (ja vähiten tärkeä) askel.

      Narsisti voidaan hylätä - mutta narsisti on hidas hylkäämään uhrejaan. Hän on läsnä, joka hetki esiin astuen, tehden olemassaolon epärealistiseksi, kieroutuneeksi ja vääristyneeksi, ilman hengähdystaukoa, sisäisenä herpaantumattomana äänenä, joka ei anna hetkenkään rauhaa, ja josta puuttuu myötätunto ja empatia uhria kohtaan. "

      http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Survive.html

      "Narsistin menettäminen ei eroa millään lailla muista suurista elämämme menetyksistä. Se käynnistää menetyksen ja suremisen jakson (ja myös traumaattisen stressin jälkitilan oireita [post traumatic stress disorder, PTSD], mikäli kyseessä on ollut vakavaa väärinkäyttöä). Tässä jaksossa on neljä vaihetta: kieltäminen, raivo, suru ja hyväksyminen.

      Kieltäminen voi saada monia muotoja. Jotkut teeskentelevät, että narsisti on vielä osa heidän elämäänsä, jopa siihen äärimmäisyyteen asti, että jatkavat "vuorovaikutusta" hänen kanssaan teeskentelemällä "kommunikoivansa" hänen kanssaan tai "tapaamalla" häntä (esimerkiksi muiden välityksellä).

      Jotkut kehittävät vainoharhaisia mielikuvia ja sulauttavat mielikuvitusnarsistin elämäänsä jatkuvana pahaenteisyyden tumman läsnäolon tuntemuksena. Tämä varmistaa "hänen" jatkuvan "mielenkiintonsa" heitä kohtaan - olipa tuo "kiinnostus" sitten miten pahanilkinen ja uhkaava hyvänsä. Nämä ovat radikaaleja puolustusmekanismeja, lähellä psykoosia, ja usein ne purkautuvat lyhyiden "mikropsykoosien" kautta.

      Hienovaraisemmat ja häilyvämmät puolustusmekanismit pitävät sisällään uuden maailmankuvan. Narsistin jokainen teko ja äännähdys tulkitaan suunnatuksi kärsivään ihmiseen, hänen entiseen kumppaniinsa, ja sen ajatellaan sisältävän salatun viestin, jonka vain sen vastaanottaja voi "avata". "

      http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/faq68.html

      Mutta joo, aika tekee tehtävänsä tämänkin asian suhteen, kun hankkii tietoa ja ymmärrys lisääntyy niin lopulta tosiaan se narsistikin muuttuu vain osaksi menneisyyden tarinaa ja elämä jatkuu ilman sitä narsistia

      • uiopoi

        Mistä löytäisit linkit siihen, mikä uhrissa on erilaista kuin ns. normiyksilössä, kun roikkuu siinä narsistissaan ja kerjää sitä kehua, huomioimista, vaikka tämä uhrin narsisti on halunnut jättää uhrin? Uhri ei tätä hyväksy, vaan soittelee tekaistuilla ongelmillaan yrittäen saada narsistia luokseen. Päivittäiset puhelin soitot narsistilleen, jossa selittää, että askelaskeleelta yrittää kovasti ja narsisti nöyränä kuuntelee, koska tietää, aistii ja näkee uhrinsa kyvyn ryhtyä kostamaan . Miksi se uhri, vaikka on tapailusuhteensa narsistiksi julistanut yhä vaan roikkuu kerjäten armopaloja, tuota on vaikea ymmärtää ja ajattelinkin, että silloin täytyy siinä uhrissakin olla sitä narsismia tai jotain muuta henkistä sairautta. Ja täytyyhän kyllä sellaisessa ihmisessä itsessäänkin olla jokin suurempi trauma tai ongelma, jos yhtäaikaisesti pitää useita miessuhteita vireillä.

        Liikaa herttasarjaa, liikaa kauniita ja rohkeita, liikaa illuusioita, liikaa huonoja ihmissuhteita, liikaa viinaa, liikaa yritystä olla joku muu kuin on vai mikä ihme? Taipumusta katkeruuteen, kateuteen ja martyyriyteen vai mihin?


      • poiuytrdv

        Yleisesti ottaen narsistien tai psykopaattien uhreissa ei varsinaisesti ole mitään poikkeavaa mikäli perustaa tuohon uusimpaan näkemykseen maailmalla. Narsistit usein etsii yksinkertaisesti empaattisia välittäviä ihmisiä, joilla on sitä mitä heissä ei ole.


      • uiopoi kirjoitti:

        Mistä löytäisit linkit siihen, mikä uhrissa on erilaista kuin ns. normiyksilössä, kun roikkuu siinä narsistissaan ja kerjää sitä kehua, huomioimista, vaikka tämä uhrin narsisti on halunnut jättää uhrin? Uhri ei tätä hyväksy, vaan soittelee tekaistuilla ongelmillaan yrittäen saada narsistia luokseen. Päivittäiset puhelin soitot narsistilleen, jossa selittää, että askelaskeleelta yrittää kovasti ja narsisti nöyränä kuuntelee, koska tietää, aistii ja näkee uhrinsa kyvyn ryhtyä kostamaan . Miksi se uhri, vaikka on tapailusuhteensa narsistiksi julistanut yhä vaan roikkuu kerjäten armopaloja, tuota on vaikea ymmärtää ja ajattelinkin, että silloin täytyy siinä uhrissakin olla sitä narsismia tai jotain muuta henkistä sairautta. Ja täytyyhän kyllä sellaisessa ihmisessä itsessäänkin olla jokin suurempi trauma tai ongelma, jos yhtäaikaisesti pitää useita miessuhteita vireillä.

        Liikaa herttasarjaa, liikaa kauniita ja rohkeita, liikaa illuusioita, liikaa huonoja ihmissuhteita, liikaa viinaa, liikaa yritystä olla joku muu kuin on vai mikä ihme? Taipumusta katkeruuteen, kateuteen ja martyyriyteen vai mihin?

        "että silloin täytyy siinä uhrissakin olla sitä narsismia tai jotain muuta henkistä sairautta."

        Ni ihan äkkiseltään ei ny tuu mitään linkkiä tuosta aiheesta mieleen, mutta voisit tehdä tuosta aiheesta oman/erillisen aloituksen kun tää ketju ny liittynyt toisenlaiseen asiaan. Niin joku voisi paremmin sitten keskittyä tuohon kun näissä pitkissä ketjuissa tuppaa käymään niin, et ihmisten mielenkiinto lopahtaa.

        Mutta joo, äkkiseltään kun luin niin päädyin kyllä tuohon samaan ajatukseen kuin sinäkin ja jos ko. ihmisestä on kovasti häiriötä niin voisko kysmykseen tulla lähestymiskiellon hankkiminen. Se pitää sisällään myös tuon puhelimitse otettavan yhteyden ja onhan noista ihan tuomioitakin tullut.


      • Siis_nar
        uiopoi kirjoitti:

        Mistä löytäisit linkit siihen, mikä uhrissa on erilaista kuin ns. normiyksilössä, kun roikkuu siinä narsistissaan ja kerjää sitä kehua, huomioimista, vaikka tämä uhrin narsisti on halunnut jättää uhrin? Uhri ei tätä hyväksy, vaan soittelee tekaistuilla ongelmillaan yrittäen saada narsistia luokseen. Päivittäiset puhelin soitot narsistilleen, jossa selittää, että askelaskeleelta yrittää kovasti ja narsisti nöyränä kuuntelee, koska tietää, aistii ja näkee uhrinsa kyvyn ryhtyä kostamaan . Miksi se uhri, vaikka on tapailusuhteensa narsistiksi julistanut yhä vaan roikkuu kerjäten armopaloja, tuota on vaikea ymmärtää ja ajattelinkin, että silloin täytyy siinä uhrissakin olla sitä narsismia tai jotain muuta henkistä sairautta. Ja täytyyhän kyllä sellaisessa ihmisessä itsessäänkin olla jokin suurempi trauma tai ongelma, jos yhtäaikaisesti pitää useita miessuhteita vireillä.

        Liikaa herttasarjaa, liikaa kauniita ja rohkeita, liikaa illuusioita, liikaa huonoja ihmissuhteita, liikaa viinaa, liikaa yritystä olla joku muu kuin on vai mikä ihme? Taipumusta katkeruuteen, kateuteen ja martyyriyteen vai mihin?

        "kun roikkuu siinä narsistissaan ja kerjää sitä kehua, huomioimista, vaikka tämä uhrin narsisti on halunnut jättää uhrin? Uhri ei tätä hyväksy, vaan soittelee tekaistuilla ongelmillaan yrittäen saada narsistia luokseen. "
        Siis narsisti on se, joka tekee silmittömästäi kaikilla voimillaan työtä sen eteen että hänen perässään roikkuisi joukko joka todistelee hänen erinomaisuuttaan.
        Tilanteen mukaan narsisti sitten roimii uusien uhrien kuullen perässäroikkujia ja haukkuu näitä. Kertoilee uusilleen miten yrittää päästä näistä eroon.
        Tosiasiassa narsisti soittelee uuden seläntakana entisilleen, pitää näihin yhteyttä, harrastaa seksiä näiden kanssa ja pyytää näitä uskomaan itseensä ja odottamaan, -hän palaa vielä, hänellä on ainoastaan afääreitä kesken ja siksi viipyy... hän rakastaa sitä perässäroikkujaa ja tulee tekemään kaikkensa että elämä järjestyisi ja hän voisi palata... plaa plaa.
        Perässäroikkuja on ihan sekaisin tunne-elämältään ja hormonitoiminnaltaan, saa raivareita eikä ymmärrä narsistin käyttäytymisen muutoksia, ennenkuin totuus narsismista saavuttaa uhrin ja oivallukset alkavat koostumaan kunnolla. Tähän voi mennä paljonkin aikaa.

        Mutta näiden asioiden manipulaattori ja järjestelijä on siis narsisti, ei uhrit.


      • Narsisti_
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "että silloin täytyy siinä uhrissakin olla sitä narsismia tai jotain muuta henkistä sairautta."

        Ni ihan äkkiseltään ei ny tuu mitään linkkiä tuosta aiheesta mieleen, mutta voisit tehdä tuosta aiheesta oman/erillisen aloituksen kun tää ketju ny liittynyt toisenlaiseen asiaan. Niin joku voisi paremmin sitten keskittyä tuohon kun näissä pitkissä ketjuissa tuppaa käymään niin, et ihmisten mielenkiinto lopahtaa.

        Mutta joo, äkkiseltään kun luin niin päädyin kyllä tuohon samaan ajatukseen kuin sinäkin ja jos ko. ihmisestä on kovasti häiriötä niin voisko kysmykseen tulla lähestymiskiellon hankkiminen. Se pitää sisällään myös tuon puhelimitse otettavan yhteyden ja onhan noista ihan tuomioitakin tullut.

        "os ko. ihmisestä on kovasti häiriötä niin voisko kysmykseen tulla lähestymiskiellon hankkiminen. "
        Narsisti uhkailee tietenkin uhrejaan lähestymiskielloilla samaan aikaan kun itse soittelee näille salaa öisin ja puhuu lemmenvalojaan.. käy harrastamassa seksiäkin näiden kanssa ja pyytää näitä odottamaan itseään.
        Uuden kuullen uhataankin lähestymiskiellolla... Kysymys on siitä, että narsisti pitää kuria hovissaan. Kyse siitä kohtelusta jossa on ristiriitainen sointi... miksi sitä taas sanottiinkaan.

        Narsisti tarvitsee nämä seuraajansa pysyäkseen hengissä, narsistissa voimissa, että ei romahtaisi. Seuraajat ovat hänen suuruutensa todistajia ja lähteitä, joista ammentaa.

        Ota selvää mitä narsismi on, jos asia sinua kiinnostaa.
        Hyvin asiasta on kirjoittanut esim. SamVaknin
        http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Aapinen.html
        Suosittelen tutustumaan


      • poiuytdsxcv
        Siis_nar kirjoitti:

        "kun roikkuu siinä narsistissaan ja kerjää sitä kehua, huomioimista, vaikka tämä uhrin narsisti on halunnut jättää uhrin? Uhri ei tätä hyväksy, vaan soittelee tekaistuilla ongelmillaan yrittäen saada narsistia luokseen. "
        Siis narsisti on se, joka tekee silmittömästäi kaikilla voimillaan työtä sen eteen että hänen perässään roikkuisi joukko joka todistelee hänen erinomaisuuttaan.
        Tilanteen mukaan narsisti sitten roimii uusien uhrien kuullen perässäroikkujia ja haukkuu näitä. Kertoilee uusilleen miten yrittää päästä näistä eroon.
        Tosiasiassa narsisti soittelee uuden seläntakana entisilleen, pitää näihin yhteyttä, harrastaa seksiä näiden kanssa ja pyytää näitä uskomaan itseensä ja odottamaan, -hän palaa vielä, hänellä on ainoastaan afääreitä kesken ja siksi viipyy... hän rakastaa sitä perässäroikkujaa ja tulee tekemään kaikkensa että elämä järjestyisi ja hän voisi palata... plaa plaa.
        Perässäroikkuja on ihan sekaisin tunne-elämältään ja hormonitoiminnaltaan, saa raivareita eikä ymmärrä narsistin käyttäytymisen muutoksia, ennenkuin totuus narsismista saavuttaa uhrin ja oivallukset alkavat koostumaan kunnolla. Tähän voi mennä paljonkin aikaa.

        Mutta näiden asioiden manipulaattori ja järjestelijä on siis narsisti, ei uhrit.

        Just olen samaa mieltä. Narsistit osaa saada asiat näyttämään tunnetasoltaan eri ilmiöltä kuin mitä siellä oikeasti tunnetasolla tapahtuu.


      • poiuytrdvb

        Esim. mulle on käyny tällästä muiden kuin vanhempieni kanssa.
        Jotkut ihmiset on tehneet mun mielestä jotain hieman asiatonta, mutta en halua siitä heille mitään ongemaa vaan olen yrittänyt asiallisesti useita kertoja ottaa kontaktia ja selittää kuinka asia olisi syytä korjata, niin sitten ihmiset voikin reagoida näin: "Kattokaa nyt kuinka toi on muhun rakastunut, koko aika koittaa mulle puhua vaikka mä en jaksais !"


      • Tarkoitin
        Narsisti_ kirjoitti:

        "os ko. ihmisestä on kovasti häiriötä niin voisko kysmykseen tulla lähestymiskiellon hankkiminen. "
        Narsisti uhkailee tietenkin uhrejaan lähestymiskielloilla samaan aikaan kun itse soittelee näille salaa öisin ja puhuu lemmenvalojaan.. käy harrastamassa seksiäkin näiden kanssa ja pyytää näitä odottamaan itseään.
        Uuden kuullen uhataankin lähestymiskiellolla... Kysymys on siitä, että narsisti pitää kuria hovissaan. Kyse siitä kohtelusta jossa on ristiriitainen sointi... miksi sitä taas sanottiinkaan.

        Narsisti tarvitsee nämä seuraajansa pysyäkseen hengissä, narsistissa voimissa, että ei romahtaisi. Seuraajat ovat hänen suuruutensa todistajia ja lähteitä, joista ammentaa.

        Ota selvää mitä narsismi on, jos asia sinua kiinnostaa.
        Hyvin asiasta on kirjoittanut esim. SamVaknin
        http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Aapinen.html
        Suosittelen tutustumaan

        https://www.narsistienuhrientuki.fi/tietoa-narsismista/julkaisuja/pia-kaulio/kaksoissidos-vakava-ansa/
        "Kaksoissidos – vakava ansa
        Kaksoissidosviestinnällä tarkoitetaan ristiriitaista viestintää, jonka kohteella ei ole mahdollisuutta toimia oikein. Hän ei puolustautua, vastustaa tai edes poistua tilanteesta joutumatta häpeään. Ristiriitaisessa tilanteessa esimerkiksi"

        Tarkoitin kaksoissidosviestintää.
        Narsismikeskusteluissa on usein esillä ollut kaksoissidosviestintä.
        Kuvatunlaisia tilanteita on juuri narsistien ympärillä kun he tavoittelevat hallintaa vaatimalla uhria alistumaan täydellisesti hallintaansa tilanteessa kuin tilanteessa.


      • En.jaksa.enää

        Mulle on kans käyny nii et narsisti vainoo mua lopun ikäni enkä mä pääse siit eroon se seuraa mua ku hai laivaa mä oon yritäny päästä eroon mut aina kaikis ihmissuhteis se tunkee esiin oon aatellu et mä hyppään junan alle mä en enää jaksa tätä paskaelämää jonka tuo paskapää pilas


      • Tiedätkö
        En.jaksa.enää kirjoitti:

        Mulle on kans käyny nii et narsisti vainoo mua lopun ikäni enkä mä pääse siit eroon se seuraa mua ku hai laivaa mä oon yritäny päästä eroon mut aina kaikis ihmissuhteis se tunkee esiin oon aatellu et mä hyppään junan alle mä en enää jaksa tätä paskaelämää jonka tuo paskapää pilas

        Tiedätkö mitä sinulla on sellaista mitä narsisti sinulta haluaa?
        Narsistithan eivät rakkaudesta piittaa, vaan etsivät heitä hyödyttäviä hyödykkeitä.

        Tuon kun keksii niin on jo askeleen pidemmällä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1655
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      17
      1517
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      68
      1429
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      40
      1384
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      50
      1323
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1258
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1126
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1114
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1102
    Aihe