Älkää ostako uusia renkaita, käytetyt ovat ok

Kiertotalous

Oon ostanu uusia renkaita ja oon ostanu käytettyjä. Ja hintaero valtava. Kun ostat käytetyt renkaat ni niillä pärjää ihan hyvin normaalissa ajossa. Sama pätee myös nypittyihin nastarenkaisiin. Mitä mieltä ootte?

31

4136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyjgftyu

      On jäänyt ostamatta kun ainakin yksityiset myyjät pyytävät käytetyistä lähes uusien hintaa. En tiedä mistä sen "valtavan" hintaeron olet nähnyt. Jos käytetyt halpoja niin yleensä ovat lähes sakkorajoilla tai vanhuudesta täysin kovettuneita.

      Kakkosautoon olen noita katsellut mutta kiinalaiset täysin uudet ja tuoreet ovat tulleet halvemmaksi kuin ok-kuntoiset käytetyt.

      • jou1111

        Joo jotkut nuijat pyytävät aivan liikoja käytetyistä mutta sitten ne toiset vaan haluaa päästä eroon niistä renkaista että saavat tilaa varastoonsa. Se vaatii kyllä sitä että saa selailla aika paljon nettimarkkinoita ja tori.fi sivuja


      • jou1111

        Eikä se kovettunu ja tyylii joku 3mm rengas huono ole. Tavallisessa ajossa riittää ihan hyvin, mutta varovaisesti kylläkin. Radoille on sitten ihan omat kumit


      • tyjgftyu
        jou1111 kirjoitti:

        Eikä se kovettunu ja tyylii joku 3mm rengas huono ole. Tavallisessa ajossa riittää ihan hyvin, mutta varovaisesti kylläkin. Radoille on sitten ihan omat kumit

        Kyllä se kovettunut rengas on huono. Vielä viime talven ajelin 12v vanhoilla nastarenkailla (liikennekäytössä olivat olleet 10v) ja pito ihan olematon. 80-teillä sai ajaa mutkat 50-60 nopeudella. Uraa niissä yli 5mm ja kaikki nastat tallella mutta ei minkäänlaista pitoa kovettumisen takia.

        Kun saa uudet halpisrenkaat samalla hinnalla kuin käytetyt niin ehdottomasti suosin uusia.


      • Cruzeideri
        jou1111 kirjoitti:

        Eikä se kovettunu ja tyylii joku 3mm rengas huono ole. Tavallisessa ajossa riittää ihan hyvin, mutta varovaisesti kylläkin. Radoille on sitten ihan omat kumit

        Kyllä mullekin kovettunut 3mm kelpaa, mutta eihän sen arvo ole edes sitä vertaa kuin sen ostamiseen ja asentamiseen kuluu vaivaa.
        Jos ja kun 3mm on 1mm päässä sakkorajasta, niin jos uudessa on pintaa 8mm eli 8-2 = 6mm käyttökelpoista pintaa, niin kolmemillisessä on jäljellä enää 1/6 uudesta.
        Sitten se 3 millinen on jo selvästi huonompi ominaisuuksiltaan kuin uusi, puolitetaan hinta tämän takia 1/6 : 2 = 1/12.
        Sitten se kovettunut 3 millinen on vanhaa mallia ja häviää siksi entistä rankemmin uusimmille. Lisäksi ei ole mitään takeita sen kunnosta, ties vaikka olisivat paskana. Näiden kahden tekijän vuoksi otetaan taas puolet pois hinnasta: 1/12 : 2 = 1/24.

        Eli jos saa ne kolmemilliset hintaan 1/24 uudesta, sisältäen vaivan ja kustannukset, niin ollaan tasoissa. Eli jos uusi sarja maksaa 480e, niin allelaitettuina kolmemillisistä kannattaa maksaa korkeintaan 480e/24 = 20e. Tuolla rahalla ei saa edes sitä allelaittoa ja vielä pitäisi nettikirpparien kyttäämisellekin saada joku korvaus.


      • renkaitakaupan
        Cruzeideri kirjoitti:

        Kyllä mullekin kovettunut 3mm kelpaa, mutta eihän sen arvo ole edes sitä vertaa kuin sen ostamiseen ja asentamiseen kuluu vaivaa.
        Jos ja kun 3mm on 1mm päässä sakkorajasta, niin jos uudessa on pintaa 8mm eli 8-2 = 6mm käyttökelpoista pintaa, niin kolmemillisessä on jäljellä enää 1/6 uudesta.
        Sitten se 3 millinen on jo selvästi huonompi ominaisuuksiltaan kuin uusi, puolitetaan hinta tämän takia 1/6 : 2 = 1/12.
        Sitten se kovettunut 3 millinen on vanhaa mallia ja häviää siksi entistä rankemmin uusimmille. Lisäksi ei ole mitään takeita sen kunnosta, ties vaikka olisivat paskana. Näiden kahden tekijän vuoksi otetaan taas puolet pois hinnasta: 1/12 : 2 = 1/24.

        Eli jos saa ne kolmemilliset hintaan 1/24 uudesta, sisältäen vaivan ja kustannukset, niin ollaan tasoissa. Eli jos uusi sarja maksaa 480e, niin allelaitettuina kolmemillisistä kannattaa maksaa korkeintaan 480e/24 = 20e. Tuolla rahalla ei saa edes sitä allelaittoa ja vielä pitäisi nettikirpparien kyttäämisellekin saada joku korvaus.

        Tuolla matikalla sulle pitäisi maksaa 50egee kun haet 3mm koppurat nurkista pois?


      • Cruzeideri
        renkaitakaupan kirjoitti:

        Tuolla matikalla sulle pitäisi maksaa 50egee kun haet 3mm koppurat nurkista pois?

        Näinhän se on, eikä taitaisi useimmiten 50e riittääkään.

        Ihailla kyllä täytyy niitä, jotka ovat ympäristöarvojen vuoksi valmiita maksamaan ylihintaa koppuroista. Itse en ole niin eko.


    • yo1111

      Siis kannattaa ostaa vanteiden kera renkaat ni ei tarvi maksaa allelaitosta. voin sanoo että oon ostanu ja myynny renkaita 40 euron hintaan ja se on musta aika halpaa. Noin nyrkkisääntönä että jokasesta millistä pintaa maksan 10e eli 4mm 40e ja 6mm 60e. yli 100e en maksa käytetystä renkaasta eikä kenenkään muunkaan kannata

      • Cruzeideri

        Tuolla nyrkkisäännölläsi maksat nelimillisen kahdesta käyttömillistä 20e/mm, kun taas kuusimillisen neljä tulee hintaan 15e/mm ja kaupanpäälle saa pidemmän ajan ilman vaihtohuolia ynnä kustannuksia ja paremmat ominaisuudet.

        Aina ne renkaat vanteineenkin pitää alle jumpata, joten joku vaivanpalkka sillekin pitää saada. Ja mitä vähemmillä milleillä ostaa, sen useammin joutuu jumppaamaan eli tämä työn vaiva / kustannus kasvaa per milli.

        Mutta jos nyt laadukkaat 6mm renkaat keskikoossa tai isommissa saa 60e:lla, niin kai sitä voisi harkita.


    • jou1111

      Siis kaikki tämä että vaihtaa nyt itse ne renkaat auton alle ei ole kova homma, jos säästää renkaanostossa niin kannattaa säästää lisää vaihtamalle ite :) ja mun renkaat kuluu hemmetin hitaasti. Viimeisen 3 v aikana kesärenkaat kuluneet vain millin. Kierrätän renkaita edestä taakse niin pysyy kuluma tasasena sekä kuluu hitaammin. Eli jos ostan sen 5mm pintaa jäljellä olevan kumin ni se kestää sen kolme vuotta helposti

      • Cruzeideri

        Sama se montako vuotta kestää, oletettavasti millit kuluvat samaa vauhtia eli viisi jäljellä olevaa käyttömilliä kestää viisi kertaa pidempään kuin yksi. Jos se yksi onkin vanhentumisen takia kestävin milli, niin sillä on toisaalta myös huonoin pito, mikä jälleen tasoittaa tilanteen saman vauhdin kulumiseen.

        Miten se kierrätys (edestä taakse) hidastaa renkaiden kulumista? Kierrätyskin on oma vaivansa, en minä alle kahdenkympin renkaisiin ala koskemaankaan. Jos siis tarkoitit, että kesken ajokauden ylimääräisiä pyörittelyjä? Muuten renkaita vaihtaessa tietenkin laitan paremmat vetäville eturenkaille, että saan sarjan kulutettua tasaisesti ja voin ostaa neljä kerralla. Ikuisen kesän alueillahan ostavat tämän takia usein kaksi kerralla, eikä kai se renkaiden kokonaiskulumista nopeuta.


      • jou1111

        Kierrätys sillein että nyt edessä olevat menee ens talvella sitten taakse. Meitsi tykkää tehä kaiken laista autojen kanssa ja puunaan renkaat ja vanteet aina viimesen päälle kun irroitetaan ja laitetaan varastoon. Ja tuo huono pito vanhoissa kovettuneissa renkaissa ei haittaa jos ajaa vain tyyliin jotain 40-max60km/h niissä nopeuksissa ihan ok. Tietenkin jos ajelee paljon jossain motarilla niin sillon on parempi jos on paremmat rinkulat auton alla. Mutta mun pointi on että on mahdollista että autoilu on halpaa monen muunkin tavoin kuin halvat renkaat. esim huollot ja varaosat ja ja ne hemmetin turhat vakuutusmaksut jotka täyttä huijausta


      • jou1111

        Eli tekee huollot itse ja ostaa varaosat käytettynä tai tarvikeosina. Jos ei osaa ite korjaa autoo ni opettelee, ei se kovin vaikeeta ole. Ite en tiennyt autoista mitään 5 vuotta sitten ja niin se itseopiskelu sitten alkoi koska ei ollu varaa korjauttaa. Ja kaiken kukkuraksi se korjaaminen on mukavaa puuhaa ja säästää samalla eurosia.


      • Cruzeideri
        jou1111 kirjoitti:

        Eli tekee huollot itse ja ostaa varaosat käytettynä tai tarvikeosina. Jos ei osaa ite korjaa autoo ni opettelee, ei se kovin vaikeeta ole. Ite en tiennyt autoista mitään 5 vuotta sitten ja niin se itseopiskelu sitten alkoi koska ei ollu varaa korjauttaa. Ja kaiken kukkuraksi se korjaaminen on mukavaa puuhaa ja säästää samalla eurosia.

        Ilman muuta kannattaa, jos hommasta tykkää. Itse en oikeastaan, eikä ole tilojakaan, joten paras arvottaa oma vaivakin jotenkin.


      • Olet_pelle
        Cruzeideri kirjoitti:

        Ilman muuta kannattaa, jos hommasta tykkää. Itse en oikeastaan, eikä ole tilojakaan, joten paras arvottaa oma vaivakin jotenkin.

        Mihinkäs miljonäärin tilat ja taidot ovat kadonneet?


      • jaupauhau

        Ois kyllä mahtavaa saada tilat jostain halvalla. Olisi vaikka mitä projektii mielessä


      • Pentti_hei
        Cruzeideri kirjoitti:

        Sama se montako vuotta kestää, oletettavasti millit kuluvat samaa vauhtia eli viisi jäljellä olevaa käyttömilliä kestää viisi kertaa pidempään kuin yksi. Jos se yksi onkin vanhentumisen takia kestävin milli, niin sillä on toisaalta myös huonoin pito, mikä jälleen tasoittaa tilanteen saman vauhdin kulumiseen.

        Miten se kierrätys (edestä taakse) hidastaa renkaiden kulumista? Kierrätyskin on oma vaivansa, en minä alle kahdenkympin renkaisiin ala koskemaankaan. Jos siis tarkoitit, että kesken ajokauden ylimääräisiä pyörittelyjä? Muuten renkaita vaihtaessa tietenkin laitan paremmat vetäville eturenkaille, että saan sarjan kulutettua tasaisesti ja voin ostaa neljä kerralla. Ikuisen kesän alueillahan ostavat tämän takia usein kaksi kerralla, eikä kai se renkaiden kokonaiskulumista nopeuta.

        Se sinun C-sarjan vanha Mersusi on kyllä takavetoinen, samoin se E220_CDI jona sitä täällä samalla nimimerkilläsi esittelet. Olet sinä Pentti harvinaisen seko päästäsi.


    • renkaitajosjonkilaisia

      Olen myynyt paljon käytettyjä renkaita ja kesärenkaissa olen pitänyt minimipintana 4-5 mm, talvirenkaissa 5-6 mm. Käytettyjen renkaiden kunto tietysti vaihtelee ja huonot pitää oppia hylkäämään, vaikka pintaa olisikin.
      Käytetty on aina kompromissi. Mutta joskus kompromisseja joutuu tekemään.
      Luotettava rengasasentaja on käytettyjen käsittelyssä kaiken a ja o. Kuluttaja harvoin osaa noita arvostella...

      Mutta sanottakoon nyt selkeästi, että jos varaa on, niin kannattaa ja pitääkin ostaa uudet renkaat.

    • Mualta

      Juu ostais mielellään , mutta kun uutenakin alkaa olla vain vankkurinrenkaita tarjolla. Käytettynä ei osunut syksyllä joten meni uusien hankinnaksi. Vielä löyty, mutta myyjäkin totesi ettei ole hyllytavaraa.

      • Varmastilöytyy

        Ja mistähän vankkurinrenkaista oikein puhut? Ja mikä on kokosi jota ei tahdo löytyä?


      • Mualta
        Varmastilöytyy kirjoitti:

        Ja mistähän vankkurinrenkaista oikein puhut? Ja mikä on kokosi jota ei tahdo löytyä?

        No lähinnä renkaan korkeus 70mm. Vanteen koko 14. Joku voi tietenkin sanoa noita hetekanpyöriksi.

        Tarkoita hevosvakkureitten pyöriä. Niihin näyttää suuntaus olevan. Tai ainakin ne nykyään alkavat näyttämään. Näyttävän näköisiä menopelejä ja hevosvakkurin pyörät.

        Tuntuu hieman ristiriitaiselta kun tienpito on menossa huonompaan suuntaan ja samalla siirrytään yhä matala profiilisempiin renkaisiin. Tietysti kumia on vähemmän ja siitä syntyy säästöjä, mutta rengasrikot lisääntyy ja ajamisesta tulee tressaavaa.


      • Nykyaikanaeitoimi
        Mualta kirjoitti:

        No lähinnä renkaan korkeus 70mm. Vanteen koko 14. Joku voi tietenkin sanoa noita hetekanpyöriksi.

        Tarkoita hevosvakkureitten pyöriä. Niihin näyttää suuntaus olevan. Tai ainakin ne nykyään alkavat näyttämään. Näyttävän näköisiä menopelejä ja hevosvakkurin pyörät.

        Tuntuu hieman ristiriitaiselta kun tienpito on menossa huonompaan suuntaan ja samalla siirrytään yhä matala profiilisempiin renkaisiin. Tietysti kumia on vähemmän ja siitä syntyy säästöjä, mutta rengasrikot lisääntyy ja ajamisesta tulee tressaavaa.

        Autonvalmistajaa ei kiinnosta suomen teiden kunto. Ei nykyisiä autoja voida rengastaa sirkkelinterillä, nopeus, kantavuus ym. Ei onnistu sirkkelinterillä.


      • iuyguiytfuytfuyt
        Mualta kirjoitti:

        No lähinnä renkaan korkeus 70mm. Vanteen koko 14. Joku voi tietenkin sanoa noita hetekanpyöriksi.

        Tarkoita hevosvakkureitten pyöriä. Niihin näyttää suuntaus olevan. Tai ainakin ne nykyään alkavat näyttämään. Näyttävän näköisiä menopelejä ja hevosvakkurin pyörät.

        Tuntuu hieman ristiriitaiselta kun tienpito on menossa huonompaan suuntaan ja samalla siirrytään yhä matala profiilisempiin renkaisiin. Tietysti kumia on vähemmän ja siitä syntyy säästöjä, mutta rengasrikot lisääntyy ja ajamisesta tulee tressaavaa.

        Siis 70 sarjalaiset ilmeisesti. Ja leveys? Aivan takuulla löytyy renkaita ja helposti vielä kottikärryihinkin.

        Kuten edellä on sanottu, on markkina-alueemme niin pieni että autonvalmistajat eivät siitä ole kiinnostuneet niin että tekisivät pieni/pullapyöräisiä versioita suomeen. Nykyautoissa on suurelta osin halkaisijaltaan isommat jarrutkin kuin 14" vanteesi sisämitta.

        " Ei onnistu sirkkelinterillä. "

        Itse asiassa ulkomaisia rengasalan uutisia seuraamalla voi todeta että seuraavaksi on luvassa siirtyminen "sirkkelinteriin", eli renkaat alkavat kaventua ympäristösyistä, samalla kun halkaisija on kasvanut, eli vankkurinpyörävertaus ei ole enää kaukaa haettu.


    • VahingonLapset

      >>Oon ostanu uusia renkaita ja oon ostanu käytettyjä. Ja hintaero valtava. Kun ostat käytetyt renkaat ni niillä pärjää ihan hyvin normaalissa ajossa. Sama pätee myös nypittyihin nastarenkaisiin. Mitä mieltä ootte?<<

      Oon sitä mieltä että heikkotasoinen provo. Suomessa käytettyjen renkaiden hintapyynti lähentelee uusien renkaiden hintoja Viron nettikaupoissa suomeen toimitettuna. Rengas ei iästä parane, ja tuollaisen aloituksen kaltaisen höpinän kirjoittajan kohdalla herää epäilys siitä että suvussaan on käytetty laajemmaltikin käytettyjä kumeja.

    • kjsfhkjwheioh

      Kukas niitä käytettyjä renkaita sulle tekee ellei uusien ostaja?

    • 2255017

      Juu ostelen käytettyjä kitkarenkaita rengaskauppiailta kun niitä tulee sinne vaihdossa kun asenne taito ,osaaminen tai ainakin asenne estää ajamasta kitkarenkailla.

      • miltäsetuntuu

        Varmaan kiva olla persaukinen ja näyttää se rengasliikkeessä?


      • wanhatorvi

        Joka kymmenes työikäinen suomalainen oli viime vuonna ulosotossa. Koska se on äärimmäistä, niin ilmeisesti ainakin joka viides on perse auki. Niin että kurkussa tuulee.
        Mutta ne 20 prossaa kansasta tarvitsevat myös rengaspalveluita. No ainakin autoilevat.


    • kaytettjenrenkaat
      • KalliitTK

        V*tun riekottaja, muista mainita myös toimituskulujen hinnalla saa renkaan.


      • kjhbkjhkjhkj
        KalliitTK kirjoitti:

        V*tun riekottaja, muista mainita myös toimituskulujen hinnalla saa renkaan.

        Ilmiantaa vain. Mainonta viesteissä on kielletty Suomi24:n säännöissä.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1806
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      44
      1387
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1324
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe