styr - vai paarbuur

tollo

kumpi on kumpi luulin aikaisemmin styrbor ois
kuljettajan puoleinen eli (oik) mutta huomasin
että isommissa veneissä ohjaus on vasemmalla...
vääntäkää rautalangasta kyseinen ero,
kiitos jo etukäteen.

23

3328

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ulp

      Starboard: "The right hand of a ship or boat when facing the front, or fore or bow. Starboard does not change based on the orientation of the person aboard the ship or boat. Derived from the Scandinavian term "steerboard", which was hung off the right side of the boat, making it impractical to put the right side against a dock when in port, hence the left side of the boat became known as the port side."

      • tollo

        kiitos tiedosta,mutta saisko sumex.koska olin kipee enkkutunnit


      • tarviiko enemmin
        tollo kirjoitti:

        kiitos tiedosta,mutta saisko sumex.koska olin kipee enkkutunnit

        kai tajusit?? Ohjaajan istuin ei siihen vaikuta ja jos yritys oli provo,otin sen ilon jo sinulta ;-)


    • Mile

      Kuskin paikkaa on ollu molemmilla puolilla venettä. Vanhoissa kuvissa näkee monessa paatissa ruorin vasemmalla puolella.
      Jenkkiläisessä kirjassa suositeltiin ( jos voi valita) laittaa kuskin palli potkurin aiheuttaman väännön kumoamiseksi samalle puolelle kuin potkurin kätisyys. Toimiva ratkaisu ainakin omassa paatissa.

    • muuten

      miksi styrbord ja barbord ovat veneen eri
      laidoilla, eivätkä samalla laidalla?

      • JRxxx

        ...kysymys tosissaanotettavaksi tarkoitettu vai ei, mutta vastataan silti :)
        Alunperin isompiakin aluksia ohjattiin sivulla olevalla peräsinairolla (keskellä oleva peräsin taisi yleistyä vasta joskus 1700-luvulla tai jotain semmoista, kuitenkin siis ollut käytössä vasta ehkä alle 5% merenkulkun historiasta). Käsittääkseni sen sijoittaminen yleensä oikealle laidalle taas johtui siitä, että oikeakätisyys on jostain syystä ihmisillä tavallisempaa ja oikeakätisen on luonnikkaampaa käsitellä oikealla laidalla olevaa peräsinairoa. Peräsintä ei tietenkään haluttu teloa rantaan tai laituriin, joten laituriin kiinnityttiin siitä toisesta eli vasemmasta kyljestä.


      • Caitzu
        JRxxx kirjoitti:

        ...kysymys tosissaanotettavaksi tarkoitettu vai ei, mutta vastataan silti :)
        Alunperin isompiakin aluksia ohjattiin sivulla olevalla peräsinairolla (keskellä oleva peräsin taisi yleistyä vasta joskus 1700-luvulla tai jotain semmoista, kuitenkin siis ollut käytössä vasta ehkä alle 5% merenkulkun historiasta). Käsittääkseni sen sijoittaminen yleensä oikealle laidalle taas johtui siitä, että oikeakätisyys on jostain syystä ihmisillä tavallisempaa ja oikeakätisen on luonnikkaampaa käsitellä oikealla laidalla olevaa peräsinairoa. Peräsintä ei tietenkään haluttu teloa rantaan tai laituriin, joten laituriin kiinnityttiin siitä toisesta eli vasemmasta kyljestä.

        Jos noin on niin miksi pikkuprutkujen ohjauskahvat ovat vasemalla puolella????
        Onko "merimiehet" nykyään vasenkätisiä?


      • tutkija2
        Caitzu kirjoitti:

        Jos noin on niin miksi pikkuprutkujen ohjauskahvat ovat vasemalla puolella????
        Onko "merimiehet" nykyään vasenkätisiä?

        Tässä selitys perustuu oikeakätisyyteen. Vanhaa peräsintä liikuteltiin aikoinaan kahdella kädellä, jolloin oli luontevaa että peräsin oli oikealla. Perämoottoria puolestaan ohjataan kuitenkin yhdellä kädellä. Tällöin oikea käsi vapautuu sellaiseen mitä on luontevaa tehdä oikealla kädellä, siis kun suurin osa on oikeakätisiä. Esimerkiksi kaljan juontiin. Olisi epäluontevaa pitää kaljapulloa vasemmassa kädessä. Näin ainakin suurimmalla osasta meistä.


      • Anonyymi

        No siksi kun se ohjausmela olisi voinut ratauduttaessa mennä rikki osuessaan laituriin. Lastaus tehtiin sitten toiselta puolelta.


      • Anonyymi

        Viikinki veneissä ohjattiin alusta pitkällä melalla
        OIKEASTA kainalosta. Se oli siis styran (ruots.)
        puoli. Siinäpä muistisääntö teille.


    • muisti keino

      eli styr, niinkuin tyyris. Oikeisto:=) eli oikealla, palaa vihreä valo, Vasemmalla punanen. No joo tolla systeemillä mä aikoinaan sen opettelin, Ruottalaiset muuten tekee veneitä, jossa ohjaus vasemmallapuolella

      • JRxxx

        ...muistisääntö, joka ei oikeastaan liity kulkusääntöön vaan lateraaliviittoihin (nehän ovat siellä toisinpäin kuin täällä): red is right... Ko. seutukunnan nykyinen poliittinen ilmasto huomioiden tuo on minua jossain määrin huvittanut...


    • .................

      ennen laivat oli useimmiten vasen kylki kiinni kaijassa:


      vasen puoli=paapuuri= PORT SIDE(sataman puoli)

      Oikea puoli oli merelle päin eli styyrpuuri=starboard(tähdet loisti kylkeen)

    • Anonyymi

      Veneessä on oikea ja vasen. Muut on ruotsalaista paskaa.

      • Anonyymi

        Olet sivistymätön, termit tulevat Englanninkielestä ja myöhemmin vääntyneet Ruotsiksi / Suomenkieleen.

        Kyllä on paljon järkevämpää ja jopa virallisesti kauppamerenkulussa käyttää termejä, kuin vasenta ja oikeaa, koska nämä vaihtelevat aluksessa henkilön katsonta suunnasta riippuen.

        Siksi kaikkien turvallisuuden vuoksi aluksissa on portside ja starboardside kansan omaisesti paarpuuri / styyrpuuri

        Eli kohdataan merellä vastakkain parpuuri-paarpuuri.

        Ja jos vertaa Suomea Ruotsiin, niin mitä paskaa Ruotsissa on vs Suomi, en kyllä keksi yhtäkään asiaa, joka olisi täällä paremmin, kerro sinä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet sivistymätön, termit tulevat Englanninkielestä ja myöhemmin vääntyneet Ruotsiksi / Suomenkieleen.

        Kyllä on paljon järkevämpää ja jopa virallisesti kauppamerenkulussa käyttää termejä, kuin vasenta ja oikeaa, koska nämä vaihtelevat aluksessa henkilön katsonta suunnasta riippuen.

        Siksi kaikkien turvallisuuden vuoksi aluksissa on portside ja starboardside kansan omaisesti paarpuuri / styyrpuuri

        Eli kohdataan merellä vastakkain parpuuri-paarpuuri.

        Ja jos vertaa Suomea Ruotsiin, niin mitä paskaa Ruotsissa on vs Suomi, en kyllä keksi yhtäkään asiaa, joka olisi täällä paremmin, kerro sinä?

        Ruotsissa on lähiöitä, joihin poliisi ei uskalla ja siellä räjähtelee pommeja tuon tuostakin jengi- ja huumekauppasodissa.
        On tietenkin makuasia, onko ne huobnoja vai hyviä juttuja. Räjäyttäjien mielestä se voi olla jätte bra.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet sivistymätön, termit tulevat Englanninkielestä ja myöhemmin vääntyneet Ruotsiksi / Suomenkieleen.

        Kyllä on paljon järkevämpää ja jopa virallisesti kauppamerenkulussa käyttää termejä, kuin vasenta ja oikeaa, koska nämä vaihtelevat aluksessa henkilön katsonta suunnasta riippuen.

        Siksi kaikkien turvallisuuden vuoksi aluksissa on portside ja starboardside kansan omaisesti paarpuuri / styyrpuuri

        Eli kohdataan merellä vastakkain parpuuri-paarpuuri.

        Ja jos vertaa Suomea Ruotsiin, niin mitä paskaa Ruotsissa on vs Suomi, en kyllä keksi yhtäkään asiaa, joka olisi täällä paremmin, kerro sinä?

        Kyllä se taitaa olla toisin päin vaikka englantilaiset on keksinyt termille tähtinavigoitiin liittyviä selityksiä. Styrboard tulee peräsinmelasta joka oli oikealla laidalla. Termi kulkeutui Englantiin Skandinaviasta ja egelsmannien piti merikansna keksiä sille uusi merkitys myöhemmin. Viikingeillä oli omat konstinsa navigointiin tähtinavigointi kehittyi vasta myöhemmin kun laivoissa oli peräsimet. Tähtinavigointia tehdään siltä laidalta joka on siihen kulloinkin sopivin. Vaikka englantilaisen selityksen mukaan upseerit promeneerasivat laivan arvokkaammalla puolella sekstantteineen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruotsissa on lähiöitä, joihin poliisi ei uskalla ja siellä räjähtelee pommeja tuon tuostakin jengi- ja huumekauppasodissa.
        On tietenkin makuasia, onko ne huobnoja vai hyviä juttuja. Räjäyttäjien mielestä se voi olla jätte bra.

        Joo ja Suomessa on poliisi, joka kyllä lähtee Citymarkettin jos joku jäänyt 85ct myymälävarkaudesta kiinni, mutta eivät jaksa puuttua vaikka valvontakuvasta tunnistettava bensavaras huoltoasemalla.

        Lisäksi jaksava liikennettä kytätä, mutta rikoksia jää selvittämättä todella paljon, kun ei o resursseja.

        Jos sulla yhtään loogista-ajattelua, voit nähdä Suomen tilanteen kyllä muuttuvan vuosien kuluessa, silöä samaoista matuista mitä tänne rahdattu laumoittain, niin ruotsissa riehuvat, kun kotoutus meni metsään ja uskonto on vielä näiden kaverien puolella, meidän Suomalaisten on vaikea ymmärtää tuota uskon kuviota, mutta nuille maahanmuutaneille se on vakava paikka ja henkinen tuki, sekä ryhmän arvostus.

        Että, näin, toivottavasti ajattelet hieman, niin ymmärrät, että lintu koto on jo mennyttä ja kohta alkaa ongelmat, kiitos edellisennhallituksen!


      • Anonyymi

        Juuri näin.
        Ihan sama juttu se on lepuuttajien kanssa, ei ne ole mitään fendereitä saatika fendareita


    • Anonyymi

      Ruotsi on homoseksimaa

    • Anonyymi

      styyrpuuri on oikea ja paapuuri vasen, riippumatta siitä kummalta puolelta venettä ohjataan

    • Anonyymi

      Kabyssinpuoli. Peti keulassa.

      • Anonyymi

        Sielläkö runkkaat pullolla anukseen itseäsi?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen

      KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      363
      3685
    2. Kuka on mystinen heppamies?

      Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel
      Kotimaiset julkkisjuorut
      109
      1353
    3. Muutto ei ratkaise mitään.

      Sielläkin on naapurit. 😉 Nähdään?
      Ikävä
      94
      1227
    4. Jäätävä epävarmuus

      Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko
      Ikävä
      65
      971
    5. Yksi iso yllätys luvassa The Summit Suomi -finaalijaksossa - Tiesitkö nämä Summit-loppukolmikosta?

      The Summit Suomi on tarjoillut yllättäviä pudotuksia ja melkoisen määrän pelkkää kisaajien vaelluksen kuvaamista Norjass
      Tv-sarjat
      12
      844
    6. Ainakin hän on elossa

      ehdin jo huolestua.
      Ikävä
      38
      820
    7. Ei tullut konkurssia, tuli 3 karhua

      Olipas hyvä uutinen. Näin sitä vaan tunnetaan. Persut eivät onnistuneet tuhoamaan.. tätäkään
      Ähtäri
      60
      819
    8. Voi että! Sergey Hilman paljastaa Race Across the World -kuvauksista: "Tämä oli se paras jekku"

      Tykätään! Aikamoinen pari tämä Sergey Hilman ja Sini Sabotage - herättävät varmasti vahvoja tunteita suuntaan sun toise
      Suomalaiset julkkikset
      11
      807
    9. Ei sua mies varmaan kauheasti haittaa

      Jos otan sut omakseni, tässä lähiaikoina ❤️
      Ikävä
      65
      801
    10. Perjantaita!

      Miltä kaivattusi tuoksuu? Tuli mieleen kun täällä usein mainitaan pahasta hajusta. 🤔
      Ikävä
      56
      798
    Aihe