Eksyneelle Joonalle!

ohjeidenantaja

Jumalan valtakunnan löytänyt
21/11/2017 22:17

Miksi Joona olet lähtenyt syömään vieraasta laumasta väärää ravintoa ja arvostelemaan vanhoillislestadiolaisten puhujien sanomaa? Sanotaanhan Raamatussa kylläkin että itse teistänne nousevat ne sudet jotka eivät laumaa säästä! Ethäin ole yksi niistä paimenista? Muualla ei tulla autuaiksi, ei ole kuin yksi tie. Siellä on oikeaa ravintoa, siellä kuuluu Hyvän Paimenen kutsuva ääni niillekin lampaille ja paimenille, joita pedot uhkaavat! Tule takaisin, luovu kaikesta vihollisen aikaansaamasta hapatuksesta ja palaa omaan laumaasi! Siellä on evankeliumin puhtaat virrat ja Pyhän Hengen sovintosaarna ja Kristus itse on sen lauman pää! Usko anteeksi kaikki Jeesuksen nimessä ja kalliissa Vapahtajamme maahan vuotaneessa veressä kaikki epäilykset ja väärät opit sekä harhapolut! Olimme iloisia siitä että näit uskossa oikean tien ja puheesi oli raitis, mutta nyt uhkaavat väärien henkien mukana pois kulkeneet ja kauaksi eksyneet juuri sitä sananpalvelijaa! Jumala auttakoon Sinua löytämään takaisin oikeaan laumaan ja oikean tien, sinne missä on ilo ,rauha ja vapaus, jonka vain oikea syntien anteeksiantamus voi tuoda ja Pyhä Henki, ,joka todistaa sydämestä sydämeen: Tämä on Jumalan Valtakunta! Ovet ovat auki armon valtakunnassa vieläkin! Tervetuloa Myrskyläntielle Oulunkylään Helsingin Rauhanyhdistykselle!

66

1003

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ILU-

      En ole Joona, mutta vastaan tähän omasta puolesta.
      Aloittaja, sinun on vaikea tietää hoitokokouksista ja niistä ajoista, kun vl-liike on lähtenyt menemään vikaan. Vl-liike on pois poikennut oikealta tieltä.
      Lue Joonan gradu, niin tiedät enemmän.

      • Miksi_sinusta

        on täörkeää tietää 40 vuodeb takaisista sekoiluista ja harhailuista?


      • ILU-

        Koska suurin osa vl-uskoisista on edelleen tässä hoidetussa hengessä, mihin heidät hoidettiin (kun he tekivät parannuksen kososlaisesta hengestä ja uskoivat puheet ja säännöt, joita puhujat heille saarnasi).

        Voin sanoa sen omakohtaisesti, kun minun piti tehdä parannus 70-luvulla kososlaisesta hengestä ja kuunnella saarnoja, joissa "kaikki" (lue gradusta) luettiin synniksi. Elin yli 30 vuotta siinä uskossa, että nämä asiat ovat syntiä, eli elin lain alla. Kun olen seurannut ystäviäni ja muita vl-tuttuja, huomaan, että he ovat vielä lain alla, eli he ovat edelleen "hoidetussa tilassa" mihin heidät hoitokokouksissa hoidettiin.


      • Ei_kai_siinä
        ILU- kirjoitti:

        Koska suurin osa vl-uskoisista on edelleen tässä hoidetussa hengessä, mihin heidät hoidettiin (kun he tekivät parannuksen kososlaisesta hengestä ja uskoivat puheet ja säännöt, joita puhujat heille saarnasi).

        Voin sanoa sen omakohtaisesti, kun minun piti tehdä parannus 70-luvulla kososlaisesta hengestä ja kuunnella saarnoja, joissa "kaikki" (lue gradusta) luettiin synniksi. Elin yli 30 vuotta siinä uskossa, että nämä asiat ovat syntiä, eli elin lain alla. Kun olen seurannut ystäviäni ja muita vl-tuttuja, huomaan, että he ovat vielä lain alla, eli he ovat edelleen "hoidetussa tilassa" mihin heidät hoitokokouksissa hoidettiin.

        sitten muua auta kuin heittäytyä Joonan kelkkaan. Joona ei ollut syntynytkään vielä hoitokokousaikoina. Tosin hän on saastuttanut itsensä lukemalla senaikaiset Päivämiehet.


      • ILU-

        Eihän Joona ole saastuttanut itseä 70-luvun Päivämiehistä, eihän hän ole uskonut niitä kirjoituksia todeksi, niin kuin minä uskoin. Yli 30 -vuotta uskoin ne todeksi, vasta täältä s24 -palstalta luin v. 2006, että hoitokokoukset eivät olleet oikein.
        SRK:n johto on tiennyt jo 80 -luvun alussa, että hoitokokoukset eivät olleet oikein, mutta seurakunnalle sitä ei kerrottu, vieläkin monet uskovat hoitokokoukset oikeiksi, muutamia ylilyöntejä lukuunottamatta.


      • raamatustakin
        ILU- kirjoitti:

        Koska suurin osa vl-uskoisista on edelleen tässä hoidetussa hengessä, mihin heidät hoidettiin (kun he tekivät parannuksen kososlaisesta hengestä ja uskoivat puheet ja säännöt, joita puhujat heille saarnasi).

        Voin sanoa sen omakohtaisesti, kun minun piti tehdä parannus 70-luvulla kososlaisesta hengestä ja kuunnella saarnoja, joissa "kaikki" (lue gradusta) luettiin synniksi. Elin yli 30 vuotta siinä uskossa, että nämä asiat ovat syntiä, eli elin lain alla. Kun olen seurannut ystäviäni ja muita vl-tuttuja, huomaan, että he ovat vielä lain alla, eli he ovat edelleen "hoidetussa tilassa" mihin heidät hoitokokouksissa hoidettiin.

        On vieläkin entistä siementä;
        Jes.6:13 "Ja ehkä kymmenes osa siihen vielä jää, niin sekin taas hävitetään; kuitenkin niin kuin tammella ja tuomella jää kanto, vaikka heidän lehtensä varistetaan, niin pitää myös pyhällä siemellä kanto oleman".
        Täältä 2004: Hese
        "en voi
        nimiä antaa , mutta vastauksia kyllä , jos se sallitaan.
        En ole koskaan joutunut tekemään parannusta
        väärästä hengestä, en kerskaile, ja tunnen myös muita."
        Matt 28:
        --Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.

        Vieläkin Hyväpaimen johtaa laumaansa.


      • syyt
        raamatustakin kirjoitti:

        On vieläkin entistä siementä;
        Jes.6:13 "Ja ehkä kymmenes osa siihen vielä jää, niin sekin taas hävitetään; kuitenkin niin kuin tammella ja tuomella jää kanto, vaikka heidän lehtensä varistetaan, niin pitää myös pyhällä siemellä kanto oleman".
        Täältä 2004: Hese
        "en voi
        nimiä antaa , mutta vastauksia kyllä , jos se sallitaan.
        En ole koskaan joutunut tekemään parannusta
        väärästä hengestä, en kerskaile, ja tunnen myös muita."
        Matt 28:
        --Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.

        Vieläkin Hyväpaimen johtaa laumaansa.

        "en voi nimiä antaa, mutta vastauksia kyllä, jos se sallitaan.
        En ole koskaan joutunut tekemään parannusta
        väärästä hengestä, en kerskaile, ja tunnen myös muita."
        ”Vieläkin Hyväpaimen johtaa laumaansa.”

        Vai johtaa! Tekö olette sitten entisessä uskossa, kun ette ole tehneet henkiparannusta? Tämä on kyllä väärä luulo! Olette hiljaa seuranneet, miten toisia uskovia hoidettiin, ette nousseet väärä hoitoa vastustamaan ja siksi säästyitte henkiparannukselta.

        Mutta ette suinkaan ole syyttömiä! Olette osallisia juuri tuon hiljaisuutenne takia. Saulus, eli Paavali tunnusti syyllisyytensä Stefanoksen kivitykseen, vaikkei hän itse kivittänyt, vaan katseli:
        ”Saul oli samaa mieltä kuin muut ja hyväksyi sen, että Stefanos surmattiin.”(Ap.t.8:1)
        Miten semmoista laumaa johtaa Hyvä Paimen, joka kivittää mummoja?


      • ILU-

        Tämä on ihan aiheellinen pohdinta, osallistuivatko hekin hoitoihin, jotka hiljaa katsoivat sivusta, eivätkä nousseet hoitomiehiä vastaan.


      • lisäkysymyksiä

        Olisi tietysti hyvä jos joku sellainen, joka näki hoitokokoukset vääräksi ja ei noussut hoitajia vastaan, kertoisi miksi niin teki ja miten pystyi kulkemaan vl-liikkeen mukana ja tiesivätkö he, että vl-liikkeen sisällä on kahta henkeä. OLIKO TODELLAIN NIIN, ETTÄ JOTKUT YMMÄRSIVÄT JO SILLOIN 70 - 80 -LUVULLA, ETTÄ VL-LIIKKEESSÄ ON KAHTA HENKEÄ, 1) NE JOTKA HOIDETTIIN (USKOIVAT) SRK:N HENKIOPPIIN JA 2) NE JOTKA EIVÄT USKONEET SRK:N HENKIOPPIIN.
        Todellakin, vasta 2006 minulle selvisi tämän s24 -kautta, että hoitokokoukset olivat väärin. Kuka sitä tietoa alkoi jakamaan täällä netissä, oliko ne, jotka hoidettiin ulos vl-liikkestä, vai ne jotka kulkivat vl-liikkeen mukana. Olisi ihan mielenkiintoista tietää.


      • syyt kirjoitti:

        "en voi nimiä antaa, mutta vastauksia kyllä, jos se sallitaan.
        En ole koskaan joutunut tekemään parannusta
        väärästä hengestä, en kerskaile, ja tunnen myös muita."
        ”Vieläkin Hyväpaimen johtaa laumaansa.”

        Vai johtaa! Tekö olette sitten entisessä uskossa, kun ette ole tehneet henkiparannusta? Tämä on kyllä väärä luulo! Olette hiljaa seuranneet, miten toisia uskovia hoidettiin, ette nousseet väärä hoitoa vastustamaan ja siksi säästyitte henkiparannukselta.

        Mutta ette suinkaan ole syyttömiä! Olette osallisia juuri tuon hiljaisuutenne takia. Saulus, eli Paavali tunnusti syyllisyytensä Stefanoksen kivitykseen, vaikkei hän itse kivittänyt, vaan katseli:
        ”Saul oli samaa mieltä kuin muut ja hyväksyi sen, että Stefanos surmattiin.”(Ap.t.8:1)
        Miten semmoista laumaa johtaa Hyvä Paimen, joka kivittää mummoja?

        Mainitsetko mistä mihin Paavali teki parannuksen, kääntymisen.


      • ILU- kirjoitti:

        Tämä on ihan aiheellinen pohdinta, osallistuivatko hekin hoitoihin, jotka hiljaa katsoivat sivusta, eivätkä nousseet hoitomiehiä vastaan.

        Kykkä. Nämä "hiljaiset" osallistuvat jopa itsmurhiin johtaviin kiusuksiin, nököttämällä takapenkissä hiukset tukasti eteenpäin kammattuina, jopa myötätuntoa nyökytellen, etteivät itse joutuisi näiden "Oulun miesten" kurittamaksi.

        Siinä olisi pitänyt jo suuren yleisön reakoida, mutta pelottelu oli niin suuri, että entiset sotajermustkin istuivat heikot housuissa, aamuyölle asti.


      • lisäkysymyksiä kirjoitti:

        Olisi tietysti hyvä jos joku sellainen, joka näki hoitokokoukset vääräksi ja ei noussut hoitajia vastaan, kertoisi miksi niin teki ja miten pystyi kulkemaan vl-liikkeen mukana ja tiesivätkö he, että vl-liikkeen sisällä on kahta henkeä. OLIKO TODELLAIN NIIN, ETTÄ JOTKUT YMMÄRSIVÄT JO SILLOIN 70 - 80 -LUVULLA, ETTÄ VL-LIIKKEESSÄ ON KAHTA HENKEÄ, 1) NE JOTKA HOIDETTIIN (USKOIVAT) SRK:N HENKIOPPIIN JA 2) NE JOTKA EIVÄT USKONEET SRK:N HENKIOPPIIN.
        Todellakin, vasta 2006 minulle selvisi tämän s24 -kautta, että hoitokokoukset olivat väärin. Kuka sitä tietoa alkoi jakamaan täällä netissä, oliko ne, jotka hoidettiin ulos vl-liikkestä, vai ne jotka kulkivat vl-liikkeen mukana. Olisi ihan mielenkiintoista tietää.

        Ei siinä mistään hengistä ollut kysymys, kun suoraan saatanasta.


      • ILU-

        "Hiljaiset" eivät uskaltaneet nousta SRK:n johtoa vastaan, koska olisivat itse joutuneet hoitoihin. He vaan istuivat hiljaa.
        Saattaa olla, että he ajattelivat, että he ovat oppineet, että tämä on Jumalan valtakunta, että he katsovat miten tässä käy. Puhuivatko he koskaan toisilleen, etteivät usko SRK:n henkioppiin, olivatko he pariskuntia tai jopa perheitä. Ainakin Viljo Juntunen on pyytänyt anteeksi, että katsoi vierestä hiljaa, kun hoitoja tehtiin.


      • hiljennettiin
        lisäkysymyksiä kirjoitti:

        Olisi tietysti hyvä jos joku sellainen, joka näki hoitokokoukset vääräksi ja ei noussut hoitajia vastaan, kertoisi miksi niin teki ja miten pystyi kulkemaan vl-liikkeen mukana ja tiesivätkö he, että vl-liikkeen sisällä on kahta henkeä. OLIKO TODELLAIN NIIN, ETTÄ JOTKUT YMMÄRSIVÄT JO SILLOIN 70 - 80 -LUVULLA, ETTÄ VL-LIIKKEESSÄ ON KAHTA HENKEÄ, 1) NE JOTKA HOIDETTIIN (USKOIVAT) SRK:N HENKIOPPIIN JA 2) NE JOTKA EIVÄT USKONEET SRK:N HENKIOPPIIN.
        Todellakin, vasta 2006 minulle selvisi tämän s24 -kautta, että hoitokokoukset olivat väärin. Kuka sitä tietoa alkoi jakamaan täällä netissä, oliko ne, jotka hoidettiin ulos vl-liikkestä, vai ne jotka kulkivat vl-liikkeen mukana. Olisi ihan mielenkiintoista tietää.

        hyllylle


      • hyllyltäotettiinkin
        hiljennettiin kirjoitti:

        hyllylle

        Löytyy Cd.ltä


      • jospajokuluki
        lisäkysymyksiä kirjoitti:

        Olisi tietysti hyvä jos joku sellainen, joka näki hoitokokoukset vääräksi ja ei noussut hoitajia vastaan, kertoisi miksi niin teki ja miten pystyi kulkemaan vl-liikkeen mukana ja tiesivätkö he, että vl-liikkeen sisällä on kahta henkeä. OLIKO TODELLAIN NIIN, ETTÄ JOTKUT YMMÄRSIVÄT JO SILLOIN 70 - 80 -LUVULLA, ETTÄ VL-LIIKKEESSÄ ON KAHTA HENKEÄ, 1) NE JOTKA HOIDETTIIN (USKOIVAT) SRK:N HENKIOPPIIN JA 2) NE JOTKA EIVÄT USKONEET SRK:N HENKIOPPIIN.
        Todellakin, vasta 2006 minulle selvisi tämän s24 -kautta, että hoitokokoukset olivat väärin. Kuka sitä tietoa alkoi jakamaan täällä netissä, oliko ne, jotka hoidettiin ulos vl-liikkestä, vai ne jotka kulkivat vl-liikkeen mukana. Olisi ihan mielenkiintoista tietää.

        että eriseurat ovat aina teidän keskellänne.


      • olipuhujiakin
        lisäkysymyksiä kirjoitti:

        Olisi tietysti hyvä jos joku sellainen, joka näki hoitokokoukset vääräksi ja ei noussut hoitajia vastaan, kertoisi miksi niin teki ja miten pystyi kulkemaan vl-liikkeen mukana ja tiesivätkö he, että vl-liikkeen sisällä on kahta henkeä. OLIKO TODELLAIN NIIN, ETTÄ JOTKUT YMMÄRSIVÄT JO SILLOIN 70 - 80 -LUVULLA, ETTÄ VL-LIIKKEESSÄ ON KAHTA HENKEÄ, 1) NE JOTKA HOIDETTIIN (USKOIVAT) SRK:N HENKIOPPIIN JA 2) NE JOTKA EIVÄT USKONEET SRK:N HENKIOPPIIN.
        Todellakin, vasta 2006 minulle selvisi tämän s24 -kautta, että hoitokokoukset olivat väärin. Kuka sitä tietoa alkoi jakamaan täällä netissä, oliko ne, jotka hoidettiin ulos vl-liikkestä, vai ne jotka kulkivat vl-liikkeen mukana. Olisi ihan mielenkiintoista tietää.

        joita hyllytettiin, mutta eivät tehneet h.parannusta.
        Puhuivat myöhemmin.


      • hsllekin
        olipuhujiakin kirjoitti:

        joita hyllytettiin, mutta eivät tehneet h.parannusta.
        Puhuivat myöhemmin.

        Kelpasi sellainen


    • Joona_vastasi

      tähän aloituskirjoitukseen blogissaan. Joonalla ei ole tarkoitustakaan palata Jumalan valtakuntaan. Jumalan valtakunta on häneltä ja hänen hengenheimolaisiltaan täysin hukassa.

      Nöin päin sitä voi tehdä itse ratkaisunsa... eli siis omalla päätöksellä voi lähteä Jumalan valtakunnasta. Jumalan valtakuntaan taas voi palata vain, jos Jumala kutsuu, jos JUmala antaa synnintunnon ja palaamisen armon. Joonalla ei ole synnintuntoa, vaan vain oma uhonsa. Hänen osansa eriseuran eräänlaisena päämiehenä lienee toivoton.

      • Ei_asialle

        sitten ole mitään tehtävissä.


    • Helsingin_rau-

      hanyhdistyksellä puhuu nyt klo 18.00 alkaen Tuomo Komulainen. Onkohan Joona eriseuralaisineen kuuntelemassa? LInkki tuossaaloituksessa NETTISEURAT SUORINA LÄHETYKSINÄ.

      • Tämä lause on avointa pilkkaa.

        "Onkohan Joona eriseuralaisineen kuuntelemassa?"

        Ei pitäisi kuulua sydämestään uskovaisen kielenkäyttöön.


      • etsivä-xxx
        pääkaupunginvl-mies kirjoitti:

        Tämä lause on avointa pilkkaa.

        "Onkohan Joona eriseuralaisineen kuuntelemassa?"

        Ei pitäisi kuulua sydämestään uskovaisen kielenkäyttöön.

        Jaksamista sinulle ja muille, jotka ymmärtävät, että ihmisellä on oikeus lähteä vl liikkeestä ilman tällaista vihakampanjaa, jollaiselle kaikki tänne päivittäin jatkuvasti postattava vaikuttaa. Se ei anna hyvää kuvaa yhdestäkään uskonnollisesta liikeestä, että niitä aletaan näin mustamaalaamaan, jotka ovat liikkeestä lähteneet pois. Joona on aivan selkeästi kertonut mitä ajattelee. On itse pyytänyt eron puhujan tehtävästä. Mitään oikeutusta ei ole tälle toiminnalle mitä täällä harjoitetaan.

        Tämä on lähellä sitä mitä Jehovan todistajat toimivat, eikä se ole tapa millä kristillinen seurakunta toimii. Liikkeeseen syntyneellä on oikeus lähteä ilman kiusaamista tai mustamaalaamista. Minusta tämä täällä kertoo erittäin kirkkaasti vain huonoa viestiä vanhoillislestadiolaisuudesta. Se että tallaista täälläkin harjoitetaan kertoo pikemminkin minulle, joka en ole lestadiolaiseksi syntynyt, että ilmassa on vakavia varoitusmerkkejä siitä, että kaikki ei ole niin kuin kristillisessä seurakunnassa tulisi olla. Uskonnollinen vaino on yksi sen varoitusmerkki.


      • Jeesuskysyi
        pääkaupunginvl-mies kirjoitti:

        Tämä lause on avointa pilkkaa.

        "Onkohan Joona eriseuralaisineen kuuntelemassa?"

        Ei pitäisi kuulua sydämestään uskovaisen kielenkäyttöön.

        "Tahdotteko tekin mennä pois?"
        Hän rakasti ja rakastaa.


    • vlvaasa

      En kyllä ymmärrä tätä pilkkaa Joonaa kohtaan, sillä ei nöyrä vanhoillinen omat syntinsä ja puutteensa tuntien lähde tuolla lailla toisia pilkkaamaan ja varsinkaan vielä luule, että hän vain on oikeassa ja hänen taustaryhmänsä. Outoa on myös se, että hän ei ymmärrä, että jos 40 vuotta sitten mentiin SRK:n johdolla vikaan, minkä SRK on itse myöntänyt, niin mitä sillä on tämän päivän uskoon ja sen näkemyksiin merkitystä. Totta kai sillä on merkitystä, koska uskomme uskon tulevan "uskosta uskoon" ja jos usko jossain ja joskus on mennyt karille, niin silloin "uskosta uskoon"syntyvä usko menee myös karille!

      • Eihän_tuossa

        oikeastaan ole pilkattu Joonaa. Aloitusteksti on Joonan omasta blogista, jossa joku Jumalan lapsi kehottaa Joonaa palaamaan taikka toivoo hänen palaavan. Joona on vastannut aloitustekstiin blogissaan, ettei hänellä ole tarkoitustakaan palata ennen kuin opetus Jumalan valtakunnassa muutetaan hänen korvasyyhynsä mukaiseksi.

        Joona on äärettömän julkea.Kun jossakussa toisessa ketjussa oli kopioitu Joonan aiempia kirjoituksia ja nyt tuoreita kirjoituksia ja kyseltiin Joonalta, onko hän nyt muuttanut mielipiteitään, vai mistä oikein on kyse. Joona reteesti ilmoitti, että nyt Jumalan valtakunnasta lähdettyään hän on muuttanut mielipiteitään.

        Tampereen päiväseuroissa tänään osuvasti sanottiin, että ainahan on ollut niitä, jotka alkavat elää toisten synneissä. Silloin sitä joutuu Jumalan valtakunnan ulkopuolelle.

        Niin kuin on sanottu, omalla päätöksellä voi lähteä Jumalan valtakunnasta, mutta sinne voi palata vain silloin kun (jos...) Jumala kutsuu. Joskus seuroissa kuulin mainittavan, että ei eriseuran päämies koskaan ole saanut palaamisen armoa.


      • Aloituksessa on kyllä paljon hyvää tekstiä. Tosin senkin takana oleva kirjoittaja, joka kirjoittaa nimimerkillä "ohjeidenantaja", pitäköön mielessään, että vilpittömät uskosta nousevat ohjeet heijastakoot rakkautta, joka antaa ohjeensa alhaaltakäsin ja ohjattavansa rinnalla kulkien - ei yläpuolelle asettuen.

        Ainakin sinun kirjoituksesi ovat sisältäneet yläpuolelta tulevaa pilkkaa Joonan henkilöä kohtaan. Niitä arvostelin. Tuntuu suorastaan, että vihasi keskittyy ihmiseen eikä perkeleeseen. Mutta raamattu sanoo: "Ei meillä ole viha ihmistä vastaan". Kun kirjoitat, että "ainahan on ollut niitä, jotka alkavat elää toisten synneissä", huomaatko, mikä tähtäin on ollut omissa viimeaikaisissa kirjoituksissasi?


      • Herkkä_tämä
        pääkaupunginvl-mies kirjoitti:

        Aloituksessa on kyllä paljon hyvää tekstiä. Tosin senkin takana oleva kirjoittaja, joka kirjoittaa nimimerkillä "ohjeidenantaja", pitäköön mielessään, että vilpittömät uskosta nousevat ohjeet heijastakoot rakkautta, joka antaa ohjeensa alhaaltakäsin ja ohjattavansa rinnalla kulkien - ei yläpuolelle asettuen.

        Ainakin sinun kirjoituksesi ovat sisältäneet yläpuolelta tulevaa pilkkaa Joonan henkilöä kohtaan. Niitä arvostelin. Tuntuu suorastaan, että vihasi keskittyy ihmiseen eikä perkeleeseen. Mutta raamattu sanoo: "Ei meillä ole viha ihmistä vastaan". Kun kirjoitat, että "ainahan on ollut niitä, jotka alkavat elää toisten synneissä", huomaatko, mikä tähtäin on ollut omissa viimeaikaisissa kirjoituksissasi?

        keskenkasvuinen Joona. Sitä pitää paapoa.


    • vlvaasa

      Olen nim. "pääkaupunginvl-mies" kanssa samaa mieltä, kun hän kirjoitti:

      " Tämä lause on avointa pilkkaa.

      "Onkohan Joona eriseuralaisineen kuuntelemassa?"

      Ei pitäisi kuulua sydämestään uskovaisen kielenkäyttöön."

      Samoin on mielestäni pilkkaa, kun aloittaja kirjoittaa: "Miksi Joona olet lähtenyt syömään vieraasta laumasta väärää ravintoa ja arvostelemaan vanhoillislestadiolaisten puhujien sanomaa? Sanotaanhan Raamatussa kylläkin että itse teistänne nousevat ne sudet jotka eivät laumaa säästä!"

      Mitään väärää ravintoa vieraasta laumasta ei Joona ole lähtenyt hakemaan, vaan etsii ravintoa ja totuutta enemmän Jumalan Sanasta kuin sitä Sanaa vähemmän tutkiva vanhoillislestadiolaisuus, joka tyytyy enemmän omiin arvioihinsa ja tulkintoihinsa kuin ottaisi nöyrästi rukoillen vapaasti ja avoimesti vastaan Pyhän Hengen kirkastamana Jumalan Pyhän Sanan Kristuksesta ja vain Hänessä olevasta syntien anteeksisaamisesta ja pelastuksesta. Nyt tuijotetaan vain yhteen jakeeseen Raamatusta ja sen pohjalta selitetään oikeastaan koko Jumalan ilmoittama evankeliumi eli ilosanoma Kristuksesta, jonka oikea julistaminen ja sen tuoma pelastus pitkälti pidetetään vain itsellään, vaikka itse Jumalan Sana Raamatussa vakuuttaa ja todistaa, että Jumalan valtakunta ja pelastus on aina lähellä, siellä missä Jumalan sana on läsnä, koska Jumalan Sana ei tyhjänä palaja. Se aina synnyttää siemenen ja täytyy aina muistaa: Jumala antaa kasvun, ei puhujat, ei seurakunta. Näin ei mikään seurakunta tai herätysliike voi sanoa: "Vain meillä, vain meissä!" Uskoisin, että Joonalle on tämä asia kirkastunut, että ei ole vanhoillislestadiolaisuus se ainoa oikea seurakunta ja Jumalan valtakunta ja näinhän se Raamattukin vakuuttaa, että se ei ole silmillä nähtävissä oleva konkreettinen asia.

    • Nyt_Joonakin
    • Epson555

      Luther sanoi että seurakunnalleen usko säilyy elävänä 40-60 vuotta ja sitten hämärtyy. Eikö ole tarpeellista että uskoa ja oppia tutkitaan. Joona ei ylpeänä julistanut maailmalle näitä asioita vaan mielestäni nöyrästi ja perustellusti tutkinut asioita. Hirveä hyökkäys seurauksena. Ei ole olemassa sellaista kuin Jumalan Puolue, siltä tämä siioni joskus vaikuttaa. Terve seurakunta kuuntelee jokaista ja jos perustukset on kohdallaan, niin se pystyy sanaan perustuen keskustelemaan ja ottamaan vastaan myös rakentavaa kritiikkiä. Sellaista Joonan kritiikki on.

      Jos hyökätään tällaista vilpitöntä nuorta miestä vastaan, niin se ei kyllä todista Jumalan voimasta ja viisaudesta vaan se todistaa maailmallisen vallankäytön hiipimisestä seurakuntaan. Se hiipi jo vuosikymmeniä aiemmin kun ihmisiä hoidettiin ja erotettiin.

      • Entä_Pyhän

        Hengen avaamaymmärrys? Et maininnut siitä mitään niin kuin Joonakaan ei ole viime kirjoituksissaan maininnut. Joona etsii totuutta kuolleista kirjaimista.


      • vl-nuori

        Hienoa, että hän kuitenkin etsii totuutta. Moni ei edes yritä etsiä, vaan tyytyy mukavuudenhaluisesti kollektiiviseen valheeseen. Myös vl-liikkeessä.


    • viljomäättä

      "Terve seurakunta kuuntelee jokaista ja jos perustukset on kohdallaan, niin se pystyy sanaan perustuen keskustelemaan ja ottamaan vastaan myös rakentavaa kritiikkiä. Sellaista Joonan kritiikki on."

      Juuri tuohon seurakunnalta vaaditaan Pyhän Hengen avaamaa ymmärrystä ja joskus tuntuu, että meillä ei sitä ole vanhoillislestadiolaisuudessa kuten ennen.

    • J_Oona

      Rentoutuminen on tärkein asia anaaliseksin onnistumisessa.

    • vlvaasa

      Odotan sitä päivää, jolloin vanhoillislestadiolaisuus löytää taas omat juurensa yksin Kristuksessa ja aidossa Jumalan sanan uskomisessa kuten aikoinaan L.L.Laestadius ja Raattamaa, jotka uskalsivat vielä luottaa yksin syntien Anteeksiantajaan Jeesukseen Kristukseen.

      • Esikoislestadiolainen

        Ongelma on siinä että he jättivät raattamaan ja purnun ja lähtivät parantamaan kristillisyyttä. Siitä on syntynyt vanhoillislestadiolaisuus!


      • KaidanTienKuIkija
        Esikoislestadiolainen kirjoitti:

        Ongelma on siinä että he jättivät raattamaan ja purnun ja lähtivät parantamaan kristillisyyttä. Siitä on syntynyt vanhoillislestadiolaisuus!

        Tässä pieni pätkä niiden aikojen muistelua saarnaajalta joka silloin eli.
        Tämän on kirjoittanut Kalle Luoma,1930, joka eli vuosina 1894-1986.

        ##Alkaa##
        Vastaan ​​on tullut monenlaisia ​​koettelemuksia ja vihollinen on tahtonut monenlaisten eriseurojen kautta tukahduttaa herätyksen voimaa ja vaikutusta sekä sisältä että ulkoa päin. Siihen oli ollut syynä se, etteivät kaikki työmiehet ole huolehtineet siitä että he tekisivät työtä yksillä neuvoilla.
        Kun virkapappeja tuli kristillisyyteen rovasti Laestadiuksen kuoleman jälkeen, ja kun lestadiuksen työkumppani maallikkosaarnaaja Juhani Raattamaa Saivonmuotkasta oli vanhin ja eniten luottamusta nauttiva kristittyjen keskuudessa, niin virkapapit eivät tahtoneet kaikessa liittää työtään yhteen hänen ja muiden uskollisten vanhinten kanssa, mikä tulee vieläkin näkyviin heidän jälkeenjääneistä kirjoituksistaan, että he ymmärsivät mielestään paremmin.
        Ruotsissa Ylitornion kirkkoherra P.O. Grape (1844-1901) ja suomen puolella Aatu Laitinen ja monet muut papit ja maallikko saarnaajat tulivat enempi siihen mieleen, että ruveta parantamaan Laestadiolaista herätysliiketta. Tietenkin täytyy asiassa olla pohjaa Koska Ruotsin prinsessa Eugenia (1830-1889), kirjeessä marraskuun 10. päivänä 1880 edellä mainitulle kirkkoherra Grapelle, tunnutaa saaneensa hänesta Bergstedtin kautta sellaisia tietoja, että Grape on lupautunut kristillisuuden parantajaksi Lapinmaassa. Tämän todistaa Grapen vastuskirje 17. Joulukuuta 1880 prinsessa Eugenialle. Niin perustetaan koulu Lannavaaraan, jossa nyt vieläkin on lihallisen vapauden eriseuran päämaja Ruotsissa ja Grapen perustaman lähetystoimen johtajana toimii August Lundberg (1863-1930)

        Sieltä on hajottava myrskyilma noussut tähän kristillisyyteen, myrskyilma, joka hedelmiensä kanssa on nyt näkösällä kaikissa niissä paikoissa, jossa se on saanut jalansijaa ja joka nyt kulkee kaikkialla vanhoillislestadiolaisuuden nimellä. Nimi on tietenkin otettu käyttöön tarkoituksessa saada ihmiset siihen uskoon, että he edustavat alkuperäistä Laestadiuksen oppia.

        Mutta se on raamatullinen ja historiallinen totuus että vääryys verhoaa aina itsensä oikean nimen alle voidakseen salata totuuden ja sen tilalle asettaa omansa. Tämän asian todistamiseksi ei tarvitse muuta kuin asettaa rovasti Laestadiuksen saarnat heidän hienojen sivistyneiden ja suvaitsevaisten saarnojen rinnalle.
        ##Loppuu##


    • Kenestä_tunte-

      mattomasta Joonasta tässä on kyse?

    • niinettäsillätavalla

      Mutta sittenhän he joutuisvat luopumaan lestadius-nimestään, ei kai Apostolitkaan olleet esm Filippuslaisia, Pietarilaisia ym...laisia, vaan olivat Nasaretilaisen lahkoksi kutsutun Jeesuksen seuraajia.
      Oliko Leevi sitten Marialainen vai mikä!

      jokin lookisuus ei olisi Hengellisyyden lisäksi ollenkaan pahitteeksi vai mitä.

      • Kai_se_uusin

        eriseura on nimeltään "joonalaiset". Siihen kuuluu 19 henkilöä.


    • Olavi.Voittonen

      Ei täällä raamatuita tarvita!

    • Ei_Joona_aiokaan

      palata. Hän luottaa järkeensä, nuoruuteensa ja terveyteensä.

      • Sydämen_usko

        Hän luotta Kristukseen.


    • timopoika

      "Menkäämme ulkopuolelle leirin." Kärsihän Kristuksin ulkopuolella.... suuren liikkeen valta sokaisee aina....!

    • leirin_laita

      Sovituspäivänä Ylimmäinen Pappi vei uhrieläimen veren temppelin Kaikkeinpyhimpään, mutta eläimen raato vietiin leirin ulkopuolelle hävitettäväksi. Kristuskin vietiin leirin (Jerusalemin) ulkopuolelle kuolemaan täydellisessä ihmisruumiissaan, mutta ylösnousemuksen jälkeen Hän vei verensä arvon taivaaseen Isänsä eteen.
      Leirin ulkopuolella on kärsimyksiä, taistelu maailman moraalittomuutta, materialismia, viihdettä, ajanvietettä, muotia, uratavoittelua, toisin sanoen maailman henkeä vastaan. Sitä vastaan, mitä maailma rakastaa ja mikä ei ole Isästä, vaan on maailmasta.
      Olisiko sitten leiri sellainen paikka, että säästyisi tuolta kaikelta ja voisi elää kuin ihmiset elävät?
      Minkä laatuinen leiri se on? Kun Jeesus tarkastelee sitä, hyväksyykö Hän sen?

      • etsivä-xxx

        Aika erikoinen tulkinta kristinuskosta.
        Sinulta puuttuu se totuus, että esirippu repesi kahtia. Ei Jeesuksen raatoa viety ulkopuolelle. Sellaista leiriä, josta kirjoitat ei kristinusko tunne, kenties jotkut vanhoillislestadiolaiset ajattelevat elävänsä vanhan testamantin mukaa.
        Luther hylkäsi luostarilaitoksen koska mikään luostarielämäkään ei pelasta ihmistä synnittömyyden tilaan, sensijaan Luther nosti keskiöön sen että ihminen palvelee Jumalaa elämällä tavallista ihmisten elämää Kristuksen sovitustyöhön uskoen. Luther ei elänyt kuten tämän päivän lestadiolainen. En ole vielä kuullut seurapuhetta missä olisi sanottu että Luther oli epäuskoinen. Ehkä sekin päivä vielä tulee että nykylestadiolaiset tekevät reilusti luettelon niistä henkilöistä jotka eivät olleet uskovaisia siis Luther ja Lestadius noin alkuun. Kertovat sitten mitä lestadiolaisuuden sääntöjä käyttäen he olivat "väärin uskomassa".
        Mainitset että leirin ulkopuolella on kärsimystä, menestyksen teologiaako opetat. Yleensä luterilaisuus ja kristinusko lähtee siitä perustasta että maanpäälliseen ihmisen elämään kuuluu kärsimystä.


      • upp

        Antaisitko sinä merkitystä tälle raamatunkohdalle?
        Heprealaisille 13: 11-13
        "Sillä niiden eläinten ruumiit, joiden veren ylimmäinen pappi syntien sovitukseksi kantaa kaikkeinpyhimpään, poltetaan ulkopuolella leirin.
        Sentähden myös Jeesus, pyhittääkseen omalla verellänsä kansan, kärsi portin ulkopuolella.
        Niin menkäämme siis hänen tykönsä "ulkopuolelle leirin", hänen pilkkaansa kantaen;"


      • pilkan.alla.kestäen

        Tuon ymmärtää, kun pitää mielessään, missä tilanteessa juutalaiskristityt tuolloin olivat ja miksi siis Paavali halusi vahvistaa heitä. Jerusalemissa oli silloin yhä vielä temppeli ja papisto ja kaikki näiden alainen yhteiskunnallinen arvostus ja henki. Kristuksen opetuslapset kohtasivat jatkuvasti pilkkaa, etteivät he olleet mitään näihin verrattuna ja heitä vihattiin heidän Kristuksesta saarnaamisensa johdosta ja kristillisten periaatteiden noudattamisesta, jotka usein menivät ristiriitaan perinteen menojen kanssa. He todella kärsivät ja heidän piti vahvistaa itseään hengellisesti nauttimalla vahvaa hengellistä ravintoa Jumalan tarkoitusta tutkimalla ja sisäistämällä Kristuksen osaa sen toteuttamisessa. Heidän piti nähdä hengelliset todellisuudet ja niiden ylivertaisuus verrattuna siihen, mitä heidän pilkkaajillaan oli näkyvää mahtavuutta. Heidän piti ymmärtää Jumalan näkemys ja Kristuksen ohjaus. Siksi Paavali vertaili Kristuksen lunastusuhriin perustuvan hengellisen temppelin ja uuden liiton ylivertaisuutta lakiliiton järjestelyihin nähden.
        Älkää väsykö pilkkaa, Kristus kärsi portin ulkopuolella, menkää hänen tykönsä ulkopuolelle leirin hänen pilkkaansa kantaen. Te tarvitsette kestävyyttä, kestävyydellänne te voitatte elämän lahjan.
        "Sentähden, koska me saamme valtakunnan, joka ei järky, olkaamme kiitolliset ja siten palvelkaamme Jumalaa, hänelle mielihyväksi, pyhällä arkuudella ja pelolla."


      • Tulee muistaa, että Jom Kippur oli jo ennen Kristusta, ja sitä on turha hengellistää Suomen oloihin.
        Hieman taustaa; Suuri sovituspäivä on Vanhan liiton juhla, jota ei Kristityt käyttäneet, mutta kunnioittivat sitä Egyptistä selviämisen johdosta. Sitä pidetään Israelissa kaikkein tärkeimpänä juhlana, se on shabat shabaton , pyhien pyhä. Ohjeet löytyy 3. Moos 23:27-31.
        Jom kippur on myös käytännössä itsenäisyyspäivä (roš hašanasta) nykyään, mutta rituaalit ovat käytännössä kokonaan pois.
        Olen yhteen sellaiseen osallistunut v. 5776. Sitä vietetään tišri-kuun kymmenentenä päivänä, länsimaisen ajanlaskun mukaan syys- tai lokakuussa.
        Paastot ja rukoukset kuitenkin on merkittävä osa kippuria, oli ortodoksi tai kristitty.
        Kippurina bar, ja bad mistzvat hyväksytään aikuisiksi.


      • etsivä-xxx kirjoitti:

        Aika erikoinen tulkinta kristinuskosta.
        Sinulta puuttuu se totuus, että esirippu repesi kahtia. Ei Jeesuksen raatoa viety ulkopuolelle. Sellaista leiriä, josta kirjoitat ei kristinusko tunne, kenties jotkut vanhoillislestadiolaiset ajattelevat elävänsä vanhan testamantin mukaa.
        Luther hylkäsi luostarilaitoksen koska mikään luostarielämäkään ei pelasta ihmistä synnittömyyden tilaan, sensijaan Luther nosti keskiöön sen että ihminen palvelee Jumalaa elämällä tavallista ihmisten elämää Kristuksen sovitustyöhön uskoen. Luther ei elänyt kuten tämän päivän lestadiolainen. En ole vielä kuullut seurapuhetta missä olisi sanottu että Luther oli epäuskoinen. Ehkä sekin päivä vielä tulee että nykylestadiolaiset tekevät reilusti luettelon niistä henkilöistä jotka eivät olleet uskovaisia siis Luther ja Lestadius noin alkuun. Kertovat sitten mitä lestadiolaisuuden sääntöjä käyttäen he olivat "väärin uskomassa".
        Mainitset että leirin ulkopuolella on kärsimystä, menestyksen teologiaako opetat. Yleensä luterilaisuus ja kristinusko lähtee siitä perustasta että maanpäälliseen ihmisen elämään kuuluu kärsimystä.

        >>Aika erikoinen tulkinta kristinuskosta.** On kyllä, sillä se ei ole Kristinuskoa, vaan juutalaisuutta, jota vietetään vieläkin, mutta enenemän itsenäisyyspäivänä.

        Olen itse kokenut sen.

        Esisrippu ei revennyt kristinuskon aikana, vaan Lain aikana ja aukaisi tien kaikilta uudestisyntyneitä kaikkein pyhimpään, se oli merkki tästä tapahtumasta ja Messiaan sovitustyöstä.

        Olet oikeassa, ei Jeesuksen raatoa viety leirin ulkopuolelle, sillä Jeesus eli silloin Taivaassa. Turha hengellistäinen on pakanallista.

        Tuosta Lutherista ja kristityistä sen verran, että kristitty turvaa Israeliin, sillä Israelista tulee ihmisen pelastus, Luther taas käski tappaa kaikki israelilaiset, jonka sittemmin toetutti Hitler.

        Todistukseksi siitä se, että kun Hän piti palavan saarnan käskien saksalaisten tappaa kaikki israelilaiset sekä tummat seuraavasti; Menkää ja polttakaa Heidän synagogansa, ja tappakaa heidät.
        Kun synagogat on poltettu, tulee repiä heidän (juutalaisten sekä mustalaisten) asuntonsa ja takavarikoikaa heidän kirjansa ja Talmudit.
        Heitä tulee kieltää julkiset rukoukset, ja Jumalan ylistykset ja edes Jumalan nimeä he eivät saa lausua.
        Heidän tulee asua ulkosuojissa, ja talleissa, kuten mustalaiset. Parempi on kuitenkin karkottaa heidät maastamme.

        Miten kävi, Jumala tappoi Hänet samalla alkavalla viikolla.


      • upp kirjoitti:

        Antaisitko sinä merkitystä tälle raamatunkohdalle?
        Heprealaisille 13: 11-13
        "Sillä niiden eläinten ruumiit, joiden veren ylimmäinen pappi syntien sovitukseksi kantaa kaikkeinpyhimpään, poltetaan ulkopuolella leirin.
        Sentähden myös Jeesus, pyhittääkseen omalla verellänsä kansan, kärsi portin ulkopuolella.
        Niin menkäämme siis hänen tykönsä "ulkopuolelle leirin", hänen pilkkaansa kantaen;"

        Ei sen kummempaa, se selviää lukemalla koko luku.
        Siellä sanotaan selvästi, että asia kuuluu entiseen liittoon, ja tulee elää kuten Pyhät.


      • Kannatan
        Kesitas kirjoitti:

        Ei sen kummempaa, se selviää lukemalla koko luku.
        Siellä sanotaan selvästi, että asia kuuluu entiseen liittoon, ja tulee elää kuten Pyhät.

        tätä yksinpuhelija Kesitasta presidentiksi. Tänään ehtii vielä äänestää.


      • Kannatan kirjoitti:

        tätä yksinpuhelija Kesitasta presidentiksi. Tänään ehtii vielä äänestää.

        Onko Kesitas yksin puhuja?

        Hänen vastauksiin alkaa nyt jo olla myötämielisyyttä, sillä Hän on Jumalan mies, ja tuntee Jumalan Sanan.

        Sinunlaisistasi räksyttäjistä ei Hän varmaan pääse eroon, jonkun se on sekin toimiettava.


      • vastenmielistä
        Kesitas kirjoitti:

        Onko Kesitas yksin puhuja?

        Hänen vastauksiin alkaa nyt jo olla myötämielisyyttä, sillä Hän on Jumalan mies, ja tuntee Jumalan Sanan.

        Sinunlaisistasi räksyttäjistä ei Hän varmaan pääse eroon, jonkun se on sekin toimiettava.

        Nyt Hän on harhoisaan kuin piru satimessa.


      • vastenmielistä kirjoitti:

        Nyt Hän on harhoisaan kuin piru satimessa.

        Kokeilin näin päin, jotta räksyttäjä paljastuu.
        Kiitos.


      • saatanankätyrille
        Kesitas kirjoitti:

        Onko Kesitas yksin puhuja?

        Hänen vastauksiin alkaa nyt jo olla myötämielisyyttä, sillä Hän on Jumalan mies, ja tuntee Jumalan Sanan.

        Sinunlaisistasi räksyttäjistä ei Hän varmaan pääse eroon, jonkun se on sekin toimiettava.

        Jumalan miehiä oli VT:n aikaan ja nyt helluntairikollinen tekeytyy Jumalan mieheksi.


      • saatanankätyrille kirjoitti:

        Jumalan miehiä oli VT:n aikaan ja nyt helluntairikollinen tekeytyy Jumalan mieheksi.

        Voin valistaa Sinua, että VT oli VAIN Israelin kirja, eikä siellä muita mieheiä ollutkaan, kun Jumalan.
        Näin räksyttäjät kompastelee helluntailaisuudessa.


    • VoiOhjeittenAntajaa

      On siinä aloittaja ylpeä ohjeitten antaja:

      #Usko anteeksi kaikki Jeesuksen nimessä ja kalliissa Vapahtajamme maahan vuotaneessa veressä kaikki epäilykset ja väärät opit sekä harhapolut!#

      Olavi on kieltänyt kirjoitetussa tekstissä syntien anteeksiantamisen ja nyt sinä nouset seurakunnan yhteistä nykyistä opetusta vastaan. Oletko eriseuran perustaja.

      Tee parannus että pääsisit takaisin SRK-valtakuntaan sen täysivaltaiseksi jäseneksi.

    • Joona_varmaan

      tykkää syödä sikojen rapaa eikä ajattelekaan palata Isän kotiin.

      • voimitäpöhköyttä

        mitä sinäkin lestavankilan asukas tiedät Isän kodista!!

        et takuulla ole koskaan uudestisyntynyt etkä tiedä siitä höykäsen pöläystä ja kuvittelet että kun istut seuroissa ja vedät norttia posket lommolla olet olevinasi isän kodissa voi hyvänen aika millaist avoi olla suomessa vuonna 2018!!


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      53
      2931
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      542
      2780
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1917
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1905
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1768
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1717
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1412
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      90
      1186
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1168
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1132
    Aihe