Narsisti vai ei

narskunarsku

On ikävää kun narsisti syytöstä käytetään, normaaleissa parisuhde ongelmissa.

Jos puoliso ei tee tai ajattele kuten haluaisit, ei se tarkoita että hän olisi narsisti.

Jokainen ihminen löytää puolisostaan narsismia, jos kriteerit on näin löysiä,
kuin täälä kirjoitetaan.

Olisiko järkevää tarkentaa narsismi syytöksien kriteereitä ?

80

737

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PuhutAsiaa

      Niinpä.
      Oma exä käytti juurikin tuota suhteemme loppuvaiheessa. Ei nyt suoraan haukkunut, mutta juurikin näitä, mitä narsistiin ja esim psykopaattiin liitetään. Outo käytös, pelottavuus, itseään täynnä oleminen... Sitten kun kysyin suoraan, että mitä hän mussa pelkää ja millä tavoin käytökseni on outoa, niin ei mitään selitystä. Änkytti vaan jotain epämääräistä.
      Meillä oli juurikin se tilanne, että välimatkasta johtuen jomman kumman olisi täytynyt muuttaa toisen luo ja hän ilmoitti sitten suoraan, ettei hän tule muuttamaan edes oman kotikylänsä alueella mun takiani jne. Olin kyllä valmis muuttamaan, kunhan saisin työn vaan hänen suunniltaan, mutta samalla sanoin, että onnistuu vasta 2018 puolella, joten siihen asti joutuu jaksamaan etäsuhteessa.
      Mulla nyt oli ja on vieläkin asiat sillä mallilla nykyisellä asumiskunnallani, etten tosiaan olisi päässyt irtautumaan täältä viime vuoden puolella millään. Ja tietysti tuon työn saaminenkin olisi vaikuttanut asiaan, eli että millä aikataululla sieltä olisi saanut uuden työn.
      Niin siitäkin tuli paskaa niskaan ja kaikesta muustakin.
      Mm. siitäkin, kun välillä hermostuin hänen kiukutteluun ja nälvimiseen asioista. Esim siitä, kun hän "joutui" tulemaan mun luokseni, että kuinka kauhea uhraus ja psyykkinen rasitus se ainakin hänen puheidensa perusteella olevan.
      ja kun kuitenkin täytyisihän sitä pystyä näkemään myös se kokonaisuus ja ylipäätäänkin ymmärtää, että isommat asiat ainakin vaatii hieman aikaa ja vaivannäköä. Ettei nyt esimerkiksi isoa elämänmuutosta muuttoineen ja työpaikan vaihtoineen nyt tosiaankaan tehdä päivässä eikä viikossakaan vielä. Ja kun harva ainakaan nyt hyppää sokkona tuntemattomaan ilman tietoa esimerkiksi juurikin työpaikasta, varsinkin jos ei halua aloittaa uutta elämänvihetta yhteiskunnan elättinä tai ylipäätään muiden siivellä.
      Ja siihen lisäksi nämä muut. Mutta tosiaan, tuo kun asiat nyt ei mennytkään kuin sormia napsauttelemalla hänen päänsä mukaan sekunneissa, niin kääntyi mun syyksi ja sitten tosiaan viimeisimpinä sanomisina hän väänsi musta narsistin. Ei kai muuta enää keksinyt ja oli pakko sitten kuitenkin jostain vielä nälviä ja haukkua:/
      Sanoin kyllä vähän myöhemmin vielä hänelle suoraan, että ei varmaan tule itse saamaan mitään kestävää suhdetta, jos ei pysty tai ei edes halua yrittää muuttaa omaa käytöstään.
      Mutta tosiaan, syytä olisi kyllä tarkentaa ja tiukentaa kriteereitä.
      Se ei tosiaankaan tee kenestäkään narsistia tai muullakaan tavalla sairasta, vaikkei nyt menisikään kuin sormia napsauttamalla perse edellä puuhun heti sillä sekunnilla, kun toinen niin käskee.

    • Älä_hyvä

      "Jokainen ihminen löytää puolisostaan narsismia, jos kriteerit on näin löysiä,
      kuin täälä kirjoitetaan."
      Älä hyvä mies käytä niin löysiä kriteereitä. Ota asioista selvää niin sillä siitä pääset.

      • narskuarsku

        Narsismista kirjoitetaan paljon, jopa videon pätkiä löytyy, tietoa on saatavilla, mutta sen todenperäisyyttä ei kukaan maalikko tiedä. Luonnehäiriöiden määrittely kuuluu lääkärille, ei maalikolle.

        Meillä kaikilla on mahdollisuus ottaa etäisyyttä ihmiseen jonka kanssa kokee epäoikeudenmukaisuutta. jopa laista löytyy keinoja, mutta se vaatii näytön.

        Ongelma on todellinen ja raastava uhrille, mutta narsismi sanan löysä käyttö estää, uhrien avun saannin. Täälläkin usei kirjoitellaan, normaaleista parisuhde haasteista ja syyllistetään puolisoa narsistiksi, se ei ole oikein todellisia narsisteja tai heidän uhreja kohtaan.


      • Älyä.kehiin

        Just joo! Turha on itkeä, jos parisuhde ei onnistu. Saahan sitä syytellä toista osapuolta, diagnosoida narsistiksi, psykopaatiksi ym. Kannattaisi katsoa peiliin: ei ole peilin vika, jos naama on vino. Nämä pettyneet osapuolet sitten syyttelevät toista osapuolta, kaikki on sen vikaa. Ja ketä hyödyttää, jos jää piehtaroimaan omassa liemessään? Eteenpäin elämässä!


      • PuhutAsiaa

        Näin se on.
        Haukkujan kyllä kannattaa tosiaan ensin katsoa peiliin ja mennä itseensä. Ja sitten vasta avata suuns, jos siihen on oikeasti syytä.


      • pullatpaistamatta

        Nyt vihdoin ollaan oikeilla jäljillä. Liian usein on käynyt niin, että narsuksi toisen nimennyt suhteilija ei ole edes asunut 24/7 narsistiksi väittämänsä ihmisen kanssa. Todellakin olen samaa mieltä, että jos jo tapailusuhteessa alkaa närästää, niin miksi yleensä jatkaa ja erityisesti, miksi alkaa syyttelemään toista vain pesän jahtaajaksi, jos itse tarjottimella oikein pesänsä tarjoilee. Itsetutkiskelua kannattaa aina harrastaa, kun usein se nyt on syytä molemmissa, kun persiilleen menee. Toiset kai vain pitävät itseään niin täydellisinä kumppaneina ja osaajina, että näkevät virheitä ainoastaan kaikissa muissa kuin itsessään.


      • pullatpaistamatta kirjoitti:

        Nyt vihdoin ollaan oikeilla jäljillä. Liian usein on käynyt niin, että narsuksi toisen nimennyt suhteilija ei ole edes asunut 24/7 narsistiksi väittämänsä ihmisen kanssa. Todellakin olen samaa mieltä, että jos jo tapailusuhteessa alkaa närästää, niin miksi yleensä jatkaa ja erityisesti, miksi alkaa syyttelemään toista vain pesän jahtaajaksi, jos itse tarjottimella oikein pesänsä tarjoilee. Itsetutkiskelua kannattaa aina harrastaa, kun usein se nyt on syytä molemmissa, kun persiilleen menee. Toiset kai vain pitävät itseään niin täydellisinä kumppaneina ja osaajina, että näkevät virheitä ainoastaan kaikissa muissa kuin itsessään.

        Ny taas jo vähän naurattaakin ja toisaalta kyllä kiinnostaakin, kun olin tunnistavinani itseni tästä kommentista, että mikä ihme sua, kuka sitten lienetkin riivaa kun kannat mukanasi vuosien takaista suhdettani ja pullan leipomisiani.

        Mitä tulee tuohon asumiseen ja ajanviettoon 24/7 narsistin kanssa. Niin harvemmin työpaikoilla sen pomon tai työkaverin kanssa samassa asunnossa asutaan ja vietetään aikaa viikon putkeen ja silti tiedetään ihan virallisestikin, että narsistit ovat suuri ongelma myös työelämässä. Eikä se lääkärikään joka sen diagnoosin tekee ala viettämään 24/7 aikaa sen narsistin kanssa.

        Mitä itsetutkiskeluun tulee, niin eiköhän sitäkin ole kosolti tullut harrastettua, asiaa pohdittua monelta kantilta, enkä ole tehnyt hänestä yksin syyllistä, kun itsehän sinä suhteessa olin. Enkä ole koskaan pitänyt itseäni täydellisenä, enkä pidä. Ihan kiitettävästi olen aikoinani sitä läheisriippuvaisen/ohutnahkaisen teemaakin täällä pyöritellyt, kun itseni olen niistäkin kuvauksista tunnistanut.

        Mutta joo, katoin, et "kimppuuni oli hyökätty" jo tuolla toisaallakin, ja oltiin tietävinä yhtä sun toista sen tyypinkin avioliitosta, että mikähän ny taas närästää. Olenko kirjoituksillani, mielipiteilläni täällä palstalla pilannu jotain, vai halutaanko multa vain huomiota vai mikä mättää.


      • Ei_kannata
        narskuarsku kirjoitti:

        Narsismista kirjoitetaan paljon, jopa videon pätkiä löytyy, tietoa on saatavilla, mutta sen todenperäisyyttä ei kukaan maalikko tiedä. Luonnehäiriöiden määrittely kuuluu lääkärille, ei maalikolle.

        Meillä kaikilla on mahdollisuus ottaa etäisyyttä ihmiseen jonka kanssa kokee epäoikeudenmukaisuutta. jopa laista löytyy keinoja, mutta se vaatii näytön.

        Ongelma on todellinen ja raastava uhrille, mutta narsismi sanan löysä käyttö estää, uhrien avun saannin. Täälläkin usei kirjoitellaan, normaaleista parisuhde haasteista ja syyllistetään puolisoa narsistiksi, se ei ole oikein todellisia narsisteja tai heidän uhreja kohtaan.

        " jopa laista löytyy keinoja, mutta se vaatii näytön. "
        Ei kannata kiustata ketään tai tehdä rötöksiä luottaen siihen että ei jää jälkiä.
        Voipi olla että pelkkään sanaankin uskotaan.


      • Joka_
        narskuarsku kirjoitti:

        Narsismista kirjoitetaan paljon, jopa videon pätkiä löytyy, tietoa on saatavilla, mutta sen todenperäisyyttä ei kukaan maalikko tiedä. Luonnehäiriöiden määrittely kuuluu lääkärille, ei maalikolle.

        Meillä kaikilla on mahdollisuus ottaa etäisyyttä ihmiseen jonka kanssa kokee epäoikeudenmukaisuutta. jopa laista löytyy keinoja, mutta se vaatii näytön.

        Ongelma on todellinen ja raastava uhrille, mutta narsismi sanan löysä käyttö estää, uhrien avun saannin. Täälläkin usei kirjoitellaan, normaaleista parisuhde haasteista ja syyllistetään puolisoa narsistiksi, se ei ole oikein todellisia narsisteja tai heidän uhreja kohtaan.

        "Luonnehäiriöiden määrittely kuuluu lääkärille, ei maalikolle."
        Joka ikisellä ihmisellä on oikeus omiin mielipiteisiinsä. Jokainen saa ajatella mitä ikinä mielii ja tahtoo ajatella, siis ihan mitä tahansa..
        Mietipä sitä.
        Lienet joku älytön trolli joka haastaa ja haastaa kun elämä koostuu muuten peukalonpyörittelystä.


      • muntyhmäpohdinta
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        Ny taas jo vähän naurattaakin ja toisaalta kyllä kiinnostaakin, kun olin tunnistavinani itseni tästä kommentista, että mikä ihme sua, kuka sitten lienetkin riivaa kun kannat mukanasi vuosien takaista suhdettani ja pullan leipomisiani.

        Mitä tulee tuohon asumiseen ja ajanviettoon 24/7 narsistin kanssa. Niin harvemmin työpaikoilla sen pomon tai työkaverin kanssa samassa asunnossa asutaan ja vietetään aikaa viikon putkeen ja silti tiedetään ihan virallisestikin, että narsistit ovat suuri ongelma myös työelämässä. Eikä se lääkärikään joka sen diagnoosin tekee ala viettämään 24/7 aikaa sen narsistin kanssa.

        Mitä itsetutkiskeluun tulee, niin eiköhän sitäkin ole kosolti tullut harrastettua, asiaa pohdittua monelta kantilta, enkä ole tehnyt hänestä yksin syyllistä, kun itsehän sinä suhteessa olin. Enkä ole koskaan pitänyt itseäni täydellisenä, enkä pidä. Ihan kiitettävästi olen aikoinani sitä läheisriippuvaisen/ohutnahkaisen teemaakin täällä pyöritellyt, kun itseni olen niistäkin kuvauksista tunnistanut.

        Mutta joo, katoin, et "kimppuuni oli hyökätty" jo tuolla toisaallakin, ja oltiin tietävinä yhtä sun toista sen tyypinkin avioliitosta, että mikähän ny taas närästää. Olenko kirjoituksillani, mielipiteilläni täällä palstalla pilannu jotain, vai halutaanko multa vain huomiota vai mikä mättää.

        "Mutta joo, katoin, et "kimppuuni oli hyökätty" jo tuolla toisaallakin, ja oltiin tietävinä yhtä sun toista sen tyypinkin avioliitosta, että mikähän ny taas närästää."

        Aika huolestuttavaa tekstiä nyt, että kirjoituksiasi vastustetaan jossakin muuallakin vai?. Missä toisaalla kirjoitellaan jopa jonkun toisen avioliitoista, joissa ei olla edes osallisena, sitäkö tarkoitat tuolla tietävinään kommentilla? Aika omituista on yleensäkin kirjoitella, jostakin muusta kuin itseään koskettavasta asiasta, että ihmetellä täytyy niitä kirjoituksia, joissa joku suhteen ulkopuolinen voisi tietää, mitä kahden ihmisen välillä tapahtuu. Sitä nyt voi vähän ilmeisesti lasketella luikuria tai keksiä sopivia tarinoita ja satuja, jos toisten elämästä kirjoittaa, että kannattaako kaikkea ottaa aivan todesta tai ainakaan itseensä ellei kaapissa ole jotakin mysteeriä/mörköä, jota piilossa pitelee.


      • narskunarsku
        Joka_ kirjoitti:

        "Luonnehäiriöiden määrittely kuuluu lääkärille, ei maalikolle."
        Joka ikisellä ihmisellä on oikeus omiin mielipiteisiinsä. Jokainen saa ajatella mitä ikinä mielii ja tahtoo ajatella, siis ihan mitä tahansa..
        Mietipä sitä.
        Lienet joku älytön trolli joka haastaa ja haastaa kun elämä koostuu muuten peukalonpyörittelystä.

        Ainoastaan todella itsekäs ihminen kommentoi kute sinä. Jos aikoo pärjätä tässä yhteiskunnassa, ei voi tehdä mitä sattuu. Ajatuksia ihmisillä on, mutta kaikkea ei normaali ihminen suustaan päästä. Onneksi elämme sivistyneessä valtiossa jossa luonnehäiriöiden määrittely kuuluu lääkärille, ei maalikolle.

        Voi mitä maailmasta tulee jos on noin kiinni itsessään, minä minä


      • Niin_oon
        narskunarsku kirjoitti:

        Ainoastaan todella itsekäs ihminen kommentoi kute sinä. Jos aikoo pärjätä tässä yhteiskunnassa, ei voi tehdä mitä sattuu. Ajatuksia ihmisillä on, mutta kaikkea ei normaali ihminen suustaan päästä. Onneksi elämme sivistyneessä valtiossa jossa luonnehäiriöiden määrittely kuuluu lääkärille, ei maalikolle.

        Voi mitä maailmasta tulee jos on noin kiinni itsessään, minä minä

        Niin oon sitä mieltä että olet trolli jonka elämä koostuu peukalonpyörittelystä ilman trollausta. Että sen puolesta saat kirjoitella mitä tykkäät. Ja muutenkin saat kirjoitella mitä tykkäät. Ei liikuta minua.
        Maailmasta on tullut mitä on tullut ja tulee tulemaankin, tein minä mitä tahansa.
        Sinun ympärilläsi ilmeisesti riippuu maailma sinusta. Sinulla paljon vastuuta mies.


      • ollaankaikkitrollejasiis
        Niin_oon kirjoitti:

        Niin oon sitä mieltä että olet trolli jonka elämä koostuu peukalonpyörittelystä ilman trollausta. Että sen puolesta saat kirjoitella mitä tykkäät. Ja muutenkin saat kirjoitella mitä tykkäät. Ei liikuta minua.
        Maailmasta on tullut mitä on tullut ja tulee tulemaankin, tein minä mitä tahansa.
        Sinun ympärilläsi ilmeisesti riippuu maailma sinusta. Sinulla paljon vastuuta mies.

        Mitä väärää on kirjoittaa, että jokainen on vastuussa itsestään ja myös kaikista niistä tilanteista joihin ajautuu/joutuu/pääsee? Olen samaan mieltä tämän trolliksi haukkumasi kanssa sen suhteen, että minkäänlaista huonoa käytöstä itseään kohtaan ei tarvitse sietää/kestää. On monia tapoja jättää elämästään ikävät ihmiset taakseen, omista valinnoista riippuen joko sillat polttaen roihulla tai vain kadoten näköpiiristä tosi kauas. Puhutaan uusavuttomuudesta ja sillä jopa naureskellaan toisille, kun uusavuttomuus saa outoja piirteitä siten, että koetaan aina vastuun olevan jollakin muulla kuin itsellä tai että joku muu tekee asiat puolestasi. Maailmasta tulee tosiaan päivä päivältä absurdimpi, kun markkinamies määrää mitä saat ajatella, mitä ostaa ja mitä äänestää jne, jos annamme sen tapahtua ja ajelehdimme vailla mielipiteitä ja vastuuta.


      • YksIdiootti
        narskunarsku kirjoitti:

        Ainoastaan todella itsekäs ihminen kommentoi kute sinä. Jos aikoo pärjätä tässä yhteiskunnassa, ei voi tehdä mitä sattuu. Ajatuksia ihmisillä on, mutta kaikkea ei normaali ihminen suustaan päästä. Onneksi elämme sivistyneessä valtiossa jossa luonnehäiriöiden määrittely kuuluu lääkärille, ei maalikolle.

        Voi mitä maailmasta tulee jos on noin kiinni itsessään, minä minä

        Totta.
        Maailma olisi huomattavasti parempi paikka, jos useimmat ihmiset edes ymmärtäisivät käytännönkin tasolla niinkin yksinkertaisen viisauden kuin että kaikkea päässä pyörivää ei tarvitse sanoa ääneen. Ja ne ääneen sanotutkin kannattaisi miettiä ensin edes kerran, että kannattaako. Vaikka tietysti jos ihminen haluaa todistaa hölmöytensä muillekin, niin silloinhan se kait on ok huudella kaikki suusta ulos, mitä sylki sinne tuo...


      • muntyhmäpohdinta kirjoitti:

        "Mutta joo, katoin, et "kimppuuni oli hyökätty" jo tuolla toisaallakin, ja oltiin tietävinä yhtä sun toista sen tyypinkin avioliitosta, että mikähän ny taas närästää."

        Aika huolestuttavaa tekstiä nyt, että kirjoituksiasi vastustetaan jossakin muuallakin vai?. Missä toisaalla kirjoitellaan jopa jonkun toisen avioliitoista, joissa ei olla edes osallisena, sitäkö tarkoitat tuolla tietävinään kommentilla? Aika omituista on yleensäkin kirjoitella, jostakin muusta kuin itseään koskettavasta asiasta, että ihmetellä täytyy niitä kirjoituksia, joissa joku suhteen ulkopuolinen voisi tietää, mitä kahden ihmisen välillä tapahtuu. Sitä nyt voi vähän ilmeisesti lasketella luikuria tai keksiä sopivia tarinoita ja satuja, jos toisten elämästä kirjoittaa, että kannattaako kaikkea ottaa aivan todesta tai ainakaan itseensä ellei kaapissa ole jotakin mysteeriä/mörköä, jota piilossa pitelee.

        "Missä toisaalla kirjoitellaan jopa jonkun toisen avioliitoista, joissa ei olla edes osallisena, sitäkö tarkoitat tuolla tietävinään kommentilla?"

        Joo sitä tarkoitan ja löytyy tuolta projektio ketjusta. Kun en siihen reagoinut, niin tuli sit tähän ketjuun. Enkä ny sillä tavalla itseeni ota kunhan kummastelen, kun aika ajoin noita tulee, et mikähän lie ko. ihmisen motiivi.

        Toki ny jotain motiivia itsekin tuos jo pähkäilin, liekö sitte kyseessä jotain sellaista, että olen saattanut ns. pilata joitain aloituksia, et täytyy sitte vetää jotain vuosien takaista juttua pullan leipomisineen, kun aikoinaan taisin pilata ne pullan leipomisjututkin ettei ny se leipominen ny kenestäkään narsistia tee, ja tuskin se äiti ny kenenkään suuhun väkisin pullaa tunki.

        Mut tää on tämmöstä, hieman toki kummastuttaakin, kun ny siittä mun jutusta on jo vuosia aikaa, mut jotkut sit näköjään tykkäävät vieläkin vatvoa sitäkin.


    • Axeliina

      Ja mitäpä väliä mikä on diagnoosi?? Siis kertoa toiselle sen diagnoosi, vaikka se ei itse tiedä olevansa sairas?
      Aiheesta enemmänkin tietävätkin voisi tilanteen mukaan käyttää termiä "narsistinen käytös", joka voidaan helposti todeta.
      Nyt sikanasset saa oikein tekosyiden tekosyyn, että heitä syytetään narsisteiksi. Ja kääntävät senkin edukseen. Eli niille ei kannata sitä sanaa sanoa, saati odottaa hyväksyntää itselleen.
      Kukaan narsistin uhri ei parane hakemalla yhtään huomiota kivun aiheuttajalta, vaan päinvastoin poispäin on mentävä. Lujaa.

      • narskunarsku

        Oikeasti sairaiden narsistien uhrit kärsivät siitä, että normaaleissa parisuhdeongelmissa, toista syytetään narsistiksi ilman todellista syytä. Ei kenenkään maalikon saisi tehdä diaknoosia, koska narsistien uhrit kärsivät, koska todellista sairautta vesitetään


      • Höpsis.hommaaa

        Joo. Työpaikalla joutuu/saa kuulla näiden avo(avio)liitossa epäonnistuneiden puolisoiden katkeruutta. Itse on tehnyt mielestään kaiken suhteen eteen. Ja samalla etsitään uutta suhdetta. Ei kuulkaa onnistu! Ensin on päästävä eroon entisestä, ennen kuin on kypsä uuteen liittoon. Mutta p*skat nämä naukujat siitä välittävät. Ja taas saa kuulla samaa itkua kun suhde ei toiminut vaikka tein kaikkeni sen eteen jne


      • poiuytdcvb
        narskunarsku kirjoitti:

        Oikeasti sairaiden narsistien uhrit kärsivät siitä, että normaaleissa parisuhdeongelmissa, toista syytetään narsistiksi ilman todellista syytä. Ei kenenkään maalikon saisi tehdä diaknoosia, koska narsistien uhrit kärsivät, koska todellista sairautta vesitetään

        Muutoin samaa mieltä paitsi että useimmiten oikeilla narsisteilla ei koskaan tule olemaan mitään diagnoosia. Ja uhrien pitäisi voida pelastautua silti. Ja se on miltei mahdotonta nimeämättä ongelmaa oikeilla nimillä.
        Mutta mitä tahansa asiaa vain riidan vuoksi väittävät aiheuttaa kärsimystä oikeissa vaikeuksissa oleville.


      • Axeliina
        poiuytdcvb kirjoitti:

        Muutoin samaa mieltä paitsi että useimmiten oikeilla narsisteilla ei koskaan tule olemaan mitään diagnoosia. Ja uhrien pitäisi voida pelastautua silti. Ja se on miltei mahdotonta nimeämättä ongelmaa oikeilla nimillä.
        Mutta mitä tahansa asiaa vain riidan vuoksi väittävät aiheuttaa kärsimystä oikeissa vaikeuksissa oleville.

        Tietysti ongelma pitää tunnistaa, mutta sitä ei tarvi kertoa kiusaajalle. Riittää kun pelastaa itsensä.


      • Miten_
        narskunarsku kirjoitti:

        Oikeasti sairaiden narsistien uhrit kärsivät siitä, että normaaleissa parisuhdeongelmissa, toista syytetään narsistiksi ilman todellista syytä. Ei kenenkään maalikon saisi tehdä diaknoosia, koska narsistien uhrit kärsivät, koska todellista sairautta vesitetään

        "Oikeasti sairaiden narsistien uhrit kärsivät siitä, että normaaleissa parisuhdeongelmissa, toista syytetään narsistiksi ilman todellista syytä."
        Miten tuon perustelet.
        Minua ei periaatteessa häiritse muiden parisuhderiidat ollenkaan. Saavat haukkua toisiaan ihan miksi haluavat, niin se ei minun juttuihini vaikuta mitenkään.
        Jos on oikeasti hoksannut kaverinsa narsistiksi, niin siihen on mentävä niin syvälle, että se on ihan toisen tason asia...
        Myöskään todellista narsistiasiaa ei kannata syöttää kenelle tahansa. Ja kun siitä kertoo harvoille ja valituille, niin että kannatta kertoa, pitää olla samalla aaltopituudella kuuntelijan kanssa, että kuuntelija tietää mistä minä puhun.
        Minua ei kiinnosta ollenkaan mikään puolihuolimaton nimittely, se on ihan eri asia. Minä puhun asiaa, nimittelijä taas ei... Meillä ei voi olla yhteistä keskustelua. Kenenkään muun höpöpuheet eivät vaikuta minun uskottavuuteeni, koska puhun vain riittävän tiedostaville ihmisille.


      • Olen_ehd
        poiuytdcvb kirjoitti:

        Muutoin samaa mieltä paitsi että useimmiten oikeilla narsisteilla ei koskaan tule olemaan mitään diagnoosia. Ja uhrien pitäisi voida pelastautua silti. Ja se on miltei mahdotonta nimeämättä ongelmaa oikeilla nimillä.
        Mutta mitä tahansa asiaa vain riidan vuoksi väittävät aiheuttaa kärsimystä oikeissa vaikeuksissa oleville.

        Olen ehdottoman samaa mieltä poijun kannssa siitä, että on lähes mahdotonta pelastautua jos ei löydä ongelmalle tätä nimeä...
        NPH-löydös nimittäin saa asiat oikeaan valoon. Saa tajuamaan kaiken taistelun toivottomuuden ja antaa eväät ennakoida narsistia. Muuten on aika eksyksissä, valitettavasti.


      • No_minä_

        " Siis kertoa toiselle sen diagnoosi, vaikka se ei itse tiedä olevansa sairas? "
        No minä henk. koht. sitä mieltä, että koskaan mitään kotikutoisia diagnooseja narsisteille. He eivät näitä valistuneita arvailuja kuitenkaan oikein käytä.


      • poiuytdcvbn
        Axeliina kirjoitti:

        Tietysti ongelma pitää tunnistaa, mutta sitä ei tarvi kertoa kiusaajalle. Riittää kun pelastaa itsensä.

        Minä koin reilummaksi kertoa vanhemmilleni johtopäätökseni suoraan kuin että puhuisin heidän narsismistaan selän takana, että tietävät mitä mä puhun, mutta mun psykopaatti sanoi ettei mun tarvi raportoida, koska se raportointi vain kääntyy itseäni vastaan ja rasittaa häntä. Mutta en mäkään vieraammille narsisteille kerro, jos havaitsen heidät narsisteiksi. Enkä puhu heistä tunnistettavasti narsisteina, vaikka olisivatkin oikeasti, koska se voisi ikäänkuin olla kunnianloukkaus vaikka se olisi tottakin. Mutta vanhempani on eri juttu. Ensisinnäkään he ei haasta minua mihinkään oikeuteen asiasta ja toiseksikin jos vaikka haastaisikin, niin siitä vaan sitten, sittenhän tulisi kirjoihin ja kansiin koko elämänhistoria. En mä usko että moisessa olisi mitään järkeä kenenkään kannalta kuitenkaan. Kun mä nyt kuitenkin pidän huolen siitä että tuon asian esiin sellaisissa muodoissa, ettei siitä varsinaisesti voi olla vanhemmilleni haittaa. Niin viisainta heidänkin vain luottaa minuun kyllä he tietää että mä olen todella luotettava ihminen väsyttäväksi asti.
        Mutta sen takia mua ärsyttää jos joku ulkopuolinen yksioikoisesti moralisoi mulle saanko mä ei-lääkärinä sanoa ihmisiä narsistiksi tai psykopaatiksi. Mun mielestä siinä asiassa ei ole mitään kaikkiin tapauksiin sopivaa yleissääntöä vaan mä ratkaisen asian ihan oman harkintakykyni mukaan. Koen harkintakykyni aliarviointia kun joku muu asiaa puolestani tai vanhempieni puolesta murehtii. Siksi koen sen erittäin loukkaavaksi. Mä saatan tarvita apua jos mun aistit vaikka ei toimi tai mun psykopaatti manipuloi mua hermostollista herkkyyttäni hyväksikäyttäen, mutta mä en tarvitse apua loogista harkintakykyä edellyttävissä asioissa keneltäkään.


      • poiuytdvb

        Mua vaan loukkaa tosi paljon että kukaan voi edes kuvitella että mä voisin olla niin tyhmä ihminen että mä puhuisin jotain tollasta asiaa ilman että mä olisin harkinnut sen riittävän hyvin itse ilman että kenenkään tarvii mun harkintaan puuttua. Siksikään mä en ole meinannu edes ole meinannu edes pystyä puhumaan niille auttajille. Niin suunnatoman loukkaavat ennakkoasenteet. Se ehkä oleellisin ongelma. Kyllä mä itse otan vastuun esittämistäni ongelmista. Mutta jos mua ei kuunnella sitten se seikka ei ole mun vastuulla.


      • narskunarsku
        Miten_ kirjoitti:

        "Oikeasti sairaiden narsistien uhrit kärsivät siitä, että normaaleissa parisuhdeongelmissa, toista syytetään narsistiksi ilman todellista syytä."
        Miten tuon perustelet.
        Minua ei periaatteessa häiritse muiden parisuhderiidat ollenkaan. Saavat haukkua toisiaan ihan miksi haluavat, niin se ei minun juttuihini vaikuta mitenkään.
        Jos on oikeasti hoksannut kaverinsa narsistiksi, niin siihen on mentävä niin syvälle, että se on ihan toisen tason asia...
        Myöskään todellista narsistiasiaa ei kannata syöttää kenelle tahansa. Ja kun siitä kertoo harvoille ja valituille, niin että kannatta kertoa, pitää olla samalla aaltopituudella kuuntelijan kanssa, että kuuntelija tietää mistä minä puhun.
        Minua ei kiinnosta ollenkaan mikään puolihuolimaton nimittely, se on ihan eri asia. Minä puhun asiaa, nimittelijä taas ei... Meillä ei voi olla yhteistä keskustelua. Kenenkään muun höpöpuheet eivät vaikuta minun uskottavuuteeni, koska puhun vain riittävän tiedostaville ihmisille.

        Ei kenenkään maalikon saisi tehdä diaknoosia, koska narsistien uhrit kärsivät, koska todellista sairautta vesitetään


      • narkunarsku
        poiuytdvb kirjoitti:

        Mua vaan loukkaa tosi paljon että kukaan voi edes kuvitella että mä voisin olla niin tyhmä ihminen että mä puhuisin jotain tollasta asiaa ilman että mä olisin harkinnut sen riittävän hyvin itse ilman että kenenkään tarvii mun harkintaan puuttua. Siksikään mä en ole meinannu edes ole meinannu edes pystyä puhumaan niille auttajille. Niin suunnatoman loukkaavat ennakkoasenteet. Se ehkä oleellisin ongelma. Kyllä mä itse otan vastuun esittämistäni ongelmista. Mutta jos mua ei kuunnella sitten se seikka ei ole mun vastuulla.

        Tämä kirjoittelu täällä on nimetöntä avointa keskustelua, ei täällä kukaan kykene henkilökohtaisesti ketään loukkaamaan. Jos täällä joku loukkaantuu on syy täysin itsessä.

        Täältä voi saada erillaisia ajatuksia, kun lueskelee toisten kirjoituksia


      • poiuytresdfgh

        En minä täällä ole loukkaantunut, vaan apua hakiessani. Mitkään mun valitukset ei koske palstalla kirjoittelijoita. En ole edes kovin kriittinen nettikeskusteluista koska katson, että on eettisestikin ok, jos tulee nettiin kirjoittaneeksi vähän mitä sattuu anonyymisti jonnei palstalle vaikka puolinukuksissa, Täällä ei esiinnytä auktoriteetilla ja ollaan ikäänkuin tasavertaisia eikä esim avuttomia avunpyytäjiä, niin mun mielestä tänne kirjoittelu ei edes eettisesti vaadi niin kovin tarkkaa harkintaa.
        Kunhan ei rikollisia kirjoittele, se tavallaan riittää.


      • poiuytredfg
        narskunarsku kirjoitti:

        Ei kenenkään maalikon saisi tehdä diaknoosia, koska narsistien uhrit kärsivät, koska todellista sairautta vesitetään

        Joo mutta miten ne oikeat uhrit voi sitten pelastaa itsensä ?
        Ei siinä tehdä varsinaista lääketieteellistä diagnoosia vaan muuten vaan todetaan että henkilö esim on psykopaatti. Koska ei sitä muuten voi tajuta mitä itselle on käynyt


      • poiuytrdfg
        narkunarsku kirjoitti:

        Tämä kirjoittelu täällä on nimetöntä avointa keskustelua, ei täällä kukaan kykene henkilökohtaisesti ketään loukkaamaan. Jos täällä joku loukkaantuu on syy täysin itsessä.

        Täältä voi saada erillaisia ajatuksia, kun lueskelee toisten kirjoituksia

        Luulekko että suurimmalla osalla ovelimmilla manipuloijilla on joku diagnoosi ?


      • poiuytrdfgh
        poiuytrdfg kirjoitti:

        Luulekko että suurimmalla osalla ovelimmilla manipuloijilla on joku diagnoosi ?

        Ei kai suurin osa ihmisistä edes käy missään psykiatrilla ?


      • ken_lie
        poiuytredfg kirjoitti:

        Joo mutta miten ne oikeat uhrit voi sitten pelastaa itsensä ?
        Ei siinä tehdä varsinaista lääketieteellistä diagnoosia vaan muuten vaan todetaan että henkilö esim on psykopaatti. Koska ei sitä muuten voi tajuta mitä itselle on käynyt

        Lue "ohutnahkainen narsismi".
        Se narsisti-sana tosin on siinäkin. Mutta, ymmärtäkseen kuviota, uhriksi muokattu tajuaa miksi itse on henkisesti vammautunut pahasti jo hyvin nuorella iällä.
        Eikä osaa suojata itseään myöhemminkään.
        Niin nämä paksunahkaiset, ilkeät narsistit vaan vaistoaa kuka on myös jotenkin rajaton ja provosoitavissa. Uhreille on tyypillistä reagointi. Jos ei reagoi, toisen huomiosta riippuvainen kiusaajanarsisti tiukentaa otetta, kunnes toisen on pakko reagoida. Esim kodin seinien sisäpuolella voi tapahtua karmeuksia joiden tekijä tietää, ettei häntä vastaan ole todisteita. Kaikki tuska jää uhrin kannettavaksi kiusaajan lällättäessä, että olet tosikko kun et leikkiä ymmärrä. Vaikka narsisti esittäisi leikkivänsä, huomiontarve on hänelle pakollista. Pelaa sitten sanoilla ja teoilla, eikä tunne olevansa olemassa ilman että saa kiusata. Narsisteja voi erityisesti ärsyttää vammaiset jotka oletettavasti saavat huomiota vammansa takia.
        Psykopaateista en tiedä.
        Ehkä kaikki ei aina ole täysin mustavalkoista, mutta esimerkeissä kärjistys toimii. Pahasti narsistinen ei ymmärrä saati siedä ettei aina ole kyse hänestä ja on siksi raivoissaan, vaikka muuta esittäisi.


      • No_kun
        narskunarsku kirjoitti:

        Ei kenenkään maalikon saisi tehdä diaknoosia, koska narsistien uhrit kärsivät, koska todellista sairautta vesitetään

        No kun et näy ymmärtävän kirjoitukseni sisältöä, vaan jankkaat ja jankkaat ilman mitään perusteluja samaa asiaa.


      • narskunarsku
        No_kun kirjoitti:

        No kun et näy ymmärtävän kirjoitukseni sisältöä, vaan jankkaat ja jankkaat ilman mitään perusteluja samaa asiaa.

        Tässä perustelut

        Ei kenenkään maalikon saisi tehdä diaknoosia, koska narsistien uhrit kärsivät ja todellista sairautta vesitetään täysin turhaan.

        Ei pitäisi olla vaikeaa ymmärtää


      • poiuytrdvgb

        Mutta missä ovat sitten ne joilla se todellinen sairaus todetaan ?
        Montakohan virallista diagnoosia Suomessa vuosittain tehdään narsismista?
        Ja psykooaatit menee sinne muuten vain diagnosoitaviksi ? Ja miten kun psykopatiaa ei Suomessa diagnoisoida ? Kukaan ei vastaa mulle tuohon oleellisimpaan.


      • poiuytrsdvg
        narskunarsku kirjoitti:

        Tässä perustelut

        Ei kenenkään maalikon saisi tehdä diaknoosia, koska narsistien uhrit kärsivät ja todellista sairautta vesitetään täysin turhaan.

        Ei pitäisi olla vaikeaa ymmärtää

        Eihän tuolla perusteella yksikään psykopaatin läheinen Suomessa voi realistisesti sevittää tilannettaan ! Voitteko selittää mulle loogisesti konkreettisesti faktoihin perustuen mitä järkeä siinä on ?


      • narskunarsku
        poiuytrsdvg kirjoitti:

        Eihän tuolla perusteella yksikään psykopaatin läheinen Suomessa voi realistisesti sevittää tilannettaan ! Voitteko selittää mulle loogisesti konkreettisesti faktoihin perustuen mitä järkeä siinä on ?

        Kirjoitan turhista narsisti väitöksistä, jotka vesittävät todellisuudessa sairaiden ihmisten tilannetta. Sen vuoksi ainoastaan alan lääkäri voi tehdä diaknoosin.


      • narskunarsku
        poiuytrdvgb kirjoitti:

        Mutta missä ovat sitten ne joilla se todellinen sairaus todetaan ?
        Montakohan virallista diagnoosia Suomessa vuosittain tehdään narsismista?
        Ja psykooaatit menee sinne muuten vain diagnosoitaviksi ? Ja miten kun psykopatiaa ei Suomessa diagnoisoida ? Kukaan ei vastaa mulle tuohon oleellisimpaan.

        Mutta missä ovat sitten ne joilla se todellinen sairaus todetaan ? KOTONA JA ELÄVÄT OMAA ELÄMÄÄNSÄ
        Montakohan virallista diagnoosia Suomessa vuosittain tehdään narsismista? NARSISMI EI OLE VIRALLINE SAIRAUS
        Ja psykooaatit menee sinne muuten vain diagnosoitaviksi ? MIKSI MENSISI Ja miten kun psykopatiaa ei Suomessa diagnoisoida ? TERMIT MIELENTERVEYDEN PUOLELLA OVAT TOISET JA NÄIN ON HYVÄ KUN ASIANTUNTIAAT TEKEVÄT TARKAT DIAKNOOSIT. Kukaan ei vastaa mulle tuohon oleellisimpaan.

        NETISTÄ LÖYTYY PALJON TIETOA KAIKESTA, MUTTA TIEDON ANALYSOINTI VAATII PALJON, SUOMEN VIRALLINEN KANTA ON PARAS JA LUOTETTAVIN, MYÖS HOIDOT ON SUUNNITELTU SEN MUKAAN.


      • poiuytrdgh

        No edelleen kirjoitat kaikista tapauksista. Mutta eihän sitä tarvitse nimittää diagnoosiksi jos muuten vaan toteaa kyseessä olevan narsistinen väärinkäyttö


      • poiuytrdsxcvb
        narskunarsku kirjoitti:

        Mutta missä ovat sitten ne joilla se todellinen sairaus todetaan ? KOTONA JA ELÄVÄT OMAA ELÄMÄÄNSÄ
        Montakohan virallista diagnoosia Suomessa vuosittain tehdään narsismista? NARSISMI EI OLE VIRALLINE SAIRAUS
        Ja psykooaatit menee sinne muuten vain diagnosoitaviksi ? MIKSI MENSISI Ja miten kun psykopatiaa ei Suomessa diagnoisoida ? TERMIT MIELENTERVEYDEN PUOLELLA OVAT TOISET JA NÄIN ON HYVÄ KUN ASIANTUNTIAAT TEKEVÄT TARKAT DIAKNOOSIT. Kukaan ei vastaa mulle tuohon oleellisimpaan.

        NETISTÄ LÖYTYY PALJON TIETOA KAIKESTA, MUTTA TIEDON ANALYSOINTI VAATII PALJON, SUOMEN VIRALLINEN KANTA ON PARAS JA LUOTETTAVIN, MYÖS HOIDOT ON SUUNNITELTU SEN MUKAAN.

        Joo mutta ei psykopaatiaa voi diagnosoida vain lääkäri kun lääkäri ei psykopatiaa diagnosoi. Mä en ymmärrä miten useat ihmiset ei huomaa tuota täyttä järjettömyyttä esittäessään että vain lääkäri voi tehdä diagnoosin psykopatiasta, Sehän ei ole edes totta, kun ei lääkäri normaalisti Suomessa voi tehdä diagnoosia psykopatiasta eikä siinä vaivassa oikein muut diagnoosit mitään auta koska ne on luonteeltaan varsin toisenlaisia enimmäkseen. Ei siinä minkään eri diagnoosi mitään auta.
        Mä olen sitä mieltä että jos narsismi ja psykopatia ei ole Suomessa virallisia sairauksia, vaikka niiden olemassaolo tunnetaan hyvin, ei niihin tarvitse suhtautua vakavien sairauksien edellytyksin. Mun mielestä oleellista on vastaako sana henkilön toimintatapoja- Esim. jos hänessä on rakkautta, hän ei ole psykopaatti. Siis jos hän kykenee tuntemaan rakkauden tunnetta ja pitämään siitä
        hän ei voi olla psykopaatti.


    • turhakäyttö

      Sanalle jos sille ei ole oikeita syitä on väärin.
      Vanhana voi sanoa, että oikea tulkinta on hyvä asia.
      Vuosikymmeniä kärsineenä en koskaan tiennyt syytä ongelmiin.
      Eräs tapahtuma sai aikaan ihmeitä: Eräs ihminen syytti karkeasti
      toista ikävistä asioista. Tiesin, että ne asia olivat syyttäjän itsensä
      tekemiä. Asia vaivasi, niin että piti kirjoittaa googleen tuosta ilmiöstä.
      Google ehdotti sivustoja ja ne johtivat tähän palstaan.
      Avautui kuva josta ei aiemmin tiennyt mitään.
      Luettuani muutamia uhrien kertomuksia tiesin syyn elämän tragedialle.
      Eräs kirjoittaja, joka oli ollut erittäin pitkässä suhteessa narsistiin
      kertoi, että narsisti tekee aina rikoksen. Ajatus tuntui aluksi aivan mielettömältä.
      Systemaattinen seuranta todisti kirjoittajan olevan oikeassa.
      Ikäväkseni löysin paljon todisteita, jotka ovat taltioitu.
      Tilien ja muiden tietojen avulla pääsee perille ihmeellisiin asioihin.
      Varautuminen tiettyihin asioihin on hyväksi koska silloin voi etukäteen
      tarkastaa asioita ja verrata niitä tapahtumiin.
      Olen oppinut tunnistamaan erään maneerin käytöksessä tuon
      maneerin jälkeen seuraa yleensä raivostuminen.

      • ken_lie

        Narsisti tekee aina rikoksen, on niin totta. Mutta. Läheskään kaikista ei aina tehdä rikosilmoitusta eikä ole todisteita. Talousrikoksissa, työasioissa ehkä voidaan jotain todistaa ja sitten ottaa etäisyyttä. Mutta kotona, henkinen ja fyysinen väkivalta, erityisen loukkaava seksuaalinen väkivalta, uhri saattaa hajota täysin eikä tekijä koskaan joudu vastuuseen. "Naamiona terve mieli" kirjasta on monia painoksia ja kirjoittaja, raamattuopiston johtaja sanoi jossain painoksessa, että saatana on olemassaoleva ihminen. Varmasti onkin, mutta toisaalta eihän sellaista "mielikuvitusolentoa" voi tuomita. Ja samalla kuitenkaan ei ole kyse yliluonnollisesta asiasta, vaan siitä että huonommat yksilöt vain valitsevat tehdä väärin. Heidän omat väärät valintansa tekee heistä huonompia kuin niistä jotka eivät vahingoita muita.
        Tuossa joku kyseli milloin narsismi tai psykopaattidiagnoosi tehdään, niin eiköhän ne tehdä vasta silloin kun tekijä joutuu mielentilatutkimukseen tai vankilaan. Ja useimmat ei koskaan joudu, kun ovat oikein harjaantuneet kulissin ylläpitämiseen.
        "Elämän tragedia" on osuva ilmaus, miksi on näitä jotka haluavat pilata toisen elämän, vaikka heillä olisi alunperin samat mahdollisuudet, mutta itse pilaavat samalla omatkin mahdollisuutensa.
        Hyvä kun tietoa tulee lisää. Jokaisen kohdalla voi testata, kannustaako tuo vai lannistaako. Omaa intuitiota kannattaa kuunnella.


    • Eisaayleistää

      Ihmisillä voi illan muitakin vakavia psyykkisiä ongelmia kuin narsismi ja psykopatia vaikka he käyttäytyisivät kuin edellämainitut.
      Ei ketään kannata diagnosoida mutta ei kannata myöskään jäädä ajatuksineen yksin. Kyllä oudosta käyttäytymisestä ja ajattelutavasta erilaisissa tilanteissa voi ja kannattaakin keskustella luotettavan ihmisen kanssa varsinkin jos on suhteessa ihmiseen tai jotenkin riippuvainen hänestä.
      Ei saisi neuvoa olemaan hiljaakaan leimaamalla katkeraksi koska ihmiset ovat erilaisia ja heille joilla on vastassa oikeasti vaarallinen ihminen on kaikkein hankalinta tuoda asioita esille ja saada näyttöä siitä että kerrotut asiat ovat totta.

      • poiuytrsxv

        Kun nyt kuitenkin oikeasti ainakin joka sadas ihminen on psykopaatti ja lievemmin narsistin suuntaisia jopa noin kymmenen prosenttia ihmisistä, niin jos heitä ei saisi havaita psykopaatiksi tai narsistiksi, niin mitä sitten pitäisi tehdä ? Elellä vaan heidän armoillaan, jotta ei kuulosta katkeralle ? Sekö se on maailman tärkein asia että miltä kuulostaa ja ettei kuulosta varsinkaan katkeralle ? Mitä sillä on merkitystä varsinkaan silloin jos ei tunne katkeruutta ?
        Mitä linkkiä nyt muutenkaan on toisiinsa psykopatialla ja katkeruudella ? Mun mielestä ne on aika eri asioita.
        Mä pitkään pohdin kannattaako psykopatiasta keskustella, ja johtopäätös vaihtui välillä siihen että paras olla hiljaa ja välillä siihen että paras yrittää keskustella. Nyt mä olen tullut siihen johtopäätökseen että kumpikaan tapa ei toimi psykopatiailmiön kanssa. Ei kannata keskustella, eikö olla hiljaa. Mun mielestä selkeyttävämpää vaan sanella kuinka asia on. Eihän psykopaatti itsekään tee muuta kuin sanelee, niin pitänee ottaa hieman mallia häneltä...
        He aina vastaa puheluun ja sitten sanelee ja lyö äkkiä luurin korvaan niin ettei voi sanoa mitään vastalausetta. Ei tarvinnut heidän koskaan kyetä järkevästi argumentoimaan mitään kun aina teki noin.
        Mä argumentoin nyt sitten monologin muodossa. Enkä mitään vastalauseita ota vastaan.


    • narskunarsku

      Narsismi käsite ja erillaiset testit pitää muuttaa tarkemmiksi, jokainen löytää toisesta testien mukaisia asioita, mutta millä painoarvolla. Se on ihmisestä ja tunteesta kiinni minkälaisen tuloksen saa aikaam, tässä maalikot menevät metsään. Netti on hyvä, mutta tiedon tulkinta on ongelma, läheskään kaikki eivät kykene hahmottamaan relevanttia tietoa, sieltä napsitaan se tieto mitä itse halutaan, asian olevan. Usein erossa syyllistetään puolisoa täysin turhaan narsistiksi ja tämä vesittää, varmasti eniten narsismi käsitettä, todelliset uhrit vain kärsivät.

      Ei kenenkään maalikon saisi tehdä diaknoosia, koska narsistien uhrit kärsivät ja todellista sairautta vesitetään täysin turhaan.

      Kuka on neuvonut olemaan hiljaa, vaikeat asiat pitää hoitaa järjellä.

      • poiuytresdfg

        Tarkoitatko että kukaan Suomen maassa ei saa tulkita toista ihmistä psykopaatiksi ?
        Jos niin, niin kuinka ne uhrit joista kirjoitat ?
        Etkö huomaa tuossa mitään epäloogista ?
        Ymmärrän kyllä ajatuksesi jotenkin, mutta onko se realistinen käytännössä ?


      • poiuytrsdfg

        Tai selventäisitkö kuka Suomen maaassa voi todeta oikeasta narsistin tai psykopaatin narsistiksi tai psykopaatiksi siis oikeasti käytännössä?


      • poiuytrdfgh

        Miksei ketkään ketkä tuotakin ajatusta viljelee (kuten aika monet tekee) voi vastata minulle loogisesti kysymystä kiertelemättä ? Kukaan vielä ei ole vastannut.

        Minä en ymmärrä miten ihmisiä ei häiritse jos ihan perusajatukset on epäloogisia ja perustelemattomia.


      • poiuytrsdgh

        Minua häiritsee ihan tosi paljon kun ihmiset joka puolella hokee että vain ammattilainen voi diagnosoida jotain mitä ammattilaiset ei diagnosoi.
        Mitä järkeä on sanoa niin ?
        Jotenkin kierosti yritetään johdatella ihminen harhaan ?
        Vain lääkäri saa diagnosoida manipuloivan huijarin ? Lääkärin diagnoosiin asti muiden pitää alistua huijarin kotkotuksiin ?


      • poiuytrsdfg

        Ootellaan diagnoosia jota ei ole edes teoriassa mahdollista koskaan tulla kenellekään. Mitä järkeä siinä on ?


      • poiuytrdfgh

        Korjaan. Voi tulla jos politiikka muuttuu ja nuo taas jonain päivänä lisätään sinne niihin DSM vai mitä ne nyt oli


      • poiuytrsdfg kirjoitti:

        Ootellaan diagnoosia jota ei ole edes teoriassa mahdollista koskaan tulla kenellekään. Mitä järkeä siinä on ?

        En ny lukenu kaikkea, mutta käsittääkseni kuitenkin joku joskus saa persoonallisuushäiriö diagnoosin joka saattaa olla myös narsistinen persoonallisuushäiriö. Mutta aika harvassa ne diagnoosit kuitenkin on, koska sen "narsistin" ny pitäisi itse hakeutua tutkimuksiin.

        https://www.narsistienuhrientuki.fi/tietoa-narsismista/narsismista_yleisesti/narsismin_diagnosointi_ja_hoito/

        Takavuosina täällä oli paljon sellaisia juttuja, että uhri kävi terapiassa ja siellä sitten ko. terapeutti nimesi sen ongelmia aiheuttaneen kumppanin narsistiksi ja sen ajateltiin sitte olevan ikäänkuin virallinen todistus asiasta kun terapeutti niin sanoi.

        Uskoo ny sitten haluaa, mutta itse en usko noihin tarinoihin, että ammattihenkilö tekisi mitään päätelmiä kenenkään personaallisuudesta ihmistä tuntematta.

        Narsistisen persoonallisuushäiriön toteamiseenkin on tietyt kriteerit , tuo mainitttu DSM IV luokitus ja ainakin viisi kohtaa pitäisi totetua.

        https://narsismi.info/diagnoosiin-tarvitaan-viisi-kohtaa/

        Psykopatia sitten taas on toinen juttu, kun tosiaan nimitys ei edes kuulu viralliseen tautiluokitukseen, mutta kyllä heitäkin diagnosoidaan, mutta ne tutkimukset ja päätelmät liittyvät sitte enemmänkin tuonne vankilamaailmaan.

        http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo96809.pdf

        Vaikka tuskin kaikki psykopaatit kuitenkaan tekevät rikoksia/joudu vankilaan, mutta pääsääntöisesti jos joku on nimetty psykopaatiksi niin hän on joku vähintäänki suuren luokan talous/väkivalta rikollinen

        Mutta jo, jatkuva kiistan aihe ny tosiaan tuntuu tääkin aihe olevan. Ihan täysin en ny ymmärrä kun kuitenkin ollaan palstalla jonka aiheena on narsismi ja narsisteista on ny kirjoitettu, keskusteltu paljon muuallakin, ihan ammattilaiset puhuvat julkisuudessakin ja narsistien uhreillekkin on omat tukikanavansa, joita myös virallisesti rahoitetaan/ tuetaan.

        Että kyllä niitä narsisteja oikeasti on olemassa, vaikka diagnooseja papereissa ei kaikilla olekkaan, syystä jonka mainitsin jo alussa. Hei eivät hakeudu tutkimuksiin, heillä ei ole ns. sairaudentuntoa joten siitä syystä ne viralliset diagnoosit puuttuu, kun tosiaan ei kukaan voi sitä dagnoosia tehdä pelkästään toisen ihmisen puheiden perusteella.

        Että ns. heppoisin perustein mutu tuntumalla täällä saatetaan narsisteista kirjoitella ja näköjään monelle se menee sitten tunteisiin, vaikka tuskin kukaan ny tuskin on tarkoittanut lukijaa tai jotakuta hänen tuntemaansa, hänelle läheistä henkilöä.

        Tuo tunteisiin meneminenkin mua aina pikkusen kummastuttaa. Minutkin ny on tällä palstalla moneen kertaan leimattu narsistiksi, siksi paksunahkaiseksi jollaista useimmat narsistista puhuessaan tarkoittavat.

        Jotenkaan en ny siitä mitenkään pulttia ota, kun tuskin kukaan minut oikeasti tunteva nimittäisi minua narstisi siitäkään huolimatta, että tiedostan, että moni asia ohutnahkaisen narsistin kuvauksissa sopivat minuun. Tarkoitan tässä ny ns. virallisempia kuvauksi, en niitä joita aina välillä joku tänne palstalle heittele, tyyliin ohutnahkainen on vielä kauheampi kuin paksunhkainen.

        Mutta joo, tää ny tähän, tosiaan narsistien persoonallisuushäiriö voidaan kyllä diagnosoida mutta harvemmin kaiketi syystä, etteivät he hakeudu hoitoon ja tuskin kukaan diagnoosistaan edes kertoo. Muistan kyllä että joku Markku ? jossain lehdessä aikoinaan kertoi olevansa narsisti ja tuolta kriminaalipuoleltakin varmaan löytyy tapauksia jotka on tunnistettu psykopaateiksi.

        Että kaiketi niitä diagnooseja ny kuitenkin jonkun verran todellisuudessakin tehdään.


      • harakkahuttuakeittääja
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        En ny lukenu kaikkea, mutta käsittääkseni kuitenkin joku joskus saa persoonallisuushäiriö diagnoosin joka saattaa olla myös narsistinen persoonallisuushäiriö. Mutta aika harvassa ne diagnoosit kuitenkin on, koska sen "narsistin" ny pitäisi itse hakeutua tutkimuksiin.

        https://www.narsistienuhrientuki.fi/tietoa-narsismista/narsismista_yleisesti/narsismin_diagnosointi_ja_hoito/

        Takavuosina täällä oli paljon sellaisia juttuja, että uhri kävi terapiassa ja siellä sitten ko. terapeutti nimesi sen ongelmia aiheuttaneen kumppanin narsistiksi ja sen ajateltiin sitte olevan ikäänkuin virallinen todistus asiasta kun terapeutti niin sanoi.

        Uskoo ny sitten haluaa, mutta itse en usko noihin tarinoihin, että ammattihenkilö tekisi mitään päätelmiä kenenkään personaallisuudesta ihmistä tuntematta.

        Narsistisen persoonallisuushäiriön toteamiseenkin on tietyt kriteerit , tuo mainitttu DSM IV luokitus ja ainakin viisi kohtaa pitäisi totetua.

        https://narsismi.info/diagnoosiin-tarvitaan-viisi-kohtaa/

        Psykopatia sitten taas on toinen juttu, kun tosiaan nimitys ei edes kuulu viralliseen tautiluokitukseen, mutta kyllä heitäkin diagnosoidaan, mutta ne tutkimukset ja päätelmät liittyvät sitte enemmänkin tuonne vankilamaailmaan.

        http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo96809.pdf

        Vaikka tuskin kaikki psykopaatit kuitenkaan tekevät rikoksia/joudu vankilaan, mutta pääsääntöisesti jos joku on nimetty psykopaatiksi niin hän on joku vähintäänki suuren luokan talous/väkivalta rikollinen

        Mutta jo, jatkuva kiistan aihe ny tosiaan tuntuu tääkin aihe olevan. Ihan täysin en ny ymmärrä kun kuitenkin ollaan palstalla jonka aiheena on narsismi ja narsisteista on ny kirjoitettu, keskusteltu paljon muuallakin, ihan ammattilaiset puhuvat julkisuudessakin ja narsistien uhreillekkin on omat tukikanavansa, joita myös virallisesti rahoitetaan/ tuetaan.

        Että kyllä niitä narsisteja oikeasti on olemassa, vaikka diagnooseja papereissa ei kaikilla olekkaan, syystä jonka mainitsin jo alussa. Hei eivät hakeudu tutkimuksiin, heillä ei ole ns. sairaudentuntoa joten siitä syystä ne viralliset diagnoosit puuttuu, kun tosiaan ei kukaan voi sitä dagnoosia tehdä pelkästään toisen ihmisen puheiden perusteella.

        Että ns. heppoisin perustein mutu tuntumalla täällä saatetaan narsisteista kirjoitella ja näköjään monelle se menee sitten tunteisiin, vaikka tuskin kukaan ny tuskin on tarkoittanut lukijaa tai jotakuta hänen tuntemaansa, hänelle läheistä henkilöä.

        Tuo tunteisiin meneminenkin mua aina pikkusen kummastuttaa. Minutkin ny on tällä palstalla moneen kertaan leimattu narsistiksi, siksi paksunahkaiseksi jollaista useimmat narsistista puhuessaan tarkoittavat.

        Jotenkaan en ny siitä mitenkään pulttia ota, kun tuskin kukaan minut oikeasti tunteva nimittäisi minua narstisi siitäkään huolimatta, että tiedostan, että moni asia ohutnahkaisen narsistin kuvauksissa sopivat minuun. Tarkoitan tässä ny ns. virallisempia kuvauksi, en niitä joita aina välillä joku tänne palstalle heittele, tyyliin ohutnahkainen on vielä kauheampi kuin paksunhkainen.

        Mutta joo, tää ny tähän, tosiaan narsistien persoonallisuushäiriö voidaan kyllä diagnosoida mutta harvemmin kaiketi syystä, etteivät he hakeudu hoitoon ja tuskin kukaan diagnoosistaan edes kertoo. Muistan kyllä että joku Markku ? jossain lehdessä aikoinaan kertoi olevansa narsisti ja tuolta kriminaalipuoleltakin varmaan löytyy tapauksia jotka on tunnistettu psykopaateiksi.

        Että kaiketi niitä diagnooseja ny kuitenkin jonkun verran todellisuudessakin tehdään.

        Miten sinua voi kummastuttaa tunteisiin meneminen? Jatkoksi näytät selittävän, kuinka se omiin tunteisiin menee? Melkoista selittelynmakua, sanoisin. Varmaan meistä jokaiselle on netissä tapahtunut sellaisia virhereaktioita ja mistä sitä nyt oikeasti voisi tietää, että kirjoittaako joku siitä samasta hämähäkistä ja koppakuoriaisesta, joista toisella on nasaalinen ääni. Vaikeintahan on katsoa tosiasioita silmiin ja jopa tunnustaa omia hölmöilyjä, toisten hölmöilyistähän ei niin tarvitse välittää, eikä niihin oikeastaan tarvitsisi edes puuttua hämmentelemään hännällään.


      • harakkahuttuakeittääja kirjoitti:

        Miten sinua voi kummastuttaa tunteisiin meneminen? Jatkoksi näytät selittävän, kuinka se omiin tunteisiin menee? Melkoista selittelynmakua, sanoisin. Varmaan meistä jokaiselle on netissä tapahtunut sellaisia virhereaktioita ja mistä sitä nyt oikeasti voisi tietää, että kirjoittaako joku siitä samasta hämähäkistä ja koppakuoriaisesta, joista toisella on nasaalinen ääni. Vaikeintahan on katsoa tosiasioita silmiin ja jopa tunnustaa omia hölmöilyjä, toisten hölmöilyistähän ei niin tarvitse välittää, eikä niihin oikeastaan tarvitsisi edes puuttua hämmentelemään hännällään.

        No eiköhän tää sun kommenttis ny just kuulu sarjaan hölmöilyt.

        Kun ei oo mitään sanottavaa asiasta niin hyökätään sit kirjoittajaa kohtaan. Eikä tuos kommentis ny mun mielestä ollu mitään jonka pitäis loukata henk. koht. ketään, mut näköjään aina joku kuitenkin ottaa itseensä/luulee et oli hälle tarkoitettu.

        No joo tuosta mainitsemastasi nasaaliäänestä tunnistan sut, oot ennekin näitä "hyökkäyksiä" tehny. Onneksi ei ny sentäs tunneta toisiamme, täällä palstalla kun on tottunu kaikenlaiseen, ettei ny tosis niin kauheesti vaikuta. Kuhan ny luettuaan, hetken miettii, et mikähän totakin ihmistä vaivaa.


      • harakkahuttuakeittääja
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        No eiköhän tää sun kommenttis ny just kuulu sarjaan hölmöilyt.

        Kun ei oo mitään sanottavaa asiasta niin hyökätään sit kirjoittajaa kohtaan. Eikä tuos kommentis ny mun mielestä ollu mitään jonka pitäis loukata henk. koht. ketään, mut näköjään aina joku kuitenkin ottaa itseensä/luulee et oli hälle tarkoitettu.

        No joo tuosta mainitsemastasi nasaaliäänestä tunnistan sut, oot ennekin näitä "hyökkäyksiä" tehny. Onneksi ei ny sentäs tunneta toisiamme, täällä palstalla kun on tottunu kaikenlaiseen, ettei ny tosis niin kauheesti vaikuta. Kuhan ny luettuaan, hetken miettii, et mikähän totakin ihmistä vaivaa.

        Siis tuomittu nyt jopa hölmöilijäksi. Kiitos kannustuksesta, alinta kastia olen, kyllä sen tiedän. Kun päässä on tarpeeksi iso vika, niin eihän se muuta tarvi.


      • Niin_en
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        En ny lukenu kaikkea, mutta käsittääkseni kuitenkin joku joskus saa persoonallisuushäiriö diagnoosin joka saattaa olla myös narsistinen persoonallisuushäiriö. Mutta aika harvassa ne diagnoosit kuitenkin on, koska sen "narsistin" ny pitäisi itse hakeutua tutkimuksiin.

        https://www.narsistienuhrientuki.fi/tietoa-narsismista/narsismista_yleisesti/narsismin_diagnosointi_ja_hoito/

        Takavuosina täällä oli paljon sellaisia juttuja, että uhri kävi terapiassa ja siellä sitten ko. terapeutti nimesi sen ongelmia aiheuttaneen kumppanin narsistiksi ja sen ajateltiin sitte olevan ikäänkuin virallinen todistus asiasta kun terapeutti niin sanoi.

        Uskoo ny sitten haluaa, mutta itse en usko noihin tarinoihin, että ammattihenkilö tekisi mitään päätelmiä kenenkään personaallisuudesta ihmistä tuntematta.

        Narsistisen persoonallisuushäiriön toteamiseenkin on tietyt kriteerit , tuo mainitttu DSM IV luokitus ja ainakin viisi kohtaa pitäisi totetua.

        https://narsismi.info/diagnoosiin-tarvitaan-viisi-kohtaa/

        Psykopatia sitten taas on toinen juttu, kun tosiaan nimitys ei edes kuulu viralliseen tautiluokitukseen, mutta kyllä heitäkin diagnosoidaan, mutta ne tutkimukset ja päätelmät liittyvät sitte enemmänkin tuonne vankilamaailmaan.

        http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo96809.pdf

        Vaikka tuskin kaikki psykopaatit kuitenkaan tekevät rikoksia/joudu vankilaan, mutta pääsääntöisesti jos joku on nimetty psykopaatiksi niin hän on joku vähintäänki suuren luokan talous/väkivalta rikollinen

        Mutta jo, jatkuva kiistan aihe ny tosiaan tuntuu tääkin aihe olevan. Ihan täysin en ny ymmärrä kun kuitenkin ollaan palstalla jonka aiheena on narsismi ja narsisteista on ny kirjoitettu, keskusteltu paljon muuallakin, ihan ammattilaiset puhuvat julkisuudessakin ja narsistien uhreillekkin on omat tukikanavansa, joita myös virallisesti rahoitetaan/ tuetaan.

        Että kyllä niitä narsisteja oikeasti on olemassa, vaikka diagnooseja papereissa ei kaikilla olekkaan, syystä jonka mainitsin jo alussa. Hei eivät hakeudu tutkimuksiin, heillä ei ole ns. sairaudentuntoa joten siitä syystä ne viralliset diagnoosit puuttuu, kun tosiaan ei kukaan voi sitä dagnoosia tehdä pelkästään toisen ihmisen puheiden perusteella.

        Että ns. heppoisin perustein mutu tuntumalla täällä saatetaan narsisteista kirjoitella ja näköjään monelle se menee sitten tunteisiin, vaikka tuskin kukaan ny tuskin on tarkoittanut lukijaa tai jotakuta hänen tuntemaansa, hänelle läheistä henkilöä.

        Tuo tunteisiin meneminenkin mua aina pikkusen kummastuttaa. Minutkin ny on tällä palstalla moneen kertaan leimattu narsistiksi, siksi paksunahkaiseksi jollaista useimmat narsistista puhuessaan tarkoittavat.

        Jotenkaan en ny siitä mitenkään pulttia ota, kun tuskin kukaan minut oikeasti tunteva nimittäisi minua narstisi siitäkään huolimatta, että tiedostan, että moni asia ohutnahkaisen narsistin kuvauksissa sopivat minuun. Tarkoitan tässä ny ns. virallisempia kuvauksi, en niitä joita aina välillä joku tänne palstalle heittele, tyyliin ohutnahkainen on vielä kauheampi kuin paksunhkainen.

        Mutta joo, tää ny tähän, tosiaan narsistien persoonallisuushäiriö voidaan kyllä diagnosoida mutta harvemmin kaiketi syystä, etteivät he hakeudu hoitoon ja tuskin kukaan diagnoosistaan edes kertoo. Muistan kyllä että joku Markku ? jossain lehdessä aikoinaan kertoi olevansa narsisti ja tuolta kriminaalipuoleltakin varmaan löytyy tapauksia jotka on tunnistettu psykopaateiksi.

        Että kaiketi niitä diagnooseja ny kuitenkin jonkun verran todellisuudessakin tehdään.

        "Uskoo ny sitten haluaa, mutta itse en usko noihin tarinoihin, että ammattihenkilö tekisi mitään päätelmiä kenenkään personaallisuudesta ihmistä tuntematta."
        Niin en tiedä mitä mahdat tarkoittaa "päätelmillä". Mutta käsittääkseni ammatti-ihminen voi omat johtopäätöksensä tehtyään yrittää valaista asiakasta jos tilanne hänen mielestään näyttää selvältä. Minulle joskus sanottu jotenkin niin, että varmasti ei voi asiasta tietää mutta sellaistakin on olemassa. Johtopäätökset jää sille asiakkaalle mitä se sitten haluaa uskoa ja miten asioista ottaa selkoa.
        Minua kuunneltuaan on terapeutti myöskin erääseen piirteeseen ottanut kantaa suurin piirtein sanoilla "tuossa on kyllä jotain omituista" ja nyökkäsi päällään havainnoilleni... Mutta aika paljon todellakin kuunteli ja ohitti sellaisena, mikä voisi liittyä johonkin muuhunkin. Noinhan se menee... Selityksiä asioille voi löytyä, mutta kaikki yhteensä ja jokin erikoisen erityinen piirre, niin kyllä se paketti jossain kohtaa aukenee jos on auetakseen.
        Nämä niitä jokaisen oikeuksia omiin mielipiteisiin... ammattilaisenkin.

        Virallisen diagnoosin persoonallisuushäriöstä voi tehdä ainoastaan psykiatrian erikoislääkäri. Mitä kommervenkkejä asiaan kuuluu, niin siitä en tiedä. Mutta kuvittelisin että joitakin määrättyjä tutkimuksia kuuluu asiaan. Tuskin ovenraosta voi huudella diagnooseja, eikä ne ainakaan ole virallisia jos niin tekisikin...


      • Eiköhän_

        "Usein erossa syyllistetään puolisoa täysin turhaan narsistiksi ja tämä vesittää, varmasti eniten narsismi käsitettä, todelliset uhrit vain kärsivät."
        Eiköhän ero ole ollut kuitenkin paikallaan jos tuolta on tuntunut... oli syy mikä tahansa.
        Niinkuin olen ennekin kirjoittanut, niin olen sitä mieltä että keskustelijoita on eri portailla. Toiset puhuvat asiaa, toiset asian vierestä. Minä pidättäydyn omassa asiassani asiassa, enkä avaudu livenä tuntemattomille asiasta. Myöskin lapselliset ihmiset ja lapset ovat keskustelun ulottumattomissa kun minä asiastani puhun. En puhu enää siis kenellekään kuin todelliselle ammatilaiselle tai kokeneelle harrastajalle.

        Usein jätetään tällä palstallakin keskustelun ulkopuolelle jos ei tunnu olevan ihan kartalla... Olet ilmeisesti mieshenkilö. Mikä sinun suhteesi narsismiin on? Oletko itse ollut nimittelyn kohteena?


      • narskuarsku
        Eiköhän_ kirjoitti:

        "Usein erossa syyllistetään puolisoa täysin turhaan narsistiksi ja tämä vesittää, varmasti eniten narsismi käsitettä, todelliset uhrit vain kärsivät."
        Eiköhän ero ole ollut kuitenkin paikallaan jos tuolta on tuntunut... oli syy mikä tahansa.
        Niinkuin olen ennekin kirjoittanut, niin olen sitä mieltä että keskustelijoita on eri portailla. Toiset puhuvat asiaa, toiset asian vierestä. Minä pidättäydyn omassa asiassani asiassa, enkä avaudu livenä tuntemattomille asiasta. Myöskin lapselliset ihmiset ja lapset ovat keskustelun ulottumattomissa kun minä asiastani puhun. En puhu enää siis kenellekään kuin todelliselle ammatilaiselle tai kokeneelle harrastajalle.

        Usein jätetään tällä palstallakin keskustelun ulkopuolelle jos ei tunnu olevan ihan kartalla... Olet ilmeisesti mieshenkilö. Mikä sinun suhteesi narsismiin on? Oletko itse ollut nimittelyn kohteena?

        Usein erossa syyllistetään puolisoa täysin turhaan narsistiksi ja tämä vesittää, varmasti eniten narsismi käsitettä, todelliset uhrit vain kärsivät."

        Eiköhän ero ole ollut kuitenkin paikallaan jos tuolta on tuntunut... oli syy mikä tahansa.
        KYSYMYS ONKIN SIITÄ ETTÄ NARSISMI SAIRAUTENA KÄRSII SIITÄ, KUN SEN MÄÄRITTELEE KUKA TAHANSA JA OIKEASTI SAIRAAT, SEKÄ UHRIT KÄRSIVÄT TÄSTÄ.

        Niinkuin olen ennekin kirjoittanut, niin olen sitä mieltä että keskustelijoita on eri portailla. Toiset puhuvat asiaa, toiset asian vierestä. Minä pidättäydyn omassa asiassani asiassa, enkä avaudu livenä tuntemattomille asiasta. TÄÄLLÄ KESKUSTELLAAN NIMETTÖMINÄ Myöskin lapselliset ihmiset ja lapset ovat keskustelun ulottumattomissa kun minä asiastani puhun. En puhu enää siis kenellekään kuin todelliselle ammatilaiselle tai kokeneelle harrastajalle. EI TÄÄLTÄ TOSIAANKAAN MITÄÄN RATKAISUA SAA ONGELMIIN, MUTTA KUN TULEE ERILAISIA MIELIPITEITÅ ASIASTA, VOI JOS KYKENEE YMMÄRTÄMÄÄN ASIOITA, USEAMMALTA KANTILTA.

        Usein jätetään tällä palstallakin keskustelun ulkopuolelle jos ei tunnu olevan ihan kartalla.?.. Olet ilmeisesti mieshenkilö. OLEN Mikä sinun suhteesi narsismiin on? EX Oletko itse ollut nimittelyn kohteena? OLEN


      • harakkahuttuakeittääja kirjoitti:

        Siis tuomittu nyt jopa hölmöilijäksi. Kiitos kannustuksesta, alinta kastia olen, kyllä sen tiedän. Kun päässä on tarpeeksi iso vika, niin eihän se muuta tarvi.

        Toivottavasti ny et oo tosissas noiden kommentties kans vaan yrität kalastella sympatiaa ja huomiota ja syyllistää minua, että kiusaan ihmistä, jota on tosi alhaalla, kokee olevansa alinta kastia

        Mutta jos oikeasti koet olevasi alinta kastia niin en tiedä mitä ajattelisin, jotenkin noihin itsetuntoasioihin ny sun pitäis kiinnittää enemmän huomiota , tehdä jotain sen asian eteen ettet kokisi olevasi alinta kastia. Toki sekin on helmpommin sanottu kuin tehty, mutta apuja siihenkin on saatavissa.

        Palasin vielä tohon ensim. kommenttiisikin, jonka jälkimaininkina ny tää keskustelu jonkin verran jatkuikin, että löytäisin jotain, mihin tuo purkauksesi saattasi liittyä. Mainitsit että kaikille tulee virhereaktoita, luullaan väärin jne. kyllä joo minäkin olen joskus luullut et se muinainen tyyppi mua täällä häiriköi

        Mutta jäin miettimään tuota loppuasi, että mihin mahtanee liittyä tuo ajatuksesi" ettei toisten hölmöilyihin tarvitse edes puuttua, eikä niitä alkaa hämmentelemään."

        Kun keskustelua ny käytiin aiemmin ny tuosta diagnosoinnista, että onko mahdollista diagnosoida narsisiksi/psykopatiksi, että tuskin tuo kommenntisi siihen liittyi vaan johonkin muuhun.

        Itselleni ny tuli mieleen, että joitain aloituksia ja tarinoita ny kyllä viime aikoina olen hämmennellyt kun niissä on mun mielestä ollut tosi paljon kummallisuuksia.

        Miksikö sitten teen niin, niin se johtuu siitä, että yritettäisiin ny pysyä jonkinlaisessa todellisuudessa asioiden suhteen, kun kaikilla ny ei välttämättä ole sitä tietoa niin paljon, ettei ny ainakaan uskottaisi ihan mihin tahansa vaan otettasiin selvää asioista.

        Mutta joo, tää on tämmöstä, kun ei oikeasti tiedä millainen ihminen siellä kirjoittelee ja kommentoi


      • ihmeellistä
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        Toivottavasti ny et oo tosissas noiden kommentties kans vaan yrität kalastella sympatiaa ja huomiota ja syyllistää minua, että kiusaan ihmistä, jota on tosi alhaalla, kokee olevansa alinta kastia

        Mutta jos oikeasti koet olevasi alinta kastia niin en tiedä mitä ajattelisin, jotenkin noihin itsetuntoasioihin ny sun pitäis kiinnittää enemmän huomiota , tehdä jotain sen asian eteen ettet kokisi olevasi alinta kastia. Toki sekin on helmpommin sanottu kuin tehty, mutta apuja siihenkin on saatavissa.

        Palasin vielä tohon ensim. kommenttiisikin, jonka jälkimaininkina ny tää keskustelu jonkin verran jatkuikin, että löytäisin jotain, mihin tuo purkauksesi saattasi liittyä. Mainitsit että kaikille tulee virhereaktoita, luullaan väärin jne. kyllä joo minäkin olen joskus luullut et se muinainen tyyppi mua täällä häiriköi

        Mutta jäin miettimään tuota loppuasi, että mihin mahtanee liittyä tuo ajatuksesi" ettei toisten hölmöilyihin tarvitse edes puuttua, eikä niitä alkaa hämmentelemään."

        Kun keskustelua ny käytiin aiemmin ny tuosta diagnosoinnista, että onko mahdollista diagnosoida narsisiksi/psykopatiksi, että tuskin tuo kommenntisi siihen liittyi vaan johonkin muuhun.

        Itselleni ny tuli mieleen, että joitain aloituksia ja tarinoita ny kyllä viime aikoina olen hämmennellyt kun niissä on mun mielestä ollut tosi paljon kummallisuuksia.

        Miksikö sitten teen niin, niin se johtuu siitä, että yritettäisiin ny pysyä jonkinlaisessa todellisuudessa asioiden suhteen, kun kaikilla ny ei välttämättä ole sitä tietoa niin paljon, ettei ny ainakaan uskottaisi ihan mihin tahansa vaan otettasiin selvää asioista.

        Mutta joo, tää on tämmöstä, kun ei oikeasti tiedä millainen ihminen siellä kirjoittelee ja kommentoi

        Ihan uteliaisuuttani kysyn, että jos tietäisit kuka kanssasi kommentoi, niin muuttaisiko se kommentointiasi joiltakin osin?


      • ihmeellistä kirjoitti:

        Ihan uteliaisuuttani kysyn, että jos tietäisit kuka kanssasi kommentoi, niin muuttaisiko se kommentointiasi joiltakin osin?

        Hieman monitahoinen kysymys, mutta jos oikeasti tietäisin, kuka/millainen ihminen todellisuudessa kanssani kommunikoi niin toki ottaisin huomioon ne asiat ja olosuhteet mitkä tiedän hänestä niin kyllä se varmaan joiltain osin vaikuttasi.

        Otan ny esimerkin vuoksi ny vaikkapa tuon Poiun, niin hän on itse myöntänyt olevansa Asperger, ja sen ja muualta hankkimani tiedon pohjalta ny ymmärrän häntä paremmin, enkä ny juurikaan häiritse häntä, kun olen ymmärtänyt, että hän voi paremmin saadessaan ns. puhua itsekseen

        Toki tuokin kirjoittaja jonka kommentin jälkimainingeissa ny tää keskustelukin jatkuu, mietityttää siltä osin, että hän itse kokee olevansa ns. alinta kastia niinhän eihän sitä mieluusti ny ainkaan tahallaan ala lyödä jo valmiiksi lyötyä. Mutta se kokeeko hän oikeasti olevansa alinta kastia on taas toinen juttu vai halusiko hän ny vaan ikäänkuin uhriutua

        Mutta joo vaikeaahan tää on, kun ei tiedä millainen itsekukin kirjoittaja todellisuudessa on ihmisenä ja millaisissa olosuhteissa elää, että sitä sitten ottaa kantaa sen pohjalta mitä hän itse haluaa itsestään ja elämästään esiin tuoda

        Uskoisin, että sekin on varmaan huomattu, että tosiaan hämmentelen ja toistelenkin kirjoittajan omia kuvauksia/sanomisia syystä, että ihminen itsekin huomaisi missä jamassa hän itse ja hänen elämäsä on ja mitkä asiat on tärkeimpiä ja hakisi apua itselleen jos tilanne ny oikeassa elämässä niin kuten hän kertoo.

        En tiedä, uskon tai ainakin toivon , että kaikki tarinat täällä eivät ole ihan totta, jotkut ovat jopa kovin yliampuvia ja sitä kautta jotenkin tarkoitushakuisiakin joista itselle ny tulee mieleen jotain sellaista, että niillä yritetään ny vähän niinku kuvata narsistin uhreja/naisia/äitejä hyvinkin kyseenlaisessa valossa.


      • No_niin_
        narskuarsku kirjoitti:

        Usein erossa syyllistetään puolisoa täysin turhaan narsistiksi ja tämä vesittää, varmasti eniten narsismi käsitettä, todelliset uhrit vain kärsivät."

        Eiköhän ero ole ollut kuitenkin paikallaan jos tuolta on tuntunut... oli syy mikä tahansa.
        KYSYMYS ONKIN SIITÄ ETTÄ NARSISMI SAIRAUTENA KÄRSII SIITÄ, KUN SEN MÄÄRITTELEE KUKA TAHANSA JA OIKEASTI SAIRAAT, SEKÄ UHRIT KÄRSIVÄT TÄSTÄ.

        Niinkuin olen ennekin kirjoittanut, niin olen sitä mieltä että keskustelijoita on eri portailla. Toiset puhuvat asiaa, toiset asian vierestä. Minä pidättäydyn omassa asiassani asiassa, enkä avaudu livenä tuntemattomille asiasta. TÄÄLLÄ KESKUSTELLAAN NIMETTÖMINÄ Myöskin lapselliset ihmiset ja lapset ovat keskustelun ulottumattomissa kun minä asiastani puhun. En puhu enää siis kenellekään kuin todelliselle ammatilaiselle tai kokeneelle harrastajalle. EI TÄÄLTÄ TOSIAANKAAN MITÄÄN RATKAISUA SAA ONGELMIIN, MUTTA KUN TULEE ERILAISIA MIELIPITEITÅ ASIASTA, VOI JOS KYKENEE YMMÄRTÄMÄÄN ASIOITA, USEAMMALTA KANTILTA.

        Usein jätetään tällä palstallakin keskustelun ulkopuolelle jos ei tunnu olevan ihan kartalla.?.. Olet ilmeisesti mieshenkilö. OLEN Mikä sinun suhteesi narsismiin on? EX Oletko itse ollut nimittelyn kohteena? OLEN

        No niin. Hyvä kun kirjoitit nyt asiasi.
        Vähän jotain tuon tyyppistä tuli mieleeni.
        Vierittäisin kuitenkin "syyn" asiattomasta nimittelystä ihan kokonaan ja täysin sille nimenomaiselle asiattomalle syyttelijälle...
        Vai onko niin, että syyttelijä on jotenkin isokokoinen, viaton ja kykenemätön kantamaan sinun silmissäsi vastuuta omista puhumisistaan...?

        Yksittäisenä keskustelijana, ja omasta mielestäni tilanteeseen nähden rehellisenä ja oikeudenmukaisuuteen pyrkivänä ihmisenä sanon itseni ehdottomasti irti kaikista epäoikeudenmukaisista huhupuheista.

        Kehoittaisin katsomaan syyttelijää jonkin ajan kuluttua uusin silmin. Jospa hänessä on piirteitä, jotka ovat jääneet sinulta aiemmin huomaamatta.

        Viattomien syyttely on väärin. Jopa viattomien narsismista keskustelijoiden syyttely on väärin.

        Henk. koht. pahoitteluni vääristä nimittelyistä.
        Tsemppiä jatkoon sinulle, ja katse oikeaan syylliseen.


      • narskunarsku
        No_niin_ kirjoitti:

        No niin. Hyvä kun kirjoitit nyt asiasi.
        Vähän jotain tuon tyyppistä tuli mieleeni.
        Vierittäisin kuitenkin "syyn" asiattomasta nimittelystä ihan kokonaan ja täysin sille nimenomaiselle asiattomalle syyttelijälle...
        Vai onko niin, että syyttelijä on jotenkin isokokoinen, viaton ja kykenemätön kantamaan sinun silmissäsi vastuuta omista puhumisistaan...?

        Yksittäisenä keskustelijana, ja omasta mielestäni tilanteeseen nähden rehellisenä ja oikeudenmukaisuuteen pyrkivänä ihmisenä sanon itseni ehdottomasti irti kaikista epäoikeudenmukaisista huhupuheista.

        Kehoittaisin katsomaan syyttelijää jonkin ajan kuluttua uusin silmin. Jospa hänessä on piirteitä, jotka ovat jääneet sinulta aiemmin huomaamatta.

        Viattomien syyttely on väärin. Jopa viattomien narsismista keskustelijoiden syyttely on väärin.

        Henk. koht. pahoitteluni vääristä nimittelyistä.
        Tsemppiä jatkoon sinulle, ja katse oikeaan syylliseen.

        Sori en etsi syyllistä, vaan yritän saada ihmisiä ymmärtämään, ettei riidalla saada mitään aikaa.


      • poiuytresdfg

        Olet ihan oikeassa, mutta voi vaikuttaa siltä ettet huomioi ettei kaikki narsisteista puhuvat maallikot ole riitelijöitä. Mä ainakin olen ihan oikeesti hädässä koin eilen jotain tosi kauheaa. Mutten voi kirjoittaa tilanteesta tässä enempää koska psykopaattini mahdollisesti lukee näitä. Joudun nyt oleen jonkin aikaa aivan hiljakseen. Puhelinpalvelussa ei suostuttu edes muutamalla sanalla tukemaan minua pysymään erossa psykopaatistani. Alkaa tulla minulle aika selväksi heidän kannanottonsa. Mitä lie politiikkaa-


      • Niin_no
        narskunarsku kirjoitti:

        Sori en etsi syyllistä, vaan yritän saada ihmisiä ymmärtämään, ettei riidalla saada mitään aikaa.

        Niin no selväksi on tullut että et exääsi pysty näkemään syyllisenä sinun leimaamiseesi. Etsit syylliset vaikka maailman ääristä ennemmin.
        Miksi et edes ota selvää mitä narsismi on, ennenkuin tulet narsismipalstalle neuvomaan.
        Olisi hyvä olla edes hintun verran kuusalla.


      • Olet_muu
        narskunarsku kirjoitti:

        Sori en etsi syyllistä, vaan yritän saada ihmisiä ymmärtämään, ettei riidalla saada mitään aikaa.

        Olet muuten väärässä.
        Ihmisen kuuluisi osata riidellä. Rakentava riita vie eteenpäin.
        Tietenkään en suosittele riitelemään jos ei ole mitään aihetta riitaan, se nyt olisi vain typerää haastamista, josta ei yleensä mitään hyvää seuraa.
        http://www.suhdesoppa.fi/parisuhde/rakentavan-riitelyn-huoneentaulu/
        "Hyvä riita päättyy aina jonkinlaiseen ratkaisuun. Tähän ratkaisuun tulisi päätyä yhdessä neuvotellen ja kummankin osapuolen näkökannat huomioon ottaen. Avain asemassa ovat kuuntelu ja kunnioittava suhtautuminen puolisoon."

        Tietenkään narsisti ei osaa riidellä... mutta en usko narskunarskun tarkoittavan tätä pointtia, koska ei viittaa tähän erikoistapaukseen mitenkään. Narskunnarsku ei ota myöskään huomioon uhrin tunteita jakaessaan jostain yläkantista viisasta ohjettaan...


      • Luulen_että

        Luulen että narsnarskun käskyttäminen perustuu pelkkään pelkoon...
        Että älää nyt riidelkö narsistin kanssa kun se on niin häijy... huonosti käy.. jne.


    • johntravoltanveli

      Näissä erotilanteissa,kun se pikkurouva on perin juurin kyllästynyt alkaa tuonsorttisia syytöksiä tulemaan. Mutta:Annat itse maksamasi omakotitalon,auton,ja vielä reilun elatusmaksun,niin eipä tarvitse moisia syytöksiä kuunnella. Yksinkertaista.

      • Otan_sulan

        Otan sulan hattuuni!👒
        Olen tällä palstalla huomauttanut juuri hiljan kun joku miltei pelkkää sen narsistiksi sanomansa henkilön rahoja ajatteleva (ainakin siitä kirjoitteleva) valitteli.💶💶💶


    • poiuytresdg

      Se on tietenkin paivanselvää, että aina on erittäin typerää väittää kenestäkään mitään mikä ei pidä tarkalleen paikkansa. Siis mistään syystä.

      • narskunarsku

        Hienoa nyt puhut asiaa


    • ken_lie

      Olisko ollut Keltikangas-Järvinen joka on kirjottanu että lapsillakin on narsismia, mutta eettisistä syistä sitä ei diagnosoida. Olisko peräti laki joka kieltää ettei lapselle saa antaa narsistidiagnoosia. Lapsi on saattanut sadistisesti kiusata eläimiä ja muita lapsia jo nuorena, mutta siitä ei saa mainita, vaikka olisi psykopaatti.
      18- vuotiaasta lähtien heillä on sitten terveen paperit. En osaa tätä muotoilla, mutta tulevaa voi ennakoida aiemman perusteella, ja näissä ei ole mitään aiempaa vikaa.

      • poiuytrsxcv

        Minunkin käsitykseni mukaan voi olla psykopaatti syntyjään niin että joku aivo-osa ikäänkuin ei toimi tavanomaisesti. Mutta myös opin netistä että auttaa tosi paljon jos niitä lapsia kohdellaan hyvin, varjellaan kiusatuksi tulemiselta jne. niin se auttaa otsalohkon kehitykseen, eikä heistä sitten niin helposti tule esim. rikollisia. Mun mielestäni psykopaattilapsia pitäisi hoitaa erityisen hienovaraisesti.


      • Nirppo

        Myös minun käsittääkseni aihetta on tutkittu kauan ja tarkkaan ja tämänhetkisten tutkimusten perusteella näyttäisi siltä, että psykopaattisuus on osaksi synnynnäistä, juurikin nuo aivojen poikkeava rakenne ja toimivuus, sekä myös osaksi ympäristön aiheuttamaa. Eli käsittääkseni kumpaakin tarvitaan useimmissa tapauksissa ainakin, ennen kuin ihmisestä tulee psykopaatti.
        Eli sellaisesta ihmisestä ei välttämättä puhkea psykopaattia, joka on kasvanut normaalissa kasvuympäristössä, vaikka hänellä olisi psykopaatin "aivorakenne".


    • poiuytrdsxcv

      Mulla itsellä on jollain tapaa olettaakseni poikkeava hermosto.
      Mm. mulla on eräs autisteille mutta myös psykopaateille tyypillinen ominaisuus:
      erittäin korkea kivunsietokyky. Mun psykopaattini äidillä oli mahdollisesti myöskin.
      Mm. tämmöiset sivuseikat huomioon ottaen olen tehnyt diagnoosini psykopaatistani. Koska mulla itsellä on poikkeavia hermosto-ominaisuuksia, pidän mahdollisena että on myös vanhemmillani, mutta mun teorian mukaan minulle on tapahtunut joku mutaatio niin että mun hermostopoikkeavuudesta on tullu jotain ihan muuta kuin tuosta vanhempieni.
      Ja koska tässä suvussa nyt jotain fyysisiä hermostopoikkeavuuksia kulkee, ja lisäksi äitini nykyään avoimesti minulle on ilmaissut melko kertakaikkista tunteettomuuttaan ja suorastaan mieltymystä ilkeyteen mitä hän ei vaikuta edes häpeävän. Niin mä olen vähän laskenut 1 plus 1 on kaks ja lisäksi minun äidillä on psykopaatin silmät, ketun silmät joilla hän joskus tuijottaa psykopaatin tuijotusta ja sellain viekas hymy.
      Mä en koe sitä yhtään miksikään katkeruudeksi tai syyttelyksi, että mä yksinkertaisesti en voi järjelläni tulla mihinkään muuhun johtopäätökseen kuin siihen että äiti on psykopaatti.
      Ja kun isänikin on kuvannut häntä sanoilla "tuhoisa" jne.
      Jotkut vieraammat ihmiset aikoinaan varoiteilleet minua äidistäni ja säälitelleet että luotan häneen.
      Lisäksi eräs ulkopuolinen ihminen kertoi kiinnittäneensä huomiota äidistäni henkivästä tunteettomuudesta. Moni on aikoinaan sanonut minulle ettei hän jotenkin yhtään vaikuta äidilleni . Jne jne jne.
      Mä koen että mulla on tosi vahvat perusteet tulkinnalleni kun aineistoakin on melkein 50 vuotta.
      Ja kuten aiemmin mainitsin minussa itsessäni on jonkinverran "kameleonttimaisuutta". Joten olisi loogista, että olisin perinyt sitä psykopaatiltani.
      Ja kerran kun keskustelin aiheesta vanhempieni luona isäni oli kanssani samaa mieltä ja sitten lisäsin, mutta eihän sitä psykopatiaa tietenkään kukaan terapeutti huomaisi. Mun isäkin lisäsi niinkuin itsestäänselvyytenä, että ei tietenkään huomaisi. Siis kyllä me mun mielestä itse voidaan tietää luonteenlaatumme paremmin kuin kukaan ulkopuolinen asiantuntija. En mä luonneasioissa näe mitään järkeä siinä että vain ammattilainen saisi niitä tulkita. Mulle on päivänselvää että luonne näkyy selviten yksityisessä arjessa.

      • poiuytrdvb

        Lisäksi en näe asiaa millään tavalla häpeällisenä.
        Eihän psykopaatteja edes diagnosoida . Heitähän pidetään suorastaan normaaleina. Siksi vähän ihmetyttää ne vaivaantuneet puheet jossain auttavassa puhelimessa: "Se on vakava sairaus en mä voi sanoa mitään kun en ole lääkäri..."
        Eikö psykopatia ole enemmänkin ikäänkuin normaaliksi hyväksytty ominaisuus ?


      • poiuytrdvb

        Ajattelisin että yksi syy siihen miksi psykopatiaa ei diagnosoida voisi olla se että maaiman vallakkaimmissa ihmisissä on paljon psykopaatteja.


    • poiuytrdsxcvb

      Niin ja jos joku tunne saa aikaan sen että sanon äitiäni ääneen psykopaatiksi on se että hän pelottaa minua sen verran että koen parhaaksi sanoa ääneen-

    • ken_lie

      Ennen nettiaikaa tiedonhankinta oli hankalaa. Terveyskeskuksessa, apteekissa, jossain neuvontapisteissä saattoi olla paperisia infolehtisiä, jostain vaivoista hyvinkin tarkkaa tietoa. Muistan kun etsin tietoa "rajatilahäiriöstä", kun tuntuu että muut meni lävitseni, kynnysmatto kun olin.
      No eipä ollut infoa, koska esitteet oli lääketehtaiden kustantamia ja vain sellaisista vaivoista, joihin heillä on lääke. Eli vain lääkkein lääkittävistä vaivoista kannatti painaa esite.

      Ihmiset selviäisi vähemmillä lääkkeillä jos apua olisi tarjolla. Mutta kun se ei ole niiden etu. Lääketehtaat lahjoo lääkisläisiä jo opiskeluaikana. Lääketehtaiden edustajat saattaa käydä terveyskeskuksen lääkärien kahvihuoneissa myrkkyjä esittelemässä, ja aina huikeat pullat ja evästarjoilut. Lääketeollisuus on maailman laillisissa rahavirroissa ja pörssiyhtiöissä iso tekijä.
      Ettei ole sattuma että joitain vaivoja hoidetaan mielummin kuin jotain toisia vaivoja.

      • poiuytrdg

        Mulla on monia vaivoja mitä ei voi hoitaa lääkkeillä vaan lääkkeet pahentaisi. Siksikään en ehkä ole mieluisa autettava.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe