Mazda 6:n öljynpainevalo-ongelma

Mazda2010

Hei! Minulla on Mazda 6 Diesel 2.2 vm. 2010. Öljynpaineen varoitusvalo on alkanut ajossa ajoittain ensin vilkkua, sitten palaa muutaman minuutin koko ajan, sitten vilkkua jälleen ja sitten sammua kokonaan. Sitten saattaa taas mennä tuhatkin kilometriä, ennen kuin sama toistuu jälleen. Öljynpaineessa ei ole ongelmia ja öljykello (tms) ja öljynpainekytkin on huollossa vaihdettu, ja öljynpaineet testattu. Autolla on ajettu n. 140.000 km.

Onko kellään ajatusta, mistä moinen voisi johtua? Mistä etsiä vikaa? Mitään logiikkaa vian esiintymiselle ei ole, tänäänkin oli pakkasta ja ongelma ilmeni.

Onko kellään muulla vastaavaa ongelmaa?

terv. Muuten ihan hyvä auto.

24

8561

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RMB54

      Kerro lisää.
      Onko vikakoodia? Lisääntyykö moottoriöljymäärä? Onko polttoainevuotoa korkeapaineputkissa? Onko tehty tehdaskampanja, joka koskee mm. ECU:n uudelleen ohjelmointi, uusin softa. Softa muuttaa polttoaineen ruiskutusta palotilaan.
      Kerroit, että huollossa tutkittu. Mikä firma tutkinut? Merkkituntemusta pitää näissä Mazdan öljynpainevalon palaamisasioissa olla.

      • wiimasuoja

        Öljypuppeli haroo ilmaa, luultavasti kanavat karstassa tai kansihalki?


      • Mazda2010

        Vikakoodia ei ole, ilmeisesti öljynpainevalo ei anna erillistä vikakoodia. Polttoainevuodosta en tiedä, kuluttaa dieseliä ihan normaalisti ja kone on ihan siisti. ECU:n ohjelmoinnista en tiedä, merkkihuolto (Suomenojan Laakkonen Espoossa) huoltanut ja kertonut vaihtaneensa ko. osat.

        Yrittivät myös selvittää valon palamisen syytä, mutta tietty just silloin. ko varoitusvaloa ei saatu auton käynnissä ollessa palamaan millään.

        Moottoriöljymäärä ei lisäänny.
        Pitäiskö ECU:n ohjelmointi olla tehty ja milloin? Auto on ollut meillä syksystä 2013. Mulle ei ainakaan ole kerrottu ohjelmoinnista mitään.


      • toinenvastaaja

        Koska kyseessä on vanhempi 2.2l diesel moottori, joka ei ole Skyactiv-D moottori.
        Niin syynä saattaa olla lähes tukkeutunut öljysihti, jonka pääsee puhdistamaan vain irroittamalla ensin öljypohjan. Samalla pitää tietysti öljypohja puhdistaa.
        Mazdan ilmoittama öljynvaihtoväli on pikkaisen liian pitkä tuolle vanhemmalle diesel moottorille. Oikeampi öljynvaihtoväli olisi max 15000km välein.

        "Pitäiskö ECU:n ohjelmointi olla tehty ja milloin? Auto on ollut meillä syksystä 2013. Mulle ei ainakaan ole kerrottu ohjelmoinnista mitään. "

        2012-2014 välillä pitäisi ECU ohjelmointi olla tehty jos on ollut ohjelmoinnille tarvetta. Koska vasta vuonna 2012 tuo ongelma virallisesti havaittiin Mazdalla. Pyydä huoltoa tarkistamaan ECU:n ohjelmiston versio ja päivittämään ohjelmisto jos ei päivitystä ole vielä tehty.
        Luulisi kyllä päivityksen olevan tehty koska moottoriöljyn määrä ei lisäänny.


      • Mazda2010

        mm. seuraavaa on tehty määräaikiaishuollon yhteydessä:

        avoin tehdaskampanja: ac006a, pcm:n uudelleenohjelmointi ja jakoketjun tarkastus, ei muita, 17.6.2014 sg

        Liekkö sitten uusin versio? Ja onko tämä se ECU, mikä lienee?


      • toinenvastaaja

        PCM/ECU ovat itseasiassa sama juttu. ECU on lähinnä sellainen vanhempi ja useammin käytetty termi. Siitä en osaa että onko tuo kaikista uusin versio. Mutta uudempi se on joka tapauksessa kuin mitä aiemmin on ollut, joten uskon että tuossa on samalla korjattu polttoaineen syöttöäkin .

        Veikkaan, että ongelmasi saattaa olla moottorin öljynpohjan sisäpuolella sijaitseva, lähes tukkeutunut öljysihti. 100% Varmaksi en tietenkään pysty sanomaan.


    • Mazda2010

      Kiitos analyysistä. Sikäli voipi hyvinkin pitää paikkansa, koska ongelma ilmenee aina aika pian lähdön jälkeen (kylmä öljy), kumma kuitenkin kun ei heti lähdössä? Ko. valo sammuu heti kun starttaa koneen. Var.valon syttymisen jälkeen ongelma häviää sitten jonkin ajan kuluttua.

      Onko kenelläkään tiedossa muita vastaavia sihdin tukkeutumisia?

      • Snipaera

      • Mazda2010

        Keskustelin tänään Mazdan huollon edustajan kanssa asiasta (Laakkonen). Hänen mukaansa vika saattaa hyvinkin olla sihti,mutta: Jos sihdin putsaa, se tulee likaantumaan aina uudelleen, jos ei kannessa olevia dieselsuuttimia uusita (jotka kuulemma syyllisiä karstaan). Tämä homma maksaisi suunnilleen saman kuin uusi kone. En tiedä mitä tehdä - onkohan kukaan kokeillut tällaiseen vaivaan esim. STP:n öljyn lisäainetta, joka mainoksen mukaan vähentää karstoja?

        Tai mikä lienee STP:n koneen pesuaine?

        Vai pitäiskö vaan viedä auto jonnekin muualle pajalle, ja tutkia/putsata sihti, ja jos möhnää löytyy niin putsata se, ja ajella taas kunnes ongelma mahdollisesti uusiutuu?

        Paska homma.


      • Nonniinno

        Anteeksi mutta ärsyttää puolestasi Mazdan logiikka.Laittavat sarjatuotantoon hätäsesti suunniteltuja dieselmoottoreita joita sitten tuleva omistaja pitää jälkikäteen korjata.Korjaus maksaa moottorin hinnan,huh huh!


      • RMB54
        Mazda2010 kirjoitti:

        Keskustelin tänään Mazdan huollon edustajan kanssa asiasta (Laakkonen). Hänen mukaansa vika saattaa hyvinkin olla sihti,mutta: Jos sihdin putsaa, se tulee likaantumaan aina uudelleen, jos ei kannessa olevia dieselsuuttimia uusita (jotka kuulemma syyllisiä karstaan). Tämä homma maksaisi suunnilleen saman kuin uusi kone. En tiedä mitä tehdä - onkohan kukaan kokeillut tällaiseen vaivaan esim. STP:n öljyn lisäainetta, joka mainoksen mukaan vähentää karstoja?

        Tai mikä lienee STP:n koneen pesuaine?

        Vai pitäiskö vaan viedä auto jonnekin muualle pajalle, ja tutkia/putsata sihti, ja jos möhnää löytyy niin putsata se, ja ajella taas kunnes ongelma mahdollisesti uusiutuu?

        Paska homma.

        Tässä vähän korjausta Laakkosen ohjeisiin.
        Öljyn sekaan pääsee suuttimien kautta polttoainetta. Tämä polttoaine/öljykarsta tukkii öljypumpun sihdin.
        Nyt pitäisi käyttää suuttimet irti ja tarkistaa vuotaako suuttimen runkotiiviste. Jos tiiviste vuotaa, pääsee palotilasta polttoaine ja sen mukana nokikarstaa venttiilikoneiston öljytilaan.
        Siis riittää kun nämä suuttimien tiiviste vaihdetaan.
        Tämän jälkeen öljypohja pois ja puhdistaa öljypumpun sihti.


      • mustuupi

        Tankista imasta hiukan naftaa niin näkköö onko oikean väristä?


      • Mazdasix
        RMB54 kirjoitti:

        Tässä vähän korjausta Laakkosen ohjeisiin.
        Öljyn sekaan pääsee suuttimien kautta polttoainetta. Tämä polttoaine/öljykarsta tukkii öljypumpun sihdin.
        Nyt pitäisi käyttää suuttimet irti ja tarkistaa vuotaako suuttimen runkotiiviste. Jos tiiviste vuotaa, pääsee palotilasta polttoaine ja sen mukana nokikarstaa venttiilikoneiston öljytilaan.
        Siis riittää kun nämä suuttimien tiiviste vaihdetaan.
        Tämän jälkeen öljypohja pois ja puhdistaa öljypumpun sihti.

        Itsellä sama kone ja vuosimalli.

        Paljon oli kustannusarvio?


    • Huvinsakullakin

      Tyypillin aloittaja...onko muilla vastaavaa vikaa,sama heppu taitaa omistaa joka merkkisiä autoja....lol

      • Mazda2010

        Juu, vähän jatkoa: Käytin auton huollossa, öljypohja irti ja öljysihti kuulemma niin likainen, ettei ole nähty (ei Laakkosella siis). Mitenköhän hankala homma on "käyttää suuttimet irti" ja vaihtaa runkotiivisteet? Kukahan ko. homman tekisi ja millä hinnalla? Tämä käyttämäni huolto ei ehkä tarvittavan taitava. Laakkonen on varmaan kallis, niin ainakin ymmärsin. Sanoivat, että kone pitäisi ottaa kokonaan irti, ja kansi irti ym. En kaikkea ymmärtänyt, kun en ole autonasentaja.

        terv. Aloittaja

        P.S Nyt kun sihti on putsattu ja auto kulkee taas, onko kellään arviota kauanko kulkee ennenkuin sihti pitää taas putsata (ei varmaan 140.000 km kuten tähän asti vai?).


      • paljonvaikuttajia

        "P.S Nyt kun sihti on putsattu ja auto kulkee taas, onko kellään arviota kauanko kulkee ennenkuin sihti pitää taas putsata (ei varmaan 140.000 km kuten tähän asti vai?). "

        Mahdotonta sanoa mitään tarkkaa arviota, koska on niin paljon erilaisia mahdollisuuksia ja muuttujia. Paljon vaikuttaa myös sekin että kuinka usein vaihdat moottoriöljyn öljynsuodattimen. Jos vaihdat öljyn öljynsuodattimen jatkossa paljon aikaisemmin niin ainakin teoriassa voit päästäkin 140-150tkm. Normaalista öljyn öljynsuodattimen vaihtovälistä pitäisi vähentää ainakin 6000km verran normaalia lyhyemmäksi.


      • kakkaset

        Forte eli polttoöljy käsittely, silloin tällöin ennen öljynvaihtoa, niin kyllä kakki liukenee!


      • RMB54
        paljonvaikuttajia kirjoitti:

        "P.S Nyt kun sihti on putsattu ja auto kulkee taas, onko kellään arviota kauanko kulkee ennenkuin sihti pitää taas putsata (ei varmaan 140.000 km kuten tähän asti vai?). "

        Mahdotonta sanoa mitään tarkkaa arviota, koska on niin paljon erilaisia mahdollisuuksia ja muuttujia. Paljon vaikuttaa myös sekin että kuinka usein vaihdat moottoriöljyn öljynsuodattimen. Jos vaihdat öljyn öljynsuodattimen jatkossa paljon aikaisemmin niin ainakin teoriassa voit päästäkin 140-150tkm. Normaalista öljyn öljynsuodattimen vaihtovälistä pitäisi vähentää ainakin 6000km verran normaalia lyhyemmäksi.

        Jos autolla on ajettu 140.000 km ja jos jossain suuttimessa on ollut vuoto öljytilaan vaikka 30.000 km ajan, et tule ajamaan edes tuota 30.000 km jos et korjaa vian aiheuttajaa.
        Sihdin likaantuminen oli vain oire viasta. Seuraava oire voi olla laakerin ääni tai vinorauta tulee kurkkimaan lohkon kyljestä. Näinkin on käynyt.
        Ei kantta tarvitse pois ottaa suuttimien tarkastuksessa, niin kuin edellä olet kertonut.
        Venttiilikoneiston kansi pois ja sieltä voi jo nähdä onko suuttimien juurissa mustaa polttoaineen ja noen muodostamaa kuonaa.


      • Moottorinpesu
        kakkaset kirjoitti:

        Forte eli polttoöljy käsittely, silloin tällöin ennen öljynvaihtoa, niin kyllä kakki liukenee!

        Just näin. Eikä maksa paljoa. Puolet öljystä pois, sama määrä löpöä öljyn sekaan, antaa käydä 10 min ja sen jälkeen öljynvaihto. Ei kannata tehdä asiasta liian vaikeaa tai kallista. Jatkossa lyhyemmät öljynvaihtovälit.


      • Mazda2010
        RMB54 kirjoitti:

        Jos autolla on ajettu 140.000 km ja jos jossain suuttimessa on ollut vuoto öljytilaan vaikka 30.000 km ajan, et tule ajamaan edes tuota 30.000 km jos et korjaa vian aiheuttajaa.
        Sihdin likaantuminen oli vain oire viasta. Seuraava oire voi olla laakerin ääni tai vinorauta tulee kurkkimaan lohkon kyljestä. Näinkin on käynyt.
        Ei kantta tarvitse pois ottaa suuttimien tarkastuksessa, niin kuin edellä olet kertonut.
        Venttiilikoneiston kansi pois ja sieltä voi jo nähdä onko suuttimien juurissa mustaa polttoaineen ja noen muodostamaa kuonaa.

        Kiitos neuvoista. Mielelläni käyttäisin auton jossain huollossa, joka tsekkaisi/korjaisi ko. ongelman. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että ihan kuka tahansa huoltamo ei välttämättä tätä osaa. Itse en uskalla (IT-miehiä) moottoriin koskea, tulee takuulla sutta ja sekundaa.
        Mihin korjaamoon Espoon tietämillä kannattais olla yhteydessä?


    • Kskskksk

      Sihdin tukkeutumista edistää lyhyt pätkäajo sekä huonot öljyt. Missään nimessä koneella ei kannata ajaa kun öljyn paineen varoitusvaloissa palaa. Jos näin tehty, suosittelen auton vaihtamista ettei tule isoa remonttia.

    • Vimppamazda

      Mulla oli ihan ekoja 2.2 kutosia, niissä oli jakoketjuvenymää, joka oli korjattu 2010 faceliftiin, joka taas oli pilattu liian pienellä ahtimella -> ei hönkää yli 4000, ohituksissa paha. Mutta asiaan. Mazda suositteli noissa Fordin öljyjä, hiton kalliitakin, joilla ei mukamas tukittaisi hiukkaskiihdytintä. Höpö höpö. Mikä tahansa paremman luokituksen öljy toimii noissa ja maantiepainotteisessa ajossa en muista kuin 1-2 polttoa, moottorin dokumentoimaton ominaisuus oli se, että kierrosten ollessa yli 2200 pakokaasut pitivät häkäpöntön puhtaana, eli talvella kutosvaihde unohdettiin. Kulutus oli jotain 6,3, pääsihän noilla alle neljänkin oikein siististi ajellen.

      Nykymoottorien öljypumppu olettaa saavansa hyvää öljyä ja sihdin tukkeutuessa pumppu vetää tyhjää kavitoiden, minkä ansiosta pumpun teho romahtaa. Öljynvaihdon yhteydessä kannattaa tähystää endoskoopilla imusihdin kunto, siinä ei mene kuin 5 minuuttia. Moottorien suunnittelijat olettavat voitelun pelaavan täysillä, mutta todellisuudessa laakereihin on voinut virrata pelkkää vaahtoa, ilmankos valo vilkkuu.

    • Aatu

      No mulla 2013 2,2 d skyactiv. ajettu 194 000 . Öljynvalo rupes palamaan punasena, vaikka öljyä oli riittävästi, jopa yli maximin. Auton sammutus lähes välittömästi, tai tiputti nopeudet niin, ettei auto liikkunut enään metriikään.

      Hinaus huoltamolle ja palaute moottori paskana, että kannattaa tosissaan ottaa se öljynpaine valo.

      Auto ollut mulla alle puoli vuotta ja onneksi otin myyjäliikkeen ylimääräisen takuun. Liike vaihtaa siihen moottorin.

      Ihmettelen vain miten jo nyt tuli tiensä päähän 2,2 diesel. Vai onko nykydieselit sitten heikompia?

    • Anonyymi

      Ihan sama ja autokin sama mutta ajettu 350 000

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9849
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      402
      4266
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      2956
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2845
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      226
      2640
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2634
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1833
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      69
      1676
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1610
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe