Kun Suomi on nyt ollut EUn jäsen

mitä.on.saatu

23 v ja 15 pv niin voisiko joku asiaa tunteva valaista mitä sellaista hyvää Suomi on saanut jäsenyydeltä mitä ei olisi saanut ilman jäsenyyttä. Ehkä tässä on jo sen verran takana jäsenyyttä ja aikaperspektiiviä että pienen väliyhteenvedon voisi tehdä.

30

377

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vähän.on.vähän

      Hyväpuolien luetteloiden pituuden perusteella näyttää siltä, että niitä hyväpuolia on ollut aika vähän.

      • Ei yhtään mitään sellaista mitä ETA sopimus ei tuonut, paitsi että nyt maksetaan eulle joka vuosi miljardi tolkulla rahaa.


    • oiskoo

      Nooh eikö se ole sinun mielestä hyvä, ettei EU:n mukaan saa olla rajakiistoja naapurin kanssa. Suomi ei voi vaatia EU:n mukaan Venäjän varastamia alueita takaisin.

      • evakonpoika

        Suomi katsottiin voittajavaltioden mukaan olleen Saksan aseveli joten sodan jälkeen Karjalan luovutus oli kaikkien voittajapuolen valtioiden vaatimus .
        Suomella (Mannerheimilla) oli sopimus tiettävästi siitä mihin asti Venäjälle oli "lupa" mennä sotimaan mutta osa upseeristoista jo heti rikkoi tuota rajaa ja myöhemmin raja ylitettiin reilusti suur-Suomen kannattajien toimesta.
        Onkin mielenkiintoista miettiä miten tilanne olisi katsottu jos noita rikkeitä ei olisi tehty.
        Otappa selkoa asioista ennekuin puhut puutapalturia.
        Itse olen evakon jälkekeläinen ja tutustunut historiaani. Isäni veljineen oli kotiseuduillaan sotien aikana ja vähän rajan tuollapuolenkin ja kertoivat sitä sun tätä.


    • yksi-suurimmista-syistä

      EU:ssa kovapalkkaisia virkoja Brysselissä ja Strasburgissa.

    • Saadaan 80 % lainsäädännöstämme direktiiveinä suoraan Brysselistä. Ehkä tämä on joidenkin mielestä hyväkin asia.

      • niilo8v

        Suomen perustuslain mukaan valta on kansalla jota edustaa VAIN eduskuntaan valitut, ei siis EU parlamenttiin valitut henkilöt.
        Eduskuntaan valittuihin asti demokratia jotenkuten toimii.
        Mutta Euroopan Unionin päätökset eivät sovi vallanjaosta perustuslaissa kerrottuun toimijakokuvaan. Mikään EUssa päätetty asia ei ole Suomen perustuslainmukaisen toimivallan aikaansaannosta eikä näinollen suomalaisen demokratian tulosta.
        Perustuslakimmehan ei myönnä lainsäätäntövaltaa niille edustajille jotka eivät ole meidän itse valitsemiamme edustajia vaan muiden maiden kansalaisten valitsemia. Puhumattakaan niistä päättäjistä EUssa joihin demokraattinen valinta ei kohdennu lainkaan.


    • AnniOnAnniVaikkaVoissa

      Ja harjoitamme EU:n kanssa yhtenäistä ulkopolitiikkaa ja olemme mukana mm. pakotteissa! Ehkä tämä on Annin mielestä huono asia!

      Lisäksi olemme sisäjäsenenä isossa eurooppalaisessa kauppa-alueessa.

      • että-tälleen

        ""Ja harjoitamme EU:n kanssa yhtenäistä ulkopolitiikkaa ja olemme mukana mm. pakotteissa! Ehkä tämä on Annin mielestä huono asia!"""

        Tuo on monen muunkin suomalaisen mielestä huono asia. Vai mitä hyvää ne pakotteet ovat meille tuoneet, paljonko työpaikkoja ja vientituloja ?

        ""Lisäksi olemme sisäjäsenenä isossa eurooppalaisessa kauppa-alueessa. """

        ETA-sopimus olisi hoitanut saman asian kuten on hoitanut Islannin, Norjan (ja Sveitsinkin?) tapauksissa, eli ei ongelmaa.


      • TarkkisTaasVäärässä

        Ei pakotteilla pyritä ”vientituloihin” vaan rankaisemaan rikollista miehittäjää.

        ETA-sopimus ei ole saman veroinen. Putte antaisi vasemman pallinsa, jos maansa pääsisi EU:hun, mutta kukapa hylkiöstä huolisi!


      • hekoti-hee
        TarkkisTaasVäärässä kirjoitti:

        Ei pakotteilla pyritä ”vientituloihin” vaan rankaisemaan rikollista miehittäjää.

        ETA-sopimus ei ole saman veroinen. Putte antaisi vasemman pallinsa, jos maansa pääsisi EU:hun, mutta kukapa hylkiöstä huolisi!

        ----ETA-sopimus ei ole saman veroinen.---

        Kyllä vaan se on. Jos toista väität niin perustele missä suhteessa se ei ole.


      • valistunnuihmine

        Suomi hyötyy vähemmän EUn kaupasta kuin muut EU-maat Suomeen päin suuntautuvasta kaupasta. Suomessa on vähemmän yrityksiä kuin EUssa joten häviämme siinä ihan väkisinkin.
        Se että joudumme kilpailuttamaan kaikkia tasaveroisesti emmekä saa katsoa oman maan tarjousta eduksi kun se tuo verotulot Suomeen on ristiriitainen vaatimus.
        Erittäin ristiriitainen niiden yritysten kohdalla jotka mahdollisesti täällä toimittuaan joutuvat konkurssiin täällä toimivan yksikkönsä osalta sillä tällöin tappiomme on suurempi ulkopuolisen yrityksen konkurssissa kuin jos kyse olisi puhtaasti suomalaisesta yrityksestä josta jäisi edes vähän loppusaatavia.
        Palveluntarjoaja yritys joka toimittuaan julkisen puolen palveluiden järjestäjänä on kaikkein pahin mahdollinen uhkakuva konkurssin suhteen, sillä tällöin oman maamme mahdolliset korvaajat joutuvat aloittamaan tyhjästä kun kilpailu on ne ensin hävittänyt pois.
        Terveydenhuollossa se olisi täydellinen katastrofi.


    • kaapeli12

      PELKKÄÄ PASKAA. EU=eliitin uloste unioni.

      • PidäSiitäKiinni

        Kateus on voimavarasi!


    • vcvcvxvzvzvzvv

      No ainakin ne jotka kiikuttavat laatikkotolkulla kaljaa yms. Virosta ovat varmaankin tyytyväisiä ettei nykyään tarvitse mitään lippuja leimailla viinapullon takia. Ja ettei tarvitse maksaa veroja ja tulleja.

      • HylkiönOsa

        Se on vain pieni ilo!

        Voimme matkustaa pitkin Eurooppaa ilman passia!

        Venäläinen ei voi edes pelkällä passilla ilman viisumia!


      • että-sori-vaan
        HylkiönOsa kirjoitti:

        Se on vain pieni ilo!

        Voimme matkustaa pitkin Eurooppaa ilman passia!

        Venäläinen ei voi edes pelkällä passilla ilman viisumia!

        Ikävää jos teillä venäläisillä on noin huonosti mutta avauksessa oli kylläkin kyse Suomesta. Ehkä teet teitä venäläisiä koskevan avauksen ja ketjun ihan itse, älä sotke tähän.


      • OttaaksPäähän
        että-sori-vaan kirjoitti:

        Ikävää jos teillä venäläisillä on noin huonosti mutta avauksessa oli kylläkin kyse Suomesta. Ehkä teet teitä venäläisiä koskevan avauksen ja ketjun ihan itse, älä sotke tähän.

        Puhuin toki Suomesta ja vertasin tässä suhteessa Venäjään!

        Ja sekös sai taas Tarkkispojan raivoihinsa:-D


      • OttaaksPäähän kirjoitti:

        Puhuin toki Suomesta ja vertasin tässä suhteessa Venäjään!

        Ja sekös sai taas Tarkkispojan raivoihinsa:-D

        -----vertasin tässä suhteessa Venäjään!----

        Miksi Venäjään ellei se ole sinulle läheinen maa? Olisit voinut yhtä hyvin verrata vaikka Tansaniaan tai Sri Lankaan tai EU:iin kuulumattomaan Norjaan. Mutta olet kai sitä joukkoa jolle Venäjä on rakas ja kaikki mitä Suomessa tai Suomelle tapahtuu tulee verrata siihen maahan, ei muihin.


      • HyväVertailukohta

        "Miksi Venäjään ellei se ole sinulle läheinen maa? "

        Siksi, että se on naapuri, entinen emämaa ja mukava kanssasotija. Lisäksi maa on Tiltujen idoli!

        "Olisit voinut yhtä hyvin verrata vaikka Tansaniaan tai Sri Lankaan tai EU:iin kuulumattomaan Norjaan. "

        Olen käynyt sekä Tansaniassa että Venäjällä (yli 30 kertaa), mutta Venäjä sopii paremmin em syistä!

        "Mutta olet kai sitä joukkoa jolle Venäjä on rakas ja kaikki mitä Suomessa tai Suomelle tapahtuu tulee verrata siihen maahan, ei muihin."

        Aivan oikein ja niinhän sinäkin itse teet! Tiedät, että siellä on kadut marmoria:-D


      • en.ole.kuullutkaan
        HyväVertailukohta kirjoitti:

        "Miksi Venäjään ellei se ole sinulle läheinen maa? "

        Siksi, että se on naapuri, entinen emämaa ja mukava kanssasotija. Lisäksi maa on Tiltujen idoli!

        "Olisit voinut yhtä hyvin verrata vaikka Tansaniaan tai Sri Lankaan tai EU:iin kuulumattomaan Norjaan. "

        Olen käynyt sekä Tansaniassa että Venäjällä (yli 30 kertaa), mutta Venäjä sopii paremmin em syistä!

        "Mutta olet kai sitä joukkoa jolle Venäjä on rakas ja kaikki mitä Suomessa tai Suomelle tapahtuu tulee verrata siihen maahan, ei muihin."

        Aivan oikein ja niinhän sinäkin itse teet! Tiedät, että siellä on kadut marmoria:-D

        En minä ainakaan tiedä, kuulin nyt vasta sinulta. Kiitos tiedosta !


      • äitisi-ja-isäsi
        HyväVertailukohta kirjoitti:

        "Miksi Venäjään ellei se ole sinulle läheinen maa? "

        Siksi, että se on naapuri, entinen emämaa ja mukava kanssasotija. Lisäksi maa on Tiltujen idoli!

        "Olisit voinut yhtä hyvin verrata vaikka Tansaniaan tai Sri Lankaan tai EU:iin kuulumattomaan Norjaan. "

        Olen käynyt sekä Tansaniassa että Venäjällä (yli 30 kertaa), mutta Venäjä sopii paremmin em syistä!

        "Mutta olet kai sitä joukkoa jolle Venäjä on rakas ja kaikki mitä Suomessa tai Suomelle tapahtuu tulee verrata siihen maahan, ei muihin."

        Aivan oikein ja niinhän sinäkin itse teet! Tiedät, että siellä on kadut marmoria:-D

        -----Lisäksi maa on Tiltujen idoli!---

        Niin ja onhan se sinulle sekä äiti- että isänmaa.


      • niilo8v
        HylkiönOsa kirjoitti:

        Se on vain pieni ilo!

        Voimme matkustaa pitkin Eurooppaa ilman passia!

        Venäläinen ei voi edes pelkällä passilla ilman viisumia!

        Matkustusedut ovat pieni syy haittoihin verrattuna. Miksi pienen joukon hauskuuttamisen takia koko kansan pitää kärsiä EUn haitoista?
        Matkustajathan ovat muutenkin toimnnallaan jo epäisänmaallisuutensa osoittaneet.
        Ulkomaanmatkat on koko kansan korvattava lisäämällä ulkomaankauppaa jotta kauppatasetta saataisiin korjattua .
        Kaikkein parasta olisi se että Suomesta myytäisiin ulkomaille haluaville suomalaisille vain menolippu jonka hintaan sisältyisi lupaus olla koskaan palaamatta takaas.
        Ilmastonmuutostalkoiden perusvaatimus pitäisi olla täydellinen lentokielto maamme rajojen sisäpuolella. Lentoliikenne on ylivoimaisesti saastuttavin liikennemuoto jonka haitat kohdistuvat suoraan yläilmakehään.


    • Kunnon_valuutta

      Ainakin on sellainen raha, joka pitää kohtuullisesti arvonsa eikä pikkuvaltion mikkihiirimarkka. Korot matalalla eikä aina muutaman vuoden välein tule devalvaatioita. Sanotaan saksalaisesta mitä tahansa, mutta tämä puoli siellä osataan hoitaa sadan vuoden takaisten kokemusten opettamina.

      • yritä-uudestaan

        ------Ainakin on sellainen raha, joka pitää kohtuullisesti arvonsa eikä pikkuvaltion mikkihiirimarkka.---

        Hyvin ovat maailmassa pärjäilleet Suomea pienemmätkin maat omilla valuutoillaan.

        ----- Korot matalalla ---

        Hauska juttu tuokin. Ruotsissa ovat olleet Suomea matalammalla ja koko maailmassa on ollut matala korkotaso. Yritä uudelleen josko onnistaisi paremmin.


    • ikkadiccaf

      Tämäkin systeemi tulee hajoamaan,kuten kaikki.hissa todistaa sen.Milloin,se onkin jo eri asia. Islam näyttää nousevan euroopassa, se voi olla yksi hajoittaja.Julma on ajan riento,näinhän se on.

      Politiikka ja uskonto, siinä ne pahimmat ovat olleet. Itse olen liberaali ja yksin uskova,eli no problem ihminen.

      • StallareittenOsa

        Stallarien paniikki todistaa, että EU on oikealla tiellä!


      • tolokun-mies
        StallareittenOsa kirjoitti:

        Stallarien paniikki todistaa, että EU on oikealla tiellä!

        Jos stalinistit ovat jäljellä enää ainoa porukka, joka vastustaa nykyistä pakkoislamisaatiota niin alan heti stalinistiksi kuten kaikki muutkin järkevät ihmiset.


      • DasvidanjaTiltu

        Ala ihmeessä! Olet juuri oikeaa ainesta:-)


    • junttilanantti

      Myönteistä jos oikein hakemalla hakee,,niin löytyy ainakin se,ettei Jyrki ole Suomessa haitanteossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      133
      1342
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1195
    3. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      26
      846
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      156
      832
    5. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      746
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      54
      733
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      150
      733
    8. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      48
      728
    9. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      27
      588
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      37
      575
    Aihe