Mikähän kasvi?

Qinii

Minulla on yksi (eikun nyt jo neljä) sellainen kasvi, jota sanotaan pojaksi...olen saanut sen äidiltäni, mutta hänkään ei tiedä kukan oikeaa nimeä, eikä sitä tunnu löytyvän (kuvana) miltään netin kukkasivustolta, jonne olen eksynyt. Osaisiko kukaan sanoa mikä sen oikea nimi voisi olla? Siinä on pitkä varsi, jonka yläpäässä melko suuria lehtiä. Tunnusmerkkisesti poksauttelee siemeniään ympäriinsä (siksi minulla on niitä nyt kolme pikkuistakin :D)...

6

1609

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hanne

JOo, tosiaan kyseistä kasvia sanotaan pojaksi ja usein etuliitteenä on vielä paha, tuhma, syntinen, yms. juuri sen poksauttelun takia. Kuvana se varmaan löytyy, kun etsit tieteellisellä nimellä Euphorbia leuconeura. MInullakin kasvaa valitettavasti yhden jos toisenkin ruukun juurella kyseistä kasvia, kun paha poika on käynyt vähän vieraissa..

• Qinii

Juu, kiitos tiedosta :) Oon vaan yrittänyt etsiä hoito-ohjeita kaikille kukkasilleni tässä...

• Qinii
        Qinii kirjoitti:

Juu, kiitos tiedosta :) Oon vaan yrittänyt etsiä hoito-ohjeita kaikille kukkasilleni tässä...

Yritin nyt sitten etsiä tietoa netistä tuolla tieteellisellä nimellä, mutta en löytänyt sellaisia luotettavia suomenkielisiä sivustoja, joilla olisi ollut tuon kasvun hoito-ohjeita :/ Löytyy lähinnä linkkejä keskustelusivustoille...no mutta, hyvinhän tuo voi tällä nykyiselläkin hoidolla kun lisääntyy ja nyt siihen kasvoi parissa päivässä uusi lehti ja taas on uusi tulossa, kasvukausi näemmä alkanut tai jotain :) Mutta jos on jotain hoitovinkkejä niin antakaa vaan...

• omena

Pahapoika on nukkatyräkki, jos nyt oikein muistan. Kuitenkin se kuuluu tyräkkikasveihin eli samaan sukuun joulutähden kanssa. Sisältää myrkyllistä maitiaisnestettä, josta itse saan ihottumaa. Mikäli oksa menee poikki, vuoto tyrehtyy todella kuumalla vedellä. Itse sain näin muutossa poikki menneen oksan juurtumaan uudelleen. Myös, jos haluaa joulutähden leikkokukaksi, se pistetään kuumaan veteen.

• sari

Täällä hyviä kuvia Nukkatyräkistä,Euphorbia leuconeura :sta .

http://home.tiscali.nl/~robschev/euphorbia.htm

Rakkaalla lapsella on tosiaan monta nimeä, minä olen kuullut myös.. isännän harha askel,poikamies, siemensyöksy, vaeltava juutalainen ;-)
        Se on todella helppo kasvi, kunhan ei kastele liikaa.Kasvaa sekä varjossa että auringossa, mutta ei ihan paahteessa.

Niinkuin 'omena' sanoikin, se on myrkyllinen.

• Qinii
        sari kirjoitti:

Täällä hyviä kuvia Nukkatyräkistä,Euphorbia leuconeura :sta .

http://home.tiscali.nl/~robschev/euphorbia.htm

Rakkaalla lapsella on tosiaan monta nimeä, minä olen kuullut myös.. isännän harha askel,poikamies, siemensyöksy, vaeltava juutalainen ;-)
        Se on todella helppo kasvi, kunhan ei kastele liikaa.Kasvaa sekä varjossa että auringossa, mutta ei ihan paahteessa.

Niinkuin 'omena' sanoikin, se on myrkyllinen.

Kiitos teillekin vastauksistanne :) Onneksi olen suhtautunut siihen maitiaisnesteeseen varovasti kun oksa on sattunut menemään poikki...en nimittäin tiennyt sen myrkyllisyydestä. No, nyt osaan varoa. Ja hoitaakin sitä paremmin :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      1968
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1380
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1153
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1047
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      120
      1038
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      893
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      811
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      792
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      761
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      713
    Aihe