Tätä ei autokoulussa kerrottu

ongelmavaimo

Tämä on varmaan ihan simppeli juttu, mutta älkää naurako, vaan neuvokaa tumpeloa.

Mieheni on saanut päähänsä vaihtaa autoa ja päätynyt (saksalaisia) webbisvuja viikon luettuaan M-B -malliin A tai B. Ja automaattivaihde pitää olla.

Nyt se ongelma. Pihallamme oleva parkkiruutu on mäessä, johon pitää kadulta tullessa pujotella roskiksien ja kalustevajan välistä. Käytännössä on syytä peruuttaa, niin lähtiessä voi ajaa oikein päin liikenteen sekaan ja nähdä muun liikenteen.

Ylämäkeen peruuttaessani joudun käyttämään reippaasti kaasua ja mieheni kauhuksi 'luistattamaan' kytkintä. Miten mahdollisen uuden automaattivaihteen kanssa menetellään? Kytkintähän ei käsittääkseni ole.

7

410

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • manuaalittaja

      Kysymykseesi en osaa vastata, kun ei ole automaateista mitään kokemusta. Antaisivatkohan autoliikkeessä opastusta? Tai peräti auton kokeiluun?

    • Monestako vastauksesta löit vedon?

      OK, oletetaan, että kysyt tosissasi. Automaatti luistattaa juuri sen verran kuin on tarpeen. Kaikkien valmistajien kaksoiskytkinautomaatit joutuvat kuvaamassasi tilanteessa ylämäkeen varovasti peruutettaessa rasitukselle, joten kytkinten kuluminen on nopeampaa kuin ilman tuota ajotilannetta. Sitä en osaa arvioida, kuinka suuri merkitys tällä on oikeasti käytännössä.

      Mutta miehesi on oikeilla jäljillä, aakkosia vain kannattaa kelata vielä hieman pidemmälle. Nimittäin Mercedeksen mallisarjassa C-sarjasta alkaen kaikki automaatit ovat perinteisiä momentinmuunninautomaatteja. Esimerkiksi C- ja E-sarjan Mersuissa pehmeän liikkeellelähdön ja pehmeät vaihdot varmistaa turbiinivetoinen nestekytkin. Turbiini luistaa nestepainetta säätäen, eli se osaa luistaan kuinka paljon tahansa itseään haavoittamatta, koska turbiinin "luistossa" ei mitään mekaanisia osia hiota toisiaan vasten perinteisen kovan kytkimen luiston tavoin. Siksi turbiinikytkin kestää luistattamista lähes loputtomiin, kunhan vain öljyn lämpötila pysyy kohtuudessa. Jo halvimmassa C-sarjan automaatissa on myös vaihteistoöljyn jäähdytin vakiovarusteena, joten Suomen ilmastossa ei vetokoukutonta automaattia käytännössä pysty ylirasittamaan vaikka yrittäisi.

      C-sarjan farkku on tiloiltaan A- ja B-sarjan välimaastossa, mutta muuten ylivoimainen. Tasapainoinen takavetoinen ja tehty samoista osista kuin isommatkin Mersut. Jos hinta hirvittää, odottakaa ihan hetki, niin uusi jo julkistettu C-sarjan facelift korimalli tulee markkinoille. Sen jälkeen nykyisen mallin jo hyvin vähän käytettyjä yksilöitä irtoaa kohtuuhintaan uuden mallin pudottaessa vanhan hintaa.

      Been osalta tilanne on päinvastainen. Nyt ostava ehtii saada yhden viimeisistä vanhoista malleista, jonka hinta kyykkää saman tien, kun jo tiedossa oleva facelift iskeytyy markkinoille vuoden - kahden ajalla. Uusi A-sarja on luvattu esitellä kahden kuukauden sisällä tämän vuoden maaliskuussa, joten kannattaa miettiä ostaako vanhan vain uuden mallin, jos tähän päätyy?

      Pyytäkää se auto lainaan kotipihalle pysäköitäväksi. Sittenhän sen huomaa miten se toimii. Veikkaisin edes paikkaa näkemättä C-sarjan automaatti vie tämän erän pehmeydellään? Lisäksi Cee pystyy toistamaan saman ylämäkipysäköinnin saamatta lämpöhalvausta niin kauan kuin jaksat parkkipaikkaa hieroa.

      • ongelmavaimo

        En harrasta vedonlyöntiä.
        Mutta nyt meillä on ollut aika ikävän harmaa B-auto pihassa jo viikon verran jopa minun peruuttamanani. Helppo homma, turhaan pelkäsin.
        Kiitos kaikille kannustajille ja opastajille!
        (Ehdotetut C-autot eivät ole meitä varten. Harrastamme mehiläishoitoa, ja pesiä 'pitää' siirrellä ajoittain jopa ulkomaita myöten. Standardipesä ei mahdu pystyssä 'normaalin' auton takapoksiin.)


    • Turha_huoli

      Mersun A- ja B-sarjojen automaattivaihteisto on todellakin kaksoiskytkintyyppinen, C-sarjasta ylöspäin perinteinen momentinmuunninautomaatti.

      Ruokakuntamme ensimmäinen automaattivaihteinen auto VW Golf Variant vm. 2008 oli varustettu kaksoiskytkinautomaatilla, ja sitä hankittaessa jo lähemmäs kuusikymppinen vaimonikin kotiutui useamman vuosikymmenen manuaalivaihteisia hämmentäneenä sen ajamiseen hetkessä eikä ole sen koommin manuaalivaihteita ja kytkinpoljinta haikaillut. Nykyisessä C-sarjan farkku-M-B:ssämme on momentinmuunninautomaatti, jota toki pidän fiksumpana kuin kaksoiskytkinautomaattia, mutta ajamisen kannalta erolla ei ole juuri merkitystä.

      A- tai B-Mersua en ole koskaan ajanut, mutta sinuna en olisi etukäteen mitenkään huolestunut. Opit automaatin ystäväksi tuossa tuokiossa etkä halua enää manuaalivaihteisella ajaa.

    • KäytännössäKuitenkin

      Välttäkää automaattilaatikkoa kuin ruttoa.
      Oikeassa autossa on oikea käsivalintainen vaihteisto.
      Mistähän muuten näitä uusavuttomia autoilijoita oikein sikiää? Ei osata edes vaihdetta vaihtaa..

      • voiNäitäAmisPoikii

        Voi poikaa. Automaatti on tehty ihmistä varten ja tekee ajamisesta helppoa, joustavaa, eikä ole niin nykivää kuin noitten hämmentäjien kanssa ajavilla on. Automaattien osuus kasvaa kokoajan ja jopa superautot on nykyään lähes poikkeuksetta automaatteja.
        Osaamisestahan ei ole kyse. Luuletko että olet parempi kuski kun vispaat jotain sellaista keppiä jota ei enää suurin osa viitsi tehdä. Automaatiti ovat sitä paitsi fiksumoia kuin sinä, säästävät polttoainetta ja kiihtyvät nopeammin.


      • Turha_huoli

        Ajoin autokouluni 49 vuotta sitten kuorma-autolla. 46 vuoden ajan olen ollut A BE CE -luokan ajokortin eli ns. rekkakortin haltija. Viime vuosina olen pitänyt yllä kytkimen kaksoispoljennalla ja välikaasulla tapahtuvan vaihtamisen osaamista kahdella vaihdekepillä hämmennettävän 3-akselisen harraste-maastokuormurin ratissa. En todellakaan niele väitettä, että en muka osaisi manuaalivaihteistoa käyttää.

        Ja silti: jätettyäni henkilöautopuolella manuaalivaihteistot taakseni 10 vuotta sitten ei mieleeni ole kertaakaan tullut palata niihin takaisin. Ne ovat niin eilistä, niin eilistä että! Manuaalivaihteistoa ei henkilöautossa pysty puolustamaan enää edes hinta- tai kulutusedun varjolla, eikä manuaalivaihteisella ole kohta juuri arvoa vaihtoautomarkkinoillakaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2894
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      539
      2755
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1895
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1887
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1768
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      303
      1704
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1362
    8. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      62
      1163
    9. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      90
      1154
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1122
    Aihe