Viron juomat

Tgjl

Onko kukaan tietoinen siitä, että jos ystävä on tuonut virosta viinipullon , jonka ostan häneltä pois vaikka kympilla, hyllyn päältä pois pölyttämästä, niin onko minun toimintani rikollista, kun ostan sen pullon?

27

412

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EnAnnaOhjeita

      Mieti sitä syntinen kun menet illalla nukkumaan.

      • Tgil

        Tuo kysymys on nyt sitä varten, koska olen halukas tietämään, muiden ihmisten tietämyksen tästä asiasta. Itse en meinaa tiennyt että näin on ja nyt menossa oikeuteen kahden viinipullon takia. Kaikilta ihmisiltä kun olen asiaa tiedustellut, eivät tienneet.


      • Villiturkailija
        Tgil kirjoitti:

        Tuo kysymys on nyt sitä varten, koska olen halukas tietämään, muiden ihmisten tietämyksen tästä asiasta. Itse en meinaa tiennyt että näin on ja nyt menossa oikeuteen kahden viinipullon takia. Kaikilta ihmisiltä kun olen asiaa tiedustellut, eivät tienneet.

        Ostaja ei ole millään tavalla syyllinen, mutta myyjä on. Näin lapsellinen suomen oikeuslaitos on. Siinä ei ole mitään väärää, mutta jos valtio menettää euronkaan verotuloja, niin se on murhaa pahenpi rikos. Verotta voi kusettaa kansalaisia, ihan miten tahtoo, mutta jos tulee tahaton virhe verottajan tappioksi, niin se on heti veropetos.


    • TiedossaOnOllut

      Kaikki viinan myyminen on kiellettyä yksityisten kesken, jos siitä saa sentinkään voittoa! Sillä ei ole merkitystä on se ostettu alkosta tai tuotu virosta!
      Itse olen joskus ollut tilanteessa, että kaverilta oli viinat loppu ja bileet tulossa eikä viinakauppa ollut auki, jonkun pääsiäispyhän takia! Kaveri olisi halunnut ostaa Leijonapullon, mutta sanoin että en myy, mutta tuo ensi viikolla toinen vastaava litran pullo tilalle! Se ei ole myymistä!

      • Villiturkailija

        Ulkomailta tuotua viinaa ei saa myydä edes ostohinnalla. Ostaja ei ole syyllinen, ainoastaan myyjä.


      • saapikas441

        Tarvitteeko sanoo kenellekään äly hoi!


    • tgil

      kiitokset vastauksista ja odotan mielelläni lisää. tämä on henkilökohtainen gallup- kysely näin tuntemattomilta ihmisiltä, koska ystävät ja tutut olen samalla kysymyksellä viinipullosta, käynyt läpi ja kukaan ei ole tiennyt että se on rikos. harkitsen jopa näiden vastauksien näyttämistä tuomarille todisteena, että en ole voinut tietää, että parin viron viininpullon ostaminen on rikos ja näyttää ettei tällä hetkellä kukaan muukaan tunnu tietävän ja yleisesti ottaen ei sitä tiedetä.

      • EnAnnaOhjeita

        Viestien näyttämistä tuomarille...taidat olla suurikin pelle?

        Tietämättömyyteen ei voi koskaan vedota, laki lähtee aina siitä, että sinun tulee tietää mikä on laitonta ja mikä ei. Sillä ei ole tuomion kannalta mitään merkitystä tiesitkö tekeväsi laittomuuksia vai et, tai sillä, että kaveritkaan ei tienneet.

        Ei silläkään ole mitään merkitystä mistä kaverisi on viini/viinapullot ostanut/saanut - alkoholin vähittäismyynti on Alkon monopoli (pois lukien tilaviinit, oluet jne.) Toki kaverisi voi antaa ko pullot sinulle ilman vastiketta ja sinä mahdollisesti voi joskus toiste tehdän saman hänelle - se ei ole laitonta.

        Todellisuudessa kukaan ei ole kiinnostunut siitä ostatko kaverilta muutaman viini/viinapullon vai et. Käytä maalaisjärkeä, jos sitä ei löydy - ole kuivin suin.


      • tgil
        EnAnnaOhjeita kirjoitti:

        Viestien näyttämistä tuomarille...taidat olla suurikin pelle?

        Tietämättömyyteen ei voi koskaan vedota, laki lähtee aina siitä, että sinun tulee tietää mikä on laitonta ja mikä ei. Sillä ei ole tuomion kannalta mitään merkitystä tiesitkö tekeväsi laittomuuksia vai et, tai sillä, että kaveritkaan ei tienneet.

        Ei silläkään ole mitään merkitystä mistä kaverisi on viini/viinapullot ostanut/saanut - alkoholin vähittäismyynti on Alkon monopoli (pois lukien tilaviinit, oluet jne.) Toki kaverisi voi antaa ko pullot sinulle ilman vastiketta ja sinä mahdollisesti voi joskus toiste tehdän saman hänelle - se ei ole laitonta.

        Todellisuudessa kukaan ei ole kiinnostunut siitä ostatko kaverilta muutaman viini/viinapullon vai et. Käytä maalaisjärkeä, jos sitä ei löydy - ole kuivin suin.

        asiallisesti mielestäni kysyn täällä ja tarkoitusperäni on pääsääntöisesti yrittää saada faktaa sille , että en ole asiaa tiennyt ja niinkuin ei näemmä sitä moni muukaan tiedä ja jos pystyisin/pystyn asian jotenkin oikeudelle julki tuomaan, niin mielelläni sen teen. en välittäisi ottaa haukkuja/arvosteluja vastaan vaan toivoisin asiallista tekstiä.


      • TiedossaOnOllut

        Kuten tuossa jo eräs kommnetoikin, ei sillä ole lain tai tuomion kannalta merkitystä oletko ollut asiasta tietoinen vai et, koska sinun olisi pitänyt olla tietoinen!
        Yleensä tuollaiset "parin pullon" jutut tulee esille suuremmissa kokonaisuuuksissa joissa on välitetty enemmänkin viinaa jolloin myyjä saa tuomion!
        Ja jos olet ollut ostajan asemassa, niin silloin olet kyllä varmaankin todistajana oikeudessa, että joku on myynyt alkoholia voitolla!


      • tgil

        taidan valaista tätä asiaa vielä lisää ja olet oikeassa tuossa suuremmasta kokonaisuudesta. tämä "kauhea" rikokseni on tapahtunut jo vuonna -16 ja tämä ihminen, ei siis ystävä vaan ystävän ystävä kylläkin, näemmä viron tuomisia on myynyt enemmänkin eteenpäin, mikä paljastui mulle vasta haaste kirjeestä 2.12-17. olen -16 tälle henkilölle laittanut viestiä ja kiitellyt ja siksi olen nyt syytetyn penkillä. laittomaan tuontitavaraan ryhtyminen on syyte. jos olisin tiennyt että tällaisen parin viinipullon ostaminen on rikos, niin en olisi ostanut tai ainakaan kiitellyt viestillä:). asianajajan kanssa juteltuani, hän sanoi että olisi hyvä jos pystyisin todistamaan sen, että en ole tiennyt. tähän vyyhtiin liittyy muutamia muitakin ihmisiä, minulle täysin tuntemattomia ja mikä tässä nyt eniten harmittaa on se että verohallinto pyytää esim. oikeudenkäynti kuluja meidän maksettaviksi, yhteisvastuullisesti!! selvitin asiaa ja näillä muilla ei ole varallisuutta, ansiotyötä yms. eli jos verottaja saa tahtonsa läpi, niin kaikki lankeaa silloin lopulta luultavasti minun maksettavakseni. todistamaan varmaan joudun myös.


      • TiedossaOnOllut

        Arvasin, että isommasta kokonaisuudesta on kyse, koska ei parista viinipullos ostosta muuten joudu käräjille!
        Oletko maininnut siinä viestissä ostamisesta mitään? Tai oletko poliisikuulustelussa myöntänyt ostaneesi?
        lahjoittaahan saa myös tuontijuomia eli vaikkapa tuon pari viinipulloa! Jos kukaan ei ole ollut näkemässä maksua, niin sillon sen voi aina kiistää, mutta jos maksu on sovittu esim. tekstiviestissä, niin sitten on huonompi homma!
        Minkähänlainen tuo sun asianajaja on jos se ei ole sinua neuvonut vaan yrität täältä saada apua?


      • Sepisusi
        tgil kirjoitti:

        taidan valaista tätä asiaa vielä lisää ja olet oikeassa tuossa suuremmasta kokonaisuudesta. tämä "kauhea" rikokseni on tapahtunut jo vuonna -16 ja tämä ihminen, ei siis ystävä vaan ystävän ystävä kylläkin, näemmä viron tuomisia on myynyt enemmänkin eteenpäin, mikä paljastui mulle vasta haaste kirjeestä 2.12-17. olen -16 tälle henkilölle laittanut viestiä ja kiitellyt ja siksi olen nyt syytetyn penkillä. laittomaan tuontitavaraan ryhtyminen on syyte. jos olisin tiennyt että tällaisen parin viinipullon ostaminen on rikos, niin en olisi ostanut tai ainakaan kiitellyt viestillä:). asianajajan kanssa juteltuani, hän sanoi että olisi hyvä jos pystyisin todistamaan sen, että en ole tiennyt. tähän vyyhtiin liittyy muutamia muitakin ihmisiä, minulle täysin tuntemattomia ja mikä tässä nyt eniten harmittaa on se että verohallinto pyytää esim. oikeudenkäynti kuluja meidän maksettaviksi, yhteisvastuullisesti!! selvitin asiaa ja näillä muilla ei ole varallisuutta, ansiotyötä yms. eli jos verottaja saa tahtonsa läpi, niin kaikki lankeaa silloin lopulta luultavasti minun maksettavakseni. todistamaan varmaan joudun myös.

        Verottajan kanssa omat oikeusjutut maksat aina, voitit tai et, mutta hävitessäsi maksat myös verottajan oikeuskulut. Suomi on ainoa EU-maa, jossa on tämä käytäntö. Sivistysmaiden verottaja maksaa hävitessään myös oikessa olevan kulut. Suomessa on myös ainoana EU- maana käytäntö, jossa verovilpistä epäilyn täytyy todistaa syyttömyytensä. Kaikissa muissa EU-maissa täytyy verottajan pystyä todistamaan verovilppi. Ja jotkut vielä sanoo suomea oikeusvaltioksi.


      • W222
        Sepisusi kirjoitti:

        Verottajan kanssa omat oikeusjutut maksat aina, voitit tai et, mutta hävitessäsi maksat myös verottajan oikeuskulut. Suomi on ainoa EU-maa, jossa on tämä käytäntö. Sivistysmaiden verottaja maksaa hävitessään myös oikessa olevan kulut. Suomessa on myös ainoana EU- maana käytäntö, jossa verovilpistä epäilyn täytyy todistaa syyttömyytensä. Kaikissa muissa EU-maissa täytyy verottajan pystyä todistamaan verovilppi. Ja jotkut vielä sanoo suomea oikeusvaltioksi.

        Suomi on oikeusvaltio!! Alkoholin tuonnista ja muistakin matkustajatuonneista on selvät säännöt olemassa, joten niitä noudattamalla ei ole mitään ongelmia!
        Oikeudenkäynneissäkin on selvät säännöt, ei niissäkään ole mitään ihmettelemistä. Ja ihan kokemuksella voin sanoa, kun olen ollut useammassakin oikeusprosessissa mukana vuosien varrella, että senkin puoleen Suomi on oikeusvaltio. Oikeutta saa ja oikeudenkäynteihin on mahdollista puolustautua ja tuoda todisteita. Olen myös ollut verottajankin käsittelyssä, eikä sekään ole mikään mahdoton puolustautua. Jos asiat on kunnossa, ei ole mitenkään vaikeaa esittää verottajalle syyttömyytensä tai muut selvitykset.

        Täysi torvi menee myymään viinipullon, oli sen ostanut mistä hyvänsä!


      • tgilv
        TiedossaOnOllut kirjoitti:

        Arvasin, että isommasta kokonaisuudesta on kyse, koska ei parista viinipullos ostosta muuten joudu käräjille!
        Oletko maininnut siinä viestissä ostamisesta mitään? Tai oletko poliisikuulustelussa myöntänyt ostaneesi?
        lahjoittaahan saa myös tuontijuomia eli vaikkapa tuon pari viinipulloa! Jos kukaan ei ole ollut näkemässä maksua, niin sillon sen voi aina kiistää, mutta jos maksu on sovittu esim. tekstiviestissä, niin sitten on huonompi homma!
        Minkähänlainen tuo sun asianajaja on jos se ei ole sinua neuvonut vaan yrität täältä saada apua?

        olin tietysti kiitellyt ja viestissä laittanut, että sain hyvää viiniä halvalla tyyppisesti...tässä kohtaa voin sanoa, että pelle:). onneksi en ole mistään muuten tietoinen, ja maksan kiltisti omat sakot yms. mutta se yhteisvastuullisuus verohallinon pyytämästä oikeudenkäynti kulusta, on sellainen mistä en nyt oikein pidä:(..jos toisilla ei maksu kykyä,)neljä ihmistä, niin se lankeaa mulle sitten lopullisesti ja tuskin saan euroakaan takaisin niiltä perittyä ja jos alan perimään niin siitä tulee taas maksuja ja vaivaa. näin en olisi toiminut tai tosiaankaan viestiä laittanut jos olisin tiennyt että se on rikos, ei tullut edes mieleen ja siksi tosiaan, näin muistutukseksi täällä heitin kysymyksen, kun kukaan minulle tutuista hmisistä ei olisi tiennyt, että rikos on vaikka ostaisit viinipullon.


      • tgilv
        TiedossaOnOllut kirjoitti:

        Arvasin, että isommasta kokonaisuudesta on kyse, koska ei parista viinipullos ostosta muuten joudu käräjille!
        Oletko maininnut siinä viestissä ostamisesta mitään? Tai oletko poliisikuulustelussa myöntänyt ostaneesi?
        lahjoittaahan saa myös tuontijuomia eli vaikkapa tuon pari viinipulloa! Jos kukaan ei ole ollut näkemässä maksua, niin sillon sen voi aina kiistää, mutta jos maksu on sovittu esim. tekstiviestissä, niin sitten on huonompi homma!
        Minkähänlainen tuo sun asianajaja on jos se ei ole sinua neuvonut vaan yrität täältä saada apua?

        en ole palkannut asianajaa vaan kävin pelkästään juttelemmassa asiasta ja siitäkin tietty veloitti:) ja sanoi että olisi hyvä jos jotenkin pystyisin todistamaan sen etten tiennyt oston olevan rikos . asianajaja sanoi että jos palkkaan hänet tai jonkun muun niin se tulee kalliimmaksi kun itse asia ja näinhän se on.


      • Villiturkailija
        W222 kirjoitti:

        Suomi on oikeusvaltio!! Alkoholin tuonnista ja muistakin matkustajatuonneista on selvät säännöt olemassa, joten niitä noudattamalla ei ole mitään ongelmia!
        Oikeudenkäynneissäkin on selvät säännöt, ei niissäkään ole mitään ihmettelemistä. Ja ihan kokemuksella voin sanoa, kun olen ollut useammassakin oikeusprosessissa mukana vuosien varrella, että senkin puoleen Suomi on oikeusvaltio. Oikeutta saa ja oikeudenkäynteihin on mahdollista puolustautua ja tuoda todisteita. Olen myös ollut verottajankin käsittelyssä, eikä sekään ole mikään mahdoton puolustautua. Jos asiat on kunnossa, ei ole mitenkään vaikeaa esittää verottajalle syyttömyytensä tai muut selvitykset.

        Täysi torvi menee myymään viinipullon, oli sen ostanut mistä hyvänsä!

        No kerro miksi ainoastaan suomessa on todistusvelvollisuus syytetyllä veroasioissa. Miksi syytetyn täytyy todistaa syytömyytensä ja miksi vero-oikedenkäynneissä täytyy myös voittajan maksaa omat oikeudenkäyntikulunsa, silloin kun voittaja on muu, kuin verohallinto? Tämä käytäntö Eu:n sisällä on vain ja ainoastaan suomessa. Oikeusvaltiossa täytyy pystyä syyttäjän todistamaan vastaaja syylliseksi. Elikkä toisin sanoen: Suomi EI ole oikeusvaltio. Eikä missään oikeusvaltiossa välitetä jonkun viinapullon myymisestä yhtään mitään.


      • TiedossaOnOllut
        tgilv kirjoitti:

        olin tietysti kiitellyt ja viestissä laittanut, että sain hyvää viiniä halvalla tyyppisesti...tässä kohtaa voin sanoa, että pelle:). onneksi en ole mistään muuten tietoinen, ja maksan kiltisti omat sakot yms. mutta se yhteisvastuullisuus verohallinon pyytämästä oikeudenkäynti kulusta, on sellainen mistä en nyt oikein pidä:(..jos toisilla ei maksu kykyä,)neljä ihmistä, niin se lankeaa mulle sitten lopullisesti ja tuskin saan euroakaan takaisin niiltä perittyä ja jos alan perimään niin siitä tulee taas maksuja ja vaivaa. näin en olisi toiminut tai tosiaankaan viestiä laittanut jos olisin tiennyt että se on rikos, ei tullut edes mieleen ja siksi tosiaan, näin muistutukseksi täällä heitin kysymyksen, kun kukaan minulle tutuista hmisistä ei olisi tiennyt, että rikos on vaikka ostaisit viinipullon.

        No jos olet viestissäsi kertonut saavasi hyvää viiniä halvalla...... kai kerroit kuulustelussa, että sait sen ilmaiseksi? Oma mokasi jos olet kertonut että maksoit siitä!!!!
        Ainut vaihtoehtosi on, että kerrot oikeudessa saaneesi sen ilmaiseksi..... "muistit" vaan väärin ja oletkin ostanut sen hyvän viinin alkosta ja olet sekoittanut pari eri pulloa keskenään!!!!


    • voinäitätampioita

      Harvinaisen tyhmää sakkia! Alkoholia ei saa myydä, kuin Alko ja myyntiluvan saanneet. Viron juomat on OMAAN käyttöön, ei myyntiin ja toiselle lahjoittaminenkin on rajattu tiettyyn määrään.

      • evevevev

        Uuden lain mukaan 5,5% tai alle juomia saa kyllä myydä muutkin kaupat kuin vain alko, mutta ei toisille virosta haettua.


    • sopisimuidenkinjääädä

      Alkoholin vähittäismyynti on Alkon hommia (5.5% ja panimolta suoraan 12% ja tilaviinit pois lukien). Valitettavasti osa tekee bisnestä asialla ja hakee alkoholia Virosta ja myy Suomessa kaikkielle joilla on rahaa...ikävä juttu myös alaikäsille. Ei ole kun muutaman päivä kun yksi paikallinen porukka jäi kiinni. Myyjät olivat kotimaisia sekä Virolaisia.

      • TiedossaOnOllut

        Myydä saa, kunhan ei jää kiinni! ;)
        No itse en ole koskaan myynyt, mutta joskus aikoja sitten kyllä ostanut -90 luvulla kun vielä sai pirtua! No tuossa on ilmeisesti jo rikos vanhentunut, mutta enpä siltikään olisi paljastanut mistä sen ostin jos joku olisi kysynyt... se oli se tuntematon mies.............


    • inputti

      Pullon eli sen kuoren saat ostaa. Nestemäisen sisällön saa ehkä ottaa lainaan säilytettäväksi.

    • aaaaaarggghhh

      Virolaista Vergiä, eli terävää viinaa olen muutaman kerran erehtynyt juomaan, ja sen jälkeen en koske niihin pitkällä kepilläkään.
      Tarkoitettu kai tuholaistorjuntaan ja rotanmyrkyksi, kun kankkunen on ollut järisyttävä.

    • tgil

      nonnii, kiitos hyvistä kommenteista ja myöskin asiallisesta tiedon annosta myös pelleksi ja syntiseksi haukkumisesta. oikeudenkäynti käynti ja näemmä olikin isompaa kokonaisuutta, mihin liittyi myös muita juttuja, joihin en ole osallinen tai edes tietoinen. yhteisvastuullisuus verohallinonnon osalta oli pois koska heiltä ei kukaan ollut sitä vaatimassa, eli se kuittaantui noin. pienet sakot oletettavasti tulen saamaan ja vero maksut, mutta ne nyt on sitten maksettava laulujen lunnaista. eli mitä tästä opimme, eli viron (tai tai jonkun muunkaan maan) alkoholia älä osta suomen maan kamaralla koska se on rikos ja jos ostat älä ainakaan lähettele viestejä, jos on trokari myyjänä, kun se kaatuu, niin sinäkin . osalti asia loppuu tähän ja otan opikseni ja enemmän tietoa tulen keräämään, jos jos ja mitä ostankin jonkun tuomisia muista maista. hyvää taven jatkoa ja kaunista kesää odotellen.

      • TiedossaOnOllut

        Tai sitten älä jätä itsestäsi myyjälle mitään jälkiä tekstiviestin muodossa! Ja puhelimessakin ole varovainen sanoissasi!
        Muuten kun et tunnusta mitään niin kukaan ei voi mitään!!!! Näyttöä kun pitää olla! pelkkä epäilys ei riitä tuomioon!


      • Villiturkailija
        TiedossaOnOllut kirjoitti:

        Tai sitten älä jätä itsestäsi myyjälle mitään jälkiä tekstiviestin muodossa! Ja puhelimessakin ole varovainen sanoissasi!
        Muuten kun et tunnusta mitään niin kukaan ei voi mitään!!!! Näyttöä kun pitää olla! pelkkä epäilys ei riitä tuomioon!

        Ainakaan vakavammissa rikoksissa oma tunnustus ei riitä tuomioon, täytyy olla näyttöä. Muuten voisi suojella oikaa syyllistä, ottamalla rikos omalle kontolle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2072
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1624
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1481
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      23
      1462
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1387
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1321
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe