Purjehdus vaihde silmässä jumitti merikytkimen!

Yanmar21hp

Olen osaomistajana ulkomailla uudehkossa veneessä, jossa on alla Yanmarin 3YM20 kone suoralla akselivedolla, Kanzakin merikytkimellä ja kiinteälapaisella potkurilla. Viime syksyn reissulla vanhasta tottumuksesta (oma veneeni on taittolapapotkurilla varustettu) laitoin purjehduksen aikana pakin silmään akselista tulevan värinän lopettamiseksi. Muistelin myös jotain vanhoja Suomi24-keskusteluja, jossa spekuloitiin potkurin pysäyttämisen vaikuttavan positiivisesti vauhtiin ja potkuriakselin pyörimisen olevan ylipäätään haitallista voitelun kannalta. Nyt myöhemmin pikainen googletus paljasti, että sitkeästä legendasta huolimatta potkurin pysäyttäminen näyttäisi lisäävän vastusta ja voitelukaan ei taida ainakaan uudemmissa moottoreissa olevan enää ongelmana. Eli tälle vaihde päällä purjehdukselle ei näyttäisi olevan perusteita muuten kuin ehkä värinöiden ja potkuriakselin pyörimisäänen vaimentamisen osalta.

No se todellinen ongelma paljastui, kun piti laittaa vaihde takaisin vapaalle moottorin käynnistämiseksi: vaihde oli siis jumiutunut pakille enkä saanut kahvaa enää keskelle. Purjehdimme edelleen reippaassa tuulessa ja merenkäynnissä avomeriolosuhteissa noin 6 solmun nopeudella, joten tilanne oli hieman hankala. Kevyellä ronklaamisella sain vapaan silmään (nappia painamalla) ja tämän jälkeen palautettua kahvan keskelle, mutta sen jälkeen vaihde ei mennyt silmään eteen tai taakse edes moottorin ollessa käynnissä. Sammutin moottorin ja manuaalisäädöllä suoraan merikytkimestä sain vaihteen taas toimimaan, mutta tyhmyyttäni kokeilin korjauksen onnistumista vetämällä kahvaa taakse (moottori ei ollut tässä vaiheessa enää käynnissä) ja tämä lukitsi uudestaan vaihteen pakille. Tässä vaiheessa tajusin, että merivaihteessa ei ollut todennäköisesti toiminnallista vikaa, vaan pakin laittaminen silmään purjehduksen aikana vain jumitti tämän vaihteen. Vaihteen vapauttimiseen uudestaan riitti lopulta kevyt kopautus vasaralla merikytkimen vipuun, joka lonksautti vaihteen pois pakilta. Tämän jälkeen moottori päälle ja vaihde toimi jälleen normaalisti eteen ja taakse. En huomannut loppureissun aikana mitään tavallisesta poikkeavaa vaihteen toiminnan suhteen. En uskaltanut tilanteen ollessa päällä käynnistää konetta pakki päällä, vaikka se olisi jälkiviisaasti miettien voinut olla parempi ratkaisu ja olisi vapauttanut myös vaihteen jumista. Myös venevauhdin pudottaminen lähelle nollaa olisi saattanut vapauttaa jumin.

Googlasin asiaa hiljattain, ja yllätyin kuinka paljon vastaavia tapauksia oli erityisesti Yanmarin koneisiin liittyen. Löysin myös Yanmarin tiedotteen asiasta jo usean vuoden takaa:
"Yanmar requires that if sailing with the engine OFF (not running) the transmission shifter must be in the neutral position or internal damage to the gear or sail-drive will result. This damage will not be covered by Yanmar’s Limited Warranty. Please instruct customers and dealers who deliver the sailboat to the customer, of the correct (Neutral) position for the marine gear while sailing."
Huolestuin vähän erityisesti tuosta tiedotteen ilmaisusta "internal damage to the gear will result". Onko siis syytä olla huolissaan, että jotain vauriota merikytkimeen olisi tästä aiheutunut, joka tulisi myöhemmin esiin? Maallikosta tuntuu oudolta, että vedenvirtaus lukittua potkuria vasten voisi aiheuttaa ainakaan liian isoa kuormaa merivaihteelle. Toisaalta tuo vaihteen vapauttaminen voimakeinoin mietityttää myös. Toki en vääntänyt vaihdekeppiä täysillä vaan koitin pitää voimat maltillisina, että tästä ei tule vaurioita.

Hämmästyttävää oli myös, että veneen valmistaja Jeanneau oli kiinnittänyt vaihdekepin viereen varoituksen, jossa luki, että vaihde on pidettävä vapaalla, jos purjehditaan yli 8 solmun nopeutta. Meillä purjehdusvauhti oli maksimissaan 6,5 solmua, joten tuo 8 solmun haamuraja ei ylittynyt. Sama lause löytyy myös veneen manuaalista: "If this boat is equipped with a fixed blade propeller, when sailing at speeds over 8 knots it is essential to leave the reverse gear control in neutral."
On erikoista, että veneen ja moottorin valmistajalla on ristiriitainen ohjeistus ja venevalmistajan kiinnittämä ohje voi potentiaalisesti rikkoa veneen?

9

491

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuinka.ollakaan

      Vaihteen toiminnan tunteminen olisi poistanut nuo kaikki ongelmat, joten yleisin ja myös tässä tapauksessa on itse aiheutettu ongelma käyttäessä laitetta jonka toimintaa ei tunne.
      Vaihde on mekaaninen kartiolukitteinen ja lukitus kiristyy vetoakselin ja potkuriakselin välisellä momentilla.
      Veneen kulkiessa potkuri vääntää kartiota kiinni, sen olisi voinut vapauttaa luonnollisesti pysäyttämällä vene tai vääntämällä potkuriakselia vastasuuntaan vapauttamaan kartion paineen.

      Noista valmistajan varoituksista on syytä huomioida kenelle ne on tarkoitettu ja miksi kaikkea mahdollista ongelmaa liioitellaan, joissain maissa kun valmistajalle saattaa koitua kohtuuttomat kurvausvaateet ellei asiaa ole selvästi ohjeissa mainittu.

    • Muistitkos

      Käytitkö kartiota?

      • tarkkanama

        Ja oliko vene edes katsastettu?


    • näin.menty

      Pikku-Yanmarissani olen aina jättänyt vaihteen vapaalle purjehtiessani, eikä akselista kuulu mitään häiritsevää ääntä tai ääntä ylipäätäänkään. Potkurini ovat olleet kiinteälapaisia.

    • eimasinisti

      Aloittajan kirjoitus on asiallinen , informatiivinen ja rohkeakin, koska ilmeisesti omasta toiminnasta tuo vikatilanne johtui.

      Tällaista tietoa saisi olla palstalla enemmänkin kaiken joutoprovoilun sijasta!

    • Tunari1

      Ei vaihteelle aiheudu mitään vauriota ensisijaisesti siitä että purjehditaan vaihde päällä. Mahdollinen vaurio tulee siitä että kun vaihde jumittuu kartiokytkimen kuormituksen vuoksi, vaihdetta aletaan väkivalloin vapauttamaan kuormituksen edelleen ollessa päällä. Eli vaihteen valmistaja ennakoi käyttäjän aiheuttavan itse vaihteelle vaurion jos ja kun vaihde jumittuu päälle ja tällöin on järkevämpää ohjeistaa käyttö niin ettei vaihde jumitu päälle ja irtisanoutua korvausvastuusta jos ohjetta ei noudateta. Nyt kun kuitenkin olet saanut vaihteen vapautetuksi eikä mikään vipu ole vääntynyt tms., voit olla varma siitä että vaihde on edelleen täydessä kunnossa. Oikea toimintatapa tuossa tilanteessa olisi ollut vapauttaa kytkimen kuormitus laskemalla veneen nopeus nollaan ja jos vaihde ei siltikään vapautuisi, käynnistää moottori vaihde päällä.
      Tämä ilmiö on vähän sama kuin automaattivaihteisessa autossa: jos jätät auton mäkeen pelkän vaihteiston lukon varaan, vaihdevipua on vaikea saada pois p-asennosta kun lukkomekanismi on kuormitettuna. Siksi pitäisi ehdottomasti käyttää käsijarrua ja uusien mallien sähköinen jarru taitaakin useinmiten mennä automaattisesti päälle.

      • tsemppari96

        Hyvä kommentti


    • Yanmar21hp

      Kiitos perusteellisista ja selventävistä vastauksista! On totta, että vaihteen toimintaan tuli perehdyttyä vähän liian myöhään eli ns. tilanteen ollessa jo päällä. Olin kieltämättä hieman yllättynyt siitä, että tämä asia on merivaihteen ominaisuus eikä siis vika. Olen myös aiemmassa elämässä omistanut kiinteälapaisella potkurilla varustetun veneen (Solen koneella) ja siinä en muista olleen mitään ongelmia pakin kanssa purjehtimisessa. Selailin Jeanneaun toisen mallin manuaalia ja siellä on tuon 8 solmun nopeusrajan lisäksi maininta tuosta, että vauhtia pitäisi vähentää kartion vapauttamiseksi:
      "To start the engine again, reduce the speed of the boat when sailing (in order to be able. to disengage the clutch before starting it again)"
      Mielenkiintoista, että se on tavallaan Jeanneaun mielestä ok, että vaihteen jumittaa pakille, kunhan laskee vauhdin alas ennen koneen käynnistämistä. Minun mielestä on pieni turvallisuusriski, että konetta ei tarvittaessa saa päälle nopeasti vaan se vaatii aluksi veneen hidastamista ohjaamalla esim. ylemmäs tuuleen. Kurssimuutokset eivät kuitenkaan aina ole ahtailla saaristoväylillä mahdollisia ja välillä tulee eteen tilanteita, joissa kone tulee käynnistettyä vähintään varoiksi taustalle. Nyt kun tämän ominaisuuden tietää, niin ongelmaa ei ole, mutta jossain toisessa tilanteessa tällaisesta ominaisuudesta oppiminen voisi olla huomattavasti hankalampi paikka.

    • Isoantilla

      Olisko tuosta ongelmaksi jos käynnistää vaihde päällä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      68
      6783
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4400
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2813
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2100
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1663
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1447
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1151
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      305
      1135
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1124
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1091
    Aihe