12v laite ja rele

kyrtti

Jos kuvitellaan skenaario missä on 12v jännitteellä toimiva laite, joka ottaa virran 12v/5A muuntajalta. Jos kävis niin että tulee sähkökatkos, niin miten sen laitteen sais muuttamaan virranlähteensä 12v akulle ja kun verkkovirta taas palautuu, niin se vaihtas virtalähteen takaisin muuntajalle? Akku siis toimis varavirtana sähkökatkon sattuessa.

33

2715

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sähkö.Mies

      Onko 12V/5A laite AC-muuntaja vai DC-virtalähde?
      Kerrotko mikä 12V laite on kyseessä, auttaisi ratkaisussa.
      Esim. voiko sitä syöttää suoraan DC-sähköllä, tai voiko laitteen sisälle syöttää DC-sähköä tasasuuntauksen jälkeiseen pisteeseen ym.

    • patterisähkömies

      Aloittajan ongelma on helppo ratkaista. Rele vain väliin, joka "vetää" silloin kun verkkosähkö on päällä ja vaihtaa sitten akkusähkölle kun verkko pimenee. Täytyy vain jotenkin huolehtia myös siitä, että akku pysyy ladattuna.

      Muuntajalla varmaankin tarkoitetaan tasajännitelähdettä. Muutoin koko homma kusee, sillä tasasähköllä ei välttämättä voi korvata vaihtosähköä.

    • Säh.käri

      Onnistuuhan se releellä, jännitesyöttöön on laitettava diodi että pysyy releen kelan syöttö erossa koskettimilla ohjatusta sähköstä. Millä sitä akkua olisi tarkoitus pitää ladattuna, 12V ei riitä akulle latausjännitteeksi.

    • Meikä-

      Rele missä on kahdet potentiaalivapaat koskettimet, releen käämi kytketään 12V 5A muuntajalle, ja releen keskinastoihin (COM) kytketään käytettävä sähkölaite. Muuntajan johdot tuodaan NC-koskettimille, ja akun piuhat tuodaan NO-koskettimille.

      Tein joskus tolleen autoon verkko/invertteri -vaihdon kun verkkojohdon otti pois seinästä. Niille ketkä tulevat nyt kertomaan että releellä ei saa tehdä verkonvaihtoa vastaan tässä samalla: Tein jo!

      • releellä

        Kytkentä onnistuu, mutta ehdottaisin käyttämään 230 voltin vaihtojännite relettä. On turha käyttää 12 voltin relettä joka ottaa 5 ampeeria


      • Meikä-

        wtf. Mistä sait päähäsi että rele ottaa 5A?????????? Vaihtojänniterele on yhdyssana.


      • on_mitattu
        releellä kirjoitti:

        Kytkentä onnistuu, mutta ehdottaisin käyttämään 230 voltin vaihtojännite relettä. On turha käyttää 12 voltin relettä joka ottaa 5 ampeeria

        Tuommoinen tyypillinen 12 V autorele ottaa tuommoiset 150 mA.


      • releellä
        Meikä- kirjoitti:

        wtf. Mistä sait päähäsi että rele ottaa 5A?????????? Vaihtojänniterele on yhdyssana.

        Siitä, että miten sinun noin tyhjäntä päästä saa aikaan vielä tyhmemmän vastauksen.


      • releellä
        on_mitattu kirjoitti:

        Tuommoinen tyypillinen 12 V autorele ottaa tuommoiset 150 mA.

        Olet oikeassa, luin vain alkuperäisen kysymyksen kiireissäni väärin ja sain jonkun tyhjästä päästä vielä tyhmemmän kommentin, varsinkin kun lyöntivirheitäkin lasketaan tyhmyydeksi.


    • lo8kij7uh6y

      Yleensähän tämmöiset hoidetaan yksinkertaisesti vaan laittamalla "laite" akun perään ja akulle semmoinen verkkosähkölaturi joka voi olla aina päällä.

    • tarkenna.hieman

      Kuvittelun tarkentamiseksi kerro mikä laite on tuon syötön päässä. Se vaikuttaa paljon vastaukseen.

      Onko tarkoituksena toteuttaa keskeytymätön virransyöttö vai saako releen kytkemisen ajan olla laitteelta sähköt pois? Kauanko saa sähköt olla pois päältä?

      Onko tuo 5A laitteen todellinen virrankulutus? Jos ei niin paljonko virtaa oikeasti kuluu?

      Jos pitää olla keskeytymätön virransyöttö niin missä rajoissa pitää käyttöjännitteen pysyä virtalähdettä vaihtettaessa?

      Vastauksista riippuu laitteen monimutkaisuus. Jos sähköjen pitäisi releellä kytkettynä vaihtua mahdollisimman nopeasti niin releen käämi pitäisi olla verkkosähköllä toimiva. Mikäli ei ole kiirettä niin 12 V ohjaus releellä toimii hyvin.

    • sotki.diodi

      Onnistuu ilman relettä kahdella schottky-diodilla. Diodit sarjaan verkkolaitteen ja akun linjoihin.
      Verkkolaitteesta myös latauskytkentä (vakiojännite virtarajoituksella) akulle.

      • Kytkentänaamio

        Elikkä käytännössä mitenkä ne schottkyt pitää kytkeä?

        Oisko kytkistä laittaa?


      • moni.mutka.isesti
        Kytkentänaamio kirjoitti:

        Elikkä käytännössä mitenkä ne schottkyt pitää kytkeä?

        Oisko kytkistä laittaa?

        Akun plussasta myötäsuuntainen diodi laitteen jännitesyötön plussaan eli diodin viiva tulee laitteen puolelle ja nuoli osoittaa laitteen suuntaan.

        Virtalähteen plussasta myötäsuuntainen diodi laitteen jännitesyöttöön eli nuoli virtalähteestä kohti laitteen plussaa.

        Akkulaturi suoraan akun rinnalle.

        Akkulaturiksi sellainen, joka saa koko ajan ladata pienellä virralla. Ei mitään 4 A vehkeitä vaan sallittu jatkuva (pienehkö) latausvirta, jos siis sähkökatko on harvinainen tilanne.

        Virtalähteen jännite pitäisi kylläkin sitten valita niin, että diodi huomioiden laitteelle tulisi aina diodin kynnysjännitteen verran enemmän jännitettä kuin mitä akun napojen yli on akkua ladattaessa. Muuten akkulaturin virta menee laitteen ruokkimiseen eikä akku lataudu ollenkaan.

        Kaikkien miinukset yhteen.

        Kun ei ole tarkempaa tietoa syötettävästä laitteesta niin ei voi sanoa onnistuuko tämä vai ei. Paremmin tuo onnistuisi niin, että akulta syöttö laitteelle menisi diodin sijaan tehofetin kautta ja virtalähteen jännitteellä sopivasti ohjattaisiin tehofetti kiinni silloin, kun virtalähteen jännite on suurempi kuin asetettu raja. Monimutkaisempi kytkentä mutta ongelmaton akkulaturin toiminnan kannalta.


    • sillaisessitpelaa

      Kytke laite suoraan 12v akkuun, ja sitten auton älylaturi akkuun kiinni.

      • Vähäälyinenlaturi

        Virta akusta, johon on kytketty VAKIOJÄNNITE-laturi/ virtalähde. Silloin akku ei ylilataannu. Laturin jännite noin 13,8 - 14V.
        Monet "vähempiälyiset " älylaturit eivät osaa aloittaa latausta uudelleen, kun tarve vaatii, vaan tarvitsee näpelöidä painikkeita tai katkaista sen verkkojännite.


      • liikaaon
        Vähäälyinenlaturi kirjoitti:

        Virta akusta, johon on kytketty VAKIOJÄNNITE-laturi/ virtalähde. Silloin akku ei ylilataannu. Laturin jännite noin 13,8 - 14V.
        Monet "vähempiälyiset " älylaturit eivät osaa aloittaa latausta uudelleen, kun tarve vaatii, vaan tarvitsee näpelöidä painikkeita tai katkaista sen verkkojännite.

        Tuo on liikaa lämpimässä tilassa olevalle lyijyhyytelöakulle jatkuvassa latauksesssa. 13,6v on optimaalinen ylläpitojännite 25 asteen lämpötilassa ja kun lähdetään ylöspäin siitä niin jännitettä pitää pudottaa, akkujen datalehdistä löytyy tiedot tästäkin.

        Esim. APCn Smart UPS mallit jossain vaiheessa oli tehtaalla säädetty lataamaan jopa yli 14v /akku ja se riitti tuhoamaan akuston 2-3 vuodessa erityisesti lämpimissä olosuhteissa. Laitteen sarjaportin kautta terminaalista komentoja antamalla pystyi jännitteen pudottamaan oikealle tasolle.


    • Joakim1

      Jos oletetaan kyseessä olevan lyijyakku, tuollainen systeemi on varsin yleinen veneissä ja matkailuautoissa. Laitteet ottavat virran suoraan akulta. Kun ollaan kiinni verkkovirrassa, akkulaturi lataa akkua. Akun ollessa täysi, laturi on ylläpitotilassa ja pitää jännitteen 13,2-13,8 V alueella (riippuu akusta ja lämpötilasta). Tällöin kaikki virta tulee laturilta.

      Jos ei ole tarve ladata akkua nopeasti verkkovirrasta, voi laturin korvata vakiojännitelähteellä, joka antaa ko. akulle sopivaa ylläpitojännitettä.

      Mitään hyötyä ei ole kytkeä releellä/diodilla akkua irti laitteesta. Akulle kuitenkin on parasta olla siinä ylläpitojännnitteessä ja jotenkin se akun lataus pitää hoitaa.

      • yksinkertaisuuskunniaan

        Juuri näin, aivan turha pelleillä millään diodeilla ja releillä.
        Laturi on liian pieni jos kulutus suurempi kuin sen kapasiteetti, ei siinä nuo viritykset auta.


      • minimikokoonpanolla
        yksinkertaisuuskunniaan kirjoitti:

        Juuri näin, aivan turha pelleillä millään diodeilla ja releillä.
        Laturi on liian pieni jos kulutus suurempi kuin sen kapasiteetti, ei siinä nuo viritykset auta.

        Voihan olla että käytetään ihan irtoakkua varavirtalähteenä. Akun varaustaso vaan tarkistetaan muutaman kertaa vuodessa ja sähkökatkon jälkeen. Silloin diodit tai rele on hyvä ratkaisu.


      • Joakim1
        minimikokoonpanolla kirjoitti:

        Voihan olla että käytetään ihan irtoakkua varavirtalähteenä. Akun varaustaso vaan tarkistetaan muutaman kertaa vuodessa ja sähkökatkon jälkeen. Silloin diodit tai rele on hyvä ratkaisu.

        Miksi sitä irtoakkua ei saisi ylläpitoladata?

        Diodilla pitää olla tarkkana, että virtalähteen jännite pysyy aina niin korkealla, että akusta ei oteta virtaa ennen sähkökatkoa. Diodihan estää akun lataamisen, muttei akun purkautumista. Rele kuluttaa virtaa ja saattaa pitää ääntä.

        Sekä diodi- että releratkaisussa ongelmana on akun itsepurkautuminen ja tyhjeneminen sähkökatkon aikana. Laturiratkaisulla itsepurkautuminen kompensoidaan ja akku ladataan automaattisesti täyteen heti sähkökatkon jälkeen.


      • minimikokoonpanolla
        Joakim1 kirjoitti:

        Miksi sitä irtoakkua ei saisi ylläpitoladata?

        Diodilla pitää olla tarkkana, että virtalähteen jännite pysyy aina niin korkealla, että akusta ei oteta virtaa ennen sähkökatkoa. Diodihan estää akun lataamisen, muttei akun purkautumista. Rele kuluttaa virtaa ja saattaa pitää ääntä.

        Sekä diodi- että releratkaisussa ongelmana on akun itsepurkautuminen ja tyhjeneminen sähkökatkon aikana. Laturiratkaisulla itsepurkautuminen kompensoidaan ja akku ladataan automaattisesti täyteen heti sähkökatkon jälkeen.

        Tietenkin koska minimikokoonpanon hengessä ei tarvitse erikseen hankkia ylläpitolaturia, se tavallinen vanha "AkkuMatti" käy hyvin kertalatauksiin. Eikä se rele akunvirtaa kuluta vaan teholähteen, mistä ei tule merkittävää kuluerää. Diodeja ei silloin tarvita kun käyttää vaihtokosketinrelettä.


      • Joakim1
        minimikokoonpanolla kirjoitti:

        Tietenkin koska minimikokoonpanon hengessä ei tarvitse erikseen hankkia ylläpitolaturia, se tavallinen vanha "AkkuMatti" käy hyvin kertalatauksiin. Eikä se rele akunvirtaa kuluta vaan teholähteen, mistä ei tule merkittävää kuluerää. Diodeja ei silloin tarvita kun käyttää vaihtokosketinrelettä.

        Releellä tulee toinen ongelma. 12 V rele päästää yleensä aikaisintaan 6 V jännitteellä, pahimmillaan vasta 1,2 V. Silloin todennäköisesti se 12 V laite on jo sammunut tai ei ainakaan toimi normaalisti. Selvästi kalliimmalla voi hankkia releen, joka päästää tarkasti määritellyssä jännitteessä. Silläkin virta katkeaa hetkeksi, kun rele vaihtaa virtalähteeltä akulle. Laitteesta riippuen tuo sitten aiheuttaa ongelmia tai ei.


      • minimikokoonpanolla
        Joakim1 kirjoitti:

        Releellä tulee toinen ongelma. 12 V rele päästää yleensä aikaisintaan 6 V jännitteellä, pahimmillaan vasta 1,2 V. Silloin todennäköisesti se 12 V laite on jo sammunut tai ei ainakaan toimi normaalisti. Selvästi kalliimmalla voi hankkia releen, joka päästää tarkasti määritellyssä jännitteessä. Silläkin virta katkeaa hetkeksi, kun rele vaihtaa virtalähteeltä akulle. Laitteesta riippuen tuo sitten aiheuttaa ongelmia tai ei.

        Emme tiedä mikä tuo laite on, tuskin kuitenkaan mitään tietokone jonka on katkotta jatkettava käyntiään. Tarvittaessa releen ohjausjännitteen voi ottaa AC- puolelta jolloin tasasähkön hidas hiipuminen ei vaivaa, vaan on eduksi.


    • Meikä-

      Joo, aloittaja kyseli aika selkeästi miten tehdään kytkentä releellä, eikä diodilla tai ylläpitolaturilla joten se on näiden tietojen varassa hyvä syy kertoa kuinka toteutetaan releellä.

      Minikokoonpano jo aika hyvin kiteytti että jos aloittaja vaan lataa reguloimattomalla muuntaja-matilla pari kertaa vuodessa starttikäytöstä hylättyä akkua, ei kannata alkaa hommaamaan kalliita C-teck/Wurt -latureita joissa on muistiparisto sisällä.

      Verkkovirtahakkurina aloittajalla tietenkin on joku dyykattu 12V 500mA verkkomuunnin jonka jännite ei ensinkään riitä akun lataamiseen, ja toisekseen ei kestä ylivirtaa jota akku saattaisi sähkökatkon jälkeen ottaa.

      Autoon on kiva laittaa aina rahalla uusia nappuloita mutta monet muut projektit toteutan itsekin juuri niistä jätteistä mitä toisten nurkista on dyykattu eikä sellaisiin aleta silloin ostelemaan mitään c-teck-latureita. Rakenteluun tulee mukavasti lisähaasteita kun pyrkii toteuttamaan niistä mitä nurkista löytyy ja vasta viimeisenä oljenkortena käyttää rahaa.

      • Anonyymi

        Tässä eri ongelma.
        Auton lämmitysajastimella ohjaan mökin yhtä lämpöpatteria ottamaan aamuyön sähköä pistorasiasta (vaikka ei olekaan varsinaista pörssisähköä). Sähkökatkojen aikana kello jää jälkeen.
        Miten tämä jätätys on estettävissä?
        Akkuvirralla toimiva härpäke käyttöön? Millainen se olisi? Tekoäly ei tuota ratkaissut vaikka antoi vastauksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä eri ongelma.
        Auton lämmitysajastimella ohjaan mökin yhtä lämpöpatteria ottamaan aamuyön sähköä pistorasiasta (vaikka ei olekaan varsinaista pörssisähköä). Sähkökatkojen aikana kello jää jälkeen.
        Miten tämä jätätys on estettävissä?
        Akkuvirralla toimiva härpäke käyttöön? Millainen se olisi? Tekoäly ei tuota ratkaissut vaikka antoi vastauksia.

        Tietenkin käyttämällä varakäynnillä olevaa kellokytkintä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietenkin käyttämällä varakäynnillä olevaa kellokytkintä.

        Näin on. Digitaalisia kellokytkimiä riittää jotka selviävät sähkökatkosta ja vaihtavat kesä- ja talviajankin itse.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on. Digitaalisia kellokytkimiä riittää jotka selviävät sähkökatkosta ja vaihtavat kesä- ja talviajankin itse.

        Mikä pistorasiaan liitettävä kellokytkin olisi merkiltään? Se sähkökatkoista selviävä malli.


    • Anonyymi

      Kytkee 230V kelajännitteellä olevan releen 230V jännitteeseen, ja releen vaihtokoskettimen lepokärjelle tuo akkujännitteen plus ja sulkukärjen kautta sitten se 'muuntajan' plus sähkö. Akun ja 'muuntajan' sähköjen miinusnavat voi kytkeä yhteen menemään suoraan laitteelle.

    • Anonyymi
      UUSI

      Jos akkua ei voi jostain syystä ladata tuolla samalla muuntajalla millä sitä laitetta syötetään niin tiputettava normitilanteessa akulta päin tuleva jännite alemmaksi kuin muuntajalta tuleva -tämä hoituu diodilla tai parilla joka hoitaa samalla erotuksen ettei muuntaja yritäkkään ladata akkua.
      -tämä sillä ehdolla että laite toimii vielä tällä akun alennetulla jännitteellä eli jollain reilulla 11 V, niinkuin monesti on.

      • Anonyymi
        UUSI

        Theben Timer 26: Tämä digitaalinen ajastin on varustettu varmuusakulla, joka säilyttää asetukset sähkökatkon aikana. Se sopii pistorasiaan.

        Jostain kopsasin vielä nämä: Astrour GE GLX+Q 1 1COM 16A 2M AST IR: Tämä ajastin sisältää paristovarmennuksen, joka säilyttää asetukset sähkökatkon aikana.

        Theben TR 610 top2: Tämä digitaalinen ajastin on varustettu varmuusakulla, joka säilyttää asetukset sähkökatkon aikana ja jatkaa toimintaansa normaalisti, kun virta palautuu.

        Finnparttia COUNTDOWN: Elektroninen ajastin pistorasialla ja digitaalinäytöllä, joka säilyttää asetuksensa sähkökatkon aikana.

        Nuo kaikki voitaneen tökätä pistorasiaan? K- Rauta myy ainakin jotakin näistä.


    • Anonyymi
      UUSI

      Näyttävät tekoälyllä saaduilta vääriltä hakutuloksilta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Theermannilla kulkee!

      Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      120
      7604
    2. Näin unta viime yönä

      Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      54
      5708
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

      https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      76
      3222
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

      Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      2763
    5. Kuhmo tekisi perässä

      Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1658
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

      Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      208
      1533
    7. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

      Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      260
      1155
    8. Olen jälleen pahoillani

      Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      93
      1149
    9. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

      Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      332
      1146
    10. Oot vaan niin hellä

      Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      32
      1031
    Aihe