Wayland miten sen käyttö eroaa xorg:sta?

gy34

Koitin asentaa tuon debianiin, mutta ei toimi. Fontit on mitä sattuu ja ikkunat skaalautuu huonosti. Kaatuilee koko ajan. Toimiiko tuo lainkaan?

12

195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1710

      Ubuntusa toimii ainakin hyvin.

    • LMDE2

      Useat Debianiin pohjautuvat harrastelijaviritykset toimivat hyvin vaikka generalissimusMatti sanoisi mitä.

      • gy34

        Mikä on toimiva harrastelijaviritys?


      • LMDE2

        Vaikka LMDE2, MX Linux. Antix, Devuan, Elive, Solydx, Sparky
        Kaikki taitavat löytyä "jostain" tälläkin hetkellä.
        Emännällä on nyt käytössä SolydX

        Noissa ei ainakaan ole tarvinnut miettiä kaikenmaailman firmvarejen lataamista asennuksen jälkeen toimimattomalla netillä.


      • cvbcvbn

        Nimen omaan harrastelijaviritykset ovat niitä parhaita. Miksikö? No siksi, koska juuri harrastelijat ovat intohimoisesti ja koko tarmollaan paneutuneet virityksiensä tekemiseen ja saavat vain lisää puhtia, kun harrastelijavirityksestä tuleekin hyvin suosittu ympäri maailmaa ja lahjoituksia tulee solkenaan ja alan arvovaltaiset lehdet kehuvat. Kuten Matin raivokkaan maanisesti ja vainoharhaisesti vihaamalle Linux Mintille on käynyt. Harrastelijat suhtautuvat virityksiinsä kuin omiin lapsiinsa ja heille on kunnia-asia, että ne toimivat.
        Kaupallisten viritysten taustalla on firma, joka maksaa huonoa palkkaa ja vaatii tiukkaa työtahtia. Kehittäjien asenne on, että "mähän oon täällä vaan duunissa, vittuuks tää mulle muuta kuuluu, kunhan saan käsistä pois ja rahat tilille."


      • eimitäänvikaalol
        cvbcvbn kirjoitti:

        Nimen omaan harrastelijaviritykset ovat niitä parhaita. Miksikö? No siksi, koska juuri harrastelijat ovat intohimoisesti ja koko tarmollaan paneutuneet virityksiensä tekemiseen ja saavat vain lisää puhtia, kun harrastelijavirityksestä tuleekin hyvin suosittu ympäri maailmaa ja lahjoituksia tulee solkenaan ja alan arvovaltaiset lehdet kehuvat. Kuten Matin raivokkaan maanisesti ja vainoharhaisesti vihaamalle Linux Mintille on käynyt. Harrastelijat suhtautuvat virityksiinsä kuin omiin lapsiinsa ja heille on kunnia-asia, että ne toimivat.
        Kaupallisten viritysten taustalla on firma, joka maksaa huonoa palkkaa ja vaatii tiukkaa työtahtia. Kehittäjien asenne on, että "mähän oon täällä vaan duunissa, vittuuks tää mulle muuta kuuluu, kunhan saan käsistä pois ja rahat tilille."

        No miksi mintissä tietoturvapäivitykset laahaavat, eli joku ei sittenkään anna itsestään kaikkea irti? Tuohan pitäisi olla prioriiteetissä numero 1.
        Valheilla ei todellisuudessa harrasteviritelmässä ongelmia korjata, ainoastaan yrittää voi "satuilla".


      • cvbcvbn
        eimitäänvikaalol kirjoitti:

        No miksi mintissä tietoturvapäivitykset laahaavat, eli joku ei sittenkään anna itsestään kaikkea irti? Tuohan pitäisi olla prioriiteetissä numero 1.
        Valheilla ei todellisuudessa harrasteviritelmässä ongelmia korjata, ainoastaan yrittää voi "satuilla".

        Eivät ne mitään laahaa. On selvä, että koska se on Ubuntu-johdannainen, Ubuntuun tulevat ensin ja jos ei mihinkään tarvitse koskea, ne tulevat samalla Mintiin. Jos jotakin tarvitsee erikseen peukaloida, sitten on pikku viive.


    • manjaroo

      Ja kukaan ei vastaa kysymykseen.
      Sivujuonteeseen: Mintin käyttäjien kannattaisi kokeilla Manjaroa.
      Itse muutaman distron kokeilun jälkeen pidin Mintistä, mutta päätin vielä yrittää Manjaroa ja sehän olikin mielestäni huomattavasti parempi. Päivitykset tulevat viikko pari Archin perässä, joka on aina uusinta uutta.

      • cvbcvbn

        Mitä parempaa Manjarossa on? Voisin huvikseni kokeillakin.


      • manjaroo

        Vuoden verran käytössä eikä mitään ongelmia. Mintissä oli usein jtn pientä.
        Päivitykset tulevat Arch > Manjaro unstable > testing > stable eli suurin osa ongelmista löydetään ennen stablea. Puolen gigan päivityksetkin latautuvat ja asentuvat muutamassa minuutissa.
        Foorumi on ystävällinen verrattuna monen muun distron vastaavaan. Apua saa helposti toki pääosin englannin kielellä.
        Mikko_Tkun mainitsema Nvidialle ei ole open source -ajuria, mutta proprietary-ajurin voi asentaa.
        Useita eri DE:tä, esim. KDE:n muokattavuus tosi hyvä.
        Tällaiselle vanhalle eläkefabullekin yhtä jos ei helpompi käyttää kuin W10 jopa 20 vuoden W:n käytön jälkeen. Käytön aloittaminen ei minulle tuottanut yhtään ongelmaa.
        Paljon muutakin yhtenä esimerkkinä vaikkapa loistava paketinhallinta.


      • cvbcvbn
        manjaroo kirjoitti:

        Vuoden verran käytössä eikä mitään ongelmia. Mintissä oli usein jtn pientä.
        Päivitykset tulevat Arch > Manjaro unstable > testing > stable eli suurin osa ongelmista löydetään ennen stablea. Puolen gigan päivityksetkin latautuvat ja asentuvat muutamassa minuutissa.
        Foorumi on ystävällinen verrattuna monen muun distron vastaavaan. Apua saa helposti toki pääosin englannin kielellä.
        Mikko_Tkun mainitsema Nvidialle ei ole open source -ajuria, mutta proprietary-ajurin voi asentaa.
        Useita eri DE:tä, esim. KDE:n muokattavuus tosi hyvä.
        Tällaiselle vanhalle eläkefabullekin yhtä jos ei helpompi käyttää kuin W10 jopa 20 vuoden W:n käytön jälkeen. Käytön aloittaminen ei minulle tuottanut yhtään ongelmaa.
        Paljon muutakin yhtenä esimerkkinä vaikkapa loistava paketinhallinta.

        No eipä noissa minun kannaltani ole juuri merkittäviä etuja. Minulla Mint on toiminut täysin ongelmitta, ensimmäinen oli 17-Mate ja nyt niitä uudempia (Cinnamon ja Mate-versioita) on jo 3 koneessa. Ei ole ollut häikkää päivityksissä ja latautuvat ja asentuvat samoin nopeasti.
        Mint-foorumilla olen käynyt jonkin kerran, sekä suomen- että englanninkielellä, enkä menisi moittimaan epäystävälliseksi. Lisäksi on kahdet suomenkieliset ohjesivut.
        Mutta onhan minulla ylimääräisiä kiintolevyjä vaikka lampaat söisi, niin että jos innostun, niin testaan.


    • Toimivuus riippuu hieman raudasta ja mitä ohjelmia käyttää. Käsittääkseni nvidian näytönohjaimelle ei ole tukea. Ja aitoja Wayland ohjelmia vielä vähän. X:n ongelma on historia.... Ikkunat olisi kätevämpää piirtää kokonaan ja sitten lähettää näyttöä hallitsevalle ohjelmalle. Nyt X:ssä ikkunan piirtoon tarvitaan paljon komentoja.... jokainen on kai tapellut repeilyn tai jonkin muun ongelman kanssa videoiden toistossa.

      En ymmärrä joidenkin halua vaihdella jakelua jatkuvasti. Debian on kyllä työpöytäkäyttöön hankala - siihen kelpaa paremmin Ubuntu ja sen eri versiot.

      Manjaroa en ole kokeillut. Paketinhallinta nopea - käyttää samaa kuin Arch. Hitaassa koneessa tuollakin on merkitystä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      98
      1906
    2. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      238
      1552
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1030
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      78
      925
    5. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      83
      857
    6. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      7
      815
    7. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      10
      755
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      741
    9. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      55
      714
    10. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      38
      709
    Aihe