Se oli semmonen se.

jätkäkinosaa

Lapin kansa ei turhia nuukaile, tarjoo omistaan jos vieraalta loppuu ja usein se loppuukin.

Oikiastaan se oli jätkän perjantai, ooteltiin tiliä ja pakattiin reppuja josko huomenna kotia päin .
Jätkän lauantaina käännettiin paita nurin, eihän se nurja puoli ollut likainen, kelpasi päiväksi päälle jätkän kotimatkalle.

Nyt on jätkä kotona kun ei ole töitä.
Joutaa lukemaan ja kirjottamaan, aattelemaankin on ihan joutilas. Lukaisi jätkä aamusella monta sivua sanomia, hyvää ja vähemmän hyvää voisi sanoa. Kokemus opettaa, ei parane puhua kuulemaansa eikä kuvata näkemäänsä niin ei kukaan pääse niskan päälle juoruamisesta.

Pois se jätkästä, vaikka niin kielen päällä kutittaa muutama asia että melkein jo tulivat ulos puolesta suupielestä. Muuten, tuo toinen suupieli on vähän vino. Ettäkö miksi?
Noo kun sitä piippua opin polttelemaan ja tuossahan se piippu roikkui suupieklessä olipa kopassa tulta tai ei, tuskin siinä monesti oli purujakaa sytytettäväksi, vaan olihan komia piippu. Niin huulihan siinä painui lommoksi, roikkuu vähä, vaan ei se kuvista erotu.

Sitähän minun piti sanomani, että joku valitti tietokoneen väärää aikaa, ei osaa rukata. Jätkäpä osaa. Kun keirtokoulupohjalta on joutunut maan halki työn perässä kulkemaan, on moni opettanut monia taitoja. Joutaisin kyllä vaikka neuvomaan, niin mitä tahansa, tai melkein, kuka kaikkeen ei ole aikani riittänyt. On niitä ollut töitäkin, vaan nyt ei ole.
Siksipä jätkä liikkuu piireissä, nyt näissä piireissä poikkesin.

41

895

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jjoutava

      jjoutava joo taisin jotakin mainita jossakin kun olin ite väärässä pävässä. Onneksi en osannu säätää konetta väärään päivämäärään. Näyttön kaltevuutta yritin joskus säätää onneksi ei voimat riittäny kun siinä ei säätöä etes ole. semmonen jätkä täsä.

    • No olipa kerrankin mojova juttu, aivan mahtava, mutta et joutessas joutanut opastamaan jjoutavoista aikaa ja kelloa asentamaan oikeaan aikaan.

      Minun koneessa (toisilla ilmeisesti jos´jonkinlaista ipodia ja läppäriä)näkyy oikealla kellonaika ja kun sinne kursorin siirtää (siis ei paina) näkyy päivä. Sitten kun klikkaa oikeanpuolista painiketta hiirestä, tulee valikko, jossa on tuo valinta "muuta päivämäärä ja aika", joten eikun hommiin.

      Minulla kesti aikansa, kunnes sain oikean ajanlaskun toimimaan, koska kello oli aina väärässä, mutta on siellä valikko siihenkin, asutko Moskovassa, vai Lontoossa. Nyt pysyy kello ajassaan, toisin kuin minä itse, jolla menee päivätkin sekaisin.

    • jätkäkinosaa

      Eipä ole tällä jätkällä aihetta kehua, että on vain viinaa eväänä, kun ei ole vara työttömällä napsuiluihin.
      Kuulin tässä tuon eväsjutun sivukorvalla kaupparatsun puheesta, kovin oli olevonaan maailimanmies pikkutakisaan ja farkkuhousuissa. Sitä kummeksuin kun reikä polvessa ja myi kuulemma koruja kultakauppoihin. Taitaa kulanssiseerata niitä, eli omia kauppoja kaiken sivusa.

      Tuo kellon rukkaaminen, ei esitellyt itteensä väärää aikaa näyttävän PCn omistaja ja puolihuolimattomasti sen lukasinkin. Hyvä tyttö kun opastit, osaahan naiset kun alkaa.

      Nyt jätkä painuu unosille, tarpeeseen onki lepo laiskalla. Tahtoopi olla yö päivällä ja päivä yöllä, eli nukkuu kun nukuttaa. Ei kello herätä, vaikka nälkä vaatii lähtemään sen leivän lisäkkeitä ansahtemaan, jos sattuu vaikka renginvirkaa kylällä joku tarjoomaan.

    • jätkäkinosaa

      Ei ole tapani tästä talosta.
      Suuhun jääny sanomani josta tuli porukoissa niinkuin nykyisin sanotaan slougani, monet siitä vieläki muistuttaa.
      Ei ole tapani aamulla ja illalla yksinpuhua, vaan eipä mietiskelyltä unta saanut.
      Älä sinä ala politiseeraamaan varoitti ukko kun olin semmonen nyrkillätapettavan kokoinen. Mistähän se tuokin mittayksikkö on lähteny liikkeelle?
      Niin se johtu siitä, kun puhuttiin vihreistä, minä heti sanomaan, että se on maalaisliiton väri. Pohjoisen kaupunkia sanottiin punaseksi, mutta se ei taas muuten liity tähän kun poliittisena värinä. Nyt on sitten sininenkin väri otettu käyttöön. Onko meillä niin köyhä kieli ettei muita sanoja puolueelle ole, on suuntia ja värejä, vaan turhaan niistä puhun, kaikkihan ne tietää näin vaalien alla.

      Nuo värit ne teki tenän nukkumiseeni, pimiä on musta ja aurinko keltanen ja siihen sitten politiikan väritykset josta johtukin mieleen mietiskellä miksi sanottiin sysimusta yö.
      Johtuko se siitä, että sysimustan yön taivaalla oli tähtiä aivan kun sysiä polttaissa lentää kipinöitä, kai olette nähneet, ainakin sepän ahjossa. Musta noki ja kipinät, komiaahan se on ajankulunakin sekin.

      Akkunasta ei näkynyt petilleni yhtään valoa taivaalta ja pieni epäilys kävi, että eikö siellä pakkasta olekkaan kun ei tätiä taivaalla. No, nyt aamulla selkisi, oli se tuhannen risaksi tuomimmani rullaverho siinä akkunan peittona muitten kartiineitten lisäksi. Eihän ne sen läpi paista.

      Kummasti se juohtuu tuo ajatus niin äkkiä toiseen asiaan että jää välistä jotakin sanomattakin. Se jäi tuo alkulauseeni kesken selittämisen, vaan haitanneeko. On sillä oma selityksensä joka ei ole huitaisten tulkittu, se kun on tositapahtumasta lausumaani.
      Vaan nyt on täältä kellarin katolta laskeuttava alas jalottelemaan tuonne pakkaseen, ku kesken kaiken ajatuskin katkesi ja huomasin että kirjotusvirheitä ja murresanoja tulee liikaa kun ei keskity kirijakieleen joka on pakko osata vaikka opiskelis vain lypsäjäksi kuin akkani aikoinaan.
      Meille synty joskus kina sanotaanko että se on opittu kirijallisuuesta vai kirijallisuuvesta ja kumpiki oli väärässä.

    • abchiirikävelee

      "Sitähän minun piti sanomani, että joku valitti tietokoneen väärää aikaa, ei osaa rukata. Jätkäpä osaa. Kun keirtokoulupohjalta on joutunut maan halki työn perässä kulkemaan, on moni opettanut monia taitoja. Joutaisin kyllä vaikka neuvomaan, niin mitä tahansa, tai melkein, kuka kaikkeen ei ole aikani riittänyt. On niitä ollut töitäkin, vaan nyt ei ole.
      Siksipä jätkä liikkuu piireissä, nyt näissä piireissä poikkesin."

      Etpä kovin hoksaavainen silti ole kun et lukemaasi ymmärtänyt. Kun tuosta kellonaikojen virheestä joku kirjoitti,sehän johtui siitä kun palstalla kirjoitusten kellonajat olivat jumittuneet.

      • jätkäkinosaa

        ei.voi.rukata
        17.1.2018 18:13

        Mikä lie tämä PC-vehkeen kello, joka näyttää ruudun alareunassa aikaa klo 17.50. Jätättää aika reippaasti. Telkkarissa klo 18.13.
        ---------------------------------------------------------------------------------
        Jätkä ei oo tyhmä, vaikka on köyhä!
        Tuossa ei sanota mitään viestien ajasta eikä kirjoituksista!

        Jätkä ymmärtää PC:n päälle ja tuntee telkkarinkin. Kristiina oli viisas ja kohtelias, opasti kello ajastamisesta. Jätkä ei silloin ennättänyt ja nythän asia on reilassa, sanoo Forssalainenki.

        Että annan anteeksi tyhmyyteni, mutta en kätke viisauttanikaan vakan alle häpeissäni, kun jotain on jääny koulusta mieleen, muuten, olin paras oppilas vaikka oliki köyhä koti ja voiton leipä.
        Ilosi oli ennenaikainen. Jätkäosaa!


      • abchiirennolo
        jätkäkinosaa kirjoitti:

        ei.voi.rukata
        17.1.2018 18:13

        Mikä lie tämä PC-vehkeen kello, joka näyttää ruudun alareunassa aikaa klo 17.50. Jätättää aika reippaasti. Telkkarissa klo 18.13.
        ---------------------------------------------------------------------------------
        Jätkä ei oo tyhmä, vaikka on köyhä!
        Tuossa ei sanota mitään viestien ajasta eikä kirjoituksista!

        Jätkä ymmärtää PC:n päälle ja tuntee telkkarinkin. Kristiina oli viisas ja kohtelias, opasti kello ajastamisesta. Jätkä ei silloin ennättänyt ja nythän asia on reilassa, sanoo Forssalainenki.

        Että annan anteeksi tyhmyyteni, mutta en kätke viisauttanikaan vakan alle häpeissäni, kun jotain on jääny koulusta mieleen, muuten, olin paras oppilas vaikka oliki köyhä koti ja voiton leipä.
        Ilosi oli ennenaikainen. Jätkäosaa!

        Olipa kiva saaha vastaus viestiin, harvoin saan mutta harvoin kirjoitankin. Ei oo jätkällä hoksnokka homehtunut, itse tässä asiat väärin yhtistellee ku mikäki pöllö.
        Ai kävit menneitä muistelee, olis täälläkin yhtä sun toista ja köyhä koti oli evakollakin. Nyt hyväst mieki toimeen tuun, ku eläkkeitäki tullee kolmelt taholt.
        Mukavastha sie jätkä kirjottelet.
        ps. Kyl noihi PC.n asetuksii kannnattaa tutustuu, ni mon asja selviää.


      • Hyvä-Sinä
        abchiirennolo kirjoitti:

        Olipa kiva saaha vastaus viestiin, harvoin saan mutta harvoin kirjoitankin. Ei oo jätkällä hoksnokka homehtunut, itse tässä asiat väärin yhtistellee ku mikäki pöllö.
        Ai kävit menneitä muistelee, olis täälläkin yhtä sun toista ja köyhä koti oli evakollakin. Nyt hyväst mieki toimeen tuun, ku eläkkeitäki tullee kolmelt taholt.
        Mukavastha sie jätkä kirjottelet.
        ps. Kyl noihi PC.n asetuksii kannnattaa tutustuu, ni mon asja selviää.

        Olipa kiva nähä rehellisesti sannainsa takana seisova palstalainen.
        Saat 10 pistettä ja rintamerkin, malli esimerkki täällä.


    • äijäkinosaa

      No voihan tuota.
      Taisi joku muistelukseni mennä tuolta tuulen vietäväksi, nämä talven tuiverruksethan ne ottavat tarpeettomiakin mukaansa.
      Kun intouvuin puhumaan pokasahasta, en taitais osata sitä viilata vanhasta muistista niin että hampaat puris kahteen suuntaan, työntäin ja vettäin.
      Se oli komia tarvekalu se puupäinen pokasaja johonka terä oli kahella rautanaulalla kiinnitetty ja kiristävänä jousena oli naru jota kalikan avulla kiristettiin ettei terä klonkkaa.
      Olihan se komiampi kun nykyset rautakaariset pokasahat.
      Taitaapa moni muistaa vielä ja käyttäjiäkin ikäluokassa varmasti on.
      Oi aika entinen, kun tarvekalutki tehtiin ihan kotona ja hyvin pelittivät.

      Koko illanpuoleisen päivän on tämä tietokonneeni ollutkin sulettuna, oli tuota, sanon, kova liikuntapäivä, vaikka ei tuosta hankkeeksi voi sanoa. Aikaa meni ja eväät säästyivät, mutta tulihan kuuraparta ja punaset posket.

      Oliskin kiva kuulla kuka on pokasahalla tarvepuita katkonu ja muutenkin sahaillut renkalla.

    • Minä ainakin olen hella- ja saunapuita pätkiksi sahannut. Kirveellä pienemmiksi pilkkonut ja monta muuta työtä tehnyt niinkuin maalla on tapana ollut.
      Kaurapeltoa niitin viikatteella melko laajat alueet, sarkatolkulla harvensin sokerijuurikkaita, hernepalkoja torille myytäviksi, kalaverkkoja parsinut, mattoja kutonut, sian teurastukset seurannut, lehmää lypsänyt ja kakarana katsonut kuinka kana munii. Puimakoneenpäästä oljet latoon heittänyt ja mitä vielä...

      • jätkäkinosaa

        Kiitos Katleija, me maalla kasvaneet tunnemme sen arkisen työn joka oli miesten ja naisten puuhaa ja käsityönä tehtävää. Nyt on sirkkelit ja halkomiskonneet apuna, vaikka harvemmin niitä puilla taietaan taloja nyt maaseuvullakaan lämmittää, se tuli se öljy muotiin tännekkin. Kuullut olen, että nyt nuoret on innostunu kunnostamaan vanhoja taloja, vaikka tuskin ovat vasaraa käessään pitäneet. On monelle tullut tenkkapoo eteen ja apuja on pakko kysellä, hyvä niin, eivät tee sutta korjatessaan.

        Voi tuo niittohomma ja sirpillä leikkuu, niitä talakoita joskus vielä pietään ja heinääkin kuivatetaan sepäillä ja haasioisa, märkänä kesänä ei aina saa paalatuksi heinää, miten ne ennen olivatkin kesät kuivempia ja kuumempia, vai narraako se tuo muisti.

        Kun nyt kyselen kaupunkilaisilta sukulaismukuloilta mitä ne tietää maalla asumisesta, joku vastasi ettei sinne voi mennä, siellä on kärpäsiä ja muurahaisia. Voi onnetonta. Minä voisin ottaa pari muksua kesäksi maalaiselämää oppimaan, mahtushan pirttiin melskaamaan kyllä usiampikin. Tuliskohan jos alkaisin kesäpapaksi, tulisko siitä mittään.Tuumittavaksi jää.
        Monta puuhaa olet sinäkin jo lapsuutesi aikana saanut oppia, ja hyvähän se.
        Moni nainen maalainenkin, on aika avuton ja arka tarttumaan likaisten töitten kylykeen kiinni. Yksi papparainen tässä puhui miniästään, ei moittinu, mutta totesi ettei se navettaan ole työmielessä kertaakaan jalallaan astunut, lypsykonetta kävi ihmettelemässä. Noo, meitä on moneksi miehisäki.

        Se oli pakkaspäivä, ei pekkaspäivä, niitä ennen oli lomapäiviä senki nimisiä, lieneekö niitä nykyisin sillä nimellä enää mainitaan, taitaa olla pelkkää lomaa se loma.
        Niin, pakkasta oli runsaan puoleisesti. Vähän oli asiointia ja kaupankäyntiä, että piti oikein autokin esilämmittää ennen kun liikekannalle pääsi. Akku taitaa henkiä viimeisiään, kun riittäis taas rahat siihenkin vempeleeseen.
        Huomioin samalla monia muutoksia tuolla keskustassa kun harvemmin käyn, ei pysy muutosten mukana. Oli monta kauppaikkunaa pimeenä, lopettaneet kenkäkaupankin ja postikin on kuulemma kioskissa, haeskelin sitä tuolta kaupasta, mutta ei ole koko kauppaakaan.

        Niin se muuttuu ajan mukana tuo liiketoimintakin. Ennen oli sekatavarakauppa joka kyläsä, joisaki kaksi, nyt ei yhtään kunnon sekatavarakauppaa kirkollakaan, vaikka on markettia ja muuta, ei naulaa saa ostettua, pitää mennä rautakauppaan. Se asia nyt tuli tänään hoitoon, naulat ostin, postissa kävin ja kahvikupin join ihan ruuneperin tortun kanssa. Hyvä oli, vaikka pikkusen liian kostia jo, vaikka luulin pullan kuivuvan vanahetessaan, tuo oli mieluummin pohjasta märkä.
        Pohjasta märkä, muuten, sekin on semmoinen miesten huulella pyörivä, jätkäporukan huuli.


      • en.enää.jaksais

        Risusavotta oli mielihommiani. Kun omistaja veli kuoli, niin veljesten oli alettava hoitamaan perintömetsiään.
        Minullakin oli 15 hehtaarin osuus jo plokatusta metsätilasta. Kun ilmat jäähtyivät syksyllä riittävästi, lähdin autioksi jääneelle kotitilalle risusavottatöihin.

        Myin sen osuuteni pilkkahintaan, 11 tonnia siitä sain velimieheltä. Alkuun duuni oli kovaa pienikokoiselle miehelle. Oli käytettävä painava ammattisahaa.


    • jätkäkinosaa

      Semmostahan minä, että ei ollu lehti laatikosa, ja kävellessäni aivan untamoin, aamusella otin ennen porokupin keittopuuhia sen särkynapin ja tutkiskelin eilisiä kylillä käyntini ostoksia. Oli ne kallistunu lääkkeet, onneksihan tuo on tervaskannon suku suojannu monilta taueilta, sokerilääkkeet oli kylläki isävainaalla, minulle ei semmosten tarvetta. nämä särythän ne, voiteet ja pillerit niihin vaivohin.

      Vuoteella maatessa sen pillerin jälkheen muljahti mieleen tuo naulapussi ja puolentuuman naulat. Pusseisa, kappaleittain, ei ollu kylän rautakauppiaan varastoisa huopakattonauloja koko laatikollista, kuka niitähi nyt kappaleittain, on tämä aikaa tämä.
      Nousin kupsehtimaan pirttiin ja laitoimpa takkaan tulet jo sillon aikusin aamulla. Olipa nyt lehenhakureissun jälkeen kiva istua soututooliin hiilloksen eteen.
      Niin ne naulathan minun piti puhua, tai ruuvit paremminki. Ostin pitkiä puuruuveja kun vaatenaulakkoni tappaa olemaan aina täynnä ja tehin semmosen pitkän naulakontapasen, ja se piti seinälle, vaan ryökäle ostin liian pieniä siihen tarpeeseen kun siinä niitä mittailin ja siinähän samalla senkin huomasin, oli pelti kiinni pirtin uunissa ja johan se tuprahutti savua pirttiin kun hääräsin niitten naulain ja ruuvien pussien ääresä. Pian se savu hälveni kun oven avasin ja sitä ilimaa haistelin samalla.
      Se on taas se maalikylän reisu, niin se kainuulainen jätkä senki asian sannoo.

      Onko enää missään sellaista vanhaa kyläkauppaa josa haisee terva ja kahavi?
      Kahavihan jauhettiin kaupasa joinahi vuosina kun olin pojankloppi ja asioilla juoksin. Muistanhan senki ajan kun kahavipöönät ostettiin semmosina viheriäisinä ja paahettiin, muori sano sitä muistaakseni rännäliksi, en nyt varma oo pittääkö muisti paikkansa.

      Ka en muista tässä tohkeissani kirijakieltä, vaan haittaakohan se, mitätöimiä muisteloitahan nämä.
      Oikeinkirjoitus, kirijakieli, mitä niitä nyt kaavoja arkipuhheessa. Turhia turinoitahan nämä.

      Nyt jätkä lähtee sinne kirkolle.
      Uusia ruuveja ja jauhoja ostamaan.

    • jätepaperit.herätti

      Otsikko on kuin suoraan elämästä.

      Muistanpa paljonkin maalaistalon touhuista ja töistä, itsekin piikana aikoinaan olin ja mieheni oli tavallinen jätkä, ropseja parkkasi ja tukkimetässä oli urakalla kaatomiehenä, siihen aikaan kun ei ollut metsäkoneita. Taloissa kulki kesällä renkinä kun ei muita töitä nuorelle miehelle silloinkaan ollut.Hyvä elämä meillä oli, oma koti, eikä puutetta oikeastaan kuin silloin ihan nuorena ennen elämän vakiintumista ja kun lapset aikuistuivat.

      Järjestelin jätepapereita kassiin ja siellä oli joku mainos sirkuksesta.
      Elämä on toisaalta kuin kiertävässä sirkuksessa näyttelemistä, näyttämön paikka vaihtuu kun työpaikka vaihtuu.
      Siitä sitten menin muistoissani ihan museoon ja muistin vanhan jutun jonka kuulin kymmeniä vuosia sitten kun kirahvin kuviakin oli harvemmin julkisuudessa, ei ollt telkkaria toistamassa etelän eläimen elämää.
      Jossain näyttelyssä oli niin korkeakaulainen kirahvi, että piti jättää pois, ne kun olivat sellaisia koottavia kopioita näyttelyssä. Kun päätä ei näkynyt, loihe yksi lapsista lausumaan; ...and now we go upstairs and have a look at the head. Toinen lapsi ei ymmärtänyt mitä tuo lapsi sanoi vieraalla kielellä, jolloin isä selittää, .. siltä on pää hukassa.

      Joskus elämä pyörittää meitä niin että pää on sekaisin ja itse hukassa.
      Ihan levollisin mielin voi jo ikääntyneenä sanoa, että se oli semmonen se elämä, kaiken voitavani tein ja tässä olen, mitä vielä pitäis oppia.

    • lainakone

      Jätkälle lupasin lähettää! Paljon koettua tuskaa.


      Kukaan ei puhu lempeästi
      aseiden äänet kaikuvat muurien varjoissa
      avunhuudot kiirivät kujilla

      • lainakone

        Tumpelo minä. Eipä tullut kokonaan teksti, tässä uusi yritys.

        Kukaan ei puhu lempeästi
        aseiden äänet kaikuvat muurien varjoissa
        avunhuudot kiirivät kujilla
        tuuli nostaa pölyn ilmaan
        ja palavan kumin paksu savu tarttuu kurkkuun

        lapsi itkee
        kädessä likainen pala riepua joka oli äidin hame.
        Likaisin sormin lapsi työntää sen suuhunsa ja tukahduttaa huutonsa
        Mama, mama…

        Meri velloo veneen ympärillä
        mustat kuohuvat aallot suutelevat lautoja
        tuuli nostaa pärskeet makaavien kasvoille
        vilu vetää kehot koukkuun toistensa ympärille
        eikä kukaan tunne toistansa.

        Aurinko nousee pilvettömälle taivaalle
        ihmiset juoksevat ja nauravat
        syövät katetuista pöydistä juhlalounaansa
        tarttuvat pikariin ja juovat sen nautinnolla tyhjäksi.

        Kuivuus on tappanut karjan
        viimeinen riisisato on syöty
        viininlehdet keitetty maasta revittyjen juurien kanssa
        imeskelty viimeinenkin kasvin nestepisara korren sisältä

        Katse kulkee punaisessa savessa
        kuivuudessa halkeillut pinta kuin kartta
        kartta kohti kuolemaa…
        ääni ei enää kanna huutamaan apua.
        Kadotettu elämä
        unohdettu kansa
        onnettomuudet
        luonnonmullistukset
        -
        hätä on aina vierelläsi
        ei jossain poissa.


      • auttavia.käsiä
        lainakone kirjoitti:

        Tumpelo minä. Eipä tullut kokonaan teksti, tässä uusi yritys.

        Kukaan ei puhu lempeästi
        aseiden äänet kaikuvat muurien varjoissa
        avunhuudot kiirivät kujilla
        tuuli nostaa pölyn ilmaan
        ja palavan kumin paksu savu tarttuu kurkkuun

        lapsi itkee
        kädessä likainen pala riepua joka oli äidin hame.
        Likaisin sormin lapsi työntää sen suuhunsa ja tukahduttaa huutonsa
        Mama, mama…

        Meri velloo veneen ympärillä
        mustat kuohuvat aallot suutelevat lautoja
        tuuli nostaa pärskeet makaavien kasvoille
        vilu vetää kehot koukkuun toistensa ympärille
        eikä kukaan tunne toistansa.

        Aurinko nousee pilvettömälle taivaalle
        ihmiset juoksevat ja nauravat
        syövät katetuista pöydistä juhlalounaansa
        tarttuvat pikariin ja juovat sen nautinnolla tyhjäksi.

        Kuivuus on tappanut karjan
        viimeinen riisisato on syöty
        viininlehdet keitetty maasta revittyjen juurien kanssa
        imeskelty viimeinenkin kasvin nestepisara korren sisältä

        Katse kulkee punaisessa savessa
        kuivuudessa halkeillut pinta kuin kartta
        kartta kohti kuolemaa…
        ääni ei enää kanna huutamaan apua.
        Kadotettu elämä
        unohdettu kansa
        onnettomuudet
        luonnonmullistukset
        -
        hätä on aina vierelläsi
        ei jossain poissa.

        Kuka tietää kuinka vaikeat ja vaaralliset elinolosuhteet on ollut heillä jotka ovat kotinsa jättäneet.
        Moni on maksanut omaisuuksia eikä lopllinen tulos ole vapaus. Maapallo on eri kulmilla erilaisten lämpö ja kuivuus olosuhteiden vuoksi joillekin maanpäälinen helvetti. Kuivuus tappaa kaiken kasvuston, lopulta ravinnon puute eläimet ja ihmisetkin.
        Missä se Jumala on, pitääkö meidän hyvinvoivien ihmisten lopultakin uskoa, että meidän on oltava Jumalan sijaisia ja auttaa toisiamme, oli avun tarve missä tahansa


    • jätkäkinosaa

      Se on se kurjuus ja köyhyys joka ajjaa muutenki kun työttömyyden perässä.
      Koko maapallon asiat taitaa olla sekasin ja politiikot pyörittelee peukaloitaan kun eivät tajua mitkä portit pitää lukita, mitkä avata.
      Kylläpä lainakone osasit valita sanomasi, kuivuus on vieny leivän monesta suusta ja taitaahan se vielä olla näläkä tavallisin sairauksien aiheuttaja kehitysaluveitten lapsilla.

      Nuo hukkuneet romulaivoilla maksettuja taivasmatkoja parempiin olohin toivoneet matkustajat pääsivät sinne olemattomien vaivojen paratiisiin. Ei se paljosta ole kiinni elämä kun maksavat matkan ja sitten Välimeren aallot huuhtelee ruumista. Hirvittää.
      Kurijuuttaan net karkuun lähtee. Sitten kuolevat rajanahneitten saaliina ja nehi jotka selviää matkasta, löytävät ihtensä jostain keskitysleiristä nälän ja janon kourissa taistelevina, usein naiset ja lapset kärsiiki eniten.

      Nyt kun se yksi tulivuori taas alkaa tupruttelemaan nokia taivaalle, siitäki taas uusia autettavia kotimaahansa, kuinka paljon niitä olikaan, en ala tarkastaan kun en muista, mutta monta kotia uhattuna ja monta meni maanvyöryyn.
      Jätkän järki ei riitä kaikkia asioita ymmärtämään, mutta pohiskelleen on kyllä sopeva.
      Ne on aatokset johnain öinä valvoessa kuin Havukka-aholla, kiertää ja kiertää ettei kiinni saa.

      Olis muutakin sanottavaa, se kun tahtoo joskus olla pitkän takana tuo kottiinpalluu ja ihmeitä sattuu. Niin näkkyy täälläkin sattuneen, vaan ei mittään hätiä, hyvä olla omalla kämpällä ja laittaa piisiin tulet taas.
      Oli ainakin yksi hiiri sisälle osannut, nautti varmaan kun sai olla ja hakea miten halusi, mutta, empä sano mihin joutu.

      • Mäntyharju.gou.gou

        Nyt remontin jälkeen meillä yksikään hiiri ei ole keksinyt sisään päärakennukseen tulla. Ulkorakennuksesta olen syksystä alkaen R-rautakaupan pikkulossalla olen saanut syksystä alkaen 14 jyrsijää pois päiviltä.


      • jätkäkinosaa
        Mäntyharju.gou.gou kirjoitti:

        Nyt remontin jälkeen meillä yksikään hiiri ei ole keksinyt sisään päärakennukseen tulla. Ulkorakennuksesta olen syksystä alkaen R-rautakaupan pikkulossalla olen saanut syksystä alkaen 14 jyrsijää pois päiviltä.

        Vanha puu rakennushan on hiirille paratiisi.
        Ei niitä monta talvella ole rapistellut sisälle asti, seinällä kuuluu joskus rapinoita ja vinttihän se niitä kiinnostaa lämminta rakastavia hiiriä.
        Kesällä kävin viemärien aukot läpi ja tiivistelin niitä, eivät näy minun paikkauksiani kunnioittavan.

        Minä muistan niitäkin aikoja kun oikein isoja rottia tuli sisälle, lapset nousi penkille kun rotta juoksi lankkulattialla. Kissakaan ei kaikkia saanu hengiltä, liekkö pelänny vai eikö nälkä ollut. Niille tehtiin myrkkyevästä, jokku panivat lasiakin syöttiin ja kyllä niitä jollain myrkyllä saatiinkin tapettua. Liekkä rottia muuhalla kun kaatopaikoilla enää, onhan se maalaistalojenki tunkiot hävinny maisemista, eikä saaha kaataa avokompostoihin ruokien jätteitä niinkun ennen tehtiin. Sillon ne oli ketutkin kartanolla jätekasoja tutkimassa. Enpä ookkaan kettuja tavannu aikoihin.

        Ne on nyt vaalitki käyty. Päivällä käveltiin mettätietä tutun kanssa ja tuumittiin kuka saa toiseksi eniten ääniä, empä erehtyny. Kyllä se Väyrynen sitte voitti Vanhasen ja siinä kaveri hävis minulle ennustuksensa. On se Väyrynen vielä joihenki suosiosa ja sitäkään en ihmettele. Se on sitten presidentin pallille istuja varmistettu. Olivat sanoneet jossain, että toinen Kekkonen, siihen en sano eitä en juuta ettei joku loukkaannu. Sopusat vaalit, mitä nyt vähän toisiaan arvostelivat, mutta se unehtuu se.

        Nämä ilimat on kummallisia, sattaa ja paistaa, pakastaa ja sulaa, nuo ulukovetimet on joskus liika paksut, joskus palelee. Tämä päivä oli sopeva mettälenkin tekkoon. Tuli kahteltua naapurin komia taimikkokin, sieltä se saa lapsensalapsi aikanaan mehtärahoja kun vaari on istuttanu komian kuusikon. Niin se on. Toisilla on paremmin kun toisilla ne lähtökohat elämänvarsiteillä. Mökin pojalla ei ole mehtiä, mutta katteeksi ei minua voi puhutella, sitä ei minusta sitä matua löyvy kaivamallakaan.
        Naapurin kanssa on hyvät välit.


      • äijä.61.leveys.astetta
        jätkäkinosaa kirjoitti:

        Vanha puu rakennushan on hiirille paratiisi.
        Ei niitä monta talvella ole rapistellut sisälle asti, seinällä kuuluu joskus rapinoita ja vinttihän se niitä kiinnostaa lämminta rakastavia hiiriä.
        Kesällä kävin viemärien aukot läpi ja tiivistelin niitä, eivät näy minun paikkauksiani kunnioittavan.

        Minä muistan niitäkin aikoja kun oikein isoja rottia tuli sisälle, lapset nousi penkille kun rotta juoksi lankkulattialla. Kissakaan ei kaikkia saanu hengiltä, liekkö pelänny vai eikö nälkä ollut. Niille tehtiin myrkkyevästä, jokku panivat lasiakin syöttiin ja kyllä niitä jollain myrkyllä saatiinkin tapettua. Liekkä rottia muuhalla kun kaatopaikoilla enää, onhan se maalaistalojenki tunkiot hävinny maisemista, eikä saaha kaataa avokompostoihin ruokien jätteitä niinkun ennen tehtiin. Sillon ne oli ketutkin kartanolla jätekasoja tutkimassa. Enpä ookkaan kettuja tavannu aikoihin.

        Ne on nyt vaalitki käyty. Päivällä käveltiin mettätietä tutun kanssa ja tuumittiin kuka saa toiseksi eniten ääniä, empä erehtyny. Kyllä se Väyrynen sitte voitti Vanhasen ja siinä kaveri hävis minulle ennustuksensa. On se Väyrynen vielä joihenki suosiosa ja sitäkään en ihmettele. Se on sitten presidentin pallille istuja varmistettu. Olivat sanoneet jossain, että toinen Kekkonen, siihen en sano eitä en juuta ettei joku loukkaannu. Sopusat vaalit, mitä nyt vähän toisiaan arvostelivat, mutta se unehtuu se.

        Nämä ilimat on kummallisia, sattaa ja paistaa, pakastaa ja sulaa, nuo ulukovetimet on joskus liika paksut, joskus palelee. Tämä päivä oli sopeva mettälenkin tekkoon. Tuli kahteltua naapurin komia taimikkokin, sieltä se saa lapsensalapsi aikanaan mehtärahoja kun vaari on istuttanu komian kuusikon. Niin se on. Toisilla on paremmin kun toisilla ne lähtökohat elämänvarsiteillä. Mökin pojalla ei ole mehtiä, mutta katteeksi ei minua voi puhutella, sitä ei minusta sitä matua löyvy kaivamallakaan.
        Naapurin kanssa on hyvät välit.

        Sinulla on hyvä kieli ja ehta sanomisen taito, ihan toista kuin noilla vakidementikoilla. Inisevät etteivätsaa sanua sanottavaansa tarpeeksi.
        Onhan niillä 24 tuntia mahollisuus istua konhen ääressä. Etelän talvilinnuilla on ollut helppo talvi kun lumet aina karkaa parin viikon välein.
        Kauraa haen viljelijältä ja Tokmannelta auringonkukan siemeniä. Oravapirulaisista harmia kun ne alkavat jemhaamaan siemeniä pensaiden juurille.


      • jätkäkinosaa
        äijä.61.leveys.astetta kirjoitti:

        Sinulla on hyvä kieli ja ehta sanomisen taito, ihan toista kuin noilla vakidementikoilla. Inisevät etteivätsaa sanua sanottavaansa tarpeeksi.
        Onhan niillä 24 tuntia mahollisuus istua konhen ääressä. Etelän talvilinnuilla on ollut helppo talvi kun lumet aina karkaa parin viikon välein.
        Kauraa haen viljelijältä ja Tokmannelta auringonkukan siemeniä. Oravapirulaisista harmia kun ne alkavat jemhaamaan siemeniä pensaiden juurille.

        Kiitos kiitos äijä lauseistasi.
        Lamasin näitä sivuja valvoissani, käsiä se tahtoo tauti riipoa eikä unta riitä aamulle asti.
        Tahtoopa olla murtehia mukana varsinkin puheessani. Muutamalla murrealueella niitä elämän varsiteitä on tallonu saappaani anturat. Aina tarttuu mukhaan sanoja sieltä täältä. Äijinkieli ja isän mieli. Aina olen pyrkiny sanomaan sanottavani suoraan, ei vaan tule istutuksi konheella kaikkia tunteja jotka toimettomana kulluu.

        Linnut ne on kivoja seuranpitäjiä. Tuossa lasin takana hakkaavat läskipalaa, tai nhkahan se on pienellä läskikerroksella. Parraat palat pitää panna pannulle, läskikastiketta puikulapottuille.

        Ei se halpaa tuo lintujenkaan ruokkiminen ole, auringonkukan siemenillä on kova hinta niilläin. Joskus kasvatin omalla peltoläntillä niitähi, vaan harvon kukka kerkes siemenille asti, kun pakkanen pilasi kukinnon. Kaupasta ne helpommalla nehin.
        Oravia tässä on yksi, lieneekö kaveriki, mutta yksittäin poikkeevat laudalleni.

        Kuuntelin ratioo ja nyt se on prinssi saatu presidentin perheeseen.
        Vanha on isä, mutta toivotaan hänelle pitkää ikää nuorimpansa, mikä sitä tietää onko se nyt viimenen lapsi, kasvattajana. Pojalle on isä tärkiämpi vielä kun äiti, tai onko kaikille, arvelen vaan. Sotaorpoja poikia äiti kasvatti naapuri,ökissä yksin ja hyviä ovat pojat miehinä esiintyneet. Mallimiehiä, sanoi moni naapuri, vaikka isättömiä.


      • vastaahootoosi
        äijä.61.leveys.astetta kirjoitti:

        Sinulla on hyvä kieli ja ehta sanomisen taito, ihan toista kuin noilla vakidementikoilla. Inisevät etteivätsaa sanua sanottavaansa tarpeeksi.
        Onhan niillä 24 tuntia mahollisuus istua konhen ääressä. Etelän talvilinnuilla on ollut helppo talvi kun lumet aina karkaa parin viikon välein.
        Kauraa haen viljelijältä ja Tokmannelta auringonkukan siemeniä. Oravapirulaisista harmia kun ne alkavat jemhaamaan siemeniä pensaiden juurille.

        Kehumisen voi antaa reilusti, eikä haukkua samalla muita. Kuka täällä on muka vakidementikko ? Kun kerran uskallat muista tuollaisen ladata, on raukkamaista jättää oma nikkinsä pimentoon. Kuka on inissyt, ettei saa sanoa tarpeeksi ? Kukahan täällä poistaa itselleen epämieluisia, tosi epäreilua toimintaa, pahempaa kuin ininät.


      • 62.levveyspiiri

        Jopa on heikoissa kantimissa siunnii ihetunto. Oikeen kun kaiveloo ja lasien kans tirkistellöö ni kyllä tietystikkii jostail'löytyy sana tai kaks mitkä sielun piälle ottaa. Jos haluvaa.
        Elekee herran tähe näilä kymmenilä noi niukkuja olla! Ei vissiikää ne teitä tarkottanneet.

        Piäasia että huasteloot mukavia!


    • jätkäkinosaa

      Riemastuttavaa, korvamato, vaikka ei musiikin tippaa ole sanaan sekoittunu.

      Nehän sanovat korvamadoksi sitä, kun jokulaulu jää soimaan päässä ja aina vain tulee mielee. No semmonen sana tuo riemastuttavaa, osui korvaani "sellin paarissa" kaffeekupin poikkesin juomaan eilispäivänä.
      Kauppaan piti mennä, ämpärillinen omenia ja appelsiineja, pitää vitamiinit nuo tauitkin loitolla, sanovat viisaammat.
      Siinä turistesa se aika kuluu tunnissa kahden ajan vaihteluna pirtissä istumiselle.
      Olinpa viikolla pienimässä takkapuita tutuille ja aprikoin miksi eivät kesällä pienineet, olisivat nyt kuivia puita pinosta otettavana. Ennen se oli semmonen järjestys, että puut pienittiin keväänkorvalla ja pinottiin liiteriin ennen juhannusta. Se ei kaste sillon kostuta puita, kevät tuuli on kuivattavaa, kesätuuli kostiaa.

      Riemastuttavaa tämä pakkaskausi. Jo pysyy pystyssä huonommillakin saappailla, tahtoo vaan irtolunta olla jo tuulenkerääminä kinoksia kiivettäväksi asti sivuteillä.
      Koitampa pysyä mökissäni, tarjouksesta ostettua lohta uuniin ja puikuloita kiehuun.

      Keittotaito on kyllä melkonen avu kun miettii kuinka kallista ruokakin on. Puhuivat tuolla lounasravintolan hintaa, minusta on kallis kun maksaa 10,50 annos, vaikka siinä nyt onki sallaatit ja muut, ite laittamalla sillä rahalla saa ruokaa kaheksi päiväksi kun nuukana osaa elää. On se ollu opittava sehin taito.

      • takkahiilillä.halstraan

        Teen yksinasuvana miehenä itse ruokani. En ole vuosiin syönyt ulkona. Tarviin paljon kalaa. Jossakin muodossa hiukan joka päivä. Mielellään savustettuna.
        Itselläkin olisi savustusvehkeet, mutta valmiina tulee kalasärvin ostettua.


      • takkahiilillä.halstraan

        Ite pyydettykala olisi mieleen. Kalavedet kuitenkin yli puolentunnin ajomatkan päässä. Sitäpaitsi pyydysvarkaat siellä aina riesana.
        Pitäis voittaa rahapelissä että pystyis ottamaan huushollaskan. Nyt vaan joskus siivoomaan tilaan.


      • hollarska
        takkahiilillä.halstraan kirjoitti:

        Teen yksinasuvana miehenä itse ruokani. En ole vuosiin syönyt ulkona. Tarviin paljon kalaa. Jossakin muodossa hiukan joka päivä. Mielellään savustettuna.
        Itselläkin olisi savustusvehkeet, mutta valmiina tulee kalasärvin ostettua.

        Mies on parempi kokki kuin nainen, maailmallakin parhaat kokit on miehiä.
        Tunnen nuorenparin joka ei ennen lapsensa syntymää käyttäneet asunnossaan hellaa kertaakaan, söivät mikroruokaa ja eineitä.
        Olishan kiva päästä maistelemaan miehen tekemiä ruokia ja kala on terveellistä. Ei vaan ole itsellä takkaa, halstraaminen on unohtunu, siinä kala paistusi rasvoitta ja olis terveellisempää. Kohta ne aukeaa ne onkimisveetkin.


      • jätkäkinosaa
        takkahiilillä.halstraan kirjoitti:

        Teen yksinasuvana miehenä itse ruokani. En ole vuosiin syönyt ulkona. Tarviin paljon kalaa. Jossakin muodossa hiukan joka päivä. Mielellään savustettuna.
        Itselläkin olisi savustusvehkeet, mutta valmiina tulee kalasärvin ostettua.

        Äijä energiaa meillä riittää.
        Ei kai mies ole kädetön kokki, vaikka elää yksin mökissään ja akimoi yksinään kaikkia uusia ihmeitä ja elämöitä, niinku sanottiin ennen, turhaan ne elämöi akat kaikkien asioista.
        Halstarini, se rautaritilä jolla takkaankin sai silakat ja siiat halstraatumaan, jäi hirviporukan majalle ja en kehtaa mennä mokomaa hakemaan. Siinä on kätevää kuumentaa makkarat ja sulattaa jäätyneet evväät.

        On taas riittäny auttamishommia naapureisa, lunta on saatu runsain mitoin, ei lasketa enää yksisä senteisä, puhutaan kymmenistä. Talven otteet ja harmittaa kuinka käy latuhommien tuosa Vaasahiihosa lunta liikaa ja sehi on iso homma saaha liiat lumet pois.
        Hiihto on sitä parasta liikuntaa lumikenkä kävelyn ohesa, siihen kun sauvoilla saa käsivoimienkin käytön. Pokasa tuntuu jo liian raskaalta sahhauksesa pienesäki mitassa.
        Nyt saa taas telkkarista hyviä hiihtoja ajankulukseen kahella. Kuinkahan tuo mitalien saanti meikäläisiltä. On tavannu olla tiukassa kulta Olympialaisista nykykisoissa.

        Toivotaan hyviä kisoja, ettei Koreiden kahnaus pääse kisohin vaikuttamaan.
        Pallaillaan kanaville kun on sanottavaa, jos nyt on jollahi sanottavaa.
        Yksinpuheluahan´se tuppaa jätkillä olemaan.


      • lukija.mie

        Hei jätkä ja muut ystävävällismieliset kanssakulkijat.
        Pärmäkoski voitti pronssia, ei sanota että hävisi, kun jokainen sija on voitettu.

        Ihailen jätkää.
        En yritä vokotella, mutta kun luen tätä ketjua löydän sellaista sielukkuutta teksteistä että rivien välitkin puhuvat rauhalliseen tahtiin ja kauniilla sielulla elämää katselevan ja elävän ihmisen äänellä.

        Minulle ne puhuvat kymmenen kertaa enemmän kuin nuo turhanpäiväiset jahkailut ja ihailut. Täällä arvostetaan vähemmän näitä yksin toimeentulevia joille suosio ei ole tärkeintä. Puhu, puhu tänne päivistäsi. On kiva kuulua lukijoihin ja joskus heittää muutama sananen sekaan.

        Saako Kaisa mitalin, mitä luulet Jätkä?


      • jätkäkinosaa

        Valotonta huomenta lukija.
        Empä ookkaan välittäny ammosena ikänäni mihinkään tyrhanpäiväsiin tuherointiin aivan tahallaan sormiani sotkia. Tuppaa jäämään kyllä joku sanominen ja homma keskenki kun on välillä mietittävä lopputulosta.
        Arkielämästä ei voi puhua juhlapuhheita, vaikka onhan niitä riittäny niitähi.

        Ei onnistunu Kaisa, se ikkuinen epäonni suurissa kilpailuissa ei vain menny sen tuiverruksenkaan mukana, Olipas melekoinen tuuli.
        Tänään se sitten selviää Kaisan kunto. Peukalot ja ukkovarpaatki pystyyn.
        Miehethän onnistu hyvin ampumahiihtojen ensimmäisen osan, toivotaan hyvää jatkoa miehilleki.


    • pohjoinen.vaan.ON

      Enontekiölle ajettiin vaimon kanssa monia vuosia sitten. Jostakin esitteestä äkkäsin Nordkappin Jäämeren rannalla. oli heinäkuun alkua, yöttömään yön aikaa.
      Kyllä he rahan tuntevat. Hyvinkin. Kaikki oli kallista.

      Vaihdettiin Karingasniemellä riittävästi norjan kruunuja mukaan. Puolivälissä paluumatkalla, norjan puolella bensa kävi vähiin.
      Kysyttiin apua norjalaiselta autoilijalta. Selitin enemmän käsimerkeillä kuin relliruotsilla, että pitäisi saada bensaa suomen puolelle saakka.

      Joku ongelma siinä tuli, mutta neuvokas Corollalla ajeleva norskimies sumpli tilanteen niin että saimme bensaa ja pääsimme suomen puolelle.

      Kyllä siellä pohjoisessa pärjää kielitaidotonkin eikä tule pulassa huijatuksi tai muuten harhaan johdetuksi. Vaihdoimme ylimääräiset kruunut suomenrahaksi.
      Ajettiin Sodankylän Campingalueelle nukkumaan. Syystä siellä aina yövyttiin. Siellä saa matkan parhaat unet.

    • tapahtu_Lahessa

      Kuuluuko Kemikin Lappiin? Sieltä kotoisin oleva kulkujätkä huijasi minulta 2 koskenkorvapulloo. Luikkijätkä se pena on.

      • suapenanarras

        Kuinkas se Karttakirja kertoo? Maakuntiahan ne taitaa olla ja Kemi teollisuuskaupunkina tuttu. Tuskin siellä muita kuin ahtaajia, satamassa. Taisi narrata. Älä sie anna viinojais outoloille.


      • tapahtu_Lahessa
        suapenanarras kirjoitti:

        Kuinkas se Karttakirja kertoo? Maakuntiahan ne taitaa olla ja Kemi teollisuuskaupunkina tuttu. Tuskin siellä muita kuin ahtaajia, satamassa. Taisi narrata. Älä sie anna viinojais outoloille.

        Annoin Kemi-penalle anteeksi kun muija oli jättänyt. Se itki kollonaan että sillä on lähestymiskieltokin.
        Ja oikeastaan. Parempi väkiviina maassa kuin jumalattoman suussa.


      • jätkäkinosaa

        Kisahuumaa on sairastettu ja moniaita mehtien miehiä tavattu ja raatattu, pamplattu sanos yksi raumlainen porukassa. Ahkimoitiin noita suuria kisoja ja tuloksia suomalaisten kohilla, eipä monta hurrattavaa, mutta sitäkin suuremmilla kourilla taputettu onnitteluiksi.
        Tahtoopi olla kiirettä auttamisien kansa näillä keleillä, ommaan pirttiin enneättää kirreimillä pakkasilla jo onhan se piettävä tie auki kulukumiesten poiketa.

        Aamusella lujeskelin mitä tänne, no ei pahempaa kun tuo Lahen tappaus.
        Ei kuulu jätkän tapohin pettää aivastinki viina asioita. Ne kuuluu jätkäporukan hoitaa ennen selänkääntämistä, muuten siitä on vastuusa vielä tulevinakin rospuuttokausina ekä semaksaminen lekkaan tyhyjästä pörssistä helepoin homma.

        Toivottavasti Lahen tyttöki, olikohan tyttö, saa viinansa ees toiselta takasin narratuksi.
        Varokaa nyt meitä jätkiä, ei meistä kukkaan mee takkuuseen, eikä pankki anna lainaa.
        Velattomia on jätkät, omissaan asuvat ja omiaan syövät.
        Nyt kisakatsomon aika.


      • kunnioitukseni
        jätkäkinosaa kirjoitti:

        Kisahuumaa on sairastettu ja moniaita mehtien miehiä tavattu ja raatattu, pamplattu sanos yksi raumlainen porukassa. Ahkimoitiin noita suuria kisoja ja tuloksia suomalaisten kohilla, eipä monta hurrattavaa, mutta sitäkin suuremmilla kourilla taputettu onnitteluiksi.
        Tahtoopi olla kiirettä auttamisien kansa näillä keleillä, ommaan pirttiin enneättää kirreimillä pakkasilla jo onhan se piettävä tie auki kulukumiesten poiketa.

        Aamusella lujeskelin mitä tänne, no ei pahempaa kun tuo Lahen tappaus.
        Ei kuulu jätkän tapohin pettää aivastinki viina asioita. Ne kuuluu jätkäporukan hoitaa ennen selänkääntämistä, muuten siitä on vastuusa vielä tulevinakin rospuuttokausina ekä semaksaminen lekkaan tyhyjästä pörssistä helepoin homma.

        Toivottavasti Lahen tyttöki, olikohan tyttö, saa viinansa ees toiselta takasin narratuksi.
        Varokaa nyt meitä jätkiä, ei meistä kukkaan mee takkuuseen, eikä pankki anna lainaa.
        Velattomia on jätkät, omissaan asuvat ja omiaan syövät.
        Nyt kisakatsomon aika.

        Mietinpäs tässä millaisia jätkiä tunnen, ja kuinka olen heihin tutustunut.
        On ollut monenlaista sappaan kuluttajaa tuttavissani ja onhan moni olemassa edelleenkin.
        Kotonani pidettiin aina renkipoikia, mutta eivät he olleet mitään poikasia, vaan aikuisia miehiä, kulkujätkiäkin jotka joutuivat kuljeksimaan työn ja ansion perässä. Joitain nuoria miehiäkin isä joskus otti kiireisinä peltotyöaikoina apumiehiksi ihan lähistöltä, mutta ns. kulkujätkät olivat usein kotoisin jostain pohjoisesta.
        Kun eräs palkkarenki asui kotonani tulin huomaamaan etteivät jätkät ole tyhmiä, eivätkä sivistymättömiä, vaikka niin oletetaan yhä vieläkin. Eihän jätkä mitään osaa, eikä tiedä, ei ole kiinnostunut mistään, mutta tuo on aivan väärää, jos nyt tietoa laisinkaan.
        Tämä pohjoisen poika toi mukanansa paljon kirjoja kun kävi välillä kotimökillä vanhempiensa luona. Hänen salkussaan oli mm. Kalle Päätalon Ihmisiä telineillä, kirja joka oli juuri ilmestynyt. Muitakin kirjoja oli, mutta eivät ole mieleeni jääneet muut kirjat ihan nimellä mainittaviksi.
        Hän kävi kirjastosta lainaamassa isot kasat kirjoja ja niitä lueskeli myllymatkoilla ja iltaisin istuskellen kivellä talon päädyssä. Ajattelija, viihtyi omissa oloissaan ja käyttäytyi aina kohteliasti isovanhempianikin kohtaan. Toinen mieleen jäänyt oli sotavanki jo varhemmilta lapsuusajoiltani, pieni mies, sitkeä heinäpellolla, pystytti seipäät ja nosteli neinää seipäille kahdenkin miehen arvoisesti.
        Missähän lienee elämänsä lolpun viettänyt, ei ole tiedoissani.
        Rehellisiä jätkiä kaikki tuntemani, viime vuosikymmenellä tutustuin heihin enemmänkin kun vietin paljon aikaa retkeillen ja kulkien vapaana lintuna kaiket kesät siellä missä työ oli vielä kunniassa ihmisvoimilla, nyt on koneet metsässäkin, ja niitä vihaan.
        Hyviä päiviä jätkälle ja jätkille. Arvostan jokaista kohtaamaani ihmistä ammatista huolimatta. Työ se on joka kunnian ansaitsee, ei tittelit.


      • tapahtu_Lahessa
        jätkäkinosaa kirjoitti:

        Kisahuumaa on sairastettu ja moniaita mehtien miehiä tavattu ja raatattu, pamplattu sanos yksi raumlainen porukassa. Ahkimoitiin noita suuria kisoja ja tuloksia suomalaisten kohilla, eipä monta hurrattavaa, mutta sitäkin suuremmilla kourilla taputettu onnitteluiksi.
        Tahtoopi olla kiirettä auttamisien kansa näillä keleillä, ommaan pirttiin enneättää kirreimillä pakkasilla jo onhan se piettävä tie auki kulukumiesten poiketa.

        Aamusella lujeskelin mitä tänne, no ei pahempaa kun tuo Lahen tappaus.
        Ei kuulu jätkän tapohin pettää aivastinki viina asioita. Ne kuuluu jätkäporukan hoitaa ennen selänkääntämistä, muuten siitä on vastuusa vielä tulevinakin rospuuttokausina ekä semaksaminen lekkaan tyhyjästä pörssistä helepoin homma.

        Toivottavasti Lahen tyttöki, olikohan tyttö, saa viinansa ees toiselta takasin narratuksi.
        Varokaa nyt meitä jätkiä, ei meistä kukkaan mee takkuuseen, eikä pankki anna lainaa.
        Velattomia on jätkät, omissaan asuvat ja omiaan syövät.
        Nyt kisakatsomon aika.

        Tämä Lahenjuttu tapahtu kyllä jätkämiehelle eli meikä-äijälle. Olin niin pintajätkä että olin sääsörahoillani ostanu oman yksiön uudessa talossa.
        Mitä lie ollut 30 neliöö. Yhtiövastikkeessa sitä oieesti lyhennettiin vähitellen omaksi, mut kuitenkin kynnysraha oli maksettu.
        Kemi-Pena näki lankapuhelimen pöydällä ja pyysi soittaa. Eukkonsa kanssa se alko riitelemään. Pitkä hoikka mies se oli, mut ei riitanen. En usko että enää elää.


      • kunnioitukseni
        tapahtu_Lahessa kirjoitti:

        Tämä Lahenjuttu tapahtu kyllä jätkämiehelle eli meikä-äijälle. Olin niin pintajätkä että olin sääsörahoillani ostanu oman yksiön uudessa talossa.
        Mitä lie ollut 30 neliöö. Yhtiövastikkeessa sitä oieesti lyhennettiin vähitellen omaksi, mut kuitenkin kynnysraha oli maksettu.
        Kemi-Pena näki lankapuhelimen pöydällä ja pyysi soittaa. Eukkonsa kanssa se alko riitelemään. Pitkä hoikka mies se oli, mut ei riitanen. En usko että enää elää.

        Ei huijareista ole pulaa jos nykyistä menoa katselee. Nettihuijauksilla on kalasteltu ihmisiltä tilitiedot, salasanat, yms. ja aina löytyy ihmisiä jotka puhelimessa kaikki salaisuutensa paljastavat.
        Rakkaushuijareita on myös liikkellä. Niistäkin iso osa netin välityksellä lähestyy uhria kauniilla kertomuksella kuinka on joko voittanut siellä jossain "Kaprnaumissa" rahaa ja haluaa nyt muuttaa uuteen maahan rahojensa kanssa, kunhan löytää sen rakkaan joka ihan varmasti olet juuri sinä jolle kirje tuli.

        Ei ole tuo ainoa tapa, mutta tapa kuin tapa, kyllä huijattavia löytyy.
        Suomalainen nainen lähettää rahaa ulkomaille miehelle jota ei ole edes nähnyt.
        Tai mies uskoo kaiken mitä nuori kaunis nainen sanoo ja uskottelee.

        Sinulle sentään, jos noiden vastausten perusteella jotain ymmärsin, Kemin lätkä huijasi viinaa ja soitti puhelimellasi.
        Pieni huijaus joka on varmasti jo anteeksiannettu, jos Pena lie jo tuolla pilven reunalla seuraamassa kuinka maa makaa.

        Minä varon kaikenlaisia huijareita, en usko huijareiden puheisiin vaikka kuinka vakuuttelevat rehellisyyttään, aina viihtynyt kyllä paremmin jätkäporukassa, niin kuin kerroin tuolla jo lapsuuskotini kokemuksista.


    • junan.etelään.tuoma.jäbä

      Kemissä ja yleensä pohjosessa on porukka jotenkin asiallisempaa ja hiukan karumpaa kuin vaikka Kuopiossa ja siitä alaspäin. Ne ei lässytä liikaa. Luikkia ei kannata tehä, pataansa siellä semmosesta saa.

      • jätkäkinosaa

        Junahan se meitä jätkiä on kyytinny muistini mukaan usseimmin kuin auto. Auton hankita se oli liian tyyristä vielä parikymmentä vuotta sitten kun ansiot oli vähissä.
        Ei tilipussi sillon paksu ollu, vaikka sinne kaikki rahat oli sopevasti pakattu, tili käteen, ei pankkiholviin joutannu rahat pahimpina aikoina.

        Kuinkahan monta on pohojosen poikaa ja tyttöö etelää kohti matkannu nyssykkä kainalossa työn hakkuun, ei taia olla tilastoja tehtynä. Kotokylältä ainakin yksi ikäluokka katosi työnperään kuka mihinki, harva jäi asumaan kotimökkiä, eikä kai kaikki olis elantua ees taannu. Omaki suku on etelään jäänyttä, junankulettamiksihan ne paremmille ansioille jäivät useimmat. Meikä kulukujätkä on pitäny lapsuuskoin ja menny työn perään kun on tarjolla ollu. Lentokenttää ei sentään tarvinnu rakentaa.

        Tappeluista oon pysyny poissa, kerran menny tappelunnujakkaa erottelemaan ja sain siitä kutsun raastupaanki, vaan peruivat syytteen eikä etes sakkoja antaneet.
        Hyvätapanen jätkä. Nyt on aikomus Riihimäelle tervehtimään sukua ja keheksankymmenjuhliin. Pyryä lupaili, sehän se on vaihteeksi kun näitä pakkasia jo muutama päivä.
        Jätkä hiljenee, tuntuu jo sanotun kaikki tärkein mielenpäältä ja jäähään oottamaan uusia tuulia ja tuumia kevhään myötäjäisinä.


    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3440
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2912
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2790
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2688
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      22
      2594
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2395
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      233
      1962
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1827
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      42
      1733
    10. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      154
      1596
    Aihe