Olen asunut Suomessa 20v.

hattuaNostan

enkä ole koskaan kohdannut rasismia, sanoo uussuomalainen Alan Salehzadeh.

Sen sijaan olen kohdannut paljon epäkohteliaita ja huonokäytöksisiä ihmisiä, täällä kuten muuallakin maailmassa. Pitää osata erottaa rasismi ja huonot käytöstavat toisistaan.

Kannattaa eräänkin lieksalaisen lukea Salehzadehin blogi, voi tehdä hyvää. Salehzadeh voisi asua myös Lieksassa, eikä varmaan kohtaisi rasismia.

https://blogit.iltalehti.fi/alan-salehzadeh/2018/01/20/en-ole-kohdannut-suomessa-rasismia/

31

500

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nottaJoo

      Hyvää asiaa, noin se on.

      "Esimerkiksi kehitysmaissa ja Lähi-idässä valitettavasti monet eri ihmisryhmät vihaavat toisiaan järjestelmällisesti. Rasismi eli tietyn ihmisryhmän järjestelmällinen syrjintä on kansainvälinen ilmiö, josta maailma on pullollaan esimerkkejä. Suomessa sitä vain on verrattain vähän muuhun maailmaan verrattuna. Esimerkiksi entisessä kotimaassani Iranissa rasismi rehottaa. Esimerkiksi afganistanilaiset vierastyöläiset (joita on miljoonia) eivät saa edes tulla julkisiin puistoihin. Puhumattakaan siitä, että monet uskonnolliset ja etniset vähemmistöt tai muut eivät saa harjoittaa omaa kulttuuriaan."

      • aika.nannaa

        Aivan, Suomessa sitä on varsin vähän.


    • puijauksen-puijauksia

      Aloittajan ropakantaa, kun kaikeja vertaa ahertajiin, tämä on sitä rapaa millä elätettäviiä vedetään ja lisää...

    • Millonkahan eka rasse lieksasta uskaltaa tulla omalla nimellään julistamaan vakaumustaan? Vrikkaan , ettö ei IKINÄ.
      🐃... ... ...😲

      • vrikkaatko-sinä

        Aloita sinä ensin ja kerro nimesi ja miksi sinun vakaumuksesi on mitä on? vai laitako nyt heti ilmon asialle!
        Minä kans vrikkaan ettet uskalla!


      • jetkaten-elämän-läpi

        Mitäs täällä nimillä vapaassa foorumissa, mutta kyllä rasset nimilläkin asiaa turhasta ruokinnasta seremonisoivat, mitäs järkeä on täydellä ylläpidolla vierasmaalaisia kasvattaa ja vielä näitten omakultturismien mukaisesti, mitäs järkeä ruuhituputuksesta on.

        Vaativat vain parempaa ylöspitoa aikaamyöten-


      • faktaa.vaan

        Omalla nimellä kirjoittaminen olisikin hyvä juttu, sillä se takaisi esim. sen että sinä häipyisit täältä heti.


      • kappas-vaan

        Tässä sulle esimerkkiä tykkäämästäsi uskonnosta.

        Koraani 5:51 Te, jotka uskotte! Älkää ottako juutalaisia tai kristittyjä ystäviksenne. He ovat toistensa ystäviä. Jos otat heitä ystävikseen, olet yksi heistä. Allah ei ohjaa synnintekijöitä.


      • näin.on
        kappas-vaan kirjoitti:

        Tässä sulle esimerkkiä tykkäämästäsi uskonnosta.

        Koraani 5:51 Te, jotka uskotte! Älkää ottako juutalaisia tai kristittyjä ystäviksenne. He ovat toistensa ystäviä. Jos otat heitä ystävikseen, olet yksi heistä. Allah ei ohjaa synnintekijöitä.

        Suuri osa muslimeista uskoo tuohon.


    • PissiäköPäässäsi

      Liekö olleet huonokäytöksisiä ne tyypit jotka pieksivät ulkomaalaistatustaisen Joensuussa Sokoksen oven tuntumassa? Vai mahtaisko olla kuitenkin rasismia, koska nämä tyypit oli huudelleet rasistisia kommentteja tälle ulkomaalaiselle ennen päälle käymistä.
      Aloittajalla olisi lääkärissä käynnin paikka. Saataisiin se kusi pois sieltä yläpäästä.

      • fakta.homma

        Ja mitähän ne turvismuslimit olivat jotka tappoivat julmasti vanhemman suomalaismiehen(mikä paikkakunta se oli), joka oli täysin syytön mihinkään. Sitä paitsi tilastot kertoivat että mamut syyllistyivät suomalaisten pahoinpitelyihin enemmän kuin suomalaiset heidän 2016.

        Pitäiskö sun mennä käymään siellä lääkärillä


      • ettänäintuassiisa
        fakta.homma kirjoitti:

        Ja mitähän ne turvismuslimit olivat jotka tappoivat julmasti vanhemman suomalaismiehen(mikä paikkakunta se oli), joka oli täysin syytön mihinkään. Sitä paitsi tilastot kertoivat että mamut syyllistyivät suomalaisten pahoinpitelyihin enemmän kuin suomalaiset heidän 2016.

        Pitäiskö sun mennä käymään siellä lääkärillä

        Ja mikähän tarve näillä laittomilla on raiskata jopa lapsia? Suomen oikeuslaitos ja kirkon johto, poliisin ylempi johto ynnä nämä rhc mummot ovat läpeensä mätää saastaa......


    • etelän-varis

      Olen täällä etelän suuressa kaupungissa tavannut monia mamuja, jotka sanovat etteivät ole kokeneet rasismia, koska kaikki ei ole rasismia vaikka suvakit niin väittää.

    • täysin-tuloksetonta

      Mites kauvan mankujia ruokithan suomessa.

      • ei-hyvää-touhua

        Eikös liekas ole mitään tajua tästä, vaankos ainavaan palijua lykätään näille etehen-
        vielä varmaan satoja vuosia-


    • kyllä.vain

      Alan puhuu asiaa, sillä noin se juuri on. Suurin osa ns. rasismista ei oikeasti ole sitä, mutta vihervasemmiston suvakit haluavat sen siksi vääntää.

    • hthghrhghthr

      Hyvä että iltalehdessä Salehzadeh saa tuoda esiin näkemyksiään, Ylessä hän on pannassa.

    • eiloputrasismi

      rLiekassa on ainakin rajusti rasismia, huomaa jo näiltä saiteilta. Itsekin tulleet (siis mummonsa ja ukkinsa) pakolaisina Suomeen.

      • aivan-suomen-syöntiä

        Suomalaisia siirrelty ja itsensä elättäneet.
        -toisin kuin jolokotelijat mitkä tänne suomeen nyt käyvät täyttä palveluamme loikoilemaan-
        -täysin käsitämätöntä, miksei rajoilla jo tyssäty, kun on tietty näitten tarkoitukset-


    • Minä satuin kerran Chattanoogassa (USA) tulemaan alueelle, jossa oli juuri ollut hyvin raju, ja väkivaltainen mustien mielenosoitus valkoisia vastaan.
      Onneksi poliisit huomasivat minut ja musta poliisi saattoi mustien asuinalueen ulkopuolelle.
      Sanoivat, että olin todellisessa vaarassa.

      • just.joojoo

        Olen kuullut jenkeissä asuneelta suomalaiselta, että mustien alueelle ei sovi mennä - hengenvaarallista.


      • eieieieieiei
        just.joojoo kirjoitti:

        Olen kuullut jenkeissä asuneelta suomalaiselta, että mustien alueelle ei sovi mennä - hengenvaarallista.

        Mutta sitä ei saa sanoa rasismiksi.


      • just.joojoo kirjoitti:

        Olen kuullut jenkeissä asuneelta suomalaiselta, että mustien alueelle ei sovi mennä - hengenvaarallista.

        Kyllä se näin on ainakin öiseen aikaan, päivällä ei yleensä oli niinkään vaarallista.


      • kokemusta_omaava
        kamuttaja kirjoitti:

        Kyllä se näin on ainakin öiseen aikaan, päivällä ei yleensä oli niinkään vaarallista.

        Samanlaista se on aika pitkälle esim. Tukholman ghettoalueilla, joista parissa tuli joskus asuttua.


    • tyhmiä.kuin.saappaat

      Muutenkaan en ymmärrä noita muslimeita, kun kotmaansa pitää hajottaa sotimalla, sitten tullaan toisten elätettäviksi ja jopa kukkoilemaan ja vaatimaan milloin mitäkin etuutta? Harvinaisen tyhmää porukkaa!

    • eivihata

      Ei työssäkäyviä itsensä elättäviä vihata, vaan niitä, jotka tulevat loisimaan. Joista on vain hirvittävät kulut ja joista ei ole kuin riesaa ja harmia , jotka valehtelevat nimestään lähtien kaiken mahdollisen ja jotka ovat rikollisia ja terroristeja.
      Pakolainen on eri asia kuin maahanmuuttaja. Pakolaisia otetaan leireiltä, eivät he juoksentele pitkin Eurooppaa eniten maksavaa maata etsien. Pakolaiselle riittää lähin turvallinen maa.
      Maahanmuuttaja tulee omillaan ja elää omillaan, on työssä ja on hyvin koulutettu.
      Nämä Suomen ja Euroopan valloitusta tekevät kollit ovat irti päästetty sonnilauma , joka etsii vain elättäjiä ja piilopaikkaa.

      • ööööhhhh

        Olet oikeassa, mutta jopa eräät pressaehdokkaat tuntuvat olevan sitä mieltä, että ruotsista tulleet musut ovat hädässä olevia...höhöhööhöhöhööö!


      • fgvgfgfgfgkk

        Kyselyt ovat kertoneet selvästi, että kansa haluaa mm. laittomat musut pois maasta.


    • kdhjghsgfhghgt

      Kun olisi villinlännen meininki, niin voitaisiin hätä järjestääkkin, ja katsoa minne päin sitten menevät karkuun!

      • shuwaggi

        Voisko ne yhdistä'ä hirvilupiin jokaista hirveä konti kolme jullea vierivasikoita


    • rikollisten.hätä

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      354
      4041
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1759
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1530
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1497
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1338
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1315
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1312
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      199
      1282
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1187
    Aihe