Tuhkarokon levinneisyys Italiassa

Käynyt

4

198

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käynyt

THL:kin avautuu vihdoin aiheesta, mutta kovin pintapuolisesti. Ongelmamaina mainitaan Ranska, Italia, Kreikka ja Romania.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005660264.html

Lisärokotuksia suositellaan joillekin aikuisillekin, jotka ovat saaneet vain yhden piikin rokotusohjelman alussa. Tämä oli uusi tieto minulle.

• Kokemuksiaon

Olen asunut matkustanut ympäri Italiaa enkä ole saanut tuota, tosin sain rokotteen kyllä lapsena viimeksi. Itseasiassa sain jonkun lyhytkestoisen mutta kamalan ruman rupirokon kerran Suomessa ihan vaan bussista, jossa oli ihmisiä matkalla terveyskeskukseen. Olisinkin siis enemmän huolissani niistä jotka tartuttavat työhön kouluun menijöitä matkan varrella Suomessa. Perusrokotteet kannattaa aina olla, mutta aivan kaikelta ne eivät suojaa edes Suomessakaan. Luulin että ihoni olisi jäänyt ruville. Italiassa on inhottavia hyttysiä, eivät kanna niin paljoa tauteja kuin esimerkiksi karibian ja Aasian hyttyset, mutta ovat isoja ja voivat pistää kovaa kesällä.

• Käynyt

Ongelma on pienet lapset ja tuon jutun mukaan myös jotkut aikuiset, jotka eivät ole saaneet rokotusohjelman alkuaikoina tehostetta. Oma lukunsa ovat vanhemmat, jotka eivät rokotusta lapsiaan, mikä on edesvastuutonta.

Itse olen omani sairastanut ja siitä selvinnyt. Tuhkarokko sinänsä ei ole yleensä vaarallinen, mutta kaikki eivät selviä jälkitaudeista.

• lapsenlapsia

Jos on sairastanut tuhkarokon , onko mahdollista olla ns. "kantaja" ja tuoda tauti mukanaan ? Tartuttaa se rokottamattomiin lapsiin ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      44
      2992
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      36
      2631
    3. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      53
      2584
    4. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      102
      2258
    5. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      48
      2094
    6. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      342
      1893
    7. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      150
      1546
    8. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      73
      1408
    9. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1188
    10. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      28
      1175
    Aihe