ASD nuorella aikuisella

18-vuotiasjaasd

Hei. Olen 18-vuotias tyttö ja kärsin paljon rytmihäiriöistä. Olen vuosien varrella käynyt paljon sydäntutkimuksissa eli sydän on myös ultrattu monta kertaa.
Lueskelin epikriisejäni ja kinnittin huomiota tällaiseen asiaan, mitä kardiologi on vuosien varrella kirjoittanut.
01/15: Eteisväliseinä ehjä, samoin kammioväliseinä.
05/16: Eteisväliseinässä on vähäisellä alueella posteriorisesti oikovirtausta restriktiivisenä.
01/18: Eteisväliseinässä 6 mm aukko.

Onko mahdollista että aukko on muodostunut vasta näin myöhään vai onko se ollut lapsesta saakka? Ja voiko olla, että eteisväliseinäaukko jatkaa suurenemistaan jatkossa? Lääkärini mainitsi tuosta aukosta ja sanoi vain, etten saa laitesukeltaa. Muuta ei sanonut. Pitäisikö tästä olla huolissaan ja kannattaisiko tätä käydä tutkituttamassa jatkossa? Entä millainen on tämän sydänvian hoito?
Kiitos vastauksista!

4

1457

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gunnar.k

      Hei hyvä 18- vuotias !
      Toivoisinpa, että saisit asiantuntevia vastauksia, mutta asiasi on sen verran erikoinen, että asiantuntevia vastauksia kysymyksiisi voi antaa parhaiten sinut tutkinut kardiologi tai joku muu kardiologi.
      Tarvitset vastauksia, joihin voit luottaa.
      Arvannet itsekin, että täältä et niitä saa.
      Täällä ei vastaa lääkärit, valitettavasti.
      Täällä on aika paljon "mutu"-teoria-vastauksia, mutta hyviäkin ja auttavia, jos jollakin on omakohtaisia kokemuksia jostain sairaudesta.
      "Mutu"-teoria siis tarkoittaa "musta tuntuu" (että joku asia on niin tai näin)

      Mieleeni tulee semmoinen sivu kuin (muistaakseni) "sydän-media", sinne voi ilmaiseksi lähettää kysymyksiä ja sydänlääkäri vastaa. Siellä on myös kattavasti tietoa sydänasioista.
      Olen sieltä etsinyt tietoa omiin sydänoireisiini ja lukenut lääkärien kirjoittamia vastauksia.
      Kysyjän nimi ei tule näkyville.
      Käy kurkkaamassa ko. sivua !
      Toivottavasti muistin sen oikein.

      Olet ihanan, tosi söpön ja fiksun tuntuinen nuori älykäs nainen, toivotan sinulle kaikkea mahdollista hyvää !

      • Aloittajatyttö

        Kiitos paljon asiallisesta vastauksesta!

        Niin vähän arvelinkin, että kovin moni ei ehkä osaa auttaa erikoisen asian vuoksi, mutta kiitos kun edes sinä vastasit!
        Pitänee mennä kurkkaamaan ehdottamaasi sivustoa ja etsimään, jos sieltä löytyisi tietoa tästä.
        Voisin myös kysellä kardiologiltani vähän lisää tähän liittyen. Outoa vaan, ettei kertonut enempää tähän liittyen..

        Kiitos vielä ja toivotan sinullekin kaikkea hyvää!


    • gunnar.k

      Hei vielä !
      On se Sydän-media ! Googlasin itseäni askarruttavaa sydänasiaa äsken. Nytkin ja monta kertaa kun googlaa jollain hakusanalla sydämeen liittyvää asiaa, hakutuloksena tulee Sydän-mediakin.
      Ne on hyvät, asiantuntevat ja erittäin monipuoliset sivut !

      On keljua, ja aika tavallistakin, että lääkärikäynnillä ei saa kaikkea haluamaansa tietoa.
      Lääkäri ei aina katso aiheelliseksi kertoa kaikkea tai hoksaa itse vasta myöhemmin, että jonkun asian olisi halunnut tietää ja joskus loppuu vastaanottoaika kesken.

      Toivottavasti saat/löydät etsimäsi tiedot !

      • Hei. Kiitos taas kerran vastuksesta!
        Laitoin kyselyä tuonne, mutta sieltä ei vastattu:/

        Mutta sen sijaan kysyin kardiologiltani, joka antoi jonkunlaisen vastauksen. Murrosiän jälkeen on kuulemma vaikeampi nähdä eteisväliseinäaukko, jonka takia edellinen lääkäri oli arvioinut sen ehjäksi. Totuus on, että minulla on ollu se syntymästä saakka, mutta se on niin pieni, ettei tarvitse olla huolissaan. En tiedä voiko se kasvaa, mutta ajattelin että tutkituttaisin sen uudelleen ehkä 10 vuoden päästä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      35
      7804
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4626
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      67
      3291
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2176
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1719
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1687
    7. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      17
      1526
    8. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      358
      1508
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      58
      1199
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      278
      1098
    Aihe