Kannattaako Jorvin psykiatrialle mennä

TraumatisoituPklla

Millainen siellä on potilaan kohtelu? Onko osaavia lääkäreitä? Googlettamalla löysin rankkaa tietoa Jorvin psykiatriasta. Sehän on ollut katastrofin partaalla muutama vuosi sitten lehtitietojen mukaan. Yleensä tuollaisesta toipumiseen menee yli 10 vuotta. Ovatko saaneet kokeneita, osaavia erikoislääkäreitä töihin? Millaisia kokemuksia teillä on ollut? Oletteko saaneet apua?

37

5661

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PettynytPetetty

      Miten siellä on hoidettu teidän traumoja ja syvää masennusta. Minut ainoastaan laitettiin lukkojen taakse pariksi vuorokaudeksi. Nukuin lattialla, kun sijaa ei ollut majatalossa . Mitään hoitoa en saanut. En yhtikäs mitään, mutta lukkojen takana piti olla nuo kaksi päivää ja sitten sain lähteä kotiin. Siinä kaikki. Minusta se oli kovasti kummallista. Mitä mieltä olette? Traumatisoiduin pahasti lisää ja depressio syveni entisestään. Meni kuukausi ennen kuin pääsin sängystä ylös. Ennen sinme menoa sentään kävelin muutaman kilometrin.

      • 09870

        Siis olitko pakkohoitolähetteellä Jorvissa? Jos et niin tuohan on vapaudenriisto.
        Jos joku hemmo nappaisi ihmisen kadulta ja pitäisi vangittuna 2 päivää niin mikähän mahtaisi olla tuomio?


      • Heitteille

        Vapaudenriistoksi koen kohteluni. Minulle kirjpitettiin M1 lähete depression, itsetuhoisuuden, maanisuuden takia. Itsetuhoinen tai maaninen en ole ollut koskaan. Minulla oli vain depressio ja se oli tiedossa ennestään. Suljetulla tarkkailussa olin. En siis pakkohoidossa. Perusteita ei ollut eikä minua hoidettu mitenkään. Tästä heräsi epäily lääkäreiden osaamattomuudesta. Uskon, että siitä on kyse. Taitaisi suljetut osastot loppua, jos meidät kaikki depressiota sairastavat passitettaisiin mielivaltaisesti sinne. Olkaa varovaisia poliklinikalla käydessänne, ettei häkki heilahda. En tosin tiedä, miten sen voisi estää. Miten mielivaltaa ylipäätänsäkään voisi alistetussa asemassa oleva estää. Vapaudenriistosta oli todellakin kyse. Ei sille taida voida tehdä mitään. Kyllä menin huonoon kuntoon sen käsittelyn takia. Sitten olinkin valmis kotiin laitettavaksi. Traumatisoiduin vakavasti. Eivät hoitaneet edes itse aiheuttamaansa vammaa.


    • TältäNäyttää

      Siellä sairastetaan hiipivää skitsofreniaa...?

    • kokemus-lähikuukausilta

      P2 osastolla oli taannoin oikein asialliset psykiatrit ja hoitajat.
      Näkivät ihmisenä, joka tarvitsee asiantuntevaa apua. Eivät yrittäneet käyttää millään tavalla valtaansa heikommassa asemassa olevaa kohtaan.
      Voin suositella ainakin oman kokemukseni pohjalta, vaikka pelottikin sinne "joutuminen".
      Hyvä kun pääsin hoitoon ja "ongelmaan" tuli ns. katkaisu.

      • Hullu.tollo

        Pysy kaukana ns hoitolaitoksista. Siellä tulee entistä hullummaksi! Ala elämään oikeaa elämää.


      • Anonyymi

        Itse en loppujen lopuksi hirveästi tiedä mutta oletan että Jorvissa saa parasta mahdollista hoitoa.


    • Tomaatti44

      Ihan hyviä tyyppejä siellä on. Itse olin 5 kk osin pakolla ja osin vapaaehtoisena. Olivat hyvin joustavia, olin niin epätyypillinen tapaus. Mutta ei valittamista.

    • hulabaloooooo

      riippuu mikä sulla on vaivana?

    • KummallistaKohtelua

      Traumatisoitunut olen ja depressio on vaihteleva-asteinen. Ei ollut tuolloin syvä, mutta kohteluni oli syvältä.

    • hulabaloooooo

      itse kävin isääni katsomassa siellä, ja oli aika synkän näköinen paikka. Hoidon laadusta en toki tiedä. Toinen joka oli siellä hoidossa, päätyi itsemurhaan. Olisko mahdollista espoolaisilla päästä toiselle paikkakunnalle?

      • Kysymys.1

        Milloin isäsi oli siellä ja millä osastolla?
        Mistä tiedät jonkun päätyneen itsemurhaan? Oliko tuttusi?


      • Anonyymi
        Kysymys.1 kirjoitti:

        Milloin isäsi oli siellä ja millä osastolla?
        Mistä tiedät jonkun päätyneen itsemurhaan? Oliko tuttusi?

        Eihän muitten potilaiden henkilö tietoja saisi kertoa eteenpäin. Itse en ole kuullut mitään tämmöista, että onkohan ihan ”oikeaa” tietoa tämä.


    • IkuinenToipilas

      Minulla ei ollut itsetuhoisia ajatuksia, mutta ne pari päivää lukkojen takana perusteetta toi sellaisia ajatuksia. Onko tällä elämällä mitään merkitystä, kun kohdellaan huonommin kuin eläintä. Olin alistettuna lukkojen takana täysin mielivallan alla enkä voinut mitään. Tekee kipeää edelleen. Tuskin toivun koskaan.

      • Anonyymi

        Siellä ei pidetä ihmisiä muuten vaa ”lukkojen sisällä” siellä saadaan parasta mahdollista hoitoa.


      • Anonyymi

        Voimia sinulle ja Jumalan Siunausta😇


    • Läksytläksyt

      Psykiatria on sosiaalikontrollia, ei hoitamista. Ette ole tehneet yhteiskunnnallisia läksyjänne.

      Lukekaa szasz com niin opitte miksi teille on niin tehty.

    • OlipahanMeininkiä

      Minua kohdeltiin ikään kuin neuvostoliittolaisesti. Minulla ei ollut mitään merkitystä. Nukuin lattialla. Home haisi. Ensimmäisenä vuorokautena en saanut ruokaa lainkaan, kun en pystynyt syömään heidän maitoa ja munaa sisältävää ruokaa. Minulle kostettiin ja näytettiin sairaalloista voimaa. Minua alistettiin ja mitään sanomaani ei uskottu. Kaikki sanomani käännettiin hoitajien ja lääkäreiden kieroutuneen ehkä jopa sairaalloisen mielikuvituksen mukaan minua vastaan. Minusta yritettiin tehdä väkisin psykoottinen. Sanomaani vääristeltiin ja tulkittiin kummallisesti. Lisäksi nuo kummalliset tulkinnat kirjoitettiin potilasasiakorjoihin minun sanomakseni.

      Minulla oli muutama päivä aikaa tarkkailla touhua siellä. En ollut psykoottinen enkä juuri tuolloin syvässä depressiossakaan, joten olin tarkkaavainen. Potilaat oli erittäin voimakkaasti lääkittyjä. Lääkkeiden sivuvaikutukset näkyivät selvästi ja potilaille oli niistä haittaa. Toimintakyky laski. Päitä siellä sähkötettiin poikkeuksellisen paljon ja pitkinä sarjoina. Sähkötetyillä muisti ei toiminut. Oli ongelmaa tasapainon kanssa. Eivät tunteneet meitä muita ainakaan vuorokauteen. En tiedä palautuiko heidän muisti jolloinkin, koska pääsin parin päivän päästä pois suljetulta, jossa olin perusteetta.

      Onkohan heillä potilaspula, kun itse itselleen töitä järjestävät hoitojen pahoilla sivuvaikutuksilla vai onko kyse sadismista vaiko pelkästään osaamattomuudesta. Minä en ainakaan mitään apua saanut. Vointini romahti siellä. Sitten olinkin ahdistuneena kokemastani valmis laitettavaksi kotimatkalle pakkaseen ilman päällysvaatteita.

      Kokemani ja näkemäni perusteella suhtaudun erittäin kriittisesti vapauden riistoon, suljettuihin oviin ja pakkohoitoihin. Asiaa olisi syytä tarkastella ihmisoikeusrikkomuksena, jonka yhteiskunta on laillistanut psykiatrialle eikä sitä valvo uskottavasti kukaan.

      Millaisia kokemuksia teillä muilla on? Olisiko aiheellista tuoda kokemuksia päivänvaloon?

      • Kysymys123

        Millä osastolla olit siellä? Niillä on kirjain numero koodit.


      • skitsahtanutjärjestelmä

        Hirveää luettavaa..Olen pahoillani puolestasi :/ Minutkin yritettiin tekaistuilla syillä (vedoten n.10 vuotta sitten tehdyllä vanhentuneella/väärällä diagnoosilla) laittaa suoraan SYNNYTYSLAITOKSELTA Jorvin psykiatrisen sairaalan äiti-lapsi osastolle ja asia selvisi vasta nyt useamman vuoden jälkeen tilatuista potilaskirjauksista-paikka oli jo tilattu!!! Onneksi väliin tuli muutama ihminen avopalveluista,joten vältyin tältä karmeudelta! Onko täällä ketään, joka on ollut kys paikassa huostaanotolla kiristämisen tms. uhan vuoksi ja millainen paikka oli? Luin jostain,että oli joku pedofiilihoitaja siellä mellastanut!?!? Käyn parhaillani uuvuttavaa taistelua tätä järjestelmää vastaan ties monetta vuotta.. "hoito"järjestelmä joka on saanut jo kaksi läheistä ihmistäni tekemään itsemurhan ja monet ovat yrittäneetkin,on LÄPIMÄTÄ-niin "tasokasta" hoito mielisairaaloissa näyttää olevan kautta linjan!! Pöyristyttävää!!! Ja jos tämän lukee joku HUS:n lääkäreistä tai sosiaalitoimen edustajista läntiseltä uudeltamaalta, tietäkää,että teidän touhuillenne laitetaan täältä nyt piste, onko selvä? Kymmenen vuotta kiusantekoa ja vainoamista yhden ainoa väärän diagnoosin ja vuosia sitten olleen huonon ihmissuhdevalinnan vuoksi,vääristeltyjä potilaskirjauksia, valheita valheiden perään..Viranomaisten harjoittama vaino on saanut jo monet lähtemään maasta-sehän se tarkoitus kai onkin-lisää tilaa ei-kantaväestölle ja loput hullujen huoneisiin mömmöissään kuolaamaan? Niin järkyttävää..HERÄTKÄÄ potilaat ja ottakaa oma elämänne käsiinne- etsikää vaikka joku henkiolento,johon uskoa tai ihan mitä vain,jotta ette usko tuota mielivaltaista "älyllistä" järjestelmää,jota pyörittävät ahneet ja vallanhimoiset lääkärit ja hoitajat ja loppujenlopuksi poliitikot. Älkää jääkö siihen lamaannukseen ja hetkelliseen turvallisuudentunteeseen,jonka apatia ja sairaalassa olo saattaa joskus tuoda-"sinä olet ihminen,muistatko"-sinussa asuu se idealistinen lapsi, jossain ahdistuksen ja pimeän alla-etsi se pieni ihminen,kysy,mitä se tahtoo ja toimi hyvän puolella pahuutta vastaan niin hyvin kuin voit-se riittää elämän tarkoitukseksi-joka päivä edes yksi hyvä teko, vaikka tekohymy peilin edessä omalle kauniille itsellesi,jos et muuta jaksa,mutta mielessä pidetään aina se päämäärä ja tavoite-elämän tarkoitus on oppia rakastamaan,sillä muuta mielekästä tarkoitusta ei voi lopulta olla,onnistuimmepa hyvin tai emme niin hyvin, mutta rakastakaa jos tahdotte,että valkeus loistaa pimeässä laisinkaan :) Se vaatii rohkeutta,aivan suunnattomasti rohkeutta,tunnustaa ja sanoa-minä en osaa,minä en voi,minä en ole mitään,mutta joku minua suurempi voi ja tahtoo minuakin auttaa,jos joku sellainen suurempi jossakin on ja nyt minä teen vain parhaani. Muistakaa,että kaikessa tässä maailmanajassa on taustavaikuttimena aina raha,lääkärit saavat palkkaa,eivätkä he yleensä vain rakkaudesta leipätyötään tee-mutta juuri sinä voit olla se poikkeus joka vahvistaa säännön-etsi valoa vaikka kynttilöistä,jos et muualta löydä, mutta älä omaa elämääsi lopeta, sillä sinullakin on oma paikkasi jos edes hiukan jaksat uskoa siihen. Aina löytyy uusi kinttupolku ulos,aina! Itsemurha on itsekäs teko,vaikka olisi hyvinkin ymmärrettävä,vaan siinä kohdassa on olemassa lääkärien ja henkilökunnan vastuu-minun läheisiäni he eivät auttaneet ja siksi tahdon puhua näistä ääneen-älkää vaietko tekään, älkääkä vielä luovuttako,kun nyt me taistellaan,vaikka viimeisestä näkkileivästä!! AINA on toivoa! Suomi nousuun,mutta sitä ei nosta Sipilän hallitus, vaan meidän kaikkien Suomenmaan pöpilöiden ikioma Pipilöiden puolue :D :D :D


      • Anonyymi
        skitsahtanutjärjestelmä kirjoitti:

        Hirveää luettavaa..Olen pahoillani puolestasi :/ Minutkin yritettiin tekaistuilla syillä (vedoten n.10 vuotta sitten tehdyllä vanhentuneella/väärällä diagnoosilla) laittaa suoraan SYNNYTYSLAITOKSELTA Jorvin psykiatrisen sairaalan äiti-lapsi osastolle ja asia selvisi vasta nyt useamman vuoden jälkeen tilatuista potilaskirjauksista-paikka oli jo tilattu!!! Onneksi väliin tuli muutama ihminen avopalveluista,joten vältyin tältä karmeudelta! Onko täällä ketään, joka on ollut kys paikassa huostaanotolla kiristämisen tms. uhan vuoksi ja millainen paikka oli? Luin jostain,että oli joku pedofiilihoitaja siellä mellastanut!?!? Käyn parhaillani uuvuttavaa taistelua tätä järjestelmää vastaan ties monetta vuotta.. "hoito"järjestelmä joka on saanut jo kaksi läheistä ihmistäni tekemään itsemurhan ja monet ovat yrittäneetkin,on LÄPIMÄTÄ-niin "tasokasta" hoito mielisairaaloissa näyttää olevan kautta linjan!! Pöyristyttävää!!! Ja jos tämän lukee joku HUS:n lääkäreistä tai sosiaalitoimen edustajista läntiseltä uudeltamaalta, tietäkää,että teidän touhuillenne laitetaan täältä nyt piste, onko selvä? Kymmenen vuotta kiusantekoa ja vainoamista yhden ainoa väärän diagnoosin ja vuosia sitten olleen huonon ihmissuhdevalinnan vuoksi,vääristeltyjä potilaskirjauksia, valheita valheiden perään..Viranomaisten harjoittama vaino on saanut jo monet lähtemään maasta-sehän se tarkoitus kai onkin-lisää tilaa ei-kantaväestölle ja loput hullujen huoneisiin mömmöissään kuolaamaan? Niin järkyttävää..HERÄTKÄÄ potilaat ja ottakaa oma elämänne käsiinne- etsikää vaikka joku henkiolento,johon uskoa tai ihan mitä vain,jotta ette usko tuota mielivaltaista "älyllistä" järjestelmää,jota pyörittävät ahneet ja vallanhimoiset lääkärit ja hoitajat ja loppujenlopuksi poliitikot. Älkää jääkö siihen lamaannukseen ja hetkelliseen turvallisuudentunteeseen,jonka apatia ja sairaalassa olo saattaa joskus tuoda-"sinä olet ihminen,muistatko"-sinussa asuu se idealistinen lapsi, jossain ahdistuksen ja pimeän alla-etsi se pieni ihminen,kysy,mitä se tahtoo ja toimi hyvän puolella pahuutta vastaan niin hyvin kuin voit-se riittää elämän tarkoitukseksi-joka päivä edes yksi hyvä teko, vaikka tekohymy peilin edessä omalle kauniille itsellesi,jos et muuta jaksa,mutta mielessä pidetään aina se päämäärä ja tavoite-elämän tarkoitus on oppia rakastamaan,sillä muuta mielekästä tarkoitusta ei voi lopulta olla,onnistuimmepa hyvin tai emme niin hyvin, mutta rakastakaa jos tahdotte,että valkeus loistaa pimeässä laisinkaan :) Se vaatii rohkeutta,aivan suunnattomasti rohkeutta,tunnustaa ja sanoa-minä en osaa,minä en voi,minä en ole mitään,mutta joku minua suurempi voi ja tahtoo minuakin auttaa,jos joku sellainen suurempi jossakin on ja nyt minä teen vain parhaani. Muistakaa,että kaikessa tässä maailmanajassa on taustavaikuttimena aina raha,lääkärit saavat palkkaa,eivätkä he yleensä vain rakkaudesta leipätyötään tee-mutta juuri sinä voit olla se poikkeus joka vahvistaa säännön-etsi valoa vaikka kynttilöistä,jos et muualta löydä, mutta älä omaa elämääsi lopeta, sillä sinullakin on oma paikkasi jos edes hiukan jaksat uskoa siihen. Aina löytyy uusi kinttupolku ulos,aina! Itsemurha on itsekäs teko,vaikka olisi hyvinkin ymmärrettävä,vaan siinä kohdassa on olemassa lääkärien ja henkilökunnan vastuu-minun läheisiäni he eivät auttaneet ja siksi tahdon puhua näistä ääneen-älkää vaietko tekään, älkääkä vielä luovuttako,kun nyt me taistellaan,vaikka viimeisestä näkkileivästä!! AINA on toivoa! Suomi nousuun,mutta sitä ei nosta Sipilän hallitus, vaan meidän kaikkien Suomenmaan pöpilöiden ikioma Pipilöiden puolue :D :D :D

        Nimim. skitsahtanutjärjestelmä, kirjoitat hyvin. Voimia taisteluusi. Samaa kokenut.


    • Oletko kysynyt apua Herralta?

      Sairaaloissa ette saa Herran parannusta.

      Sairaaloissa saatte isojen monikansallisten lääkeyhtiöiden propagandaa.

      Avatkaa silmänne.

      Valon aika on koittanut.

      Rukoilkaa.

      • Uoh65

        Mit herra vastasi?


      • Uoh65 kirjoitti:

        Mit herra vastasi?

        Oletko kysynyt Herralta?

        Ainoastaan Sinä voit kysyä kysymystesi tuloksia Herralta.

        Herra pelastaa.


        Herran siunausta.


      • Anonyymi
        Annaliisi kirjoitti:

        Oletko kysynyt Herralta?

        Ainoastaan Sinä voit kysyä kysymystesi tuloksia Herralta.

        Herra pelastaa.


        Herran siunausta.

        Vedä enemmän happoa ja jää sinne herrasi hoiviin.


    • nytriittää

      HUS/helsingin kaupunki poisti hiljattain traumaterapeutit ostopalvelulistalta. Juuri tuossa googlasin ja tuli yksi artikkeli, jossa jorvista oli 2011 lähteneet kaikki hyvät psykiatrit pois huonon johtamisen takia. Ja arvatkas mitä, sama venäläinen lääkäri on yhä sielä johdossa! Vuosia on kulunut, mutta ilmeisesti sillä on jotain vihollisen voimia.

      • Anonyymi

        "HUS/helsingin kaupunki poisti hiljattain traumaterapeutit ostopalvelulistalta."

        Huono juttu, ja kertoo paljon siitä miten kyseisellä psykatrian taholla ajatellaan asioista.


      • Anonyymi

        "sama venäläinen lääkäri on yhä sielä johdossa! "
        Eräs ystäväni on kärsinyt paljon Jorvin psykiatriassa. Monen vuoden ajan ylilääkitys, pakkolääkitys, pakkohoito, halventava kohtelu, ei mitään keskusteluapua. Mielivaltaiset diagnoosit.
        Hän on kertonut että se johtuu siitä että siellä on sellainen venäläinen lääkäri johdossa, ja muutenkin aika paljon venäläisiä, ainakin kaksi muuta lääkäriä.
        Ei niin että se että on jostain ulkomailta tekisi lääkärin huonoksi, mutta niillä on siellä erilainen koulutus, ja se maa on entinen Neuvostoliitto, muistakaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "HUS/helsingin kaupunki poisti hiljattain traumaterapeutit ostopalvelulistalta."

        Huono juttu, ja kertoo paljon siitä miten kyseisellä psykatrian taholla ajatellaan asioista.

        Siis ne ovat psykiatreja, jotka ovat vaikuttaneet Helsingin kaupunkiin, lobanneet niin että saavat oman medikaalisen hoitolinjansa läpi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "HUS/helsingin kaupunki poisti hiljattain traumaterapeutit ostopalvelulistalta."

        Huono juttu, ja kertoo paljon siitä miten kyseisellä psykatrian taholla ajatellaan asioista.

        Lääkärit saattavat vaihtaa työpaikkaa jos eivät ole samaa mieltä johdon kanssa, mutta harvoin alkavat auttaa potilaita kyseenalaistamalla heidän saamiaan diagnooseja, hoitoa tms. Suojelevat omaa p*rsettään.

        Lääkärin ammattikunta on vähän kuin kultti. Kaikkien pitää olla samaa mieltä kuin johtaja, kyseenalaistaa ei saa, pois ei saa lähteä tai jos lähtee ja puhuu lähdettyään suunsa puhtaaksi, tulee kosto. Se on stigma, häpäisy. Et ole enää "oikea lääkäri" jos toteat että nykyinen hoitojärjestelmä vahingoittaa ihmisiä enemmän kuin auttaa.

        Vaikka lääkärin valassa sanotaan: älä vahingoita.


    • LuottamusMennytKokonaan

      Onko niin, että kenelläkään ei ole vastuuta puuttua asioihin?
      Eikö ihmisoikeusrikkomus (mitä perusteeton lukkojen taakse sulkeminen mielisairaalaan on) ole ihan iso asia? Kuka auttaa? Jos kukaan ei voi asialle mitään, niin silloinhan kyseessä on diktatuuri. Kai se pitäisi tuoda julki eu:ssa, kun eu ei diktatuuria salli vaikka Suomi sallii. Mielenterveysseura tuskin auttaa. Taitaa olla psykiatrien järjestö eikä mikään potilasjärjestö. Siellä näyttää istuvan varajäsenenä juuri äskettäin perusteettomaan lukkojen taakse sulkemiseen syyllistynyt psykiatri, joka värvännee koko järjestön "pesemään hänen käsiään". Kertoisitteko kokemuksianne mielenterveysseuran (juristin) toiminnasta vastaavassa tilanteessa.

      • Anonyymi

        "Mielenterveysseura tuskin auttaa. Taitaa olla psykiatrien järjestö eikä mikään potilasjärjestö."

        Juuri näin, ja monella tapaa, ei vain pakkohoitoasioihin liittyen.
        Isot potilasjärjestöt saavat rahoituksensa valtiolta ja lääkeyhtiöiltä.
        Ei ole odotettavissa apua sieltä niille jotka ovat yhteiskunnallisesti heikossa asemassa, heitä "tuetaan" vain sen verran että saadaan oma toiminta pidettyä pystyssä ja palkat juoksemaan. Ja miel. lisää palkkaa.


    • Hah...jorvin hoitajat.....pelkkiä vittupäitä kaikki!!
      ei siellä ketään hoideta...vaikka olisit kuinka sekasin niin seuraavana päivänä kirjotetaan ulos!
      siirrä kirjat vantaalle ja mee peijakseen...se on hyvä paikka

    • Anonyymi

      Ihan mielivaltaista ja täysin potilaan hoidon kannalta olematonta hoitoa

    • Anonyymi

      Kannustan sinua viiltämään pystysuunnassa reisivaltimoon.

      Haluamme lööppejä.

    • Anonyymi

      Traumatisoiduin pahasti Jorvin psykiatrialla, mielialahäiriöosastolla. Kohtelusta. Lääkkeitä en joutunut juuri käyttämään, niistä ei ollut kyse, vaan siitä miten kohdeltiin lääkärien ja hoitajien taholta. Pelko jäi.
      Olisi hyvä perustella enemmän mutta jääköön toiseen kertaan.

    • Anonyymi

      Sairaalan laitteita kohdellaan paremmin kuin psykiatriapotilaita.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2635
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2233
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1957
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1685
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1671
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1636
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1616
    8. 91
      1563
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      125
      1432
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe