Kuuluuko väsymys MS-tautiin?

Katariina776

Onko siis MS-taudissa normaalia enemmän väsyystä ja jos on niin miten kuvailisitte sitä? Onko ajoittaista, seuraako esim liikuntaa vai onko koko ajan.

5

365

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mäsynyt

      Kyllä se osittain kuuluu mutta aiheuttaako se Raaaastava Uuupumus toisaalta sen väsymyksen siinäpä kysymys?
      Mutta tässä "Tohtori" taas sepittää omia tuntomuksia, väsymys voi johtua miljoonasta muustakin taudista. itsellä ainakin tuo uuuupumus iskee jälkijunassa kovan fyysisen työn jälkeen ja siihen helpottaa jopa vartin huili /torkku ja sitten on uusi mies.
      (jakomielitautikin kehittynyt minulle näköjään,esinnyn toisellakin nimimerkillä edellisissä keskusteluissa: mäsyukko / oliko myös : lääkkeetön...)

    • Lupaltu

      Kyllä väsymys = fatiikki kuuluu MS oireisiin. Mulla on aina ollut fatiikki se isoin oire ja niin ms mulla alkoikin, eli pari vuotta ennen diagnoosia olin tosi väsynyt. PItää myös paikkansa että raskaan liikunnan tai muun fyysisisen aktiivisuuden jälkeen on väsynyt. Muutos ruokavaliossa toi muutosta asiaan, vieläkin on väsymystä mutta ei yhtään niin paljon kuin aikaisemmin.

    • surun12

      Kyllä valitettavasti fatiikiksi kutsuttu MS-taudin väsymys kuuluu MS-tautiin. Sitä on sanoilla minun hankala kuvailla, mutta se on erilaista väsymistä kuin terveillä. Joillakin MS sairailla väsyminen on niin hallitsevaa varsinkin pahenemisvaiheen aikana ettei jaksa puhua tai edes ajatella, pukeutua saati lähteä mihinkään. Minulla väsyminen vaikuttaa kykyyn ajatella selkeästi tai muistiin. Suihkuun meno on joskus uuvuttavaa, se vaikuttaa oikeastaan lähes kaikkeen kun on fatiikki voimakkaana. Ristiriitoja täynnä koko sairaus. Pitäisi ylläpitää liikuntakykyä jos vain jotenkin pystyy, sitten toisaalta tuo väsyminen on hallitsevaa eikä pysty silloin liikkumaan aina edes sängystä kuin vessaan. MS-potilailla sairaus etenee eri tavalla eikä sitä voi yleistää. Joku onnellinen kävelee vanhaksi saakka omilla jaloillaan, toisella voi pyörätuoli olla tarpeellinen apu jo muutamien vuosien päästä
      diagnoosin saamisesta. Kuulemma nykyisin on jo tehokkaita lääkkeitä hidastamaan käsittääkseni sairauden etenemistä, en ole perehtynyt joten en voi varmuudella tietää onko asia noin. Kysymys kuuluuko väsymys MS-tautiin vastaisin kyllä kuuluu. En tiedä onko jokaisella MS-potilaalla väsymystä, yleistä se ilmeisesti ainakin on.

    • mäsynyt

      Täällä taas sama raihnainen Moi:, Kun kerroit tuossa edellisessä että jopa suikuun meno on haaste" aloin pohtia kuinka vaihtelee itselläkin "jostain" kumman syystä uupumuksen taso, välillä ollaan NIIN voimissaan että.... (yksi joukossa on alkoholi myös/ normaalillakin "Se voiman tunne") Mistä sekin johtuu ja voisko sitä hyödyntää tutkimuksissa?j (kehitetään siitä lääke)

      Ja nuo lääkkeet lume sellaisia ainakin minulla, maksa-arvot koholla kuin alkoholistilla muut.

      Hitto minusta kehittynyt negatiivisyyden mailmanmestari?!

    • surun12

      Jostain sain vinkin jos on esimerkiksi vaikka juhliin meno. Voi valmistella itsensä itse tai avustaja jos sellainen on valmiiksi hyvissä ajoin ja sitten mennä lepäämään sängylle ikään kuin keräämään voimia. En tiedä toimiiko kaikilla, itselläni toimii. Tosin ei ole juuri juhliin kutsuja viime aikoina tullut :D. Minä jos juon siiderin niin alkaa jalkoja pistelemään.
      En tiedä onko väsymiseen lääkettä. Neurologilta voi kysyä, neuronpolin hoitajilta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      87
      4698
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      134
      4223
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      36
      2795
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      213
      1835
    5. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      37
      1367
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      25
      1339
    7. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1316
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      67
      1278
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1243
    10. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

      Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1222
    Aihe