pitkä takuuaika huuhaatako?

mehtäratijo

Kiallahan on tunnetusti 7 vuoden tai 150 000 km:n takuu. Eräät muut merkit yltävät kolmeen vuoteen, kuten Dacia tietääkseni.
Takuu ei tunnetusti korvaa kuluvia osia , kuten jarrunpaloja, kytkinrikkoja, polttimoita, ns.koiranluita, pakoputkia ym. Niitähän autosta löytyy.

Nyt herää kysymys, mitä takuu korvaa neljännestä takuuvuodesta alkaen. Lähes kaikkihan siinä autossa kuluu. Onko joku todella hyötynyt siitä, että hänen Kiassaan on tuo pitkä takuuaika? Onko se käytännössä pelkkä mainostemppu?

58

14198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kialla.menee.hyvin

      takuu korvaa 7 vuoden ikään asti kaiken muun paitsi jarrupalat ja renkaat. jopa jarrulevyt korvataan takuuseen jos esim. ovat vääntyneet. kyllä on hienosti mennyt eikä tarvitse huollossa tapella vaikkei ole ollut kuin muutama pikkuvika ja aina on takuu pelannut, nyt ajettu 6vuotta ja 148 000km.

      • että.kytkimestä

        Entäs kytkin?


      • Kialla.menee.hyvin
        että.kytkimestä kirjoitti:

        Entäs kytkin?

        kyllä kytkin kuuluu myös takuuseen.


      • eiihanhuuhaata

        kian omistajana voin sanoa, että kytkin ei todellakaan kuulu takuun piiriin 7 vuoden ajan.
        omalla kokemuksella voin sanoa, että koiranluut kuuluivat 4 vuotta takuun piiriin, jonka aikana koko kierros vaihdettiin, osa toisena vuotena, viimeiset neljäntenä, eteen ei 6 vuoden kohdalla enää takuuvaihtoja tehty, kuten ei tukivarren niveleenkään. radiolla sanottiin olevan 5 vuoden takuu (helvetin pitkä siis, mutta ei 7 vuotta), radio vaihdettiin takuuna 1 ja 5 vuoden kohdalla, 5 vuoden kohdalla kuulemma jo lähes goodwillina koska auto oli kuitenkin huoltoon viedessä 5 vuotta ja 10 päivää vanha. Hieman tilannetta helpotti se, että radion viasta oli mainittu ylimääräisen huoltokäynnin yhteydessä puoli vuotta aiemmin.


      • että.tutustu.takuuse

        Kirjoittajajn eiihanhuuhaata puheenvuoro selvensikin asiaa paljon.

        Viittaa siihen, että käytännössä neljä vuoden takuuaika on KÄYTÄNNÖSSÄ lähempänä todellisuutta. Jäljellä olevat kolme vuotta ovat aikaa, jolloin harvoin tulee takuuseen hyväksyttäviä ongelmia, sillä takuun piiri on sen verran rajoitettu.

        Se että takuu ei koske esim. kytkintä, on tiettävästi mainittu (pienellä painettuna) takuuta koskevassa asiakirjassa, joka on luovutettu ostajalle hänen vastaanottaessaan auton uutena. Onhan se kuluva osa, kuten renkaatkin, mutta tietenkin silläkin pitäisi olla kohtuulliseksi katsottava kestoaika; hintavakin sen korjaus on. Harvapa tuota asiakirjaa koskaan lukee kokonaan, saati sitten muistaa sen sisällön.

        Vielä parempi on, jos tietää annettavan takuun laajuuden eikä vain keston, ennen kuin yleensäkään ryhtyy hankkimaan uutta autoa. Koskee muuten minkä tahansa auton hankkimista.

        Käytännössä siis omistajankaan ei juuri kannata välittää takuuseen kuuluvista ehdoista neljännen vuoden jälkeen, vaan auton huollon voi kilpailuttaa vapaasti.

        Kia on muuten ihan kunnon auto.


      • Kialla.menee.hyvin
        eiihanhuuhaata kirjoitti:

        kian omistajana voin sanoa, että kytkin ei todellakaan kuulu takuun piiriin 7 vuoden ajan.
        omalla kokemuksella voin sanoa, että koiranluut kuuluivat 4 vuotta takuun piiriin, jonka aikana koko kierros vaihdettiin, osa toisena vuotena, viimeiset neljäntenä, eteen ei 6 vuoden kohdalla enää takuuvaihtoja tehty, kuten ei tukivarren niveleenkään. radiolla sanottiin olevan 5 vuoden takuu (helvetin pitkä siis, mutta ei 7 vuotta), radio vaihdettiin takuuna 1 ja 5 vuoden kohdalla, 5 vuoden kohdalla kuulemma jo lähes goodwillina koska auto oli kuitenkin huoltoon viedessä 5 vuotta ja 10 päivää vanha. Hieman tilannetta helpotti se, että radion viasta oli mainittu ylimääräisen huoltokäynnin yhteydessä puoli vuotta aiemmin.

        kian omistajana ja 6v 148tkm ajaneena ei ole tarvinnut koiranluita vaihtaa kertaakaan, kytkin vaihdettiin juuri 140tkm kohdalla ravistuksen vuoksi takuuseen, jarrupalat ei kuulu takuuseen. ei ole kuin yksi anturivika ollut vuosi sitten ja tottakai takuu korvasi. autolla on 7vuoden takuu jonka aikana ilmi tulleet viat menee takuuseen. ei noin suuri autonvalmistaja voi alkaa laistamaan takuuasioissa kuten on käynyt VAG yhtiölle.


      • Nipponkippon
        eiihanhuuhaata kirjoitti:

        kian omistajana voin sanoa, että kytkin ei todellakaan kuulu takuun piiriin 7 vuoden ajan.
        omalla kokemuksella voin sanoa, että koiranluut kuuluivat 4 vuotta takuun piiriin, jonka aikana koko kierros vaihdettiin, osa toisena vuotena, viimeiset neljäntenä, eteen ei 6 vuoden kohdalla enää takuuvaihtoja tehty, kuten ei tukivarren niveleenkään. radiolla sanottiin olevan 5 vuoden takuu (helvetin pitkä siis, mutta ei 7 vuotta), radio vaihdettiin takuuna 1 ja 5 vuoden kohdalla, 5 vuoden kohdalla kuulemma jo lähes goodwillina koska auto oli kuitenkin huoltoon viedessä 5 vuotta ja 10 päivää vanha. Hieman tilannetta helpotti se, että radion viasta oli mainittu ylimääräisen huoltokäynnin yhteydessä puoli vuotta aiemmin.

        Onko jossakin selvästi kerrottu millä osilla on lyhyempi takuu kuin tuo mainostettu 7 vuotta? Tän päivän integroito radiokin voi maksaa asiakkaalle maltaita.


      • Nipponkippon
        Kialla.menee.hyvin kirjoitti:

        kian omistajana ja 6v 148tkm ajaneena ei ole tarvinnut koiranluita vaihtaa kertaakaan, kytkin vaihdettiin juuri 140tkm kohdalla ravistuksen vuoksi takuuseen, jarrupalat ei kuulu takuuseen. ei ole kuin yksi anturivika ollut vuosi sitten ja tottakai takuu korvasi. autolla on 7vuoden takuu jonka aikana ilmi tulleet viat menee takuuseen. ei noin suuri autonvalmistaja voi alkaa laistamaan takuuasioissa kuten on käynyt VAG yhtiölle.

        Pienempi kuin VAG


      • aatu24

        Hyvin pelaa takuu, jopa auton avaimet(murtuma) vaihdettiin takuuseen, Avaimet oli siinä vaiheessa yli 6 v. vanhat. Hinta olisi ollut n.800€ ohjelmointineen ja mötiköineen ilman takuuta.


      • että.takuu.selville

        Rajoitukset on varsin selvästi kerrottu auton alkuperäisen myynnin yhteydessä luovutettavassa takuutodistuksessa.
        Uusien autojen markkinoilla on siksi kova kilpailu, että takuun ehtoja ei liikkeen auta paljon rikkoa, mikäli autolla ei ole sellainen imago, että se kestää kolaukset. Some pitää huolen siitä , että tieto leviää nopeasti vaikka Hangosta Utsjoelle. Sellaisessa tapauksessa voi merkkiliikkeellä olla yt-neuvottelut edessä ja sen entisen, tosin hyväonnisen, autonmyyjän voi pian tavata vaikkapa Lidlin kassalta, tosin ei ehkä enää siisti puku päällä, vaan farkuissa ja ruutupaidassa.
        Keskeinen asia onkin, että jo ennen auton ostoa tutustuu takuuseen ja tietää, mitä siihen todella kuuluu ja missä tapauksessa, oli sitten kyseessä Kia tai jokin kuin muu merkki ja - ennen kaikkea - MITÄ TAKUUSEEN EI KUULU.


      • seataudiskodaVWsama
        että.takuu.selville kirjoitti:

        Rajoitukset on varsin selvästi kerrottu auton alkuperäisen myynnin yhteydessä luovutettavassa takuutodistuksessa.
        Uusien autojen markkinoilla on siksi kova kilpailu, että takuun ehtoja ei liikkeen auta paljon rikkoa, mikäli autolla ei ole sellainen imago, että se kestää kolaukset. Some pitää huolen siitä , että tieto leviää nopeasti vaikka Hangosta Utsjoelle. Sellaisessa tapauksessa voi merkkiliikkeellä olla yt-neuvottelut edessä ja sen entisen, tosin hyväonnisen, autonmyyjän voi pian tavata vaikkapa Lidlin kassalta, tosin ei ehkä enää siisti puku päällä, vaan farkuissa ja ruutupaidassa.
        Keskeinen asia onkin, että jo ennen auton ostoa tutustuu takuuseen ja tietää, mitä siihen todella kuuluu ja missä tapauksessa, oli sitten kyseessä Kia tai jokin kuin muu merkki ja - ennen kaikkea - MITÄ TAKUUSEEN EI KUULU.

        https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/kommentti-autovalmistajien-mainospuhe-jyraa-faktan-vw-n-uskominen-kavi-kalliiksi/5711284#gs.PfAkFDE

        VW ostopäätös voi viedä lompakon tiukille


      • EiPitäis
        Kialla.menee.hyvin kirjoitti:

        kian omistajana ja 6v 148tkm ajaneena ei ole tarvinnut koiranluita vaihtaa kertaakaan, kytkin vaihdettiin juuri 140tkm kohdalla ravistuksen vuoksi takuuseen, jarrupalat ei kuulu takuuseen. ei ole kuin yksi anturivika ollut vuosi sitten ja tottakai takuu korvasi. autolla on 7vuoden takuu jonka aikana ilmi tulleet viat menee takuuseen. ei noin suuri autonvalmistaja voi alkaa laistamaan takuuasioissa kuten on käynyt VAG yhtiölle.

        Kytkin loppu jo noilla kilsoilla???


      • VoiSeOlla

        kyllä kytkin voi olla loppu noilla kilsoilla jos autoa ajaa lähinnä nykivässä jonossa töihin ja takaisin. omassa ceedissä kytkin meni vaihtoon 150 000 km kohdalla, kun se ei enää irrottanut kunnolla. jonossa piti siis pitää kytkimen lisäksi jarru pohjassa. en tiedä vuosiko hydrauliikka vai oliko kytkin vain loppu, ilmeisesti mitään säätöjä niissä ei ole.


      • Anonyymi
        Kialla.menee.hyvin kirjoitti:

        kyllä kytkin kuuluu myös takuuseen.

        Ei korvata kytkintä, perseestä koko takuu


      • Anonyymi
        EiPitäis kirjoitti:

        Kytkin loppu jo noilla kilsoilla???

        Minulla on yli 20 vuotias Toyota. Alkuperäinen kytkin sekä moottori apulaitteineen. Näin meillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on yli 20 vuotias Toyota. Alkuperäinen kytkin sekä moottori apulaitteineen. Näin meillä.

        Toivo, ettet joudu sillä vaikka nokkakolariin. Saat koneen syliisi pienemmälläkin vauhdilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei korvata kytkintä, perseestä koko takuu

        VITTU KUKAAN ENÄÄ OSTA UUTTA AUTOA MANUAALISENA, VAAN AUTOMAATTI OLLA PITÄÄ JA SIIS AITO MONENTINMUUNNINAUTOMAATTI EIKÄ MIKÄÄ KAKSOISKYTKINPASKA. MUSEOAUTOISSA JOUTUU JUMPPAAMAAN JONOAJOSSA VASENTA JALKAA, EI UUSISSA.


      • Anonyymi
        Kialla.menee.hyvin kirjoitti:

        kyllä kytkin kuuluu myös takuuseen.

        Kytkin on lueteltu kuuluviksi osiksi. Takuu 20 t km. Naurettavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kytkin on lueteltu kuuluviksi osiksi. Takuu 20 t km. Naurettavaa.

        No kyllähän se kytkin on kuluva osa varsinkin pienemmissä ja jos vedät jotain raskasta,esim toisia autoja käyntiin tai asuntovaunua tai jos olet huono kuuloinen ja kytkinlevy tuhoutuu lämmön takia. Silloin se voi olla kyllä käyttäjän vika !!


      • Anonyymi

        Kaksi uutta Kia Sorrentoa yhtä aikaa ostaneena ja niihin ajettiin 3v noin 120.000 km tiedän jotain Kian takuusta ja huollosta. Kumpikaan ei toimi niin kuin luvataan. Delta Tampere on ainakin ihan fiasko. Sorennon ihan tyyppivikoja yritetään maksattaa asiakkaalla, kuten kieroja etu jarrulevyjä, raidetankoja, alapalloja, varsinkin jos joudutaan vaihtamaan samaa osaa useampaan kertaan. Kieroja etu jarrulevyjä ei löydetty huollossa vaan sanottiin että jos täristää niin tuoda uudelleen, seurauksena kesän ajetut kesärenkaat sisäsyrjältä kankaat näkyi. Eikä mitään korvausta. Viimeinen niitti turbiinin rikkoutuminen ja sen korjaus vajaat kaksi kuukautta. Huollossa auton kolhiminen, mikä korjattiin pitkin hampain kun aivan 100% todisteet.
        Pakko sanoa että en halua enää rahalla ostaa vaikeuksia itselleni. Takaisin MB E 4mati ajeluun. Juu, tiedän että huollot kalliimpia mutta maksan ne ilolla. 😎


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kytkin on lueteltu kuuluviksi osiksi. Takuu 20 t km. Naurettavaa.

        Oletko joskus kuullut kun joku toinen jalka haudassa oleva vanhus ajaa manuaalivaihteista autoa. Lähtee liikkeelle kuin tavarajuna mutta koneessa kyllä riittää kierroksia. Saa ne laitteet rikki väärällä käytölläkin, eikä sitä tarvitse/ kuulu korjata takuun piikkiin..


    • no.kun.kuluu.helposti

      Löytyy varmasti paljon esimerkkejä siitä, että takuu ei ole huuhaata. Ei kuluttajaa nykymaailmassa helpolla höynäytetä.
      Avoin tässä onkin kysymys, miten sellaiset kuluviksi katsottavat osat kestävät, joita takuu ei kata. Näihin kuuluu esimerkiksi kytkin. Itsellä se tuli esille melkoisesti melkoisesti alle 100 000 km:n ajossa. Kun asioidessani merkkiliikkeessä ihmettelin kyseisen vian yleisyyttä noin varhain, työn luovuttaja totesi lyhyesti: Kyllähän niitä on ollut. - Se riitti. Enempää ei tehnyt mieli kysellä.

      • kallisylläpitääVWaudi

        No mites vaihteisto ja moottori-VW autoissa nämä ei kestä

        korvaako kiahyny takuu nämä


      • vaginapaska
        kallisylläpitääVWaudi kirjoitti:

        No mites vaihteisto ja moottori-VW autoissa nämä ei kestä

        korvaako kiahyny takuu nämä

        No ei kait kian takuu klonkswagenin vikoja korjaa eikä mikään muukaan firma, edes volkkarilla eivät korvaa sen vaatimattoman 2v aikana mitä heillä takuuksi kutsutaan.


      • HolistillaOnTehtäväHihii

        Laitoit typerän jutun ja vastasit yhtä typerästi. Hyvä Holisti.
        Kian jutuistahan täällä jutellaan, dorka.


      • entinenaivopieru
        HolistillaOnTehtäväHihii kirjoitti:

        Laitoit typerän jutun ja vastasit yhtä typerästi. Hyvä Holisti.
        Kian jutuistahan täällä jutellaan, dorka.

        Mikä vitun holisti...vaihda lääkitys kuntoon


    • että.kyllä.sillä.pääsee

      Meikäläinen on ajanut sekä Ladaa että Kiaa eräiden muiden merkkien ohella.
      Noista molemmista on eräs yhtäläinen kokemus. Ne ovat jättäneet joskus tielle.

      Muuten ovat kyllä olleet ihan kelpo ajokkeja, joilla on päässyt mutkaista tietä näkymättömiin.

    • että.toinenkin.kelpaisi

      On toinen Kia Ceed menossa ja tekee jo mieli vaihtaa merkkiä johonkin muuhun uuteen suunnilleen samankokoiseen ja ei ylihinnoitettuun eli sellaiseen, jossa itse merkistä maksetaan lisähintaa.
      Toisaalta jos uuteen Kiaan vaihtaa, niin saa ilmeisesti eniten hyvitystä.
      Mihinkähän kannattaisi vaihtaa? Onko kokemusta?

      • kia4

        Mitä sitä merkkiä vaihtaa. Meillä ainakin perheessä 4 Kiaa ollut. >Carens, Cerato, ja kaksi Ceediä. Niistä Cerato ainoa manuaali muut kolme automaatteja. Kian kanssa ollut vähiten murheita eli ei mitään. Kyllä meillä ainakin jatkuu Kia uskollisuus. Seuraava on joko Carens tai Sportage (etuveto) ja automaatti.Ei tarvetta 4 vetoon.


      • no.siirrytään.toiseen

        Omalta osalta on kokemus sellainen, että Kia-sarja loppuu. Seuraava auto on jotakin muuta merkkiä.


      • no.siirrytään.kiaan
        no.siirrytään.toiseen kirjoitti:

        Omalta osalta on kokemus sellainen, että Kia-sarja loppuu. Seuraava auto on jotakin muuta merkkiä.

        minun osaltani taas tuskailu muiden merkkien kanssa loppuu ja seuraavaksi Kia-sarjan ajokki......


      • masentavamerkki

        Ja hah, todellinen ajoelämysten suma sitten edessä.


      • eilenkkeilijätyömatkalla
        masentavamerkki kirjoitti:

        Ja hah, todellinen ajoelämysten suma sitten edessä.

        tuskin masentavampaa kuin volkkarin omistajana saa olla kävelymiehenä pari kertaa vuodessa...


      • HolistiHirtäIttes

        Holisti, ei tarvitse olla jalkamiehenä, huoltojakin sen verran harvoin.


    • Ceedisti

      Minulle sopii mainiosti, että Kia haukutaan maanrakoon, sillä seuraava käytetty autoni on varmaankin Kia. Hinnat saavat aina tippua mahdollisimman alahaiseksi, kun käytetyillä ajelen ja sitten paalaan, joten tämä palsta on tehnyt koko ajan suurta palvelusta. Nyt minulla on 300 tkm tällä 2.0 crdi Ceedillä mittarissa vm 2008 ja vielä meni huomautuksitta katsastuksesta. Takuu on toiminut kohdallani silloin, kun on tarvinnut, esim. lämpötilan säädinyksikkö 6v kohdalla. - ja se kytkin on alkuperäinen vielä.

      • tyytyväisiäpiisaa

        No eiköhän ne haukkujat ole juuri näitä jollei on kamalaa kun korealaiset ovat lyöneet läpi .
        Esim. autobildin 100tkm kestotesteissä ceed ja i30 ovat saaneet loistavat arvosanat.


    • ilikemypicanto

      2011 vm Kia Picanton koiranluut vaihdettiin pari vuotta sitten takuuseen. Samoin pari muuta pienempää ongelmaa. Nyt juuri ennen 7 v takuun päättymistä ilmastointilaitteen kompressori tjms. meni hajalle ja sekin korjataan takuuseen. Ainut vika on että korjaus kestää tolkuttoman kauan. Vika todettiin 21.06 ja varaosat tilattiin ties mistä kaukaa, koska vasta tänään soitettiin ja kerrottiin että varaosat ovat tulleet ja ensimäinen vapaa korjausaika on 23.08, eli yli kaksi kk. Olisi voinut hajota jo viime kesänä kun ei helteitä ollut juuri ollenkaan ....

    • tarkan.markan.mies

      Onhan pitkä takuu hyvä olla sellaisessa autossa joka hajoaa ja jota joutuu korjaamaan. Itse olen ajanut reilut 20 vuotta volkkareilla ja niitä ei ole joutunut korjaamaan. Poislukien yksi vesipumpun vaihto, mutta se oli pikkujuttu.
      Käyttökustannuksiltaan VW:llä ajaminen on ollut halvempaa kuin aasialaisilla joissa huoltoväli on tuplasti tiuhempi.
      Mutta varmasti Kia on hyvä auto, ei kahta sanaa. VW vaan on halvempi ajaa.

    • Anonyymi

      Takuu ei todellakaan korvaa välttämättä mitään, meillä perheen kakkosauto 6 vuotta vanha ajettu 49t kilometriä, huollettu vuosittain, yksi huolto on tehty 1.5 kk myöhässä, nyt jakoketju ääntää ( venynyt) tehdastakuu ei korvaa, koska huolto on laiminlyöty.

    • Anonyymi

      Huuhaata on. Iskarin pyristusliitos rikki, 5v vanha kia. Ei korvaa takuu näillä kilometreilla (??) , eli 100000. Merkkihuollot tehty tiptop. Maalit kulunu oven alalaidoista, johon rapa roiskuu. Ei korvaa takuu. Vastaava vika meni skodalla mukisematta takuuseen (mulla oli aiemmin 3 uutena ostettua skodaa). Niissä takuu pelas. Autosta tykkään kyllä mutta tuo takuu on mainoskikka ja konsti myydä merkkihuoltoja.

      • Anonyymi

        En tiedä näistä ihan uusimmista malleista, mutta 2007 Cee'd, jonka ostin uutena, sisälsi kaikennäköistä pikku kuprua, yksi oli juuri maalien kuluminen etupyörän takaa, siihen Kian ratkaisu oli tarjota eturoiskeläppiä alennuksella. Oikein siis tarjosivat niitä 2. vuosihuollossa, ettei maalit kuluisi, itse en siihen mennessä ollut huomannut mitään kulumaa, mutta ilmeisesti Kia oli saanut jo valituksia siihen mennessä niin paljon, että alkoivat kauppaamaan takuusuojuksiaan, mutta maksullisesti tietenkin...
        Toisaalta kaikki muut murheet joista itse valitin, olivat huollolle kuulemma ennenkuulumattomia, tosin niistä on saanut täältäkin lukea enemmän kuin satunnaisesti: koiranluut, radion ongelmat, taustapeilin kitinät, takaluukun ruostuminen, moottorin nykiminen, kampiakselin tiiviste, öljyvuodot ympäri moottoria, kytkimen hydrauliikkamurheet ja pyörien suuntaamisongelmat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä näistä ihan uusimmista malleista, mutta 2007 Cee'd, jonka ostin uutena, sisälsi kaikennäköistä pikku kuprua, yksi oli juuri maalien kuluminen etupyörän takaa, siihen Kian ratkaisu oli tarjota eturoiskeläppiä alennuksella. Oikein siis tarjosivat niitä 2. vuosihuollossa, ettei maalit kuluisi, itse en siihen mennessä ollut huomannut mitään kulumaa, mutta ilmeisesti Kia oli saanut jo valituksia siihen mennessä niin paljon, että alkoivat kauppaamaan takuusuojuksiaan, mutta maksullisesti tietenkin...
        Toisaalta kaikki muut murheet joista itse valitin, olivat huollolle kuulemma ennenkuulumattomia, tosin niistä on saanut täältäkin lukea enemmän kuin satunnaisesti: koiranluut, radion ongelmat, taustapeilin kitinät, takaluukun ruostuminen, moottorin nykiminen, kampiakselin tiiviste, öljyvuodot ympäri moottoria, kytkimen hydrauliikkamurheet ja pyörien suuntaamisongelmat.

        Huollon miehet ovat automerkin miehiä, kaikki ongelmat ovat siksi heille ennenkuulumattomia... Kyllä henkilökunnan koulutus kantaa hedelmää.
        Mallivastauksista käytetyin: Onpa erikoista, ei ole tullut tällaista ennen vastaan.


    • Anonyymi

      Kia ceediin oli uskollisuus ja meinasin että ostaisin toisenkin. Mutta sitten päätti kiastani hajota turbo 70 tkm kohdalla ja ei ole varma meneekö hajonnut turbo takuun piiriin. Hyviä autoja nämä kiat kun turbot hajoavat 2019 vm kia ceed 1.0tgdi 120hp autosta... Ei noilla kilsoilla pitäis vielä hajota turbo vaikka litran kone onkin. Onko muiden kioissa ollut turbojen kanssa ongelmia? Eihän siinä volvoon vaan vaihtoa takas.

      • Anonyymi

        Ei tietenkään minkään normaali henkilöautossa olevan turbon pitäisi olla noin lyhytkikäinen. Jotain olet itse töppäillyt mikäli tuo ei mene takuuvaihtona. Miksi sitä ei ole heti kuitattu kuuluvaksi takuuseen? Luulisi että tuollaisen asian takia asiakasta ei roikoteta löyhässä hirressä vaan buukattaisiin vain aika turbon vaihtoon, ja sijaisauto odotusajaksi.
        Tietysti mikäli huoltoja on laiminlyöty tai viripajalla on pistetty uutta ohjelmaa koneeseen tms. niin silloin voisi omistaja nostaa käden virheen merkiksi, eikä kysellä täällä asian perään kertomatta "pieniä" yksityiskohtia.


      • Anonyymi

        Jos autoa on huollettu oikein, ei turbo saa hajota alle 200000 km.
        Suunnittelu tai valmistusvika.


    • Anonyymi

      Takuu ei tunnetusti korvaa kuluvia osia , kuten jarrunpaloja, kytkinrikkoja, ...... Kyllä kytkin korvataan jos sitä ei ole poltettu pilalle !!

    • Anonyymi

      Jokaisella autolla on se oikeakin tehdastakuu joka on lyhyempi ja joka vastaa kytkimenkin mutta jos jatkona takuuseen on good will niin silloin se ei ole enää oikea tehdastakuu vaan jos maahantuoja on höyli ja ei satu löytämään mitään estettä huoltokirjastasi niin he voivat myöntyä vastaamaan tulleita vikoja !

      • Anonyymi

        Niin kyllä ei taida olla ihan satua että volkkareilla tunnetuin vika kaikissa takuun kuuluvissa korjauksissa on ollut käyttövirhe jolloin menee käyttäjän piikkiin, kun rahat ovat menneet huijauskuluihin.


    • Anonyymi

      Minä vein auton katsastukseen päivää ennen 7 vuoden takuuajan loppua. Katsastusmies sanoi että öljypohja hikoilee. Minä soitin Deltaan, pyysivät käymään samana päivänä Deltassa. Kävin, he totesivat tilanteen, homma hoidettiin myöhemmin. Olen tyytyväinen.

    • Anonyymi

      Kytkin korvattiin kun takuuta oli mennyt jo 5 vuotta. Kyllä se ja moni muukin korvataan, jollei ole käyttäjä peräinen vika. Tosin kiia edellyttää että huollot on suoritettu ajallaan ja merkkikorjaamossa.

      10 vuoteen ei ole minulla euroakaan mennyt korjaamolle ja toinen kiia menossa. Ja toinen vain siksi että halusin isomman auton. Tuntuu että kiia dissaa vaan mersu ja audi ja volkkarikuskit joiden tehtailla ei ilmeisesti takuut pelaa.

    • Anonyymi

      Aihe on vanha mutta, onkos tuossa edelleen epäselvyyttä? Jos olet omistanut yhtään autoa niin tiedät että kaikilla merkeillä, ihan jokaisella takuu EI KORVAA kulumisesta aiheutuvia vikoja! SIIS kertaus: mikään merkki eri korvaa kulumista! Sillä ei ole merkitystä kuinka pitkä takuuaika on! Takuu on valmistajan tarjoama lisäturva ostajalle valmistusvikojen / kokoonpano vikojen korvaamiseksi .

      • Anonyymi

        Kuluminen ja alimitoitus ovat kaksi eri asiaa. Esimerkiksi Cee'din koiranluut ja muut alustan kilkuttimet olivat legendaarisen alimitoitettuja...ja siksi niissä oli "normaalia" kulumaa, ennen kuin se oli normaalia.
        Kiakin tunnisti alimitoituksen ja vaihteli koiranluita takuuna ensimmäisen rundin, seuraavat olivat vähän kestävämpiä eikä toinen kierros mennyt enää takuuna takuuaikana.


    • Anonyymi

      Kaikki auton osat kuluvat, joten tulkinta takuun kattavuudesta on epäselvää ja vaihtelevaa.

    • Anonyymi

      Kiia melkein tarvitseekin koko ajan sitä piiitkää takuutta.

      • Anonyymi

        No kieltämättä ainakin oma Kia-kotteroni tarvitsi takuuhuollon hoivaavaa kättä vähän turhan usein.
        Laaduttomin omistamani auto ikinä, no onneksi sentään takuu pelasti kukkaron lypsämiseltä,


    • Anonyymi

      Itsellä nyt 6v vanha ceed ja oon saanut takuuseen lisäjarruvalon umpion vaihto, ahtopaineen sokan uusiminen ja peruutuskameran vaihto.

    • Anonyymi

      Facessa ryhmä "Kian takuu?" .
      Sinne kerätään käyttäjäkokemuksia.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      368
      4543
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      85
      1865
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1600
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      213
      1397
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1361
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1347
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1235
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe