Kun työpelko ja epäonnistumisen pelko vaivaa?

roskakaunotar

Heippa hei!

Eli kerron tähän ihan lyhyesti oman tilanteeni olen reilusti yli pari kymppinen nainen amk koulutuksen käynyt, mutten koskaan sitä työtä tehnyt. ja syyt siihen on että pelkään epäonnistumista, mulla on vaikeita uniongelmia sekä jonkunlaista ahdistusta joka liittyy ihmisiin ja sosiaalisiin tilanteisiin. tällä hetkellä ammattikoulun puolella opiskelen ja valmistun hetken päästä. ongelma on se että tästäkään ns unelmaammatista jota opiskelen ei tahdo tulla mitään. kun työharjoitteluun meneminen on vaikeaa ja melkein mahdotonta kun pelkään että epäonnistun etten osaa tehdä työtä, en ymmärrä mitä mun pitäs tehdä, sosiaaliset tilanteet pelottaa ja se et pitäs ohjaajalle osata vaikka vastata johonkin tai ideoida jotain ja tälläsis tilanteis mulla lyö pää ihan tyhjää. kasvatus kotoni on ollut aina negatiivista: pitää pärjätä, pitää osata, pitää selvitä, vika on sussa eikä muissa, tai et jos en ole onnistunut nii palaute aina negatiivista eikä koskaan kannustavaa että tottakais selviit, selvitetään vaikka yhdes tai muuta.. :/ mua pelottaa jo arkisetkin asiat etten selvii esim. ruuan laitto, maksaminen kassalla, työssä/koulussa oleminen jos joutuu vaikka puhumaan jotain tmv. unettomuus aiheuttaa mulle lisää pelkoa tähän. tuntuu ettei muista, toimintakyky laskee, muisti heikkenee, elämä on yhtä hel.vettiä. koulussa/harjottelussa ei jaksa juurikaan tuon unettomuden takia siitä aiheutuvien pelkojen vuoksi... välillä tulee sellainen olo että mielummin kuolis kuin kituuttaa tääl itteensä. käytän ketipinor 50mg auttamaan unta, joskaan siitä useimmiten ei mitään hyötyä ole.

elämä on iha hel.vettiä. oisko ketää muita joilla samaa, ja voitais viestitellä ja vaihtaa vinkkejä? kai valoa jossai tunnepääs mullekin näkyy?

12

1818

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 7538793

On siinä se valo, että eläkkeelle voi pyrkiä, jos työ ei onnistu. Sitten välttyy kaikelta negatiiviselta, mutta helposti toki myös positiivisien asioiden saaminen elämäänsä on silloin vaikeaa, kun onnistumisen kokemuksia ei yleensä kovin paljon tule.

• ZaidaK

Kyllä näkyy tunnelin päässä valoa ! Usko se ja luota itseesi !
      Sinun olisi hyvä saada keskusteluapua ongelmiisi. Se voi olla ammattiauttaja tai hyvä kaveri/ystävä, jonka kanssa voisi purkaa asioita, niin ahdistus helpottaisi pikkuhiljaa.
      Ehkä terveyskeskuksen psykiatrinen hoitaja voisi olla joku alku ensi hätään.
      Heidän koulutuksensa ei kovin paljon anna pohjaa ammattiauttamiseen, mutta se voisi olla joku alku ? Ehkä pääsisit terapiaan, jos haluat. Ongelmat, pelot ym. pitäisi puhua "ulos" päästään, että saa rauhan niiltä ja pelko häivenee.

Ei ole harvinaista Suomessa, että vanhemmat vievät itsetunnon lapselta. Ei ole mikään "kannustus" toistella, "ettei sinusta ole mihinkään", mutta sitä saa moni kuulla ! Olen yksi kohtalotovereistasi , olen kokenut sen myös ja menettänyt uskoni itseeni, mutta voin vakuuttaa sinulle, että itsetuntonsa voi rakentaa uudelleen.
      Kukaan ei ole huono ihminen, vaan olosuhteet ovat olleet huonot.

Sinä analysoit älykkäästi kirjoituksessasi tilannettasi. Eli valoa näkyy tunnelin päässä.
      Sinun älylläsi selviää kyllä - tunnevaurioistakin vähitellen.
      Usko itseesi ! Olet hyvä ja kiva ja tulet pärjäämään !

Tsempatkaa tätä tyttöä muutkin ! Hän ansaitsee sen !

• Opettaahän

Jos ymmärtäisit puhua minun kanssani, olisit pian ylioppilas?

• ajattelensinuapäivisin

Hei. tyttöseni ! Luin kirjoituksesi ja huomasin miten samanlaisia tunteita olen käynyt läpi .Hienoa on tässä ajassa että on tämä mahdollisuus kirjoittaa ja kysyä neuvoa. Olen kyllä samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa siitä että vaikutat tytöltä joka voittaa nämä nämä vaikeudet .Tarvitset siihen kyllä ulkopuolista apua.! Itse kamppailin paljon samanlaisten ongelmien kanssa ja elämäni oli kaikista yrityksistäni huolimatta ahdistavaa kamppailua sosiaalissatilanteissa olin ihan lukossa.Työelämässä olin kyllä mutta en pystynyt nauttimaan niistä. ,kun kävin niin suurta sisäistä taistelua koko ajan.Monien vaiheiden jälkeen hakeuduin terapiaan .Sitäkin olin jostain syystä karttanut ja oudoksunut mutta se auttoi minua todella .Älä menetä toivoasi ,sinulle varmasti löytyy apua ,uskalla hakea sitä ja ottaa vastaan !Olet jo ottanut rohkean askeleen kun kirjoitit itsestäsi .!

• vaarintyttö

Mua haukuttiin kotona niin paljon että mulle tuli onnistumisen pakko joka jähmetti mut ihan tönköksi. en uskaltanut mitään sanoa tai vastata kellekään kun epäilin ja pelkäsin että munaan vaan itteni.
      Se oli kauheeta. Ittekseni jouduin työstämään asiaa kun en apua osannut mistään hakea eikä se pelokkaalle ole helppoa hakea apua.
      Nyt voi vaikka terv.keskuslääkärille varata ajan ja pyytää keskusteluapua ongelmien selvittelyyn.
      Älä rupee enempiin lääkkeisiin, niihin jää koukkuun, tulee uus loukku joka pelottaa, nimittäin olla ilman niitä.
      Kirjottele tännekin ihan milloin mielesi tekee ja tarvitset helpotusta !
      Meitä ei tartte pelätä !

• selvyydeksi

Kun epäonnistumisen pelko töissä vaivaa? kirjoituksesi ei vastaa tekemääsi otsikkoa. Kun työpelko ja epäonnistumisen pelko vaivaa? Olet eritellyt ne erikseen, vaikka tekstissä ne kuuluvat yhteen. Työpelko kuulostaa paremminkin siltä, että pelkäät työllistymistä.

• selvyydeksi.sulle

Mitä saivartelua ! Voisko pyytää pientä harkintaa ?
        Kuinka johdonmukaisesti itse kirjoittaisit suurinpiirten henkisessä hädässä kuten aloittaja ?
        Anteeksi kovasti, mutta kuulostat vähän niiltä negatiivisilta masentajilta, jotka aiheuttavat pelkoja muissa ihmisissä.

• Pitkäaikaistytötön

Meitä on puoli miljoonaa jotka pelkäävät työllistymistä...

• selvyydeksi.sullekin

Aloita omasta aiheestasi oma ketjusi. Tämä aihe ei koske sitä eikä sinua.

• ZaidaK

Hei aloittaja ! Oletko harkinnut tai jopa ottanut yhteyttä terveyskeskuslääkäriin ?
      Lääkäri antaa "lähetteen" psykiatriselle hoitajalle, ainakin pääkaupunkiseudulla se menee niin.
      Se hoitaja on omassa/samassa terveyskeskuksessa tavattavissa.
      Pienellä avulla saat parempia henkisiä oloja ja itsetuntosi ja itseluottamuksesi takaisin.
      Rohkaise itsesi ja yritä jaksaa olla aktiivinen ja hae sitä apua omaksi parhaaksesi !
      Mitä sinulle kuuluu tänään ? Miten päivä meni ? Minkälaisin tuntein ja kokemuksin ?

• Toivoaonyhä

Todellakin, onko asiat yhtään selviytyneet?

• I.heart.80s

Kyllähän valitettavasti nykyään joissain työpaikoissa on sellaista virheidenkyttäystä että jos teet pienenkin virheen niin heti on työkaverit napsineet kännyköillään useita kuvia ja levitelleet ne esimiesten nähtäväksi ja sitten tulee moitteita ihan mitättömistä pikkuasioista. Ja ei ne kameramiehet ole itsekään virheettömiä, en vain itse ole viitsinyt toisten pikkuvirheistä narista, otella kuvia ja esitellä niitä esimiehille.

Vaikuttaa pahasti siltä että nykyaika on mennyt äärettömän ahdasmieliseksi, tiukkapipoiseksi ja negatiiviseksi niuhottamiseksi. Ei olisi uskonut vielä 80-luvulla että 2000-luvusta tulee tällainen painajainen, silloin ilmapiiri oli pikemminkin positiivinen, vapaa, rento, optimistinen, tulevaisuuteen luottava, kaikki vaikutti menevän kohti parempaa, elämä tuntui helpolta ja mukavalta, onnelliselta.
      Sitten tuli 90-luvun lama ja siitä lähtien mikään ei ole ollut kuin silloin ennen, pikemminkin siitä lähtien kaikki on mennyt kuin jossain negatiivisessa rinnakkaistodellisuudessa jossa kaikki on päinvastoin kuin 80-luvulla ja ihan täyttä painajaista >_<!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 502
      7513
    2. Mitä sanoisit kolmella sanalla

kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      230
      2630
    3. Kun katsoin häntä

Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      26
      2571
    4. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      160
      1897
    5. Haluisin niin

Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      114
      1758
    6. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      3
      1479
    7. Kansallismieliset järjestöt muistelivat Tammisunnuntaita eri puolilla maata

Ugissa muisteltu kunnolla. 🔥 https://www.kansalainen.fi/kansallismieliset-jarjestot-muistelivat-tammisunnuntaita-eri-p
      Uusikaupunki
      0
      1357
    8. Minkälainen koti

kaivatullasi on?
      Ikävä
      76
      1173
    9. Nyt mielipiteitä kehiin?

Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu
      Kuhmo
      62
      1158
    10. IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."

Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka
      Tv-sarjat
      4
      1145
    Aihe