Yli 10 m moottorivene hankinnassa. Kokemuksia ?

Aika.koittaa.hankinnalle

Kaksimoottorisuuteen, jota pidän ehdottomana lähtökohtana.
Entä flybridge, onko sillä käyttöä Suomen kesässä?
Veneestä tarkoitus tulla kelluva mökki kahdelle eläköityvälle.

31

2999

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VPD6

      Tarjontaa on tuossa kokoluokassa varmasti riittävästi. Kaksimoottorisia ja yläohjaamolla tai ilman. Hintaluokka esim. alle tai yli 100000€ yhtenä hankinnan määreenä. Tuskin ilman tiettyä budjettia olet kuitenkaan liikkeellä. Yläohjaamoissa on puolensa, tosin se lisää veneen korkeutta, joten kokoluokka 34 jalkaa ja siitä ylöspäin sekä riittävän painava, jos yläohjaamolla. Paino tuo vakautta , yläohjaamosta on hyvä näkyvyys ja veneen liikkeiden ja koon hallinta helpompaa. Tietysti hallinta tarvitsee ainakin alussa rauhallista harjoittelua hyvissä olosuhteissa, jos aikaisempaa kokemusta ei ole. Hyvä ja hermonsa pitävä "matruusi" on kullan arvoinen. Yhteinen kommunikointi eri tilanteissa on syytä sopia ja harjoitella ennakkoon, säästää molempien hermoja.
      Venettä valitessa on huomioitava myös helppo ja turvallinen liikkuminen kansilla satamista lähtöjen ja tulojen aikana. Tuota arvostaa varmaan matruusikin, jos hän joutuu pääasiassa yksin kansilla liikkumaan. Talven aikana kannattaa tutustua tarjontaan mm. netissä ja käydä alustavasti katsomassa mahdollisia vaihtoehtoja.
      Mielestäni veneen kuntoa korreloi aika suoraan veneen yleinen siisteys, siivottu talveksi huolellisesti viime kesän jäljiltä. Moottorit huollettu asianmukaisesti ja niistä on dokumentit. Moottoritilat ja pilssi siistit eikä huolestuttavia öljyvuotoja näy. Noilla kriteereillä voisit katsoa tarjolla olevia esim. englantilaisia Princess ja Sealine veneitä, ruotsin Nimbus ja Storebro veneitä jne. Aikaa kesään vielä on, mutta tässä minun kokemuksieni mukaan asioita, jotka voisivat auttaa päätöksessäsi. Älä kuitenkaan tee päätöstä ennen perusteellista koeajoa ainakaan jos vene on vähänkin vanhempi ja osta sitä yksityiseltä. Veneliikkeistä hankittaessa yleensä niissä on 6 kk kuluttajasuojaan mukainen takuu, joka yleensä auttaa ja turvaa jos yllättävää sattuisi.

    • Seakeaping

      On omakohtaisia kokemuksia, siksi voisi olla paikallaan, että antaisit enemmän tietoa tulevasta käytöstä, kuin "mökin" korvike, niin voisi keskustelu alkaa vilkkaammaksi.

      Esim:
      1. Alue jolla ajattelitte veneillä,(järvi Suomi, Suomen rannikko, koko Itämeri, EU kanavat, Välimeri jne) vai rannalla pukkien päällä :)
      2. Arvioi nm ja päivät paljonko meinaatte olla merellä ja millaisella vauhdilla tulisi matkan taittuvan?
      3. Kahdestaan ja paljonko pitäisi olla optiota mahdollisille vieraille veneessä?
      4. Noin budjetti ja veneen kunto / varusteet?
      5. Kausi budjetti arvio, millä ajattelitte kauden risteilyt ja muut kunnossapito yms. hoituvan ja teetkö huollot ja kunnossapidon itse vai "ammattilaiset"?
      6. Oletteko hakemassa hyvää hinta/laatusuhdetta vai arvostettua merkkiä tai muu näkökulma?
      7. Missä pää osin ajattelitte oleilla palvelusatamat vai luonnonsatamat vai molemmissa?

      Jos vastaat näihin kysymyksiin tiedät jo itsenkin hanketta paremmin ja voimme antaa lisää näkemyksiä , kokemuksia ja spekuloida vene projektiisi tiimoilla, josta joku muukin voi saada jotain oppia itselleen.

      • VPD6

        Nuo mainitsemasi käytännön asiat ovat varmaan vähintään yhtä tärkeitä kuin minun ajatukset käytöstä ja sen helppoudesta.
        Minä ajattelin asiaa lähinnä veneen hankinnan ja käytön kannalta. Näitä asioita me mietimme silloin, kun olimme vähän samanlaisessa tilanteessa. Veneen olisi hyvä olla siten suuniteltu ja varusteltu, että hallinta onnistuu pääasiassa kahdestaan. Mukaavuushalu kun lisääntyy iän myötä, eikä silloin riitä että löytyy lämmitin, lämmin vesi, jääkaappi jne. Jotta veneessä viihtyy pitempiäkin aikoja, on varustelu ja tilat oltava sen mukaiset.
        Näillä pohdinnoille voit mielestäni aloittaa "eläkelläisveneen" hankintaprojektin. Uskon, että näillä palstoilla on moni ollut samanlaisessa tilanteessa ja valmiita jakamaan neuvoja ja kertomaan kokemuksia.


      • Kommentti.vastauksista

        Selvasti VPD6 vastaa veneen hankkineena, eli käytännöllisyyden pohjalta, joka on mielestäni oikea lähestymistapa asiaan.

        Seakeaping taas on Busterimiehiä, joka tenttaa haistapaska tietoa, kuvitellen sen antavan kuvan osaamisesta. Ei muuten anna.


      • Seakeaping
        Kommentti.vastauksista kirjoitti:

        Selvasti VPD6 vastaa veneen hankkineena, eli käytännöllisyyden pohjalta, joka on mielestäni oikea lähestymistapa asiaan.

        Seakeaping taas on Busterimiehiä, joka tenttaa haistapaska tietoa, kuvitellen sen antavan kuvan osaamisesta. Ei muuten anna.

        Voi sen kai sitten tulkita noin.

        Nuo oli asioita mitä itse pohdin, kun vaihdoin viimeksi 40" jalkaisen -05 mallisen kaksimoottorisen yläohjaamollisen nykyiseen veneeseeni. Se on noin saman kokoinen, mutta täyttää nykyiset ja tulevat reissujen tarpeet, niillä rahoilla mitä haluan ja voin käyttää veneilyyn tulevaisuudessa.

        Itse myös eläköitymässä, joten siksi tuo taloudellinen näkökulma melko tärkeä, muttei tärkein, lähinnä ajatuksena asua veneessä, matkustella ja mieluummin nauttia hyvästä ruuasta ja viinistä paikallisissa ravintoloissa, sekä kulttuureista kanavilla ja muualla etelä Euroopassa, kuin korkeista huolto ja polttoaine kuluista, joista kyllä kokemusta, mutta ei varsinaisesti nautintoa.

        Fly bridge huono puoli on huomattavasti rajoitetulla mahdollisuudella kulkea EU sisävesitöissä veneen korkeus max 3,45m (on osuuksia mihin tälläkään korkeudella ei asiaa), lisäksi kaikki tankit mitoitettu pitkille matkoille omavaraisena, joten matkoja ei tarvitse suunnitella tankilta tankille polttoaineen perään tai veden, ruuan, peseytymisen, pyykkihuollon, polkupyörien, kumiveneen yms kaikki mahtuu ja niille omat paikat, ajatellen myös ajamista pahemmissa keleissä avomerellä.

        Meinaan itse lähteä EU kanaville ja sitä kautta Välimerelle, tarkoitus asua vähintään yli puolet vuodessa veneillen, joten vaatimukset hieman erilaiset, mitä aikaisemmat veneet ovat pystyneet tarjoamaan.

        Tässä syy miksi halusin eläköityvän pariskunnan miettivän tulevaa käyttöä tarkemmin ja jollei noilla asioilla ole väliä ja veneilee kotomaassa, niin ostaa sen mikä silmää miellyttää ja yleinen arvostus kohdillaan, niin voi olla tyytyväinen ja pärjää vallan mainiosti palvelusatamissa.

        Buster sopii vallan hyvin "mökkeilijälle" jolla saari / ranta kiinteistö, huoleton nopea ja edullinen yhteys vene, itse en ole koskaan ollut edes kyydissä, joten vain mielipide.

        VPD6 olen samaa mieltä, aluksen on oltava helposti käsiteltävissä kahdestaan, näin mekin usein toimimme, mutta valintaa tehdessä itselläni myös kriteerinä tulla toimeen yksinään laiturille tulot ja lähdöt, pidän myös säännöllisesti yllä tätä taitoa.


      • Kommentti.vastauksista
        Seakeaping kirjoitti:

        Voi sen kai sitten tulkita noin.

        Nuo oli asioita mitä itse pohdin, kun vaihdoin viimeksi 40" jalkaisen -05 mallisen kaksimoottorisen yläohjaamollisen nykyiseen veneeseeni. Se on noin saman kokoinen, mutta täyttää nykyiset ja tulevat reissujen tarpeet, niillä rahoilla mitä haluan ja voin käyttää veneilyyn tulevaisuudessa.

        Itse myös eläköitymässä, joten siksi tuo taloudellinen näkökulma melko tärkeä, muttei tärkein, lähinnä ajatuksena asua veneessä, matkustella ja mieluummin nauttia hyvästä ruuasta ja viinistä paikallisissa ravintoloissa, sekä kulttuureista kanavilla ja muualla etelä Euroopassa, kuin korkeista huolto ja polttoaine kuluista, joista kyllä kokemusta, mutta ei varsinaisesti nautintoa.

        Fly bridge huono puoli on huomattavasti rajoitetulla mahdollisuudella kulkea EU sisävesitöissä veneen korkeus max 3,45m (on osuuksia mihin tälläkään korkeudella ei asiaa), lisäksi kaikki tankit mitoitettu pitkille matkoille omavaraisena, joten matkoja ei tarvitse suunnitella tankilta tankille polttoaineen perään tai veden, ruuan, peseytymisen, pyykkihuollon, polkupyörien, kumiveneen yms kaikki mahtuu ja niille omat paikat, ajatellen myös ajamista pahemmissa keleissä avomerellä.

        Meinaan itse lähteä EU kanaville ja sitä kautta Välimerelle, tarkoitus asua vähintään yli puolet vuodessa veneillen, joten vaatimukset hieman erilaiset, mitä aikaisemmat veneet ovat pystyneet tarjoamaan.

        Tässä syy miksi halusin eläköityvän pariskunnan miettivän tulevaa käyttöä tarkemmin ja jollei noilla asioilla ole väliä ja veneilee kotomaassa, niin ostaa sen mikä silmää miellyttää ja yleinen arvostus kohdillaan, niin voi olla tyytyväinen ja pärjää vallan mainiosti palvelusatamissa.

        Buster sopii vallan hyvin "mökkeilijälle" jolla saari / ranta kiinteistö, huoleton nopea ja edullinen yhteys vene, itse en ole koskaan ollut edes kyydissä, joten vain mielipide.

        VPD6 olen samaa mieltä, aluksen on oltava helposti käsiteltävissä kahdestaan, näin mekin usein toimimme, mutta valintaa tehdessä itselläni myös kriteerinä tulla toimeen yksinään laiturille tulot ja lähdöt, pidän myös säännöllisesti yllä tätä taitoa.

        Edelleen sekavaa, eikä vakuuttavaa. Kaikkihan me EU-kanaville ja välimerelle menossa olemme.


      • Seakeaping
        Kommentti.vastauksista kirjoitti:

        Edelleen sekavaa, eikä vakuuttavaa. Kaikkihan me EU-kanaville ja välimerelle menossa olemme.

        Siksi esitinkin muutamia perus kysymyksiä, matkavenettä hankkivalle, että olisi voinut ottaa kantaa tulevaan tarpeeseen, koska kaikki tuskin veneilee Maarianhaminaa kauemmas "ulkomaille" ja silloin muun laiset näkökulmat ja höpinät ovat tietysti tarpeettomia.


      • VR440
        Seakeaping kirjoitti:

        Siksi esitinkin muutamia perus kysymyksiä, matkavenettä hankkivalle, että olisi voinut ottaa kantaa tulevaan tarpeeseen, koska kaikki tuskin veneilee Maarianhaminaa kauemmas "ulkomaille" ja silloin muun laiset näkökulmat ja höpinät ovat tietysti tarpeettomia.

        Nostan kyllä sinulle hattua siististä kielenkäytöstä. Tuollainen asennevammainen keskustelukumppani olisi monelta muulta saanut kuulla kunniansa.
        Hyviä veneilysäitä ja -kelejä, mihin sitten menettekin :D


      • Hilfinger.my.ass
        VR440 kirjoitti:

        Nostan kyllä sinulle hattua siististä kielenkäytöstä. Tuollainen asennevammainen keskustelukumppani olisi monelta muulta saanut kuulla kunniansa.
        Hyviä veneilysäitä ja -kelejä, mihin sitten menettekin :D

        Toinen prkleen idiootti hurraamassa toid´selle wannabeelle.


      • Apsillehengailemaan
        Hilfinger.my.ass kirjoitti:

        Toinen prkleen idiootti hurraamassa toid´selle wannabeelle.

        Kirjallisten tuotoksiesi perusteella voisi hyvinkin suositella sinulle siirtymistä noille autoilusivustoille.
        Siellä vaikuttaa olevan muitakin hengenheimolaisiasi.


      • TeroZedia
        VPD6 kirjoitti:

        Nuo mainitsemasi käytännön asiat ovat varmaan vähintään yhtä tärkeitä kuin minun ajatukset käytöstä ja sen helppoudesta.
        Minä ajattelin asiaa lähinnä veneen hankinnan ja käytön kannalta. Näitä asioita me mietimme silloin, kun olimme vähän samanlaisessa tilanteessa. Veneen olisi hyvä olla siten suuniteltu ja varusteltu, että hallinta onnistuu pääasiassa kahdestaan. Mukaavuushalu kun lisääntyy iän myötä, eikä silloin riitä että löytyy lämmitin, lämmin vesi, jääkaappi jne. Jotta veneessä viihtyy pitempiäkin aikoja, on varustelu ja tilat oltava sen mukaiset.
        Näillä pohdinnoille voit mielestäni aloittaa "eläkelläisveneen" hankintaprojektin. Uskon, että näillä palstoilla on moni ollut samanlaisessa tilanteessa ja valmiita jakamaan neuvoja ja kertomaan kokemuksia.

        yhdyn toteamukseen seakeaping nimimerkin H-pask asenteesta ja wannabe-taidoista. Hän ei tiedä veneilystä juuri yhtään mitään mitä keskusteluja olen lukenut


      • Seakeaping
        TeroZedia kirjoitti:

        yhdyn toteamukseen seakeaping nimimerkin H-pask asenteesta ja wannabe-taidoista. Hän ei tiedä veneilystä juuri yhtään mitään mitä keskusteluja olen lukenut

        : )

        Sinun vastauksestasi selvästi kuultaa laaja asiantuntemus , hienoa, jatka samaan malliin, niin pysyy taso ja antamasi informaatio korkealla moottorivene palstalla!


    • Takuuvirhevastuu

      Virhevastuu ei ole takuu. Kannattaa tutkia mitä tarkoittaa takuu ja mitä 6 kk virhevastuu .

    • Aika.koittaa.hankinnalle

      Hups! tulipas siitä ketju, eikä oikeastaan kannanottoja tuplakoneistukseen, eikä flaikkuun joista lähinnä kyse oli. Taitaa olla tämän palstan ongelma.
      Mainitaan viellä, että ei ole ensimmäinen vene, ja ihmettelen kuinka monta käsitettä voi syntyä "kelluva kesämökki" kahdelle eläköityvälle.

      • VPD6

        Minulla tuplakoneet akselivedolla. Moottorit erilliset tankkeja myöten. Mielestäni lisää toimintavarmutta ja satamissa hallinnan helppoutta. Kääntyy helposti paikallaan ja kulkee tarvittaessa sivuttainkin. Tuplakustannukset huolloista yms. tulee, mutta ainakin liukuvissa ja vähänkin vanhemmissa tuon kokoluokan veneissä taitaa olla yleensä tuplakoneet vetolaitteilla tai alseleilla. Yläohjaamo on hyvä ja etenkin nuorison suosiossa. Sieltä on myös harjoittelun jälkeen helpompaa hahmottaa veneen liikkeet ja koko satamamanoveereissa.
        Vähän historiaa, mihin minun kokemukset erilaisista matkaveneistä ja niiden sopivuudesta meidän käyttöön perustuvat. Ensimmäinen varsinainen matkavene oli 7 m Bella akselivedolla, sillä aloiteltiin vuosia, vuosia sitten. Seuraava vene oli 27 jalkainen akselilla ja sen hallinta opettelun jälkeen oli helppoa. Sillä mentiin monia vuosia. Ruokahalu kasvoi ja tilantarve, mutta seuraavassa veneessä oli moottorina VPD6 vetolaitteella. Vene oli hyvä, mutta sen hallinta akselivetoisten jälkeen oli tosi haasteellista tehokkaan DPH vetolaitteen ja sähköisen hallinnan kanssa. Silläkin opittiin liikkumaan ensimmäisen kesän monien mielenkiintoisten manoveerien jälkeen. Se ei kuitenkaan tuntunut "omalta", joten myytiin ja nyt mennään tällä vähän isommalla. Vaimo on tosi tyytyväinen ja nyt ollaan moniakin öitä samassa paikassa. Sähköä on riittänyt myös ilman maasähköä aurinkopaneelin avustamana. Tilaa on ruhtinaallisesti kahdestaa liikkua sisällä ja turvallisesti myös kansilla. Mukaan mahtuu hyvin myös "mummon mussukat". Vene on talvet ulkosäilytyksessä kotona, kuten se on aikaisemminkin ollut ed. omistajalla. Tuon kokoisen veneen siirtäminen syksyllä ja keväällä läpi kaupungin trailerilla on vähän haasteellista. Leveys ja etenkin korkeus, joka trailerin kanssa on n. 5.5 m, joten ajoreitti on katsottava huolella. Tässä minun kokemuksiani veneilystä ketjun aloittaneelle. Toivottavasti edes osasta ketjun kommenteista on teille hyötyä.


    • HitaastiKauas

      Kahdesta moottorista tulee kaksinkertainen määrä huoltoja ja huoltokustannuksia, samoin vikamahdollisuudet kaksinkertaistuvat. Tilaa kaksi konetta myös tarvitsee enemmän. Maailmalla on kymmenin tuhansin avomerillä ammattikäytössä olevia veneitä joissa on vain yksi pomminvarma moottori. Viranomaisetkin ovat siirtymässä tähän ratkaisuun. Kannattaa miettiä tätäkin puolta. Olin taannoin siirtämässä kohtuullisen kokoista jahtia valtamereltä toiselle, viikon yhtämittaisia etappeja. MTU puksutti kertaakaan yskähtämättä 360 tuntia. 25000 tunnin perushuoltoväli. Tosin nämä ratkaisut ovat käytössä vain uppoumaveneissä, jossa voidaan käyttää matalaviritteisiä lohkoja jolla saa ajaa maksimiteholla 24/7. Liukuvissa veneissä koneet ovat kireämpiä, tehoille on päivittäiset tuntirajoitukset ja luotettavuus on enemmän ongelmana. Siksi useampia koneita.

      • TäyttäHuuhaata

        Kerrotko vaikka kolme esimerkkiä joissa ”Viranomaisetkin ovat siirtymässä tähän ratkaisuun”? Minkälaisia ”päivittäisiä tuntirajoituksia” on olemassa ja missä koneissa? Miten luotettavuus on ”enemmän ongelmana” liukuvissa veneissä?


      • Seakeaping
        TäyttäHuuhaata kirjoitti:

        Kerrotko vaikka kolme esimerkkiä joissa ”Viranomaisetkin ovat siirtymässä tähän ratkaisuun”? Minkälaisia ”päivittäisiä tuntirajoituksia” on olemassa ja missä koneissa? Miten luotettavuus on ”enemmän ongelmana” liukuvissa veneissä?

        TUNTIRAJOITUKSISTA:

        Nuo tuntirajoitukset ovat ainakin VP koneissa, 1 tunti max teholla jokaista 10 tuntia kohti ja suurin matkanopeus -10% /200rmp (en tiedä onko kaikissa, malleja vaikka kuinka paljon)

        Yanmarissa v8-370hp, max teho 30 min jokaista 8 tuntia kohden ja max matkanopeus -200rmp ja sitä saa käyttää korkeintaan 9 tuntia 10 tuntia ajoa kohti.

        Omassa koneessani 380hv, max teho 1 tuntia 10 tuntia kohden ja max matkanopeus -200rmp ei aika rajoitusta.

        Samasta perus koneesta on olemassa versio heavy duty käyttöön jossa kierrokset rajoitettu 230hv ja sillä ei ole rajoituksia eli voi ottaa max tehoa 24/7.

        Luotettavuus asiaan ainoastaan, että hyvin huollettuna tuskin ongelmia kummassakaan yksi- tai kaksikonetta, jos kone, vaihteisto, akseli ja potkuri mitoitettu oikein, eikä päädytty liianpieniin koneisiin, joka on Suomessa myytyihin veneisiin tyypillistä taloudellisista syistä. Nämä konstruktiot joutuvat liian lujille ja ovat vainaita ennen aikaisesti liukunopeuksia ajettaessa matkapainoisina.

        On olemassa paljon aluksia yhdellä koneella ja se ei ole ongelma, kuin korkeintaan kaksikoneisten omistajille, jotka haluavat uskotella itselleen kaiken maailman pelkoja koneen pettämisestä saaristo-rannikko alueilla, jossa riski vs apu on mitätön.

        Entäs helikopterit ja yksikoneiset potkurikoneet, miten kukaan niillä uskaltaa liikua.

        Manööverit ovat yksinkertaisia kummallakin, kun oppii ja lisävarusteita käytetään molemmissa usein keula ja peräpotkuri käytössä.

        Tässä Princess 35 video pätkä jossa nähdään kaksikoneisen huonoja puolia, jos olisi ollut vetolaite epäilisin matkan katkeavan akseleiden vääntyessä, Itämerellä paljon epämääräisiä kalastus virityksiä ja riski ajaa niihin on todellinen, ja kelluu siellä jätesäkkejä ja kaiken maailman muuta ryjää, yksikoneisessa akseli ja potkuri on verrattain suojassa vs kaksikone asennus, itselläni asennettu kyseinen köysileikkuri.
        https://www.youtube.com/watch?v=mftNvcKv3jE

        Toisena videona testi eri leikkureista mitä myynnissä, mielen kiintoista, kun syötetään eri materiaaleja, hyvä käytännön testi.

        https://www.youtube.com/watch?v=JImiuemabIY

        Toivottavasti, en taas aiheuttanut mielipahaa sinulle eri nimimerkkiesi taakse.


      • nähtyOnMateriaalivikoja

        Pomminvarmoja moottoreita ei ole, kaikki voi särkyä huollosta riippumatta, lähes uusi laatumoottorikin, vaikka ei koskaan olisi ajettu maksimitehoilla.


    • VPD6

      Tänne kommentteja kirjoittaneet kuulisivat varmaan mielellään alkuperäisen viestin laittaneen ajatuksia asiasta. Mitä mieltä näistä kokemuksista ja mielipiteistä? Onko näistä mitään hyötyä projektissasi? Täällä käsitelty pelkästään puoliliukuvia tai liukuvia kasimoottorisia veneitä ja niiden ominaisuuksia. Onko nuo teidän toivomia vai katsotteko kenties uppoamarunkoisia. Niissä löytyy yläohjaamollisia, mutta tosi vähän kahdella koneella. Budjetin suuruus kertoo myös jotakin tänne kommentteja kirjoittaneille. Onko asia kenties vasta "haaveilua" asteella?
      Jäämme kuulolle .

      • Aika.koittaa.hankinnalle

        Noita käsityksiä mukava lukea, ja aika pitkälle sanoisin tuntuu olevan omaa käsitystäni vastaavaa. Mikä vene sinulla on? Mikäli mahdollista kertoa anonyymius säilyttäen.
        Omat must-jutut;
        Kaksi moottoria, akselivedolla.
        Flybridge saisi olla "iso" (myös sisäohjaus)
        mieluiten kaksi kaksi midcabiä.
        Pentry salongissa.
        Max. nopeus vähintään 15 kn.
        Uusi tai käytettty, mahdollisesti Custom made sisutuksella,
        koska ei ole tullut tyydyttävää sisustusratkaisua vastaan.
        Max. koko 42 ft.


      • Aika.koittaa.hankinnalle
        Aika.koittaa.hankinnalle kirjoitti:

        Noita käsityksiä mukava lukea, ja aika pitkälle sanoisin tuntuu olevan omaa käsitystäni vastaavaa. Mikä vene sinulla on? Mikäli mahdollista kertoa anonyymius säilyttäen.
        Omat must-jutut;
        Kaksi moottoria, akselivedolla.
        Flybridge saisi olla "iso" (myös sisäohjaus)
        mieluiten kaksi kaksi midcabiä.
        Pentry salongissa.
        Max. nopeus vähintään 15 kn.
        Uusi tai käytettty, mahdollisesti Custom made sisutuksella,
        koska ei ole tullut tyydyttävää sisustusratkaisua vastaan.
        Max. koko 42 ft.

        Tuossa linkissä yksi mielessä ollut, josko aihiona jossa moottorit, akselit ja lasitukset paikalle asennettuna toisi Suomeen ja teettäisi täällä valmiiksi. Koko vene taitaa kyllä tulla halvemmaksi teettää Englannissa. No, yksi ajatus joka on muhinut vuoden verran.
        Kokoahan tuossa on muutama ft. enemmän . . .

        http://www.yachtworld.com/boats/2017/Sunquest-44-New-Build-2921682/#.WnLs7FRl-00


      • VPD6
        Aika.koittaa.hankinnalle kirjoitti:

        Noita käsityksiä mukava lukea, ja aika pitkälle sanoisin tuntuu olevan omaa käsitystäni vastaavaa. Mikä vene sinulla on? Mikäli mahdollista kertoa anonyymius säilyttäen.
        Omat must-jutut;
        Kaksi moottoria, akselivedolla.
        Flybridge saisi olla "iso" (myös sisäohjaus)
        mieluiten kaksi kaksi midcabiä.
        Pentry salongissa.
        Max. nopeus vähintään 15 kn.
        Uusi tai käytettty, mahdollisesti Custom made sisutuksella,
        koska ei ole tullut tyydyttävää sisustusratkaisua vastaan.
        Max. koko 42 ft.

        Meillä vähän vanhempi englantilainen Princess 35 vene, jossa 2 kpl VP KAMD 43 konetta. Painoa n. 8,5 tn. On varsin tukeva ja merikelpoinen. Menee mm. autopilotilla suoraan kuin juna. Pääasiassa matkavauhtimme n. 8 kt, jolloin koneissa 2000 r/ min, tai n. 20 kt, jolloin koneissa n. 3000 r/min. max 26 kt. Vene ei ole ns. tuontivene, vaan suomi -vene., joka tilattu uutena Suomeen ja varusteltu ensimmäisen ostajan toiveiden mukaan. Tunteja koneissa n. 1200. Varustelua on päivitetty tähän päivään, uusittu mm. navigointilaitteisto, lämmitin, jääkaappi, kaasuliesi/uuni, kaikki sohvien verhoiltu ym. ja on mielestäni varsin kattava. Löytyy mm. lämpimän ilman puhallus tuulilasille, jota ei ole yleensä englantiin tai Keski-Eurooppaan tehdyissä veneissä. Joku on varmaan toista mieltä mm. veneestä, mutta meidän tarpeisiin vene on koon, tilojen, varustelujen ja hallinna helppouden suhteen varsin sopiva "eläkeläisvene".


      • Seakeaping
        Aika.koittaa.hankinnalle kirjoitti:

        Tuossa linkissä yksi mielessä ollut, josko aihiona jossa moottorit, akselit ja lasitukset paikalle asennettuna toisi Suomeen ja teettäisi täällä valmiiksi. Koko vene taitaa kyllä tulla halvemmaksi teettää Englannissa. No, yksi ajatus joka on muhinut vuoden verran.
        Kokoahan tuossa on muutama ft. enemmän . . .

        http://www.yachtworld.com/boats/2017/Sunquest-44-New-Build-2921682/#.WnLs7FRl-00

        Voisi olla ihan hyvä projekti, jos unohtaa taloudelliset seikat. Ehkä kannattavampaa ostaa edullinen vähänkäytetty vanhempi vene sisustaltaan kompromissi, josta sitten on mahdollisuus helpommin päästä eroon ja normaali arvonalennuksilla ja mahdollisesti muokata jotain ratkaisuja oman oloiseksi.

        Tuohon palaa vielä rutkasti euroja, ennen merelle pääsyä, ehkäpä 2 x, kuin hyvä 40" jalkainen Euroopassa / Suomessa maksaa toimivana pakettina.

        Mitä arvelet rahaa palavan tuohon runkoon lisäksi, että olisi mieleinen ja merikelpoinen ja varusteltu?


      • Aika.koittaa.hankinnalle
        Seakeaping kirjoitti:

        Voisi olla ihan hyvä projekti, jos unohtaa taloudelliset seikat. Ehkä kannattavampaa ostaa edullinen vähänkäytetty vanhempi vene sisustaltaan kompromissi, josta sitten on mahdollisuus helpommin päästä eroon ja normaali arvonalennuksilla ja mahdollisesti muokata jotain ratkaisuja oman oloiseksi.

        Tuohon palaa vielä rutkasti euroja, ennen merelle pääsyä, ehkäpä 2 x, kuin hyvä 40" jalkainen Euroopassa / Suomessa maksaa toimivana pakettina.

        Mitä arvelet rahaa palavan tuohon runkoon lisäksi, että olisi mieleinen ja merikelpoinen ja varusteltu?

        Halua sisutuksen kompromisseihin ei oikein ole, ja koska kyse on eläkepäivien ilosta omaan käyttöön, jälkipolvi tehkööt sillä mitä sitten tykkäävät, jos ei käyttö kiinnosta.
        Arvonalennukset ja "business" eivät tuossa tapauksessa kiinnosta, sitä on vuosikymmenet jo tehty riittävästi.

        Sain asiaa vietyä vihdoinkin eteenpäin, ja pyysin hinta.-arviota ja se tuli eilen sp:llä Englannista. Yanmarin 2 x 440 hp;n akselivedolla ja täysin varustettuna Garminin navigointi elektroniikalla, kandella ilmastointilaitteistolla - ja lämmityslaitteella, 1 x generaattori, 2 x ankkuripeli, keula ja peräpotkurit yms. sisutettuna ja verhoiltuna. Hinta-arvio n. 440.000,- €

        Itse veikkaisin rahaa menevän realistisesti n. 500.000 € Garminit Furunoihin vaihdettuna ja haluamillamme lisä-käyttö elektroniikalla. ja sisutusmateriaaleilla. Jumalattomasti rahaa, mutta se olisi silloin juuri sellainen kun haluamme.


      • Seakeaping
        Aika.koittaa.hankinnalle kirjoitti:

        Halua sisutuksen kompromisseihin ei oikein ole, ja koska kyse on eläkepäivien ilosta omaan käyttöön, jälkipolvi tehkööt sillä mitä sitten tykkäävät, jos ei käyttö kiinnosta.
        Arvonalennukset ja "business" eivät tuossa tapauksessa kiinnosta, sitä on vuosikymmenet jo tehty riittävästi.

        Sain asiaa vietyä vihdoinkin eteenpäin, ja pyysin hinta.-arviota ja se tuli eilen sp:llä Englannista. Yanmarin 2 x 440 hp;n akselivedolla ja täysin varustettuna Garminin navigointi elektroniikalla, kandella ilmastointilaitteistolla - ja lämmityslaitteella, 1 x generaattori, 2 x ankkuripeli, keula ja peräpotkurit yms. sisutettuna ja verhoiltuna. Hinta-arvio n. 440.000,- €

        Itse veikkaisin rahaa menevän realistisesti n. 500.000 € Garminit Furunoihin vaihdettuna ja haluamillamme lisä-käyttö elektroniikalla. ja sisutusmateriaaleilla. Jumalattomasti rahaa, mutta se olisi silloin juuri sellainen kun haluamme.

        ok, ymmärrän näkökulmasi jolloin hanke kannattaa. Hinta vaikuttaa realistiselta jos se pitää, sopimuksilla luonnollisesti suojaat vedätyksen.

        Jos lähdet tähän hankkeeseen kannattaa palkata oma tekninen vene tarkastaja valvomaan veneen asennuksia ja rakentelua ja turvaamaan projektin onnistumisen, se on varmasti hintansa väärtti, koska projektissa on useita todella vaativia asennuksia, niin hyvä että joku valvoo toimintaa, sinun etua ajatellen. Tarkastajan ei tarvitse olla läsnä kokoajan, mutta aina, kun jotain merkittävämpää tehty, esim koneasennus ja akselilinja.

        Tsemppiä unelmasi toteutukseen!


      • Seakeaping
        Seakeaping kirjoitti:

        ok, ymmärrän näkökulmasi jolloin hanke kannattaa. Hinta vaikuttaa realistiselta jos se pitää, sopimuksilla luonnollisesti suojaat vedätyksen.

        Jos lähdet tähän hankkeeseen kannattaa palkata oma tekninen vene tarkastaja valvomaan veneen asennuksia ja rakentelua ja turvaamaan projektin onnistumisen, se on varmasti hintansa väärtti, koska projektissa on useita todella vaativia asennuksia, niin hyvä että joku valvoo toimintaa, sinun etua ajatellen. Tarkastajan ei tarvitse olla läsnä kokoajan, mutta aina, kun jotain merkittävämpää tehty, esim koneasennus ja akselilinja.

        Tsemppiä unelmasi toteutukseen!

        Tältä löydät noita tarkastajia, klikkaa kartalta alue jossa kohde sijaitsee. http://www.noblemarine.co.uk/surveyors.php3
        Osa noista tarkastajista tekee uudisrakennus valvontaa "Marine Project Supervision" "supervision new build" jne. nimikkeillä.

        Tässä esimerkki tarkastajasta tällaisiin projekteihin http://www.awbyrdesurveys.com/marine-survey-types/marine-project-supervision/

        Kannattaa käyttää jo rungon tarkastukseen, että kurantti. Eivät ole mahdottoman hintaisia tuollainen rungon tsekkaus voisi olla luokkaa 150-200 puntaa, jos paikallinen, eikä aikaa kulu matkusteluun.


    • ennustuspallo

      Kunhan diesel autot tulevina vuosina vähenee ja polttoaineen hinta vain nousee valtiovallan päätöksin, alkaa 20 vuotta vanhojen ylihintaisten "high power" diesel katiskojen omistajien ihmettely miten halutessa omistuksesta pääsisi eroon kun kenellekään ei kotimaassa kelpaa ja muualta Euroopasta ei kiinnosta tulla takapajulasta hakemaan..

      • Hiukan.outo

        Tuo vaikuttaa hiukan katkeroituneen ja kateellisen avautumiselta.


      • sdfghjklkjhbvc

        Dieselautojen väheneminen laskee öljyn hintaa, kuten kaikki muukin öljyn kulutusta pienentävä tekijä. Tämä suuntaus on jo nähtävissä.


      • satalitraatunnissa

        kohta pääsee säästämään kun kääntää kaasukahvan pohjaan


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      78
      3915
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      3042
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2980
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2818
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      24
      2774
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2515
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      283
      2357
    8. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      220
      2054
    9. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1977
    10. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      44
      1937
    Aihe