Kesämökki vuokratontilla

Kaupunkilaisnainen

Kuolinpesältä on omistukseeni siirtynyt maavuokralainen: jolla on kesämökki vuokra-aika 30 vuotta, josta puolet käytetty.

Vuokralainen on itse rakentanut rakennukset vuokratontille ja sekä hakenut kiinnityksen maaomistajan isoon kantatilaan.
Nyt odotettava ajan kulumista, mutta entä sen jälkeen? Maanomistaja ei ole halukas enää jatkamaan vuokrasopimusta, muttaonko tällä kiinnitys sanalla jokin merkitys.
Myydä voin tontin hänelle, mutta voi olla ettei hinnasta päästä sopimukseen.

5

1434

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viisitoistakesää

      Vähän vaikea ymmärtää, kirjoitatko itsestäsi kolmannessa persoonassa, jos ymmärsin oikein olet vuokranantaja, kuvittelisin että vuokralainen on rakentanut mökkinsä itse ja hakenut rakennuslainaansa kiinnitykset pankilta mökkiään vastaan, jos näin, kiinnityksellä ei ole sinulle merkitystä.

      • Selitys

        Minäkin ymmärrän, että mökin rakentajan mökkilainan vakuutena saattaa olla rakennettu mökki.
        Sitä en ymmärrä, miten vuokramaalla olevan mökin omistajalla voi olla kiinnitys "maanomistajan isoon kantatilaan", ellei hän ole itse se maanomistaja.

        Tietääkseni vain itse omistamaansa omaisuutta voi käyttää vakuutena kiinnelainassa.

        Vastatakseen kysymykseen pitäisi tietää, onko vuokramaa osa kantatilaa tai siitä lohkottu. kuka omistaa minkä osan maista, ja kellä siis on oikeus myydä mökin vuokramaa vuokraajalle.

        Lisäksi asiaan vaikuttavat perunkirja: onko omaisuus jaettu ja loppuselvitys verottajalle tehty?
        Jakamattoman pesän osakas ei voi myydä mitään pesästä tai sopia mitään siihen kuuluvaa asiaa yksinään, ilman muiden pesän osakkaiden suostumusta.


    • Oletkotyhmä

      Et voi myydä omistajan maata.

    • Monimutkaista

      Eli onko niin, että tämä ns. vuokralainen on aikaisemmin ollut kuolinpesän osakas, vai miten ihmeessä hän on voinut kantatilaa kiinnittää? Jos on ollut, niin kiinnitys on voimassa niin kauan kunnes kiinnityksen velka on maksettu, tai velkaan hankitaan toinen kiinnitys tai takaus.

    • Lautakasajuristi

      Kyseessä on vuokraoikeuden kiinnitys, jolla vuokraus tulee merkityksi maarekisteriin.

      Vuokra-ajan päättyessä on useampikin vaihtoehto.

      1. Tehdään uusi vuokrasopimus.
      2. Uutta vuokrasopimusta ei tehdä ja vuokralainen siirtää rakennuksensa muualle.
      3. Vuokranantaja ostaa rakennukset.
      4. Vuokralainen hylkää rakennukset tontille. (kysy neuvoa lakimieheltä ettei tule ongelmia).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1582
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1349
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1192
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1169
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      38
      1020
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      818
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      805
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      686
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      182
      676
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      634
    Aihe