Eutanasia työttömälle?

Kelasossun.asiakas

Viime toukokuusta olen ollut työttömänä. Haastatteluunkin pääseminen on vaikeaa. Vain muutamia kertoja olen onnistunut pääsemään haastatteluun, ja tammikuun lopussa olin pop-uo-katurekryssä. En onnistu saamaan töitä.

Minulla on mielenterveysongelma ja sosiaalisia vaikeuksia. Seurakunnassakin mua inhotaan, koska olen työtön, pian olen pitkäaikaistyötön. :(

Voi olla että olen työtön loppuelämäni. Eläkettä/kuntoutustukea en tule saamaan, sairaspäivärahat eivät oikein mene läpi.

Mitä ajattelette, onko pitkäaikaistyöttömän, joka ei pysty toteuttamaan aktiivimalleja, parempi ottaa eutanasia? Entä miten suhtaudutte seurakunnassa käyvään kelasossupummiin, onko välttely yleistä?

50

609

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitä töitä haet❓

    • Kelasossun.asiakas

      Olen hakenut monenlaisia töitä. Haastatteluihin pääsin kesällä promoottorihommaan, syyskuussa fast food-paikkaan ja marraskuussa muuttofirmaan. Pop-up-rekryssä juttelin kaupallisen ja horeca-alojen hr-henkilöiden kanssa.

      • Olen ihan varma, että sinä saat kyllä töitä. Jatka samaan malliin, tsemppiä‼️


      • tsemppiävaan

        Jos aloittajalla on sosiaalisten tilanteiden vaikeuksia niin noi on vääriä hommia, anteeksi rehellinen vastaukseni. Muuttohommat on ryhmätyötä ja aika vaativaa aspaa, samoin promoottorin on oltava sosiaalisilta taidoiltaan normaalia fiksumpi.


        Ehkä te-toimistossa osattais auttaa. Oletko siivoustyötä hakenut?


    • Miten suhtaudun seurakunnassa käyvään ihmiseen....toivottavasti että suhtudun niin kuin toivoisin toisten suhtautuvan itseeni.

    • mrslilliz

      Aloittajan kannattaa muuttaa isompaan kaupunkiin. Pk-seudulta löytyy varmasti töitä.

      • Pk-seudulta löytyy töitä, mutta ei huokeahintaisia vuokrakämppiä. Sitten jos on sosiaalisten tilanteiden pelkoa ja mielenterveysongelmia, niin Pk-seutu ei ole sovelian.
        Joku mainitsi siivoamisen. Se on hyvin pitkälle itaenäistä työtä, mutta voi olla fyysisesti raskasta. Mutta jos muuttohommiin on hakenut, niin uskoisin, että fyysisesti jaksaisit siivoushommia.
        Toivottavasti löydät jotain sopivaa. Tsemppiä.


      • Jean-Pierre.Kusela kirjoitti:

        Pk-seudulta löytyy töitä, mutta ei huokeahintaisia vuokrakämppiä. Sitten jos on sosiaalisten tilanteiden pelkoa ja mielenterveysongelmia, niin Pk-seutu ei ole sovelian.
        Joku mainitsi siivoamisen. Se on hyvin pitkälle itaenäistä työtä, mutta voi olla fyysisesti raskasta. Mutta jos muuttohommiin on hakenut, niin uskoisin, että fyysisesti jaksaisit siivoushommia.
        Toivottavasti löydät jotain sopivaa. Tsemppiä.

        Toimistojen siivoamiaet ovat kevyttä ja siistiä hommaa.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Toimistojen siivoamiaet ovat kevyttä ja siistiä hommaa.

        Niin monesti onkin. Kirjoitinkin, että voi olla raskasta hommaa. Koskee myös toimistosiivoamista, jos se on iso työpaikka. En tarkalleen tiedä, koska en niitä hommia ole tehnyt.


      • Jean-Pierre.Kusela kirjoitti:

        Niin monesti onkin. Kirjoitinkin, että voi olla raskasta hommaa. Koskee myös toimistosiivoamista, jos se on iso työpaikka. En tarkalleen tiedä, koska en niitä hommia ole tehnyt.

        Meillä on monen sadan henkilön toimitila ja hyvin siististi se siivoaminen siellä näyttää käyvän työpäivän lomassa.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Meillä on monen sadan henkilön toimitila ja hyvin siististi se siivoaminen siellä näyttää käyvän työpäivän lomassa.

        Moni asia näyttää helpolta ja kevyeltä olematta sitä.


      • Toimistosiivous on kevyttä ja siistiä missä mielessä?


      • Jean-Pierre.Kusela kirjoitti:

        Moni asia näyttää helpolta ja kevyeltä olematta sitä.

        Totta tuokin. Mutta nyt mun on laitettava nahkat silmille koska aamulla on tärkeä neuvottelu. Moi!


      • Jean-Pierre.Kusela kirjoitti:

        Niin monesti onkin. Kirjoitinkin, että voi olla raskasta hommaa. Koskee myös toimistosiivoamista, jos se on iso työpaikka. En tarkalleen tiedä, koska en niitä hommia ole tehnyt.

        "En tarkalleen tiedä, koska en niitä hommia ole tehnyt. "

        Taitaa montaa muutakin vaivata tietämättömyys. Ei tämän ajan puhdistupalvelu ammattilaisen työ ole niin yksinkertaista kuin luullaan. Kyllä vaan sitä ammattitaitoa tarvitaan. Toki voi päästä ehkä harjoittelemaan ja kokeilemaan, mutta oikea siivoustyö vaatii monipuolista osaamista.

        Vaikka itse olen nuorena siivoustyötä tehnyt, niin kyllä vain tiedot ovat jo niin vanhentuneita, etten osaisi ilman koulutusta niitä enää tehdä. Koneet, laittee, aineet sekä menetelmät ovat muuttuneen niin paljon.


    • kauanuskossa

      Olen hellari ja asun paikkakunnalla jossa työttömyyslukemat ovat korkeat. En ole kokenut koskaan syrjintään srk:n taholta ollessani työtön. Se on ollut jopa voimavara ja olen saanut hyödyntää aikaan vapaaehtoistöissä. Älä nyt kuolemaa ajattele. Sinulla on Jumalan antama ja tehtävä täällä, olit sitten palkkatöissä, saikulla tai työttömänä.

    • rauhaasinne

      Työ tulee sitten vastaan ajallaan jos on tullakseen Opettelet hakemaan yhteiskunnan kaikkia tukia etkä edes ajattele töitä niin ei panta kiristä.

    • enluottaisiviranomaisiin

      Kyllä ne pian keksivät sen romutuspalkkion. Ensin autot, sitten kodit, sitten..

      • Kyllähän se alkaa pikkuhiljaa siltä tuntua, että "romutuspalkkioita" annetaan siitä, kun "vääränlaiset" ihmiset eivät kelpaa mihinkään.


    • Mietit siis itsemurha, et kuitenkaan työttömyyden takia, vaan sen takia, miten muut ihmiset – jos heitä nyt ihmisiksi kehtaa kutsua – sinuun suhtautuvat. Työttömiin kohdistuva vihapuhe kantaa hedelmää.

    • Espool

      Aloittaja, muuta pk-seudulle.

      Helsingistä saisit varmasti töitä. Älä nyt vaan mitään itsemurhaa ajattele, rohkeasti lähdet isompaan kaupunkiin.

      • ihmettyyttt

        Helsingissä on enemmän työttömii kuin tampereella taikka turussa?


      • Espool

        Pk-seudulla eniten avoimia työpaikkoja, jotka sopivat vähän koulutetuille, kuten aloittajalle. Muutenkin eniten työpaikkoja pk-seudulla. Olen varma, että tämänkin keskustelun aloittaja saisi työtä Helsingistä, jos vain uskaltaisi muuttaa.


      • ei.aina.helppoa
        Espool kirjoitti:

        Pk-seudulla eniten avoimia työpaikkoja, jotka sopivat vähän koulutetuille, kuten aloittajalle. Muutenkin eniten työpaikkoja pk-seudulla. Olen varma, että tämänkin keskustelun aloittaja saisi työtä Helsingistä, jos vain uskaltaisi muuttaa.

        Joo, palkka netto 1500,- vuokra 800, takuut 1600 muuttokustannukset.


      • Espool kirjoitti:

        Pk-seudulla eniten avoimia työpaikkoja, jotka sopivat vähän koulutetuille, kuten aloittajalle. Muutenkin eniten työpaikkoja pk-seudulla. Olen varma, että tämänkin keskustelun aloittaja saisi työtä Helsingistä, jos vain uskaltaisi muuttaa.

        Huokean vuokra-asunnon löytäminen, toiselta paikkakunnalta tullessa, on todella vaikeaa nimenomaan pk-seudulla. Mitä sen suhteen aloittajalle ehdottaisit?


      • Jean-Pierre.Kusela kirjoitti:

        Huokean vuokra-asunnon löytäminen, toiselta paikkakunnalta tullessa, on todella vaikeaa nimenomaan pk-seudulla. Mitä sen suhteen aloittajalle ehdottaisit?

        Kimppakämppä.


      • kalleeta.on
        usko.vainen kirjoitti:

        Kimppakämppä.

        Perheettömälle joo. Ne vaan on yleensä opiskelijayhteisöjä.

        Leipäjonoihin täällä ihmisiä ajaakin just toi asumisen hinta. Yksiö voi maksaa 800-1000 ja jopa yli. Sit jos on huono palka niin ei auta paljoo asumistukikaan kun ei huomioida yksinasuvalla kun joku 400. Jos vuokra on vaikka 900 niin ite saa maksa 700. On siinä siivoojalla maksamista.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Kimppakämppä.

        Kimppakämppää henkilölle jolla on sosiaalisia vaikeuksia?


      • kalleeta.on kirjoitti:

        Perheettömälle joo. Ne vaan on yleensä opiskelijayhteisöjä.

        Leipäjonoihin täällä ihmisiä ajaakin just toi asumisen hinta. Yksiö voi maksaa 800-1000 ja jopa yli. Sit jos on huono palka niin ei auta paljoo asumistukikaan kun ei huomioida yksinasuvalla kun joku 400. Jos vuokra on vaikka 900 niin ite saa maksa 700. On siinä siivoojalla maksamista.

        Ei tarvitse asua keskustassa. Hyvin yhteyksien päästä saa yksiön tai kaksion 700-800 eurolla. Yksiöt on suhteessa kalliita jos on joku kaveri niin kaksion vuokraaminen on edullisempaa.
        Ja jos on vaikka 3 tai 4 kaverusta niin kolmion tai neliön saa jo1100- 1400 eurolla ja henkeä kohti ei tule kuin 300 euron molemmin puolin.


      • Jean-Pierre.Kusela kirjoitti:

        Kimppakämppää henkilölle jolla on sosiaalisia vaikeuksia?

        Se voi olla hyväkin juttu.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Se voi olla hyväkin juttu.

        Sosialisten tilanteiden harjoitteluussa? No ei.


      • Jean-Pierre.Kusela kirjoitti:

        Sosialisten tilanteiden harjoitteluussa? No ei.

        Eristäytyminen eristää vielä enemmän ja pysyvämmin.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Eristäytyminen eristää vielä enemmän ja pysyvämmin.

        Kyllä, mutta kimppakämppäkaverit ovat ja olettavat olevansa kimppakämppäkavereita, ei terapeutteja tai sosiaalityöntekijöitä.
        Kai onnistuminen riippuu siitä minkälaisia ne muut asukkaat ovat. Toisille tuntemattomat ihmiset ovat aina arpapeliä ja mikäli on jotain ongelmia, niin se ei valitettavasti auta kimppakaverikämppä hankinnassa.
        Voithan sinä ottaa hänet kimppakämppäkaveriksi.


      • Jean-Pierre.Kusela kirjoitti:

        Kyllä, mutta kimppakämppäkaverit ovat ja olettavat olevansa kimppakämppäkavereita, ei terapeutteja tai sosiaalityöntekijöitä.
        Kai onnistuminen riippuu siitä minkälaisia ne muut asukkaat ovat. Toisille tuntemattomat ihmiset ovat aina arpapeliä ja mikäli on jotain ongelmia, niin se ei valitettavasti auta kimppakaverikämppä hankinnassa.
        Voithan sinä ottaa hänet kimppakämppäkaveriksi.

        Ei yhteiset keittiö ja wc-tilat velvoita terapoimaan toista.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Ei yhteiset keittiö ja wc-tilat velvoita terapoimaan toista.

        Luitko mitä ap tuossa alempana kirjoitti?
        "kimppakämppä on sekä muille että mulle liian haastavaa, jos mä semmoseen menisin. "


      • Jean-Pierre.Kusela kirjoitti:

        Luitko mitä ap tuossa alempana kirjoitti?
        "kimppakämppä on sekä muille että mulle liian haastavaa, jos mä semmoseen menisin. "

        Ihmisen pitää joustaa ja voittaa haasteet 🤗


      • usko.vainen kirjoitti:

        Ihmisen pitää joustaa ja voittaa haasteet 🤗

        Sano tuo ap:lle tuossa alempana.


      • Jean-Pierre.Kusela kirjoitti:

        Sano tuo ap:lle tuossa alempana.

        Eiköhän hän lue tuonkin.


      • kimppakämppä
        usko.vainen kirjoitti:

        Ihmisen pitää joustaa ja voittaa haasteet 🤗

        Asun itse nuorten aikuisten kimppakämpässä. En ole mikään sosiaaliterapeutti, eikä mielenterveys ongelmaisia pitäisi laittaa kimppakämppiin. Heille on ihan omat asuntolat.

        En myöskään haluaisis mielenterveys potilasta työkaveriksi keittiötyöhön suurkeittiössä tai tekemään muuttoani. Ap:n kannattaisi tehdä vaikka vapaaehtoistyötä seurakunnassa. Ei sosiaali rajoitteisesta ehkä ole normaaliin työhön, enemmän heistä on haittaa normaalissa työpaikoissa.


      • kimppakämppä kirjoitti:

        Asun itse nuorten aikuisten kimppakämpässä. En ole mikään sosiaaliterapeutti, eikä mielenterveys ongelmaisia pitäisi laittaa kimppakämppiin. Heille on ihan omat asuntolat.

        En myöskään haluaisis mielenterveys potilasta työkaveriksi keittiötyöhön suurkeittiössä tai tekemään muuttoani. Ap:n kannattaisi tehdä vaikka vapaaehtoistyötä seurakunnassa. Ei sosiaali rajoitteisesta ehkä ole normaaliin työhön, enemmän heistä on haittaa normaalissa työpaikoissa.

        Älä maalaile piruja seinille. Valtaosa ihmisistä on ihan terveitä.


      • kimppakämppä kirjoitti:

        Asun itse nuorten aikuisten kimppakämpässä. En ole mikään sosiaaliterapeutti, eikä mielenterveys ongelmaisia pitäisi laittaa kimppakämppiin. Heille on ihan omat asuntolat.

        En myöskään haluaisis mielenterveys potilasta työkaveriksi keittiötyöhön suurkeittiössä tai tekemään muuttoani. Ap:n kannattaisi tehdä vaikka vapaaehtoistyötä seurakunnassa. Ei sosiaali rajoitteisesta ehkä ole normaaliin työhön, enemmän heistä on haittaa normaalissa työpaikoissa.

        Eiköhän tuokin riipu hyvin pitkälti siitä, millaisesta metnaaliongelmasta on kyse? Kyllä se normaali työpaikka tukien avulla on parasta kuntoutusta.


    • Kelasossun.asiakas

      Keskustelu lähti vähän sivuraiteille. Asun jo pk-seudulla yksiössä, kimppakämppä on sekä muille että mulle liian haastavaa, jos mä semmoseen menisin. Mihinkään 700-800 euron kotiin eivät toimeentulotuet ymmärrettävästi riitä, vaikken ole muualta muuttamassa. Ihan sivuhuomautuksena.

      Kysymys oli siis se että pitäisiköhän ottaa eutanasia kun en töitä saa.

      Niin, siivoushommia ei mun iho kestä. Mt-ongelmien ja sosiaalisten vaikeuksien lisäksi on iho-ongelmia. Eutanasiakamaa siis.

      • Yksi.kysymys

        Miksi tarvitset avustettua kuolemaa?


      • Yksi.kysymys kirjoitti:

        Miksi tarvitset avustettua kuolemaa?

        Ei hän sitä tarvitse mutta hallitus tarvitsisi kyllä mielestään muutaman kymmenen tuhannen ihmisen eutanasiaa.


      • KTS kirjoitti:

        Ei hän sitä tarvitse mutta hallitus tarvitsisi kyllä mielestään muutaman kymmenen tuhannen ihmisen eutanasiaa.

        Mielenkiinnolla seuraan, lähtevätkö nämä käppyrät http://findikaattori.fi/fi/10 nousuun tämän hallituksen aikana. Hallitus aloitti 2015, itsemurhien määrä kasvoi jonkin verran vuonna 2016. Viime vuoden lukuja ei liene vielä saatavilla.


      • herrens_tiggare kirjoitti:

        Mielenkiinnolla seuraan, lähtevätkö nämä käppyrät http://findikaattori.fi/fi/10 nousuun tämän hallituksen aikana. Hallitus aloitti 2015, itsemurhien määrä kasvoi jonkin verran vuonna 2016. Viime vuoden lukuja ei liene vielä saatavilla.

        Todelliset lukemat ovat suurempia. Rekkaa päin ajaneita ei läheskään aina merkitä itsemurhiksi.


      • "Kysymys oli siis se että pitäisiköhän ottaa eutanasia kun en töitä saa."

        Ei todellakaan. Saattaa olla että osa hallituksesta siitä tykkäisi, mutta normaalit ihmiset eivät moista edes ajattele.


    • Vapaaehtoinen eutanasia pitkäaikasityöttömille olisi hyvä ratkaisu. Valtio kustantakoon aineet.

    • ”Mitä ajattelette, onko pitkäaikaistyöttömän, joka ei pysty toteuttamaan aktiivimalleja, parempi ottaa eutanasia?”

      Kieltämättä tuollaiseen ajatteluun nyt ihmisiä koetetaan ahdistaa. Ikään kuin vain terveillä ja taitavilla olisi oikeus elää. Tämä on sitä raaistavaa arvomaailmaa, johon nyt ihmisiä yritetään johdatella.

      Jokaisella on oikeus elämään. Ihan ihmisarvoiseen elämään. Hyvässä yhteiskunnassa jokaisella on paikkansa, ja tehtävänsä – vaikutti se sitten joidenkin mielestä miten vähäpätöiseltä tahansa.

      Et ole yksi sen ongelman kanssa, ettei elämä ole sujunut määrättyjen kaavojen kautta. Monella on mm. erilaisia sosiaalisia ongelmia, jotka estävät melkoisen määrän mm. työ tai harrastustoimintaa. Kun ei tule hyväksytyksi oikein mihinkään, niin vähemmästäkin se itsetunto alkaa laskea ja homma ei kun vaikeutuu.

      Mielenterveysongelmatkin on jokaisella omanlaisiaan, joten ketään ei tässäkään voi laittaa yhteen nippuun. Olemassa on kyllä töitä, mutta erittäin vähän. Harva työnantaja haluaa luoda sosiaalisia työpaikkoja, joissa on sitä tukea ja ohjausta riittävästi. Yleensä niitä on enemmän kehitysvammapuolella, mutta jonkun verran myös joissakin järjestöissä.

      Kuntouttava työtoiminta on yksi ratkaisu, tosin siitä ei palkkaa saa. Nekin ovat määräaikaisia, joten parin vuoden välein joutuu olemaan pitkän aikaa työtön, jotta voisi päästä tällaiseen mukaan. Ikä on toinen ratkaiseva tekijä, jos sitä on yli 50v ei näihinkään paikkoihin oikein oteta.

      Joskus pienissä yrityksissä löytyy työtehtäviä, jotka voi profiloida aina henkilön mukaan. Näiden löytyminen vaatii vain melkoisesti työtä sekä apua niiltä tahoilta, jotka tuntevat paikkakunnan yrityskentän hyvin. Ei siis TE -toimistoissa.

      ”Eläkettä/kuntoutustukea en tule saamaan, sairaspäivärahat eivät oikein mene läpi. ”

      Meillä on myös suuri joukko työkyvyttömiä, jotka ovat tuossa byrokratian rumbassa. Pääsääntöisesti työkyvyttömyyseläkkeet hylätään aina ensimmäisellä kierroksella. Ja sitähän ei voi hakea, ellei ole riittävästi sairaspäivärahakausia. Nämä tippuvat ”työttömiksi” ja joutuvat aktivointitoimenpiteiden kohteiksi. Heillä ei ole mitään mahdollisuuksia päästä töihin.

      Ennen oli enemmän mahdollisuuksia saada profiloituja työpaikkoja, nyt kun ”tehokkuus ja tuottavuus” ovat niitä kovia arvoja, niin näitä on todella vähän.

      Eikä tätä asiaa auta se, että alistuu näiden kovien arvojen vietäväksi. Kun tietää, ettei ole yksin, niin ehkä se antaa voimaa? Ja toivon mukaan edes vapaaehtoistyö seurakunnassasi alkaa toimia paremmin. Ehkä he eivät niinkään inhoa, vaan eivät vain osaa lähestyä? Siinä voit itsekin ojentaa kättä ja yrittää silloin tällöin olla helpommin lähestyttävä?

    • kaikkipaskana

      Sorry, mutta miksi ihmiset heti masentuu ja alkaa kiskoo jotain pillereitä.Itselläni havaittiin syöpää,aortan repeämää ,munuaiset meni paskaks leikkauksen yhteydessä ja silti jaksan vielä olla toiveikas .

      • Hyvä niin. Masennus ei ehkä ole itsensä hallitavissa?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotipizza Hyllykallio

      Meniköhän jotain pieleen? Arveletteko, että lisää arvostusta teitä kohtaan?Arveletteko, että ei vaikuta myyntiä vähentäv
      Seinäjoki
      174
      4241
    2. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      36
      3613
    3. Mopomiitissä vakava loukkaantuminen

      IMATRAN mopomiitistä lauantai-iltana sairaalaan joutuneet kuljettajat ovat loukkaantuneet vakavasti, Kaakkois-Suomen pol
      Imatra
      231
      3100
    4. Mitä nainen ajattelet?

      Miten viettäisimme iltaa juuri nyt jos olisimme yhdessä?
      Ikävä
      151
      1279
    5. Minulla on poikaystävä!!!

      Uskokaa nyt jo! En halua vanhaa kääkkää!!!
      Ikävä
      165
      1216
    6. J-miehelle

      Miksi kaikki päättyi näin? Vain sinut olisin halunnut, on ikävä sua. Älä ajaudu väärille teille, olet mulle Rakas.
      Ikävä
      64
      1214
    7. Viikonlopun päätteeksi löytäisin

      paikkani sinun kainalossasi. Telkkarissa joku leffa, sarja, ehkä ihan mielenkiintoinenkin tai sitten ei enää jaksaisi ke
      Ikävä
      10
      991
    8. Rupesin oikeasti odottamaan

      Että toteutuuko se meidän pusu ensiviikolla. Olisin niin onnellinen se merkitsisi paljon.
      Ikävä
      55
      930
    9. Ihmettelen sinua... En koskaan päässyt

      Selvyyteen että minkälainen olet pohjimmiltasi, mitä haluat minusta. Nyt näyttää että olet myös tosi hyvä valehtelija. E
      Ikävä
      62
      847
    10. Niinhän se on nainen että me

      Kaikki vanhetaan ja muututaan toisenlaisiksi, lainatakseni vapaasti yhden vanhan kappaleen sanoitusta
      Ikävä
      48
      847
    Aihe