onko mikkelin metsäkoulussa opiskelleita?

mie vaan..

onko täällä ketään immeisiä jotka olis opiskellu mikkelin metsäkoulussa? ite olen opiskellu siellä.. mitäs mieltä olette opettajista? entä koko siitä koulun touhusta? musta se koko koulu on jotenkin ihan perseestä! välillä ne hommatkin menee jo ihan naurettavaksi.. opettajista sen verran että eipä ole tasossa kehumista. en yhtään ihmettele kun kukaan ei halua tälle alalle ku koulutuskin on noin pielessä..
en sitte tiedä millasta muissa tän alan kouluissa on. välillä ne opettajat eivät tunnu itsekkään tietävän mitä tehdään ja missä mennään. et joo..

40

10738

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • väne

      Aika asiaa veistelet, ihan vituttaa jälkeen päin ku oli sähkö oppia ja RP:tä ei kiinnostanut pitää kunnon tunteja, olis ollu työ elämässä hyötyä jos lis ees virtamittarin käyttö opetettu!
      sit saman opettajan kanssa mettään puita ajamaan, miehet ei ollu ikinä ajanu metässä olis ollu paikallaan kertoo mikä on idea koko ajohommassa, mutta ei, tää ko opettaja makas taukotuvassa ja kerto miten mikro auto rakennetaan, liittyy aika vitusti tohon puun ajoon!
      onneks viimmesenä vuonna pääsin "ponssen ketjuun" siellä oli silloin ihan asiansa osaavat opettajat, keke jopa kerto sen virtamittarinki idean! kertokaapa muut omia näkemyksiä ni tarinoin lisää, on monta hyvää juttua!

      • mie vaan..

        olikos sullakin silleen et RP juoksi vaan tupakalla koko ajan? mulla oli silleen.. tunti ku alko se selvitti jotain siellä vähän aikaa ja sit sano et pietäänpäs poijjaat 10 minuutin tupakki tauko. ja sit se juos ulos tupakalle. olikos sun aikaan ponssen ketjulla sellanen opettaja ku Liuska? mulla oli ikävä kyllä..=/ ihme mulkku oli koko jätkä! ei niinku mitenkään pahalla. ensinäkään se mies ei osaa puhua ku siitä yhdestä ja samasta asiasta.. joka on tietysti naisen sukupuolielin. sit aina ku oltiin hakkaamassa se istu vaan autossa joka oli käynnissä ja lämmöt tietysti täysillä ettei ole kylmä ja sit se luki siellä aina lehteä ja söi leipää. sit jos metässä tuli jotain kysyttävää niin eipäs ollu ketään keltä kysyä! ja odotahan vaan jos teit jonkun virheen, siitä kyllä tuli sanomista! jotenkin sen koulun touhu on vaan ihan omaa luokkaansa..


      • väne
        mie vaan.. kirjoitti:

        olikos sullakin silleen et RP juoksi vaan tupakalla koko ajan? mulla oli silleen.. tunti ku alko se selvitti jotain siellä vähän aikaa ja sit sano et pietäänpäs poijjaat 10 minuutin tupakki tauko. ja sit se juos ulos tupakalle. olikos sun aikaan ponssen ketjulla sellanen opettaja ku Liuska? mulla oli ikävä kyllä..=/ ihme mulkku oli koko jätkä! ei niinku mitenkään pahalla. ensinäkään se mies ei osaa puhua ku siitä yhdestä ja samasta asiasta.. joka on tietysti naisen sukupuolielin. sit aina ku oltiin hakkaamassa se istu vaan autossa joka oli käynnissä ja lämmöt tietysti täysillä ettei ole kylmä ja sit se luki siellä aina lehteä ja söi leipää. sit jos metässä tuli jotain kysyttävää niin eipäs ollu ketään keltä kysyä! ja odotahan vaan jos teit jonkun virheen, siitä kyllä tuli sanomista! jotenkin sen koulun touhu on vaan ihan omaa luokkaansa..

        Kyllä se Liuska meijän kanssa pyöri, vähä omanlainen persoona mut mun mielestä mies paikallaan, sillä oli sentään asennetta olisin jo varmaan lähteny mettäkone hommista ihan muulle alalle jos ei liuska olis luonu ns.taistelu henkeä!
        mut ei aleta kinastelemaan!
        se pallari pitäs polkee suohon! voi vittu että joku tienaa ihan tyhjästä leipänsä!
        sen miehen opetuksesta on enemmän haittaa ku hyötyä!
        kerranki se tuli pitämään tuntia ja kysy että vituttaako teitä?
        joku pönttö sano että vituttaa!
        pallari sano että lähtekää pariks tunniks kämpille katellaan ens viikolla!
        jos tolla asenteella opetetaan metsäkoneen sähköhommia ni ollaan pahasti hakoteillä!


      • väne
        mie vaan.. kirjoitti:

        olikos sullakin silleen et RP juoksi vaan tupakalla koko ajan? mulla oli silleen.. tunti ku alko se selvitti jotain siellä vähän aikaa ja sit sano et pietäänpäs poijjaat 10 minuutin tupakki tauko. ja sit se juos ulos tupakalle. olikos sun aikaan ponssen ketjulla sellanen opettaja ku Liuska? mulla oli ikävä kyllä..=/ ihme mulkku oli koko jätkä! ei niinku mitenkään pahalla. ensinäkään se mies ei osaa puhua ku siitä yhdestä ja samasta asiasta.. joka on tietysti naisen sukupuolielin. sit aina ku oltiin hakkaamassa se istu vaan autossa joka oli käynnissä ja lämmöt tietysti täysillä ettei ole kylmä ja sit se luki siellä aina lehteä ja söi leipää. sit jos metässä tuli jotain kysyttävää niin eipäs ollu ketään keltä kysyä! ja odotahan vaan jos teit jonkun virheen, siitä kyllä tuli sanomista! jotenkin sen koulun touhu on vaan ihan omaa luokkaansa..

        pallarilla on muuten AINA 2 sytkäriä että saa varmasti röllin tulille!
        muistatko moista?


      • lissee...
        väne kirjoitti:

        pallarilla on muuten AINA 2 sytkäriä että saa varmasti röllin tulille!
        muistatko moista?

        No mitenkäs on pojilla nyt??? ootteko alalla pysyneet? Ei näytä sen koulun kalusto nykyään hääviltä....


      • väne
        lissee... kirjoitti:

        No mitenkäs on pojilla nyt??? ootteko alalla pysyneet? Ei näytä sen koulun kalusto nykyään hääviltä....

        just mettään lähössä! siitä koulun kalustosta sen verran, että mitä väliä sillä on millaset opetus koneet on?
        tärkeintä on että perusasiat toimii, jos on esin kuormaus harjoittelua ni siihen pitäs riittää kone jossa on 2-vipu ohjaus ja toimiva nosturi!
        minun aikaan niistä koneista purnas kaikki oppilaat, me ajettiin jopa 909 LOKOMOLLA, Norcarilla, 919 LOKOMOLLA(kesät äkeenä) metässä!
        paljo paremmin oppii rempa hommia jos on vanhempi kone!
        kertokaapa muutki juttuja!


      • mie vaan..
        lissee... kirjoitti:

        No mitenkäs on pojilla nyt??? ootteko alalla pysyneet? Ei näytä sen koulun kalusto nykyään hääviltä....

        onhan siellä koululla nykyään ihan kohtalainen kalusto. ponssen beaver ja wisent ainakin.. olen se muuten minäkin 909 ajanu..


      • Ei enää, riitti
        väne kirjoitti:

        just mettään lähössä! siitä koulun kalustosta sen verran, että mitä väliä sillä on millaset opetus koneet on?
        tärkeintä on että perusasiat toimii, jos on esin kuormaus harjoittelua ni siihen pitäs riittää kone jossa on 2-vipu ohjaus ja toimiva nosturi!
        minun aikaan niistä koneista purnas kaikki oppilaat, me ajettiin jopa 909 LOKOMOLLA, Norcarilla, 919 LOKOMOLLA(kesät äkeenä) metässä!
        paljo paremmin oppii rempa hommia jos on vanhempi kone!
        kertokaapa muutki juttuja!

        Hydrauliletkun jatkona kömyäminen riitti mulle. Ei näillä palkoilla öitä metsässä enää. Sain siistiä sisätyötä, kauniita naisia töissä ympärillä ja parempi palkka. Lähemmä nyt tyttöjen kanssa kaljalle. Toiset ne alkaa yövuoroon. Hohoijaa....


      • väne
        mie vaan.. kirjoitti:

        onhan siellä koululla nykyään ihan kohtalainen kalusto. ponssen beaver ja wisent ainakin.. olen se muuten minäkin 909 ajanu..

        Pitää vissiin laukoa totuuksia, jos joku kerta kehuu wisenttiä, vittu että siinä sitte on maailman heikoin leikkikalu!
        jos löydätte ajokoneen joka on yhtä pommi ni kertokaa, 909 LOKOMOT oli mun aikaan melkein 20 vuotta vanhoja, ja tikitti niinku rolexin kello, joskus joku letku vaihettiin, mut wisenteistä ei ole 20 vuoden päästä ku muisto jäljellä!
        vaan, kukas teijän aikaan oli asuntolan hoitaja?
        meillä oli se tillikka, siinä se oliki tiukka täti, hui... ku pelottaa vieläki jos muistelee...
        entäs muistaako kukaa Väisäsen Seppoa "isukkia"??? tosi mahtava persoona!
        sepolla on helevetin isot kädet, kerran yks jamppa sano sepolle että sun sormet on niinku nippu kyrpiä!
        seppo laitto peukalon pöydänreunalle ja sano että laitappa poika pili viereen, jos se on pitempi ni saat ruokalasta pullakahvit!
        ei toinen uskaltanu piliä lyödä pöytään, naurettiin ihan porukalla sille:)


      • mie vaan..
        väne kirjoitti:

        Pitää vissiin laukoa totuuksia, jos joku kerta kehuu wisenttiä, vittu että siinä sitte on maailman heikoin leikkikalu!
        jos löydätte ajokoneen joka on yhtä pommi ni kertokaa, 909 LOKOMOT oli mun aikaan melkein 20 vuotta vanhoja, ja tikitti niinku rolexin kello, joskus joku letku vaihettiin, mut wisenteistä ei ole 20 vuoden päästä ku muisto jäljellä!
        vaan, kukas teijän aikaan oli asuntolan hoitaja?
        meillä oli se tillikka, siinä se oliki tiukka täti, hui... ku pelottaa vieläki jos muistelee...
        entäs muistaako kukaa Väisäsen Seppoa "isukkia"??? tosi mahtava persoona!
        sepolla on helevetin isot kädet, kerran yks jamppa sano sepolle että sun sormet on niinku nippu kyrpiä!
        seppo laitto peukalon pöydänreunalle ja sano että laitappa poika pili viereen, jos se on pitempi ni saat ruokalasta pullakahvit!
        ei toinen uskaltanu piliä lyödä pöytään, naurettiin ihan porukalla sille:)

        enpäs muista että olis ollu seppoa mun aikaan. joo.. mulla oli kans tillikka asuntolan hoitajana. kiusasin sitä aina kun vaan kerkesin.=) ihan mukava se oli jos se vaan sille päälle sattu..


      • mie vaan..
        mie vaan.. kirjoitti:

        enpäs muista että olis ollu seppoa mun aikaan. joo.. mulla oli kans tillikka asuntolan hoitajana. kiusasin sitä aina kun vaan kerkesin.=) ihan mukava se oli jos se vaan sille päälle sattu..

        niin ja wisentti on muuten hyvä kone! mut se onkin vaan tietysti mun mielipide..=)


      • minä
        mie vaan.. kirjoitti:

        niin ja wisentti on muuten hyvä kone! mut se onkin vaan tietysti mun mielipide..=)

        tiiättekö onko mikkelin ala puolella mitään
        metsäkoneen kuljetus alan kouluja??
        musta jotenkin tuntuu että
        tuo koneen kulettaminen on melkeen kutsumus ammatti.. mulla ainakin olisi hiku päästä puikkoihin....


      • väne
        minä kirjoitti:

        tiiättekö onko mikkelin ala puolella mitään
        metsäkoneen kuljetus alan kouluja??
        musta jotenkin tuntuu että
        tuo koneen kulettaminen on melkeen kutsumus ammatti.. mulla ainakin olisi hiku päästä puikkoihin....

        Mistä päin olet, eiks ruokolahdella ja anjalankoskella oo jotain opetusta (2v perustutkinto)?
        meijän aikaan mikkeliin tuli kolmannelle vuodelle kumpasestaki oppilaitoksesta porukkaa.
        mut mieti tarkkaan millanen kutsumus toi konehomma sulle on, tää ala on melko perseestä!
        töitä on sillon ku firmat on saanu ostettua puita, palkkaus perseestä ja työ ajat mitä sattuu!


      • väne
        mie vaan.. kirjoitti:

        niin ja wisentti on muuten hyvä kone! mut se onkin vaan tietysti mun mielipide..=)

        Perustuuko toi wisentin kehuminen ajokokemukseen vai esitteen lukemiseen?


      • minä
        väne kirjoitti:

        Mistä päin olet, eiks ruokolahdella ja anjalankoskella oo jotain opetusta (2v perustutkinto)?
        meijän aikaan mikkeliin tuli kolmannelle vuodelle kumpasestaki oppilaitoksesta porukkaa.
        mut mieti tarkkaan millanen kutsumus toi konehomma sulle on, tää ala on melko perseestä!
        töitä on sillon ku firmat on saanu ostettua puita, palkkaus perseestä ja työ ajat mitä sattuu!

        tuosta työ tilanteesta en tosiaan oikein tiiä mutta en oikeen muuta mielenkiintoista ajohommaa tiedä.. mun on vaan pakko saada olla jotenkiluonnon lähellä hommissa koska maatalouden apupoikana ikäni oon juossu... halli työskentely on aivan perseestä... tässäpä sitä ollaan... patti tilanne. paperit halliin hinku pihalle


      • Erehdyin.
        minä kirjoitti:

        tiiättekö onko mikkelin ala puolella mitään
        metsäkoneen kuljetus alan kouluja??
        musta jotenkin tuntuu että
        tuo koneen kulettaminen on melkeen kutsumus ammatti.. mulla ainakin olisi hiku päästä puikkoihin....

        Terve tuloa metsäkoneenpuikkoihin. Saat ajaa ympärivuorokautisia päiviä ja väliin ruuvata näitä uusiakin romuja räntä- vesi ja tihkusateessa. Välillä on vaihteen vuoksi pakkasta. Minnekään viihteen pariin ei tarvitse lähteä, koska sinulla ei pienten palkkojen vuoksi jää rahaa elämisen jälkeen. Tervetuloa tuuraamaan minua seuraavaksi 30- vuotiskaudeksi. Minä olen nyt lähdössä. Kolme vuotta alalla riitti, minäkin luulin tätä puikoissa oloa kutsumusammatikseni. Erehdyin.


      • mie vaan..
        väne kirjoitti:

        Perustuuko toi wisentin kehuminen ajokokemukseen vai esitteen lukemiseen?

        ajo kokemukseen..


      • Totuuden sana
        Erehdyin. kirjoitti:

        Terve tuloa metsäkoneenpuikkoihin. Saat ajaa ympärivuorokautisia päiviä ja väliin ruuvata näitä uusiakin romuja räntä- vesi ja tihkusateessa. Välillä on vaihteen vuoksi pakkasta. Minnekään viihteen pariin ei tarvitse lähteä, koska sinulla ei pienten palkkojen vuoksi jää rahaa elämisen jälkeen. Tervetuloa tuuraamaan minua seuraavaksi 30- vuotiskaudeksi. Minä olen nyt lähdössä. Kolme vuotta alalla riitti, minäkin luulin tätä puikoissa oloa kutsumusammatikseni. Erehdyin.

        Älkää helvetissä tulko tänne mettään vaikka miten tuntus kutsumusammatille.
        Te nuoret elätte liian hienossa haavemaailmassa, teillä on vielä vara valita mitä rupeette isona tekemään!
        Laittakaa asiat vaakakuppiin ja kattokaa tosiaan tahotteko vielä mettäkonekuskeiks!
        Miinukset tällä alalla on
        -huono palkka
        -työehto sopimusta noudattaa vain osa työnantajista, esim. ylityökorvaus, pekkaspäivät, arkipyhät jne jne... saat varmasti muilla aloilla mutta metsäkonekuskina saat unohtaa moiset!
        -Kuukauden työtunnit tulee olemaan usein yli 200, joskus yli 300 (palkka on joka tunnille sama, eli et hanki yhtään ylimääräistä) muilla aloilla 160 tuntia ja saat ainaki saman palkan, ylitöistä kunnon korvaus!
        -6 työpäivää viikossa
        -ei vapaa-aikaa
        -tyttöystävä/vaimo valittaa jatkuvasti ku miestä ei näy kotona ja sillon ku näkyy se nukkuu.
        -jatkuva yleis vitutus
        -johtajille ei mikään riitä jos ajat/teet tänään 200 mottia huomenna pitää saada 210 mottia jos saat täytyy ylihuomenna saaha 230mottia, viikon päästä ihmetellään että mikäs se ku ei tuu motteja?
        -jne jne!

        vieläkö mettäkone hommat kiinnostaa?

        Varmasti joku nuori ajattellee että vitut se homma noin ole, vaan muistakaa tämä parin vuoden päästä ja miettikää oliko viisasta lähteä alalle...


      • Toinen totuus
        Totuuden sana kirjoitti:

        Älkää helvetissä tulko tänne mettään vaikka miten tuntus kutsumusammatille.
        Te nuoret elätte liian hienossa haavemaailmassa, teillä on vielä vara valita mitä rupeette isona tekemään!
        Laittakaa asiat vaakakuppiin ja kattokaa tosiaan tahotteko vielä mettäkonekuskeiks!
        Miinukset tällä alalla on
        -huono palkka
        -työehto sopimusta noudattaa vain osa työnantajista, esim. ylityökorvaus, pekkaspäivät, arkipyhät jne jne... saat varmasti muilla aloilla mutta metsäkonekuskina saat unohtaa moiset!
        -Kuukauden työtunnit tulee olemaan usein yli 200, joskus yli 300 (palkka on joka tunnille sama, eli et hanki yhtään ylimääräistä) muilla aloilla 160 tuntia ja saat ainaki saman palkan, ylitöistä kunnon korvaus!
        -6 työpäivää viikossa
        -ei vapaa-aikaa
        -tyttöystävä/vaimo valittaa jatkuvasti ku miestä ei näy kotona ja sillon ku näkyy se nukkuu.
        -jatkuva yleis vitutus
        -johtajille ei mikään riitä jos ajat/teet tänään 200 mottia huomenna pitää saada 210 mottia jos saat täytyy ylihuomenna saaha 230mottia, viikon päästä ihmetellään että mikäs se ku ei tuu motteja?
        -jne jne!

        vieläkö mettäkone hommat kiinnostaa?

        Varmasti joku nuori ajattellee että vitut se homma noin ole, vaan muistakaa tämä parin vuoden päästä ja miettikää oliko viisasta lähteä alalle...

        Onko niin, että metsäkoneenkuljettajan työssä on ainoastaan negatiivisia puolia? Voiko olla niin, että mitään positiivista ei todellakaan metsäkoneenkuljettajan ammatissa ole?
        Tuskin missään työssä voi esiintyä pelkästään negatiivisia puolia, en ainakaan usko.

        Ei työntekijätason tehtävät mitään kultakaivoksia ole, vertailun vuoksi tutustukaa vaikka puhtaanapitoalan työhön, työaikoihin ja palkkaukseen.

        Metsäkoneenkuljettajasta on yleisessä keskustelussa pyritty luomaan mielikuvaa huippuammattilaisesta ja moniosaajasta. Vaikka työ on vaativaa, se on kuitenkin puhtaasti prosessiosaamista vaativaa työntekijätason työtä, joten palkkaus on sen mukainen.

        Tutustukaa muihin ammatillisiin aloihin niin huomaatte, että sielläkin vaaditaan osaamista ja työtä tehdään tehokkaammin silloin kun sitä on tarjolla.


      • Jumalauta
        Toinen totuus kirjoitti:

        Onko niin, että metsäkoneenkuljettajan työssä on ainoastaan negatiivisia puolia? Voiko olla niin, että mitään positiivista ei todellakaan metsäkoneenkuljettajan ammatissa ole?
        Tuskin missään työssä voi esiintyä pelkästään negatiivisia puolia, en ainakaan usko.

        Ei työntekijätason tehtävät mitään kultakaivoksia ole, vertailun vuoksi tutustukaa vaikka puhtaanapitoalan työhön, työaikoihin ja palkkaukseen.

        Metsäkoneenkuljettajasta on yleisessä keskustelussa pyritty luomaan mielikuvaa huippuammattilaisesta ja moniosaajasta. Vaikka työ on vaativaa, se on kuitenkin puhtaasti prosessiosaamista vaativaa työntekijätason työtä, joten palkkaus on sen mukainen.

        Tutustukaa muihin ammatillisiin aloihin niin huomaatte, että sielläkin vaaditaan osaamista ja työtä tehdään tehokkaammin silloin kun sitä on tarjolla.

        "Vain prosessiosaamista" Painu jumalauta sinne metsätieteelliseen ja puhtaanapitoalalle mistä olet kotoisinkin. Miesten maailmaan sinusta ei ole, eikä sinusta sellaista tule, että täällä työmiehenä pärjäisit. Uittaisin sinut raiteessa !

        Konetyö on surkealla palkalla raskasta puurtamista, eikä tänne kannata nuorten tulla elämääsä pilaamaan. Joka ajaa muutaman vuoden ja tästä elää, niintietää. Tämä on asiasta ainoa totuus !


      • ajomies
        Toinen totuus kirjoitti:

        Onko niin, että metsäkoneenkuljettajan työssä on ainoastaan negatiivisia puolia? Voiko olla niin, että mitään positiivista ei todellakaan metsäkoneenkuljettajan ammatissa ole?
        Tuskin missään työssä voi esiintyä pelkästään negatiivisia puolia, en ainakaan usko.

        Ei työntekijätason tehtävät mitään kultakaivoksia ole, vertailun vuoksi tutustukaa vaikka puhtaanapitoalan työhön, työaikoihin ja palkkaukseen.

        Metsäkoneenkuljettajasta on yleisessä keskustelussa pyritty luomaan mielikuvaa huippuammattilaisesta ja moniosaajasta. Vaikka työ on vaativaa, se on kuitenkin puhtaasti prosessiosaamista vaativaa työntekijätason työtä, joten palkkaus on sen mukainen.

        Tutustukaa muihin ammatillisiin aloihin niin huomaatte, että sielläkin vaaditaan osaamista ja työtä tehdään tehokkaammin silloin kun sitä on tarjolla.

        Vittu! jos sulla on noin lapsellinen näkemys tästä alasta ni tuuppa kokeilemaan miten herkkua tää on!
        vai prossessiosaamista ja palkka sen mukainen???
        tyypillinen kommentti ihmiseltä joka lukee lehdestä miten ruusuinen ala tää on!
        toivottavasti kukaan alalle aikova ei ota sun juttujas todesta!


      • väne
        mie vaan.. kirjoitti:

        ajo kokemukseen..

        Pitää sen verran sanoa ponssen puolustukseks että on siinä idea ihan hyvä mut toi luotettavuus aika hakusessa.
        ite ajelin n.2-3 tuhatta tuntia ja en kovin riemusta pompi jos sellasen ajokikseni joskus saan.
        paljo olet ite ajellu wisentillä ja mikä on mielipitees?


      • mie vaan..
        väne kirjoitti:

        Pitää sen verran sanoa ponssen puolustukseks että on siinä idea ihan hyvä mut toi luotettavuus aika hakusessa.
        ite ajelin n.2-3 tuhatta tuntia ja en kovin riemusta pompi jos sellasen ajokikseni joskus saan.
        paljo olet ite ajellu wisentillä ja mikä on mielipitees?

        olen ajanu sillä vähän alle 1000 tuntia.. mut kyllä se tähän mennessä on hyvältä vaikuttanu. mä ainakin tykkään ajella sillä.. ainut vaan että se pomppii ja heiluu helvetisti. jotenkin paljon enemmän ku joku kuus pyöränen kone.. vai kuvittelenko?


      • Maukka
        mie vaan.. kirjoitti:

        olen ajanu sillä vähän alle 1000 tuntia.. mut kyllä se tähän mennessä on hyvältä vaikuttanu. mä ainakin tykkään ajella sillä.. ainut vaan että se pomppii ja heiluu helvetisti. jotenkin paljon enemmän ku joku kuus pyöränen kone.. vai kuvittelenko?

        kuvittele. Totta se on


      • väne
        mie vaan.. kirjoitti:

        olen ajanu sillä vähän alle 1000 tuntia.. mut kyllä se tähän mennessä on hyvältä vaikuttanu. mä ainakin tykkään ajella sillä.. ainut vaan että se pomppii ja heiluu helvetisti. jotenkin paljon enemmän ku joku kuus pyöränen kone.. vai kuvittelenko?

        ei 8-pyöränen kone mun mielestä pompi sen kovemmin ku 6-pyöränen, päin vastoin, tietenkin asia muuttuu jos painellaan lätkä pohjassa kannolta toiselle, mut mitä järkee?
        oma mielipide 8-pyöräsestä on et kyyti on tasasta, taipuu ihan hyvin kuhan ajaa mutkiin vähä eri linjoja ku 6-pyöräsellä, sit pitkänä miinuksena et se ei nouse rinteeseen, etu perin ehkä jotenki mut pakilla ei mitän toivoa, odotan innolla kesää että pääsee kokeilemaan ns.sulan kelin ominaisuusksia! mites se 8-pyöränen wisentti kiipee rinteelle?


      • mie vaan..
        väne kirjoitti:

        ei 8-pyöränen kone mun mielestä pompi sen kovemmin ku 6-pyöränen, päin vastoin, tietenkin asia muuttuu jos painellaan lätkä pohjassa kannolta toiselle, mut mitä järkee?
        oma mielipide 8-pyöräsestä on et kyyti on tasasta, taipuu ihan hyvin kuhan ajaa mutkiin vähä eri linjoja ku 6-pyöräsellä, sit pitkänä miinuksena et se ei nouse rinteeseen, etu perin ehkä jotenki mut pakilla ei mitän toivoa, odotan innolla kesää että pääsee kokeilemaan ns.sulan kelin ominaisuusksia! mites se 8-pyöränen wisentti kiipee rinteelle?

        kyllä se on tähän asti kiivenny ylös joka rinteen mistä olen ylös yrittäny.. mut kyllä on lukotkin joutunu aika monesti laittamaan päälle että ylös pääsee.


      • väne
        mie vaan.. kirjoitti:

        kyllä se on tähän asti kiivenny ylös joka rinteen mistä olen ylös yrittäny.. mut kyllä on lukotkin joutunu aika monesti laittamaan päälle että ylös pääsee.

        millanen ketju/tela varustus siinä koneessa on?
        tossa koneessa mitä minä ajan on etutelin takimmaisissa pyörissä ketjut ja taka telissä telat. toi lumi on kyllä mun mielestä 8-pyöräsen koneen ongelma.


      • mie vaan..
        väne kirjoitti:

        millanen ketju/tela varustus siinä koneessa on?
        tossa koneessa mitä minä ajan on etutelin takimmaisissa pyörissä ketjut ja taka telissä telat. toi lumi on kyllä mun mielestä 8-pyöräsen koneen ongelma.

        aikasemmin siinä oli etu ja taka telin pyörissä ketjut.. siis etu telin takimmaisissa ja taka telin etummaisissa. just perjantaina laitoin siihen taakse telat ku menen suolle ajelemaan. ja edessä siinä on nyt joka renkaissa ketjut..


      • väne
        mie vaan.. kirjoitti:

        aikasemmin siinä oli etu ja taka telin pyörissä ketjut.. siis etu telin takimmaisissa ja taka telin etummaisissa. just perjantaina laitoin siihen taakse telat ku menen suolle ajelemaan. ja edessä siinä on nyt joka renkaissa ketjut..

        Annappa kommenttia millanen vaikutus koneen ketteryyteen on jos etummaisissa pyörissä on myös ketjut?
        kiinnostaa kovasti tietää!
        yks urakoitsija sano et talviaikaan ei just huomattavaa eroa, muuta ku paremmin kulkee hangessa ja lukkoja ei tarvii käyttää niin usein.


      • mie vaan..
        väne kirjoitti:

        Annappa kommenttia millanen vaikutus koneen ketteryyteen on jos etummaisissa pyörissä on myös ketjut?
        kiinnostaa kovasti tietää!
        yks urakoitsija sano et talviaikaan ei just huomattavaa eroa, muuta ku paremmin kulkee hangessa ja lukkoja ei tarvii käyttää niin usein.

        paha mennä vielä sanomaan ku en ole kerinny ajaa yhtään vielä silleen että siinä on ketjut niissä pyörissä.. mut ens viikolla sit.


      • mie vaan..
        väne kirjoitti:

        Annappa kommenttia millanen vaikutus koneen ketteryyteen on jos etummaisissa pyörissä on myös ketjut?
        kiinnostaa kovasti tietää!
        yks urakoitsija sano et talviaikaan ei just huomattavaa eroa, muuta ku paremmin kulkee hangessa ja lukkoja ei tarvii käyttää niin usein.

        eipä siinä tosiaan ole muuta eroa silleen.. on se tietysti vähän tukevampi kuormata. mut eipä muuta ihmeellistä..


      • mie vaan..
        väne kirjoitti:

        Annappa kommenttia millanen vaikutus koneen ketteryyteen on jos etummaisissa pyörissä on myös ketjut?
        kiinnostaa kovasti tietää!
        yks urakoitsija sano et talviaikaan ei just huomattavaa eroa, muuta ku paremmin kulkee hangessa ja lukkoja ei tarvii käyttää niin usein.

        tarkotin tietysti että ku on telat takana niin sen takia tukevampi kuormata..=)


      • vintiö82
        mie vaan.. kirjoitti:

        olikos sullakin silleen et RP juoksi vaan tupakalla koko ajan? mulla oli silleen.. tunti ku alko se selvitti jotain siellä vähän aikaa ja sit sano et pietäänpäs poijjaat 10 minuutin tupakki tauko. ja sit se juos ulos tupakalle. olikos sun aikaan ponssen ketjulla sellanen opettaja ku Liuska? mulla oli ikävä kyllä..=/ ihme mulkku oli koko jätkä! ei niinku mitenkään pahalla. ensinäkään se mies ei osaa puhua ku siitä yhdestä ja samasta asiasta.. joka on tietysti naisen sukupuolielin. sit aina ku oltiin hakkaamassa se istu vaan autossa joka oli käynnissä ja lämmöt tietysti täysillä ettei ole kylmä ja sit se luki siellä aina lehteä ja söi leipää. sit jos metässä tuli jotain kysyttävää niin eipäs ollu ketään keltä kysyä! ja odotahan vaan jos teit jonkun virheen, siitä kyllä tuli sanomista! jotenkin sen koulun touhu on vaan ihan omaa luokkaansa..

        Liuska on mettäkone koulun parhain opettaja...


    • konemies

      Onko Valtimon koululla opiskelleita linjoilla.
      Kertokaa miten siellä opetetaan.

      • kiinnostais

        meikäpoikaakin että minkälainen opetus ja kalusto mahtaa olla siellä. Entä opettajat? Kun noita mikkelin juttuja lukee niin ei luulis enää kenenkään sinne hakevan vaan lieköhän kaikki tottakaan...


      • arska
        kiinnostais kirjoitti:

        meikäpoikaakin että minkälainen opetus ja kalusto mahtaa olla siellä. Entä opettajat? Kun noita mikkelin juttuja lukee niin ei luulis enää kenenkään sinne hakevan vaan lieköhän kaikki tottakaan...

        Ihan tosia ku vesi ja muut on vasta avannu pelin, pitäs vissiin kertoo millanen kusipää opettaja on timberjacki ketjussa! oikee mettäkone kisoja kiertävä prinssi! vittu että on turha koulu ajohomma ei kiinnostanu, motohomma kyllä, kolmevuotta kävin koulua enkä saanu minkäänlaista moto opetusta, eiks ole hyvä koulu?


      • motomies

        tosin siitä on jo muutama vuosi aikaa. En täysin voi yhtyä nuihin mikkelissä opiskelleiden ajatuksiin, vaikkei kaikki valtimollakaan kehuja kestä. Kalustona oli siihen aikaan 12 harvesteria, ja ajokoneita enemmän. Osa ajokoneista oli vanhoja, mutta ne ei olleet käytössä metsässä. Metsäopetus oli työskentelyä kahdessa vuorossa sen jälkeen kun alkujutuista oli selvitty. Harjoitusta oli aika paljon, teoriaa kuitenkin liikaa, varsinkin sellaista joka ei liity metsäkoneisiin (ruåtsi esim). Motoissa ja ajokoneissa oli muutama uusikin kone. Merkkeinä tj, ponsse, valmet. Opettajia on kaikenlaisia, entisiä ammattinsa taitavia konekuskeja ja sellaisia jotka eivät ole nähneet koneita muualla kuin koululla. Osa oli aika vaativia, mutta kaikkien kanssa tuli juttuun. Mittalaitteen toiminnan osaamisesta on ollut eniten hyötyä oikeissa töissä, sitä opeteltiin paljon. Syrjässä se paikka on, mutta hyvin aika kului. Melkein kaikki jotka tiedän meidän kurssilta sai töitä koulun jälkeen. Mitä olen kuullut samoja opeja edelleen on töissä, ja muutama uusi kone tullut sen jälkeen.


      • akiky
        motomies kirjoitti:

        tosin siitä on jo muutama vuosi aikaa. En täysin voi yhtyä nuihin mikkelissä opiskelleiden ajatuksiin, vaikkei kaikki valtimollakaan kehuja kestä. Kalustona oli siihen aikaan 12 harvesteria, ja ajokoneita enemmän. Osa ajokoneista oli vanhoja, mutta ne ei olleet käytössä metsässä. Metsäopetus oli työskentelyä kahdessa vuorossa sen jälkeen kun alkujutuista oli selvitty. Harjoitusta oli aika paljon, teoriaa kuitenkin liikaa, varsinkin sellaista joka ei liity metsäkoneisiin (ruåtsi esim). Motoissa ja ajokoneissa oli muutama uusikin kone. Merkkeinä tj, ponsse, valmet. Opettajia on kaikenlaisia, entisiä ammattinsa taitavia konekuskeja ja sellaisia jotka eivät ole nähneet koneita muualla kuin koululla. Osa oli aika vaativia, mutta kaikkien kanssa tuli juttuun. Mittalaitteen toiminnan osaamisesta on ollut eniten hyötyä oikeissa töissä, sitä opeteltiin paljon. Syrjässä se paikka on, mutta hyvin aika kului. Melkein kaikki jotka tiedän meidän kurssilta sai töitä koulun jälkeen. Mitä olen kuullut samoja opeja edelleen on töissä, ja muutama uusi kone tullut sen jälkeen.

        Itse nyt toista vuotta opiskelen jämsänkoskella, ja hyvä paikka tuo on ollut, myös valtimoa ja taivalkosken oppilaitosta on hyväksi kehuttu.

        Meillä jämsänkoskella on motoista kolmea päämerkkiä, ja ajokoneita löytyy lisäksi Fmg lokomo osastolta.


    • KoneKuski

      Sama juttu on vähän joka koulussa, mutta ei se ainoastaan opettajien vika ole. Vika löytyy paljon ylempää.

    • Nauravakulkuri12

      Tulihan tuolla opiskeltua joo, muutama aine siellä menee kokonaan ohi kun ei osata opettaa.. Mutta en menisi opettajia haukkumaan, asennekkin opiskellessa tarvitsee olla siinä koulussa kohdillaan, jos ei kiinnosta opiskelu vaan koneella ajo niin koulusta tulee hankalaa. Nimimerkillä kokemusta on 13 kurssin suorittamisesta 2 kk aikana kun oli tentit tekemättä ja koko ajan oli tullu oltua koneen puikoissa. Ryyppääminenkin tuppaa olemaan mukavempaa kavereiden kanssa kuin opiskelu. Lähti meilläkin opettajia pihalle kun tarpeeksi oltiin hankalia ja puhuttiin vaan omia kun ei kiinnostanut kuunnella. Ne on siellä opettamassa omaa tietoaan eikä pitämässä seurahuonetta missä voi siemailla muutaman huurteisen ja jauhaa paskaa kavereiden kanssa. Jokaisesta koulusta löytyy hyviä ja huonoja puolia. Hyviä opettajia ja kyrpiä opettajia, toiset osaa opettaa ja toiset opettaa jotain mille ei ole löytynyt opettajaa. Ei siitä pidä syyttää opettajia, pitää tehdä työtä jolal on tarkoitus, yleensä siitä puuttuu vaan arvostus. Kone alalla tuli itse pyöritty koulun jälkeen 2 vuotta ja totesin, että jos elämä on pelkkää ajamista, syömistä, tarpeilla käymistä ja nukkumista niin ei ole minun juttu. Työ tunnit oli siinä 200-300 tunnin välillä riippuen vuodenajasta. Jos pitää elämästään ni kannattaa käydä viikonloppusin ajamassa tuttujen koneita jos on mielenkiintoa ja tehdä viikolla jotain järkevää työtä. Poisluettuna yrittäjien lapset jotka saavat isiltä kunnon palkkaa ja ehkä saavat vielä joku päivä perintönä koko yrityksen =)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      280
      3104
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1565
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1291
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1207
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1129
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1107
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe