Miksi en hakenut avustajan paikkaa

HoidokkiHaussa

Yhdellä vammaisfirmalla juuri umpeutui hakuaika henkilökohtaisen avustajan töihin. Minulla oli heidän ilmoituksensa tulostettuna jo viikkoja, ja tosiaan harkitsin hakea. Se kuulosti mahdollisesti ihan hyvältä työnantajalta. Kun sitten päätin laatia hakemuksen, kävin kuitenkin ensin etsimässä lisää tietoa heistä netistä. Toisin kuin työpaikkailmoitus, jolla oli tarkoitus houkutella työntekijöitä, netissä he houkuttelivat vammaisia. Luvattiin suurinpiirtein hajuttomia, mauttomia, aina valmiina olevia palvelurobotteja, joiden 'taustat' tarkistettaisiin kolmen vuoden ajalta ja joiden luottotietojen oli oltava kunnossa. Luottotietojen? Minulla kyllä on, mutta mitä ihmettä se tuollaisessa pahnan pohjimmaisten työssä meinaa, mitä pankki sinusta ajattelee? Vai tarkoittivatko he jotain 'luotettavuustietoja'?

Vielä pahempi oli tuo, että vaikka he työpaikkailmoituksessa esiintyvät työnantajana, heidän sivuiltaan paljastuu, että vammainen on heilläkin 'työnantaja'. Entisten 'työnantajien' mölyt sitten kahlataan läpi ja uskotaan kehitysvammaisen, aivovammaisen, mielisairaan tai juopon mölinät ja valheet. Eli vammaisille annetaan valta romuttaa köyhän viimeinenkin 'ura'.

Minulla on nyt kokemusta kolmesta vammaisesta hoidokista; fyysisesti vammaisesta, aivovammautuneesta ja halvaantuneesta juoposta. Vaikka olivat erilaisia ihmisiä, jokaisella heistä oli sellainen kuningatar-piika -suhde avustajiinsa. Yksi irtisanoi holtittomasti, kun siltä tuntui, toinen otti töihin ja sitten seuraavana päivänä 'irtisanoi', ja kolmas alkoi mököttää eikä enää antanut sovittuja tunteja, kun lakkasin tekemästä kohtuuttomia juttuja, joihin aluksi myötätunnosta ja oman köyhyyteni takia suostuin. Siis suostuin ajamaan kymmenien kilometrien päästä pariksi tunniksi aamulla, pariksi illalla, ja elämään sen kanssa, että työhön liittyi jatkuva fyysisen loukkaantumisen riski hänen lemmikkinsä takia.

Ihmiset, joista kaikki eivät edes viitsi lukea toteutuneiden tuntien listoja, saati laatia työtuntilistoja etukäteen, voivat ilkeyksissään estää avustajansa työnsaannin jatkossa moneksi vuodeksi. Ja heillä on myös mahdollisuus aiheuttaa kolmen kuukauden katko työttömyyskorvauksen maksuun, jos valehtelevat Kelaan, että työntekijä irtisanottiin omasta syystään, tai että hän irtisanoutui.

Siksi en hakenut. Voisin laittaa ilmoituksen mollin sivuille, kai, mutta jos voisikin, tuskin sitä muut lukisi kuin juuri nuo sutenöörit. Mitenkähän voisin yrittää etsiä avustettavaa suoraan? Sanan voi laittaa kiertämään, mutta tällaisissa asioissa se kiertänee hitaammin kuin negatiivisissa asioissa.

4

208

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • löpinänhöpinää

Facessa on joitain avustaja/avustettava-ryhmiä, osa paikkakunnittain.
      Mulla on ihana avustettava, ollut työelämässä pitkään. Nyt häntä ei tarvi paljon nostellakaan ja huonona päivänäkin hän on kevyt nosteltava. Me kolme avustajaa sovitaan vuorot keskenämme ja merkitään keittiön kalenteriin, että avustettava tietää. Hän kiittää aina yms.
      Edellinenkin avustettavani oli työelämässä eli osasi olla siten ihmisiksi, mutta pomotti enemmän ja painoi enemmän kuin minä. Ei kai tykännyt musta oikeastaan.

• HoidokkiHaussa

Ihanaa, että sinulle on sattunut inhimillisiä avustettavia. Sellaisten kanssa tämä työ on mielekästä. Tuntee tosiaan olevansa tarpeellinen.

Falsebook ei kuulu elämääni. Työttömyystoimiston nettihakemuksia voi hakea vain työnantajiksi rekisteröityneet. En usko, että yksityinen vammainen voi ilmoittautua sinne työnantajaksi. Olisi helpointa, jos olisi joku tuollainen paikka, jossa avustajat ja avustettavat voisivat kohdata ilmaiseksi ja käyttäen omaa harkintaa.

• löpinänhöpinää
        HoidokkiHaussa kirjoitti:

Ihanaa, että sinulle on sattunut inhimillisiä avustettavia. Sellaisten kanssa tämä työ on mielekästä. Tuntee tosiaan olevansa tarpeellinen.

Falsebook ei kuulu elämääni. Työttömyystoimiston nettihakemuksia voi hakea vain työnantajiksi rekisteröityneet. En usko, että yksityinen vammainen voi ilmoittautua sinne työnantajaksi. Olisi helpointa, jos olisi joku tuollainen paikka, jossa avustajat ja avustettavat voisivat kohdata ilmaiseksi ja käyttäen omaa harkintaa.

Kyllä yksittäinen työnantajana toimiva avustettava voi rekisteröityä työkkärin työnantajaksi, mutta eri asia viitsiikö.
        Menin faceen pari vuotta sitten. Mulla ei ole ainuttakaan kuvaa, mutta olen omalla nimelläni eikä paikkakunnalla ole toista samannimistä. Se on ihan kiva kanava pitää yhteyttä kavereihin. Samaten huomasin, että kirppikset ovat nyt netissä. Voi myydä vanhat tavaransa ja kysellä jotain käytettyä, mitä tarvii.
        En oikein usko, että se face-ryhmä tuo mulle lisää töitä, mutta ei siitä ole haittaakaan.

Sä voisit perustaa feikkiprofiilin Aino Avustaja ja tutkia mahdollisuuksia facessa. Jos se ei ole sun juttu, lopetat. Keskustelu on facessa kuitenkin asiallisempaa kuin näillä suoli-sivuilla!

• hgfgjhfjffj
        löpinänhöpinää kirjoitti:

Kyllä yksittäinen työnantajana toimiva avustettava voi rekisteröityä työkkärin työnantajaksi, mutta eri asia viitsiikö.
        Menin faceen pari vuotta sitten. Mulla ei ole ainuttakaan kuvaa, mutta olen omalla nimelläni eikä paikkakunnalla ole toista samannimistä. Se on ihan kiva kanava pitää yhteyttä kavereihin. Samaten huomasin, että kirppikset ovat nyt netissä. Voi myydä vanhat tavaransa ja kysellä jotain käytettyä, mitä tarvii.
        En oikein usko, että se face-ryhmä tuo mulle lisää töitä, mutta ei siitä ole haittaakaan.

Sä voisit perustaa feikkiprofiilin Aino Avustaja ja tutkia mahdollisuuksia facessa. Jos se ei ole sun juttu, lopetat. Keskustelu on facessa kuitenkin asiallisempaa kuin näillä suoli-sivuilla!

Suolessa ja falsessa varmaan se yhtäläisyys, että kaikki, mitä kirjoitat, jää jonnekin datapankin uumeniin, josta voidaan vuosienkin päästä kaivaa esille kaikenlaista sinusta. Siihen päälle kännykän data, nettiselailu, sähköpostit, navigaattorit, pankit, valvontakamerat ja kaikki muu, mikä kerää sinusta tietoa koko ajan. Monia noista ei voi välttää, eikä tietysti tännekään ole pakko kirjoitella, mutta jos voi pysytellä jostain kokonaan erossa, on sekin parempi kuin ei mitään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen näytät mummolta. :D

Siks sua ei huoli kukaan.
      Ikävä
      172
      1984
    2. Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!

En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,
      82
      1450
    3. Varattais lähihotellista

🥰 huone viikoksi. Oltais vaan ja tilattais huonepalvelusta herkkuja! Viikonloppukin käy jos et viikoksi ehdi ❤ Hyvää
      Ikävä
      182
      1394
    4. Nyt jäi velat perimättä

Mikä idea se talo oli polttaa ja velalliset sisällä nyt jäi rahat saamatta
      Jämsänkoski
      10
      1127
    5. Ellen Jokikunnas muistelee Reino-koiraa - Ralph-poika koskettavalla tavalla esiin: "Kiitos, että..."

RIP Reino. Lämmin osanotto suureen suruunne Ellen, Jari ja Ralph. Reino tuli tutuksi monelle suomalaiselle Unelmia Ita
      Tv-sarjat
      39
      1046
    6. Martinan aussikulta, missä?

Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      973
    7. Mitä tekisit jos kaivattusi olisi

humalassa, kun tapaat hänet jossain seuraavalla kerralla?
      Ikävä
      94
      824
    8. Haluaisin sun kanssa yhteisen

Elämän. Haluun sut.
      Ikävä
      38
      815
    9. Rakkauden kesä 2025

Oletko valmis? 🥰
      Ikävä
      85
      805
    10. Meneekö eläinpuiston johto vaihtoon vaalien jälkeen?

Ähtärissä kuhistaan ja kuiskitaan, että perussuomalaiset esittävät vaalien jälkeen, että eläinpuiston hallitus uusitaan
      Ähtäri
      49
      765
    Aihe